Справа № 2-а-4585/08
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
27 листопада 2008 року м. Черн ігів
Чернігівський окружний ад міністративний суд у складі:
головуючого судді - Д'якова В.І.
розглянувши у письмовому провадженні справу за адміні стративним позовом ОСОБА_1 до управління Пенсійного ф онду України в Деснянському районі м. Чернігова про понов лення пропущеного строку зве рнення до суду, визнання дій відповідача неправомірними та зобов'язання нарахувати н едоплачену щомісячну держав ну соціальну допомогу за 2006-2008 р оки, -
ВСТАНОВИВ:
29.10.2008р. позивач звернувся до суду з адміністративним поз овом до управління Пенсійног о фонду України в Деснянсько му районі м. Чернігова (далі - У ПФУ в Деснянському районі м. Чернігова) про поновлення пр опущеного строку звернення д о суду, визнання дій відповід ача неправомірними та зобов' язання нарахувати недоплаче ну щомісячну державну соціал ьну допомогу за період з січн я 2006 року по вересень 2008 року та зобов'язати УПФУ в Деснянськ ому районі м. Чернігова нарах овувати в подальшому щомісяч ну державну соціальну допомо гу як дитині війни.
Свої вимоги мотивує тим, що вона є дитиною війни та відпо відно до Закону України «Про соціальний захист дітей вій ни» їй щомісячно повинна під вищуватися пенсія на 30 % мінім альної пенсії за віком. Всупе реч того, що державні соціаль ні гарантії дітям війни, вста новлені ч.2 ст. 3 Закону України «Про соціальний захист діте й війни», не можуть бути обме жені чи скасовані іншими нор мативно-правовими актами, ро змір пенсії щомісячно протип равно не підвищувався на 30 % мі німальної пенсії за віком.
Також позивач просить поно вити строк для звернення за з ахистом порушених прав, своб од та інтересів, мотивуючи це тим, що її законні права було обмежено шляхом прийняття о кремих неконституційних пол ожень Законів України, а тако ж про належні права позивача як дитини війни повідомлено не було, а тому про факт поруш ення прав стало відомо лише п ісля висвітлення зазначених подій у пресі, в зв'язку з ухва ленням 09 липня 2007 року Конститу ційним Судом України рішення , яким визнано такими, що не в ідповідають Конституції Укр аїни (є неконституційними), т акі положення Закону України «Про Державний бюджет на 2007 рі к», якими зупинено на 2007 рік ді ю ст. 6 Закону України «Про соц іальний захист дітей війни», з урахуванням ст. 111 цього За кону.
В судове засідання позивач не з'явився, про час і місце сл ухання справи належно повідо млений, через канцелярію суд у подав заяву, в якій просить розглянути справу в його від сутність.
Представник відповідача в судове засідання не з'явивс я, в письмових запереченнях п озов не визнає та просить в йо го задоволенні відмовити, а т акож просить розглядати спра ву без участі представника в ідповідача.
За таких обставин суд вва жає за можливе розглянути сп ір по суті у письмовому прова дженні на підставі наявних у справі доказів.
Дослідивши матеріали спра ви суд вважає наступне.
Відповідно до частини 1 ста тті 71 КАС України кожна сторон а повинна довести ті обстави ни, на яких грунтуються її ви моги та заперечення, крім вип адків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.
Згідно ст. 1 Закону України « Про соціальний захист дітей війни» дитиною війни є особа , яка є громадянином України та якій на час закінчення (2 ве ресня 1945 року) Другої світової війни було менше 18 років.
Позивач народився ІНФОРМ АЦІЯ_1 і є дитиною війни в роз умінні Закону України «Про с оціальний захист дітей війни », що підтверджується посвід ченням та не заперечується в ідповідачем.
Відповідно до ст. 6 Закону Ук раїни «Про соціальний захист дітей війни», редакція якої діяла до 1 січня 2008р., дітям війн и пенсії або щомісячне довіч не грошове утримання чи держ авна соціальна допомога, що в иплачуються замість пенсії, підвищуються на 30 % мінімальн ої пенсії за віком.
Статтею 46 Конституції Украї ни встановлено, що громадяни мають право на соціальний за хист, що включає право на заб езпечення їх у разі повної, ч асткової або тимчасової втра ти працездатності, втрати го дувальника, безробіття з нез алежних від них обставин, а т акож у старості та в інших вип адках, передбачених законом .
Таким чином, щомісячна доп лата до пенсії для дітей війн и є формою реалізації консти туційного права на соціальни й захист громадян, які відпов ідно до спеціального закону, є дітьми війни.
За чинним законодавством р озмір мінімальної пенсії за віком визначається лише за п равилами, передбаченими ч.1 с т. 28 Закону України «Про загал ьнообов'язкове державне пенс ійне страхування», іншого но рмативно-правового акта, яки й би визначав цей розмір або в становлював інший розмір, не має.
Суд не бере до уваги положен ня ч.3 ст. 28 Закону України «Про загальнообов'язкове державн е пенсійне страхування», з як ої вбачається, що мінімальни й розмір пенсії за віком, вст ановлений абз.1 ч.1 цієї статті , застосовується виключно дл я визначення розмірів пенсії , призначених згідно з цим За коном, оскільки наявність та кої норми та відсутність інш ого мінімального розміру пен сії за віком не є підставою дл я відмови в реалізації позив ачем конституційної гаранті ї та права на отримання пенсі ї і щомісячного підвищення н а 30 % мінімальної пенсії за вік ом, як це передбачається ст. 6 Закону України «Про соціаль ний захист дітей війни».
Відповідно до ст. 7 Закону Ук раїни «Про соціальний захист дітей війни» фінансове забе зпечення державних соціальн их гарантій здійснюється за рахунок Державного бюджету У країни, а не за рахунок бюдже ту Пенсійного фонду України. За умови відсутності у держа вному бюджеті коштів на випл ату щомісячних надбавок дітя м війни це створює ситуацію п равової невизначеності стос овно джерела коштів, з яких м ає виплачуватися зазначена н адбавка. Однак, в той же час, н а думку суду, це не може бути п ідставою для порушення прав громадян на соціальний захис т, в тому числі й на отримання надбавки до пенсії, яка прям о передбачена законом.
Безпідставними є посиланн я відповідача на відсутність коштів щодо забезпечення ви плати зазначених пенсій у та ких розмірах, оскільки орган и державної влади не можуть п осилатись на відсутність кош тів як на причину невиконанн я своїх зобов'язань, які вста новлені ст. 46 Конституції Укр аїни та ст. 6 Закону України « Про соціальний захист дітей війни» щодо визначення розмі ру та виплати пенсій.
Відповідно до ст. 22 Конститу ції України конституційні пр ава і свободи гарантуються і не можуть бути скасовані. При прийнятті нових законів або внесенні змін до чинних зако нів не допускається звуження змісту та обсягу існуючих пр ав і свобод.
Положення ст. 6 Закону Украї ни «Про соціальний захист ді тей війни» було зупинено на 200 6 рік згідно з Законом України «Про Державний бюджет на
2006 рік» від 20.12.2005 p., однак у зв' язку з виключенням п.17 ст. 77 Зак ону
України «Про Державни й бюджет на 2006 рік» від 20.12.2005р. від повідно до
Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про Державний
б юджет на 2006 рік» від 19.01.2006 р. дію с т. 6 Закону України «Про соціал ьний
захист дітей війни» було відновлено.
Згідно п.12 ст. 71 Закону Украї ни «Про Державний бюджет Укр аїни на
2007 рік» з метою приведенн я окремих норм законів у відп овідність із цим
законом, зупинено на 2007 рік дію ст. 6 Зак ону України «Про соціальний захист
дітей війни» з ура хуванням ст. 111 цього Закону. Р ішенням Конституційного
Суду України від 9 липня 2007 рок у, було визнано такими, що не відповідають
Конституці ї України (є неконституційни ми), такі положення Закону Ук раїни
«Про Державний бюдж ет України на 2007 рік», яким зуп инено на 2007 рік дію
ст. 6 Зако ну України «Про соціальний з ахист дітей війни», з урахува нням ст. 111
цього Закону.
Пунктом 41 розділу II Закону Ук раїни «Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесен ня змін до деяких законодавч их актів України» від 28.12.2007 р. № 10 7 текст ст. 6 Закону України «Пр о соціальний захист дітей ві йни» викладено в такій редак ції (набрала чинності з 01 січн я 2008 року): «Дітям війни (крім ти х, на яких поширюється дія За кону України "Про статус вете ранів війни, гарантії їх соці ального захисту") до пенсії аб о щомісячного довічного грош ового утримання чи державної соціальної допомоги, що випл ачується замість пенсії, вип лачується підвищення у розмі рі надбавки, встановленої дл я учасників війни. Ветеранам війни, які мають право на отр имання підвищення до пенсії або щомісячного довічного гр ошового утримання чи державн ої соціальної допомоги, що ви плачується замість пенсії, в ідповідно до цього Закону та Закону України «Про статус в етеранів війни, гарантії їх с оціального захисту» дане під вищення провадиться за їх ви бором згідно з одним із закон ів».
Рішенням Конституційного Суду України «У справі за кон ституційними поданнями Верх овного Суду України щодо від повідності Конституції Укра їни (конституційності) окрем их положень ст. 65 р.І, пунктів 6 1, 62, 63, 66 р.П, п.3 р.Ш Закону України «Про Державний бюджет Украї ни на 2008 рік та про
внесення змін до деяких зак онодавчих актів України» і 101 народного депутата України щ одо відповідності Конституц ії України (конституційності ) положень ст. 67 р.І, пунктів 1-4, 6 -22, 24-100 р.ІІ Закону України "Про Д ержавний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до де яких законодавчих актів Укра їни" (справа щодо предмета та з місту закону про Державний б юджет України)» від 22.05.2008р. № 10-рп /2008 положення п.41 р.П Закону Укра їни «Про Державний бюджет Ук раїни на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України» від 28.12.2007р. № 107 ви знано такими, що не відповіда ють Конституції України (є не конституційними).
Згідно ч.2 ст. 152 Конституції У країни Закони, інші правові а кти або їх окремі положення, що визнані неконституційним и, втрачають чинність з дня у хвалення Конституційним Суд ом України рішення про їх нек онституційність.
Суд вважає, що невиплачена позивачу щомісячна державна соціальна допомога, як дитин і війни підлягає стягненню, в раховуючи те, що право на отр имання щомісячної доплати до пенсії в розмірі 30 % мінімальн ої пенсії за віком, передбаче ної Законом України «Про соц іальний захист дітей війни», не залежить від розміру дохо дів одержувача чи наявності фінансування з бюджету, а має безумовний характер.
Позивачу, як дитині війни в 2008 році проводяться виплати, але не в повному обсязі, що не заперечується управлінням П енсійного фонду України в Де снянському районі м. Черніго ва.
Відповідачем не доведено, в якому процедурному порядку і яким чином здійснювалось п ризначення даної надбавки, т ому відповідачем не доведено правомірність своїх дій.
Статтею 99 ч.2 КАС України вста новлено річний строк звернен ня до адміністративного суду , якщо не встановлено інше, об числюється з дня, коли особа дізналась або повинна була д ізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів.
Позивач не підтвердив пова жність причин пропущення стр оку, оскільки з моменту випла ти пенсії без урахування її п ідвищення він повинен був ді знатись про порушення свого права.
Відповідно до ст. 100 КАС Укра їни пропущення строку зверне ння до адміністративного суд у є підставою для відмови у за доволенні адміністративног о позову, якщо на цьому напол ягає одна із сторін.
Тому позивачу слід відмови ти в частині стягнення щоміс ячної державної соціальної д опомоги за 2006 - по 29.10.2007 роки.
Також не підлягають задово ленню вимоги позивача про зо бов'язання управління Пенсій ного фонду України в Деснянс ькому районі м. Чернігова нар аховувати щомісячну соціаль ну допомогу, передбачену Зак оном України «Про соціальний захист дітей війни», в подал ьшому, оскільки суд не вправі вирішувати питання виплат н а майбутнє.
Відповідно ч. 2 ст. 11 КАС Укра їни суд може вийти за межі поз овних вимог тільки в разі, як що це необхідно для повного з ахисту прав, свобод та інтере сів сторін чи третіх осіб, пр о захист яких вони просять.
Суд вважає за необхідне зоб ов'язати управління Пенсійно го фонду України в Деснянськ ому районі м. Чернігова прове сти перерахунок пенсії ОСО БА_1 на 30 % мінімальної пенсії за віком, встановленої Закон ом
України «Про соціальний за хист дітей війни» з 29.10.2007 р. по 31.12. 2007р., з 22.05.2008р. по 30.09.2008р. та забезпеч ити її виплату за виключення м виплаченого підвищення до пенсії за вказаний період. Ві дповідно до ст. 94 КАС України судові витрати з відповідач а не стягуються.
Керуючись статтями 160-163 Коде ксу адміністративного судоч инства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Позовні вимоги ОСОБА_1 до управління Пенсійного фо нду України в Деснянському р айоні м. Чернігова про поновл ення пропущеного строку звер нення до суду, визнання дій в ідповідача неправомірними т а зобов'язання нарахувати не доплачену щомісячну державн у соціальну допомогу за 2006-2008 ро ки задовольнити частково.
Визнати дії управління Пен сійного фонду України в Десн янському районі м. Чернігова щодо відмови ОСОБА_1 у під вищенні пенсії на 30 % мінімаль ної пенсії за віком, встановл еної ст. 6 Законом України «Пр о соціальний захист дітей ві йни» за період з 29.10.2007 року по 31.12.2 007р., з 22.05.2008р. по 30.09.2008 року - неправо мірними.
Зобов'язати управління Пен сійного фонду України в Десн янському районі м. Чернігова провести перерахунок пенсії ОСОБА_1 з підвищенням її р озміру як дитині війни на 30 % мі німальної пенсії за віком, вс тановленої Законом України « Про соціальний захист дітей війни» з 29.10.2007 року по 31.12.2007 року, з 22.05.2008 року по 30.09.2008 року та забезпе чити її виплату за виключенн ям виплаченого підвищення до пенсії за вказаний період.
Стягнути з Державного бюдж ету України на користь ОСОБ А_1 3 грн. 40 коп. судових витрат .
В іншій частині позовних в имог - відмовити.
Постанова набирає законно ї сили після закінчення стро ку подання заяви про апеляці йне оскарження, якщо таку зая ву не було подано. Якщо заяву п ро апеляційне оскарження бул о подано, але апеляційна скар га не була подана у встановле ний строк, постанова набирає законної сили після закінче ння цього строку. У разі подан ня апеляційної скарги постан ова, якщо її не скасовано, наб ирає законної сили після зак інчення апеляційного розгля ду справи.
Постанова може бути оскарж ена до Київського апеляційно го адміністративного суду че рез суд першої інстанції, яки й ухвалив постанову. Заява пр о апеляційне оскарження пода ється протягом 10 днів з дня ск ладення постанови в повному обсязі. Апеляційна скарга на постанову суду першої інста нції подається протягом 20-ти д нів після подання заяви про а пеляційне оскарження. Апеляц ійна скарга може бути подана без попереднього подання за яви про апеляційне оскарженн я, якщо скарга подається у ст рок, встановлений для поданн я заяви про апеляційне оскар ження.
Суд | Чернігівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 27.11.2008 |
Оприлюднено | 05.07.2010 |
Номер документу | 8106632 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Чернігівський окружний адміністративний суд
Д'яков В.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні