ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ 61022 м. Харків, пр. Науки, буд.5, тел./факс 702-10-79 inbox@lg.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
09 квітня 2019 року Справа № 913/31/19
м. Харків Провадження № 3/913/31/19
Господарський суд Луганської області у складі судді Секірського А.В., за участю секретаря судового засідання Сокрути Н.М. , розглянувши в порядку загального позовного провадження матеріали справи за позовом
Головного управління Держгеокадастру у Луганській області, м. Сєвєродонецьк Луганської області
до Товариства з обмеженою відповідальністю "УКРКАРБО", м. Лисичанськ Луганської області
про відшкодування шкоди в сумі 43 024 грн. 52 коп. та звільнення самовільно зайнятої земельної ділянки
в присутності представників учасників справи:
від позивача - представник не прибув;
від відповідача - представник не прибув.
в с т а н о в и в:
Головне управління Держгеокадастру у Луганській області звернулось до Господарського суду Луганської області з позовною заявою до Товариства з обмеженою відповідальністю "УКРКАРБО", в якій просить:
- зобов'язати директора Товариства з обмеженою відповідальністю "УКРКАРБО" Касандіна Р.В. відшкодувати шкоду, заподіяну внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки загальною площею 1,0144 га, яка розташована на землях промисловості Кремінської міської ради за межами населених пунктів в районі колишньої шахти № 1 м. Кремінна, в сумі 43 024 грн. 52 коп. ;
- зобов'язати директора Товариства з обмеженою відповідальністю "УКРКАРБО" звільнити самовільно зайняту земельну ділянку загальною площею 1,0144 га, яка розташована на землях промисловості Кремінської міської ради за межами населених пунктів в районі колишньої шахти № 1 м. Кремінна.
На обґрунтування заявлених вимог позивач вказує, що за результатами планової перевірки дотримання вимог земельного законодавства, проведеної Головним управлінням Держгеокадастру у Луганській області 02.08.2018, встановлено факт самовільного зайняття відповідачем земельної ділянки загальною площею 1,0144 га, яка розташована на землях промисловості Кремінської міської ради за межами населених пунктів в районі колишньої шахти № 1 м. Кремінна. Під час проведення перевірки встановлено, що рішення про надання зазначеної земельної ділянки у власність (користування) не приймалось, документи, що посвідчують державну реєстрацію права власності (користування) земельною ділянкою відсутні, що є порушенням ст.ст. 79 1 , 125 Земельного кодексу України. За вказане правопорушення директора товариства притягнуто до адміністративної відповідальності за ст. 53 1 Кодексу України про адміністративні правопорушення, про що Головним управлінням Держгеокадастру у Луганській області винесено постанову від 10.12.2018 № 181-ДК/92По/08/01/-18. За самовільно зайняту земельну ділянку позивачем згідно Методики визначення розмірів шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначення, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу нараховані збитки в розмірі 43 024 грн. 52 коп. Відповідачем збитки на даний час не відшкодовані, тому позивач просить їх стягнути в судовому порядку та зобов'язати відповідача звільнити самовільно зайняту земельну ділянку.
Згідно витягу з протоколу передачі судової справи від 04.01.2019 позовну заяву передано на розгляд судді Секірському А.В.
Ухвалою Господарського суду Луганської області від 08.01.2019 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі № 913/31/19, справу призначено до розгляду за правилами загального позовного провадження у підготовчому засіданні на 29.01.2019.
Відповідач відзив не надав, у судове засідання 29.01.2019 не прибув, хоча про дату, час та місце судового засідання був повідомлений завчасно 16.01.2019, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення.
Ухвалою суду від 29.01.2019 підготовче засідання відкладено на 19.02.2019.
19.02.2019 на електронну адресу суду від представника відповідача надійшло клопотання, яке підписано електронним цифровим підписом, в якому останній просить перенести підготовче засідання на іншу дату з метою надання часу для підготовки відзиву та надання документів.
Позивач у судове засідання 19.02.2019 не прибув.
Ухвалою суду від 19.02.2019 продовжено строк підготовчого провадження на 30 днів до 10.04.2019, повідомлено учасників справи про відкладення підготовчого засідання на 12.03.2019.
05.03.2019 на електронну адресу суду від представника відповідача - адвоката Жердєва С.М. надійшло клопотання, яке підписано електронним цифровим підписом, в якому останній просить провести судове засідання, призначене на 12.03.2019, в режимі відеоконференції в приміщенні Луганського окружного адміністративного суду.
Ухвалою суду 05.03.2019 зазначене клопотання задоволено, доручено Луганському окружному адміністративному суду забезпечити проведення відеоконференцзв'язку.
У зв'язку з неналежним функціонуванням системи відеоконференцзв'язку судове засідання, призначене на 12.03.2019, в режимі відеоконференції не відбулось, про що секретар судового засідання Рвачов О.О. склав відповідний акт від 12.03.2019, передбачений Додатком № 1 до Інструкції про порядок роботи з технічними засобами відеозапису ходу і результатів процесуальних дій, проведених у режимі відеоконференції, під час судового засідання (кримінального провадження), яка затверджена Наказом Державної судової адміністрації України від 15.11.2012 № 155.
Представник позивача правом на участь у судовому засіданні 12.03.2019 не скористався.
Відповідач відзивом від 07.03.2019 № б/н не заперечує факт самовільного зайняття земельної ділянки, яка розташована на землях промисловості Кремінської міської ради за межами населених пунктів в районі колишньої шахти № 1 м. Кремінна. Проте зазначає, що ним вживаються заходи щодо оформлення договору оренди земельної ділянки і наразі залишилися 2 етапи - прийняття комісією з розгляду земельних питань рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки з кадастровим № 4421610100:18:001:0005 загальною площею 1,0000 га та надання її в оренду Товариству з обмеженою відповідальністю "УКРКАРБО"; безпосередньо укладання договору оренди земельної ділянки між Кремінською міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю "УКРКАРБО". Тому відповідач вважає, що позовна вимога про звільнення самовільно зайнятої земельної ділянки передчасна та необґрунтована.
Що стосується розміру нарахованої шкоди, то відповідач зазначає, що під час здійснення позивачем розрахунку безпідставно та необґрунтовано визначені показники, зокрема, показник "Кф" із застосуванням значення 1,2 та показник "Кі" із застосування значення 43024,52. Зокрема, відповідно до Додатку 4 до Методики визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 25.07.2007 № 963, коефіцієнт 1,2 застосовується для земель промисловості (харчової, тютюнової, текстильної промисловості, виробництва готового одягу та хутра, шкіри та шкіряного взуття, обробки деревини та виготовлення виробів з деревини, виробництва паперу та картону, видавничої справи, поліграфічної промисловості, відтворення друкованих матеріалів, виробництва коксу, продуктів нафтопереробки та ядерного палива, хімічного виробництва, гумової та пластмасової промисловості, виготовлення інших неметалевих мінеральних виробів, металургії, обробки металу, виробництва машин та устаткування, канцелярських та електронно-обчислювальних машин, електричних машин і апаратури, устаткування для радіо, телебачення та зв'язку, медичних приладів та інструментів, точних вимірювальних пристроїв, оптичних пристроїв і годинників, автомобілів, іншого транспортного устаткування, меблів та інших видів виробництва, переробки відходів, будівництва).
В зазначеному переліку відсутня категорія землі промисловості, пов'язані із користування надрами, як зазначено в самому розрахунку розміру шкоди (функціональне використання земельної ділянки - для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємствами, що пов'язані з користуванням надрами), тому відповідач вважає доцільним застосування показника "Кф" (коефіцієнт функціонального використання земель) - 1.
Крім того, відповідно до висновку державної експертизи землевпорядної документації від 13.08.2018 № 168, проведеної позивачем, загальна площа земельної ділянки, що передається в оренду ТОВ "УКРКАРБО" для розміщення промислового майданчика нетипової шахти в межах ділянки "Резервне поле шахти "Кремінна" складає 1,0000 га, тобто значення показника "Пс" повинно бути 1,0000 га, а не використане в позові 1,0144 га.
Також, відповідач зазначає, що розпорядженням голови обласної державної адміністрації-керівника обласної військово-цивільної адміністрації від 13.08.2018 № 609 надано ТОВ "УКРКАРБО" дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та проведення її нормативної грошової оцінки. Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру на виконання ст. 289 Податкового кодексу України повідомила, що відповідно до пункту 9 підрозділу 6 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України (в редакції Закону України від 23.11.2018 № 2628-VIII "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України щодо покращення адміністрування та перегляду ставок окремих податків і зборів") індекс споживчих цін за 2017-2023 роки, який використовується для визначення коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки сільськогосподарських угідь, земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення, застосовується із значенням 100%. Значення коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки сільськогосподарських угідь, земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення за 2018 рік становить 1,0. Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно, залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель.
Враховуючи викладене, відповідач вважає, що доцільне застосування показника "Кі" (коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель) - 1, тому розрахунок розміру заподіяної шкоди повинен розраховуватися наступним чином: Шс = Пс (1,0000) х Нп (14857) х Кф (1) х Кі (1) = 14857 грн. 00 коп.
Ухвалою від 12.03.2019 повідомлено учасників справи про відкладення підготовчого засідання на 26.03.2019.
18.03.2019 на адресу суду від Товариства з обмеженою відповідальністю "УКРКАРБО" надійшло клопотання від 16.03.2019 № б/н, в якому відповідач просить прийняти участь у судовому засіданні 26.03.2019 в режимі відеоконференції, яку провести у Луганському окружному адміністративному суді.
Ухвалою суду від 18.03.2019 зазначене клопотання задоволено, доручено Луганському окружному адміністративному суду забезпечити проведення відеоконференцзв'язку.
Також, 18.03.2019 від відповідача надійшло клопотання про залишення позову в частині позовних вимог про відшкодування шкоди без розгляду на підставі п. 1 ч. 1 ст. 226 ГПК України, оскільки відповідно до положень частини 2 та 3 ст. 152 Земельного кодексу України власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов'язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків. Захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом відшкодування заподіяних збитків. Власником земельної ділянки з кадастровим № 4421610100:18:001:0005 є держава, а розпорядниками є Кремінська міська рада та Кремінська районна державна адміністрація, тому позивач не має процесуальної дієздатності з питань подання позовних вимог в частині відшкодування шкоди в сумі 43024 грн. 52 коп.
Позивачем 25.03.2019 через відділ документального забезпечення суду відповідно до ст. 46 ГПК України подана заява від 22.03.2019 № б/н про уточнення позовних вимог, в якій позивач просить:
- зобов'язати Товариство з обмеженою відповідальністю "УКРКАРБО" відшкодувати шкоду, заподіяну внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки загальною площею 1,0144 га, яка розташована на землях промисловості Кремінської міської ради за межами населених пунктів в районі колишньої шахти № 1 м. Кремінна, в сумі 43 024 грн. 52 коп. ;
- зобов'язати Товариство з обмеженою відповідальністю "УКРКАРБО" звільнити самовільно зайняту земельну ділянку загальною площею 1,0144 га, яка розташована на землях промисловості Кремінської міської ради за межами населених пунктів в районі колишньої шахти № 1 м. Кремінна.
Дані уточнення надіслані відповідачу та приймаються судом до розгляду.
Позивачем 25.03.2019 надано відповідь на відзив, в якій позивач проти доводів, викладених відповідачем у відзиві, заперечує, посилаючись на наступне.
Коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф), встановлюється на підставі Класифікатора видів цільового призначення земель. Згідно розділу ІІ Класифікації у Секції J "Землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення" міститься розділ 11 "Землі промисловості" з підрозділом 11.01 "Для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємствами, що пов'язані з користуванням надрами" з Кф 1,2. За приписами п. 5 розділу ІІ Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф), встановлюється на підставі Класифікації видів цільового призначення земель. У додатку 1 до вказаного Порядку наведені "Коефіцієнти, які характеризують функціональне використання земельної ділянки (Кф)", в яких у Секції J "Землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення" міститься розділ 11 "Землі промисловості" з підрозділом 11.01 "Для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємствами, що пов'язані з користуванням надрами" з Кф 1,2. Враховуючи викладене, позивач зазначає про правильність застосування державним інспектором при здійсненні розрахунку розміру шкоди коефіцієнту функціонального використання земельної ділянки "Кф" із значенням - 1,2.
Також, позивач зазначає, що коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель за 2018 рік був оприлюднений лише у січні 2019 року, як це передбачено положенням ст. 289.2 Податкового кодексу України та не може бути застосований при розрахунку шкоди, заподіяної у серпні 2018 року. Розмір шкоди розрахований за формулою, визначеною для всіх категорій земель (крім земель житлової та громадської забудови). Для здійснення розрахунку були визначені наступні показники: категорія земель за основним цільовим призначенням (графа 3 розрахунку) - землі промисловості (у зв'язку з чим розрахунок здійснювався саме за формулою для всіх категорій земель); форма власності - державна. Отже, виходячи з того, що чинним законодавством передбачено дві різні формули щодо розміру шкоди, заподіяної самовільним зайняттям земельної ділянки, при визначенні розміру такої шкоди слід враховувати категорію земель самовільно зайнятої земельної ділянки. Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель, дорівнює добутку коефіцієнтів індексації нормативної грошової оцінки земель за 2007 та наступні роки. Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель (п. 289.2 Податкового кодексу України). Для визначення кумулятивного значення коефіцієнта знаходять добуток (помноження) річних коефіцієнтів індексації від дати проведення нормативної грошової оцінки земель. Згідно зі статистичними даними, річні коефіцієнти грошової оцінки становлять: 2007 рік - 1,028, 2008 рік - 1,152, 2009 рік - 1,059, 2010 рік - 1,0, 2011 рік - 1,0, 2012 рік - 1,0, 2013 рік - 1,0, 2014 рік - 1,249, 2015 рік - 1,433, 2016 рік - 1,06, 2017 рік - 1,0. Нормативна грошова оцінка земель за 2002, 2003, 2004 та 2006 роки не індексувалася. Кумулятивне (перемножене) значення коефіцієнта індексації ("Кі") нормативної грошової оцінки земель з 2007 року станом на 1 січня 2018 року становить: 1,028 (2017) х 1,152 (2008) х 1,059 (2009) х 1,0 (2010) х 1,0 (2011) х 1,0 (2012) х 1,0 (2013) х 1,249 (2014) х 1,433 (2015) х 1,06 (2016) х 1,0 (2017) = 2,379.
Стосовно розміру площі при здійсненні розрахунку розміру шкоди, то в акті перевірки від 02.08.2018 № 181-ДК/237/АП/09/01-18 зафіксовано, що ТОВ "УКРКАРБО" самовільно використовує земельну ділянку загальною площею 1,0144 га. Відповідно до Плану земельної ділянки, який є додатком до акту перевірки, розробленого Комунальним підприємством "Землевпорядник", також підтверджується займана площа 1,0144 га. Таким чином, відповідно до розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки, показник "Пс" - це площа самовільно зайнятої земельної ділянки, тобто значення показника саме - 1,0144. Відповідач з моменту перевірки, отримання адміністративних матеріалів та до розгляду справи в суді жодним чином не оспорював самовільно зайняту площу та не оскаржував адміністративні матеріали, тобто погоджувався з ними.
Стосовно позовної вимоги щодо звільнення самовільно зайнятої земельної ділянки позивач вказує, що правовою підставою набуття права власності та права користування на землю згідно зі ст. 116, 118 Земельного кодексу України є рішення органу виконавчої влади або органів місцевого самоврядування. Відповідно до ст. 125 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав. Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" (ст. 126 Земельного кодексу України). Таким чином, обов'язковою умовою фактичного використання земельної ділянки є наявність у особи, що її використовує, правовстановлюючих документів на цю земельну ділянку, а відсутність таких документів може свідчити про самовільне зайняття земельної ділянки.
Крім того, позивачем 25.03.2019 надано заперечення на клопотання відповідача про залишення позову в частині позовних вимог про відшкодування шкоди без розгляду, в яких позивач з посиланням на Конституцію України, Земельний кодекс України, Закон України "Про центральні органи виконавчої влади", Закон України "Про державний контроль за використанням та охороною земель", Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, Положення про Головне управління Держгеокадастру у Луганській області зазначає, що органом, уповноваженим державою здійснювати повноваження у спірних правовідносинах та наділеним Законом правом на звернення до суду, є Головне управління Держгекадастру у Луганській області.
Представник позивача правом на участь у судовому засіданні 26.03.2019 не скористався.
Представник відповідача приймав участь у судовому засіданні в режимі відеоконференції в приміщенні Луганського окружного адміністративного суду.
Ухвалою суду від 26.03.2019 закрито підготовче провадження, повідомлено учасників справи про призначення справи до судового розгляду по суті на 09.04.2019. Також в ухвалі зазначено, що клопотання позивача про залишення позову в частині позовних вимог про відшкодування шкоди без розгляду на підставі п. 1 ч. 1 ст. 226 ГПК України буде вирішено судом під час ухвалення судового рішення.
02.04.2019 на адресу суду від представника Товариства з обмеженою відповідальністю "УКРКАРБО" - адвоката Жердєва С.М. клопотання від 01.04.2019 № б/н, в якому представник просить перенести судове засідання, призначене на 09.04.2019, на іншу дату, оскільки він з 01.04.2019 по 14.04.2019 знаходиться у відпустці за межами України.
Розглянувши клопотання, суд зазначає наступне.
Ухвалою суду від 26.03.2019 явка сторін у судове засідання обов'язковою не визнавалась, отже, відсутні підстави визнавати поважними або неповажними причини відсутності представника відповідача як учасника провадження у справі.
Суд з урахуванням конкретної справи може відхилити доводи учасника судового провадження - юридичної особи щодо відкладення розгляду справи у зв'язку з відсутністю його представника (з причин, пов'язаних з відпусткою, хворобою, службовим відрядженням, участю в іншому судовому засіданні і т.п.). При цьому господарський суд виходить з того, що у відповідних випадках такий учасник судового процесу не позбавлений права і можливості забезпечити (за дійсних намірів прийняти участь у судовому засіданні) участь у судовому засіданні іншого представника, як з числа своїх представників, так і осіб, не пов'язаних з ним трудовими відносинами.
Враховуючи викладене вище, у задоволенні клопотання відповідача слід відмовити.
Представник позивача правом на участь у судовому засіданні не скористався, хоча про дату, час та місце судового засідання був повідомлений належним чином, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення.
Оцінивши надані докази, суд дійшов висновку про необґрунтованість заявлених вимог з огляду на наступне.
Судом встановлено, що листом заступника керівника Сєвєродонецької місцевої прокуратури Луганської області від 25.06.2018 № 03/01/2804 ініційоване питання щодо проведення перевірки правомірності використання земельної ділянки Товариством з обмеженою відповідальністю "УКРКАРБО", розташованої в районі колишньої шахти № 1 м. Кремінна Луганської області (аркуш справи 15).
Відповідно до вимог Земельного кодексу України, Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель", Закону України "Про охорону земель", Положення про Головне управління Держгеокадастру у Луганській області, затвердженого наказом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 17.11.2016 року № 308, Головним управлінням Держгеокадастру у Луганській області видано наказ від 24.07.2018 № 181-ДК "Про здійснення державного контролю за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів" про здійснення державного контролю за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів шляхом проведення позапланової перевірки дотримання вимог земельного законодавства під час використання земельної ділянки орієнтовною площею 1,0 га, розташованої в районі колишньої шахти № 1 м. Кремінна Луганської області (аркуш справи 16).
На підставі вказаного наказу державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог земельного законодавства України про охорону земель Кайдаш М.В. за участю слідчого СВ Кремінського ВП Головного управління Національної поліції в Луганській області лейтенанта поліції Самойленко О.О. проведено обстеження земельної ділянки площею 1,0144 га, яка знаходиться на землях промисловості Кремінської міської ради Луганської області, за межами населених пунктів в районі колишньої шахти № 1 м. Кремінна, за результатами якого складено акт обстеження земельної ділянки від 02.08.2018 № 181-ДК/59/АО/10/01/-18 та акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об'єктом - земельної ділянки від 02.08.2018 № 181-ДК/237/АП/09/01/-18 (аркуші справи 17-19).
За результатами проведеного обстеження та перевірки встановлено факт самовільного зайняття Товариством з обмеженою відповідальністю "УКРКАРБО" земельної ділянки площею 1,0144 га, розташованої на землях промисловості Кремінської міської ради, за межами населених пунктів в районі колишньої шахти № 1 м. Кремінна, яка використовується ТОВ "УКРКАРБО" для розміщення основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд, необхідних для видобування кам'яного вугілля. Рішення (розпорядження, наказ тощо) про надання зазначеної земельної ділянки у власність (користування) не приймалось, документи, що посвідчують державну реєстрацію права власності (користування), зазначеною земельною ділянкою відсутні, що є порушенням вимог ст.ст. 79 1 , 125 Земельного кодексу України.
12.09.2018 відповідачу видано припис реєстраційний № 181-ДК/0113Пр/03/01/-18 про усунення порушень земельного законодавства до 10.10.2018 (аркуш справи 20).
Державним інспектором у відношенні директора відповідача Касандіна Р.В. складено протокол про адміністративне правопорушення від 12.09.2018 № 181-ДК/0084П/07/01/-18, в якому зазначено, що відповідальність за вчинене правопорушення передбачена ст. 53-1 Кодексу України про адміністративні правопорушення та п. "б" ч. 1 ст. 211 Земельного кодексу України (аркуш справи 21).
14.09.2018 відповідачу було направлено повідомлення від 14.09.2018 № 181-ДК/0045/04/01/-18, що 26.09.2018 об 11 годині в приміщенні Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Луганській області відбудеться розгляд справи про адміністративне правопорушення (аркуш справи 60).
26.09.2018 державним інспектором винесена постанова № 181-ДК/0082По/08/01/-18 про закриття справи про адміністративне правопорушення, яке вчинено директором ТОВ "УКРКАРБО" Касандіним Р.В., матеріали справи передано до Слідчого відділення Кремінського відділу поліції Головного управління Національної поліції в Луганській області, оскільки під час розгляду справи встановлені обставини, що підпадають під дію ст. 247 Кодексу України про адміністративні правопорушення (аркуш справи 24).
16.11.2018 слідчим СВ Кремінського ВП Головного управління Національної поліції в Луганській області Міхєєнко Д.С. винесено постанову про закриття кримінального провадження, у зв'язку з відсутністю в діях службових осіб ТОВ "УКРКАРБО" складу кримінальних правопорушень, передбачених ч. 1 ст. 197 1 , ч. 2 ст. 240 Кримінального кодексу України, копії матеріалів з додатками спрямовано до Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Луганській області для вирішення питання про притягнення осіб до адміністративної відповідальності (аркуші справи 25-30).
Наказом Головного управління Держгеокадастру у Луганській області від 27.11.2018 № 292-ДК скасовано постанову про закриття справи про адміністративне правопорушення від 26.09.2018 № 181-ДК/0082/По/08/01/-18 та наказано здійснити державний контроль за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів шляхом відновлення провадження у справі про адміністративне правопорушення, розпочате за наказом Головного управлення Держгеокадастру у Луганській області від 24.07.2018 № 181-ДК, та розглянути справу про адміністративне правопорушення, скоєне директором ТОВ "УКРКАРБО" Касандіним Р.В. (аркуші справи 31-32).
28.11.2018 відповідачу було направлено повідомлення від 28.11.2018 № 181-ДК/0050/04/01/-18, що 04.12.2018 об 11 годині в приміщенні Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Луганській області відбудеться розгляд справи про адміністративне правопорушення (аркуш справи 61).
У зв'язку з неотриманням зазначеного повідомлення, особою, що викликається, повторно 04.12.2018 відповідачу було направлено повідомлення від 04.12.2018 № 181-ДК/0051/04/01/-18, що 10.12.2018 об 11 годині в приміщенні Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Луганській області відбудеться розгляд справи про адміністративне правопорушення (аркуш справи 62).
За вказане правопорушення директора відповідача Касандіна Р.В. притягнуто до адміністративної відповідальності за самовільне зайняття земельної ділянки за ст. 53-1 Кодексу України про адміністративні правопорушення та накладено адміністративне стягнення у вигляді штрафу в розмірі 255 грн. 00 коп., про що Управлінням з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Луганській області винесено постанову від 10.12.2018 № 181-ДК/92По/08/01/-18, яка була надіслана та отримана відповідачем 14.12.2018 (аркуші справи 33-34, 63).
Дана постанова відповідачем у встановленому порядку не оскаржувалась.
Відповідно до частин 1 та 2 ст. 2 Земельного кодексу України земельні відносини - це суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею. Суб'єктами земельних відносин є громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади.
Згідно з частинами 1-3 ст. 78 Земельного кодексу України право власності на землю - це право володіти, користуватися і розпоряджатися земельними ділянками. Право власності на землю набувається та реалізується на підставі Конституції України, цього Кодексу, а також інших законів, що видаються відповідно до них. Земля в Україні може перебувати у приватній, комунальній та державній власності.
Статтею 84 Земельного кодексу України передбачено, що у державній власності перебувають усі землі України, крім земель комунальної та приватної власності. Право державної власності на землю набувається і реалізується державою через органи виконавчої влади відповідно до повноважень, визначених цим Кодексом.
Землі, які належать на праві власності територіальним громадам сіл, селищ, міст, є комунальною власністю. У комунальній власності перебувають: а) усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності; б) земельні ділянки, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об'єкти нерухомого майна комунальної власності незалежно від місця їх розташування (частини 1-2 ст. 83 Земельного кодексу України).
За змістом положень ст. 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.
У відповідності до частин 4, 5 ст. 122 Земельного кодексу України центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб. Обласні державні адміністрації на їхній території передають земельні ділянки із земель державної власності, крім випадків, визначених частинами третьою, четвертою і восьмою цієї статті, у власність або у користування у межах міст обласного значення та за межами населених пунктів, а також земельні ділянки, що не входять до складу певного району, або у випадках, коли районна державна адміністрація не утворена, для всіх потреб.
Крім того, згідно з абзацом 5 ст. 15-2 Земельного кодексу України до повноважень центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері здійснення державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, у сфері земельних відносин, належить організація та здійснення державного нагляду (контролю) за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності, у тому числі за дотриманням органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю.
Відповідно до ч. 2 ст. 90 Земельного кодексу України порушені права власників земельних ділянок підлягають відновленню в порядку, встановленому законом.
За змістом частин 1, 2, п.п. "а, б, в" ч. 3 ст. 152 Земельного кодексу України держава забезпечує громадянам та юридичним особам рівні умови захисту прав власності на землю. Власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов'язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків. Захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється, зокрема, шляхом: визнання прав; відновлення стану земельної ділянки, який існував до порушення прав, і запобігання вчиненню дій, що порушують права або створюють небезпеку порушення прав; визнання угоди недійсною.
Положеннями п. 5 ч. 1 ст. 3 ЦК України загальними засадами цивільного законодавства є судовий захист цивільного права та інтересу.
Відповідно до Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 № 15 Держгеокадастр є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра аграрної політики та продовольства і який реалізує державну політику у сфері топографо-геодезичної і картографічної діяльності, земельних відносин, землеустрою, у сфері Державного земельного кадастру, державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів.
Основними завданнями Держгеокадастру є: реалізація державної політики у сфері топографо-геодезичної і картографічної діяльності, земельних відносин, землеустрою, у сфері Державного земельного кадастру, державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів.
Держгеокадастр відповідно до покладених на нього завдань організовує та здійснює державний нагляд (контроль): за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності, у тому числі за: проведенням землеустрою, виконанням заходів, передбачених проектами землеустрою, зокрема за дотриманням власниками та користувачами земельних ділянок вимог, визначених у проектах землеустрою; дотриманням порядку визначення та відшкодування втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва.
Згідно п. 3 ч. 6 Положення про Головне управління Держгеокадастру у Луганській області, затвердженого Наказом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 17.11.2016 № 308, посадові особи Головного управління в межах своїх повноважень мають право звертатися до суду з позовом щодо відшкодування втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, а також повернення самовільно чи тимчасово зайнятих земельних ділянок, строк користування якими закінчився.
Наведене свідчить, що органи Держгеокадастру можуть виконувати, зокрема, дві абсолютно різні функції, а саме:
- функції розпорядника земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності від імені власника, яким є держава Україна, з усіма повноваженнями власника на захист права власності;
- функції органу державного нагляду (контролю) за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності, у тому числі за дотриманням органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю.
Аналогічний правовий висновок викладений у постановах Верховного Суду від 13.11.2018 у справі № 920/1/18, від 05.02.2019 у справі № 910/7813/18.
За змістом ч. 6 ст. 13 Закону України "Про судоустрій і статус суддів" висновки щодо застосування норм права, викладені у постановах Верховного суду, враховуються іншими судами при застосуванні таких норм права.
Відповідно до ч. 4 ст. 236 ГПК України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
Як вбачається із матеріалів справи земельна ділянка знаходиться за межами Кремінського району та віднесена до земель державної власності з цільовим призначенням - землі промисловості (для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємствами, що пов'язані з користуванням надрами).
Спірна земельна ділянка не є земельною ділянкою сільськогосподарського призначення та не належить до агропромислового комплексу, тому Головне управління Держгеокадастру у Луганській області у цьому разі не наділений повноваженнями розпорядника з усіма повноваженнями власника на захист права власності, а надані законом функції державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі в частині дотримання земельного законодавства не наділяють Головне управління Держгеокадастр у Луганській області правом на звернення до суду з позовними вимогами, заявленими у цій справі.
Враховуючи викладене, у задоволенні позовних вимог слід відмовити.
Клопотання відповідача про залишення позову в частині позовних вимог про відшкодування шкоди без розгляду на підставі п. 1 ч. 1 ст. 226 ГПК України судом залишається без задоволення з огляду на відмову у задоволенні позовних вимог.
Відповідно до ст. 129 ГПК України судовий збір за подання позову покладається на позивача.
У судовому засіданні відповідно до ст. 240 ГПК України проголошено вступну та резолютивну частини рішення.
На підставі вищевикладеного, керуючись ст.ст. 129, 233, 237, 238, 240, 241 ГПК України, суд
в и р і ш и в:
1.У задоволенні позовних вимог Головного управління Держгеокадастру у Луганській області до Товариства з обмеженою відповідальністю "УКРКАРБО" про відшкодування шкоди в сумі 43 024 грн. 52 коп. та звільнення самовільно зайнятої земельної ділянки відмовити.
2.Судові витрати покласти на позивача.
3.Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закритті апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції у строки, передбачені ст. 256 ГПК України, та порядку, визначеному п. 17.5 Перехідних положень ГПК України.
4.Повний текст рішення складено і підписано - 15.04.2019 .
Суддя А.В. Секірський
Суд | Господарський суд Луганської області |
Дата ухвалення рішення | 09.04.2019 |
Оприлюднено | 15.04.2019 |
Номер документу | 81142682 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Луганської області
Секірський А.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні