Рішення
від 09.04.2019 по справі 620/820/19
ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

09 квітня 2019 року м. Чернігів Справа № 620/820/19

Чернігівський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Клопота С.Л.,

за участю секретаря Шевченко А.В.,

представників позивача Гамрецького В.А., Сагань Н.В.,

представника відповідачів Родінченко М.М.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду справу за адміністративним позовом Приватного підприємства "Фінн 9" до Головного управління Державної фіскальної служби у Чернігівській області, Державної фіскальної служби України про визнання протиправними та скасування рішень,

У С Т А Н О В И В:

Приватне підприємство "Фінн 9" звернулось до суду з адміністративним позовом до Головного управління Державної фіскальної служби у Чернігівській області, Державної фіскальної служби України та просить: визнати протиправними та скасувати рішення Комісії Головного управління Державної фіскальної служби у Чернігівській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №1074038/37887047 від 11 лютого 2019 року та рішення Комісії Державної фіскальної служби України з питань розгляду скарг № 11777/37887047/2 від 28 лютого 2019 року; зобов'язати Державну фіскальну службу України (Львівська площа, буд.8, м. Київ, 04655, код 39292197) зареєструвати податкову накладну № 717 від 21.12.2018, подану Приватним підприємством Фінн 9 , в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її фактичного отримання - 15.01.2019.

Свої вимоги обґрунтовує тим, що оскаржувані рішення винесені відповідачами не обгрунтовано, безпідставно, без врахування всіх поданих позивачем доказів, в порушення приписів податкового законодавства і порушують його права.

Представники позивача в судовому засіданні позов підтримали та просили його задовольнити в повному обсязі, посилаючись на обставини, викладені в позовній заяві.

Представник відповідачів в судовому засіданні позовні вимоги не визнала, просила відмовити в задоволенні позову, посилаючись на заперечення, які викладені у відзиві на позовну заяву, що приєднаний до матеріалів справи.

Розглянувши подані сторонами документи і матеріали, заслухавши пояснення сторін, суд вважає позов підлягає задоволенню з наступних підстав.

В січні 2019 року ДФС України зупинила реєстрацію податкової накладної № 717 від 21.12.2018 року, разом з зупиненням реєстрації усіх податкових накладних, складених ПП Фінн 9 на операції з реалізації товарів за грудень 2018 року.

Підставою зупинення в квитанції від 15 січня 2019 року про реєстрацію вказано наступне: Відповідно до п.201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 21.12.2018 № 717 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Податкова накладна відповідає вимогам п.1.6 п. 1 Критеріїв ризиковості платника податку. Пропонуємо надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних . Податкової накладної було присвоєно стан Заблоковано .

06.02.2019, для розблокування засобами електронного зв'язку, позивачем було подано форму J1312603 Повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних, реєстрацію яких зупинено . До повідомлення включено 10 додатків (копії первинних документів на підтвердження реальності поставки) та пояснення стосовно проведеної реалізації.

За результатами розгляду вказаного повідомлення Комісія ГУ ДФС у Чернігівській області було прийняте рішення № 1074038/37887047 від 11.02.2019 про відмову у реєстрації податкової накладної № 717 від 21.12.2018 в ЄРПН (Єдиному реєстрі податкових накладних).

Підстава відмови: Згідно наявної інформації у перевізника немає зареєстрованого автотранспорту, який зазначений в наданих копіях ТТН, а також відсутнє придбання транспортних послуг, в тому числі у фізичних осіб.

Це рішення було оскаржено позивачем 19.02.2019 до Комісії з питань розгляду скарг ДФС в електронному вигляді з вимогою скасувати рішення комісії та зареєструвати податкову накладну. До скарги було додано копії документів, які підтверджують, що перевізник, вказаний в ТТН, користувався автотранспортом на підставі договорів оренди. До скарги були додані належним чином завірені копії договорів оренди транспортних засобів.

Комісія з питань розгляду скарг рішенням № 11777/37887047/2 від 28.02.2019 залишила скаргу без задоволення, а рішення комісії ГУ ДФС у Чернігівській області без змін.

Підставою вказано: Відсутні копії документів, що підтверджують факт реалізації товарів та/або документи надано не в повному обсязі .

З поданих суду доказів вбачається наступне.

Приватне підприємство Фінн 9 має укладений договір поставки № 971 Р від 13.03.2017 з ТОВ Сільпо-Фуд .

Два роки підприємство регулярно постачає для цього покупця цукор, крупи та макаронні вироби в мережу магазинів Сільпо . На виконання вказаного договору 20.12.2018 було поставлено 22 тони крупи ячної. З поставки крупи було складено документи: рахунок-фактуру СФ-00921 від 21.12.18, видаткову накладну № РН-00921 від 21.12.2018 на суму 193'441,58 грн. (в т.ч. ПДВ 32240.26 грн.), ТТН № 729тф від 21.12.2018) та в електронному вигляді податкову накладну № 717 від 21.12.2018.

Крупу було придбано у постачальника ТОВ УкрагроЛідер .

Для проведення торгової операції постачальник, згідно договору № 2506 від 25.06.2018, оформив наступні документи: рахунок № 180 від 21.12.2018, видаткову накладну № 262 від 21.12.2018 на суму 189094.50 грн. (в т.ч. ПДВ 31515.75 грн.), посвідчення про якість крупи № 6 від 01.09.2018 та зареєстрував податкову накладну № 265 від 21.12.2018. Рахунок було оплачено 04.01.2019 платіжним дорученням № 860.

Доставку товару виконував ТОВ УкрагроЛідер за власний рахунок. Як вказано в ТТН - Замовником є ТОВ УкрагроЛідер . Для доставки ТОВ УкрагроЛідер найняв перевізника ТОВ Делпі . Автомобіль Scania СА 2890 ВА з причепом було завантажено на складі ТОВ УкрагроЛідер (м. Київ, вул.. Січових Стрільців, 37/41) та розвантажено на складі магазина Сільпо (Київська обл.., Броварський р-н., с. Квітневе, вул. Гоголівська, 1 А).

Саме ці документи були додані до Повідомлення про подання копій документів щодо податкових накладних, реєстрацію яких зупинено. До видаткових накладних та товарно-транспортної накладної у ДФС не виникло зауважень, натомість ДФС відмовила з підстав, що у перевізника немає зареєстрованого автотранспорту, який вказаний в ТТН.

Суд зазначає, що ТОВ УкрагроЛідер не зобов'язане пояснювати ПП Фінн 9 на яких підставах користується ТОВ Делпі автомобілем Scania СА 2890 ВА з причепом і така інформація не є загальнодоступної, постачальник надав комісії копії наступних документів: договору з ТОВ Делпі № 7-м від 15.06.2018 на перевезення, договору між ТОВ Делпі та ФОП Білецьким з організації перевезень № 11-т від 01.12.2018, договору перевезення № 20/12/18 від 20.12.2018 між ФОП Білецьким та ФОП Бичков укладеного з власником транспортних засобів, свідоцтва реєстрації сідлового тягача Scania СА 2890 ВА, та рахунки, акти виконаних робіт, платіжні доручення по цим договорам.

До скарги на рішення про відмову в реєстрації податкової накладної також були додані ще і інші документи, які підтверджують, що перевізник мав законні підстави користуватись вказаним автомобілем.

Таким чином в судовому засіданні доведено, що на момент розгляду скарги комісією, позивачем було документально доведено, що поставщик товару підставно та правомірно користувався транспортними засобами, для доставки товару. Так само позивачем було документально доведений факт реалізації товару. При цьому у своєму рішенні відповідач не вказує, яких саме документів не вистачає, чи які недоліки є у наданих позивачем документах.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Правовідносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема: визначають вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов'язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов'язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства, регулює Податковий кодекс України.

У розумінні підпунктів 14.1.60 пункту 14 статті 14 Податкового кодексу України (у редакції, яка діяла станом на момент виникнення спірних правовідносин), Єдиний реєстр податкових накладних - реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.

Таким органом центральної виконавчої влади, відповідно до положень Постанови Кабінету Міністрів України від 21 травня 2014 року № 236 Про Державну фіскальну службу України , є Державна фіскальна служба України.

Згідно з підпунктами а , б пункту 185.1 статті 185 ПК України, об'єктом оподаткування є операції платників податку з: постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу, у тому числі операції з безоплатної передачі та з передачі права власності на об'єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об'єкта фінансового лізингу в користування лізингоотримувачу/орендарю; постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу.

У свою чергу, датою виникнення податкових зобов'язань з постачання товарів/послуг, згідно приписів норми пункту 187.1 статті 187 Податкового кодексу України, вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

База оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (пункт 188.1 статті 188 Податкового кодексу України).

Пунктом 201.10 статті 201 Податкового кодексу України передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов'язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.

Згідно із п. 201.16 ст. 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

У відповідності до пункту 2 постанови Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року № 1246 Про затвердження Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних (далі - Порядок № 1246), податкова накладна - це електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі - платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.

Згідно з пунктом 12 Порядку № 1246, після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов'язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200 1.3 і 200 1.9 статті 200 1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 року); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України Про електронний цифровий підпис , Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

За результатами перевірок, визначених п. 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (пункт 13 Порядку № 1246).

Постановою Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 року № 117 було затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (надалі - Порядок зупинення реєстрації 117).

Відповідно до п.п. 5-7 Порядку зупинення реєстрації 117, податкова накладна/розрахунок коригування, які підлягають моніторингу, перевіряються на відповідність критеріям ризиковості платника податку, критеріям ризиковості здійснення операцій та показникам позитивної податкової історії платника податку.

У разі, коли за результатами моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає критеріям ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється.

У разі коли за результатами моніторингу податкова накладна/розрахунок коригування відповідають критеріям ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який має позитивну податкову історію платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Згідно п. 10 Порядку зупинення реєстрації 117, Критерії ризиковості платника податку, критерії ризиковості здійснення операцій, перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку, визначає ДФС та надсилає на погодження Мінфіну в електронній формі через систему електронної взаємодії органів виконавчої влади.

ДФС оприлюднює на своєму офіційному веб-сайті погоджені критерії ризиковості платника податку, критерії ризиковості здійснення операцій, перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку.

Відповідно до п. 12, 13 Порядку зупинення реєстрації 117, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування. Така квитанція є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:

1) номер та дата складання податкової накладної / розрахунку коригування;

2) порядковий номер, номенклатура товарів/послуг продавця, код товару згідно з УКТЗЕД / послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, зазначені у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрація яких зупинена;

3) критерій(ї) ризиковості платника податку та/або критерій(ї) ризиковості здійснення операцій, на підставі якого(их) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;

4) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.

Пунктом 14 Порядку зупинення реєстрації 117 встановлено перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, включає в себе:

- договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

- договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

- первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні;

- розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

- документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством.

Відповідно до п.15 Порядку зупинення реєстрації 117, Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 14 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов'язання, відображеного у податковій накладній/розрахунку коригування.

Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних/розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні/розрахунки коригування складені на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних/розрахунках коригування відображені однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з УКТЗЕД або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг).

Згідно п. 16 Порядку зупинення реєстрації 117, Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 14 цього Порядку, платник податку подає до ДФС в електронній формі засобами електронного зв'язку, визначеними ДФС, з урахуванням вимог Законів України "Про електронний цифровий підпис", "Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Згідно із п. 18-21 Порядку зупинення реєстрації 117, письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 15 цього Порядку, розглядаються комісіями контролюючих органів.

Комісії контролюючих органів складаються з комісій регіонального рівня (комісії головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників ДФС) та комісії центрального рівня (ДФС).

Зазначені комісії приймають рішення про:

- реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі;

- відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.

Підставами для прийняття комісіями контролюючих органів рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є:

- ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено;

- ненадання платником податку копій документів відповідно до підпункту 4 пункту 13 цього Порядку;

- надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства.

ДФС України було визначено Критерії ризиковості платника податку та погоджено їх з Мінфіном України, про що свідчить інформація на офіційному веб-сайті ДФС України від 13.11.2018 (Критерії ризиковості платника податку та критерії ризиковості здійснення операцій (з урахуванням внесених змін, погоджених Міністерством фінансів згідно листа від 31.10.2018 № 26010-06-05/28170), перелік показників та коефіцієнтів, що визначають позитивну податкову історію платника податку(погоджений Міністерством фінансів згідно листа від 22.03.2018 № 26010-06-10/7849), визначені у відповідності до вимог пункту 10 постанови Кабінету Міністрів України від 13.02.2018 № 117.

Згідно із п. 1.6 цих Критеріїв, комісії головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та офісу великих платників податків ДФС можуть розглядати питання щодо встановлення ризиковості платника податків, а саме:

- платник податку зареєстрований (перереєстрований) за адресою, що знаходиться на тимчасово окупованих територіях у Донецькій та Луганській областях і тимчасово окупованій території, в розумінні Закону України Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України ;

- платник податку зареєстрований платником ПДВ менше трьох місяців;

- платник податку - юридична особа, який не має відкритих рахунків у банківських установах, крім рахунків в органах Державної казначейської служби України (крім бюджетних установ);

- платник податку, посадова особа та/або засновник якого був посадовою особою та/або засновником суб'єкта господарювання, якого ліквідовано за процедурою банкрутства протягом останніх трьох років;

- платником податку не подано контролюючому органу податкову звітність з податку на додану вартість за два останні звітні періоди всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та абзацу першого пункту 49.2 і пункту 49.18 статті 49 Податкового кодексу України;

- платником податку на прибуток не подано контролюючому органу фінансову звітність за останній звітний період всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та пункту 46.2 статті 46 Податкового кодексу України (далі - Кодекс);

- наявна податкова інформація, що свідчить про наявність ознак здійснення ризикових операцій платником.

Отже, з наведених норм вбачається, що можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення фіскальним органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків.

Як вбачається зі змісту квитанції про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 15 січня 2019 року (надалі-Квитанція), контролюючим органом було сформовано висновки, що ПН/РК відповідає вимогам пп. 1.6 п. 1 Критеріїв ризиковості платника податку .

При цьому відповідачем не наведено жодного посилання на конкретний критерій, визначений у пункті 1.6.

Водночас, у вищевказаній квитанції фіскальним органом запропоновано платнику податків надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних .

Однак, фіскальним органом, не вказано у квитанції конкретного переліку документів, які на думку контролюючого органу необхідно надати.

06.02.2019 позивачем подано до відповідача Повідомлення № 13 про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено (надалі-Повідомлення).

Відповідно до Повідомлення, позивач надав пояснення стосовно проведеної реалізації, зокрема, ПП Фінн 9 реалізувало ТОВ Сільпо-Фуд крупу ячну за РН-00921 від 21.12.2018 на суму 193 441, 58 грн. Крупу придбано у ТОВ УкрагроЛідер . Доставку виконував постачальник, автомобіль Scania СА2890ВА. З постачальником розрахунки проведено 04.01.2019.

До вищевказаного Повідомлення позивачем були додані документи щодо підтвердження реальності вчинення господарської операції, по яким виписано податкову накладну № 717 від 21.12.2018, зокрема, 10 додатків, копії первинних документів на підтвердження реальності поставки, а саме: договору поставки № 971Р від 13.03.2017, укладений між ПП Фінн 9 та ТОВ Сільпо-Фуд , відповідно до яких позивач поставляє контрагенту крупу ячну, видаткової накладної № РН-00921 від 21 грудня 2018 р., рахунку-фактури № СФ-00921 від 21 грудня 2018 р. на суму 193 441, 58 грн., товарно-транспортної накладної № 729 тф від 21 грудня 2018 року, договору поставки № 2506 від 25.06.2018 року, укладеного між ПП Фінн 9 та ТОВ УКРАГРОЛІДЕР , рахунку № 180 від 21 грудня 2018 року, платіжного доручення № 860 від 04.01.2019, видаткової накладної № 262 від 21 грудня 2018 року, посвідчення про якість крупи від 01 вересня 2018 року, що свідчить про те, що позивач придбав крупу ячну для поставки її в подальшому ТОВ Сільпо-Фуд . Крім того, позивачем надано копію оборотно-сальдової відомість за грудень 2018 року.

Однак, Комісією ГУ ДФС в Чернігівській області, яка приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, незважаючи на вищевказане повідомлення ПП Фінн 9 та додані до нього документи, які підтверджують факти, викладені у повідомленні, 11.02.2019 прийнято рішення № 1074038/37887047 про відмову в реєстрації податкової накладної № 717 від 21.12.2018 в Єдиному реєстрі податкових накладних (надалі - Рішення № 1074038/37887047).

Водночас, з детального аналізу прийнятого Комісією Рішення №1074038/37887047 вбачається, що останнє не містить конкретної інформації щодо причин та підстав для його прийняття, а лише містить загальну фразу про те, що підставою його прийняття є: надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства .

Натомість, у графі рішення № 1074038/37887047 Додаткова інформація(зазначити конкретні документи) вказано, що згідно наявної інформації, у перевізника немає зареєстрованого автотранспорту, який зазначений в наданих копіях ТТН, а також відсутнє придбання транспортних послуг, в т.ч. у фізичних осіб .

Отже, в Рішенні № 1074038/37887047 не зазначено, які саме документи, надані позивачем, складені з порушенням законодавства, а тому відповідачем не дотримано вимог п. 21 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджених Постановою КМУ від 21 лютого 2018 року N 117 та не наведено конкретної підстави для відмови в реєстрації податкової накладної, поданої позивачем до реєстрації.

Таким чином, оскаржуване Рішення № 1074038/37887047 є необґрунтованими, оскільки платником податків надано всі необхідні документи, які засвідчують факт здійснення господарської операцій за податковою накладною, у реєстрації якої відмовлено.

При цьому, слід зазначити, що факт зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування у ЄРПН не спростовує ні факту здійснення платником податків господарської операції, ні факту наявності дати виникнення саме першої події (постачання товарів/послуг, або отримання коштів), що підтверджується первинними документами, на підставі яких складаються податкові накладні/розрахунки коригування.

З огляду на зазначене, зважаючи на наявність у позивача передбачених чинним законодавством України документів, які свідчать про реальність проведення господарської операції між позивачем та ТОВ Сільпо-Фуд та на те, що такі документи були надані позивачем контролюючому органу, останній не мав правових підстав для відмови позивачу у реєстрації податкової накладної № 717 від 21.12.2018.

Відповідно до п. 27 Порядку зупинення реєстрації 117, Рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.

Постановою Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 р. № 117 затверджено Порядок розгляду скарг на рішення комісій, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації (надалі - Порядок розгляду скарг).

Відповідно до п. 1 Порядку розгляду скарг, розгляд скарг на рішення комісій, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації (далі - комісії контролюючих органів), про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - скарга) здійснюється комісією ДФС з питань розгляду скарг, яка є постійно діючим колегіальним органом ДФС, за участю уповноваженої особи Мінфіну.

Згідно п. 3 Порядку розгляду скарг, скарги подаються платником податку на додану вартість (далі - платник податку) до ДФС протягом 10 календарних днів з дня набрання чинності рішенням комісії контролюючого органу про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних відповідно до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Відповідно до п. 5 Порядку розгляду скарг , скарга подається платником податку в електронній формі засобами електронного зв'язку, визначеними ДФС, з урахуванням вимог Законів України "Про електронний цифровий підпис", "Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку

Згідно п. 11 Порядку розгляду скарг, платник податку може додавати до скарги пояснення та копії документів, які підтверджують інформацію, зазначену у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрація яких зупинена.

Відповідно до п. 12, 13 Порядку розгляду скарг, за результатами розгляду скарги комісія ДФС з питань розгляду скарг приймає рішення щодо скарги, яке реєструється службою діловодства ДФС та надсилається платнику податку з урахуванням вимог, визначених пунктом 56.23 статті 56 Кодексу.

За результатами розгляду скарги комісія ДФС з питань розгляду скарг приймає одне з таких рішень:

- задовольняє скаргу та скасовує рішення комісії контролюючого органу про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних;

- залишає скаргу без задоволення та рішення комісії контролюючого органу про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін;

- залишає скаргу без розгляду.

Згідно п. 15 Порядку розгляду скарг, за результатами розгляду скарги комісія ДФС з питань розгляду скарг приймає рішення щодо скарги, та надсилає його платнику податку у строк, визначений пунктом 56.23 статті 56 Кодексу, в електронній формі засобами електронного зв'язку, визначеними ДФС, з урахуванням вимог Законів України "Про електронний цифровий підпис", "Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Відповідно до п. 18 Порядку розгляду скарг, рішення комісії ДФС з питань розгляду скарг не підлягає подальшому адміністративному оскарженню та може бути оскаржене в судовому порядку.

Згідно п. 20 Порядку розгляду скарг, скарга, копії документів, подані під час її розгляду, документи, отримані комісією ДФС з питань розгляду скарг, а також рішення, прийняте за результатом її розгляду, зберігаються у ДФС відповідно до вимог законодавства з організації діловодства у державних органах.

Керуючись вищевикладеними положеннями, Рішення комісії ГУ ДФС у Чернігівській області № 1074038/37887047 від 11 лютого 2019 року оскаржено позивачем в адміністративному порядку.

19.02.2019 позивачем в електронному вигляді подано скаргу на рішення комісії контролюючого органу про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних з вимогою скасувати рішення комісії контролюючого органу та зареєструвати податкову накладну. Позивачем у скарзі зазначено причини незгоди з рішенням контролюючого органу, а саме: вказаний в ТТН перевізник ТОВ Делпі наймав перевізника 2 ФОП Білецького О.В., який наймав перевізником3 власника тягача Scania СА2890ВА ФОП Бичкова І.І. Тобто у перевізника є право використовувати автотранспорт, який зазначений у ТТН. До скарги було додано копії 24 документів, які, в тому числі, підтверджували, що перевізник, вказаний в ТТН, законно користувався автотранспортом.

Отже, до скарги від 19.02.2019 на рішення про відмову в реєстрації податкової накладної №1074038/37887047 від 11 лютого 2019 року були додані, крім 10 вищезазначених документів, які додавалися позивачем до Повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних /розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено від 06.02.2019, також і документи, які підтверджують, що перевізник мав законні підстави користуватись вказаним автомобілем, зокрема, копії договорів перевезення: договору з ТОВ Делпі № 7-м від 15.06.2018 на перевезення, договору між ТОВ Делпі та ФОП Білецьким з організації перевезень № 11-т від 01.12.2018, договору перевезення № 20/12/18 від 20.12.2018 між ФОП Білецьким та ФОП Бичков укладеного з власником транспортних засобів, а також рахунки, акти виконаних робіт, платіжні доручення по цим договорам, свідоцтва реєстрації транспортного засобу сідлового тягача Scania СА 2890 ВА з причіпом.

За результатами адміністративного розгляду скарги на Рішення № 1074038/37887047 від 11 лютого 2019 року Державною фіскальною службою України винесено рішення від 28 лютого 2019 року № 11777/37887047/2 про залишення скарги без задоволення та рішення комісії ДФС без змін з підстав (які вибираються з довідника) відсутності копії документів, що підтверджують факт реалізації товарів (робіт/послуг) та/або документи надано не в повному обсязі.

Проте, в рішенні № 11777/37887047/2 не зазначено, яких саме документів не вистачає, щоб підтвердити факт реалізації товару, для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних, а отже, відповідачами не дотримано вимог положень Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджених Постановою КМУ від 21 лютого 2018 року № 117 та не наведено конкретної підстави для відмови в реєстрації податкової накладної, поданої позивачем до реєстрації.

З огляду на зазначене, не зважаючи на наявність передбачених законодавством документів, які свідчать про проведення господарських операцій між позивачем та його контрагентами, комісією Головного управління ДФС у Чернігівській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄДПН або відмову в такій реєстрації прийнято рішення про відмову у реєстрації, яке залишено без змін Комісією ДФС з питань розгляду скарг.

Враховуючи викладене, приймаючи до уваги необґрунтованість оскаржуваних рішень, наявні правові підстави для визнання протиправними та скасування рішення комісії ГУ ДФС у Чернігівській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації № 1074038/37887047 від 11 лютого 2019 року щодо відмови у реєстрації податкової накладної № 717 від 21.12.2018 року та рішення комісії ДФС з питань розгляду скарг від 28 лютого 2019 року № 11777/37887047/2.

Стосовно позовної вимоги про зобов'язання ДФС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкову накладну від 21 грудня 2018 року № 717, слід зазначити таке.

Відповідно до п. 28 Порядку зупинення реєстрації 117, Податкова накладна/розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:

- прийнято та набрало чинності рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі;

- набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі;

- протягом п'яти робочих днів не прийнято та/або не зареєстровано в окремому Реєстрі податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі щодо платників податку, у яких обсяг постачання, зазначений в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі в поточному місяці, з урахуванням поданих податкової накладної/розрахунку коригування на реєстрацію в Реєстрі, становить менше 30 млн. гривень;

- протягом семи робочих днів не прийнято та/або не зареєстровано в окремому Реєстрі податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі щодо платників податку, у яких обсяг постачання, зазначений в податкових накладних /розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі в поточному місяці, з урахуванням поданих податкової накладної/розрахунку коригування на реєстрацію в Реєстрі, становить більше 30 млн. гривень включно.

Відповідно до п. 19 Порядку № 1246, Податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:

- прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;

- набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення);

- неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

Приписами пункту 20 Порядку № 1246 передбачено, що у разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.

Статтею 17 Закону України Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини передбачено, що суди застосовують при розгляді справ Конвенцію та практику Суду як джерело права.

Європейський суд з прав людини, у пункті 50 рішення від 13 січня 2011 року, по справі "Чуйкіна проти України" (Заява № 28924/04) зазначив, що суд нагадує, що процесуальні гарантії, викладені у статті 6 Конвенції, забезпечують кожному право звертатися до суду з позовом щодо своїх цивільних прав та обов'язків. Таким чином стаття 6 Конвенції втілює "право на суд", в якому право на доступ до суду, тобто право ініціювати в судах провадження з цивільних питань становить один з його аспектів (див. рішення від 21.02.1975 у справі "Голдер проти Сполученого Королівства" (Golder v. the United Kingdom), пп. 2836, Series A № 18). Крім того, порушення судового провадження саме по собі не задовольняє усіх вимог пункті 1 статті 6 Конвенції. Ціль Конвенції гарантувати права, які є практичними та ефективними, а не теоретичними або ілюзорними. Право на доступ до суду включає в себе не лише право ініціювати провадження, а й право отримати "вирішення" спору судом. Воно було б ілюзорним, якби національна правова система Договірної держави дозволяла особі подати до суду цивільний позов без гарантії того, що справу буде вирішено остаточним рішенням в судовому провадженні. Для п. 1 ст. 6 Конвенції було б неможливо детально описувати процесуальні гарантії, які надаються сторонам у судовому процесі провадженні, яке є справедливим, публічним та швидким, не гарантувавши сторонам того, що їхні цивільні спори будуть остаточно вирішені (див. рішення у справах "Мултіплекс проти Хорватії" (Multiplex v. Croatia), заява № 58112/00, п. 45, від 10.07.2003, та "Кутіч проти Хорватії" (Kutic v. Croatia), заява № 48778/99, п. 25, ECHR 2002-II).

В даному випадку, зобов'язання відповідача зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних подану позивачем податкову накладну № 717 від 21 грудня 2018 року є дотриманням судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений, та належним способом захисту порушеного права.

Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Виходячи з наведеного, наявні правові підстави для зобов'язання ДФС України зареєструвати податкову накладну від 21 грудня 2018 року № 717 в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Згідно з частиною першою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

При вказаних обставинах суд дійшов висновку, що відповідачем не доведено правомірність та обґрунтованість своїх дій та рішення з урахуванням вимог, встановлених частиною другою статті 19 Конституції України та частиною другою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, а тому, виходячи системного аналізу положень законодавства України та доказів, наявних у матеріалах справи, позов підлягає задоволенню.

Відповідно до частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Тому, за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Державної фіскальної служби у Чернігівській області на користь Приватного підприємства "Фінн 9" підлягає стягненню сплачений ним при поданні позовної заяви судовий збір в розмірі 1921,00 грн.

Керуючись ст. ст.139, 227, 241-243, 246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов - задовольнити в повному обсязі.

Визнати протиправними та скасувати рішення Комісії Головного управління Державної фіскальної служби у Чернігівській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №1074038/37887047 від 11 лютого 2019 року та рішення Комісії Державної фіскальної служби України з питань розгляду скарг № 11777/37887047/2 від 28 лютого 2019 року.

Зобов'язати Державну фіскальну службу України (Львівська площа, буд.8, м. Київ, 04655, код 39292197) зареєструвати податкову накладну № 717 від 21.12.2018, подану Приватним підприємством Фінн 9 , в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її фактичного отримання - 15.01.2019.

Стягнути з Головного управління Державної фіскальної служби у Чернігівській області (код ЄДРПОУ 39392183) на користь Приватного підприємства "Фінн 9" (код ЄДРПОУ 37887047) судовий збір в розмірі 1921,00 грн. за рахунок бюджетних асигнувань.

Рішення суду набирає законної сили в порядку статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення суду. Апеляційна скарга подається до адміністративного суду апеляційної інстанції через суд першої інстанції, який ухвалив оскаржуване судове рішення.

Повний текст рішення виготовлено 10 квітня 2019 року.

Суддя С.Л. Клопот

СудЧернігівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення09.04.2019
Оприлюднено11.04.2019
Номер документу81045102
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —620/820/19

Ухвала від 02.07.2021

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Клопот С.Л.

Ухвала від 07.05.2020

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Клопот С.Л.

Ухвала від 12.12.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Желтобрюх І.Л.

Ухвала від 01.07.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Желтобрюх І.Л.

Постанова від 05.06.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кузьменко Володимир Володимирович

Постанова від 05.06.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кузьменко Володимир Володимирович

Ухвала від 13.05.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кузьменко Володимир Володимирович

Ухвала від 13.05.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кузьменко Володимир Володимирович

Рішення від 09.04.2019

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Клопот С.Л.

Рішення від 09.04.2019

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Клопот С.Л.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні