ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Справа № 369/4091/15-а
П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
02 квітня 2019 року м. Київ
Шостий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
Судді-доповідача: Бужак Н. П.
Суддів: Костюк Л.О., Мельничука В.П.
За участю секретаря: Івченка М.В.
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу представника позивача ОСОБА_2 - адвоката Титикало Романа Сергійовича на рішення Києво-Святошинського районного суду Київської області від 17 серпня 2018 року, суддя Пінкевич Н.С., повний текст рішення виготовлено 31 серпня 2018 року, у справі за адміністративним позовом ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_2, ОСОБА_7, ОСОБА_8 до Святопетрівської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області (Петрівської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області); треті особи без самостійних вимог: Державне підприємство УКРНДПІЦИВІЛЬБУД , ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11, ОСОБА_12, ОСОБА_13 про скасування рішення; та за адміністративним позовом ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_7, ОСОБА_2, ОСОБА_8, ОСОБА_6, ОСОБА_14 до Святопетрівської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області (Петрівської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області); треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмету спору - Державне підприємство УКРНДПІЦИВІЛЬБУД ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_15 ОСОБА_16, ОСОБА_12, ОСОБА_13, релігійна громада парафії святих первоверхових апостолів Петра і Павла Київської єпархії Української православної церкви Київського патріархату, ОСОБА_18, дошкільний навчальний заклад (ясла-садочок) Буратіно Святопетрівської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області про скасування рішення сільської ради,-
У С Т А Н О В И В:
ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_2, ОСОБА_7, ОСОБА_8 звернулись з адміністративним позовом до Києво-Святошинського районного суду Київської області про скасування рішення Петрівської сільської ради Києво-Святошинського району, Київської області про скасування рішення від 18.08.2015 року №3520 Про затвердження Генерального плану, поєднаного з детальними планами території окремих частин села Петрівське Києво-Святошинського району Київської області, мотивували тим, що 28 січня 2015 року сільською радою було прийнято рішення №3227 про погодження ескізу генерального плану з детальними планами території окремих частин с.Петрівське. Позивачі є мешканцями с. Петрівське та в безпосередній близькості до їхніх будинків розпочалось будівництво 9-ти поверхового житлового будинку з об'єктами соціальної інфраструктури на розі вул. Шевченка та вул. Петровського в с. Петрівське. Оскаржуване рішення, прийняте Петрівською сільською радою, порушує права позивачів як мешканців с. Петрівське, є протиправним, оскільки прийнято з порушенням вимог чинного законодавства України. Посилались на ч. 1 ст. 16 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності рішення про розроблення генерального плану, плану зонування території, детального плану території, яка розташована в межах населеного пункту, а також внесення змін до цієї містобудівної документації приймає відповідна сільська, селищна, міська рада. Відповідно до вимог ч. 1 ст. 17 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності генеральний план населеного пункту є основним видом містобудівної документації на місцевому рівні, призначеної для обґрунтування довгострокової стратегії планування та забудови території населеного пункту. Сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи відповідно до частини третьої статті 21 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності забезпечують: оприлюднення прийнятих рішень щодо розроблення проектів містобудівної документації з прогнозованими, економічними та екологічними наслідками, оприлюднення розроблених проектів містобудівної документації і доступ громадськості до зазначеної інформації, реєстрацію, розгляд та узагальнення пропозицій громадськості до проектів містобудівної документації, узгодження спірних питань між громадськістю і замовниками проектів містобудівної документації через погоджувальну комісію (у разі її утворення), оприлюднення результатів розгляду пропозицій громадськості до проектів містобудівної документації.
Відповідно до Порядку проведення громадських слухань щодо врахування громадських інтересів під час розроблення проектів містобудівної документації на місцевому рівні, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 травня 2011 року № 555 та частини шостої статті 21 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності пропозиції до містобудівної документації подаються громадянами у письмовому вигляді із зазначенням прізвища, ім'я та по батькові, місця проживання, особистим підписом і повинні містити обґрунтування з урахуванням вимог законодавства, будівельних норм, державних стандартів та правил.
Відповідно до п. 11 Порядку пропозиції громадськості підлягають реєстрації органом місцевого самоврядування та розглядаються розробником і замовником проектів містобудівної документації у місячний строк. За результатами розгляду пропозицій заявнику надається відповідь про їх врахування або обґрунтована відмова.
У разі наявності пропозицій громадськості, рішення про врахування яких розробник і замовник не можуть прийняти самостійно або мають місце спірні питання, особи, які забезпечують роботу з розгляду пропозицій громадськості, повідомляють про це відповідному органу місцевого самоврядування для прийняття останнім рішення щодо утворення погоджувальної комісії.
Позивачами були надані пропозиції до розробленого генерального плану населеного пункту с. Петрівське, але обґрунтованої відповіді вони не отримали, натомість Петрівська сільська рада прийняла рішення № 3227 Про погодження ескізу генерального плану з детальними планами території окремих частин с. Петрівське фактично без врахування думки села, і тому затвердження ескізу генерального плану с. Петрівське порушує їхні права.
Тому оскаржуване рішення № 3227 від 28 січня 2015 року Про погодження ескізу генерального плану з детальними планами території окремих частин с. Петрівське є протиправним і позивачі просять його скасувати. Також позивачі просили скасувати рішення Петрівської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області № 3228 від 28 січня 2015 року Про погодження Проекту внесення змін в детальний план з розширенням нових територій вул. Б. Хмельницького, бульв. Л. Українки та бульв. Шевченка .
У подальшому ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_7, ОСОБА_2, ОСОБА_21, ОСОБА_6, ОСОБА_14 звернулись до суду з позовом до Петрівської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області про скасування рішення ради від 18 серпня 2015 року Про затвердження Генерального плану, поєднаного з детальними планами території окремих частин села Петрівське , мотивуючи тим, що спірне рішення прийнято без урахуванням інтересів відповідної територіальної громади, в тому числі інтересів позивачів. Відповідно до Закону України Про регулювання містобудівної діяльності сільська рада зобов'язана оприлюднити результати розгляду пропозицій громадськості до проектів містобудівної документації, доопрацьовує в разі необхідності проект містобудівної документації за результатами розгляду на архітектурно-містобудівній раді та громадських слухань щодо врахування громадських інтересів. Ними були надані пропозиції до розробленого поєднаного з детальними планами території окремих частин села Петрівське, але не отримали ні відповіді щодо врахування їх пропозицій, ні обґрунтованої відмови в розумінні п.11 Порядку проведення громадських слухань.
Крім того, позивачі послались на ту обставину, що на момент прийняття даного рішення судом було заборонено сільській ради приймати рішення про затвердження Генерального плану, поєднаного з детальними планами території окремих частин села Петрівське до набрання сили судового рішення по справі.
Оскільки Петрівська сільська рада не врахувала вимог позивачів, як членів громади при затвердженні Генерального плану, поєднаного з детальними планами території окремих частин села Петрівське, про будівництво нових об'єктів житлово-цивільного, виробничого призначення, систем транспортного та інженерного забезпечення, участь громадян, об'єднань громадян в обговоренні даної документації, проектів окремих об'єктів і внесення відповідних пропозицій до державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій, рішення Петрівської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області №3520 від 18 серпня 2015 року Про затвердження Генерального плану, поєднаного з детальними планами території окремих частин села Петрівське Києво-Святошинського району Київської області є протиправним і підлягає скасуванню.
Постановою Києво-Святошинського районого суду Київської області від 24 червня 2015 року, залишеної без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 26 серпня 2015 року адміністративний позов задоволено, визнано незаконними та скасовано рішення Петрівської сільської ради від 28 січня 2015 року №3227 та від 28 січня 2015 року №3228.
Вищим адміністративним судом України прийнято ухвалу від 17 грудня 2015 року, якою постанову Києво-Святошинського районного суду Київської області від 24 червня 2015 року та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 26 серпня 2015 року скасовано, а справу направлено на новий розгляд до суду першої інстанції.
Ухвалою Києво-Святошинського районного суду Київської області від 14.03.2016 року об'єднано в одне провадження адміністративні справи №369/10605/15-а та 369/4091/15-а.
Відповідно до рішення Києво-Святошинського районного суду Київської області від 17 серпня 2018 року в задоволенні позовних вимог відмовлено.
Не погоджуючись із зазначеним рішенням суду, представник позивача ОСОБА_2 - адвокат Титикало Роман Сергійович подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати рішення Києво-Святошинського районного суду Київської області та ухвалити нове рішення яким позовні вимоги задовольнити у повному обсязі.
Перевіривши матеріали справи, доводи апеляційної скарги, заслухавши осіб, що з'явились в судове засідання, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з огляду на наступне.
Відповідно до ч. 1 ст. 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Судом першої інстанції встановлено, що Петрівською сільською радою Києво-Святошинського району Київської області прийнято рішення від 28 січня 2015 року № 3227 Про погодження Ескізу генерального плану, поєднаного з детальними планами території окремих частин с. Петрівське Києво-Святошинського району Київської області після заслуховування інформації та пропозицію постійної депутатської комісії з питань землі розвитку території та екології стосовно погодження Ескізу генерального плану, поєднаного з детальними планами території окремих частин с. Петрівське Києво-Святошинського району Київської області , який був винесений на громадські слухання, що відбулися 12 січня 2015 року, враховуючи протокол громадських слухань, а також пропозиції, які письмово надійшли на адресу Петрівської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області щодо даного проекту, керуючись Законом України Про регулювання містобудівної діяльності , постановою Кабінету Міністрів України Про затвердження Порядку проведення громадських слухань щодо громадських інтересів під час розроблення проектів містобудівної документації на місцевому рівні , Законом України Про місцеве самоврядування в Україні , сесія Петрівської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області прийняла рішення від 28 січня 2015 року № 3227 Про погодження Ескізу генерального плану, поєднаного з детальними планами території окремих частин с. Петрівське Києво-Святошинського району Київської області відповідно до якого погоджено Ескіз генерального плану, поєднаного з детальними планами території окремих частин с. Петрівське Києво-Святошинського району Київської області , за умови врахування письмових пропозицій, які надійшли на адресу Петрівської сільської ради та були розглянуті на громадських слуханнях 12 січня 2015 року, відповідно до протоколу громадських слухань від 12 січня 2015 року та будівельних норм та правил; передати оригінал протоколу громадських слухань в с. Петрівське від 12 січня 2015 року з копіями додатку № 1 та додатку № 2 до нього, разом з оригіналами письмових пропозицій, які надійшли на адресу Петрівської сільської ради та були розглянуті на громадських слуханнях розробнику генерального плану с. Петрівське-ДП УКРНДПІЦИВІЛЬБУД ; доручити ДП УКРНДПІЦИВІЛЬБУД врахувати пропозиції, які надійшли на адресу Петрівської сільської ради та були розглянуті на громадських слуханнях, відповідно до протоколу громадських слухань та згідно будівельних норм та правил, при подальшому розробленні проекту генерального плану, поєднаного з детальними планами території окремих частин с. Петрівське, Києво-Святошинського району, Київської області.
Крім того, судом першої інстанції було встановлено, що згідно Протоколу громадських слухань в с. Петрівське, Києво-Святошинського району, Київської області містобудівної документації Ескізу генерального плану, поєднаного з детальними планами територій окремих частин, с. Петрівське, Києво-Святошинського району, Київської області та Проекту внесення змін в детальний план території з добавленням (розширенням) нових територій, що прилягають до вул. Б. Хмельницького бульвар Тараса Шевченка, бульвар Лесі Українки в с. Петрівське , 12 січня 2015 року проводились громадські слухання, на яких відбулось обговорення Ескізу генерального плану, поєднаного з детальними планами території окремих частин с. Петрівське, Києво-Святошинського району, Київської області , і Проекту внесення змін в детальний план території з добавленням (розширенням) нових територій, що прилягають до вул. Б.Хмельницького, бульв. Тараса Шевченка, бул. Лесі Українки в с. Петрівське, Києво-Святошинського району, Київської області . В протоколі зазначено, що учасниками громадських слухань є члени територіальної громади с. Петрівське з правом голосу в кількості 181 чоловік, і присутні з правом дорадчого голосу в кількості 41 чоловік.
Із доводів представника відповідача вбачається, що в ході проведення зазначених громадських слухань серед пропозицій інших громадян також були розглянуті і пропозиції, надані позивачами, і вказані пропозиції більшістю представників громади, присутніх на громадських слуханнях, були відхилені, про що зазначено в протоколі громадських слухань від 12 січня 2015 року.
05 січня 2015 року ОСОБА_5 та ОСОБА_7 звернулись до Петрівського сільського голови ОСОБА_15 із заявами в яких містилося прохання перенести розгляд пропозицій та громадських слухань з 12 січня 2015 року на вихідний день, щоб громадяни мали можливість скористатися своїм правом на участь у місцевому самоврядуванні та вирішенні долі с. Петрівського.
05 січня 2015 року ОСОБА_5 подала Петрівському сільському голові ОСОБА_15 пропозиції до генплану, в яких просила не переносити дорогу по вул. 40 років Перемоги в обхід земельної ділянки загальною площею 0,0526 га, яка надана в приватну власність з грубим порушенням законодавства в Генеральному плані с. Петрівського, а залишити її на тому ж місці, де вона повинна проходити, так як для цього немає законних підстав.
Згідно довідки виконавчого комітету Петрівської сільської ради від 18 травня 2015 року № 386, ОСОБА_2 проживає в АДРЕСА_1. З акту депутата Петрівської сільської ради ВО № 7 ОСОБА_23 вбачається, що ОСОБА_2 дійсно проживає без реєстрації місця проживання за вищевказаною адресою в будинку, що належить його дружині ОСОБА_24 на праві приватної власності.
05 січня 2015 року за вх. № 24 позивачі ОСОБА_25, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7 та інші мешканці с. Петрівського звернулись до Петрівського сільського голови ОСОБА_15 з проханням включити в склад погоджувальної комісії щодо розгляду спірних питань, що виникають у процесі громадських слухань, конкретно визначених членів громадськості, які є мешканцями с. Петрівського.
26 січня 2015 року позивачам ОСОБА_2 та ОСОБА_5 сільським головою Петрівської сільської ради було надано відповідь, що дані листи були розглянуті на громадських слуханнях 12 січня 2015 року, та разом з протоколом громадських слухань переданий розробнику генерального плану с. Петрівське-ДП УКНДПІЦИВІЛЬБУД .
Відповідно до наявної в матеріалах справи відповіді директора ДП УКРНДПІЦИВІЛЬБУД № 861 від 28 листопада 2014 року Петрівському сільському голові ОСОБА_15 державне підприємство УКНДПІЦИВІЛЬБУД розробляє генеральний план села Петрівське. На даному етапі розроблено ескіз генерального плану, який надсилає для проведення громадських слухань.
Петрівська сільська рада Києво-Святошинського району Київської області на виконання вимог ст. 4 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні та ч. 2 п. 4 постанови Кабінету Міністрів України 25 травня 2011 року № 555 Про затвердження Порядку проведення громадських слухань щодо врахування громадських інтересів під час розроблення проектів містобудівної документації на місцевому рівні оприлюднення розроблених в установленому законодавством порядку проектів містобудівної документації здійснюється не пізніше як у місячний строк з дня їх подання розробником до виконавчого органу сільської, селищної, міської ради шляхом розміщення матеріалів ( планшетів, макетів) у визначеному органом місцевого самоврядування місці та інформування громадян через розповсюдження брошур і повідомлень, засоби масової інформації, що поширюються на відповідній території, а також розміщення інформації на офіційному веб-сайті відповідного органу місцевого самоврядування. що і було здійснено Петрівською сільською радою Києво-Святошинського району Київської області шляхом опублікування повідомлення в друкованому виданні Новий день № 50 (9164) від 06 грудня 2014 року та на сайті Петрівської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області.
Відповідно до вимог п. 11 постанови Кабінету Міністрів України 25 травня 2011 року № 555 Про затвердження Порядку проведення громадських слухань щодо врахування громадських інтересів під час розроблення проектів містобудівної документації на місцевому рівні пропозиції громадськості підлягають реєстрації органом місцевого самоврядування та розглядаються розробником і замовником проектів містобудівної документації у місячний строк. За результатами розгляду пропозицій заявнику надається відповідь про їх врахування або обгрунтована відмова.
Як встановив суд першої інстанції, Петрівською сільською радою Києво-Святошинського району Київської області в силу відсутності повного об'єму інформації у зв'язку з незавершеністю розроблення генерального плану, поєднаного з детальними планами території окремих частин с. Петрівське, Києво-Святошинського району, Київської області, а також Проекту внесення змін в детальний план території з добавлянням (розширенням) нових територій, що прилягають до вул. Б.Хмельницького, бульв. Тараса Шевченка та бульв. Лесі Українки в с. Петрівське, Києво-Святошинського району, Київської області пропозиції позивачів були передані розробнику вказаних документів, про що позивачам було надано відповідь у строки, визначені законодавством.
Згідно з частиною 2 статті 2 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні місцеве самоврядування здійснюється територіальними громадами сіл, селищ, міст як безпосередньо, так і через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи, а також через районні та обласні ради, які представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст.
Статтею 59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні визначено, що рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради приймаються на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом.
Відповідно до вимог ч. 3 ст. 21 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи з метою врахування інтересів громадськості при затвердженні проектів містобудівної документації зобов'язані забезпечити: 1) оприлюднення прийнятих рішень щодо розроблення містобудівної документації на місцевому рівні; 2) оприлюднення проектів містобудівної документації на місцевому рівні та доступ до цієї інформації громадськості; 3) реєстрацію, розгляд та узагальнення пропозицій громадськості до проектів містобудівної документації на місцевому рівні; 4) узгодження спірних питань між громадськістю і замовниками містобудівної документації на місцевому рівні через погоджувальну комісію; 5) оприлюднення результатів розгляду пропозицій громадськості до проектів містобудівної документації на місцевому рівні.
Оприлюднення проектів генеральних планів, планів зонування територій, детальних планів територій, відповідно до положень ч.ч. 4, 5 ст. 21 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності , здійснюється не пізніш як у місячний строк з дня їх надходження до відповідного органу місцевого самоврядування та є підставою для подання пропозицій громадськості до відповідного органу місцевого самоврядування.
Згідно з вимогами ч.ч. 1, 2 ст. 21 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності розроблені в установленому порядку проекти містобудівної документації на місцевому рівні, а саме: генеральні плани населених пунктів, плани зонування територій, детальні плани територій, підлягають громадським слуханням. Затвердження такої містобудівної документації без проведення громадських слухань щодо обговорення її проектів - забороняється.
Відповідно до вимог п. 9 ст. 21 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності оприлюднення результатів розгляду пропозицій громадськості до проектів містобудівної документації на місцевому рівні здійснюється у двотижневий строк з дня їх прийняття шляхом опублікування в засобах масової інформації, що поширюється на відповідній території, а також розміщення таких рішень на офіційних веб-сайтах цих органів.
Проекти нормативно-правових актів, рішень органів місцевого самоврядування, розроблені відповідними розпорядниками, оприлюднюються ними відповідно до вимог Закону України Про доступ до публічної інформації не пізніше як за 20 робочих днів до дати їх розгляду з метою прийняття.
Відповідно до вимог п. 3 Порядку проведення громадських слухань щодо врахування громадських інтересів під час розроблення проектів містобудівної документації на місцевому рівні, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України № 555 від 21 травня 2011 року, сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи відповідно до положень ч. 3 ст. 21 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" забезпечують: оприлюднення прийнятих рішень щодо розроблення проектів містобудівної документації з прогнозованими правовими, економічними та екологічними наслідками; оприлюднення розроблених проектів містобудівної документації і доступ громадськості до зазначеної інформації; реєстрацію, розгляд та узагальнення пропозицій громадськості до проектів містобудівної документації; узгодження спірних питань між громадськістю і замовниками проектів містобудівної документації через погоджувальну комісію (у разі її утворення); оприлюднення результатів розгляду пропозицій громадськості до проектів містобудівної документації.
Згідно з п. 4 Порядку проведення громадських слухань щодо врахування громадських інтересів під час розроблення проектів містобудівної документації на місцевому рівні, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України № 555 від 21 травня 2011 року, виконавчі органи сільських, селищних, міських рад оприлюднюють у двотижневий строк прийняті органами місцевого самоврядування рішення щодо розроблення проектів містобудівної документації шляхом опублікування таких рішень у засобах масової інформації, що поширюються на відповідній території, а також розміщення на офіційному веб-сайті відповідного органу місцевого самоврядування.
Пунктом 6 Порядку проведення громадських слухань щодо врахування громадських інтересів під час розроблення проектів містобудівної документації на місцевому рівні, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України № 555 від 21 травня 2011 року, визначено, що підставою для подання пропозицій до проектів містобудівної документації відповідному органу місцевого самоврядування є повідомлення про початок процедури їх розгляду.
Пунктом 9 Порядку проведення громадських слухань щодо врахування громадських інтересів під час розроблення проектів містобудівної документації на місцевому рівні, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України № 555 від 21 травня 2011 року, та ч. 6 ст. 21 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності визначено, що пропозиції подаються громадянами у письмовому вигляді із зазначенням прізвища, ім'я та по батькові, місця проживання, особистим підписом і повинні містити обґрунтування з урахуванням вимог законодавства, будівельних норм, державних стандартів та правил. Положення п. 10 Порядку проведення громадських слухань щодо врахування громадських інтересів під час розроблення проектів містобудівної документації на місцевому рівні, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України № 555 від 21 травня 2011 року, встановлюють обов'язок осіб, які забезпечують проведення робіт з розгляду таких пропозицій, повідомляти через ЗМІ про місце подання таких пропозицій.
Згідно з п. 11 Порядку проведення громадських слухань щодо врахування громадських інтересів під час розроблення проектів містобудівної документації на місцевому рівні, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України № 555 від 21 травня 2011 року, пропозиції громадськості підлягають реєстрації органом місцевого самоврядування та розглядаються розробником і замовником проектів містобудівної документації у місячний строк. За результатами розгляду пропозицій заявнику надається відповідь про їх врахування або обґрунтована відмова. У разі наявності пропозицій громадськості, рішення про врахування яких розробник і замовник не можуть прийняти самостійно або мають місце спірні питання, особи, які забезпечують роботу з розгляду пропозицій громадськості, повідомляють про це відповідному органу місцевого самоврядування для прийняття останнім рішення щодо утворення погоджувальної комісії.
Як встановлено судом першої інстанції та дана обставина підтверджується матеріалами справи, 28 січня 2015 року Петрівською сільрадою прийнято рішення № 3227, яким погоджено ескіз генерального плану, поєднаного з детальними планами території окремих частин с. Петрівське (далі - ескіз), за умови врахування письмових пропозицій, які надійшли на адресу ради та були розглянуті на громадських слуханнях 12 січня 2015 року, відповідно до протоколу громадських слухань від 12 січня 2015 року та будівельних норм і правил. Крім того, вирішено передати Підприємству оригінал протоколу громадських слухань в с. Петрівське від 12 січня 2015 року з копіями додатку № 1 та додатку № 2 до нього, разом з оригіналами письмових пропозицій, які надійшли на адресу Петрівської сільради та були розглянуті на громадських слуханнях розробнику генерального плану. Доручено Підприємству врахувати пропозиції, які надійшли на адресу ради та були розглянуті на громадських слуханнях, відповідно до протоколу громадських слухань та згідно будівельних норм і правил, при подальшому розробленні проекту генерального плану, поєднаного з детальними планами території окремих частин с. Петрівське.
Того ж дня, а саме 28 січня 2015 року Петрівською сільською радою прийнято рішення № 3228, яким погоджено проект внесення змін в детальний план території з добавленням (розширенням) нових територій, що прилягають до вул. Б.Хмельницького, бульв. Тараса Шевченка та бул. Лесі Українки в с. Петрівське (далі - проект), за умови врахування письмових пропозицій, які надійшли на адресу ради та були розглянуті на громадських слуханнях 12 січня 2015 року, відповідно до протоколу громадських слухань від 12 січня 2015 року та будівельних норм і правил. Передано Підприємству оригінал протоколу громадських слухань в с. Петрівське від 12 січня 2015 року з копіями додатку № 1 та додатку № 2 до нього, разом з оригіналами письмових пропозицій, які надійшли на адресу Петрівської сільради та були розглянуті на громадських слуханнях розробнику генерального плану. Доручено підприємству врахувати пропозиції, які надійшли на адресу ради та були розглянуті на громадських слуханнях, відповідно до протоколу громадських слухань та згідно будівельних норм і правил, при подальшому розробленні проекту генерального плану, поєднаного з детальними планами території окремих частин с. Петрівське.
Рішенням Петрівської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області №3376 від 10 червня 2015 року погоджено протокол від 05 червня 2015 року громадських слухань в с.Петрівське щодо обговорення проекту містобудівної документації - Генеральний план, поєднаного з детальними планами території окремих частин села Петрівське Києво-Святошинського району Київської області.
Рішенням Петрівської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області №3520 від 18 серпня 2015 року затверджено Генеральний план, поєднаного з детальними планами території окремих частин села Петрівське Києво-Святошинського району Київської області.
Згідно з протоколом громадських слухань в с. Петрівське містобудівної документації ескізу та проекту від 12 січня 2015 року проводились громадські слухання, на яких відбулось відповідне обговорення. В протоколі зазначено, що учасниками громадських слухань є члени територіальної громади с. Петрівське з правом голосу в кількості 181 чоловік, і присутні з правом дорадчого голосу в кількості 41 чоловік.
Відповідно до частини другої статті 2 Закону України від 21 травня 1997 року № 280/97-ВР Про місцеве самоврядування в Україні (далі - Закон № 280/97-ВР) місцеве самоврядування здійснюється територіальними громадами сіл, селищ, міст як безпосередньо, так і через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи, а також через районні та обласні ради, які представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст.
Згідно із статтею 59 Закону № 280/97-ВР рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради приймаються на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом.
Відповідно до частини шостої статті 17 Закону України від 17 лютого 2011 року № 3038-VI Про регулювання містобудівної діяльності (далі - Закон № 3038-VI) рішення про розроблення генерального плану приймає відповідна сільська, селищна, міська рада.
Частиною третьою статті 21 Закону № 3038-VI визначено, що сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи зобов'язані забезпечити: оприлюднення прийнятих рішень щодо розроблення містобудівної документації на місцевому рівні з прогнозованими правовими, економічними та екологічними наслідками; оприлюднення проектів містобудівної документації на місцевому рівні та доступ до цієї інформації громадськості; реєстрацію, розгляд та узагальнення пропозицій громадськості до проектів містобудівної документації на місцевому рівні (у разі її утворення); узгодження спірних питань між громадськістю і замовниками містобудівної документації на місцевому рівні через погоджувальну комісію; оприлюднення результатів розгляду пропозицій громадськості до проектів містобудівної документації на місцевому рівні.
Відповідно до пункту 9 Порядку проведення громадських слухань щодо врахування громадських інтересів під час розроблення проектів містобудівної документації на місцевому рівні, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 травня 2011 року № 555 (далі - Порядок), та частини шостої статті 21 Закону № 3038-VI пропозиції до містобудівної документації подаються громадянами у письмовому вигляді із зазначенням прізвища, ім`я та по батькові, місця проживання, особистим підписом і повинні містити обґрунтування з урахуванням вимог законодавства, будівельних норм, державних стандартів та правил.
Пунктом 11 Порядку визначено, що пропозиції громадськості підлягають реєстрації органом місцевого самоврядування та розглядаються розробником і замовником проектів містобудівної документації у місячний строк. За результатами розгляду пропозицій заявнику надається відповідь про їх врахування або обґрунтована відмова. У разі наявності пропозицій громадськості, рішення про врахування яких розробник і замовник не можуть прийняти самостійно або мають місце спірні питання, особи, які забезпечують роботу з розгляду пропозицій громадськості, повідомляють про це відповідному органу місцевого самоврядування для прийняття останнім рішення щодо утворення погоджувальної комісії.
Частинами четвертою та п'ятою статті 21 Закону № 3038-VI передбачено, що оприлюднення проектів генеральних планів, планів зонування територій, детальних планів територій здійснюється не пізніш як у місячний строк з дня їх надходження до відповідного органу місцевого самоврядування. Оприлюднення проектів містобудівної документації на місцевому рівні є підставою для подання пропозицій громадськості до відповідного органу місцевого самоврядування.
Відповідно до частини дев'ятої статті 21 Закону № 3038-VI оприлюднення результатів розгляду пропозицій громадськості до проектів містобудівної документації на місцевому рівні здійснюється у двотижневий строк з дня їх прийняття шляхом опублікування в засобах масової інформації, що поширюються на відповідній території, а також розміщення таких рішень на офіційних веб-сайтах цих органів.
Проекти нормативно-правових актів, рішень органів місцевого самоврядування, розроблені відповідними розпорядниками, оприлюднюються ними відповідно до вимог Закону України Про доступ до публічної інформації не пізніше як за 20 робочих днів до дати їх розгляду з метою прийняття.
Згідно з пунктом 4 Порядку виконавчі органи сільських, селищних, міських рад оприлюднюють у двотижневий строк прийняті органами місцевого самоврядування рішення щодо розроблення проектів містобудівної документації шляхом опублікування таких рішень у засобах масової інформації, що поширюються на відповідній території, а також розміщення на офіційному веб-сайті відповідного органу місцевого самоврядування.
Відповідно до пункту 6 Порядку підставою для подання пропозицій до проектів містобудівної документації відповідному органу місцевого самоврядування є повідомлення про початок процедури їх розгляду.
Пункт 10 Порядку встановлює обов`язок осіб, які забезпечують проведення робіт з розгляду таких пропозицій, повідомляти через ЗМІ про місце подання таких пропозицій.
Як встановлено в ході розгляду справи на сторінці 15 газети Новий день № 50 (9164) від 6 грудня 2014 року, яка розповсюджується на території села Петрівське та копія із якої долучена до матеріалів справи, відповідачем розміщено повідомлення про розроблення проекту генерального плану, поєднаного з детальними планами території окремих частин с. Петрівське, що дозволить будівництво нових об'єктів житлово-цивільного і виробничого призначення, систем транспортного та інженерного забезпечення. Ескіз проекту виноситься на громадські слухання. Також, щодо розроблення проекту внесення змін в детальний план території з добавленням (розширенням) нових територій, що прилягають до вул. Б.Хмельницького, бульв. Тараса Шевченка та бульв. Лесі Українки в с. Петрівське. Зазначено, що з графічними матеріалами та іншою інформацією стосовно цих проектів бажаючі можуть ознайомитись у приміщенні Петрівської сільської ради та на сайті ради - http://petrivske.org.ua/, а розгляд пропозицій та громадські слухання відбудуться 12 січня 2015 року об 11 год. 00 хв. по вул. Петровського, 123. При цьому, тираж газети склав 3605 примірників.
Отже, як вірно зазначив суд першої інстанції, відповідачем було виконано вимоги пунктів 4 та 10 Порядку щодо інформування громадян про розроблення проектів містобудівної документації.
Відповідно до абзацу третього пункту 11 Порядку у разі наявності пропозицій громадськості, рішення про врахування яких розробник і замовник не можуть прийняти самостійно або мають місце спірні питання, особи, які забезпечують роботу з розгляду пропозицій громадськості, повідомляють про це відповідному органу місцевого самоврядування для прийняття останнім рішення щодо утворення погоджувальної комісії.
Доводи позивачів про те, що газета має невеликий тираж та фактично не доступна всім членам територіальної громади, колегія суддів не бере до уваги, оскільки газета не є виданням сільської ради і встановлювати чи контролювати її тираж відповідач не може.
Крім того, колегія суддів зазначає, що бажаючі могли ознайомитись з повідомлення про розроблення проекту генерального плану, поєднаного з детальними планами території окремих частин с. Петрівське у приміщенні Петрівської сільської ради та на сайті ради.
Суд вірно взяв до уваги, що ініціатива зі створення комісії, відповідно до пункту 11 Порядку, має виходити від осіб, які забезпечують роботу з розгляду пропозицій громадськості, у разі якщо ними будуть встановлені такі розбіжності.
Щодо заяви мешканців с. Петрівського від 5 січня 2015 року, то вона містить лише пропозицію щодо включення до складу такої комісії окремих членів громади, а не вимогу щодо її створення.
В частині доводів позивачів, що сільрадою не прийнято до уваги пропозицію ОСОБА_5 щодо не переносу дороги по вул. 40-років Перемоги, то встановлено, що ця пропозиція була розглянута на громадських слуханнях, які відбулись 12 січня 2015 року, зокрема в протоколі слухань в пункті 13 розділу Розгляд пропозицій зазначено, що дана пропозиція після обговорення була поставлена на голосування щодо передачі її розробнику генерального плану, за що проголосувала більшість присутніх.
Спірними рішеннями було лише погоджено ескіз та проект і передано їх розробнику (Підприємству) для врахування пропозицій громадськості при подальшому розробленні.
Під час розгляду справи судом першої інстанції за клопотанням сторін на підставі ухвали суду була призначена та проведена Київським НДІ судових експертиз судова будівельно-технічна експертиза №5586/18-44 від 25.05.2018 року (т.5 а.с. 1-32).
Суд першої інстанції правомірно прийняв як доказ у справі зазначений висновок судової будівельно-технічної еспертизи, оскільки експертиза стосується саме спірних питань, які відносяться до предмету позову.
Відповідно до висновку експертизи, необхідність розроблення нового Генерального плану села Петрівське Києво-Святошинського району Київської області, за наявності генерального плану затвердженого у 1992 році, як на момент прийняття рішення Петрівської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області від 26 грудня 2005 року про затвердження технічного завдання на розробку Генерального плану розвитку с.Петрівське так і на момент прийняття рішення Петрівської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області від 18 серпня 2015 року про затвердження Генерального плану, поєднаного з детальними планами території окремих частин села Петрівське Києво-Святошинського району Київської області існувала, оскільки наявний Генеральний план від 1992 року фактично вичерпав свій проектний строк та не відображав фактичної містобудівної ситуації та вимог розвитку с. Петрівське.
Генеральний план поєднаний з детальними планами території окремих частин села Петрівське Києво-Святошинського району Київської області: в частині складу в цілому відповідає вимогам нормативно-правових акті в галузі будівництва, за умови зазначення пояснень відповідно до вимог п.5.1, п.5.4, п.6.1.8, п.5.3.4.2, п.5.5.1 ДБН Б. 1.1-15:2012; в частині змісту відповідає вимогам нормативно-правових акті в галузі будівництва.
Пропозиції позивачів, надані на громадські слухання 12.01.2015 року та 05.06.2015 року не мають під собою нормативного підґрунтя в межах будівельних норм державних стандартів та правил, оскільки наявні пропозиції вказують на окремі обставини влаштування та розміщення окремих структурних елементів Генерального плану, які можуть враховуватись розробником Генерального плану, але не містять ультимативної форми зобов'язань в нормативній документації, а визначаються проектувальником з міркувань технічної можливості, доцільності та взаємозв'язку з іншими структурними елементами формування території, з урахуванням загальних вимог нормативних документів.
Зауваження архітектурно-містобудівної ради при департаменті містобудування та архітектури Київської обласної державної адміністрації викладені у протоколі № 10/15 від 17.07.2015 року, з урахуванням листа ДП УКРНДІЦИВІЛЬБУД № 450 від 14.08.2015, були враховані в Генеральному плані поєднаному з детальними планами території окремих частин села Петрівське Києво-Святошинського району Київської області.
Розміщення у Генеральному плані поєднаному з детальними планами території окремих частин села Петрівське Києво-Святошинського району багатоквартирного житлового будинку с. Петрівське 1992 року в межах квартальної забудови з урахуванням зменшення його поверховості з 9-ти поверхів на 5-ти поверхів, відповідає будівельним нормам, державним стандартам та правилам.
Станом на момент проведення експертизи планування нових автомобільних доріг та проїздів Генерального плану поєднаного з детальними планами території окремих частин села Петрівське Києво-Святошинського району: в частині складу в цілому відповідає вимогам нормативно-правових акті в галузі будівництва, за умови внесення пояснень відповідно до вимог п.5.3.4.2 ДБНБ. 1.1-15:2012; в частині змісту відповідає вимогам нормативно-правових акті в галузі будівництва.
Встановити чи затверджений рішенням Петрівської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області № 3520 від 18.08.2015 доопрацьований та виправлений за зауваженнями, наданими на засіданні архітектурно-містобудівної ради при департаменті містобудування та архітектури Київської обласної державної адміністрації від 17.07.2015, проект Генерального плану, поєднаного з детальними планами території окремих частин села Петрівське Києво-Святошинського району Київської області не вбачається за можливе.
Проект Генерального плану, поєднаного з детальними планами території окремих частин села Петрівське Києво-Святошинського району Київської області, затверджений рішенням Петрівської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області № 3520 від 18.08.2015, не відповідає проекту Генерального плану, поєднаного з детальними планами території окремих частин села Петрівське Києво-Святошинського району Київської області, що був обговорений на громадських слуханнях 05.06.2015 об 11.00 год. у приміщенні Петрівської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області, оскільки в період з 17.07.2015 до 18.08.2015 були внесені зміни, які враховували зауваження архітектурно-містобудівної ради при департаменті містобудування та архітектури Київської облдержадміністрації від 17 липня 2015 року.
Судова колегія з огляду на вищезазначене, вважає вірними доводи суду першої інстанції, що при прийнятті оскаржуваних рішень сільською радою було дотримано вимог чинного на той час законодавства, враховані всі істотні обставини, що мають значення при затвердженні Генерального плану села. Всі пропозиції позивачів можуть бути визначені проектувальником з міркувань технічної можливості, доцільності та взаємозв'язку з іншими структурними елементами формування території, з урахуванням загальних вимог нормативних документів.
Відповідно до вимог чинного КАС України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб'єкта владних повноважень порушені її права, свободи або інтереси. Позивач - особа, на захист прав, свобод та інтересів якої подано адміністративний позов до адміністративного суду.
Неодмінним елементом правовідносин є їх зміст, тобто суб'єктивне право особи та її юридичний обов'язок. Відтак, судовому захисту підлягає суб'єктивне право особи, яке порушується у конкретних правовідносинах.
У рішенні від 01 грудня 2004 року №18-рп/2004 Конституційний суд України розтлумачив, що поняття охоронюваний законом інтерес треба розуміти як прагнення до користування конкретним матеріальним та/або нематеріальним благом, як зумовлений загальним змістом об'єктивного і прямо не опосередкований у суб'єктивному праві простий легітимний дозвіл, що є самостійним об'єктом судового захисту та інших засобів правової охорони з метою задоволення індивідуальних і колективних потреб, які не суперечать Конституції і законам України, суспільним інтересам, справедливості, добросовісності, розумності та іншим загально правовим засадам.
Отже, охоронюваний законом інтерес полягає у прагненні особи набути певних матеріальних або нематеріальних благ з метою задоволення певних потреб, якщо такі прагнення є абстрактними, тобто випливають із певного суб'єктивного права у конкретних правовідносинах. Тому порушення охоронюваного законом інтересу, яке дає підстави для звернення особи за судовим захистом, є створення об'єктивних перешкод на шляху до здобуття відповідного матеріального та/або нематеріального блага.
Особа на власний розсуд визначає чи порушені її права, свободи чи інтереси рішеннями, дією або бездіяльністю суб'єкта владних повноважень. Водночас, задоволення відповідних вимог особи можливе лише в разі об'єктивної наявності порушення, тобто встановлення, що рішення, дія або бездіяльність протиправно породжують, змінюють або припиняють права та обов'язки у сфері публічно-правових відносин.
Зазначені висновки кореспондуються із нормами КАС України.
Отже, під час розгляду кожної справи суд повинен встановити чи має місце порушення прав та інтересів особи, адже без цього не можна виконати завдання судочинства. Якщо особа не довела факту порушення особисто своїх прав чи інтересів, то навіть у разі, якщо дії суб'єкта владних повноважень є протиправними, підстав для задоволення позову немає.
Звернення до суду є способом захисту порушених суб'єктивних прав, а не способом відновлення законності та правопорядку у публічних правовідносинах.
Як правильно зазначив суд першої інстанції, позивачами, окрім загальних посилань, не надано жодних належних доказів, в розумінні КАС України, порушення особистих прав у спірних правовідносинах, як і не наведено обґрунтованих мотивів, яким чином оскаржувані рішення відповідача породжують, змінюють або припиняють права та обов'язки позивачів у сфері публічно-правових відносин.
З урахуванням вищевикладеного, колегія суддів вважає, що рішення суду першої інстанції є законним, підстави для його скасування відсутні, оскільки суд всебічно перевіривши обставини справи, вирішив спір у відповідності з нормами матеріального та процесуального права, що підлягають застосуванню до даних правовідносин.
Відповідно до ст. 242 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з'ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
Доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, а тому не можуть бути підставою для скасування рішення Києво-Святошинського районного суду Київської області від 17 серпня 2018 року.
Згідно з п. 1 ч. 1 ст. 315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін.
Відповідно до ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
За таких підстав апеляційна скарга підлягає залишенню без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін.
Керуючись ст. ст. 241, 242, 243, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, колегія суддів,-
П О С Т А Н О В И Л А:
Апеляційну скаргу представника позивача ОСОБА_2 - адвоката Титикало Романа Сергійовича залишити без задоволення, а рішення Києво-Святошинського районного суду Київської області від 17 серпня 2018 року - без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду у строк визначений ст. 329 КАС України.
Суддя-доповідач: Бужак Н.П.
Судді: Костюк Л.О.
Мельничук В.П.
Повний текст виготовлено: 03 квітня 2019 року.
Суд | Шостий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 02.04.2019 |
Оприлюднено | 05.04.2019 |
Номер документу | 80925518 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Києво-Святошинський районний суд Київської області
Фінагеєва І. О.
Адміністративне
Києво-Святошинський районний суд Київської області
Фінагеєва І. О.
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Бужак Наталія Петрівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Бужак Наталія Петрівна
Адміністративне
Києво-Святошинський районний суд Київської області
Пінкевич Н. С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні