ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
09 квітня 2019 року м. Дніпросправа № 0840/3905/18
Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: головуючого - судді Юрко І.В., суддів: Чабаненко С.В., Чумака С.Ю.,
секретарі судового засіданні Сколишеві О.О.,
за участі представника відповідача Михайлюченка В.М.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Головного управління Державної фіскальної служби у Запорізькій області на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 26 листопада 2018 року в адміністративній справі №0840/3905/18 (головуючий суддя 1-ої інстанції Бойченко Ю.П.) за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю ДЖОБС КАФЕ до Головного управління ДФС у Запорізькій області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення, -
В С Т А Н О В И В:
Позивач 20.09.2018 року звернувся до Запорізького окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління Державної фіскальної служби у Запорізькій області, в якому просив визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення №0007834001 від 13.08.2018 року, яким до позивача застосовано штрафні санкції за порушення законодавства у сфері виробництва та обігу алкогольних напоїв та тютюнових виробів у сумі 6800,00 грн..
В обгрунтування позову зазначено, що оскаржуваним податковим повідомленням-рішенням до позивача застосовано штрафні санкції у розмірі за реалізацію алкогольних напоїв без наявності статусу суб'єкта господарювання громадського харчування. Позивач не погоджується з такими висновками контролюючого органу з тих підстав, що основним видом його економічної діяльності є діяльність ресторанів, надання послуг мобільного харчування. Крім того, підприємство має ліцензію на роздрібну торгівлю алкогольними напоями.
Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 26 листопада 2018 року адміністративний позов задоволено.
Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення - рішення Головного управління ДФС у Запорізькій області від 13.08.2018 року № 0007834001.
Не погодившись з таким рішенням суду першої інстанції, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій просив рішення суду першої інстанції скасувати та ухвалити нове рішення про відмову в задоволенні позовних вимог. В обґрунтування апеляційної скарги зазначено, що судом першої інстанції неправильно застосовані норми матеріального права, висновки суду не відповідають обставинам справи.
Позивач надав апеляційному суду відзив на скаргу, в якому просив в задоволенні апеляційної скарги відмовити, а рішення суду першої інстанції залишити без змін.
Представник відповідача в судовому засіданні апеляційної інстанції вимоги апеляційної скарги підтримав, просив їх задовольнити.
Позивач надіслав до суду заяву, якою просив розгляд справи провести за відсутності його представника.
Згідно частини другої статті 313 Кодексу адміністративного судочинства України неявка сторін або інших учасників справи, належним чином повідомлених про дату, час і місце розгляду справи, не перешкоджає розгляду справи.
Відповідно до частин першої та другої статті 308 Кодексу адміністративного судочинства України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов'язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права.
Колегія суддів, заслухавши доповідь судді-доповідача, пояснення представника відповідача, перевіривши матеріали справи, доводи апеляційної скарги та відзиву на апеляційну скаргу, встановила наступне.
Позивач - Товариство з обмеженою відповідальністю ДЖОБС КАФЕ є юридичною особою (код ЄДРПОУ 41111288), перебуває на податковому обліку в Запорізькій об'єднаній державній податковій інспекції ГУ ДФС у Запорізькій області (відділення в Олександрівському районі м. Запоріжжя). Основним видом економічної діяльності позивача є діяльність ресторанів, надання послуг мобільного харчування (код КВЕД 56.10). Крім того, позивач здійснює діяльність у сфері обслуговування напоями (код КВЕД 56.30).
Відповідач - Головне управління ДФС у Запорізькій області є суб'єктом владних повноважень, який в даних правовідносинах реалізує надані йому Податковим кодексом України повноваження.
10.05.2018 ТОВ ДЖОБС КАФЕ в Головному управлінні ДФС у Запорізькій області отримано ліцензію на роздрібну торгівлю алкогольними напоями, реєстраційний номер 2018-08-26-64-52357, дійсну з 01.06.2018 по 01.06.2019, із зазначеним місцем торгівлі: м. Запоріжжя, пр. Соборний, 83/85, ТРЦ Аврора , 5, 6 поверх, кафе.
05.07.2018 року контролюючим органом проведено фактичну перевірку ТОВ ДЖОБС КАФЕ з питань додержання вимог, встановлених законодавством України, які є обов'язковими до виконання при здійсненні оптової і роздрібної торгівлі напоями та/або тютюновими виробами, за результатами якої 13.07.2018 року складено акт №0513/08/01/40/41111288 (а.с.16-19).
Перевіркою встановлено порушення позивачем вимог ч.6 ст.15-3 Закону України Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів від 19.12.1995 року №481/95-BP.
Висновки акту перевірки базуються на тому, що в Гастро-пабі Криша за адресою: м.Запоріжжя, пр.Соборний, 83/85 в ТРЦ Аврора , в якому здійснює діяльність ТОВ ДЖОБС КАФЕ , 05.07.2018 року встановлено торгівлю алкогольними напоями на розлив для споживання на місці без наявності статусу суб'єкта господарювання громадського харчування. Так, відповідно до даних Державного реєстру потужностей операторів ринку, об'єкт торгівлі за вищенаведеною адресою у вказаному реєстрі не зареєстровано в якості закладу громадського харчування.
На підставі акту перевірки контролюючим органом 13.08.2018 року прийнято податкове-повідомлення рішення №0007834001, яким до позивача застосовано штрафні санкції у розмірі 6800,00 грн. (а.с.12, 13).
Не погодившись із вказаним податковим повідомленням-рішенням, позивач оскаржив його до суду.
Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції зазначив, що здійснювати продаж алкогольних напоїв на розлив має право виключно заклад (підприємство) ресторанного господарства або спеціалізований відділ, що має статус підприємства з універсальним асортиментом товарів за умови наявності ліцензії на роздрібну торгівлю алкогольними напоями. На підтвердження статусу закладу ресторанного господарства позивачем надано Виписку з Єдиного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань та Статут ТОВ ДЖОБС КАФЕ , відповідно до яких основним видом економічної діяльності позивача є діяльність ресторанів, надання послуг мобільного харчування. Крім того, матеріали справи містять ліцензію на роздрібну торгівлю алкогольними напоями, видану позивачу 10.05.2018 року, якою надано право здійснювати торгівлю за місцем: м.Запоріжжя, пр.Соборний, 83/85, ТРЦ Аврора , 5, 6 поверх, кафе. За таких обставин, порушень норм Закону України №481 ТОВ ДЖОБС КАФЕ не допущено.
Колегія суддів не погоджується з висновком суду першої інстанції з огляду на таке.
Спеціальним Законом, який визначає основні засади державної політики щодо регулювання виробництва, експорту, імпорту, оптової і роздрібної торгівлі спиртом етиловим, коньячним і плодовим, спиртом етиловим ректифікованим виноградним, спиртом етиловим ректифікованим плодовим, спиртом-сирцем виноградним, спиртом-сирцем плодовим, алкогольними напоями та тютюновими виробами, забезпечення їх високої якості та захисту здоров'я громадян, а також посилення боротьби з незаконним виробництвом та обігом алкогольних напоїв і тютюнових виробів на території України, є Закон України Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів від 19.12.1995 року №481/95-BP (далі по тексту - Закон №481).
Статтею 16 Закону №481 визначено, що контроль за дотриманням цього Закону здійснюють органи, які видають ліцензії, а також інші органи в межах компетенції, визначеної законами України.
Відповідно до пп.19-1.1.13 п.19-1.1 ст.19-1 ПК України контролюючі органи здійснюють ліцензування діяльності суб'єктів господарювання з виробництва спирту, алкогольних напоїв і тютюнових виробів, оптової торгівлі спиртом, оптової та роздрібної торгівлі алкогольними напоями і тютюновими виробами та контроль за таким виробництвом.
Відповідно до ст.15 Закону №481 роздрібна торгівля алкогольними напоями (крім столових вин) або тютюновими виробами може здійснюватися суб'єктами господарювання всіх форм власності, у тому числі їх виробниками, за наявності у них ліцензій.
Ліцензія (спеціальний дозвіл) - документ державного зразка, який засвідчує право суб'єкта господарювання на провадження одного із зазначених у цьому Законі видів діяльності протягом визначеного строку (ст.1 Закону №481).
ТОВ ДЖОБС КАФЕ 10.05.2018 року в Головному управлінні ДФС у Запорізькій області отримано ліцензію на роздрібну торгівлю алкогольними напоями, реєстраційний номер 2018-08-26-64-52357, дійсну з 01.06.2018 року по 01.06.2019 року, із зазначеним місцем торгівлі: м.Запоріжжя, пр.Соборний, 83/85, ТРЦ Аврора , 5, 6 поверх, кафе.
Як зазначалось вище, в акті перевірки зафіксовано, що в Гастро-пабі Криша за адресою: м.Запоріжжя, пр.Соборний, 83/85 в ТРЦ Аврора , в якому здійснює діяльність ТОВ ДЖОБС КАФЕ , 05.07.2018 року встановлено торгівлю алкогольними напоями на розлив для споживання на місці без наявності статусу суб'єкта господарювання громадського харчування. Так, відповідно до даних Державного реєстру потужностей операторів ринку, об'єкт торгівлі за вищенаведеною адресою у вказаному реєстрі не зареєстровано в якості закладу громадського харчування. Згідно висновку акту перевірки, вказане є порушенням ч.6 ст.15-3 Закону №481, за що передбачена відповідальність, визначена абзацом 10 частини 2 статті 17 Закону №481.
Згідно із ч.6 ст.15-3 Закону України №481 продаж алкогольних напоїв на розлив для споживання на місці дозволяється тільки суб'єктам господарювання громадського харчування та спеціалізованим відділам, що мають статус суб'єктів господарювання громадського харчування, підприємств з універсальним асортиментом товарів.
Наявність ліцензії на роздрібну торгівлю алкогольними напоями, строк дії ліцензії та місце торгівлі не є спірним у даній справі.
Згідно з положеннями пункту 2 Правил роздрібної торгівлі алкогольними напоями затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 30.07.1996 року №854 (далі - Правила №854) роздрібна торгівля алкогольними напоями здійснюється через спеціалізовані підприємства, в тому числі фірмові, спеціалізовані відділи (секції) підприємств з універсальним асортиментом продовольчих товарів, а також заклади ресторанного господарства.
Відповідно до пункту 22 Правил №854 продаж алкогольних напоїв на розлив для споживання на місці здійснюється тільки закладами ресторанного господарства та спеціалізованими відділами підприємств, що мають статус закладів ресторанного господарства, підприємств з універсальним асортиментом товарів.
Відповідно до пунктів 2.2 та 2.4 розділу ІІ Інструкції щодо заповнення форм державних статистичних спостережень стосовно торгової мережі та мережі ресторанного господарства, затвердженої наказом Державного комітету статистики України від 24.10.2005 року №327, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 08.11.2005 року за №1350/11630, ресторанне господарство це вид економічної діяльності суб'єктів господарювання щодо надання послуг із задоволення потреб споживачів у харчуванні з організацією дозвілля або без нього в закладах (об'єктах) ресторанного господарства. Об'єкт (заклад) ресторанного господарства - місцева одиниця (структурний підрозділ) суб'єкта господарювання, яка розміщується в окремій будівлі або приміщенні, має, як правило, обладнаний столами та стільцями для споживання їжі зал і необхідні виробничі та побутові приміщення в якій здійснюється продаж продукції власного виготовлення і купованих товарів, переважно для споживання на місці.
Основні вимоги щодо роботи суб'єктів господарської діяльності (закладів, підприємств) усіх форм власності, що здійснюють діяльність на території України у сфері ресторанного господарства, затверджені наказом Міністерства економіки та з питань європейської інтеграції України Про затвердження Правил роботи закладів (підприємств) ресторанного господарства від 24.07.2002 року №219, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 20 серпня 2002 року за №680/6968 (далі по тексту - Наказ №219).
Згідно з положеннями пунктів 1.3, 1.5, 1.6 Наказу №219 заклад ресторанного господарства - організаційно-структурна одиниця у сфері ресторанного господарства, яка здійснює виробничо-торговельну діяльність: виробляє і (або) доготовляє, продає і організовує споживання продукції власного виробництва і закупних товарів, може організовувати дозвілля споживачів. заклади (підприємства) ресторанного господарства поділяються за типами: фабрики-кухні, фабрики-заготівельні, ресторани, бари, кафе, їдальні, закусочні, буфети, магазини кулінарних виробів, кафетерії, а ресторани та бари - також на класи (перший, вищий, люкс). Відкриття закладу (підприємства) ресторанного господарства узгоджується з органами місцевого самоврядування, установами державної санітарно-епідеміологічної служби в установленому законодавством порядку.
Суд першої інстанції, посилаючись на ту обставину, що основним видом економічної діяльності позивача є діяльність ресторанів, надання послуг мобільного харчування, а також на наявність у позивача ліцензії на роздрібну торгівлю алкогольними напоями, зробив висновок, що вказаного достатньо для можливості здійснення продажу алкогольних напоїв на розлив, а відтак про відсутність порушень норм Закону України №481 з боку ТОВ ДЖОБС КАФЕ .
Проте, колегія суддів зазначає, що судом першої інстанції безпідставно не враховано, що відповідно до положень пунктів 1.3, 1.5, 1.6 Наказу №219 заклад ресторанного господарства - це заклад, відкриття якого узгоджується з органами місцевого самоврядування, установами державної санітарно-епідеміологічної служби в установленому законодавством порядку, а відтак на такий заклад розповсюджуються вимоги Закону України Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів від 23.12.1997 року №771/97-ВР.
Відповідно до статті 25 Закону України Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів державній реєстрації підлягають потужності з виробництва та/або обігу харчових продуктів, на які не вимагається отримання експлуатаційного дозволу. Державна реєстрація потужностей здійснюється компетентним органом шляхом внесення відповідної інформації до реєстру на безоплатній основі. Потужностям у реєстрі присвоюється особистий реєстраційний номер.
Позивачем ані суду першої, ані суду апеляційної інстанції не надано доказів державної реєстрації потужностей з виробництва та/або обігу харчових продуктів, на які не вимагається отримання експлуатаційного дозволу, та в матеріалах справи такі докази відсутні.
За вказаних обставин відповідачем правомірно застосовано до позивача абзац десятий частини другої статті 17 Законом України Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів , відповідно до якого, до суб'єктів господарювання застосовуються фінансові санкції у вигляді штрафів у разі порушення вимог статті 15-3 цього Закону у розмірі 6800 гривень.
Частиною другою статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до частини першої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Відповідачем, як суб'єктом владних повноважень, доведено правомірність прийняття податкового повідомлення-рішення №0007834001 від 13.08.2018 року, яким до позивача застосовано штрафні санкції за порушення законодавства у сфері виробництва та обігу алкогольних напоїв та тютюнових виробів у сумі 6800,00 грн..
Враховуючи викладене, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що судом першої інстанції не вірно встановлені обставини справи та постанова прийнята з неправильним застосуванням норм матеріального та процесуального права, що у відповідності до статті 317 Кодексу адміністративного судочинства України є підставою для скасування рішення суду першої інстанції та ухвалення нового рішення про відмову в задоволенні адміністративного позову.
Вирішуючи питання про можливість касаційного оскарження постанови суду апеляційної інстанції, колегія суддів зазначає таке.
Відповідно до пункту 2 частини п'ятої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України не підлягають касаційному оскарженню судові рішення у справах незначної складності.
За приписами пункту 6 частини шостої статті 12 Кодексу адміністративного судочинства України для цілей цього Кодексу справами незначної складності є, зокрема, справи щодо оскарження рішення суб'єкта владних повноважень, на підставі якого ним може бути заявлено вимогу про стягнення грошових коштів у сумі, що не перевищує ста розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
Згідно з пунктом 24 частини першої статті 4 Кодексу адміністративного судочинства України розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб вираховується станом на 1 січня календарного року, в якому подається відповідна заява або скарга, вчиняється процесуальна дія чи ухвалюється судове рішення.
Відповідно до статті 7 Закону України Про Державний бюджет України на 2019 рік розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб вираховується станом на 1 січня 2019 року становить 1921 гривню, тобто до незначних у 2018 році відносяться справи щодо оскарження рішення суб'єкта владних повноважень, на підставі якого ним може бути заявлено вимогу про стягнення грошових коштів у сумі, що не перевищує 192100 гривень.
Позивач оскаржує податкове повідомлення-рішення відповідача на суму, яка не перевищує 192100 гривень, у зв'язку з чим справа, що розглядається, на час прийняття постанови суду апеляційної інстанції є справою незначної складності, а тому постанова суду апеляційної інстанції не може бути оскаржена в касаційному порядку.
Керуючись статтями 77, 243, 250, 308, 313, 315, 317, 321, 322, 325, 328 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу Головного управління Державної фіскальної служби у Запорізькій області на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 26 листопада 2018 року в адміністративній справі №0840/3905/18 задовольнити.
Рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 26 листопада 2018 року в адміністративній справі №0840/3905/18 скасувати.
В задоволенні позову Товариства з обмеженою відповідальністю ДЖОБС КАФЕ до Головного управління ДФС у Запорізькій області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення відмовити.
Постанова суду апеляційної інстанції за наслідками перегляду набирає законної сили з дати її прийняття та не може бути оскаржена в касаційному порядку.
Повний текст постанови складено 15 квітня 2019 року.
Головуючий - суддя І.В. Юрко
суддя С.В. Чабаненко
суддя С.Ю. Чумак
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 09.04.2019 |
Оприлюднено | 18.04.2019 |
Номер документу | 81213929 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Юрко І.В.
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Бойченко Юлія Петрівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні