ПІВНІЧНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
вул. Шолуденка, буд. 1, літера А, м. Київ, 04116, (044) 230-06-58 inbox@anec.court.gov.ua
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"01" квітня 2019 р. Справа№ 911/1770/18
Північний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючого: Козир Т.П.
суддів: Чорногуза М.Г.
Тищенко А.І.
при секретарі Майданевич Г.А.
за участю представників сторін:
від позивача: Романенко Л.М. дог.№1/19 від 27.03.19, ордер КВ №441812 від 01.04.19;
від відповідача: не з'явився;
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м.Києві апеляційну скаргу товариства з обмеженою відповідальністю "Стріт-Буд Інвест" (попередня назва - ТОВ "Біг Сіті Білдінг")
на рішення Господарського суду Київської області від 14.12.2018 (повний текст складено 22.01.2019)
у справі №911/1770/18 (суддя Щоткін О.В.)
за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "Авіабудсервіс"
до товариства з обмеженою відповідальністю "Біг Сіті Білдінг"
про стягнення 891 185,69 грн.,
УСТАНОВИВ:
У серпні 2018 року товариство з обмеженою відповідальністю "Авіабудсервіс" (далі - позивач) звернулось у Господарський суд Київської області з позовом до товариства з обмеженою відповідальністю "Біг Сіті Білдінг" (далі - відповідач) про стягнення заборгованості з орендної плати за договорами оренди обладнання № О-745/А від 01.02.2017, № О-752/А від 23.02.2017 і № О-789/А від 26.06.2017 в загальному розмірі 742 654,74 грн., та 148 530,95 грн. договірного штрафу за порушення відповідачем строків сплати орендних платежів.
Заперечуючи проти позову у суді першої інстанції, відповідач посилався на те, що він не погоджується з розрахованою позивачем сумою заборгованості та штрафу, а також вважав, що у нього не виникло зобов'язання по сплаті орендних платежів за періоди, за які акти надання послуг не підписані відповідачем, оскільки додаткових угод щодо продовження терміну оренди на відповідні періоди, як це передбачено пп. 7.1.8. договорів, укладено не було. Крім того, відповідач стверджував, що близько 80% орендованого відповідно до договорів обладнання відповідач повернув позивачеві.
Рішенням Господарського суду Київської області від 14 грудня 2018 року позов задоволено частково.
Закрито провадження у справі в частині стягнення 150 000,00 грн. основного боргу.
З товариства з обмеженою відповідальністю "Біг Сіті Білдінг" стягнуто на користь товариства з обмеженою відповідальністю "Авіабудсервіс" 589148грн.89 коп. основного боргу, 147 829 грн. 78 коп. штрафу та 13304грн.67 коп. судового збору.
В іншій частині позову відмовлено.
Не погоджуючись з прийнятим рішенням суду, товариство з обмеженою відповідальністю "Стріт-Буд Інвест" звернулось з апеляційною скаргою, у якій просить скасувати оскаржуване рішення в частині стягнення 589 148,89 грн. основного боргу, 147 829,78 грн. штрафу та 13 304,67 грн. судового збору та ухвалити нове рішення у відповідній частині.
Апеляційна скарга мотивована тим, що судом порушено норми процесуального права, неповно з'ясовані обставини, що мають значення для справи, а висновки суду не відповідають фактичним обставинам справи, оскільки вартість оренди повинна була бути зменшена у зв'язку із поверненням відповідачем частини обладнання, також суд безпідставно відмовив у задоволенні клопотання відповідача щодо зменшення розміру штрафних санкцій.
Також у апеляційній скарзі заявник просив врахувати зміну назви відповідача з ТОВ "Біг Сіті Білдінг" на ТОВ "Стріт-Буд Інвест", що підтверджується протоколом загальних зборів учасників від 21.12.2018, Статутом та випискою з ЄДР.
Пунктом 1.4 Постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 26.12.2011 №18 визначено, що сама лише зміна найменування юридичної особи не означає її реорганізації, якщо при цьому не змінюється організаційно-правова форма даної особи. У разі коли така зміна сталася у процесі вирішення спору господарським судом, про неї обов'язково зазначається в описовій частині рішення.
Позивачем було подано відзив на апеляційну скаргу, у якому він заперечує проти її задоволення та просить залишити оскаржуване рішення без змін, посилаючись на те, що при здійснені розрахунку орендних платежів ним було враховано часткове повернення відповідачем обладнання з оренди, що підтверджується актами надання послуг, які були підписані відповідачем. Щодо зменшення розміру штрафних санкцій, то на даний час відповідач не повернув з оренди обладнання на загальну суму 2 887 993,95 грн., внаслідок чого позивач несе матеріальні збитки, а тому, на думку позивача, відсутні підстави для зменшення розміру штрафу, який нарахований у повній відповідності до умов договорів.
Представник відповідача у судове засідання не з'явився, не повідомивши про причини, хоча був належним чином повідомлений про дату та час судового засідання, що підтверджується поштовим повідомленням про вручення ухвали суду.
Оскільки явка сторін у судове засідання не була визнана обов'язковою, суд, на підставі ч.12 ст. 270 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України), ухвалив здійснювати розгляд апеляційної скарги за відсутності представника позивача.
Представник позивача у судовому засіданні заперечив проти задоволення апеляційної скарги з підстав, викладених у відзиві.
Заслухавши пояснення представника позивача, дослідивши матеріали справи, розглянувши апеляційну скаргу, Північний апеляційний господарський суд вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Як вбачається з матеріалів справи та вірно встановлено судом першої інстанції, у період з лютого по червень 2017 року між позивачем - товариством з обмеженою відповідальністю "Авіабудсервіс", як орендодавцем, та відповідачем - товариством з обмеженою відповідальністю "Біг Сіті Білдінг", як орендарем, було укладено наступні договори оренди обладнання: №О-745/А від 01.02.2017, №О-752/А від 23.02.2017, №О-789/А від 26.06.2017 (далі - договори), відповідно до п. 1.1 яких орендодавець передає, а орендар бере у тимчасове користування будівельну опалубку (далі - майно, що орендується).
У пункті 1.2 договорів сторони визначили вартість майна, що орендується, зокрема: 6 227 489,03 грн. - за договором № О-745/А; 255 299,99 грн. - за договором №О-752/А та 1 022 584,02 грн. - за договором № О-789/А.
Пунктом 1.3 договорів передбачено, що комплектація майна, що орендується, визначена у специфікаціях: №218 - за договором № О-745/А; №554 - за договором №О-752/А та №2059 - за договором №О-789/А, - які є невід'ємною частиною відповідних договорів (додаток № 1 до договорів).
У відповідності з п. 2.1 договорів передача майна в оренду здійснюється орендодавцем орендарю за Актом здачі-приймання на складі орендодавця протягом 3-х днів з дати здійснення орендарем попередньої оплати відповідно до п. 5.2 договорів та внесення орендарем гарантійного платежу відповідно до п. 2.4 договорів.
Пунктом 3.1 договорів встановлено, що вони вступають в силу з дати підписання їх сторонами і діють до повного виконання сторонами своїх зобов'язань.
Відповідно до п. 4.1 договорів термін оренди складає 30 днів за дати підписання уповноваженими представниками сторін акту здачі-приймання майна, що орендується.
Пунктами п. п. 5.1, 5.2, 5.4 договору №О-745/А встановлено, що оплата за тимчасове користування майном згідно Додатку № 1, (орендна плата) - за 1 добу складає (0,170152)%, від загальної вартості переданого в оренду майна. Розмір орендної плати за 1 добу складає: 10 596 грн. 20 коп. в т. ч. ПДВ 20%. Розмір орендної плати за договором на термін, визначений п. 4.1. договору становить: 264 905,00 грн., ПДВ: 52 981,00 грн., всього з ПДВ: 317 886,00 грн. Орендна плата сплачується орендарем на р/р 26000455013600, МФО 300528 в АТ "ОТП Банк", наступним чином: попередня оплата у розмірі 100% - протягом 3 робочих днів з дати підписання договору.
Відповідно до п.п. 5.1, 5.2, 5.4 договору №О-752/А оплата за тимчасове користування майном згідно Додатку № 1, (орендна плата) - за 1 добу складає (0,208904)%, від загальної вартості переданого в оренду майна. Розмір орендної плати за 1 добу складає: 553 грн. 33 коп. в т. ч. ПДВ 20%. Розмір орендної плати за договором на термін, визначений п. 4.1. договору становить: 13 333,33 грн., ПДВ: 2 666,67 грн., всього з ПДВ: 16 000,00 грн. Орендна плата сплачується орендарем на р/р 26000455013600, МФО 300528 в АТ "ОТП Банк", наступним чином: попередня оплата у розмірі 100% - протягом 3 робочих днів з дати підписання договору.
Згідно з п.п. 5.1, 5.2, 5.4 договору № О-789/А оплата за тимчасове користування майном згідно Додатку № 1, (орендна плата) - за 1 добу складає (0,208904)%, від загальної вартості переданого в оренду майна. Розмір орендної плати за 1 добу складає: 2 136 грн. 22 коп. в т. ч. ПДВ 20%. Розмір орендної плати за договором на термін, визначений п. 4.1. договору становить: 53 405,50 грн., ПДВ: 10 681,10 грн., всього з ПДВ: 64 086,60 грн. Орендна плата сплачується орендарем на р/р 26000455013600, МФО 300528 в АТ "ОТП Банк", наступним чином: попередня оплата у розмірі 100% - протягом 3 робочих днів з дати підписання договору.
За умовами пп. пп. 7.1.2, 7.1.8, 7.1.9 договорів орендар зобов'язався: своєчасно сплачувати орендну плату; у випадку прийняття рішення про продовження терміну оренди понад строки, передбачені п. 4.1. договору, не пізніше ніж за 3 календарних дні до закінчення терміну оренди підписати додаткову угоду на продовження терміну оренди; повернути орендоване майно після закінчення терміну оренди.
Орендар зобов'язаний не пізніше останнього дня терміну оренди повернути майно, що орендується, на склад орендодавця за Актом здачі-приймання (додаток № 3) у комплектації згідно специфікації (п. 8.1. договорів).
01 лютого 2017 року між сторонами підписано Додаток № 1 до договору оренди обладнання №О-745/А від 01.02.2017 - Акт здачі-приймання майна в оренду, відповідно до якого орендодавець передав, а орендар прийняв будівельну опалубку у комплектації згідно специфікації № 218 (додаток № 1 до договору), та вартістю: 6 227 489 грн. 03 коп.
23 лютого 2017 року між сторонами підписано Додаток № 1 до договору оренди обладнання №О-752/А від 23.02.2017 - Акт здачі-приймання майна в оренду, відповідно до якого орендодавець передав, а орендар прийняв будівельну опалубку у комплектації згідно специфікації № 554 (додаток № 1 до договору), та вартістю: 255 299 грн. 99 коп.
26 червня 2017 року між сторонами підписано Додаток № 1 до договору оренди обладнання № О-789/А від 26.06.2017 - Акт здачі-приймання майна в оренду, відповідно до якого орендодавець передав, а орендар прийняв будівельну опалубку у комплектації згідно специфікації № 2059 (додаток № 1 до договору), та вартістю: 1 022 584 грн. 02 коп.
У Специфікаціях №№218, 554, 2059 до договорів, копії яких наявні у матеріалах справи, сторони узгодили найменування об'єктів оренди, артикул, кількість, ціну без ПДВ, суму без ПДВ, відсоток орендної плати, ціну оренди одиниці, суму оренди за добу (без ПДВ).
На підставі пп. 7.1.8. договору оренди обладнання №О-745/А сторони продовжували дію терміну оренди шляхом укладення додаткових угод:
- додатковою угодою № 3 від 01.05.2017 - на 31 день з 01.05.2017 по 31.05.2017 з орендною платою в розмірі 322 904,99 грн.;
- додатковою угодою № 4 від 01.06.2017 - на 30 днів з 01.06.2017 по 30.06.2017 з орендною платою в розмірі 312 488,70 грн.;
- додатковою угодою № 5 від 01.07.2017 - на 31 день з 01.07.2017 по 31.07.2017 з орендною платою в розмірі 322 904,99 грн.;
- додатковою угодою № 6 від 01.08.2017 - на 31 день з 01.08.2017 по 31.08.2017 з орендною платою в розмірі 322 904,99 грн.;
- додатковою угодою № 7 від 01.09.2017 - на 30 днів з 01.09.2017 по 30.09.2017 з орендною платою в розмірі 263 348,10 грн.;
- додатковою угодою № 8 від 01.10.2017 - на 31 день з 01.10.2017 по 31.10.2017 з орендною платою в розмірі 247 492,84 грн.;
- додатковою угодою № 9 від 01.11.2017 - на 30 днів з 01.11.2017 по 30.11.2017 з орендною платою в розмірі 239 509,20 грн.
За період з лютого 2017 року по жовтень 2017 року між сторонами були підписані акти надання послуг за договором оренди обладнання №О-745/А від 01.02.2017 на загальну суму 2 704 655,25 грн., а саме: №321 від 28.02.2017 на суму 297 217,48 грн., №631 від 31.03.2017 на суму 325 685,68 грн., №1009 від 30.04.2017 на суму 312 488,70 грн., №1197 від 31.05.2017 на суму 322904,99грн., №1595 від 30.06.2017 на суму 312 488,70 грн., №1918 від 31.07.2017 на суму 322 904,99 грн., №2225 від 31.08.2017 на суму 322904,99грн., №2722 від 30.09.2017 на суму 240 566,88 грн., та №3109 від 31.10.2017 на суму 247 492,84 грн.
30 листопада 2017 року позивачем в односторонньому порядку підписано Акт надання послуг №3325 за договором оренди обладнання №О-745/А від 01.02.2017 на суму 239 509,20 грн. за оренду опалубки.
За період з грудня 2017 року по березень 2018 року між сторонами підписано акти надання послуг за договором оренди обладнання №О-745/А від 01.02.2017 на загальну суму 880 721,98 грн., а саме: №3776 від 31.12.2017 на суму 245 150,51 грн., №30 від 31.01.2018 на суму 184315,87 грн., №242 від 28.02.2018 на суму 214 155,20 грн., №485 від 31.03.2018 на суму 237 100,40 грн.
За період з квітня 2018 року по липень 2018 року позивачем в односторонньому порядку підписано акти надання послуг за договором оренди обладнання №О-745/А від 01.02.2017 на загальну суму 678 142,97 грн., а саме: №762 від 30.04.2018 на суму 229 452,00 грн., №1109 від 31.05.2018 на суму 223964,12 грн., №1883 від 30.06.2018 на суму 108 391,37 грн., №2298 від 31.07.2018 на суму 116 335,48 грн.
Таким чином, наведеними доказами підтверджується, що загальний розмір орендної плати за використання будівельного обладнання по договору оренди обладнання №О-745/А від 01.02.2017 становить 4 503 029,40 грн.
На підставі пп.7.1.8. договору оренди обладнання №О-752/А сторони продовжували дію терміну оренди шляхом укладення додаткових угод:
- додатковою угодою № 1 від 01.03.2017 - на 31 день з 01.03.2017 по 31.03.2017 з орендною платою в розмірі 329 062,21 грн.;
- додатковою угодою № 2 від 01.04.2017 - на 30 днів з 01.04.2017 по 30.04.2017 з орендною платою в розмірі 312 488,70 грн.;
- додатковою угодою № 3 від 01.05.2017 - на 31 день з 01.05.2017 по 31.05.2017 з орендною платою в розмірі 27 020,22 грн.;
- додатковою угодою № 4 від 01.06.2017 - на 30 днів з 01.06.2017 по 30.06.2017 з орендною платою в розмірі 26 148,60 грн.;
- додатковою угодою № 5 від 01.07.2017 - на 31 день з 01.07.2017 по 31.07.2017 з орендною платою в розмірі 27 020,22 грн.;
- додатковою угодою № 6 від 01.08.2017 - на 31 день з 01.08.2017 по 31.08.2017 з орендною платою в розмірі 27 020,22 грн.;
- додатковою угодою № 7 від 01.09.2017 - на 30 днів з 01.09.2017 по 30.09.2017 з орендною платою в розмірі 26 148,60 грн.;
- додатковою угодою № 8 від 01.10.2017 - на 31 день з 01.10.2017 по 31.10.2017 з орендною платою в розмірі 27 020,22 грн.
- додатковою угодою № 10 від 01.11.2017 - на 30 днів з 01.11.2017 по 30.11.2017 з орендною платою в розмірі 26 148,60 грн.
01 листопада 2017 року між сторонами було укладено Додаткову угоду №9 до договору оренди обладнання №О-752/А, відповідно до п. п. 1, 2 якої орендодавець додатково передає, а орендар приймає у тимчасове платне користування елементи будівельної опалубки вартістю та у комплектації, визначеній у специфікації №3490 (додаток № 1 до додаткової угоди № 2), на суму 598 988,00 грн. Адреса об'єкту, де буде розташоване майно, що орендується: Київська обл., пгт Гостомель. Розмір орендної плати за оренду майна на 30 календарних днів з дати підписання уповноваженими представниками сторін акту здачі-приймання майна, складає 31 282,75 грн. ПДВ 6 256,55 грн. Всього з ПДВ: 37 539,30 грн.
01 листопада 2017 року сторони підписали Додаток №1 до додаткової угоди оренди обладнання №О-752/А від 23.02.2017 - Акт здачі-приймання майна в оренду, відповідно до якого орендодавець передав, а орендар прийняв будівельну опалубку у комплектації згідно специфікації № 3490 (додаток № 1 до додаткової угоди № 2) та вартістю: 598 988,00 грн.
У специфікації №3490 від 30.10.2017 сторони узгодили найменування об'єктів оренди, артикул, кількість, ціну без ПДВ, суму без ПДВ, відсоток орендної плати за добу, ціну оренди одиниці за добу (без ПДВ), суму оренди за добу (без ПДВ).
За період з лютого 2017 року по жовтень 2017 року між сторонами були підписані акти надання послуг за договором оренди обладнання №О-752/А від 23.02.2017 на загальну суму 214 388,02 грн., а саме: №629 від 28.02.2017 на суму 2 666,66 грн., №630 від 31.03.2017 на суму 16 533,34 грн., №1047 від 31.03.2017 на суму 8 661,34 грн., №1077 від 30.04.2017 на суму 26 148,60 грн., №1459 від 31.05.2017 на суму 27 020,22 грн., №1720 від 30.06.2017 на суму 26148,60 грн., №2023 від 31.07.2017 на суму 27020,22 грн., №2538 від 31.08.2017 на суму 27020,22 грн., №2783 від 30.09.2017 на суму 26148,60 грн., №3110 від 31.10.2017 на суму 27020,22 грн.
30 листопада 2017 року позивачем в односторонньому порядку було підписано акти надання послуг №№ 3399, 3597, 3774 за договором оренди обладнання №О-752/А від 23.02.2017 на загальну суму 74 487,66 грн.
За період з грудня 2017 року по березень 2018 року між сторонами були підписані акти надання послуг за договором оренди обладнання №О-752/А від 23.02.2017 на загальну суму 297 540,07 грн., а саме: №3777 від 31.12.2017 на суму 80 910,00 грн., №4 від 31.01.2018 на суму 62 640,07 грн., №190 від 23.02.2018 на суму 73 080,00 грн., №484 від 31.03.2018 на суму 80 910,00 грн.
За період з квітня 2018 року по липень 2018 року позивачем в односторонньому порядку було підписано акти надання послуг за договором оренди обладнання №О-752/А від 23.02.2017 на загальну суму 280 348,43 грн., а саме: №682 від 30.04.2018 на суму 78300,00 грн., №1107 від 31.05.2018 на суму 80 910,00 грн., №1885 від 30.06.2018 на суму 51729,55 грн., №2296 від 31.07.2018 на суму 69 409,12 грн.
Таким чином, наведеними доказами підтверджується, що загальний розмір орендної плати за використання будівельного обладнання по договору оренди обладнання №О-752/А від 23.02.2017 становить 866 764,18 грн.
На підставі пп. 7.1.8 договору оренди обладнання №О-789/А сторони продовжували дію терміну оренди шляхом укладення додаткових угод:
- додатковою угодою № 1 від 01.08.2017 - на 31 день з 01.08.2017 по 31.08.2017 з орендною платою в розмірі 66 222,82 грн.;
- додатковою угодою № 2 від 01.09.2017 - на 30 днів з 01.09.2017 по 30.09.2017 з орендною платою в розмірі 64 068,60 грн.
19 вересня 2017 року між сторонами було укладено Додаткову угоду №3 до договору оренди обладнання № О-789/А від 26.06.2017, відповідно до п.п.1, 2 якої орендодавець додатково передає, а орендар приймає у тимчасове платне користування елементи будівельної опалубки вартістю та у комплектації, визначеній у специфікації № 3015 (додаток № 1 до додаткової угоди № 3), на суму 598 988,00 грн. Адреса об'єкту, де буде розташоване майно, що орендується: Київська обл., м. Васильків. Розмір орендної плати за оренду майна на 30 календарних днів з дати підписання уповноваженими представниками сторін акту здачі-приймання майна складає 15 334,25 грн. ПДВ 3 066,85 грн. Всього з ПДВ: 18 401,10 грн.
У вересні 2017 року сторони підписали Додаток № 1 до додаткової угоди оренди обладнання №О-789/А від 26.06.2017 - Акт здачі-приймання майна в оренду, відповідно до якого орендодавець передав, а орендар прийняв будівельну опалубку у комплектації згідно специфікації №3015 (додаток № 1 до додаткової угоди № 3) та вартістю: 293 614,00 грн.
У специфікації №3015 від 19.09.2017 сторони узгодили найменування об'єктів оренди, артикул, кількість, ціну без ПДВ, суму без ПДВ, відсоток орендної плати за добу, ціну оренди одиниці за добу (без ПДВ), суму оренди за добу (без ПДВ).
Додатковою угодою №4 від 01.10.2017 сторони продовжили термін оренди майна, визначеного п. 1.1 Договору (специфікації № 2059; 3015) на 31 день з 01.10.2017 по 31.10.2017 та встановили орендну плату у розмірі 84612,02грн.
Додатковою угодою № 5 від 01.11.2017 сторони продовжили термін оренди майна, визначеного п. 1.1 Договору (специфікації № 2059; 3015) на 30 днів з 01.11.2017 по 30.11.2017 та встановили орендну плату у розмірі 81 882,60грн.
За період з червня 2017 року по жовтень 2017 року між сторонами були підписані акти надання послуг за договором оренди обладнання №О-789/А від 26.06.2017 на загальну суму 294299,99 грн., а саме: №2064 від 30.06.2017 на суму 6 408,66 грн., №2065 від 31.07.2017 на суму 66 222,82 грн., №2539 від 31.08.2017 на суму 66222,82 грн., №2782 від 30.09.2017 на суму 64086,60 грн., № 3002 від 30.09.2017 на суму 6747,07 грн., №3073 від 31.10.2017 на суму 84612,02 грн.
30 листопада 2017 року позивачем в односторонньому порядку було підписано Акт надання послуг № 3293 за договором оренди обладнання № О-789/А від 26.06.2017 на суму 81703,19 грн. за оренду опалубки.
У період грудня 2017 року - січня 2019 року сторонами було підписано акт №3775 від 31.12.2017 на суму 81 831,01 грн. та №5 від 31.01.2018 на суму 63353,11 грн.
28 лютого 2018 року позивачем в односторонньому порядку підписано Акт надання послуг №189 за договором оренди обладнання №О-789/А від 26.06.2017 на суму 73 911,88 грн. за оренду опалубки.
31 березня 2018 року обома сторонами підписано акт надання послуг №382 на суму 81831,01 грн.
За період з квітня 2018 року по липень 2018 року позивачем в односторонньому порядку підписано акти надання послуг за договором оренди обладнання №О-789/А від 26.06.2017 на загальну суму 280563,41 грн., а саме: №761 від 30.04.2018 на суму 79 191,30 грн., №1108 від 31.05.2018 на суму 81139,00 грн., №1884 від 30.06.2018 на суму 55388,29 грн., №2297 від 31.07.2018 на суму 64844,82 грн.
Таким чином, наведеними доказами підтверджується, що загальний розмір орендної плати за використання будівельного обладнання по договору оренди обладнання №О-789/А від 26.06.2017 становить 957 493,60 грн.
Відповідач за оренду опалубки згідно договору №О-745/А від 01.02.2017 перерахував на користь позивача грошові кошти в загальному розмірі 4151262,58 грн., згідно договору №О-752/А від 23.02.2017 - 643905,51 грн. та за договором №О-789/А від 26.06.2017 - 767 775,52 грн., що підтверджується Довідкою відділення "Відрадне" АТ "ОТП Банк" за вих. №020-3/330 від 08.08.2018 про надходження грошових коштів за період з 01.02.2017 по 07.08.2018.
Посилаючись на вказані докази, позивач вказує, що відповідач належним чином та в повному обсязі не виконав зобов'язання за договорами, у зв'язку з чим утворилась заборгованість по орендним платежам в загальній сумі 742654,74 грн., у тому числі: за договором №О-745/А - 355 272,67 грн., за договором №О-752/А - 197663,99 грн. та за договором №О-789/А - 189718,08грн., у зв'язку із чим звернувся до суду із позовом про стягнення вказаної заборгованості, а також нарахованого 148 530,95 грн. договірного штрафу за порушення відповідачем строків сплати орендних платежів.
Відповідач, заперечуючи проти позову, посилався на відсутність зобов'язань по оплаті не підписаних актів надання послуг, оскільки сторони не укладали додаткових угод на продовження терміну оренди на відповідні періоди. Також відповідач посилався на те, що позивачем при розрахунку заборгованості не враховано повернення 80% обладнання. При цьому, відповідач не заперечував, що решта опалубки на момент подачі позову до суду ним використовується .
Крім того, під час розгляду справи у суді першої інстанції відповідачем було сплачено 150 000 грн. основного боргу.
За наслідками розгляду спору суд першої інстанції прийшов до висновку, що позовні вимоги є доведеними і обґрунтованими, однак у зв'язку зі сплатою відповідачем 150 000,00 грн. основного боргу провадження у справі в цій частині підлягає закриттю, а в частині стягнення 742 654,74 грн. основного боргу та 148 530,95 грн. договірного штрафу позовні вимоги підлягають задоволенню.
Північний апеляційний господарський суд погоджується із цим висновком суду першої інстанції з огляду на наступне.
Права та обов'язки між сторонами виникли на підставі договорів оренди обладнання: №О-745/А від 01.02.2017, №О-752/А від 23.02.2017, №О-789/А від 26.06.2017, які за правовою природою є господарськими договорами оренди.
Договори укладені належним чином, підписані повноважними особами сторін, у встановленому порядку не визнані недійсними, отже, є обов'язковими для сторін.
З огляду на викладене, спірні правовідносини регулюються главою 58 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) та параграфом 5 глави 30 Господарського кодексу України (далі - ГК України).
Статтею 283 ГК України, яка кореспондується зі статтею 759 ЦК України, встановлено, що за договором оренди одна сторона (орендодавець) передає другій стороні (орендареві) за плату на певний строк у користування майно для здійснення господарської діяльності.
Частиною 6 ст. 283 ГК України встановлено, що до відносин оренди застосовуються відповідні положення Цивільного кодексу України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом.
Відповідно до ч. 4 ст. 284 ГК України, яка кореспондується зі ст. 764 ЦК України, строк договору оренди визначається за погодженням сторін. У разі відсутності заяви однієї із сторін про припинення або зміну умов договору оренди протягом одного місяця після закінчення строку дії договору він вважається продовженим на такий самий строк і на тих самих умовах, які були передбачені договором.
Як вірно встановлено судом першої інстанції, підтверджується наявними у справі доказами та не заперечується сторонами, відповідач продовжує користуватися частиною орендованого майна за спірними договорами, доказів повернення відповідачем позивачу решти майна за актом здачі-приймання, на виконання 8.1 Договорів, відповідач суду не надав.
Отже, враховуючи те, що відповідач після закінчення терміну оренди продовжував користуватись орендованим майном, а жодна із сторін договорів протягом місяця після закінчення терміну їх дії з урахуванням укладених додаткових угод до договорів, не звернулась із заявою до другої сторони про його припинення - вони в силу положень ГК України та ЦК України були поновлені на той самий термін і на тих самих умовах, які були передбачені договорами.
При цьому, згідно пояснень позивача, він змушений був погоджуватись на продовження терміну оренди спірного майна у зв'язку із неможливістю демонтувати будівельну опалубку силами орендодавця з об'єкта її використання.
Згідно з частинами 1, 4 ст. 286 ГК України орендна плата - це фіксований платіж, який орендар сплачує орендодавцю незалежно від наслідків своєї господарської діяльності. Розмір орендної плати може бути змінений за погодженням сторін, а також в інших випадках, передбачених законодавством. Строки внесення орендної плати визначаються в договорі.
Відповідно до ст. 629 ЦК України, договір є обов'язковим для виконання сторонами.
Статтею 530 ЦК України визначено, що якщо у зобов'язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).
Пунктами 5.4 договорів було встановлено, що орендна плата сплачується відповідачем шляхом 100% попередньої оплати, протягом 3 робочих днів з дати підписання відповідного договору та, як наслідок, за кожний наступний повний термін оренди шляхом передоплати протягом 3 робочих днів. При цьому, термін оренди, згідно п.3.1 договорів складав 30 календарних днів з дати підписання акту здачі-приймання майна, що орендується, і вказаний термін продовжувався додатковими угодами до договорів.
Місцевим господарським судом, на підставі наявних у справі доказів, вірно встановлено, що відповідач сплатив орендну плату не у повному обсязі, зокрема: за договором №О-745/А від 01.02.2017 на день звернення з позовом до суду заборгованість становила 351 766,82 грн., за договором №О-752/А від 23.02.2017 заборгованість становила 222 858,67 грн. та за договором №О-789/А від 26.06.2017 заборгованість становила 189 718,08 грн.
При цьому суд першої інстанції обґрунтовано відхилив надані сторонами акти звірки взаєморозрахунків, оскільки інформація, яка міститься у актах звірки, не відповідає даним, що містяться у первинних бухгалтерських документах (актах надання послуг, платіжних документах тощо) а наявні в матеріалах справи акти звірки, складені окремо позивачем та окремо відповідачем, містять суперечливі відомості, не підписані другою стороною, а отже, не є належними доказами.
Доводи відповідача щодо відсутності обов'язку оплачувати не підписані з його боку акти, також обґрунтовано відхилені судом першої інстанції, оскільки відповідачем здійснювалась оплата за вказаними актами, що свідчить про їх погодження.
Щодо посилань відповідача на часткове повернення орендованого майна, то згідно актів надання послуг позивачем при визначенні розміру орендної плати було враховано повернення майна і орендна плата нараховувалась на майно, яке залишалось у користуванні відповідача.
Також з матеріалів справи вбачається, що після відкриття провадження у справі, відповідачем перераховано на користь позивача грошові кошти в рахунок погашення заборгованості з орендних платежів за договором №О-745/А в сумі 100000,00 грн. згідно платіжного доручення № 1343 від 02.10.2018 та в сумі 50 000,00 грн. згідно платіжного доручення № 1361 від 26.10.2018.
Пунктом 2 частини 1 ст. 231 ГПК України встановлено, що господарський суд закриває провадження у справі, якщо відсутній предмет спору.
Закриття провадження у справі на підставі зазначеної норми ГПК можливе в разі, коли предмет спору існував на момент виникнення останнього та припинив існування в процесі розгляду справи.
У зв'язку з оплатою відповідачем суми коштів в розмірі 150 000,00 грн. між сторонами відсутній спір щодо стягнення основного боргу в цій частині, а тому провадження у справі в цій частині підлягає закриттю.
Враховуючи встановлені фактичні обставини справи, наведені норми чинного законодавства та умови договорів, місцевий господарський суд дійшов юридично вірного висновку про те, що позовні вимоги позивача про стягнення основного боргу є обґрунтовані і підлягають задоволенню, а саме: за договором №О-745/А від 01.02.2017 - частково в сумі 201 766,82 грн.; за договором №О-752/А від 23.02.2017 - повністю, в сумі 197 663,99 грн., за договором №О-789/А від 26.06.2017 - повністю в сумі 189 718,08 грн.
Згідно зі ст. 599 ЦК України зобов'язання припиняється виконанням, проведеним належним чином.
Відповідно до статті 610 ЦК України порушенням зобов'язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов'язання (неналежне виконання).
Статтею 611 ЦК України встановлено, що у разі порушення зобов'язання настають правові наслідки, встановлені договором або законом, зокрема сплата неустойки.
У сфері господарювання, згідно з ч. 2 ст. 217 та ч. 1 ст. 230 ГК України, застосовуються господарські санкції, зокрема, штрафні санкції у вигляді грошової суми (неустойка, штраф, пеня), яку учасник господарських відносин зобов'язаний сплатити у разі порушення ним правил здійснення господарської діяльності, невиконання або неналежного виконання господарського зобов'язання.
У пунктах 9.1.1 договорів сторони домовились, що за порушення орендарем термінів перерахування орендної плати орендар виплачує штраф у розмірі 20% від простроченого платежу.
Позивач, на підставі зазначених умов договорів, заявив вимоги про стягнення 20% штрафу від суми прострочених орендних платежів, що становить 148 530,95 грн., а саме: 71054,53 грн. штрафу за договором №О-745/А, 39532,80 грн. за договором № О-752/А та 37 943,62 грн. за договором №О-789/А.
Перевіривши розрахунок розміру штрафу, місцевий господарський суд вірно встановив, що станом на дату звернення з позовом до суду, суми прострочених платежів становили: 351 766,82 грн. за договором №О-745/А, 197 663,99 грн. за договором №О-789/А та 189 718,08 грн. за договором №О-789/А, отже вимоги про стягнення штрафу підлягають частковому задоволенню, в сумі 147 829,78 грн., а саме: 70 353,36 грн. за договором №О-745/А, 39 532,80 грн. за договором №О-789/А та 37 943,62 грн. за договором №О-789/А.
Також місцевий господарський суд обґрунтовано відхилив клопотання відповідача про зменшення розміру штрафу, оскільки відповідач не довів належними та допустимими доказами наявності підстав для зменшення заявленого до стягнення штрафу, зокрема, тяжкого фінансового становища, виняткової ситуації, що призвела до неналежного виконання зобов'язань зі сплати орендних платежів тощо.
За таких обставин доводи апелянта по суті його скарги в межах заявлених вимог свого підтвердження в судовому засіданні не знайшли, оскільки не спростовують висновків суду першої інстанції та не можуть бути підставами для скасування рішення господарського суду першої інстанції.
Суд першої інстанції повно встановив суттєві для справи обставини, дослідив та правильно оцінив надані сторонами докази, вірно кваліфікував спірні правовідносини та правильно застосував до них належні норми матеріального і процесуального права, а тому рішення Господарського суду Київської області законне та обґрунтоване, отже, підстави для його скасування відсутні.
Оскільки цією постановою суд апеляційної інстанції не змінює рішення та не ухвалює нового, розподіл судових витрат судом апеляційної інстанції не здійснюється.
Керуючись ст. ст. 267-285 Господарського процесуального кодексу України, Північний апеляційний господарський суд
ПОСТАНОВИВ:
1. Апеляційну скаргу товариства з обмеженою відповідальністю "Стріт-Буд Інвест" залишити без задоволення, а рішення Господарського суду Київської області від 14 грудня 2018 року - без змін.
2. Справу №911/1770/18 повернути до Господарського суду Київської області.
3. Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повний текст постанови складено 09.04.2019.
Головуючий суддя Т.П. Козир
Судді М.Г. Чорногуз
А.І. Тищенко
Суд | Північний апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 01.04.2019 |
Оприлюднено | 10.04.2019 |
Номер документу | 81017737 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Північний апеляційний господарський суд
Козир Т.П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні