Рішення
від 21.03.2019 по справі 911/134/19
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Симона Петлюри, 16/108, м. Київ, 01032, тел. (044) 235-95-51, е-mail: inbox@ko.arbitr.gov.ua

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"21" березня 2019 р. м. Київ Справа № 911/134/19

Господарський суд Київської області у складі судді Рябцевої О.О., розглянувши справу

за позовом Акціонерного товариства "Українська залізниця", м Київ в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця", м. Дніпро

до Товариства з обмеженою відповідальністю "Укр-Транс-Інвест", Київська обл., Києво-Святошинський р-н., м. Вишневе

про стягнення 119735,00 грн.

За участі секретаря судового засідання: Зорі В.С.

за участю представників:

від позивача: Тімченко А.О. (дов. № 6 від 04.01.2019 р.);

від вiдповiдача: не з'явився;

ОБСТАВИНИ СПРАВИ:

Акціонерне товариство "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця" (позивач) звернулось до господарського суду Київської області з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Укр-Транс-Інвест" про стягнення 119735,00 грн. штрафу за неправильно зазначену масу вантажу.

Позовні вимоги обґрунтовано тим, що у червні 2018 р. згідно з накладною № 38624581 зі станції Сихів Львівської залізниці вантажовідправником ТОВ "Укр-Транс-Інвест" було здійснено відправлення вагону № 67706010, станція призначення - Правда Придніпровської залізниці. Під час заповнення вказаної накладної відповідачем було зазначено масу вантажу у вагоні № 67706010 - 59800 кг. При проходженні вагону через станцію Нижньодніпровськ - Вузол Придніпровської залізниці залізницею було проведено перевірку маси вантажу, під час якої виявлено, що фактична маса вантажу у вищезазначеному вагоні не відповідає масі вантажу, вказаній відправником у накладній, про що 01.07.2018 р. було складено комерційний акт № 450003/146. Враховуючи допущення відповідачем порушення, а саме - неправильне зазначення в накладній відправником відомостей щодо маси вантажу, позивачем відповідно до ст. 122 Статуту залізниць України нараховано відповідачу штраф у розмірі 252840,00 грн., передбаченому ст. 118 Статуту.

Ухвалою господарського суду Київської області від 01.02.2019 р. відкрито провадження у справі; вирішено розгляд справи здійснювати за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням учасників справи; судове засідання з розгляду справи по суті призначено на 19.02.2019 р.

18.02.2019 р. до господарського суду Київської області від відповідача надійшов відзив на позовну заяву, в якому відповідач просить у задоволенні позовних вимог про стягнення штрафу за неправильно зазначену масу вантажу відмовити, посилаючись на відсутність норми Закону України, яка передбачає накладення штрафу за неправильне зазначення маси вантажу при оформленні перевізних документів під час здійснення залізничних перевезень та Господарський кодекс України не містить норм, які передбачають таке правопорушення, договір (накладна) № 38624581 також не містить норми, яка передбачає таке правопорушення як неправильне зазначення маси вантажу при оформленні перевізних документів, не передбачає і договір підстав та порядку для застосування таких штрафних санкцій, а також розміру штрафу. Також відповідач вказує на те, що накладення штрафу на підставі Правил, що затверджених Наказом міністерства інфраструктури України або Статуту залізниць, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України, суперечить положенням Господарського кодексу України, який є Законом України. Крім того, на думку відповідача, застосування штрафних санкцій у розмірі п'ятикратної провізної плати за всю відстань перевезення лише за те, що відповідач невірно зазначив масу вантажу, при цьому не перевищував граничні норми щодо завантаження вагонів, зовсім не відповідає принципу пропорційності та співмірності порушення зобов'язання та відповідальності за його вчинення.

Крім того, у відзиві на позовну заяву відповідач клопотав про скасування ухвали господарського суду Київської області від 01.02.2019 р. про відкриття провадження в частині розгляду справи за правилами спрощеного позовного провадження та просив розгляд справи здійснювати у порядку загального позовного провадження.

Ухвалою господарського суду від 19.02.2019 р. клопотання ТОВ "Укр-Транс-Інвест" з запереченнями проти розгляду справи у порядку спрощеного позовного провадження залишено судом без задоволення.

22.02.2019 р. до господарського суду Київської області від позивача надійшло клопотання про долучення до матеріалів справи оригіналів документів, які додані до позовної заяви, а саме: накладної № 38624581, комерційного акта № 450003/146/33, акта загальної форми № 938, виписки із книги обліку контрольних зважувань.

11.03.2019 р. до господарського суду Київської області від позивача надійшло пояснення по справі, в якому позивач надає пояснення щодо відсутності в графі 25 накладної № 38624581 інформації про масу вантажу, визначену залізницею та зазначає, що оскільки маса вантажу визначалась відправником, а не підприємством залізничного транспорту України, то графа 25 Маса вантажу, визначена залізницею не заповнювалась.

12.03.2019 р. до господарського суду Київської області від відповідача надійшло клопотання про долучення документів до матеріалів справи, в якому відповідач просить долучити до матеріалів справи копію претензії з додатками поштового відправлення на адресу АТ Укрзалізниця . Також відповідач зазначає, що фактично під час перевезення вантажу, з вагону, що належить АТ Укрзалізниця зникло 9950 кг металічного лому. За фактом можливого викрадення металобрухту представниками ТОВ Укр-Транс Інвест були проведені консультації з правоохоронними органами та на адресу АТ Укрзалізниця була направлена претензія з питання роз'яснення даної ситуації. Таким чином, за твердженням відповідача, він почав процес досудового врегулювання спору.

21.03.2019 р. до господарського суду Київської області від позивача надійшли додаткові пояснення по справі, за змістом яких позивач в доповнення до раніше направлених до суду пояснень повідомляє, що позивач не визначає масу вантажу, та відповідно не заповнює графу 25 накладної, також вказує на те, що приймаючи вантаж до перевезення, позивач не зобов'язаний перевіряти масу вантажу, а лише повинен візуально оглянути вантаж.

У судовому засіданні 12.03.2019 р. судом було оголошено перерву до 21.03.2019 р.

У судові засідання 19.02.2019 р. та 28.02.2019 р. представник позивача не з'явився, хоча про дату, час та місце судового засідання був належним чином повідомлений. При цьому, позивачем було подано клопотання про розгляд даної справи без участі його представника, а судових засіданнях 12.03.2019 р. та 21.03.2019 р. представник позивача позовні вимоги підтримав.

Представник відповідача у судових засіданнях 19.02.2019 р., 28.02.2019 р. та 12.03.2019 р. проти позову заперечував, а у судове засідання 21.03.2019 р. представник відповідача не з'явився, про причини неявки суд не повідомив, хоча про дату, час та місце судового засідання був належним чином повідомлений, що підтверджується підписом представника відповідача на бланку повідомленні від 12.03.2019 р. про оголошення перерви у засіданні до 21.03.2019 р.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представників позивача та відповідача, дослідивши докази та оцінивши їх в сукупності, суд

ВСТАНОВИВ:

22.06.2018 р. зі станції Сихів Львівської залізниці вантажовідправником - Товариством з обмеженою відповідальністю "Укр-Транс-Інвест" за накладною № 38624581 був відправлений вагон № 67706010 з вантажем Брухт чорних металів, не поіменований в алфавіті, вид № 3 , навалом, укриття листами, помаркований вапном, на станцію призначення - Правда Придніпровської залізниці, одержувач вантажу - ПАО Днепровский меткомбинат (ПАТ Дніпровський металургійний комбінат ).

Згідно з даними накладної № 38624581 вантаж був завантажений у вагон вантажовідправником (графа 28); маса вантажу визначена відправником - 59800 кг (графа 24); спосіб визначення маси - автомобільні ваги (графа 26).

Згідно з графою 31 вказаної накладної перевізна плата складає 23947 грн.

Як встановлено статтею 908 Цивільного кодексу України, перевезення вантажу здійснюється за договором перевезення. Загальні умови визначаються цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них, умови перевезення вантажу окремими видами транспорту, а також відповідальність сторін щодо цих перевезень встановлюються договором, якщо інше не встановлено цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами, що видаються відповідно до них.

Відповідно до ч. 3 ст. 909 ЦК України укладення договору перевезення вантажу підтверджується складанням транспортної накладної.

01.07.2018 р. на проміжній станції Нижньодніпровськ - Вузол Придніпровської залізниці позивачем було проведено перевірку маси вантажу у вагоні та складено акт загальної форми № 938 ф. ГУ-23 (зваж по ГУ-78), в якому зазначено, що фактична маса брутто вагона склала 74750 кг, тара вагона з ПД 24900 кг. Маса вантажу нетто за ПД 59800 кг. Фактична маса вантажу нетто 49850 кг, що менше документу на 9950 кг. Навантаження вантажу рівномірне, на рівні бортів, вкрите листами заліза, без поглиблень, марковано вапном. Маркування та листове вкриття не порушене. Складено актовий матеріал.

За результатами перевірки було складено комерційний акт № 450003/146/33 від 01.07.2018 р.

Згідно з розділом Д комерційного акта переважування вагону № 67706010 проводилось в статистичному режимі, з повною зупинкою та розчепленням на справних вагонних 150 тонних електронно-тензометричних вагах ст. Нижньодніпровськ-Вузол, заводський № 032, що пройшли держповірку 29.12.2017 р., в присутності заст. ДС Клюєва А.С., АРВ Кузьміча Т.І., прийомоздавальника Коркоцької Л.П., виявилось, що вага вантажу у вагоні № 67706010: брутто - 74750 кг, тара за документом - 24900 кг, вага нетто - 49850 кг, що менше ваги вказаної в перевізному документі на 9950 кг. Навантаження вантажу рівномірне на рівні бортів, без поглиблень, вкрите листами заліза. Згідно документа та фактично вантаж маркований вапном. Маркування та листове вкриття не порушене. Торцеві двері та розвантажувальні люки з обох сторін закриті, люки вкручені. В технічному відношенні вагон справний. При повторному зважуванні вагону вага підтвердилась. Зав. вантажним двором за штатним розкладом немає.

Комерційний акт № 450003/146/33 від 01.07.2018 р. підписано заст. ДС Клюєвим А.С., АРВ Кузьміч Т.І., прийомоздавальником Коркоцькою Л.П.

Таким чином, комерційним актом встановлено факт невідповідності фактичної маси вантажу, що є меншою від маси, зазначеної відповідачем у накладній № 38624581.

У зв'язку з виявленням невідповідності маси вантажу порівняно з перевізним документом залізницею за вказане порушення на підставі ст. 122 Статуту залізниць України було нараховано ТОВ "Укр-транс-Інвест" штраф в розмірі, передбаченому ст. 118 Статуту залізниць України, а саме - п'ятикратної провізної плати за вагон від станції Сихів Львівської залізниці до станції Правда Придніпровської залізниці, який складає 119735,00 грн. (провізна плата 23947,00 грн. х 5 = 119735,00 грн.).

Положеннями ст. 3 Закону України "Про залізничний транспорт" визначено, що законодавство про залізничний транспорт загального користування складається з законів України "Про транспорт", "Про особливості утворення акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування", цього Закону, Статуту залізниць України, який затверджується Кабінетом Міністрів України, та інших актів законодавства України. Нормативні документи, що визначають порядок і умови перевезень, користування засобами залізничного транспорту загального користування є обов'язковими для всіх юридичних і фізичних осіб на території України.

Згідно з ч. 5 ст. 307 Господарського кодексу України умови перевезення вантажів окремими видами транспорту, а також відповідальність суб'єктів господарювання за цими перевезеннями встановлюється транспортними кодексами, транспортними статутами та іншими нормативно-правовими актами.

Відповідно до ч. 2 ст. 1 Статуту залізниць України (Статут), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 457 від 06.04.1998 р., Статут визначає права, обов'язки і відповідальність залізниць, а також підприємств, організацій, установ і громадян, які користуються залізничним транспортом. На підставі цього Статуту Міністерством транспорту України затверджені Правила перевезення вантажів, обов'язкові для всіх юридичних осіб і фізичних осіб на території України (ст. 5 Статуту).

Статтею 6 Статуту залізниць України визначено, що накладна - основний перевізний документ встановленої форми, оформлений відповідно до цього Статуту та Правил і наданий залізниці відправником разом з вантажем . Накладна є обов'язковою двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажу, яка укладається між відправником та залізницею на користь третьої сторони - одержувача.

Відповідно до статті 23 Статуту залізниць України відправники повинні надати станції навантаження на кожне відправлення вантажу заповнену накладну (комплект перевізних документів).

Оформлення накладної має здійснюватися у відповідності до Правил оформлення перевізних документів, затверджених наказом Міністерства транспорту України № 644 від 21.11.2000 р. (у редакції наказу Міністерства інфраструктури України від 08.06.2011 р. № 138) та зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 24.11.2000 р. № 863/5084.

Згідно з пунктом 1.1 Правил оформлення перевізних документів, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000 р. № 644 (Правила), на кожне відправлення вантажу, порожніх власних, орендованих вагонів та контейнерів відправник надає станції відправлення перевізний документ (накладну) за формою, наведеною у додатку 1 до цих Правил.

Накладна є обов'язковою двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажу, яка укладається між відправником та залізницею на користь третьої сторони - одержувача. Накладна одночасно є договором застави вантажу для забезпечення гарантії внесення належної провізної плати та інших платежів за перевезення. Накладна супроводжує вантаж на всьому шляху перевезення до станції призначення, де видається одержувачу разом з вантажем (частина 1 пункту 1.2 Правил).

Накладна заповнюється відправником із застосуванням автоматизованих систем залізничного транспорту України або програмних засобів, здатних забезпечити роботу з електронними перевізними документами згідно з установленим форматом, та у разі її оформлення в паперовому вигляді роздруковується на бланку, виготовленому на білому папері формату А4 у трьох примірниках, один із яких після оформлення приймання вантажу до перевезення станцією відправлення видається відправникові вантажу та є квитанцією для приймання вантажу до перевезення, другий і третій передаються з вантажем на станцію призначення. Технічні характеристики паперу, призначеного для оформлення накладної, повинні забезпечувати придатність для роздруківки на принтері, а також якісне проставлення відміток залізниці на всьому шляху перевезення. Накладна у паперовому вигляді є відображенням її електронної копії, яка обов'язково надається на станцію відправлення одночасно з накладною у паперовому вигляді (абз. 3 частини 1 пункту 1.2 Правил).

Заповнення накладної здійснюється відправником, залізницею, одержувачем згідно з поясненнями, наведеними у додатку 3 до цих Правил (частина 6 пункту 1.2 Правил).

Пунктом 1.3 Правил визначено, що усі відомості, передбачені формою бланка перевізного документа, повинні бути внесені відправником у відповідні графи. Виправлення не допускаються; у разі необхідності зміни відомостей, унесених до перевізного документа, відправник зобов'язаний заповнити новий перевізний документ. Зміни, які вносяться до перевізного документа залізницею, засвідчуються посадовою особою залізниці із зазначенням дати та найменування станції, на якій внесено зміни.

Згідно з пунктом 2.1 вказаних Правил оформлення перевізних документів, вантажовідправник при заповненні комплекту перевізних документів повинен вказати масу вантажу у кілограмах.

Згідно з положенням статті 37 Статуту залізниць України, під час здавання вантажів для перевезення відправником має бути зазначена у накладній їх маса; маса вантажів визначається відправником.

Відповідно до приписів частин 1 і 2 статті 24 Статуту залізниць України, вантажовідправники несуть відповідальність за всі наслідки неправильності, неточності або неповноти відомостей, зазначених ними у накладній; залізниця має право перевірити правильність цих відомостей, а також періодично перевіряти кількість та масу вантажу, що зазначаються у накладній.

Згідно частини 1 статті 129 Статуту залізниць України, обставини, що можуть бути підставою для матеріальної відповідальності залізниці, вантажовідправника, вантажоодержувача, пасажирів під час залізничного перевезення, засвідчуються комерційними актами або актами загальної форми, які складають станції залізниць.

Комерційним актом № 450003/146/33 від 01.07.2018 р. засвідчено факт розбіжності маси вантажу, зазначеної у перевізному документі від 22.06.2018 р. № 38624581, на 9950 кг, а також вказано, що вантаж помаркований вапном, маркування не порушене.

Вказаний комерційний акт за своєю формою та змістом відповідає вимогам Статуту залізниць України та Правил складання актів, а тому визнається судом належним доказом на підтвердження факту невідповідності маси, зазначеної у накладній, та фактичної маси вантажу.

Між тим, в матеріалах справи відсутні та відповідачем не надані жодні докази, які б свідчили про намагання оскаржити відомості викладені у комерційному акті.

Згідно зі статтею 122 Статуту залізниць України за неправильно зазначені у накладній масу, кількість місць вантажу, його назву, код та адресу одержувача з відправника, порта стягується штраф у розмірі згідно із статтею 118 цього Статуту; при цьому відправник несе перед залізницею відповідальність за наслідки, які виникли.

Відповідно до частини 1 статті 118 Статуту залізниць України, за пред'явлення вантажу, який заборонено до перевезень або який потребує під час перевезення особливих заходів безпеки, та з неправильним зазначенням його найменування або властивостей з відправника, крім заподіяних залізниці збитків і витрат, стягується штраф у розмірі п'ятикратної провізної плати за всю відстань перевезення.

Заперечуючи проти позову, відповідач у поданому відзиві посилався на відсутність норми в Законах України, яка передбачає накладення штрафу за неправильне зазначення маси вантажу при оформленні перевізних документів під час здійснення залізничних перевезень, та те, що Господарський кодекс України не містить норм, які передбачають таке правопорушення.

Вказані заперечення відповідача не беруться судом до уваги, оскільки спростовуються приписами ст. ст. 908, 909 ЦК України, ч. 5 ст. 307 ГК України та Статуту залізниць України, який є транспортним кодексом.

Судом встановлено, що предметом договору, а саме накладної № 38624581 від 22.06.2018 р., було перевезення 59800 кг брухту чорних металів у вагоні № 67706010, за що мала бути сплачена провізна плата в розмірі 23947,00 грн.

Відповідно до вищевказаних нормативно-правових актів відправник був зобов'язаний зазначити в накладній вірну масу всього вантажу, який знаходився у даному вагоні, і провізна оплата в даному випадку в накладній визначалася виходячи із маси всього вантажу, який знаходився у даному вагоні.

Однак, відповідач свого обов'язку щодо зазначення у накладній № 38624581 вірної маси вантажу не виконав.

Враховуючи викладене, застосування позивачем до відповідача штрафних санкцій у розмірі п'ятикратної всієї суми провізної плати, визначеної вказаною накладною, у зв'язку з невиконанням відправником зобов'язання зазначити в накладній вірну масу всього вантажу, який знаходився у вказаному вагоні, відповідає як ст.ст. 118, 122 Статуту залізниць України.

Таким чином, позовні вимоги Акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" АТ "Українська залізниця" підлягають задоволенню у повному обсязі.

Судовий збір відповідно до ст.ст. 123, 129 ГПК України покладається судом на відповідача.

Керуючись ст. ст. 123, 129, 240-241 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити повністю.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Укр-Транс-Інвест" (08133, Київська обл., Києво-Святошинський р-н., м. Вишневе, вул. Балукова, буд. 1, код 37756769) на користь Акціонерного товариства "Українська залізниця" (03680, м. Київ, вул. Тверська, буд. 5, код 40075815) в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" АТ "Українська залізниця" (49602, Дніпропетровська обл., м. Дніпро, Кіровський р-н, пр-т Дмитра Яворницького, буд. 108, код 40081237) 119735,00 грн. (сто дев'ятнадцять тисяч сімсот тридцять п'ять грн.) штрафу та 1796,02 грн. (одну тисячу сімсот дев'яносто шість грн. 02 коп.) судового збору.

Рішення набирає законної сили в порядку, встановленому ст. 241 Господарського процесуального кодексу України та може бути оскаржено в апеляційному порядку протягом 20 днів з дня складення повного судового рішення, шляхом подання апеляційної скарги відповідно до ст. ст. 256, 257 Господарського процесуального кодексу України .

У той же час згідно з пунктом 17.5 Перехідних Положень ГПК України до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди, а матеріали справ витребовуються та надсилаються судами за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу.

Повний текст рішення складено 08.04.2019 р.

Суддя О.О. Рябцева

СудГосподарський суд Київської області
Дата ухвалення рішення21.03.2019
Оприлюднено09.04.2019
Номер документу80986572
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —911/134/19

Постанова від 24.07.2019

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Смірнова Л.Г.

Ухвала від 24.05.2019

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Смірнова Л.Г.

Рішення від 21.03.2019

Господарське

Господарський суд Київської області

Рябцева О.О.

Ухвала від 28.02.2019

Господарське

Господарський суд Київської області

Рябцева О.О.

Ухвала від 19.02.2019

Господарське

Господарський суд Київської області

Рябцева О.О.

Ухвала від 12.02.2019

Господарське

Господарський суд Київської області

Рябцева О.О.

Ухвала від 01.02.2019

Господарське

Господарський суд Київської області

Рябцева О.О.

Ухвала від 14.01.2019

Господарське

Господарський суд Київської області

Рябцева О.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні