Рішення
від 01.04.2019 по справі 440/4300/18
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

01 квітня 2019 року м. ПолтаваСправа № 440/4300/18

Полтавський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Сич С.С.,

за участю:

секретаря судового засідання - Гнітько О.О.,

представника позивача - Старинської Ю.П.,

представника відповідача - Федчун Т.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом Приватного підприємства "Світлодін" до Управління Держпраці у Полтавській області про визнання протиправною та скасування постанови, -

В С Т А Н О В И В:

03 грудня 2018 року Приватне підприємство "Світлодін" /надалі - позивач; ПП "Світлодін"/ звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Управління Держпраці у Полтавській області /надалі - відповідач/, з урахуванням заяви про уточнення позовних вимог /том 2 а.с. 10/, про визнання протиправною та скасування постанови Управління Держпраці у Полтавській області про накладення штрафу від 08.11.2018 №ПЛ2465/584/АН/П/ПТ/ТД-ФС.

В обґрунтування позовних вимог позивачем зазначено, що підставою для винесення оскаржуваної постанови від 08.11.2018 №ПЛ2465/584/АН/П/ПТ/ТД-ФС є акт інспекційного відвідування (невиїзного інспектування) юридичної особи, яка використовує найману працю ПП "Світлодін" №ПЛ2465/584/АН від 29.10.2018. Позивач вважає помилковими висновки акту №ПЛ2465/584/АН від 29.10.2018 про порушення ПП "Світлодін" вимог частини 3 статті 24 Кодексу законів про працю України щодо допущення до роботи працівників без укладення трудового договору, оформленого наказом чи розпорядженням власника або уповноваженого ним органу, посилаючись на те, що інспектор праці помилково дійшов висновку про те, що угоди, укладені між позивачем та фізичними особами ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8 мають ознаки трудових договорів. Пояснює, що з вказаними особами укладені трудові угоди цивільно-правового характеру, які є цивільно-правовими договорами, а не трудовими угодами. Відтак, позивач вважає постанову про накладення штрафу уповноваженими посадовими особами №ПЛ2465/584/АН/П/ПТ/ТД-ФС від 08.11.2018 протиправною та такою, що підлягає скасуванню.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 07 грудня 2018 року позовну заяву залишено без руху.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 02 січня 2019 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі №440/4300/18, вирішено розглядати справу за правилами загального позовного провадження, призначено підготовче судове засідання на 10:30 01 лютого 2019 року, витребувано докази.

16 січня 2019 року до суду надійшов відзив Управління Держпраці у Полтавській області на позовну заяву /том 1 а.с. 138-143/, у якому представник відповідача просить у задоволенні позову відмовити у повному обсязі, посилаючись на те, що з 26 по 29 жовтня 2018 року проведено невиїзне інспектування ПП "Світлодін", за результатами якого складено акт №ПЛ2465/584/АН від 29.10.2018, у якому зафіксовано порушення позивачем вимог частини 3 статті 24 Кодексу законів про працю України щодо допущення працівників до роботи без укладення трудового договору, оформленого наказом чи розпорядженням керівника. Зазначає, що угоди, укладені між ПП "Світлодін" та громадянами ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8 носять ознаки, що притаманні трудовим відносинам між роботодавцем та найманим працівником, а саме: в угодах не вказано строки, обсяги (об'єми) роботи по прибиранню, а зазначено лише загальні фрази про виконання процесу робіт; відносини за угодою тривалі, оплата не за результат праці, а встановлена щомісячна плата; предмет угоди процес роботи, який передбачає виконання певних трудових функціональних обов'язків, а не кінцевий результат. Водночас, позивачем, як роботодавцем, не укладено з ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8 трудових договорів у відповідності до вимог статті 24 Кодексу законів про працю України, за що встановлена відповідальність згідно абзацу 2 частини 2 статті 265 Кодексу законів про працю України, у зв'язку з чим відповідачем винесено постанову про накладення штрафу уповноваженими посадовими особами №ПЛ2465/584/АН/П/ПТ/ТД-ФС від 08.11.2018.

28 січня 2019 року до суду надійшла відповідь позивача на відзив /том 1 а.с. 199-200/, у якій представником позивача зазначено, що трудові угоди не могли оформлятися в той час, коли були оформлені цивільні угоди на надання послуг. Вважає, що відповідач не надав жодних доказів, які б підтверджували, що ПП "Світлодін" порушив права осіб, які бажали б працювати за трудовим договором, але всупереч їх волі, з ними були укладені договори цивільно-правового характеру. Вказує, що надавати послуги за договорами цивільно-правового характеру було волевиявленням фізичних осіб - контрагентів. Зазначив, що укладені угоди носять цивільно-правовий характер.

Ухвалою суду від 01 лютого 2019 року у зв'язку з неявкою представника позивача підготовче засідання відкладено до 10:00 22 лютого 2019 року.

18 лютого 2019 року до суду надійшли заперечення на відзив /том 2 а.с. 1-2/, у яких представником відповідача зазначено, що угоди, укладені між позивачем та ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8 носять характер трудових угод, а відносини носять ознаки трудової функції, за умовами якої укладається трудовий договір, оскільки оплата (щомісячна) проведена за процес праці (щоденний), виконання функції (а не її результату, обсягу). Вказує, що позивач сам зазначив, що припис №ПЛ2465/584/АН/П від 31.10.2018 виконаний, а 06.11.2018 вказані угоди були достроково розірвані та з працівниками укладені трудові угоди.

Ухвалами суду від 22 лютого 2019 року витребувано докази від відповідача та встановлено строк для їх надання до суду до 04 березня 2019 року, продовжено строк підготовчого провадження у справі №440/4300/18 на тридцять календарних днів, оголошено перерву у підготовчому судовому засіданні до 11:00 14 березня 2019 року.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 14 березня 2019 року закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті у відкритому судовому засіданні на 14:00 01 квітня 2019 року.

Представник позивача у судовому засіданні позовні вимоги підтримав та просив їх задовольнити у повному обсязі з урахуванням заяви про уточнення позовних вимог.

Представник відповідача у судовому засіданні проти позову заперечував, просив відмовити у задоволенні позовних вимог.

Суд, заслухавши вступне слово учасників справи, дослідивши письмові докази, встановив наступні обставини та спірні правовідносини.

Судом встановлено, що до Управління Держпраці у Полтавській області надійшов лист Кременчуцького об'єднаного управління Пенсійного фонду України Полтавської області від 25.01.2018 №2274/10.1-09 з інформацією щодо страхувальників, у яких застраховані особи виконували роботи (надавали послуги) за цивільно-правовими договорами у звітах за листопад 2017 року (додаток № 2) /том 1 а.с. 145, зворот а.с. 145/, у якому, серед іншого, зазначено найменування страхувальника ПП "Світлодін".

Наказом Управління Держпраці у Полтавській області від 24.10.2018 № 209-П "Про проведення заходів державного контролю" на підставі Порядку здійснення державного контрою за додержанням законодавства про працю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.04.2017 № 295 "Деякі питання реалізації статті 259 Кодексу законів про працю України та статті 34 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" наказано провести заходи контролю, зокрема, ПП "Світлодін" щодо відповідності вимогам законодавства про працю у зв'язку з надходженням листа Кременчуцького об'єднаного управління Пенсійного фонду України Полтавської області від 25.01.2018 №2274/10.1-09 - заступнику начальника відділу з питань експертизи умов праці Л. Рогізній (пункт 1.24 наказу) /а.с. 146-147/.

На підставі вказаного наказу заступником начальника Управління Держпраці в Полтавській області Великою Н.М. видано заступнику начальника відділу з питань експертизи умов праці Рогізній Людмилі Миколаївні направлення від 25.10.2018 №2165 на проведення невиїзного інспектування на предмет додержання вимог законодавства про працю у діяльності ПП "Світлодін" (питання, що підлягають контролю: додержання законодавства про працю в частині оформлення трудових відносин, оплати праці) з 26.10.2018 по 29.10.2018 /том 1 а.с. 148/.

Копія направлення від 25.10.2018 №2165 вручена представнику ПП "Світлодін" 25.10.2018, що підтверджується відміткою про вручення та підписом представника на примірнику направлення, копія якого наявна у матеріалах справи /а.с. 148/.

У період з 26.10.2018 по 29.10.2018 інспектором праці Рогозіною Л.М. проведено невиїзне інспектування ПП "Світлодін", за результатами якого складено акт №ПЛ2465/584/АН від 29.10.2018 /том 1 а.с. 149-162/.

Вказаний акт перевірки підписаний директором ПП "Світлодін" Захаріною О.В. та примірник вказаного акту отримано директором ПП "Світлодін" Захаріною О.В. 29.10.2018, що підтверджується відміткою та підписом про отримання на примірнику акту /а.с. 162/.

31.10.2018 інспектором праці Рогізною Л.М. винесено припис про усунення виявлених порушень №ПЛ24647/584/АН/П, яким зобов'язано директора ПП "Світлодін" усунути виявлені порушення, а саме укласти трудові договори з найманими працівниками до 15.11.2018 року /том 1 а.с. 163/.

08.11.2018 начальником Управління Держпраці у Полтавській області Щербаком С.Л. прийнято постанову про накладення штрафу уповноваженими посадовими особами №ПЛ2465/584/АН/П/ПТ/ТД-ФС, якою накладено на ПП "Світлодін" штраф у розмірі 670140 грн. /том 1 а.с. 12-13/.

Позивач не погодився з постановою Управління Держпраці у Полтавській області від 08.11.2018 про накладення штрафу уповноваженими посадовими особами №ПЛ2465/584/АН/П/ПТ/ТД-ФС, у зв'язку з чим звернувся до суду з даним позовом.

Відповідно до пункту 1 Положення про Державну службу України з питань праці, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 № 96, Державна служба України з питань праці (Держпраці) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра соціальної політики, і який реалізує державну політику у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності, на випадок безробіття (далі - загальнообов'язкове державне соціальне страхування) в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб.

Згідно з підпунктом 6 пункту 4 цього Положення Держпраці відповідно до покладених на неї завдань здійснює державний контроль за дотриманням законодавства про працю юридичними особами, у тому числі їх структурними та відокремленими підрозділами, які не є юридичними особами, та фізичними особами, які використовують найману працю.

Пунктом 7 Положення про Державну службу України з питань праці передбачено, що Держпраці здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи.

Згідно з пунктом 1 Положення про територіальні органи Державної служби України з питань праці, затвердженого наказом Міністерства соціальної політики України від 27.03.2015 № 340, Головне управління (Управління) Державної служби України з питань праці в області (далі - Управління Держпраці) є територіальним органом Державної служби України з питань праці, що їй підпорядковується. Голови обласних державних адміністрацій координують діяльність Управлінь Держпраці і сприяють їм у виконанні покладених на них завдань. Повноваження Управлінь Держпраці поширюються на територію відповідної області.

Відповідно до підпункту 5 пункту 4 Положення про територіальні органи Державної служби України з питань праці, затвердженого наказом Міністерства соціальної політики України від 27.03.2015 № 340, Управління Держпраці відповідно до покладених на неї завдань здійснює державний нагляд (контроль) за дотриманням законодавства про працю юридичними особами, у тому числі їх структурними та відокремленими підрозділами, які не є юридичними особами, та фізичними особами, які використовують найману працю.

Згідно з частинами 4, 5 статті 2 Закону України від 05.04.2007 № 877-V "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" заходи контролю здійснюються органами Державної фіскальної служби (крім митного контролю на кордоні), державного нагляду за дотриманням вимог ядерної та радіаційної безпеки (крім здійснення державного нагляду за провадженням діяльності з джерелами іонізуючого випромінювання, діяльність з використання яких не підлягає ліцензуванню), державного архітектурно-будівельного контролю (нагляду), державного нагляду у сфері господарської діяльності з надання фінансових послуг (крім діяльності з переказу коштів, фінансових послуг з ринку цінних паперів, похідних цінних паперів (деривативів) та ринку банківських послуг), державного нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю та зайнятість населення у встановленому цим Законом порядку з урахуванням особливостей, визначених законами у відповідних сферах та міжнародними договорами, зокрема державного нагляду (контролю) в галузі цивільної авіації - з урахуванням особливостей, встановлених Повітряним кодексом України, нормативно-правовими актами, прийнятими на його виконання (Авіаційними правилами України), та міжнародними договорами у сфері цивільної авіації.

Зазначені у частині четвертій цієї статті органи, що здійснюють державний нагляд (контроль) у встановленому цим Законом порядку з урахуванням особливостей, визначених законами у відповідних сферах та міжнародними договорами, зобов'язані забезпечити дотримання вимог статті 1, статті 3, частин першої, четвертої, шостої - восьмої, абзацу другого частини десятої, частин тринадцятої та чотирнадцятої статті 4, частин першої - четвертої статті 5, частини третьої статті 6, частин першої - четвертої та шостої статті 7, статей 9, 10, 19, 20, 21, частини третьої статті 22 цього Закону.

Відповідно до статті 259 Кодексу законів про працю України /надалі - КЗпП України/ державний нагляд та контроль за додержанням законодавства про працю юридичними особами незалежно від форми власності, виду діяльності, господарювання, фізичними особами - підприємцями, які використовують найману працю, здійснює центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Процедура здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю юридичними особами (включаючи їх структурні та відокремлені підрозділи, які не є юридичними особами) та фізичними особами, які використовують найману працю (далі - об'єкт відвідування), визначена в Порядку здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 26.04.2017 №295 "Деякі питання реалізації статті 259 Кодексу законів про працю України та статті 34 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні" /надалі - Порядок №295/.

Відповідно до пункту 2 Порядку №295 державний контроль за додержанням законодавства про працю здійснюється у формі проведення інспекційних відвідувань та невиїзних інспектувань інспекторами праці: Держпраці та її територіальних органів; виконавчих органів міських рад міст обласного значення та сільських, селищних, міських рад об'єднаних територіальних громад (з питань своєчасної та у повному обсязі оплати праці, додержання мінімальних гарантій в оплаті праці, оформлення трудових відносин).

Підстави проведення інспекційного відвідування встановлені в пункті 5 Порядку №295, відповідно до приписів якого інспекційні відвідування проводяться, зокрема, за інформацією Пенсійного фонду України та його територіальних органів про: роботодавців, які нараховують заробітну плату менше мінімальної; роботодавців, у яких стосовно працівників відсутнє повідомлення про прийняття на роботу; роботодавців, у яких протягом місяця кількість працівників, що працюють на умовах неповного робочого часу, збільшилась на 20 і більше відсотків; працівників, які виконують роботи (надають послуги) за цивільно-правовими договорами в одного роботодавця більше року; роботодавців, у яких стосовно працівників відсутні нарахування заробітної плати у звітному місяці (відпустка без збереження заробітної плати без дотримання вимог Кодексу Законів про працю України та Закону України "Про відпустки"); роботодавців, у яких протягом року не проводилась індексація заробітної плати або сума підвищення заробітної плати становить менше суми нарахованої індексації; роботодавців, у яких 30 і більше відсотків працівників працюють на умовах цивільно-правових договорів; роботодавців з чисельністю 20 і більше працівників, у яких протягом місяця відбулося скорочення на 10 і більше відсотків працівників.

Пунктами 19, 20, 21 Порядку №295 визначено, що за результатами інспекційного відвідування або невиїзного інспектування складаються акт і у разі виявлення порушень законодавства про працю - припис про їх усунення. Акт складається в останній день інспекційного відвідування або невиїзного інспектування у двох примірниках, які підписуються інспектором праці, що його проводив, та керівником об'єкта відвідування або його уповноваженим представником. Якщо об'єкт відвідування не погоджується з викладеною в акті інформацією, акт підписується із зауваженнями, які є його невід'ємною частиною.

Як встановлено судом вище, до Управління Держпраці у Полтавській області надійшов лист Кременчуцького об'єднаного управління Пенсійного фонду України Полтавської області від 25.01.2018 №2274/10.1-09 з інформацією щодо страхувальників, у яких застраховані особи виконували роботи (надавали послуги) за цивільно-правовими договорами у звітах за листопад 2017 року (додаток № 2) /том 1 а.с. 145, зворот а.с. 145/, у якому, серед іншого, зазначено найменування страхувальника ПП "Світлодін".

Наказом Управління Держпраці у Полтавській області від 24.10.2018 № 209-П "Про проведення заходів державного контролю" на підставі Порядку здійснення державного контрою за додержанням законодавства про працю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.04.2017 № 295 "Деякі питання реалізації статті 259 Кодексу законів про працю України та статті 34 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" наказано провести заходи контролю, зокрема, ПП "Світлодін" щодо відповідності вимогам законодавства про працю у зв'язку з надходженням листа Кременчуцького об'єднаного управління Пенсійного фонду України Полтавської області від 25.01.2018 №2274/10.1-09 - заступнику начальника відділу з питань експертизи умов праці Л. Рогізній (пункт 1.24 наказу) /а.с. 146-147/.

На підставі вказаного наказу заступником начальника Управління Держпраці в Полтавській області Великою Н.М. видано заступнику начальника відділу з питань експертизи умов праці Рогізній Людмилі Миколаївні направлення від 25.10.2018 №2165 на проведення невиїзного інспектування на предмет додержання вимог законодавства про працю у діяльності ПП "Світлодін" (питання, що підлягають контролю: додержання законодавства про працю в частині оформлення трудових відносин, оплати праці) з 26.10.2018 по 29.10.2018 /том 1 а.с. 148/.

Копія направлення від 25.10.2018 №2165 вручена представнику ПП "Світлодін" 25.10.2018, що підтверджується відміткою про вручення та підписом представника на примірнику направлення, копія якого наявна у матеріалах справи /а.с. 148/.

У період з 26.10.2018 по 29.10.2018 інспектором праці Рогозіною Л.М. проведено невиїзне інспектування ПП "Світлодін", за результатами якого складено акт №ПЛ2465/584/АН від 29.10.2018 /том 1 а.с. 149-162/.

Вказаний акт перевірки підписаний директором ПП "Світлодін" Захаріною О.В. та примірник вказаного акту отримано директором ПП "Світлодін" Захаріною О.В. 29.10.2018, що підтверджується відміткою та підписом про отримання на примірнику акту /а.с. 162/.

Невиїзним інспектуванням встановлено та зафіксовано в розділі ІІІ "Опис виявлених порушень" акту №ПЛ2465/584/АН від 29.10.2018 порушення ПП "Світлодін" частини 3 статті 24 Кодексу законів про працю України, зокрема, до моменту допуску працівника до роботи не укладається трудовий договір, оформлений наказом, розпорядженням власника або уповноваженого органу. При проведенні невиїзного інспектування були опрацьовані документи, а саме.

В трудовій угоді за № 46 від 23.07.18 р., укладеній між ПП "Світлодін", надалі "Замовник" в особі директора Захаріної Олени Василівни, діючої на підставі Статуту, з однієї сторони, та громадянки ОСОБА_3, надалі "Виконавець", уклали Угоду про наступне. Предметом Угоди визначено, що "Виконавець" зобов'язується та домовився забезпечувати щоденне якісне прибирання території ринку "Універсальний", далі "Послуга", за адресою: вул. В. Великого, 60, м. Кременчук (п. 1.1 Угоди), "Виконавець" має право залучати до виконання умов Угоди третіх осіб, але відповідальність за їх дії перед "Замовником" несе самостійно (п. 1.2 Угоди), "Замовник" зобов'язується та домовився прийняти зазначену у п. 1.1 Послугу та оплатити у визначений цією Угодою термін (п. 1.3 Угоди). Вартість наданої Послуги складає: 4000,00 (чотири тисячі грн. 00 коп.) без ПДВ на місяць (п. 2.1 Угоди). "Виконавець" зобов'язаний та домовився (п. 3.1 Угоди): відповідально ставитися до власного здоров'я та здоров'я оточуючих, самостійно дбати про особисту безпеку (в тому числі працювати без вживання алкоголю, тютюну, заборонених речовин, чи ін.); мати чистий та охайний зовнішній вигляд; дотримуватися вимог техніки безпеки, електричної санітарної, гігієнічної та пожежної безпеки, правил громадського порядку; надавати Послугу якісно та вчасно; за власний рахунок придбавати спецодяг та взуття; відповідально ставитися до майна "Замовника"; спірні питання, що можуть виникати із перехожими вирішувати шляхом мирних переговорів, а за неможливості - викликати представника "Замовника"; негайно повідомляти "Замовника" про пошкодження або несправності; виймати сміття із урн, що встановлені на визначеній території; зібране сміття виносити тільки у сміттєві баки; у випадку випадання опадів здійснювати прибирання снігу, льоду, води та посипати шляхи спец. засобами за необхідності. "Замовник" зобов'язаний та домовився: своєчасно оплачувати надану Послугу; відповідно до строку служби та запиту "Виконавця" надавати віники, лопати для снігу, засоби транспортування зібраного сміття та ін. інвентар; ремонтувати поламаний інвентар (п. 3.2). Угода набирає чинності з дня підписання (тобто з 23.07.18 р.) і діє до 18.06.2019 року.

Зазначено, що 31.07.18 р., 31.08.18 р. та 30.09.18 р. були підписані Акти прийому - здачі виконаних робіт до Трудової угоди № 46 від 23.07.18 р. В Акті прийому-здачі виконаних робіт від 30.09.18 р. зазначено, що "Виконавець" передав, а "Замовник" прийняв згідно Трудової угоди надані Послуги у вересні 2018 року на суму 4000,00 (чотири тисячі грн. 00 коп.), а саме: щоденне якісне прибирання території ринку "Універсальний". Акт підписаний "Замовником" в особі Захаріної О. В. та "Виконавцем" в особі ОСОБА_3 Виплату проведено шляхом перерахування коштів на особистий рахунок відкритий у КБ "Приватбанк" в сумі 3220,00 грн. по відомості розподілу виплат ПП "Світлодін" від 08.10.2018 р. У Звіті про суми нарахованої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення, допомоги, компенсації) застрахованих осіб та суми нарахованого єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування до органів доходів і зборів за липень серпень та вересень 2018 р. в таблиці 6 "Відомості про нарахування заробітної плати (доходу, грошового забезпечення) застрахованим особам" зазначено прізвище ОСОБА_3, сума нарахованої заробітної плати - 4000,00 грн. та ознака наявності трудової книжки - 0 (ні). Отже, викладене може свідчити про те, що правовідносини між ПП "Світлодін" та ОСОБА_3 є трудовими, оскільки в договорі оговорений процес організації трудової діяльності, а не отримання певного матеріального результату, не визначений обсяг для виконання роботи, також виконавець не організовує свою роботу сам і не виконує її на власний розсуд та трудова угода (цивільно - правового характеру) носить характер триваючої, оскільки укладена на період з 23.07.2018 року по 16.06.2019 року. Отже, правовідносини є трудовими. Аналогічні трудові угоди (цивільно-правового характеру) укладені між ПП "Світлодін" та ОСОБА_14, ОСОБА_15, ОСОБА_6, ОСОБА_7, та ОСОБА_8

08 листопада 2018 року начальником Управління Держпраці у Полтавській області Щербаком С.Л. прийнято постанову про накладення штрафу уповноваженими посадовими особами №ПЛ2465/584/АН/П/ПТ/ТД-ФС, якою накладено на ПП "Світлодін" штраф у розмірі 670140 грн. /том 1 а.с. 12-13/.

В обґрунтування оскаржуваної постанови Управління Держпраці у Полтавській області про накладення штрафу уповноваженими посадовими особами №ПЛ2465/584/АН/П/ПТ/ТД-ФС від 08 листопада 2018 року зазначено про встановлення порушення позивачем вимог частини 3 статті 24 КЗпП України щодо допущення до роботи працівників без укладення трудового договору, оформленого наказом чи розпорядженням власника або уповноваженого ним органу. Вказано, що в трудовій угоді за № 46 від 23.07.18 р., яка украдена між Приватним підприємством "Світлодін", надалі "Замовник" в особі директора Захаріної Олени Василівни, діючої на підставі Статуту, з однієї сторони, та гр. ОСОБА_3, надалі "Виконавець", зазначено наступне. "Виконавець" зобов'язується та домовився забезпечувати щоденне якісне прибирання території ринку "Універсальний", далі "Послуга", за адресою: вул. В. Великого, 60, м. Кременчук (п. 1.1 Угоди), "Виконавець" має право залучати до виконання умов Угоди третіх осіб, але відповідальність за їх дії перед "Замовником" несе самостійно (п. 1.2 Угоди), "Замовник" зобов'язується та домовився прийняти зазначену у п. 1.1 Послугу та оплатити у визначений цією Угодою термін (п. 1.3 Угоди). Вартість наданої Послуги складає: 4000,00 (чотири тисячі грн. 00 коп.) без ПДВ на місяць (п. 2.1 Угоди). "Виконавець" зобов'язаний та домовився (п. 3.1 Угоди): відповідально ставитися до власного здоров'я та здоров'я оточуючих, самостійно дбати про особисту безпеку (в тому числі працювати без вживання алкоголю, тютюну, заборонених речовин, чи ін.); мати чистий та охайний зовнішній вигляд; дотримуватися вимог техніки безпеки, електричної санітарної, гігієнічної та пожежної безпеки, правил громадського порядку; надавати Послугу якісно та вчасно; за власний рахунок придбавати спецодяг та взуття; відповідально ставитися до майна "Замовника"; спірні питання, що можуть виникати із перехожими вирішувати шляхом мирних переговорів, а за неможливості - викликати представника "Замовника"; негайно повідомляти "Замовника" про пошкодження або несправності; виймати сміття із урн, що встановлені на визначеній території; зібране сміття виносити тільки у сміттєві баки; у випадку випадання опадів здійснювати прибирання снігу, льоду, води та посипати шляхи спец. засобами за необхідності. Угода набирає чинності з дня підписання, тобто з 23.07.18 р. і діє до 18.06.2019 року. 31.07.18 р., 31.08.18 р. та 30.09.18 р. були підписані Акти прийому - здачі виконаних робіт до Трудової угоди №46 від 23.07.18 р. В Акті прийому-здачі виконаних робіт від 30.09.18 р. зазначено, що "Виконавець" передав, а "Замовник" прийняв згідно Трудової угоди надані Послуги у вересні 2018 року на суму 4000,00 (чотири тисячі грн. 00 коп.), а саме: щоденне якісне прибирання території ринку "Універсальний". Акт підписаний "Замовником" в особі Захаріної О. В. та "Виконавцем" в особі ОСОБА_3 Виплату проведено шляхом перерахування коштів на особистий рахунок відкритий у КБ "Приватбанк" в сумі 3220,00 грн. по відомості розподілу виплат ПП "Світлодін" від 08.10.2018 р. У Звіті про суми нарахованої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення, допомоги, компенсації) застрахованих осіб та суми нарахованого єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування до органів доходів і зборів за липень серпень та вересень 2018 р. в Таблиці 6 "Відомості про нарахування заробітної плати (доходу, грошового забезпечення) застрахованим особам" зазначено прізвище ОСОБА_3, сума нарахованої заробітної плати - 4000,00 грн. та ознака наявності трудової книжки - 0 (ні). Аналогічні трудові угоди (цивільно-правового характеру) укладені між ПП "Світлодін" та ОСОБА_14, ОСОБА_15, ОСОБА_6, ОСОБА_7, та ОСОБА_8 Дослідивши характер та зміст виконуваної роботи, згідно трудових угод цивільно-правового характеру правовідносини між ПП "Світлодін" та переліченими вище працівниками носять ознаки, притаманні саме трудовим відносинам між роботодавцем та найманим працівником.

Враховуючи вищевикладене, начальник Управління Щербак С.Л., керуючись статтею 259 Кодексу законів про працю України, частиною 3 статті 34 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", пунктом 8 Порядку накладення штрафів за порушення законодавства про працю та зайнятість населення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.2013 № 509, та на підставі абзацу 2 частини 2 статті 265 Кодексу законів про працю України, вирішив накласти на ПП "Світлодін" штраф у розмірі 670140 грн. /том 1 а.с. 12-13/.

Надаючи правову оцінку оскаржуваній постанові Управління Держпраці у Полтавській області про накладення штрафу уповноваженими посадовими особами №ПЛ2465/584/АН/П/ПТ/ТД-ФС від 08.11.2018, суд дійшов наступних висновків.

За визначенням, наведеним у частині 1 статті 21 КЗпП України, трудовий договір - угода між працівником і власником підприємства, установи, організації або уповноваженим ним органом чи фізичною особою, за якою працівник зобов'язується виконувати роботу, визначену цією угодою, з підляганням внутрішньому трудовому розпорядкові, а власник підприємства, установи, організації або уповноважений ним орган чи фізична особа зобов'язується виплачувати працівникові заробітну плату і забезпечувати умови праці, необхідні для виконання роботи, передбачені законодавством про працю, колективним договором і угодою сторін.

Згідно частини 1 статті 23 КЗпП України трудовий договір може бути: 1) безстроковим, що укладається на невизначений строк; 2) на визначений строк, встановлений за погодженням сторін; 3) таким, що укладається на час виконання певної роботи.

Строковий трудовий договір укладається у випадках, коли трудові відносини не можуть бути встановлені на невизначений строк з урахуванням характеру наступної роботи, або умов її виконання, або інтересів працівника та в інших випадках, передбачених законодавчими актами.

Частиною 1 статті 24 КЗпП України встановлено, що трудовий договір укладається, як правило, в письмовій формі. Додержання письмової форми є обов'язковим: 1) при організованому наборі працівників; 2) при укладенні трудового договору про роботу в районах з особливими природними географічними і геологічними умовами та умовами підвищеного ризику для здоров'я; 3) при укладенні контракту; 4) у випадках, коли працівник наполягає на укладенні трудового договору у письмовій формі; 5) при укладенні трудового договору з неповнолітнім (стаття 187 цього Кодексу); 6) при укладенні трудового договору з фізичною особою; 7) в інших випадках, передбачених законодавством України.

Працівник не може бути допущений до роботи без укладення трудового договору, оформленого наказом чи розпорядженням власника або уповноваженого ним органу, та повідомлення центрального органу виконавчої влади з питань забезпечення формування та реалізації державної політики з адміністрування єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування про прийняття працівника на роботу в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України (частина 3 статті 24 КЗпП України).

В свою чергу, загальне визначення цивільно-правового договору наведено у статті 626 Цивільного кодексу України /надалі - ЦК України/. Так, вказаною нормою встановлено, що договір - це домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов'язків. Виконавець робіт, на відміну від найманого працівника, не підпорядковується правилам внутрішнього трудового розпорядку. Наказ (розпорядження) про прийом на роботу не видається.

Сторони цивільно-правової угоди укладають договір в письмовій формі згідно з вимогами статті 208 ЦК України. Такі угоди застосовуються для виконання конкретної роботи, що спрямована на одержання результатів праці, і у разі досягнення зазначеної мети вважаються виконаними і дія їх припиняється.

Відповідно до статті 837 ЦК України за договором підряду одна сторона (підрядник) зобов'язується на свій ризик виконати певну роботу за завданням другої сторони (замовника), а замовник зобов'язується прийняти та оплатити виконану роботу. Договір підряду може укладатися на виготовлення, обробку, переробку, ремонт речі або на виконання іншої роботи з переданням її результату замовникові.

У договорі підряду визначається ціна роботи або способи її визначення (частина 1 статті 843 ЦК України).

Основною ознакою, що відрізняє підрядні відносини від трудових, є те, що трудовим законодавством регулюється процес організації трудової діяльності. За цивільно-правовим договором процес організації трудової діяльності залишається за його межами, метою договору є отримання певного матеріального результату.

Підрядник, який працює згідно з цивільно-правовим договором, на відміну від працівника, який виконує роботу відповідно до трудового договору, не підпорядковується правилам внутрішнього трудового розпорядку, він сам організовує свою роботу і виконує її на власний ризик.

Трудовий договір це угода щодо здійснення і забезпечення трудової функції. За трудовим договором працівник зобов'язаний виконувати не якусь індивідуально-визначену роботу, а роботу з визначеної однієї або кількох професій, спеціальностей, посади відповідної кваліфікації, виконувати визначену трудову функцію в діяльності підприємства. Після закінчення виконання визначеного завдання, трудова діяльність не припиняється.

Предметом трудового договору є власне праця працівника в процесі виробництва, тоді як предметом договору цивільно-правового характеру є виконання його стороною певного визначеного обсягу робіт.

Аналогічна правова позиція викладена Верховним Судом у постанові від 08.05.2018 року по справі №127/21595/16-ц (реєстраційний номер судового рішення в Єдиному державному реєстрі судових рішень 73902480)

Судом встановлено, що 23.07.2018 між ПП "Світлодін", надалі "замовник" в особі директора Захаріної О.В., та громадянкою ОСОБА_3 , надалі "виконавець", укладено трудову угоду № 46 /том 1 а.с. 164/, за умовами якої "виконавець" зобов'язується та домовився забезпечувати щоденне якісне прибирання території ринку "Універсальний", далі "послуга", за адресою: вул. Володимира Великого, 60, м. Кременчук. "Виконавець" має право залучати до виконання умов Угоди третіх осіб, але відповідальність за їх дії перед "замовником" несе самостійно. "Замовник" зобов'язується та домовився прийняти зазначену у п. 1.1 послугу та оплатити у визначений цією угодою термін.

Пунктами 2.1, 2.2, 2.3 угоди №46 передбачено, що вартість наданої послуги складає: 4000,00 грн. без ПДВ на місяць. Нарахування оплати проводиться на підставі Акту приймання-передачі наданих послуг, що підписується не пізніше 5 числа місяця наступного за звітним. Оплата послуги сплачується не пізніше 10 числа місяця наступного за звітним готівкою через касу "замовника" або на розрахунковий рахунок в установі банку "виконавця", вказаний у відповідній заяві.

Згідно з п. 3.2 цієї угоди "замовник" зобов'язаний та домовився: своєчасно оплачувати надану послугу; відповідно до строку служби та запиту "виконавця" надавати віники, лопати для снігу, засоби для транспортування зібраного сміття та інший інвентар; ремонтувати поламаний інвентар.

Відповідно до п. 5.1 угоди ця угода набирає чинності з дня підписання і діє до 18.06.2019 .

На виконання умов вказаного договору складено акти прийому-передачі виконаних робіт, копії яких наявні у матеріалах справи /том 1 а.с. 165, зворот а.с. 165/, за змістом яких виконавець передав, а замовник прийняв згідно умов трудової угоди надані послуги у певному місяці (07.2018, 08.2018, 09.2018) на зазначену у актах суму (відповідно 2000 грн., 4000 грн., 4000 грн.) , а саме: щоденне якісне прибирання території ринку "Універсальний" .

23.04.2018 між ПП "Світлодін", надалі "замовник" в особі директора Захаріної О.В. та громадянином ОСОБА_8 , надалі "виконавець", укладено трудову угоду № 44 /том 1 а.с. 166/, за умовами якої "виконавець" зобов'язується та домовився забезпечувати щоденне якісне прибирання території ринку "Універсальний" , далі "послуга", за адресою: вул. Володимира Великого, 60, м. Кременчук. "Виконавець" має право залучати до виконання умов угоди третіх осіб, але відповідальність за їх дії перед "замовником" несе самостійно. "замовник" зобов'язується та домовився прийняти зазначену у п. 1.1 послугу та оплатити у визначений цією Угодою термін.

Пунктами 2.1, 2.2, 2.3 угоди №44 передбачено, що вартість наданої послуги складає: 3000,00 грн. без ПДВ на місяць . Нарахування оплати проводиться на підставі Акту приймання-передачі наданих послуг, що підписується не пізніше 5 числа місяця наступного за звітним. Оплата послуги сплачується не пізніше 10 числа місяця наступного за звітним готівкою через касу "замовника" або на розрахунковий рахунок в установі банку "Виконавця", вказаний у відповідній заяві.

Згідно з п. 3.2 цієї угоди "замовник" зобов'язаний та домовився: своєчасно оплачувати надану послугу; відповідно до строку служби та запиту "виконавця" надавати віники, лопати для снігу, засоби для транспортування зібраного сміття та інший інвентар; ремонтувати поламаний інвентар.

Відповідно до п. 5.1 угоди ця угода набирає чинності з дня підписання і діє до 18.03.2019.

На виконання умов вказаного договору складено акти прийому-передачі виконаних робіт, копії яких наявні у матеріалах справи /том 1 а.с. 167-168/, за змістом яких виконавець передав, а замовник прийняв згідно умов трудової угоди надані послуги у певному місяці (04.2018, 05.2018, 06.2018, 07.2018, 08.2018, 09.2018) на зазначену у актах суму (відповідно 1000 грн., 3000 грн., 3000 грн., 1000 грн., 3000 грн., 3000 грн.) , а саме: щоденне якісне прибирання території ринку "Універсальний" .

23.04.2018 між ПП "Світлодін", надалі "замовник" в особі директора Захаріної О.В., та громадянкою ОСОБА_14 , надалі "виконавець", укладено трудову угоду № 43 /том 1 а.с. 169/, за умовами якої "виконавець" зобов'язується та домовився забезпечувати щоденне якісне прибирання території ринку "Універсальннй" , далі "послуга", за адресою: вул. Володимира Великого, 60, м. Кременчук. "Виконавець" має право залучати до виконання умов угоди третіх осіб, але відповідальність за їх дії перед "замовником" несе самостійно. "Замовник" зобов'язується та домовився прийняти зазначену у п. 1.1 послугу та оплатити у визначений цією Угодою термін.

Пунктами 2.1, 2.2, 2.3 угоди №43 передбачено, що вартість наданої послуги складає: 1000,00 грн. без ПДВ на місяць . Нарахування оплати проводиться на підставі Акту приймання-передачі наданих послуг, що підписується не пізніше 5 числа місяця наступного за звітним. Оплата послуги сплачується не пізніше 10 числа місяця наступного за звітним готівкою через касу "замовника" або на розрахунковий рахунок в установі банку "виконавця", вказаний у відповідній заяві.

Згідно з п. 3.2 цієї угоди "замовник" зобов'язаний та домовився: своєчасно оплачувати надану послугу; відповідно до строку служби та запиту "виконавця" надавати віники, лопати для снігу, засоби для транспортування зібраного сміття та інший інвентар; ремонтувати поламаний інвентар.

Відповідно до п. 5.1 угоди ця угода набирає чинності з дня підписання і діє до 18.03.2019.

На виконання умов вказаного договору складено акти прийому-передачі виконаних робіт, копії яких наявні у матеріалах справи /том 1 а.с. 170-171/, за змістом яких виконавець передав, а замовник прийняв згідно умов трудової угоди надані послуги у певному місяці (04.2018, 05.2018, 06.2018, 07.2018, 08.2018, 09.2018) на зазначену у актах суму (відповідно 1000 грн., 1000 грн., 1000 грн., 1000 грн., 1000 грн., 1000 грн.) , а саме: щоденне якісне прибирання території ринку "Універсальний" .

01.11.2017 між ПП "Світлодін", надалі "замовник" в особі директора Захаріної О.В. та громадянкою ОСОБА_15 , надалі "виконавець", укладенно трудову угоду № 32 /том 1 а.с. 172/, за умовами якої "виконавець" зобов'язується та домовився забезпечувати щоденне якісне прибирання прилеглої території ринку "Універсальний" (в тому числі: сніг, бурульки, воду, сміття та ін.), далі "послуга", за адресою: вул. Володимира Великого, 60, м. Кременчук. "Виконавець" має право залучати до виконання умов угоди третіх осіб, але відповідальність за їх дії перед "замовником" несе самостійно. "Замовник" зобов'язується та домовився прийняти зазначену у п. 1.1 послугу та оплатити у визначений цією угодою термін.

Пунктами 2.1, 2.2, 2.3 угоди №32 передбачено, що вартість наданої послуги складає: 3110,00 грн. без ПДВ на місяць . Нарахування оплати проводиться на підставі Акту приймання-передачі наданих послуг, що підписується не пізніше 5 числа місяця наступного за звітним. Оплата послуги сплачується не пізніше 10 числа місяця наступного за звітним готівкою через касу "Замовника" або на розрахунковий рахунок в установі банку "Виконавця", вказаний у відповідній заяві.

Згідно з п. 3.2 цієї угоди "замовник" зобов'язаний та домовився: своєчасно оплачувати надану послугу; за запитом "виконавця" передавати витратні матеріали, а саме: мітли, вінки, лопати для снігу, засоби транспортування зібраного сміття та ін.; ремонтувати поламаний інвентар, а саме: лопати для снігу, засоби для транспортування зібраного сміття та ін.; ремонтувати та фарбувати власне майно, в т.ч. паркани та урни; своєчасно скошувати траву

Відповідно до п. 5.1 угоди цей договір набирає чинності з дня підписання і діє до 24.10.2018.

05.03.2018 та 01.04.2018 до вказаної трудової угоди № 32 від 01.11.2017 складено додаткові угоди /зворот а.с.173, а.с. 174/.

На виконання умов вказаного вище договору складено акти прийому-передачі виконаних робіт, копії яких наявні у матеріалах справи /том 1 а.с. 173 - зворот а.с. 175/, за змістом яких виконавець передав, а замовник прийняв згідно умов угоди надані послуги у певному місяці (02.2018, 03.2018, 04.2018, 05.2018, 06.2018, 07.2018, 08.2018, 09.2018) на зазначену у актах суму (відповідно 3110 грн., 3610 грн., 4000 грн.,4000 грн., 4000 грн., 4000 грн., 4000 грн., 4000 грн.) , а саме: комбіновані офісні адміністративні послуги на ринку "Універсальний" .

12.12.2017 між ПП "Світлодін", надалі "замовник", в особі директора Захаріної О.В. та громадянкою ОСОБА_7 , надалі "виконавець", укладено трудову угоду № 38 /том 1 а.с. 176/, за умовами якої "замовник" доручає, а "виконавець" приймає на себе зобов'язання та домовляється надавати бухгалтерські послуги для ПП "Світлодін", а саме обробка первинних документів . "Виконавець" має право залучати до виконання умов договору третіх осіб, але відповідальність за їх дії перед "замовником" несе самостійно.

Пунктами 2.1, 2.2, 2.3 угоди №38 передбачено, що вартість наданої послуги складає: 4000,00 грн. без ПДВ на місяць. Нарахування оплати проводиться на підставі договору. Оплата послуги сплачується не пізніше 10 числа місяця наступного за звітним на розрахунковий рахунок в установі банку "виконавця". Здавання послуги "виконавцем" та прийняття її результатів "замовником" щомісяця оформлюється Актом приймання-передачі наданих послуг.

Згідно з п. 4.1 цієї угоди "замовник" зобов'язується та домовився : надавати "виконавцю" документи, необхідні йому для виконання передбачених цим договором обов'язків та домовленостей; забезпечувати "виконавця" матеріалами (канцелярські приладдя, офісна техніка, меблі та ін.); прийняти зазначену послугу атом приймання-передачі та оплатити її.

Відповідно до п. 8.1 угоди цей договір набирає чинності з дня підписання і діє до 07.12.2018.

01.01.2018 до вказаної трудової угоди № 38 від 12.12.2017 складено додаткову угоду /а.с. 177/, пунктом 1 якої у зв'язку зі збільшенням обсягу робіт, сторони дійшли згоди внести зміни до розділу "Розмір і порядок оплати", а саме: п. 2.1 даного договору викласти в наступній редакції: "Вартість наданої послуги складає 4500,00 грн. без ПДВ на місяць".

На виконання умов вказаної угоди складено акти прийому-передачі виконаних робіт, копії яких наявні у матеріалах справи /том 1 а.с. 173, а.с. 177-179/, за змістом яких виконавець передав, а замовник прийняв згідно умов трудової угоди надані послуги у певному місяці (01.2018, 02.2018, 03.2018, 04.2018, 05.2018, 06.2018, 07.2018, 08.2018, 09.2018) на зазначену у актах суму (відповідно 4500 грн., 4500 грн., 4500 грн.,4500 грн., 4500 грн., 4500 грн., 4500 грн., 4500 грн., 4500 грн.), а саме: надання бухгалтерських послуг - обробка первинних документів.

11.12.2017 між ПП "Світлодін", надалі "замовник", в особі директора Захаріної О.В. та громадянкою ОСОБА_6 , надалі "виконавець", укладено трудову угоду № 34 /том 1 а.с. 180/, за умовами якої "виконавець" зобов'язується та домовився забезпечувати поточне якісне прибирання, дотримання чистоти в торговому павільйоні "Молоко" (далі "послуга", що знаходиться за адресою: вул. Володимира Великого, 60, м. Кременчук, що належить "замовнику" на правах власності. Приміщення використовується для продажу молочних продуктів, м'яса, яєць, спецій, меду, олії. "Виконавець" має право за згоди "замовника" залучати до виконання умов угоди третіх осіб, але відповідальність за їх дії перед "замовником" несе самостійно. "Замовник" зобов'язується та домовився прийняти зазначену у п. 1.1 послугу та оплатити у визначений цією угодою термін.

Пунктами 2.1, 2.2 угоди №34 передбачено, що вартість наданої послуги складає: 1200,00 грн. без ПДВ на місяць . Оплата послуги здійснюється на підставі договору до 10 числа місяця наступного за звітним готівкою через касу "замовника" або на розрахунковий рахунок в установі банку "виконавця", вказаний у відповідній заяві. Акт приймання-передачі наданих послуг підписується не пізніше 5 числа місяця наступного за звітним.

Відповідно до п. 5.1 угоди ця угода набирає чинності з дня підписання і діє до 30.11.2018.

05.03.2018 до вказаної трудової угоди № 34 від 11.12.2017 складено додаткову угоду /зворот а.с. 181/, пунктом 1 якої визначено, що вартість наданих послуг у березні 2018 року складає 1820,00 грн. без ПДВ.

На виконання умов вказаної вище угоди складено акти прийому-передачі виконаних робіт, копії яких наявні у матеріалах справи /том 1 а.с. 181-183/, за змістом яких виконавець передав, а замовник прийняв згідно умов трудової угоди надані послуги у певному місяці (01.2018, 02.2018, 03.2018, 04.2018, 05.2018, 06.2018, 07.2018, 08.2018, 09.2018) на зазначену у актах суму (відповідно 1200 грн., 1200 грн., 1820 грн., 1200 грн., 1200 грн., 1200 грн., 1200 грн., 1200 грн., 1200 грн.) , а саме: забезпечення поточного якісного прибирання, дотримання чистоти у торгівельному павільйоні "Молоко" .

13.01.2018 між ПП "Світлодін", надалі "замовник", в особі директора Захаріної О.В. та громадянкою ОСОБА_6 , надалі "виконавець", укладено трудову угоду № 39 /том 1 а.с. 188/, за умовами якої "виконавець" зобов'язується та домовився під власну відповідальність забезпечувати поточне якісне прибирання та дотримуватися чистоти в приміщеннях "замовника" (далі "послуга"), що знаходиться за адресою: ринок "Універсальний", вул. Володимира Великого, 60, м. Кременчук. Згідно п. 1.3 угоди "замовник" зобов'язується та домовився прийняти зазначену у п. 1.1 послугу та оплатити у визначений цією угодою термін.

Пунктами 2.1, 2.2 угоди №39 передбачено, що вартість наданої послуги складає: 2500,00 грн. без ПДВ на місяць . Оплата послуги здійснюється на підставі договору до 10 числа місяця наступного за звітним готівкою через касу "замовника" або на розрахунковий рахунок в установі банку "виконавця", вказаний у відповідній заяві. Акт приймання-передачі наданих послуг підписується не пізніше 5 числа місяця наступного за звітним.

Відповідно до п. 5.1 угоди ця угода набирає чинності з дня підписання і діє до 30.12.2018.

01.05.2018 до вказаної трудової угоди № 39 від 13.01.2018 складено додаткову угоду /зворот а.с. 189/.

На виконання умов вказаної вище угоди складено акти прийому-передачі виконаних робіт, копії яких наявні у матеріалах справи /том 1 а.с. 189-191/, за змістом яких виконавець передав, а замовник прийняв згідно умов трудової угоди надані послуги у певному місяці (02.2018, 03.2018, 04.2018, 05.2018, 06.2018, 07.2018, 08.2018, 09.2018) на зазначену у актах суму (відповідно 2500 грн., 2500 грн., 2500 грн., 1250 грн., 1250 грн., 1250 грн., 1250 грн., 1250 грн.), а саме: забезпечував поточне якісне прибирання та дотримання чистоти у приміщеннях замовника.

Позивачем щомісячно здійснювалася оплата фізичним особам за вказаними вище угодами, що підтверджується відомостями розподілу витрат, копії яких наявні у матеріалах справи /том 2 а.с. 40-52/.

Таким чином, предметом вказаних вище угод є сам процес праці, а не її кінцевий результат.

Суд зауважує, що посади "Бухгалтери та касири-бухгалтери", "Двірники та подібні до них чорнороби" визначені "Класифікатором професій ДК 003:2010 Найпростіші професії", посада "Прибиральник службових приміщень", "Прибиральник виробничих приміщень" також визначені Класифікатором професій ДК 003:2010, при цьому класифікатор призначений для застосування центральними органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, Федерацією роботодавців України, всіма суб'єктами господарювання під час запису про роботу у трудові книжки працівників.

Таким чином, предметом укладених між ПП "Світлодін" та зазначеними вище працівниками угод, є власне праця працівників щодо здійснення та забезпечення трудової функції в діяльності підприємства по посаді "Бухгалтер", "Двірник", "Прибиральник", предметом вказаних угод є сам процес праці (щоденне якісне прибирання території ринку, комбіновані адміністративні послуги на ринку, обробка первинних документів, забезпечення поточного якісного прибирання, дотримання чистоти, поточне якісне прибирання та дотримання чистоти у приміщеннях замовника), тоді як предметом договору цивільно-правового характеру мають бути виконання його стороною певного визначеного обсягу робіт, які виконавець повинен передати замовнику.

У вказаних вище угодах не зазначено, який саме результат роботи повинен передати виконавець замовнику, а процес праці не передбачає будь-якого кінцевого результату.

Суд враховує, що жодним пунктом трудових угод не встановлено обсягу виконуваної роботи у вигляді конкретних фізичних величин, які підлягають вимірюванню, такі величини не відображені і у актах приймання-передачі робіт.

У трудових угодах та актах приймання-передачі виконаних робіт, складених до цих угод, не містяться відомості щодо того, який саме конкретний результат роботи повинні передати виконавці замовнику, не зазначено чіткого переліку завдань роботи, її видів, кількісних та якісних характеристик.

Оплата праці за роботу згідно цих угод мала систематичний характер, як це передбачено трудовим договором.

Більш того, у щомісячних відомостях розподілу витрат, копії яких наявні у матеріалах справи /том 2 а.с. 40-52/ зазначено призначення "заробітна плата".

З огляду на вищевикладене, суд дійшов висновку, що правовідносини за вказаними вище угодами, укладеними між ПП "Світлодін" та громадянами ОСОБА_3, ОСОБА_14, ОСОБА_15, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8 фактично трудовими, а отже, вказані працівники допущені позивачем до роботи без оформлення трудових договорів.

Згідно з частинами 1, 2 статті 265 КЗпП України посадові особи органів державної влади та органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій, винні у порушенні законодавства про працю, несуть відповідальність згідно з чинним законодавством. Юридичні та фізичні особи - підприємці, які використовують найману працю, несуть відповідальність у вигляді штрафу в разі фактичного допуску працівника до роботи без оформлення трудового договору (контракту) , оформлення працівника на неповний робочий час у разі фактичного виконання роботи повний робочий час, установлений на підприємстві, та виплати заробітної плати (винагороди) без нарахування та сплати єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування та податків - у тридцятикратному розмірі мінімальної заробітної плати, встановленої законом на момент виявлення порушення, за кожного працівника, щодо якого скоєно порушення (абзац другий частини другої статті 265 КЗпП України).

Частиною 4 статті 265 КЗпП України передбачено, що штрафи, зазначені у частині другій цієї статті, накладаються центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Підсумовуючи вищевикладене, суд дійшов висновку, постанова Управління Держпраці у Полтавській області про накладення штрафу уповноваженими посадовими особами №ПЛ2465/584/АН/П/ПТ/ТД-ФС від 08 листопада 2018 року, якою накладено на Приватне підприємство "Світлодін" штраф у розмірі 670140 грн. (111690 грн. * 6 осіб) прийнята на підставі, у межах повноважень, у спосіб, що передбачені законодавством України, та обґрунтовано.

Відтак, позовні вимоги ПП "Світлодін" необґрунтовані та задоволенню не підлягають.

У зв'язку з відмовою у задоволенні адміністративного позову підстави для розподілу судових витрат відсутні.

На підставі викладеного, керуючись статтями 2, 3, 6-10, 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України, -

В И Р І Ш И В:

У задоволенні адміністративного позову Приватного підприємства "Світлодін" (ідентифікаційний код 13951978, вул. Володимира Великого, 60, м. Кременчук, Полтавська область, 39622) до Управління Держпраці у Полтавській області (ідентифікаційний код 39777136, вул. Пушкіна, 119, м. Полтава, 36014) про визнання протиправною та скасування постанови - відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення до Другого апеляційного адміністративного суду.

До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди, а матеріали справ витребовуються та надсилаються судами за правилами, що діяли до набрання чинності Кодексу адміністративного судочинства України в редакції Закону України від 03.10.2017 № 2147-VIII.

Повне рішення складено 11 квітня 2019 року.

Суддя С.С. Сич

СудПолтавський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення01.04.2019
Оприлюднено15.04.2019
Номер документу81144570
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —440/4300/18

Постанова від 03.05.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Чиркін С.М.

Ухвала від 01.05.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Чиркін С.М.

Ухвала від 25.11.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Чиркін С.М.

Ухвала від 18.07.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Чиркін С.М.

Ухвала від 18.07.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Чиркін С.М.

Постанова від 03.06.2019

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Лях О.П.

Постанова від 03.06.2019

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Лях О.П.

Ухвала від 21.05.2019

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Лях О.П.

Ухвала від 21.05.2019

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Лях О.П.

Рішення від 01.04.2019

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.С. Сич

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні