ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ 61022 м. Харків, пр. Науки, буд.5, тел./факс 702-10-79 inbox@lg.arbitr.gov.ua
09 квітня 2019 року Справа № 913/180/19
Провадження № 3/913/180/19
Господарський суд Луганської області у складі судді Секірського А.В., розглянувши матеріали позовної заяви
Керівника Старобільської місцевої прокуратури, м. Старобільськ Луганської області в інтересах держави в особі органу, уповноваженого виконувати функції держави у спірних правовідносинах - Білокуракинської селищної ради , смт. Білокуракине Білокуракинського району Луганської області
до 1.Відділу освіти Білокуракинської селищної ради , смт. Білокуракине Луганської області
2.Комунальної установи "Центр надання соціальних послуг" Білокуракинської селищної територіальної громади , смт. Білокуракине Луганської області
про визнання договору оренди недійсним та повернення об'єкту оренди
в с т а н о в и в:
Керівник Старобільської місцевої прокуратури звернувся до Господарського суду Луганської області з позовною заявою в інтересах держави в особі органу, уповноваженого виконувати функції держави у спірних правовідносинах - Білокуракинської селищної ради, в якій просить:
- визнати недійсним договір від 01.06.2018 № 2, укладений між Відділом освіти Білокуракинської селищної ради та Комунальною установою "Центр надання соціальних послуг", про оренду підвального приміщення загальною площею 181,127 кв.м., балансовою вартістю 104 407 грн. 04 коп., розташованого в приміщенні Білокуракинської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 1 за адресою: вул. Історична, 57, смт. Білокуракине, Луганська область;
- зобов'язати Комунальну установу "Центр надання соціальних послуг" (вул. Історична, 47, смт. Білокуракине, Луганська область, 92000, код ЄДРПОУ 41835097) звільнити приміщення загальною площею 181,127 кв.м., розташоване в приміщенні Білокуракинської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 1 за адресою: вул. Історична, 57, смт. Білокуракине, Луганська область, та повернути його Відділу освіти Білокуракинської селищної ради шляхом підписання акту прийому-передачі.
Відповідно до ст. 131 1 Конституції України в Україні діє прокуратура, яка здійснює, зокрема, представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.
Згідно ч. 4 ст. 53 ГПК України прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. Невиконання цих вимог має наслідком застосування положень, передбачених статтею 174 цього Кодексу.
Відповідно до ст. 23 Закону України "Про прокуратуру" прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб'єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.
Наявність підстав для представництва має бути обґрунтована прокурором у суді.
Прокурор здійснює представництво інтересів громадянина або держави в суді виключно після підтвердження судом підстав для представництва.
Прокурор зобов'язаний попередньо, до звернення до суду, повідомити про це громадянина та його законного представника або відповідного суб'єкта владних повноважень. У разі підтвердження судом наявності підстав для представництва прокурор користується процесуальними повноваженнями відповідної сторони процесу.
На обґрунтування підстав звернення до суду з позовом в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати виконувати функції держави у спірних правовідносинах - Білокуракинської селищної ради заявник посилається на те, що під час вивчення стану збереження мережі дитячих закладів та їх майна встановлено порушення щодо передачі в оренду частини об'єкту нерухомості, що перебуває на балансі Відділу освіти Білокуракинської селищної ради.
Білокуракинським відділом Старобільської місцевої прокуратури 25.03.2019 на адресу Білокуракинської селищної ради направлено лист, у якому вказано на допущені порушення Закону України "Про освіту" при укладанні договору оренди від 01.06.2018 № 2, що є підставою для визнання правочину недійсним. Також витребувана інформація щодо наявності у селищної ради наміру ініціювати перед судом визнання договору недійсним та повернення майна Білокуракинської ОСОБА_1 ступенів № 1.
Відповідно до інформації від 25.03.2019 № 02-26/1260 Білокуракинська селищна рада не вбачає порушень законодавства при укладенні Відділом освіти Білокуракинської селищної ради оспорюваного договору та не вважає за необхідне вживати заходи господарсько-правового регулювання.
Тож у даному випадку, попри виявлені порушення вимог законодавства при наданні в оренду комунального майна, органом місцевого самоврядування - Білокуракинською селищною радою, яка діє від імені територіальної громади, не вжито належних заходів з метою реалізації своїх повноважень і забезпечення виконання функцій місцевого самоврядування щодо управління комунальним майном, в тому числі шляхом звернення до суду з позовом про визнання недійсним договору оренди від 01.06.2018 № 2.
Отже підставами для представництва інтересів держави в особі органу, уповноваженого державою управляти майном та здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах, є неналежне забезпечення повернення майна Білокуракинською селищною радою.
Старобільською місцевою прокуратурою на адресу Білокуракинської селищної ради спрямовано лист від 27.03.2019 № 02/104-380 з повідомленням про застосування заходів представницького характеру.
На обґрунтування заявлених вимог заявник вказує, що на підставі рішення Білокуракинської селищної ради від 15.05.2018 № 46/36 між Відділом освіти Білокуракинської селищної ради та Комунальною установою "Центр надання соціальних послуг" Білокуракинської селищної територіальної громади 01.06.2018 укладено договір оренди № 2, на підставі якого ІІ відповідачу передано в строкове платне користування підвальне приміщення Білокуракинської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 1 площею 181,127 кв.м., розташоване за адресою: Луганська область, Білокуракинський район, смт. Білокуракине, вул. Історична, 57, що є власністю Білокуракинської селищної територіальної громади та перебуває на балансі Відділу освіти Білокуракінської селищної ради. Майно передано в оренду для функціонування відділення денного перебування Комунальною установою "Центр надання соціальних послуг" Білокуракинської селищної територіальної громади.
Договір оренди укладено відповідачами з порушенням Закону України "Про освіту" та Закону України "Про оренду державного та комунального майна", оскільки згідно витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань основним видом діяльності ІІ відповідача є надання соціальної допомоги без забезпечення проживання для осіб похилого віку та інвалідів та інші: надання іншої соціальної допомоги без забезпечення проживання, інша діяльність у сфері охорони здоров'я. Тобто, серед видів діяльності відсутні такі, що пов'язані з навчально-виховним процесом. Зазначене свідчить, що ІІ відповідач використовує орендоване приміщення суто в цілях своєї діяльності, яка не пов'язана, а ні з навчально-виховним процесом, а ні з наданням освітніх послуг. Комунальна установа "Центр надання соціальних послуг" не використовує орендоване ним нежитлове приміщення в розрізі завдань, визначених Законом України "Про освіту" та законодавством про освіту в цілому, оскільки не надає освітніх послуг, пов'язаних з навчально-виховним процесом, в орендованому приміщенні.
За таких обставин, передача в оренду підвального приміщення Білокуракинської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 1, що є об'єктом комунальної власності, не пов'язане з навчально-виховним процесом, суперечить вимогам чинного законодавства, тому договір оренди підлягає визнанню недійсним, а майно підлягає поверненню Відділу освіти Білокуракинської селищної ради.
Враховуючи підтвердження прокурором підстав позову, поданого з метою захисту інтересів держави, суд дійшов висновку, що подана заявником позовна заява та додані до неї документи є достатніми для прийняття їх до розгляду в порядку загального позовного провадження.
Крім того, заявником у позовній заяві заявлено клопотання про залучення до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - Білокуракинської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 1 Білокуракинської селищної ради, оскільки між Білокуракинською загальноосвітньою школою І-ІІІ ступенів № 1 і Білокуракинською селищною радою, яка є власником закладу, існують певні правовідносини (права і обов'язки), тому судове рішення у справі може вилинути на їх права та обов'язки.
Згідно ч. 1 ст. 50 ГПК України треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, можуть вступити у справу на стороні позивача або відповідача до закінчення підготовчого провадження у справі або до початку першого судового засідання, якщо справа розглядається в порядку спрощеного позовного провадження, у разі коли рішення у справі може вплинути на їхні права або обов'язки щодо однієї із сторін. Їх може бути залучено до участі у справі також за заявою учасників справи.
У заявах про залучення третіх осіб зазначається, на яких підставах третіх осіб належить залучити до участі у справі. Про залучення третіх осіб до участі у справі суд постановляє ухвалу, в якій зазначає, на які права чи обов'язки такої особи та яким чином може вплинути рішення суду у справі (частина 3, 4 ст. 50 ГП України).
Прокурором належним чином не обґрунтовано підстав залучення третьої особи та не обґрунтовано, яким чином рішення у справі може вплинути на права чи обов'язки Білокуракинської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 1 Білокуракинської селищної ради.
Враховуючи викладене, клопотання про залучення третьої особи слід залишити без задоволення.
Відповідно до ч. 1 ст. 176 ГПК України за відсутності підстав для залишення позовної заяви без руху, повернення позовної заяви чи відмови у відкритті провадження суд відкриває провадження у справі протягом п'яти днів з дня надходження позовної заяви або заяви про усунення недоліків, поданої в порядку, передбаченому статтею 174 цього кодексу.
З огляду на викладене, суд вважає можливим відкрити провадження у справі та призначити справу до розгляду в підготовчому засіданні.
Керуючись статтями 12, 120, 176, 181, 234, 235 Господарського процесуального кодексу України, суд
у х в а л и в:
1.Підтвердити підстави представництва керівника Старобільської місцевої прокуратури в інтересах держави в особі органу, уповноваженого виконувати функції держави у спірних правовідносинах - Білокуракинської селищної ради до 1.Відділу освіти Білокуракинської селищної ради та 2.Комунальної установи "Центр надання соціальних послуг" Білокуракинської селищної територіальної громади з заявленими позовними вимогами.
2.Прийняти позовну заяву до розгляду та відкрити провадження у справі.
3.Повідомити учасників справи про призначення справи до розгляду в підготовчому засіданні на 23.04.2019 об 11 год. 30 хв.
4.Засідання відбудеться у приміщенні господарського суду за адресою: м. Харків, проспект Науки, 5 (кабінет № 109) .
5.Заявнику - за умови одержання відзивів протягом 3 днів з дня їх одержання - надати відповідь на відзиви з урахуванням вимог до ст. 166 ГПК України, документи, що підтверджують надіслання відповіді на відзиви учасника справи надати суду.
6.Позивачу - за умови одержання відзивів протягом 3 днів з дня їх одержання - надати відповідь на відзиви з урахуванням вимог ст. 166 ГПК України, документи, що підтверджують надіслання відповіді на відзиви учасника справи надати суду.
7.Відповідачам - протягом п'ятнадцяти днів з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі надати відзив з урахуванням вимог ст. 165 ГПК України з доказами, які підтверджують обставини, на яких ґрунтуються заперечення, документи, що підтверджують надіслання відзиву і доданих до нього доказів учасникам справи, документальне підтвердження повноважень юридичної особи (належним чином засвідчені копії - до справи).
Суд повідомляє сторін про відсутність технічної можливості забезпечення учасникам справи права брати участь у судовому засіданні в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду до затвердження Положення про Єдину судову інформаційно-телекомунікаційну систему та початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи.
Звертається увага учасників справи, що вони мають право отримувати процесуальні документи в електронному вигляді паралельно з документами у паперовому вигляді.
Для отримання процесуальних документів в електронному вигляді потрібно:
1.Зареєструватися в системі обміну електронними документами між судом та учасниками судового процесу (завести поштову скриньку електронного суду), розміщеній на офіційному веб-порталі судової влади України за адресою: mail.gov.ua.
2.Подати до суду заявку про отримання процесуальних документів в електронному вигляді, яку необхідно роздрукувати на офіційному веб-порталі судової влади України у вищевказаному розділі. Процесуальні документи у відповідній справі, що видані після дати подання вказаної заявки до суду, будуть надходити в електронному вигляді на зареєстровану електронну адресу учасника судового процесу в домені mail.gov.ua, зазначену в заявці.
Інформація про дату, час і місце судового засідання додатково розміщена на офіційному веб-порталі "Судова влада України" в мережі Інтернет (https://court.gov.ua/FAIR).
Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання 09.04.2019 та оскарженню не підлягає.
Суддя А.В. Секірський
Суд | Господарський суд Луганської області |
Дата ухвалення рішення | 09.04.2019 |
Оприлюднено | 10.04.2019 |
Номер документу | 81038808 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Луганської області
Секірський А.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні