Постанова
від 28.03.2019 по справі 813/3215/18
ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

28 березня 2019 рокуЛьвів№ 857/1672/19

Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі:

головуючого судді - Макарика В.Я.

суддів - Большакової О.О., Глушка І.В.

за участю секретаря судового засідання - Гнідець Р.І.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Львові апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Дослідно-механічний завод "Карпати" на рішення Львівського окружного адміністративного суду від 11 грудня 2018 року (головуючий суддя в суді першої інстанції Хома О.П., м. Львів) у справі №813/3215/18 за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Дослідно-механічний завод "Карпати" до Міністерства економічного розвитку і торгівлі України, Державної фіскальної служби України про скасування наказу, визнання протиправним та скасування подання,-

В С Т А Н О В И В:

20 липня 2018 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Дослідно-механічний завод "Карпати" звернулося до суду з адміністративним позовом до Міністерства економічного розвитку і торгівлі України, Державної фіскальної служби України в якому просило скасувати наказ Мінекономрозвитку України від 31.05.2018 № 768 "Про застосування спеціальної санкції - індивідуального режиму ліцензування зовнішньоекономічної діяльності - до суб'єктів зовнішньоекономічної діяльності України" в частині застосування до ТзОВ "ДМЗ "Карпати" спеціальної санкції - індивідуального режиму ліцензування зовнішньоекономічної діяльності за порушення вимог статті 1 Закону України "Про порядок здійснення розрахунків в іноземній валюті"; визнати протиправним та скасувати подання ДФС України від 20.02.2018 №2670/5/99-99-14-06-02-15 в частині включення ТзОВ "ДМЗ "Карпати" до переліку суб'єктів зовнішньоекономічної діяльності, до яких необхідно застосувати спеціальну санкцію - індивідуальний режим ліцензування зовнішньоекономічної діяльності.

Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 11 грудня 2018 року у задоволенні позову Товариства з обмеженою відповідальністю "Дослідно-механічний завод "Карпати" (вул. Ходорівська, 4, м. Новий Розділ, Миколаївський район, Львівська область, 81652, код ЄДРПОУ 37958251) до Міністерства економічного розвитку і торгівлі України (вул. Грушевського, 12/2, м. Київ 8, 01008, код ЄДРПОУ 37508596), Державної фіскальної служби України (пл. Львівська, 8, м. Київ, 04655, код ЄДРПОУ 39292197) про скасування наказу, визнання протиправним та скасування подання - відмовлено повністю.

Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, позивачем подано апеляційну скаргу, в якій просить скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нове, яким задовольнити позовні вимоги повністю.

Апелянт свої вимоги мотивує тим, що на підтвердження вчинення ним всіх можливих заходів, що стосуються усунення порушень Закону України Про порядок здійснення розрахунків в іноземній валюті та надано відповідні докази (копія Претензії про виконання зобов'язань по договору оренди № 103 від 11.06.2014 р. Вих. №13/777 від 11.11.2014р.; копія Претензії про виконання зобов'язань по договору надання послуг б/н від 11.06.2014р. Вих. №13/779 від 11.11.2014р.; копія Рішення Господарського Суду Львівської області від 07.04.2015р. Справа № 914/459/15; копія Рішення Господарського Суду Львівської області від 14.04.2015р. Справа № 914/464/15; копія Заявления о признании исковых требований; копія Заяви № 13/205 від 22.04.2016р.; копія Наказу від 14.05.2015р. на виконання рішення Господарського суду Львівської обл. від 07.04.2015р.; копія Заяви № 13/206 від 22.04.2016р.; копія Наказу від 27.04.2015р. на виконання рішення Господарського суду Львівської обл. від 14.04.2015р.; копія Запиту Вих. № 13/188 від 13.04.2016р.; копія листа від Управління державної виконавчої служби № 9892/0/1-16 від 12.05.2016р.), копії офіційних запитів до Реєстру міжнародних комерційних компаній (Belize International Business Companies Registry), які в сукупності підтверджують вчинення апелянтом всіх необхідних заходів, що стосуються усунення порушень Закону України Про порядок здійснення розрахунків в іноземній валюті .

Апелянт звертає увагу на те, що Товариство з обмеженою відповідальністю Дослідно-механічний завод Карпати надсилало Заяву № 13/205 від 22.04.2016 р. до відділу Державної виконавчої служби Новороздільського міського управління юстиції, з проханням відкрити виконавче провадження згідно Наказу від 14.05.2015 року на примусове виконання рішення Господарського суду Львівської області від 07.04.2015 р. по справі № 914/459/15 та Заяву № 13/206 від 22.04.2016 р. до відділу Державної виконавчої служби Новороздільського міського управління юстиції, з проханням відкрити виконавче провадження згідно Наказу від 27.04.2015 року на примусове виконання рішення Господарського суду Львівської області від 14.04.2015 р. по справі № 914/464/1 для стягнення заборгованості з боржника. У відповіді Управління державної виконавчої служби Головного територіального управління юстиції у Львівській області № 9892/0/1-16 від 12.05.2016 року зазначило, що: Виконання рішень українських судів відносно іноземних суб'єктів, що є нерезидентами України, перш за все, залежить від наявності чинного міжнародного договору між Україною і країною, на території якої має бути виконане рішення українського суду , а також про те, що між Україною та країною Беліз не укладено відповідного договору . У зв'язку з чим виконавча служба не може здійснити дій передбачених чинним законодавством України для стягнення заборгованості на користь ТОВ ДМ3 Карпати .

Також апелянтом надано електронний запит в Belize International Business Companies Registry для отримання довідки про те, що Міжнародна комерційна компанія Winslow Consulting LTD (Беліз, Беліз-Сіті, Ню-Роуд №35, реєстраційний №100431) знаходиться у неактивному статусі з 2017 року, що свідчить про не можливість виконання контрагентом своїх зобов'язань. Проте станом на сьогодні ТОВ ДМ3 Карпати офіційної відповіді не отримало. Апелянт вважає, що вищевказані документи та заходи в сукупності підтверджують вчинення ТОВ ДМ3 Карпати всіх необхідних та можливих заходів, що стосуються усунення порушень Закону України Про порядок здійснення розрахунків в іноземній валюті .

Представники відповідачів в судове засідання не з'явилися, хоча належним чином були повідомлені про дату, час і місце судового засідання, що відповідно до частини другої статті 313 Кодексу адміністративного судочинства України не перешкоджає розгляду справи за їх відсутності.

Суд апеляційної інстанції заслухавши доповідь судді-доповідача, пояснення представника позивача, перевіривши матеріали справи, обговоривши підстави в межах апеляційної скарги, вважає, що апеляційну скаргу слід залишити без задоволення, виходячи з наступного.

ГУ ДФС у Львівській області проведено документальну планову виїзну перевірку ТзОВ "ДМЗ "Карпати" з питань дотримання вимог податкового законодавства за період з 01.01.2014 по 30.06.2017, валютного законодавства за період з 01.01.2014 по 30.06.2017, з питань єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування за період з 01.01.2014 по 10.06.2017, результати якої оформлено актом від 04.10.2017 №1607/13-01-14-12/37958251.

Перевіркою встановлено, що на виконання контракту від 11.06.2014 № б/н, укладеного між ТОВ "ДМ3 "Карпати" та Winslow Consulting Ltd (Беліз) надано диспетчерські послуги по супроводженню вагонів. Оплата за надані послуги надійшла на рахунки ТОВ "ДМ3 "Карпати" не в повному обсязі. При цьому, сума простроченої дебіторської заборгованості по виконанню зазначених платежів на виконання диспетчерських послуг склала 57,74 тис. дол США.

На виконання контракту від 11.06.2014 № 103, укладеного між ТОВ "ДМ3 "Карпати" та Winslow Consulting Ltd (Беліз) надано послуги з оренди вагонів. Оплата за вказаним контрактом надійшла не в повному обсязі. Сума простроченої дебіторської заборгованості по виконанню послуг оренди вагонів склала 2049,73 тис. грн.

Відповідно до ст. 1 Закону України "Про порядок здійснення розрахунків і іноземній валюті", ГУ ДФС у Львівській області винесено податкове повідомлення-рішення від 02.11.2017 №0019431403, яким позивачу нараховано пеню за порушення термінів розрахунків у сфері зовнішньоекономічної діяльності в розмірі 346 339, 01 грн.

ТзОВ "ДМЗ "Карпати" сплачено грошове зобов'язання, визначене податковим повідомленням-рішенням від 02.11.2017 №0019431403, що підтверджується платіжним дорученням від 13.11.2017 №347.

20.02.2018 ДФС України скеровано до Мінекономрозвитку України подання №2670/5/99-99-14-06-02-15 щодо включення ТзОВ "ДМЗ "Карпати" до переліку суб'єктів зовнішньоекономічної діяльності, до яких необхідно застосувати спеціальну санкцію - індивідуальний режим ліцензування зовнішньоекономічної діяльності.

Мінекономрозвитку України після отримання вказаного подання, направлено позивачу лист від 10.03.2018 №4102-13/9837-07, яким запропоновано ТзОВ "ДМЗ "Карпати" направити до 19.04.2018 на адресу Міністерства належним чином засвідчені копії матеріалів, які свідчать про усунення допущеного правопорушення станом на поточну дату, зокрема вантажні митні декларації та/або банківські виписки про надходження матеріальних та/або валютних цінностей,довідки обслуговуючих банків про відсутність простроченої дебіторської заборгованості за експортно-імпортними операціями, тощо. Одночасно ТзОВ "ДМЗ "Карпати" попереджено, що у разі ненадходження вказаних матеріалів або надання матеріалів, які не можуть підтвердити усунення виявлених порушень, міністерство матиме виключні підстави застосувати спеціальну санкцію до підприємства.

ТзОВ "ДМЗ "Карпати" листом від 30.03.2018 №13/580 повідомило Мінекономрозвитку України, що підприємство здійснило практичні заходи, що гарантують виконання Закону України "Про зовнішньоекономічну діяльність", у зв'язку з чим, просило не застосовувати спеціальних санкцій до позивача. Зокрема, вказано, що ТзОВ "ДМЗ "Карпати" подано позовні заяви до господарського суду Львівської області про стягнення заборгованості з Міжнародної комерційної компанії Winslow Consulting LTD, за результатами розгляду справ господарським судом Львівської області винесені рішення про стягнення з Міжнародної комерційної компанії Winslow Consulting LTD на користь ТзОВ "ДМЗ "Карпати" заборгованості за зовнішньоекономічними контрактами. Позивачем сплачено пеню, нараховану згідно податкового повідомлення-рішення від 02.11.2017 №0019431403. Крім того, відповідно до інформації з ІВС, Registry Belize компанія Wins Consulting LTD (реєстраційний номер 100431) перебуває в неактивному статусі. Політично-правові відносини між Україною країною Беліз не розвинені, договірні правовідносини - відсутні. Вказане, на думку позивача, свідчить, що ним в повному обсязі вжито практичних заходів, що гарантують виконання Закону України "Про зовнішньоекономічну діяльність".

Наказом від 31.05.2018 № 768 Мінекономрозвитку України до ТзОВ "ДМЗ "Карпати" застосовано спеціальну санкцію - індивідуальний режим ліцензування зовнішньоекономічної діяльності за порушення статті 1 Закону України "Про порядок здійснення розрахунків в іноземній валюті" відповідно до частини 2 статті 37 Закону та за поданням ДФС України від № 2670/5/99-99-14-06-02-15.

Відповідно до частин 1 та 2 статті 37 Закону України "Про зовнішньоекономічну діяльність" (далі - Закон № 959-ХІІ), за порушення цього або пов'язаних з ним законів України до суб'єктів зовнішньоекономічної діяльності або іноземних суб'єктів господарської діяльності може бути застосовано спеціальну санкцію - індивідуальний режим ліцензування у випадках порушення такими суб'єктами цього Закону та/або пов'язаних з ним законів України, що встановлюють певні заборони, обмеження або порядок здійснення зовнішньоекономічних операцій. Санкції, зазначені у цій статті, застосовуються центральним органом виконавчої влади з питань економічної політики за поданням органів державної податкової та контрольно-ревізійної служб, митних, правоохоронних органів, органів Антимонопольного комітету України, національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, та Національного банку України або за рішенням суду.

Відповідно до частини 3 статті 37 Закону № 959-ХІІ подання щодо застосування санкцій повинно містити такі дані: найменування та реквізити суб'єкта зовнішньоекономічної діяльності (для іноземних суб'єктів господарювання - мовою країни їхнього місцезнаходження), відомості про зміст порушення з посиланням на конкретні положення законодавства України, вид спеціальної санкції, яку пропонується застосувати, найменування та реквізити контрагента, при виконанні контракту з яким порушено законодавство, іншу доцільну інформацію.

Частиною 10 статті 37 Закону №959-ХІІ передбачено, що якщо суб'єктами зовнішньоекономічної діяльності або іноземними суб'єктами господарської діяльності, до яких застосовано санкції, усунуто допущені порушення законодавства України або вжито практичні заходи, що гарантують виконання цього Закону та/або пов'язаних з ним законів України, ініціатори подання щодо застосування санкцій можуть направляти центральному органу виконавчої влади з питань економічної політики матеріали про їх скасування (зміну виду, тимчасове зупинення).

Процедура підготовки ДФС України подання про застосування (скасування, зміну виду, тимчасового зупинення дії) спеціальних санкцій до Міністерства економіки України, розгляду цих подань Мінекономіки та передачі ним наказів про застосування (скасування, зміну виду, тимчасового зупинення дії) спеціальних санкцій визначена Порядком взаємодії Міністерства економіки України та Державної податкової адміністрації України з питань застосування спеціальних санкцій, затвердженим наказом ДПА України та Міністерства економіки України № 340/672 від 09.11.2006.

Вказаний Порядок містить аналогічні положення щодо форми та змісту подання щодо застосування спеціальних санкцій до суб'єктів зовнішньоекономічної діяльності, визначеного Законом №959-ХІІ.

Наказом Міністерства економіки України від 17.04.2000 №52 затверджено Положення про порядок застосування до суб'єктів зовнішньоекономічної діяльності України та іноземних суб'єктів господарської діяльності спеціальних санкцій, передбачених статтею 37 Закону №959-ХІІ (далі - Положення № 52), яке визначає порядок застосування (скасування, зміни виду, тимчасового зупинення дії) Міністерством економічного розвитку і торгівлі України спеціальних санкцій, передбачених статтею 37 Закону України "Про зовнішньоекономічну діяльність", до українських суб'єктів зовнішньоекономічної діяльності та іноземних суб'єктів господарської діяльності.

Згідно з підпункту 1.2 пункту 1 Положення № 52, санкції застосовуються Міністерством економічного розвитку і торгівлі України до суб'єктів зовнішньоекономічної діяльності, що порушили Закон України "Про зовнішньоекономічну діяльність" та пов'язані з ним закони України, зокрема, в разі порушення суб'єктами зовнішньоекономічної діяльності валютного, митного, податкового, іншого законодавства, що встановлює певні заборони, обмеження або порядок здійснення зовнішньоекономічних операцій, та в разі проведення ними дій, які можуть зашкодити інтересам національної економічної безпеки.

Відповідно до пункту 4.8. Положення № 52 про застосування санкцій, передбачених статтею 37 Закону України "Про зовнішньоекономічну діяльність", видається наказ Міністерством економічного розвитку і торгівлі України, у якому вказуються норми чинного законодавства, які було порушено, матеріали, на підставі яких видано наказ, реквізити суб'єктів зовнішньоекономічної діяльності, до яких застосовані санкції, та вид санкції, дата, з якої санкція починає діяти.

Відповідно до пункту 4.13 Положення № 52, якщо суб'єктами зовнішньоекономічної діяльності або іноземними суб'єктами господарської діяльності, до яких застосовано санкції, усунуто допущені порушення законодавства України або вжито практичні заходи, що гарантують виконання Закону України "Про зовнішньоекономічну діяльність" та/або пов'язаних з ним законів України, ініціатори подання щодо застосування санкцій можуть направляти Міністерству економічного розвитку і торгівлі України матеріали про їх скасування (зміна виду, тимчасове зупинення).

Суб'єкти зовнішньоекономічної діяльності, до яких застосовано санкції, мають право подавати до Міністерства економічного розвитку і торгівлі України матеріали, що підтверджують вжиті ними заходи до приведення зовнішньоекономічної та пов'язаної з нею господарської діяльності у відповідність до норм чинного законодавства, та виходити до Міністерства економічного розвитку і торгівлі України з клопотанням про скасування (зміну виду, тимчасового зупинення) дії санкцій (абзац 1 пункту 4.14 Положення №52).

У разі усунення порушень законодавства України або застосування практичних заходів, що гарантують виконання Закону України "Про зовнішньоекономічну діяльність" та/або пов'язаних з ним законів України, і приведення своєї зовнішньоекономічної діяльності у відповідність із законами України або надання достатніх доказів неможливості (безперспективності) застосування практичних заходів, що гарантують виконання зазначеного Закону, суб'єкти зовнішньоекономічної діяльності та іноземні суб'єкти господарської діяльності, до яких застосовано санкції, мають право подавати до Міністерства економічного розвитку і торгівлі України відповідні матеріали та виходити з клопотанням про скасування (зміна виду, тимчасове зупинення) дії санкцій (пункт 4.15 Положення № 52).

З метою уточнення інформації Міністерство економічного розвитку і торгівлі України може звертатися до державних органів, що здійснюють контроль у сфері зовнішньоекономічної діяльності, валютний контроль, та агентів валютного контролю із запитами про одержання додаткових матеріалів (інформації) щодо діяльності суб'єктів зовнішньоекономічної діяльності, які звернулися до нього з клопотанням про скасування (зміна виду, тимчасове зупинення) дії санкції (пункт 4.16 Положення № 52).

Підставою для видання наказу про застосування до суб'єктів зовнішньоекономічної діяльності санкцій, передбачених частиною 1 статті 37 Закону України № 959-ХІІ, є порушення певним суб'єктом зовнішньоекономічної діяльності Закону України № 959-ХІІ та/або пов'язаних з ним законів, зокрема, Закону України "Про порядок здійснення розрахунків в іноземній валюті" № 185/94-ВР та направлення визначених статтею 37 Закону № 959-ХІІ суб'єктами звернення відповідного подання.

Судом апеляційної інстанції встановлено, що підставою для внесення ДФС України до Мінекономрозвитку України подання про включення ТзОВ "ДМЗ "Карпати" до переліку суб'єктів зовнішньоекономічної діяльності, до яких необхідно застосувати спеціальну санкцію - індивідуальний режим ліцензування зовнішньоекономічної діяльності стала наявність простроченої дебіторської заборгованості за здійсненою зовнішньоекономічною операцією позивача з "Winslow Consulting LTD" за контрактом від 11.06.2014 б/н в розмірі 57,74 тис. дол. США та за контрактом від 11.06,2014 №103 в розмірі 2049,73 тис. грн.

Вказані порушення встановлено проведеною документальною плановою виїзною перевіркою ТзОВ "ДМЗ "Карпати". Наявність правопорушення, передбаченого статтею 1 Закону України "Про порядок здійснення розрахунків і іноземній валюті", підтверджується податковим повідомленням-рішенням ГУ ДФС у Львівській області від 02.11.2017 №00194431403, винесеними за результатами перевірки, оформленої актом від 04.10.2017 №1607/13-01-14-12/37958251. Позивач із вказаними порушеннями погодився та самостійно сплатив податкове зобов'язання, визначене контролюючим органом, що підтверджується платіжним дорученням від 13.11.2017 №747.

Судом першої інстанції встановлено, що подання ДФС України, яке стало підставою для прийняття оскаржуваного наказу, містило всі обов'язкові дані: назву і реквізити суб'єкта зовнішньоекономічної діяльності України, відомості про зміст правопорушення, вид спеціальної санкції, яку пропонується застосувати, назву і реквізити контрагента, іншу доцільну інформацію.

Як наслідок, у Мінекономрозвитку України не було передбачених законодавством підстав для відмови у застосуванні до позивача спеціальної санкції та її зміни в подальшому, оскільки подання ДФС за формою та змістом відповідали вимогам частини третьої статті 37 Закону № 959-XII. При цьому факт наявності порушень, на підставі яких винесено таке подання, ТзОВ "ДМЗ "Карпати" не усунуто.

Взявши до уваги викладене, колегія суддів приходить до висновку про те, що рішення суду першої інстанцій є законним та обґрунтованим і не підлягає скасуванню, оскільки суд всебічно перевіривши обставини справи, вирішив спір у відповідності з нормами матеріального права, що підлягають застосуванню до даних правовідносин, висновки суду є правильними, а доводи апеляційної скарги їх не спростовують.

Відповідно до ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права.

Керуючись ст. ст. 243, 310, 313, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд,-

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Дослідно-механічний завод "Карпати" залишити без задоволення, а рішення Львівського окружного адміністративного суду від 11 грудня 2018 року у справі №813/3215/18 - без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку протягом 30 днів шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду.

Головуючий суддя В. Я. Макарик судді О. О. Большакова І. В. Глушко Повний текст постанови складений 04 квітня 2019 року.

СудВосьмий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення28.03.2019
Оприлюднено05.04.2019
Номер документу80926264
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —813/3215/18

Постанова від 12.07.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гончарова І.А.

Ухвала від 11.07.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гончарова І.А.

Ухвала від 10.06.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Пасічник С.С.

Ухвала від 22.05.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Пасічник С.С.

Постанова від 28.03.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Макарик Володимир Ярославович

Ухвала від 26.02.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Макарик Володимир Ярославович

Ухвала від 15.02.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Макарик Володимир Ярославович

Ухвала від 08.02.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Макарик Володимир Ярославович

Рішення від 11.12.2018

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Хома Олена Петрівна

Ухвала від 22.11.2018

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Хома Олена Петрівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні