Рішення
від 02.04.2019 по справі 914/2196/18
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

79014, м. Львів, вул. Личаківська, 128

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

02.04.2019 Справа №914/2196/18

За позовом: Державної екологічної інспекції у Львівській області, м. Львів, до відповідача:товариства з обмеженою відповідальністю Науково-виробниче підприємство Еконафтогаз , м. Борислав, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача:публічне акціонерне товариство Укрнафта в особі Нафтогазовидобувного управління Бориславнафтогаз публічного акціонерного товариства Укрнафта , м. Борислав, про: стягнення збитків в розмірі 199174,50 грн. Суддя Березяк Н.Є. . Секретар судового засідання Кравець О.І. За участю представників сторін: позивача:Омелян Є.О. - представник (довіреність №14-8 від 02.01.2019), відповідача:Вовк О.С. - адвокат, третя особа:Глинка Р.Я. - адвокат.

Суть спору: на розгляд Господарського суду Львівської області подано позов Державної екологічної інспекції у Львівській області до товариства з обмеженою відповідальністю Науково-виробниче підприємство Еконафтогаз про стягнення збитків в розмірі 199174,50 грн.

Ухвалою суду від 30.11.2018 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі, розгляд справи ухвалено здійснювати за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання на 17.12.2018. В подальшому підготовче засідання відкладалось на 15.01.2019, на 30.01.2019 та на 04.03.2019.

Ухвалою суду від 04.03.2019 залучено до участі у справі ПАТ Укрнафта в особі Нафтогазовидобувного управління Бориславнафтогаз ПАТ Укрнафта як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача, закрито підготовче провадження та призначено справу до розгляду по суті на 01.04.2019. У судовому засіданні 01.04.2019 оголошено перерву до 02.04.2019.

Позовні вимоги обґрунтовуються тим, що позивачем у період з 18.06.2018 по 02.07.2018 було проведено перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства ТзОВ Науково-виробниче підприємство Еконафтогаз . За результатами проведеної перевірки виявлено ряд порушень, зокрема, забруднення нафтопродуктами земельних ділянок площею 35 кв.м, 36 кв.м., 4 кв.м, 12 кв.м, 49 кв.м, 200 кв.м., які знаходяться в межах м. Борислав. Вказані дії є порушенням ст. 164, 167 Земельного Кодексу України, ст. 35 Закону України Про охорону земель . Зокрема, Державною екологічною інспекцією у Львівській області проведено відбори проб ґрунту біля свердловин та виявлено перевищення норм ГДК. За результатами виявлених порушень проведено розрахунок розміру збитків, заподіяних державі внаслідок порушення дотримання вимог природоохоронного законодавства в розмірі 199174,50 грн, про стягнення з відповідача яких позивач звернувся з позовом до суду.

Відповідач поданим відзивом заперечує проти позовних вимог в повному обсязі, зазначаючи таке. 29 червня 2016 відповідач отримав спеціальний дозвіл на користування надрами №4777 строком на 20 років, загальною площею 30,24 кв.км в межах родовища Північно-Бориславської площі. У даному дозволі зазначено, що вид користування надрами - геологічне вивчення нафтогазових надр, у тому числі дослідно-промислова розробка родовищ, з подальшим видобуванням нафти, газу (промислова розробка родовищ). Мета користування надрами - пошук і розвідка вуглеводів, у разі відкриття родовища - дослідно-промислова розробка, геолого-економічна оцінка і затвердження запасів ДКЗ України, промислова розробка.

Проте, з 22.12.1999 Державною службою геології та надр спеціальний дозвіл на користування надрами №1757 було отримано ПАТ Укрнафта . Вказаний дозвіл передбачає видобування корисних копалин (промислова розробка родовищ) на ділянці Родовища - Бориславське, ділянка - Бориславська, Ділянка - Мражницька, Ділянка - Помірки, Складка - Нижньопопельська. Дозвільні документи на користування земельними ділянками у третьої особи наявні.

Так, Товариство зазначає, що є суперечливими висновки щодо діяльності відповідача, яка могла спричинити забруднення земельних ділянок, що описані в акті №324/02/552 від 18.06-02.07.2018, а саме:

- ТзОВ НВК Еконафтогаз отримало спеціальний дозвіл на користування надрами Північно-Бориславської площі. Межі ліцензованої площі не винесено в натуру, що особливо актуально при розмежуванні ділянок з ПАТ Укрнафта НГВУ Бориславнафтогаз (ст. 9 акту, абз. 2);

- Згідно листа НГВУ Бориславнафтогаз ПАТ Укрнафта від 16.08.2016 за №28-38 про перелік об'єктів, що знаходяться на балансі НГВУ Бориславнафтогаз і перебувають в межах ліцензованої ділянки Північно-Бориславської площі: ліквідовані свердловини Бориславського родовища 502, 503, 504, 505, 510, 511, 512, 515, 516, 517, 518, 519, 520, 522, 523, 524, 525, 523, Попелі-9, 10, Ясениця - 1, 2, видобувна свердловина №2000 (абз. 3 ст. 9 акту);

- На час перевірки нафтові та дегазаційні свердловини ПАТ Укрнафта ПГВУ Бориславнафтогаз на баланс ТзОВ НВП Еконафтогаз не передавались (абз. 8 ст. 9 акту);

- Власні свердловини на балансі підприємства відсутні. Також не розпочаті роботи з буріння нових чи відновлення ліквідованих свердловин (абз. 3 ст.12 акту).

Як стверджує відповідач, зазначені докази підтверджують факт, що він не здійснює діяльності пов'язаної із видобутком нафти. Діючі свердловини на балансі Товариства відсутні.

Враховуючи наведене, ТзОВ Еконафтогаз вважає висновки позивача про те, що забруднення земельних ділянок нафтопродуктами спричинено діяльністю відповідача - необґрунтовані та не підтверджені достовірними доказами. Позивач не довів наявності всіх елементів складу правопорушення, необхідних для застосування такої міри відповідальності як відшкодування шкоди, завданої внаслідок порушення природоохоронного законодавства. А тому, для задоволення позовних вимог немає підстав.

Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача надавши власні письмові пояснення по суті справи, зазначила. Всі земельні ділянки біля свердловин №512, №533, №2000, №2001, Ясениця-1 та будинок Чорновола 12 на момент обстеження знаходились в межах ліцензійної ділянки родовища Північно-Бориславської площі, яка знаходиться в користуванні та експлуатації Відповідача, відповідно до спеціального дозволу №4777 від 29.06.2016, що підтверджується і самим Відповідачем.

З липня 2016 року до часу завершення Позивачем перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства щодо Відповідача, ПАТ Укрнафта в особі ПГВУ Бориславнафтогаз жодної діяльності як на земельних ділянках свердловин №512, №533, №2000, №2001, Ясениця-1, будинок Чорновола 12 м. Борислав, так і в межах ліцензійної ділянки родовища Північно-Бориславської площі не здійснювало.

В процесі проведення інспекторами ДЕІ перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства в межах ліцензійної ділянки родовища Північно-Бориславської площі, представником Відповідача був директор ТзОВ НВП Еконафтогаз - ОСОБА_1, який без будь-яких заперечень чи зауважень підписав як акти відбору проб грунтів № 41 - 44 так і сам акт проведеної перевірки № 324/02/552.

Щодо кожної із свердловин, біля якої виявлено забруднення земельної ділянки та земельної ділянки біля будинку по вул. Чорновола 12 слід зазначити наступне:

- Свердловина №512 ліквідована в 1958. Як встановлено перевіркою (13 ст. акту перевірки № 324/02/552) - з пригирлового майданчика свердловини 512, по якій здійснювались роботи ТзОВ НВП Еконафтогаз здійснюється скид флюїду по рельєфу і далі до тальвегу тимчасового водотоку.

- Свердловина №533 ліквідована в 1959.

- Експлуатацію свердловини №2000 ПАТ Укрнафта (НГВУ Бориславнафтогаз ) було припинено в 2016 році у зв'язку з отриманням Відповідачем спеціального дозволу №4777 від 29.06.2016.

- Свердловина №2001 пробурена і облаштована, як дегазаційна з метою дегазації приповерхневих шарів для зниження загазованості центральної частини м. Борислава.

- Свердловина Ясениця-1 ліквідована в 1953. Як встановлено перевіркою (13 ст. акту перевірки № 324/02/552) - роботи по припиненню скиду емульсії розпочаті, вихід нафти каптовано, але станом на 19.06.2018 мав місце скид СПВ. Перевіркою встановлено наявність договору на проведення розвідувальних робіт Свердловина Ясениця-1 укладеного 13.12.2016 між ТзОВ НВП Еконафтогаз та Ясенице-Сіненською сільською радою на земельній ділянці 0,03 га. (13 ст. акту перевірки № 324/02/552).

- Будинок Чорновола, 12. Згідно повідомлення в народному часописі Нафтовик Борислава за № 61 (8696) від 10 серпня 2016 року (копія часопису додається до пояснення) з 15 серпня 2016 року НГВУ Бориславнафтогаз припинило роботу на цій ділянці у зв'язку із отриманням спеціального дозволу № 4777 від 29 червня 2016 року ТзОВ НВП Еконафтогаз для проведення геолого-пошукових та промислових робіт на Північно-Бориславській площі в зону дії якої попадає Будинок № 12 по вул. Чорновола.

Відповідно до приписів статті 24 Кодексу України Про надра (права і обов'язки користувачів надр) Користувачі надр зобов'язані: 3) забезпечувати безпеку людей, майна та навколишнього природного середовища.

В судовому засіданні 02.04.2019 оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Суд заслухавши представників сторін та третьої особи, дослідивши матеріали справи та оцінивши докази в їх сукупності, встановив наступне :

22 лютого 1999 року ПАТ Укрнафта було отримано спеціальний дозвіл на користування надрами (реєстраційний номер 1757). Вид користування надрами: видобування корисних копалин (промислова розробка родовищ). Відомості про ділянку надр, що надається у користування: Родовище - Бориславське до глибини 2850 м, Ділянка-Бориславська, Ділянка-Мражницька, Ділянка-Помірки, Складка-Нижньопопельська. Площа об'єкта, території: 25,60 кв.км. тривалість дії спеціального дозволу на користування надрами: 20 років.

Згідно з Державним актом на право постійного користування землею, Бориславською міською радою надано НГВУ Бориславнафтогаз 299 гектарів землі. Землю надано у постійне користування для виробничих потреб. Окрім того, між Бориславською міською радою та НГВУ Бориславнафтогаз укладено договори оренди землі (наведене підтверджено уповноваженим представником третьої особи у судовому засіданні, включаючи земельні ділянки, відшкодування шкоди за забруднення яких є предметом спору, копії договорів по спірних земельних ділянках долучено до матеріалів справи).

Як стверджує відповідач та не заперечують інші учасники справи, 29 червня 2016 року ТзОВ НВК Еконафтогаз отримало спеціальний дозвіл на користування надрами № 4777 строком на 20 років, ділянкою загальною площею 30,24 кв.км, в межах родовища Північно-Бориславської площі. Вид користування надрами - геологічне вивчення нафтогазових надр, у тому числі дослідно-промислова розробка родовищ, з подальшим видобуванням нафти, газу (промислова розробка родовищ). Мета користування надрами - пошук і розвідка вуглеводів, у разі відкриття родовища - дослідно-промислова розробка, геолого-екопомічна оцінка і затвердження запасів ДКЗ України, промислова розробка.

До Дозволу №4777 укладено угоду (Додаток) про умови користування надрами з метою геологічного вивчення, в тому числі дослідно-промислової розробки родовищ, з подальшим видобуванням нафти, газу (промислова розробка родовищ) №4777 між Державною службою Геології та надр України та товариством з обмеженою відповідальністю НВК Еконафтогаз .

Пунктом 3.1 Угоди №4777 передбачено, що умови користування надрами, види та строки виконання Надрокористувачем робіт з метою геологічного вивчення, у тому числі дослідно-промислової розробки родовищ, з подальшим видобуванням нафти, газу, газового конденсату (промислова розробка родовищ), протягом строку дії Дозволу визначається в Програмі робіт з геологічного вивчення, яка підписується сторонами і є Додатком 2 та невід'ємною частиною цієї угоди.

Державною екологічною інспекцією у Львівській області у період з 18.06.2018 по 02.07.2018 було проведено планову перевірку щодо дотримання ТзОВ НВК Еконафтогаз вимог законодавства охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів. Планова перевірка проведена відповідно до наказу Державної екологічної інспекції у Львівській області від 06.06.2018 №201/і-п та посвідчення (направлення) на перевірку від 06.06.2018 №324. За результатами проведеної перевірки складено акт №324/02/552.

Згідно з актом №324/02/552 встановлено, що відповідач у справі здійснює діяльність на підставі Статуту. Пунктом 2.2. Статуту, предметом діяльності Товариства серед іншого є: розвідувальне буріння, добування корисних копалин та розроблення кар'єрів, надання допоміжних послуг у сфері добування корисних копалин; водопостачання, збирання, оброблення та видалення відходів; відновлення матеріалів, інша діяльність щодо поводження з відходами.

Розділ VI Акту позивача описує виявлені порушення, зокрема: 1) невиконання вимог екологічної картки щодо буріння в інтервалі прісних водоносних горизонтів без застосування токсичних бурових реагентів та повною цементацією затрубного простору; 2) у проектно-кошторисній документації не забезпечено повноту і достовірність екологічної інформації стосовно використання і утилізації хімічних реагентів для проведення обробок свердловин, бурових відходів; 3) невідповідність дозволу на спец водокористування і Геологічного проекту пошуково-розвідувального буріння на Північно-Бориславській площі (2017); 4) відсутність газодебітної зйомки з метою визначення стану загазованості при поверхневого середовища за вуглеводними газами; 5) не забезпечено екологічну безпеку ліквідаційного фонду свердловин; 6) не забезпечено використання протиаварійних засобів для ліквідації забруднення довкілля; 7) не забезпечено проведення в повному обсязі санації території; 8) не розраховано показник загального утворення відходів підприємства у 2016-2017 роках; 9) відсутні паспорти на відходи підприємства; 10) не ведеться первинний облік утворення та руху відходів, типу і складу відходів, що утворюються, збираються та видаляються; 11) не представлено документи на право користування земельними ділянками під свердловинами.

Під час проведення обстеження спеціалістами відділу інструментально-лабораторного контролю Державної екологічної інспекції у Львівській області відібрано проби ґрунтів в межах м. Борислава, що засвідчено складеними Актами відбору проб № 41-44 від 26.06.2018, які передано для дослідження у до відділу інструментально-лабораторного контролю ДЕІ у Чернівецькій області (долучені до матеріалів справи). За результатами вимірювань показників складу та властивостей ґрунтів Державною екологічною інспекцією у Чернівецькій області (атестована на право виконання вимірювань, свідоцтво про атестацію №РЮ 020-15 від 12.08.2015, видане ДП Буковинастандартметрологія Мінекорозвитку і торгівлі України) складено протоколи № 05-07-35, № 05-07-36, № 05-07-37 та № 05-07-38 від 05.07.2018 (долучено до матеріалів справи) виявлено перевищення норм ГДК у ґрунті:

- проба № 41 (об'єднана проба ґрунту відібрана біля свердловини Ясениця-1) результат вимірювання нафтопродукти (неполярні вуглеводні): земельна ділянка біля свердловини Ясениця-1 - 1860,00 мг/кг; фонова проба ґрунту приблизно 70 м на Пд-Сх від свердловини - 40,00 мг/кг;

- проба № 42 (об'єднана проба ґрунту відібрана біля свердловин № 512, № 533) результат вимірювання нафтопродукти (неполярні вуглеводні): земельна ділянка біля свердловини № 512 - 4110,00 мг/кг; земельна ділянка біля свердловини № 533 - 3620,00 мг/кг; фонова проба ґрунту приблизно 50 м на Пн-Зх від свердловини № 512 - 50,00 мг/кг;

- проба № 43 (об'єднана проба ґрунту відібрана біля свердловин № 2001, № 2000) результат вимірювання нафтопродукти (неполярні вуглеводні): земельна ділянка біля свердловини № 2001 - 1470,00 мг/кг; земельна ділянка біля свердловини № 2000 - 2550,00 мг/кг; фонова проба ґрунту приблизно 40 м на Пд-Сх від свердловини № 2000 - 40,00 мг/кг;

- проба № 44 (об'єднана проба ґрунту відібрана біля будинку Чорновола, 12, м. Борислав) результат вимірювання нафтопродукти (неполярні вуглеводні): земельна ділянка м. Борислав, буд. Чорновола - 1470,00 мг/кг; земельна ділянка біля свердловини № 2000 - 2550,00 мг/кг; фонова проба ґрунту приблизно 40 м на Пд-Зх від проби №1;

Крім того, складений Акт від 02.07.2018 про перевірку та Акти відбору проб ґрунтів № 41 - 44 підписані директором ТзОВ НВП Еконафтогаз ОСОБА_1

Відповідно до Методики визначення розмірів шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства України (затверджена наказом Мінприроди України від 04.04.2007 №149) проведено розрахунок заподіяної шкоди на загальну суму 199174,50 грн (за Акт № 41: 12925,50 грн - свердловина Ясениця-1; за Акт № 42: 18066,96 грн - свердловина № 512, 2664,48 грн - свердловина № 533; за Акт № 43: 6950,88 грн - свердловина № 2001, 37402,68 грн - свердловина № 2000; ; за Акт № 44: 121164,00 грн).

Позивачем скеровано на адресу відповідача претензію №119 від 21.09.2018 про відшкодування шкоди на загальну суму 199174,50 грн, заподіяної державі порушенням вимог природоохоронного законодавства.

Державним інспектором охорони навколишнього природного середовища Львівської області Державної екологічної інспекції у Львівській області складено протокол про адміністративні правопорушення №601-02 від 06.09.2018 щодо порушень природоохоронного законодавства директором ТзОВ НВП Еконафтогаз ОСОБА_1, який допустив порушення щодо охорони земель, а саме: за результатами відбору проб ґрунтів на території свердловини Ясениця-1, свердловин № 512, 533, 2000, 2001 м. Борислав та біля будинку № 12 вул. Чорновола, м. Борислав.

Вказаною постановою ОСОБА_1 визнано винним у вчиненні адміністративного правопорушення, відповідно до ст. 52 КУпАП та накладено на нього адміністративне стягнення у вигляді штрафу в розмірі 867,00 грн.

07 вересня 2018 року ТзОВ НВП Еконафтогаз сплатило 867,00 грн адміністративне порушення, що підтверджується платіжним дорученням №07.09.2018 № 18.

Також, в судовому засіданні третьою особою та відповідачем визнані обставини, що підтверджується і матеріалами справи, з приводу того, що земельні ділянки, відшкодування шкоди за забрудненнях яких є предметом спору не перебувають у відповідача на правових підставах, зокрема, без укладення договорів оренди (окрім земельної ділянки, що стосується свердловини Ясениця-1), тощо.

У зв'язку з виявленим порушенням вимог природоохоронного законодавства позивач звернувся до суду із даним позовом. Відповідач проти позову заперечив з підстав, наведених у відзиві.

Проаналізувавши всі обставини та матеріали справи, суд дійшов висновку, що позовні вимоги є обґрунтовані і підлягають до задоволення.

При прийнятті рішення, суд виходив з наступного:

Відносини, які виникли між сторонами, регулюються нормами Цивільного кодексу України та спеціальними нормативно-правовими актами у сфері охорони навколишнього природного середовища.

Так, частиною 1, пунктом 3 частини 2 статті 11 Цивільного кодексу України визначено, що цивільні права та обов'язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов'язки. Підставами виникнення цивільних прав та обов'язків є завдання майнової (матеріальної) шкоди іншій особі. Глава 82 Цивільного кодексу України присвячена деліктним зобов'язанням, тобто зобов'язанням з відшкодування шкоди. Стаття 1166 Цивільного кодексу України встановлює загальні правила та підстави відшкодування шкоди в рамках позадоговірних (деліктних) зобов'язань. Зокрема, майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.

Загальною підставою цивільно-правової відповідальності у формі відшкодування шкоди, є вчинення винною особою цивільного правопорушення, до складу якого включаються протиправна поведінка (дія або бездіяльність) особи, настання шкоди, причинний зв'язок між поведінкою та шкодою, вина особи. Наявність усіх елементів складу цивільного правопорушення дає правові підстави для відповідальності. При цьому відсутність своєї вини доводить особа, яка завдала шкоди (частина друга статті 1166 Цивільного кодексу України).

Державний контроль за використанням та охороною земель, дотриманням вимог законодавства України про охорону земель і моніторинг ґрунтів здійснюються, зокрема, шляхом проведення перевірок (стаття 9 Закону України Про державний контроль за використанням та охороною земель ).

Згідно з статтею 10 Закону України Про державний контроль за використанням та охороною земель державні інспектори у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель, між іншим, мають право: безперешкодно обстежувати в установленому законодавством порядку земельні ділянки, що перебувають у власності та користуванні юридичних і фізичних осіб, перевіряти документи щодо використання та охорони земель; складати акти перевірок чи протоколи про адміністративні правопорушення у сфері використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель та розглядати відповідно до законодавства справи про адміністративні правопорушення, а також подавати в установленому законодавством України порядку до відповідних органів матеріали перевірок щодо притягнення винних осіб до відповідальності.

Державною екологічною інспекцією у Львівській області у період з 18.06.2018 по 02.07.2018 проведено перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства ТзОВ НВК Еконафтогаз . При організації перевірки позивачем дотримано положень Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , про що свідчить наказ Державної екологічної інспекції у Львівській області від 06.06.2018 №201/і-п та посвідчення (направлення) на перевірку від 06.06.2018 №324.

Представниками відділу інструментально-лабораторного контролю Державної екологічної інспекції у Львівській області відібрано проби ґрунтів в межах ліцензійної діяльності відповідача, зокрема, загальною площею 30,24 кв.км, в межах родовища Північно-Бориславської площі.

Судом встановлено, що здійснено забруднення нафтопродуктами земельних ділянок площею 35 кв.м, 36 кв.м., 4 кв.м, 12 кв.м, 49 кв.м, 200 кв.м., які знаходяться в межах м. Борислав, зокрема, виявлено перевищення норм ГДК. За результатами вимірювань показників складу та властивостей ґрунтів (протоколи № 05-07-35, № 05-07-36, № 05-07-37 та № 05-07-38 від 05.07.2018 виявлено перевищення норм ГДК у ґрунті:

- проба № 41 (об'єднана проба грунту відібрана біля свердловини Ясениця-1) результат вимірювання нафтопродукти (неполярні вуглеводні): земельна ділянка біля свердловини Ясениця-1 - 1860,00 мг/кг; фонова проба ґрунту приблизно 70 м на Пд-Сх від свердловини - 40,00 мг/кг;

- проба № 42 (об'єднана проба ґрунту відібрана біля свердловин № 512, № 533) результат вимірювання нафтопродукти (неполярні вуглеводні): земельна ділянка біля свердловини № 512 - 4110,00 мг/кг; земельна ділянка біля свердловини № 533 - 3620,00 мг/кг; фонова проба ґрунту приблизно 50 м на Пн-Зх від свердловини № 512 - 50,00 мг/кг;

- проба № 43 (об'єднана проба ґрунту відібрана біля свердловин № 2001, № 2000) результат вимірювання нафтопродукти (неполярні вуглеводні): земельна ділянка біля свердловини № 2001 - 1470,00 мг/кг; земельна ділянка біля свердловини № 2000 - 2550,00 мг/кг; фонова проба ґрунту приблизно 40 м на Пд-Сх від свердловини № 2000 - 40,00 мг/кг;

- проба № 44 (об'єднана проба ґрунту відібрана біля будинку Чорновола, 12, м. Борислав) результат вимірювання нафтопродукти (неполярні вуглеводні): земельна ділянка м. Борислав, буд. Чорновола - 1470,00 мг/кг; земельна ділянка біля свердловини № 2000 - 2550,00 мг/кг; фонова проба ґрунту приблизно 40 м на Пд-Зх від проби №1;

Здійснення забруднення земельних ділянок нафтопродукти (неполярні вуглеводні) завдало шкоди навколишньому природному середовищу. Відповідач не спростовує факту завдання шкоди.

З приводу вини відповідача у вчиненні порушення природоохоронного законодавства, суд виходить із наступного. Беззаперечною обставиною є отримання відповідачем 29.06.2016 спеціального дозволу на користування надрами № 4777 строком на 20 років, ділянкою загальною площею 30,24 кв.км, в межах родовища Північно-Бориславської площі.

Державною екологічною інспекцією у Львівській області проведено перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства господарської діяльності ТзОВ НВП Еконафтогаз .

Стаття 38 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища передбачає, що використання природних ресурсів в Україні здійснюється в порядку загального і спеціального використання природних ресурсів. В порядку спеціального використання природних ресурсів громадянам, підприємствам, установам і організаціям надаються у володіння, користування або оренду природні ресурси на підставі спеціальних дозволів, зареєстрованих у встановленому порядку, за плату для здійснення виробничої та іншої діяльності, а у випадках, передбачених законодавством України, - на пільгових умовах.

Частиною 1 ст. 149, ст. 151 Господарського кодексу України передбачено, що суб'єкти господарювання використовують у господарській діяльності природні ресурси в порядку спеціального або загального природокористування відповідно до цього Кодексу та інших законів. Суб'єктам господарювання для здійснення господарської діяльності надаються в користування на підставі спеціальних дозволів (рішень) уповноважених державою органів земля та інші природні ресурси (в тому числі за плату або на інших умовах). Порядок надання у користування природних ресурсів громадянам і юридичним особам для здійснення господарської діяльності встановлюється земельним, водним, лісовим та іншим спеціальним законодавством.

Відповідно до статті 20 Кодексу України Про надра, для геологічного вивчення, в тому числі для дослідно-промислової розробки родовищ корисних копалин загальнодержавного значення, надра надаються у користування без надання гірничого відводу після одержання спеціального дозволу на геологічне вивчення надр. Дослідно-промислова розробка родовищ корисних копалин загальнодержавного значення здійснюється з метою уточнення їх окремих гірничо-геологічних та інших параметрів, вибору раціональних методів видобування мінеральної сировини на підставі проекту цих робіт, погодженого з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці. Видобуті під час дослідно-промислової розробки корисні копалини підлягають реалізації у загальному порядку.

Згідно з п. 3, 4 ч. 2 ст. 24 Кодексу України Про надра, користувачі надр зобов'язані: 3) забезпечувати безпеку людей, майна та навколишнього природного середовища; 4) приводити земельні ділянки, порушені при користуванні надрами, в стан, придатний для подальшого їх використання у суспільному виробництві.

Порушення законодавства про надра тягне за собою дисциплінарну, адміністративну, цивільно-правову і кримінальну відповідальність згідно з законодавством України. Відповідальність за порушення законодавства про надра несуть особи, винні у: невиконанні правил охорони надр та вимог щодо безпеки людей, майна і навколишнього природного середовища від шкідливого впливу робіт, пов'язаних з користуванням надрами (ч. 1, п. 7 ч. 2 ст. 65 Кодексу України Про надра).

Відповідно до статті 67 Кодексу України Про надра, підприємства, установи, організації та громадяни зобов'язані відшкодувати збитки, завдані ними внаслідок порушень законодавства про надра, в розмірах і порядку, встановлених законодавством України.

Відповідно до пункту б частини 1 статті 96 Земельного кодексу України, землекористувачі зобов'язані додержуватися вимог законодавства про охорону довкілля.

Охорона земель включає: а) обґрунтування і забезпечення досягнення раціонального землекористування; б) захист сільськогосподарських угідь, лісових земель та чагарників від необґрунтованого їх вилучення для інших потреб; в) захист земель від ерозії, селів, підтоплення, заболочування, вторинного засолення, переосушення, ущільнення, забруднення відходами виробництва, хімічними та радіоактивними речовинами та від інших несприятливих природних і техногенних процесів; г) збереження природних водно-болотних угідь; ґ) попередження погіршення естетичного стану та екологічної ролі антропогенних ландшафтів; д) консервацію деградованих і малопродуктивних сільськогосподарських угідь (стаття 164 Земельного кодексу України).

Статтею 97 Земельного кодексу України встановлено, що підприємства, установи та організації, які здійснюють геологознімальні, пошукові, геодезичні та інші розвідувальні роботи, можуть проводити такі роботи на підставі угоди з власником землі або за погодженням із землекористувачем (ч. 1 ст. 97); Підприємства, установи та організації, які проводять розвідувальні роботи, зобов'язані відшкодовувати власникам землі або землекористувачам усі збитки, в тому числі неодержані доходи, а також за свій рахунок приводити займані земельні ділянки у попередній стан (ч. 2 ст. 97); При переході із стану дослідно-промислової розробки у промислову розробку підприємствам, установам та організаціям, що проводять розвідувальні роботи, дозволяється використовувати земельну ділянку на підставі угоди на проведення розвідувальних робіт із власником землі або за погодженням із землекористувачем на період оформлення документів, що посвідчують право користування відповідною земельною ділянкою (ч. 6 ст. 97).

Згідно з частинами 1, 2 статтею 45 закону України Про охорону земель господарська та інша діяльність, яка зумовлює забруднення земель і ґрунтів понад установлені граничнодопустимі концентрації небезпечних речовин, забороняється. У разі виявлення фактів забруднення ґрунтів небезпечними речовинами спеціально уповноважені органи виконавчої влади у галузі охорони земель вживають заходів до обмеження, тимчасової заборони (зупинення) чи припинення діяльності підприємств, установ, організацій, незалежно від форм власності, притягнення винних до відповідальності згідно із законом і проведення в установленому порядку робіт з дезактивації, відновлення забруднених земель, консервації угідь і визначення режимів їх подальшого використання.

Відповідно до частини 1 статті 40 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища використання природних ресурсів громадянами, підприємствами, установами та організаціями здійснюється з додержанням обов'язкових екологічних вимог: а) раціонального і економного використання природних ресурсів на основі широкого застосування новітніх технологій; б) здійснення заходів щодо запобігання псуванню, забрудненню, виснаженню природних ресурсів, негативному впливу на стан навколишнього природного середовища; в) здійснення заходів щодо відтворення відновлюваних природних ресурсів; г) застосування біологічних, хімічних та інших методів поліпшення якості природних ресурсів, які забезпечують охорону навколишнього природного середовища і безпеку здоров'я населення; д) збереження територій та об'єктів природно-заповідного фонду, а також інших територій, що підлягають особливій охороні; е) здійснення господарської та іншої діяльності без порушення екологічних прав інших осіб.

При проектуванні й експлуатації господарських та інших об'єктів, діяльність яких може шкідливо впливати на навколишнє природне середовище, розробляються і здійснюються заходи щодо запобігання аваріям, а також ліквідації їх шкідливих екологічних наслідків. У разі аварії, що спричинила забруднення навколишнього природного середовища, підприємства, установи, організації зобов'язані негайно приступити до ліквідації її наслідків. Одночасно посадові особи або власники підприємств, керівники установ і організацій зобов'язані повідомляти про аварію і заходи, вжиті для ліквідації її наслідків, виконавчому комітету сільської, селищної, міської ради, центральному органу виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення, відповідній обласній, Київській, Севастопольській міській державній адміністрації, а на території Автономної Республіки Крим - органу виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища та населенню (ч. 1, 6 ст. 66 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища ).

Частиною 1, пунктами е, є, ж частини 2 статті 68 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища встановлено, що порушення законодавства України про охорону навколишнього природного середовища тягне за собою встановлену цим Законом та іншим законодавством України дисциплінарну, адміністративну, цивільну і кримінальну відповідальність. Відповідальність за порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища несуть особи, винні у: е) порушенні екологічних вимог при проектуванні, розміщенні, будівництві, реконструкції, введенні в дію, експлуатації та ліквідації підприємств, споруд, пересувних засобів та інших об'єктів; є) допущенні наднормативних, аварійних і залпових викидів і скидів забруднюючих речовин та інших шкідливих впливів на навколишнє природне середовище; ж) перевищенні лімітів та порушенні інших вимог використання природних ресурсів.

Так, судом встановлено, що при здійсненні господарської діяльності відповідачем порушено норми наведеного законодавства, що свідчить про наявність вини та протиправності у його діях (бездіяльності). Вказане підтверджується складеним ДЕІ у Львівській області Актом перевірки, Актами відбору проб ґрунтів № 41 - 44, Протоколами вимірювання показників складу та властивостей ґрунтів, за результатами яких встановлено перевищення норм ГДК у ґрунті. Вина також підтверджується і протоколом про адміністративне правопорушення № 601-02 від 06.09.2018, складеним Державним інспектором охорони навколишнього природного середовища Львівської області Державної екологічної інспекції у Львівській області щодо порушень природоохоронного законодавства директором ТзОВ НВП Еконафтогаз . Відповідачем не було оскаржено вказаного протоколу про адміністративне правопорушення Державної екологічної інспекції у Львівській області, а навпаки - сплачено штраф.

Відповідно до положень природоохоронного законодавства умовою кваліфікації такого правопорушення як засмічення земель, що є підставою для настання відповідальності та відшкодування шкоди, спричиненої таким засміченням, є доведення факту виявлення на відкритому ґрунті сторонніх предметів і матеріалів, сміття без відповідних дозволів, що призвело або може призвести до забруднення навколишнього природного середовища, прямого чи опосередкованого шкідливого впливу на здоров'я людини.

Отже, забруднення навколишнього природного середовища, прямий чи опосередкований шкідливий вплив на здоров'я людини є кваліфікуючими ознаками правопорушення, за яке передбачено відповідальність (зазначає Верховний суд у постанові від 25 жовтня 2018 року у справі № 905/31/17 п. 4.7.).

Заподіяння шкоди, забрудненням ґрунту нафтопродуктами (неполярними вуглеводнями) завдало державі шкоди в загальній сумі 199174,50 грн (розрахунок розміру шкоди щодо свердловини Ясениця-1 - 12925,50 грн; розрахунок розміру шкоди щодо свердловини № 512 - 18066,96 грн; розрахунок розміру шкоди щодо свердловини № 533 - 2664,48 грн; розрахунок розміру шкоди щодо свердловини № 2001 - 6950,88 грн; розрахунок розміру шкоди щодо свердловини № 2000 - 37402,68 грн та розрахунок розміру шкоди щодо буд. Чорновола, 12 - 121164,00 грн).

Як встановлено судом, відповідачем порушено вимоги законодавства про охорону навколишнього природного середовища, що свідчить про наявність причинного зв'язку між заподіяною протиправними діями (бездіяльністю) та завданою шкодою. Розмір шкоди визначено на підставі Методики визначення розмірів шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства України (затверджена наказом Мінприроди України від 04.04.2007 №149). Відтак, безпідставними є заперечення відповідача щодо відсутності складу цивільного правопорушення, адже наявний причинний зв'язок між діями (бездіяльністю) відповідача та завданою шкодою.

Відповідно до частини другої статті 1166 Цивільного кодексу України особа, яка завдала шкоди, звільняється від її відшкодування, якщо вона доведе, що шкоди завдано не з її вини.

Підприємства, установи, організації та громадяни зобов'язані відшкодовувати шкоду, заподіяну ними внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, в порядку та розмірах, встановлених законодавством України (стаття 68 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища ).

Згідно з положеннями статті 69 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, підлягає компенсації в повному обсязі.

Відповідачем не доведено, та не надано суду жодних доказів, які б свідчили, що зазначена вище шкода завдана не з його вини. Відтак, при прийнятті рішення судом встановлено, що у діях відповідача наявні усі елементи складу цивільного правопорушення, відповідачем не спростовано, що вина завдана не з його вини, а тому наявні усі підстави для задоволення позовних вимог.

Частиною 1 статті 74 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

Відповідно до статті 76 Господарського процесуального кодексу України обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.

Відповідно до статті 86 Господарського процесуального кодексу України, суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об'єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності.

Судові витрати на підставі статей 129 Господарського процесуального кодексу України покладаються на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог. Відтак, судоий збір покладається на відповідача.

З огляду на викладене, виходячи з положень чинного законодавства України, матеріалів та обставин справи, враховуючи практику застосування законодавства вищими судовими інстанціями, керуючись статтями 10, 12, 20, 73, 74, 75, 76, 79, 123, 129, 232, 233, 236, 237, 238, 240 Господарського процесуального кодексу України, суд

В И Р І Ш И В:

1. Позовні вимоги задовольнити повністю.

2. Стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю Науково-виробниче підприємство Еконафтогаз (82300, Львівська область, місто Борислав, вулиця Братів Лисаків, будинок 1; ідентифікаційний код 39417820) на користь держави в особі Державної екологічної інспекції у Львівській області (79026, місто Львів, вулиця Стрийська, будинок 98; ідентифікаційний код 38057086) 199174,50 грн - збитків заподіяних державі, внаслідок порушення вимог природоохоронного законодавством та 2987,62 грн - відшкодування витрат на оплату судового збору.

Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

Рішення може бути оскаржене до Західного апеляційного господарського суду в порядку та строки передбачені розділом ІV Господарським процесуальним кодексом України.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Повний текст рішення виготовлено та підписано 15.04.2019.

Суддя Березяк Н.Є.

СудГосподарський суд Львівської області
Дата ухвалення рішення02.04.2019
Оприлюднено15.04.2019
Номер документу81142606
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —914/2196/18

Ухвала від 11.07.2019

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Кордюк Галина Тарасівна

Ухвала від 03.06.2019

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Кордюк Галина Тарасівна

Рішення від 02.04.2019

Господарське

Господарський суд Львівської області

Березяк Н.Є.

Ухвала від 04.03.2019

Господарське

Господарський суд Львівської області

Березяк Н.Є.

Ухвала від 18.02.2019

Господарське

Господарський суд Львівської області

Березяк Н.Є.

Ухвала від 17.12.2018

Господарське

Господарський суд Львівської області

Березяк Н.Є.

Ухвала від 30.11.2018

Господарське

Господарський суд Львівської області

Березяк Н.Є.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні