Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
05 квітня 2019 р. № 520/3384/19
Харківський окружний адміністративний суд у складі судової колегії:
головуючого судді - Волошина Д.А.,
суддів Панова М.М., Шевченка О.В.,
за участю секретаря судового засідання - Суховарової О.А.,
представника позивача - ОСОБА_1,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Довіреної особи кандидата на пост Президента України ОСОБА_2 ОСОБА_3 до Окружної виборчої комісії з виборів Президента України територіального виборчого округу № 168, третя особа Звичайна виборча дільниця № 631698 територіального виборчого округу № 168 про визнання дій протиправними та зобов'язання вчинити певні дії,-
В С Т А Н О В И В :
Довірена особа кандидата на пост Президента України ОСОБА_2 ОСОБА_3 звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з позовом, в якому просить суд:
- визнати дії окружної виборчої комісії територіального виборчого округу № 168 в частині прийняття рішення про відмову в задоволенні скарги довіреної особи від кандидата на пост Президента України ОСОБА_2 ОСОБА_3, зареєстрованої в окружній виборчій комісії з виборів Президента України на чергових виборах Президента України 31 березня 2019 року територіального виборчого округу №168 02 квітня 2019 року, незаконними та скасувати Постанову окружної виборчої комісії територіального виборчого округу № 168 від 02 квітня 2019 року 14.45 № 42;
- зобов'язати окружну виборчу комісію територіального виборчого округу № 168 прийняти рішення про задоволення скарги довіреної особи від кандидата на пост Президента України ОСОБА_2 ОСОБА_3 та визнати голосування на звичайній виборчій дільниці № 631698 територіального виборчого округу № 168 з виборів Президента України недійсним.
В обґрунтування позову позивач зазначив, що при підрахунку виборчих бюлетенів з виборів Президента України 31.03.2019 р. виборчою комісією на звичайній виборчій дільниці № 631698 територіального виборчого округу № 168 виявлено 36 виборчих бюлетенів без печатки відповідної виборчої дільниці. За вказаним фактом офіційним спостерігачем від кандидата на пост Президента України ОСОБА_2 складено акт про виявлені порушення вимог ЗУ Про вибори Президента України . Крім цього, 31.03.2019 було складено акт про виявленні порушення, а саме, два члени комісії видавали виборцям бюлетені з виборів Президента України 31.03.2019 року для голосування та при цьому не давали виборцям розписатися за отримання бюлетеня списку виборців. Позивачем 01.04.2019 подано скаргу на дії дільничної виборчої комісії до відповідної окружної виборчої комісії.
Окружна виборча комісія територіального виборчого округу № 168 на засіданні 02.04.2019 р. о 14.45 розглянула скаргу та прийняла рішення про відмову в задоволенні скарги довіреної особи від кандидата на пост Президента України ОСОБА_2 ОСОБА_3. Позивач вважає, що окружна виборча комісія територіального виборчого округу № 168 не обґрунтовано дійшла висновку щодо встановлення факту, що виборчі бюлетені видавалися виключно виборцям згідно їх паспортів після перевірки наявності у списку виборців, тому просить скасувати Постанову окружної виборчої комісії територіального виборчого округу № 168 від 02 квітня 2019 року 14.45 № 42 та визнати голосування на звичайній виборчій дільниці № 631698 територіального виборчого округу № 168 з виборів Президента України недійсним.
Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду від 05.04.2019 р. відкрито провадження у даній справі та призначено судове засідання.
В судовому засіданні представник позивача підтримав позовні вимоги в повному обсязі та просив суд задовольнити їх в повному обсязі.
Представник відповідача в судове засідання не прибув, надав заяву про розгляд справи без його участі, правом надання відзиву не скористався.
Представник третьої особи в судове засідання не прибув, про дату, час та місце судового засідання був повідомлений належним чином, що підтверджується матеріалами справи, причин неявки суду не повідомив.
Відповідно до ч.3 ст.268 Кодексу адміністративного судочинства України, неприбуття у судове засідання учасника справи, повідомленого відповідно до положень цієї статті, не перешкоджає розгляду справи у судах першої та апеляційної інстанцій.
Оцінюючи подані сторонами докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді у судовому засіданні всіх обставин справи в їх сукупності, та враховуючи, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається, як на підставу своїх вимог і заперечень, суд дійшов наступного висновку.
Постановою Верховної Ради України від 26.11.2018 № 2631-VIII призначено чергові вибори Президента України на 31 березня 2019 року. Постановою Центральної виборчої комісії від 27.12.2018 № 253 оголошено з 31 грудня 2018 року початок виборчого процесу чергових виборів Президента України 31 березня 2019 року.
Судом встановлено, що 31.03.2019 року о 22.00 год. на звичайній виборчій дільниці №631698 територіального виборчого округу № 168 офіційним спостерігачем від кандидата на пост Президента України ОСОБА_2 було складено акт про виявлені порушення вимог ч.1 ст.76 Закону України Про вбори президента України , в якому зазначено, що о 09.00 год. спостерігачем було виявлено, що два члени ДВК видають виборцям бюлетені для голосування та не дають виборцям список для підпису. О 19.30 год. голова дільничної виборчої комісії перелічів кількість контрольних талонів виборчих бюлетенів, виданих виборцям, яким не надавали список для підпису, таких бюлетенів виявилося 86 шт.
Крім того, 01.04.2014 р. офіційним спостерігачем від кандидата на пост Президента України ОСОБА_2 ОСОБА_4 при підрахунку бюлетенів з виборів Президента України 31 березня 2019 року на виборчій комісії звичайної виборчої дільниці № 631698 територіального виборчого округу № 168 було виявлено 36 бюлетенів без печатки зазначеної виборчої комісії.
Довірена особа кандидата на пост Президента України ОСОБА_2 ОСОБА_3 01.04.2019 року звернувся до Окружної виборчої комісії з виборів Президента України територіального виборчого округу № 168 зі скаргою, в якій просив, зокрема, визнати голосування на звичайній виборчій дільниці №631698 територіального виборчого округу №168 з виборів Президента України недійсними та здійснити перерахунок виборчих бюлетенів з виборів Президента України 31 березня 2019 року на виборчій дільниці № 631698 територіального виборчого округу № 168 з виборів Президента України.
Як встановлено судом, згідно Витягу із протоколу №16 засідання окружної виборчої комісії з виборів Президента України територіального виборчого округу №168 від 31.03.2019 року до окружної виборчої комісії з виборів Президента України 01.04.2019 об 11:10 надійшов протокол про підрахунок голосів, в якому були виявлені недоліки та головою окружної виборчої комісії запропоновано комісії № 631698 скласти уточнений протокол, про що проголосували 33 (особи).
Згідно Витягу із протоколу №16 засідання окружної виборчої комісії з виборів Президента України територіального виборчого округу №168 від 31.03.2019 року до окружної виборчої комісії з виборів Президента України 02.04.2019 о 20:00 надійшов протокол про підрахунок голосів з поміткою уточнений , в якому були виявлені недоліки та головою окружної виборчої комісії запропоновано комісії № 631698 скласти уточнений протокол, про що проголосували 33 (особи).
Відповідно до Витягу із протоколу №16 засідання окружної виборчої комісії з виборів Президента України територіального виборчого округу №168 від 31.03.2019 року до окружної виборчої комісії з виборів Президента України 02.04.2019 о 22:00 надійшов протокол про підрахунок голосів, в протоколі недоліки не виявлені та головою окружної виборчої комісії запропоновано прийняти протокол про підрахунок голосів від ДВК №631698, про що проголосували 33 (особи).
Розгляд скарги проводився 02.04.2019 р. о 14:00 год. та головою виборчої комісії запропоновано проект постанови на розгляд комісії, про що проголосували 29 (осіб).
Під час розгляду скарги комісія дійшла висновку, що під час підрахунку голосів на виборчій дільниці №631698 бюлетені, на яких була відсутня печатка дільничної виборчої комісії, були визнані недійсними та підраховані окремо. Кількість недійсних бюлетенів було вірно відображено у протоколі про підрахунок голосів.
Постановою Окружної виборчої комісії з виборів Президента України територіального виборчого округу № 168 від 02.04.2019 р. №42 в задоволенні скарги відмовлено.
Таким чином, скаргу до Окружної виборчої комісії з виборів Президента України територіального виборчого округу № 168 було подано після прийняття окружною виборчою комісією рішення про направлення протоколу на доопрацювання та уточнення.
Позивач не погоджуючись з вказаною постановою звернувся з до суду з позовом.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.
Суд зазначає, порядок прийняття та розгляд документів дільничних виборчих комісій окружною виборчою комісією врегульовано приписами статті 82 Закону України Про вибори Президента України № 474-XIV від 05.03.1999 р.
Відповідно до ч.2 ст. 82 Закону України Про вибори Президента України , засідання окружної виборчої комісії, зазначене у частині першій цієї статті, оформляється протоколом безперервного засідання, який зобов'язані підписати голова, заступник голови, секретар або член комісії, який виконував на зазначеному засіданні обов'язки секретаря, та інші члени окружної виборчої комісії, які присутні на засіданні комісії. До протоколу додаються (за наявності) окремі думки членів комісії, які брали участь у засіданні і не згодні з прийнятим комісією рішенням.
У разі своєї незгоди з відомостями, що зазначені у протоколі, член комісії зобов'язаний викласти у письмовій формі свою окрему думку, яка додається до протоколу.
Згідно з ч.5 ст. 82 Закону України Про вибори Президента України , невідкладно після оголошення головою окружної виборчої комісії (головуючим на засіданні комісії) змісту протоколу на засіданні окружної виборчої комісії член комісії, уповноважений її рішенням, оголошує відомості протоколу системному адміністратору, який вносить їх до бази даних автоматизованої інформаційно-аналітичної системи для перевірки їх повноти та коректності.
Під час введення таких відомостей системний адміністратор засобами автоматизованої інформаційно-аналітичної системи перевіряє правильність заповнення протоколу.
У разі правильності заповнення протоколу системний адміністратор повинен, зокрема, роздрукувати інформацію про підрахунок голосів щодо відповідної виборчої дільниці, підписати та подати її для підпису голові, його заступнику та секретарю окружної виборчої комісії (головуючому на засіданні) та членам цієї комісії. Ця інформація про підрахунок голосів виборців невідкладно надається для ознайомлення членам відповідної дільничної виборчої комісії, кандидатам на пост Президента України, їх довіреним особам, офіційним спостерігачам. Зазначена інформація зберігається в окружній виборчій комісії до припинення її повноважень та передається ними до місцевих архівних установ разом з іншою виборчою документацією.
Як вбачається з матеріалів справи, протокол Окружної виборчої комісії, складений о 18.30 год. був введений до системи вибори , недоліків не виявлено.
Відповідно до ч.6 ст. 82 Закону України Про вибори Президента України , при прийнятті документів дільничної виборчої комісії окружна виборча комісія перевіряє комплектність документів та цілісність упаковки усіх пакетів з виборчими документами. При цьому кожний член комісії має право оглянути кожний пакет з документами. У разі повної комплектності виборчих документів та цілісності упаковки усіх пакетів відкриваються почергово пакети з протоколами про підрахунок голосів на виборчій дільниці та оголошуються відомості, зазначені у них. За результатами розгляду документів дільничної виборчої комісії та скарг про порушення вимог цього Закону під час проведення голосування та підрахунку голосів на виборчій дільниці, а також під час транспортування виборчих документів до окружної виборчої комісії, що надійшли до окружної виборчої комісії на момент прийняття документів дільничної виборчої комісії, окружна виборча комісія приймає виборчі документи від дільничної виборчої комісії та приймає одне з рішень:
1) врахувати відомості протоколів про підрахунок голосів на виборчій дільниці при встановленні підсумків голосування в межах територіального виборчого округу;
2) зобов'язати дільничну виборчу комісію виправити виявлені недоліки шляхом складання протоколу з позначкою "Уточнений";
3) провести повторний підрахунок голосів на виборчій дільниці в порядку, встановленому цим Законом.
Одне із зазначених рішень приймається окружною виборчою комісією шляхом голосування усіх її членів більшістю від загального складу комісії і фіксується у протоколі засідання окружної виборчої комісії.
З огляду на приписи зазначених норм, суд не приймає до уваги твердження відповідача щодо прийняття окружною виборчою комісією рішення у формі постанови.
Частиною 7 ст. 82 Закону України Про вибори Президента України , у разі виявлення у протоколі дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці виправлень, помилок, неточностей, які можна усунути без повторного підрахунку голосів виборців, окружна виборча комісія приймає рішення, зазначене у пункті 2 частини шостої цієї статті.
Дільнична виборча комісія зобов'язана у строк, визначений окружною виборчою комісією, розглянути питання про внесення змін до протоколу без перерахунку бюлетенів. Протокол з поміткою "Уточнений" транспортується і передається окружній виборчій комісії в порядку, встановленому статтею 81 цього Закону.
Протягом часу розгляду цього питання дільничною виборчою комісією подані до окружної виборчої комісії примірники протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, виборчі бюлетені та інші виборчі документи, доставлені до окружної виборчої комісії, зберігаються в окружній виборчій комісії.
За наявності скарг, заяв, відповідно оформлених актів, складених кандидатами, їх довіреними особами та офіційними спостерігачами, про порушення вимог цього Закону під час проведення голосування та (або) підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, що ставлять під сумнів результати підрахунку голосів виборців на цій дільниці, окружна виборча комісія може прийняти рішення про проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці. (ч.8 ст. 82 Закону України Про вибори Президента України ).
Як вбачається з матеріалів справи відповідачем при розгляді первинного протоколу звичайної виборчої дільниці № 631698 та першого уточненого протоколу звичайної виборчої дільниці № 631698 було прийнято рішення, одне з трьох можливих, в межах наданих повноважень про зобов'язання звичайної виборчої дільниці № 631698 виправити виявлені недоліки шляхом складання протоколу з позначкою уточнений .
Аналіз ч.8 ст. 82 Закону України Про вибори Президента України свідчить, що за наявності скарг передбачено право, а не обов'язок окружної виборчої дільниці прийняти рішення про проведення повторного підрахунку голосів виборців.
Посилання позивача на той факт, що скарга позивача безпідставно не була задоволена, оскільки станом на момент прийняття оскаржуваного рішення мала місце помилка в протоколі звичайної виборчої дільниці від 01.04.2019 р., складеного о 14 год. 16 хв., суд не приймає до уваги з огляду на наступне.
Відповідно до п.п.3 п.9.11 Постанови Центральної виборчої комісії Про Порядок розгляду скарг виборчими комісіями з виборів Президента України від 28 березня 2014 року № 114, виборча комісія відмовляє в задоволенні скарги, якщо на момент розгляду скарги виборчою комісією - суб'єктом оскарження вчинено необхідні дії, скасовано рішення, що є предметом оскарження, або іншим способом поновлено права суб'єкта звернення зі скаргою відповідно до вимог Закону (відсутність предмета оскарження).
Як вбачається з матеріалів справи, уточнений протокол від 01.04.2019 р., складений о 14 год. 16 хв. не був прийнятий окружною виборчою дільницею у зв'язку з виявленими помилками та було прийнято рішення виправити виявлені недоліки шляхом складання протоколу з позначкою уточнений . І тільки після складання уточненого протоколу від 02.04.2019 р. о 18 год.30 хв., останній був прийнятий Окружною виборчою комісією з виборів Президента України територіального виборчого округу № 168.
Вказані фактичні обставини свідчать, що відповідач, відмовляючи в задоволенні скарги фактично поновив прав суб'єкта звернення зі скаргою відповідно до вимог Закону України Про вибори Президента України , прийнявши рішення про виправлення виявлених недоліків шляхом складання протоколу з позначкою уточнений .
Відповідно до ч.14 ст. 82 Закону України Про вибори Президента України , у разі виявлення при повторному підрахунку голосів виборців окружною виборчою комісією на відповідній виборчій дільниці обставин, зазначених у частині першій статті 80 цього Закону, окружна виборча комісія може прийняти рішення про визнання голосування на виборчій дільниці недійсним.
Частиною 1 ст. 80 Закону України Про вибори Президента України передбачено, що дільнична виборча комісія може визнати голосування на виборчій дільниці недійсним у разі встановлення нею порушень вимог цього Закону, внаслідок яких неможливо достовірно встановити результати волевиявлення виборців. Дільнична виборча комісія може визнати голосування на виборчій дільниці недійсним за наявності лише таких обставин:
1) випадків незаконного голосування (вкидання виборчого бюлетеня до виборчої скриньки за виборця іншою особою, крім випадків, передбачених частиною сьомою статті 76 цього Закону; голосування особами, які не мають права голосу; голосування особами, які не включені до списку виборців на виборчій дільниці або включені до нього безпідставно; голосування особою більше ніж один раз) у кількості, що перевищує п'ять відсотків кількості виборців, які взяли участь у голосуванні на виборчій дільниці;
2) виявлення у виборчих скриньках виборчих бюлетенів у кількості, що перевищує більше ніж на десять відсотків кількість виборців, які взяли участь у голосуванні на виборчій дільниці;
3) знищення або пошкодження виборчої скриньки (скриньок), що унеможливлює встановлення змісту виборчих бюлетенів, якщо кількість цих бюлетенів перевищує п'ять відсотків кількості виборців, які взяли участь у голосуванні на виборчій дільниці.
За таких обставин, суд наголошує, що законом визначено вичерпний перелік обставин для визнання голосування на виборчій дільниці недійсним. Судом, при розгляді зазначеної справи, не встановлено визначених статтею 80 Законом України Про вибори Президента України підстав для визнання голосування на виборчій дільниці недійсним, при цьому Окружною виборчою комісією рішення про повторний підрахунок не приймалось, у зв'язку з чим у відповідача були відсутні, визначені законодавством підстави, для прийняття означеного рішення.
При цьому, суд зазначає, що протокол звичайної виборчої дільниці № 631698 територіального виборчого округу № 168 від 02.04.2019 р. о 18.30 год. є чинним, у встановленому законом порядку не скасований.
З рішення Дзержинського районного суду м. Харкова від 04.04.2019 р. по справі №638/4735/19, яке на час розгляду справи не набрало законної сили, встановлено, що Довіреній особі кандидата на пост Президента України ОСОБА_2 ОСОБА_3 відмовлено у визнанні дій щодо складання протоколу підрахунку голосів на звичайній виборчій дільниці№631698 та у визнанні недійсним голосування на вказаній виборчій дільниці.
Інших доказів щодо встановлення порушень виборчого законодавства під час голосування представником позивача до суду не надано.
Згідно ч.1 та ч.2 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст. 78 цього Кодексу.
Враховуючи вищезазначене, суд приходить до висновку, що позивач не довів суду протиправність дій та рішення відповідача та доводи позивача не ґрунтуються на законі, у зв'язку з чим позовні вимоги Довіреної особи кандидата на пост Президента України ОСОБА_2 ОСОБА_3 є такими, що не підлягають задоволенню.
Розподіл судових витрат належить провести за правилами ст.ст.139, 143, ч.9 ст.273 КАС України та Закону України "Про судовий збір".
Підпунктом 1 пункту 3 частини 2 статті 4 Закону України "Про судовий збір" встановлено, що за подання до адміністративного суду адміністративного позову немайнового характеру, який подано фізичною особою встановлюється ставка судового збору в розмірі 0,4 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
Відповідно до частини 1 статті 4 Закону України "Про судовий збір" судовий збір справляється у відповідному розмірі від прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, в якому відповідна заява або скарга подається до суду, - у відсотковому співвідношенні до ціни позову та у фіксованому розмірі.
Статтею 7 Закону України "Про Державний бюджет України на 2019 рік" установлено у 2019 році прожитковий мінімум для працездатних осіб з 1 січня 2019 року - 1921 гривня.
Як вбачається з позовних вимог, предметом позову у даній справі є дві вимоги немайнового характеру, а отже, ставка судового збору за подання даного позову становить 1536,80 грн.
При зверненні до суду позивач судового збору не сплатив.
Частиною 9 ст.273 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.
Відповідно до абз.2 ч.4 ст.15 Закону України "Про виконавче провадження" за рішеннями про стягнення судового збору, про накладення штрафу (як засобу процесуального примусу) стягувачем є Державна судова адміністрація України.
Враховуючи вищевикладене, суд приходить до висновку, що з позивача підлягає стягненню в дохід Державного бюджету України судовий збір у розмірі 1536,80 грн.
Керуючись статтями 72-77, 211, 241-243, 268-272, 277, 278 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Довіреної особи кандидата на пост Президента України ОСОБА_2 ОСОБА_3 (АДРЕСА_1, код НОМЕР_1) до Окружної виборчої комісії з виборів Президента України територіального виборчого округу № 168 (пр. Науки , буд. 17 а, м. Харків, 61166, код 42836128), третя особа Звичайна виборча дільниця № 631698 територіального виборчого округу № 168 про визнання дій протиправними та зобов'язання вчинити певні дії - залишити без задоволення.
Стягнути з Довіреної особи кандидата на пост Президента України ОСОБА_2 ОСОБА_3 (АДРЕСА_1, код НОМЕР_1) в дохід Державного бюджету України через Державну судову адміністрацію України (ЄДРПОУ 26255795, адреса: м. Київ, вул. Липська, 18/5, реквізити рахунку: отримувач коштів: ГУК у м.Києві/м.Київ/22030106, код отримувача (код за ЄДРПОУ): 37993783, банк отримувача: Казначейство України (ЕАП), код банку отримувача (МФО): 899998, рахунок отримувача: 31211256026001, код класифікації доходів бюджету: 22030106) суму судового збору у розмірі 1536,80 грн. (одна тисяча п'ятсот тридцять шість гривень 80 копійок).
У разі набрання законної сили даним рішенням, відділу з надання судово-адміністративних послуг Харківського окружного адміністративного суду, оформити виконавчий лист і направити його на адресу Державної судової адміністрації України.
Роз'яснити, що рішення підлягає оскарженню шляхом подання апеляційної скарги до Другого апеляційного адміністративного суду у дводенний строк з дня проголошення.
Роз'яснити, що рішення набирає законної сили відповідно до ч.1 ст.272 КАС України, а саме: після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі його апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції.
Роз'яснити, що судове рішення виготовлено у повному обсязі і проголошено у порядку ст.271 КАС України 05.04.2019 року о 22 год. 00 хв.
Запропонувати присутнім на проголошенні рішення представникам учасників справи одержати виготовлені судом копії рішення.
Головуючий суддя Д.А.Волошин
Судді М.М.Панов
О.В.Шевченко
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 05.04.2019 |
Оприлюднено | 09.04.2019 |
Номер документу | 80983096 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Волошин Д.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні