Рішення
від 05.04.2019 по справі 520/3387/19
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

05 квітня 2019 р. № 520/3387/19

Харківський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Панова М.М., суддів - Волошина Д.А., Шляхової О.М.,

за участю секретаря судового засідання - Кравчені Т.І.,

позивача - ОСОБА_1,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду в м. Харкові адміністративну справу за позовом Офіційного спостерігача від Всеукраїнської громадської організації "Громадська мережа "ОПОРА" ОСОБА_1 до Окружної виборчої комісії територіального виборчого округу №170, третя особа - Всеукраїнська громадська організація "Громадянська мережа "ОПОРА" про визнання протиправною та скасування постанови, -

В С Т А Н О В И В:

Офіційний спостерігач від Всеукраїнської громадської організації "Громадська мережа "ОПОРА" ОСОБА_1 звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з позовом, в якому просить суд визнати протиправною та скасувати Постанову окружної виборчої комісії з виборів Президента України територіального виборчого округу №170 (вул. Юр'ївська, 8, м. Харків, 61001, ЄДРПОУ 42837341) Про позбавлення права офіційного спостерігача бути присутнім на засіданні окружної виборчої комісії під час встановлення підсумків голосування в межах територіального виборчого округу №170 від 01 квітня 2019 року №75.

В обґрунтування позову позивач зазначив, що в ніч з 31 березня на 1 квітня 2019 року він був присутній на безперервному засіданні окружної виборчої комісії територіального виборчого округу №173, з якого його видалили на підставі постанови №75 Окружної виборчої комісії з виборів Президента України територіального виборчого округу №170 від 01 квітня 2019 року о 02 год. 31 хв. Позивач зазначає, що мотиви даної постанови не відповідають справжнім обставинам справи, а підстави - вимогам законодавства, тому просить її скасувати.

Представник відповідача в судове засідання не прибув, про день, час та місце судового засідання був повідомлений своєчасно та належним чином. Надав до суду відзив на адміністративний позов, в якому зазначено, що оскаржувана постанова винесена у відповідності до вимог чинного законодавства та відповідає всім законним вимогам.

Представник третьої особи до судового засідання не з'явився, про день, час та місце судового засідання був повідомлений своєчасно та належним чином.

Згідно ч. 1 ст. 205 Кодексу адміністративного судочинства України, неявка у судове засідання будь-якого учасника справи, за умови що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.

Колегія суддів, вислухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи, проаналізувавши докази у їх сукупності, вивчивши норми матеріального та процесуального права, якими врегульовані спірні правовідносини, дійшла наступних висновків.

Судом встановлено, що позивач, ОСОБА_1, є офіційним спостерігачем від ВГО Громадянська мережа ОПОРА , що підтверджується посвідченням №173, виданим 21.03.2019 окружною виборчою комісією територіального виборчого округу №170 із чергових виборів Президента України 31 березня 2019 року.

В ніч з 31 березня на 1 квітня 2019 року позивач був присутній на безперервному засіданні окружної виборчої комісії територіального виборчого округу №170. Позивач як офіційний спостерігач звернувся до членів Окружної виборчої комісії з проханням надати можливість сфотографувати протокол про підрахунок голосів дільничної виборчої комісії №631489, в чому йому було відмовлено та аргументовано тим, що окружна виборча комісія розглядає його поведінку як перешкоджання діяльності комісії, в разі продовження намагань фотофіксації виборчого процесу, в тому числі виборчої документації, буде прийнято рішення про позбавлення його права присутності на засіданні ОВК. Позивачем було припинено фото- та відео- фіксацію виборчого процесу. Через деякий проміжок часу він відновив фото- та відео- зйомку виборчої документації.

Окружною виборчою комісією з виборів Президента України територіального округу №170 о 02 год. 31 хв. було прийнято Постанову Окружної виборчої комісії з виборів Президента України територіального виборчого округу №170 від 01 квітня 2019 року №75.

В даній Постанові зазначено, що у зв'язку з безпідставними втручанням в роботу окружної виборчої комісії та після двох попереджень про порушення офіційним спостерігачем від Всеукраїнської громадської організації Громадська мережа ОПОРА ОСОБА_1, окружна виборча комісія, керуючись частинами чотирнадцятою, сімнадцятою статті 28 Закону України Про вибори Президента України , постановила: позбавити права присутності ОСОБА_1 на засіданні окружної виборчої комісії територіального округу №170 при встановленні підсумків голосування в межах територіального округу №170; цю постанову разом з відповідним додатком надати офіційному спостерігачу від Всеукраїнської громадської організації "Громадянська мережа ОПОРА " ОСОБА_1; Постанову оприлюднити шляхом розміщення на стенді офіційних матеріалів комісії та надіслати до Центральної виборчої комісії.

Колегія суддів зазначає, що спірні правовідносини регулюються Конституцією України, Кодексом адміністративного судочинства України, Законом України Про вибори Президента України від 05.03.1999 №474-XIV.

Постановою Верховної Ради України від 26.11.2018 №2631-VІІІ призначено чергові вибори Президента України на неділю 31 березня 2019 року.

Відповідно до положень ст. 103 Конституції України, Президент України обирається громадянами України на основі загального, рівного і прямого виборчого права шляхом таємного голосування строком на п'ять років. Порядок проведення виборів Президента України встановлюється законом.

Згідно ст. 12 Закону України Про вибори Президента України , суб'єктами виборчого процесу є: 1) виборець; 2) виборча комісія, утворена відповідно до цього Закону та Закону України "Про Центральну виборчу комісію"; 3) кандидат на пост Президента України, зареєстрований у порядку, встановленому цим Законом; 4) партія, яка висунула кандидата на пост Президента України; 5) офіційний спостерігач від партії - суб'єкта виборчого процесу, від кандидата на пост Президента України, від громадської організації, який зареєстрований у порядку, встановленому цим Законом.

Відповідно з положеннями частини першої статті 21 Закону України Про вибори Президента України , вибори Президента України організовують і проводять: 1) Центральна виборча комісія; 2) окружні виборчі комісії; 3) дільничні виборчі комісії.

Згідно ч. 9 ст. 28 Закону України Про вибори Президента України , на засіданнях виборчої комісії, у тому числі при підрахунку голосів та встановленні результатів голосування, на виборчій дільниці в день виборів чи в день повторного голосування у приміщенні, де проводиться голосування, мають право бути присутніми без дозволу чи запрошення відповідної комісії лише члени виборчих комісій вищого рівня, кандидати на пост Президента України, їх довірені особи (не більше однієї довіреної особи від одного кандидата), офіційні спостерігачі від кандидатів на пост Президента України, партій - суб'єктів виборчого процесу, від громадських організацій (разом не більше ніж по дві особи від одного кандидата на пост Президента України, від партії, від громадської організації), а також офіційні спостерігачі від іноземних держав і міжнародних організацій, представники засобів масової інформації (не більше двох осіб від одного засобу масової інформації).

Відповідно ч. 11 ст. 28 Закону України Про вибори Президента України , виборча комісія може прийняти мотивоване рішення про позбавлення права присутності на своєму засіданні кандидата на пост Президента України, його довіреної особи, офіційного спостерігача, представника засобів масової інформації та особи, зазначеної у частині десятій цієї статті, якщо вона неправомірно перешкоджає його проведенню. Таке рішення приймається не менше ніж двома третинами голосів від складу комісії.

Згідно ч. 14 ст. 28 Закону України Про вибори Президента України , рішення виборчої комісії з розглянутого питання письмово оформляється у формі постанови, яка повинна містити: найменування комісії; найменування постанови; дату, час та місце її прийняття і порядковий номер; мотивувальну частину з посиланням на обставини, що зумовили розгляд питання на засіданні комісії; посилання на конкретні положення нормативно-правових актів або постанову виборчої комісії вищого рівня чи судові рішення, якими керувалася комісія при прийнятті постанови; резолютивну частину. Постанова підписується головуючим на засіданні та секретарем комісії (засідання). З питань поточної діяльності комісія може приймати протокольні рішення.

Згідно з ч. 1 ст. 68 Закону України Про вибори Президента України , у виборчому процесі можуть брати участь офіційні спостерігачі від кандидатів на пост Президента України, від партій, які висунули кандидатів на пост Президента України, від громадських організацій, які зареєстровані у порядку, встановленому законом (далі - офіційний спостерігач від партії, кандидата на пост Президента України, громадської організації). Офіційні спостерігачі від іноземних держав та міжнародних організацій можуть вести спостереження за ходом виборчого процесу.

Статтею 69 Закону України Про вибори Президента України встановлені права офіційних спостерігачів від партій, кандидатів на пост Президента України, громадської організації.

Так, згідно ч. 9 ст. 69 Закону України Про вибори Президента України , офіційний спостерігач від партії, кандидата на пост Президента України, громадської організації має право: 1) бути присутнім з дотриманням вимог цього Закону на засіданнях дільничних та окружної виборчих комісій відповідного територіального виборчого округу з урахуванням положень, встановлених частиною дев'ятою статті 28 цього Закону, в тому числі під час підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, встановлення підсумків голосування у територіальному виборчому окрузі; 2) робити фото- та кінозйомки, аудіо- та відеозаписи, не порушуючи при цьому таємниці голосування; 3) бути присутнім при видачі виборчих бюлетенів членам дільничної виборчої комісії, у тому числі для організації голосування виборців за місцем перебування, та при проведенні такого голосування; 4) бути присутнім з дотриманням вимог цього Закону на засіданнях дільничних та окружних виборчих комісій, у тому числі під час підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці та встановлення підсумків голосування; 5) звертатися із заявою чи скаргою до відповідної виборчої комісії чи до суду щодо усунення порушень цього Закону в разі їх виявлення; 6) складати акт про виявлення порушення цього Закону, що підписується ним та не менш як двома виборцями, які засвідчують факт цього порушення, із зазначенням їх прізвищ, імен, по батькові, місця проживання та адреси житла, та подавати його до відповідної виборчої комісії чи до суду; 7) вживати необхідних заходів у межах законодавства щодо припинення протиправних дій під час голосування та підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці; 8) отримувати копії протоколів про передачу виборчих бюлетенів, про підрахунок голосів і встановлення підсумків голосування та інших документів у випадках, передбачених цим Законом; 9) реалізовувати інші права, передбачені цим Законом для офіційних спостерігачів.

Відповідно ч. 10 ст. 69 Закону України Про вибори президента , офіційний спостерігач від партії, кандидата на пост Президента України, громадської організації не має права: 1) безпідставно втручатися в роботу виборчої комісії, чинити дії, що порушують законний хід виборчого процесу або неправомірно заважають членам виборчої комісії здійснювати свої повноваження; 2) заповнювати замість виборця (у тому числі і на його прохання) виборчий бюлетень; 3) бути присутнім при заповненні виборцем виборчого бюлетеня у кабіні (кімнаті) для таємного голосування або іншим чином порушувати таємницю голосування.

Згідно ч. 11 ст. 69 Закону України Про вибори президента , у разі порушення офіційним спостерігачем від партії, кандидата на пост Президента України, громадської організації вимог частини десятої цієї статті виборча комісія робить йому попередження. У випадку повторного або грубого порушення вимог частини десятої цієї статті виборча комісія може позбавити його права бути присутнім на своєму засіданні в порядку, встановленому цим Законом. Таке рішення може бути оскаржене офіційним спостерігачем до суду.

В ході судового засідання, колегією суддів не було встановлено обставин, які б свідчили про безпідставне втручання позивача в роботу виборчої комісії, вчинення ним дій, що порушують законний хід виборчого процесу або неправомірно заважають членам виборчої комісії здійснювати свої повноваження, як це передбачено п. 1 ч. 10 ст. 69 Закону України Про вибори Президента України .

З відеозаписів, наданих позивачем та відповідачем, відтворених в залі судового засідання згідно ст. 220 Кодексу адміністративного судочинства України, колегією суддів не було встановлено вчинення відповідачем вищезазначених дій.

У відзиві на позов, наданого відповідачем відсутні жодні докази щодо наявності з боку позивача дій, які б заважали членам виборчої комісії здійснювати свої повноваження.

Окрім того, суд зазначає, що Постанова Окружної виборчої комісії з виборів Президента України територіального виборчого округу №170 від 01 квітня 2019 року №75, в порушення ч.ч. 11. 14 Закону України Про вибори Президента України не є мотивованою, а саме не містить обставин, що зумовили розгляд питання на засіданні комісії, а саме тільки містить цитування та посилання на норми Закону України Про вибори Президента України .

Отже, в межах спірних правовідносин позивач реалізовував право передбачене п. 2 ч. 9 ст. 69 Закону України "Про вибори Президента України", а саме робив фото та відеозаписи виборчої документіції. Жодних порушень при реалізації ним цього права у судовому засіданні не встановлено.

Колегія суддів, оцінивши надані по справі докази в їх сукупності за правилами ст.ст. 72-77, 90, 211 Кодексу адміністративного судочинства України, доходить до висновку, що відповідачем при прийнятті Постанови Окружної виборчої комісії з виборів Президента України територіального виборчого округу №170 від 01 квітня 2019 року №75 було порушено вимоги Закону України "Про вибори Президента України".

Таким чином, позовні вимоги Офіційного спостерігача від Всеукраїнської громадської організації "Громадська мережа "ОПОРА" ОСОБА_1 підлягають задоволенню.

Розподіл судових витрат належить провести за правилами ст.ст. 139, 143, ч. 9 ст. 273 Кодексу адміністративного судочинства України та Закону України "Про судовий збір".

Так, відповідно до абз. 2 ч. 4 ст. 15 Закону України "Про виконавче провадження" за рішеннями про стягнення судового збору, про накладення штрафу (як засобу процесуального примусу) стягувачем є Державна судова адміністрація України.

Позивачем було заявлено одну вимогу немайнового характеру (скасування постанови).

При зверненні до суду позивач судового збору не сплатив.

Підпунктом 1 пункту 3 частини 2 статті 4 Закону України "Про судовий збір" встановлено, що за подання до адміністративного суду адміністративного позову немайнового характеру, який подано фізичною особою, встановлюється ставка судового збору у розмірі 0,4 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб.

Статтею 7 Закону України "Про Державний бюджет України на 2019 рік" установлено, що з 01.01.2019 розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб складає - 1921,00 грн.

Тому з відповідача в дохід Державного бюджету України підлягає стягненню судовий збір у розмірі 768 (сімсот шістдесят вісім) грн. 40 коп.

Керуючись ст. 241-246, 250, 272, 273, 278 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

В И Р І Ш И В :

Адміністративний позов Офіційного спостерігача від Всеукраїнської громадської організації "Громадська мережа "ОПОРА" ОСОБА_1 (АДРЕСА_1, РНОКПП НОМЕР_1) до Окружної виборчої комісії територіального виборчого округу №170 (вул. Юр'ївська, буд. 6, м. Харків, 61001, ЄДРПОУ 34603047), третя особа - Всеукраїнська громадська організація "Громадянська мережа "ОПОРА" (вул. М. Грушевського, буд. 34А, оф. 93, м. Київ, 01021, ЄДРПОУ 34603047) про визнання протиправною та скасування постанови - задовольнити.

Визнати протиправною та скасувати Постанову окружної виборчої комісії з виборів Президента України територіального виборчого округу №170 (вул. Юр'ївська, 8, м. Харків, 61001, ЄДРПОУ 42837341) Про позбавлення права офіційного спостерігача бути присутнім на засіданні окружної виборчої комісії під час встановлення підсумків голосування в межах територіального виборчого округу №170 від 01 квітня 2019 року №75.

Стягнути з Окружної виборчої комісії територіального виборчого округу №170 (вул. Юр'ївська, буд. 6, м. Харків, 61001, ЄДРПОУ 34603047) в дохід Державного бюджету України через Державну судову адміністрацію України (ЄДРПОУ 26255795, адреса: м. Київ, вул. Липська, 18/5, реквізити рахунку: отримувач коштів: ГУК у м.Києві/м.Київ/22030106, код отримувача (код за ЄДРПОУ): 37993783, банк отримувача: Казначейство України (ЕАП), код банку отримувача (МФО): 899998, рахунок отримувача: 31211256026001, код класифікації доходів бюджету: 22030106) 768 (сімсот шістдесят вісім) грн. 40 коп. судового збору.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двох днів з дня його проголошення до Другого апеляційного адміністративного суду через Харківський окружний адміністративний суд.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано, а у разі його апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції.

Головуючий суддя М.М.Панов

Судді Д.А.Волошин

О.М.Шляхова

СудХарківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення05.04.2019
Оприлюднено09.04.2019
Номер документу80983256
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —520/3387/19

Постанова від 09.04.2019

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Гуцал М.І.

Ухвала від 07.04.2019

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Гуцал М.І.

Ухвала від 07.04.2019

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Гуцал М.І.

Рішення від 05.04.2019

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Панов М.М.

Ухвала від 05.04.2019

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Панов М.М.

Постанова від 01.03.2019

Адмінправопорушення

Київський районний суд м. Одеси

Іванчук В. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні