Рішення
від 17.04.2019 по справі 120/767/19-а
ВІННИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

м. Вінниця

17 квітня 2019 р. Справа № 120/767/19-а

Вінницький окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді: Крапівницької Н.Л.,

розглянувши у письмовому провадженні в м. Вінниці в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом:

управління Держпраці у Вінницькій області

до товариства з обмеженою відповідальністю "Млинпром"

про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду,

В С Т А Н О В И В:

До Вінницького окружного адміністративного суду звернулося управління Держпраці у Вінницькій області (далі-управління Держпраці у Вінницькій області позивач) з адміністративним позовом до товариства з обмеженою відповідальністю "Млинпром" (далі-ТОВ "Млинпром", відповідач) про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду.

Обґрунтовуючи позовні вимоги, позивач зазначив, що у період з 12.02.2019 по 12.02.2019 року головним державним інспектором відділу нагляду в АПК та СКС ОСОБА_1 проведено планову перевірку у сферах дотримання вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки у ТОВ "Млинпром", що знаходиться за адресою: вул. Замкова, 5, м. Липовець, Вінницька область, 22500. За результатами перевірки виявлено порушення, які загрожують життю працівників, що є підставою для повного зупинення експлуатації (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки-технологічне устаткування переробної промисловості, а саме: обоєчної машини РЗ БТО6; машина інтенсивного зволоження А1-БШУ-1; машина інтенсивного зволоження А1-БШУ-2; вальцевий станок ВМ2П; вальцевий станок А1-63-ЗН-6 од.; ситовійна машина А1-БС-20 - 2 од.; ентолейтор РЗ-БСР - 3 од.; ентолейтор - дисмембратор ЕСМ-1,5; рассів ORTAS OKE-8-24/28, що є порушенням вимог статті 21 Закону України "Про охорону праці", п. 6; (п. 6 додатку 3) Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.10.2011 №1107.

Ухвалою про відкриття провадження у справі від 11.03.2019 року призначено справу до судового розгляду, крім того, встановлено відповідачу 15-денний строк з дня отримання ухвали для подання відзиву на позовну заяву в порядку ст. 162 КАС України та 5-денний строк з дня отримання відповіді на відзив для подання заперечення в порядку ст. 164 КАС України, а позивачу - 5-денний строк з дня отримання відзиву для подання відповіді на відзив в порядку ст. 163 КАС України.

Відповідно до ч. 6 ст. 162 КАС України, у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.

Відповідно до ст. 257 КАС України, за правилами спрощеного позовного провадження може бути розглянута будь-яка справа, віднесена до юрисдикції адміністративного суду, за винятком справ, зазначених у частині четвертій цієї статті.

В силу ст. 258 КАС України, суд розглядає справи за правилами спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів із дня відкриття провадження у справі.

Дослідивши матеріали справи, оцінивши докази, наявні в матеріалах справи, суд встановив, що у період 12.02.2019 по 12.02.2019 року на підставі наказу управління Держпраці у Вінницькій області від 08 лютого 2019 року №143-О головним державним інспектором відділу нагляду в АПК та СКС ОСОБА_1 проведено планову перевірку дотримання вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки у ТОВ "Млинпром", що знаходиться за адресою: вул. Замкова, 5, м. Липовець, Вінницька область, 22500.

За результатами перевірки, у зв'язку з виявленими порушеннями вимог законодавства, складений акт перевірки суб'єкта господарювання (виробничого об'єкта) від 12.02.2019 року №008.0506.19, який підписано директором та вручено йому примірник акта. Відповідно до вказаного акта під час перевірки виявлені, зокрема такі порушення:

- не одержано дозвіл на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки-технологічне устаткування переробної промисловості, а саме: сепаратор АІ-БМС-6; обоєчну машину РЗ БТО6; Машина інтенсивного зволоження А1-БШУ-1; Машина інтенсивного зволоження А1-БШУ-2; вальцевий станок ВМ2П; вальцевий станок А1-63-ЗН-6 од.; ситовійну машину А1-БС-20-2 од.; ентолейтор РЗ-БСР - 3 од.; ентолейтор-дисмембратор ЕСМ-1,5; рассів ORTASOKE-8-24/28, що є порушенням вимог частини 3 статті 21 Закону України "Про охорону праці"; п. 6 (п. 11 додатку 3) "Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.10.2011 №1107;

- роботодавець не організував та не здійснив посадовими особами (члени комісії з перевірки знань), проведення навчання і перевірку знань з питань охорони праці згідно з Типовим тематичним планом і програмою навчання з питань охорони праці посадових осіб та в обсязі виконуваної ними роботи: правила охорони праці під час вантажно-розвантажувальних робіт , Правила охорони праці на автомобільному транспорті , що є порушення вимог п.п. 3.18, 5.1, 5.5 НПАОП 0.00-4.12-05 Типове положення про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці ;

- допущені до виконання робіт працівники, яким не проведено спеціальне навчання і перевірку знань з питань охорони праці працівників, що безпосередньо зайняті на роботах зазначених у Переліку робіт де є потреба у професійному доборі (водій-1 особа), що є порушенням вимог п.п. 3.16, 4.1 НПАОП 0.00-4.12-05 Типове положення про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці ;

- новоприйнятим на підприємство працівникам після первинного інструктажу на робочому місці до початку самостійної роботи не проводиться стажування протягом не менше 2-15 змін або дублювання протягом не менше шести змін, що є порушення вимог п. 7.1 НПАОП 0.00-4.12-05 Типове положення про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці ;

- не розроблені програми стажування (дублювання), які затверджуються роботодавцем (керівником структурного підрозділу), що є порушення вимог п. 7.6НПАОП 0.00-4.12-05 Типове положення про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці ;

- не здійснюється відповідно до Положення про медичний огляд кандидатів у водії та водіїв транспортних засобів проходження передрейсового медичного огляду для водіїв транспортних засобів (водій-1 особа), що є порушення вимог п. 2.4 розділу ІІ НПАОП 0.00-1.62-12 Правила охорони праці на автомобільному транспорті ;

- не здійснювалась перевірка технічного стану при випуску автомобілів на лінію та поверненню їх з лінії згідно з вимогами Порядку перевірки технічного стану транспортних засобів автомобільними перевізниками, що є порушення вимог п. 4.2 розділу Х НПАОП 0.00-1.62-12 Правила охорони праці на автомобільному транспорті ;

- не вивішені дорожні знаки на в'їздах до території підприємства: Проїзд без зупинки заборонено , Обмеження максимальної швидкості - 10 км/год , що є порушення вимог п. 6.4 розділу ІІІ НПАОП 0.00-1.62-12 Правила охорони праці на автомобільному транспорті ;

- не складено та не вивішено при в'їзді на територію підприємства для організації безпечного руху по території підприємства, схематичних планів (схем) руху транспортних засобів та працівників з показом дозволених та заборонених напрямків, поворотів, зупинок, виїздів, в'їздів тощо, що є порушення вимог п. 1.8 розділу ХІІІ НПАОП 0.00-1.62-12 Правила охорони праці на автомобільному транспорті .

У зв'язку з виявленими порушеннями управління Держпраці у Вінницькій області попереджено відповідача про необхідність негайного зупинення робіт (виробництва).

Враховуючи, що відповідачем вимоги управління Держпраці у Вінницькій області залишені без виконання, позивач звернувся до суду із даним адміністративним позовом.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з такого.

Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов'язки та відповідальність суб'єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначає Закон України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 05.04.2007 № 877-V (далі - Закон № 877-V).

В розумінні статті 1 Закону № 877-V державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Заходами державного нагляду (контролю) - планові та позапланові заходи, які здійснюються у формі перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та в інших формах, визначених законом.

Спосіб здійснення державного нагляду (контролю) - процедура здійснення державного нагляду (контролю), визначена законом.

Відповідно до пункту 1 Положення про Державну службу України з питань праці, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 №96 (далі - Положення №96), Державна служба України з питань праці (Держпраці) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра соціальної політики, і який реалізує державну політику у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності, на випадок безробіття (далі - загальнообов'язкове державне соціальне страхування) в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб.

Держпраці здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи (п.7 Положення №96).

За приписами статті 4 Закону №877-V державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб'єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом.

Відповідно до статті 38 Закону України "Про охорону праці" від 14.10.1992 № 2694-XII (далі - Закон № 2694-XII) державний нагляд за додержанням законів та інших нормативно-правових актів про охорону праці здійснюють, зокрема, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці.

Зокрема, підпунктом 16 пункту 4 Положення №96 передбачено, що Держпраці здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням законодавства у сфері охорони праці в частині безпечного ведення робіт, гігієни праці, промислової безпеки, безпеки робіт у сфері поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, у тому числі з питань: забезпечення працівників спеціальним одягом, спеціальним взуттям та іншими засобами індивідуального та колективного захисту; монтажу, ремонту, реконструкції, налагодження і безпечної експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних та інших засобів виробництва і машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки; безпеки робіт у сфері поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, проведення робіт з утилізації звичайних видів боєприпасів, ракетного палива та вибухових матеріалів військового призначення; виробництва, зберігання, використання отруйних речовин у виробничих процесах, у тому числі продуктів біотехнологій та інших біологічних агентів; організації проведення навчання (в тому числі спеціального) і перевірки знань з питань охорони праці; навчання працівників у сфері поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення та перевірки їх знань.

Згідно з підпунктом 5 пункту 6 вказаного Положення Держпраці для виконання покладених на неї завдань має право безперешкодно проводити відповідно до вимог закону без попереднього повідомлення в будь-яку робочу годину доби перевірки виробничих, службових, адміністративних приміщень та об'єктів виробництва фізичних та юридичних осіб, які використовують найману працю та працю фізичних осіб, експлуатують машини, механізми, устаткування підвищеної небезпеки, та у разі виявлення фіксувати факти порушення законодавства, здійснення нагляду та контролю за додержанням якого віднесено до повноважень Держпраці.

Приписами норми частини першої статті 39 Закону № 2694-XII передбачено, що посадові особи центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, зокрема, мають право видавати в установленому порядку роботодавцям, керівникам та іншим посадовим особам юридичних та фізичних осіб, які відповідно до законодавства використовують найману працю, міністерствам та іншим центральним органам виконавчої влади, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, місцевим державним адміністраціям та органам місцевого самоврядування обов'язкові для виконання приписи (розпорядження) про усунення порушень і недоліків в галузі охорони праці, охорони надр, безпечної експлуатації об'єктів підвищеної небезпеки, а також забороняти, зупиняти, припиняти, обмежувати експлуатацію підприємств, окремих виробництв, цехів, дільниць, робочих місць, будівель, споруд, приміщень, випуск та експлуатацію машин, механізмів, устаткування, транспортних та інших засобів праці, виконання певних робіт, застосування нових небезпечних речовин, реалізацію продукції, а також скасовувати або припиняти дію виданих ними дозволів і ліцензій до усунення порушень, які створюють загрозу життю працюючих.

Частиною п'ятою статті 4 Закону № 877-V встановлено, що виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб'єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду.

Відповідно до частини сьомої статті 7 Закону № 877-V на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п'яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

Із аналізу вищенаведених норм видно, що підставою для звернення з позовом до суду про застосування заходів реагування є виявлення органом нагляду (контролю) порушення вимог законодавства, про що зазначається в акті перевірки.

Вирішуючи питання наявності підстав для вжиття заходів реагування в частині зупинення експлуатації (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, виконання робіт підвищеної небезпеки, суд зважає на те, що за приписами статті 39 Закону України "Про охорону праці" передумовою заборони, зупинення, припинення, обмеження експлуатації підприємств, окремих виробництв, цехів, дільниць, робочих місць, будівель, споруд, приміщень, випуску та експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних та інших засобів праці, виконання певних робіт є створення суб'єктом господарювання загрози життю.

Статтею 3 Конституції України закріплено, що людина, її життя і здоров'я, честь і гідність, недоторканість і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.

Отже, підставою для застосування відповідних заходів реагування є порушення суб'єктом господарювання законодавства про охорону праці, яке створює загрозу життю та здоров'ю людей, та у подальшому може призвести до тяжких наслідків.

Згідно з частиною першої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Станом на дату розгляду даної справи порушення, які стали підставою для звернення позивача з даним позовом для застосування заходів реагування, відповідач не усунув, не спростував документально відсутність факту їх вчинення та існування, відтак позов підлягає задоволенню в повному обсязі.

Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд враховує, що відповідно до частини другої статті 139 КАС України при задоволенні позову суб'єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб'єкта владних повноважень, пов'язані із залученням свідків та проведенням експертиз. Разом з тим, оскільки позивачем не понесені витрати по залученню свідків і проведенню експертиз, судові витрати не підлягають відшкодуванню.

Керуючись ст.ст. 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, суд -

В И Р І Ш И В:

Позов задовольнити повністю.

Застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду до товариства з обмеженою відповідальністю "Млинпром" (код ЄДРПОУ 35418478, вул. Замкова, 5, м. Липовець, Вінницька область) шляхом повного зупинення, експлуатації (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки-технологічне устаткування переробної промисловості, а саме: обоєчної машини РЗ БТО6; машини інтенсивного зволоження А1-БШУ-1; машини інтенсивного зволоження А1-БШУ-2; вальцевого станку ВМ2П; вальцевого станку А1-63-ЗН-6 од.; ситовійної машини А1-БС-20-2 од.; ентолейтора РЗ-БСР-3 од.; ентолейтор-дисмембратор ЕСМ-1,5; рассів ORTAS OKE-8-24/28.

Рішення суду першої інстанції набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.

Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Суддя Крапівницька Н. Л.

Згідно з оригіналом Суддя

Секретар

СудВінницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення17.04.2019
Оприлюднено17.04.2019
Номер документу81207663
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —120/767/19-а

Ухвала від 25.06.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Франовська К.С.

Ухвала від 06.06.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Франовська К.С.

Ухвала від 29.05.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Франовська К.С.

Рішення від 17.04.2019

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Крапівницька Н. Л.

Ухвала від 11.03.2019

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Крапівницька Н. Л.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні