Рішення
від 19.04.2019 по справі 1.380.2019.000622
МИКОЛАЇВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

справа №1.380.2019.000622

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

19 квітня 2019 року

Львівський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Хоми О.П., розглянувши у письмовому провадженні в м. Львові адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області про визнання протиправною бездіяльність та зобов'язання до вчинення дій,

в с т а н о в и в :

ОСОБА_1 звернувся до суду з позовною заявою до Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області (далі - ГУ ПФУ у Львівській області, відповідач), в якій просить:

- визнати протиправною бездіяльність ГУ ПФУ у Львівській області щодо не встановлення та не нарахування ОСОБА_1 пенсії за віком з дня подання відповідної заяви;

- зобов'язати ГУ ПФУ у Львівській області на підставі поданої ОСОБА_1 заяви від 06.06.2016 про призначення та виплату пенсії за віком як учаснику бойових дій встановити, нарахувати та виплатити позивачу недораховану та недовиплачену суму пенсію з 06.06.2016 у розмірі 64 763 грн 84 к.

Позовні вимоги мотивовані тим, що 06.06.2016 звернувся до пенсійного органу з заявою про призначення пенсії за віком як учаснику бойових дій, подавши при цьому документи на підтвердження 23 років 11 місяців 8 днів страхового стажу в Україні та стажу роботи з 2001 по 2006 роки в Португальській Республіки. Однак така пенсія відповідачем призначена лише після повторного звернення 07.09.2018 з заявою про призначення пенсії за віком, подання якої ініційовано відповідачем. Вважаючи бездіяльність відповідача щодо не призначення пенсії з часу первинного звернення протиправною, звернувся до суду з даним позовом.

Відповідач щодо задоволення позову заперечив з підстав, викладених у відзиві на позовну заяву, зміст якого полягає в наступному. При поданні заяви від 06.06.20016 про призначення пенсії ОСОБА_1, встановлено відсутність у нього необхідного страхового стажу. Так, страховий стаж позивача в Україні на день звернення 06.06.2016 становив 23 роки 11 місяців 8 днів при необхідному для чоловіків 25 років. Працівниками Пенсійного фонду України було вжито всіх необхідних заходів щодо встановлення страхового стажу ОСОБА_1 для призначення пенсії за віком, зокрема про підтвердження страхового стажу, набутого позивачем на території Португальської Республіки. Вказав, що у позивача виникло право на пенсію після отримання листа ГУ ПФУ у Львівські області від 03.07.2018 №50 №5020сл/03.32-07 про підтвердження страхового стажу, набутого ОСОБА_1 на території Португалії. На підставі заяви про призначення/перерахунок пенсії від 07.09.2018 ОСОБА_1 призначено і виплачується пенсія за віком у розмірі - 2 395 грн 80 к.

Ухвалою від 11.02.2019 позовну заяву залишено без руху, позивачу надано строк для усунення недоліків.

Вимоги ухвали позивачем виконано.

Ухвалою від 26.02.2019 відкрито загальне позовне провадження у справі з проведенням підготовчого засідання, відповідачу запропоновано подати відзив на позовну заяву з посиланням на докази, якими такий обґрунтовується.

14.03.2019 (вх. № 8636) подано відзив на позовну заяву.

Ухвалою від 09.04.2019 підготовче провадження у справі закрито, справу призначено до судового розгляду по суті на 09.04.2019.

09.04.2019 суд перейшов до письмового провадження.

Суд, з'ясувавши обставини, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог та заперечень, дослідивши докази, якими вони обґрунтовуються, встановив наступні фактичні обставини та відповідні їм правовідносини.

ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_1, як учасник бойових дій 06.06.2016 звернувся до відповідача з заявою про призначення пенсії за віком. До заяви долучено документи про підтвердження страхового стажу в Україні - 23 роки 11 місяців та документи про роботу в Португальській Республіці з 2001 по 2006 роки.

З'ясування відповідачем наявності у ОСОБА_1 трудового стажу у Португальській Республіці тривало з серпня 2016 року до липня 2018 року.

Вказане підтверджується направленням УПФУ у Жидачівському районі Львівської області до ГУ ПФУ у Львівській області 16.07.2016, 04.01.2017 та 22.02.2018 формулярів PT/UA-8, PT/UA-10 та зверненням ГУ ПФУ у Львівській області листами від 10.08.2016 №7740/05-16, від 13.02.2017 №1493/05-16, від 27.04.2018 №2669ел/03.32-07 до компетентних органів Португальської Республіки.

Національний центр пенсій Португалії листом від 18.04.2018 №00021731 та формуляром РТ/ UA-8 підтвердив стаж, набутий ОСОБА_1 на території Португальської Республіки.

ГУ ПФУ у Львівській області листом від 03.07.2018 №5020сп/03.30-07 надіслало вказані документи Жидачівському відділу обслуговування громадян (сервісний центр).

07.09.2018 ОСОБА_1 повторно звернувся до відповідача з заявою про призначення/перерахунок пенсії, на підставі якої позивачу з цього часу призначено пенсію за віком у розмірі - 2 395 грн 80 к.

Відповідно до протоколу призначення пенсії від 11.09.2019, стаж, що дає право на призначення пенсії за віком, становить 26 років 3 міс. і складається із стажу, здобутого військовослужбовцем під час служби в період бойових дій, трудової діяльності в Україні та Португальській Республіці.

Предметом оскарження є бездіяльність ГУ ПФУ у Львівській області щодо не призначення ОСОБА_1 пенсії за віком з дати первинного звернення з відповідною заявою 06.06.2016. При цьому, між сторонами відсутній спір щодо наявності у позивача права на таку пенсію.

При вирішенні спору суд керувався наступним.

Відповідно до статті 19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Правовідносини, що виникають у сфері пенсійного забезпечення громадян регулюються Законом України Про пенсійне забезпечення № 1788-XII від 05.11.1991 (далі - Закон № 1788-XII) та Законом України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування № 1058-ІV від 09.07.2003 (далі - Закон № 1058-ІV).

Право громадян України на державне пенсійне забезпечення визначено статтею 1 Закону № 1788-XII, відповідно до якої громадяни України мають право на державне пенсійне забезпечення за віком, по інвалідності, у зв'язку з втратою годувальника та в інших випадках, передбачених цим Законом.

Відповідно до статті 16 Закону №1788-XII військовослужбовці, особи начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ та поліцейські, які брали участь у бойових діях, а також ті, які стали інвалідами внаслідок поранення, контузії, каліцтва, одержаних при захисті Батьківщини або при виконанні інших обов'язків військової служби (службових обов'язків), або внаслідок захворювання, пов'язаного з перебуванням на фронті чи виконанням інтернаціонального обов'язку, а також батьки і дружини (якщо вони не взяли повторний шлюб) військовослужбовців, осіб начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ та поліцейських, які померли (загинули) у період проходження військової служби (виконання службових обов'язків) чи після звільнення зі служби, але внаслідок поранення, контузії, каліцтва, одержаних при виконанні обов'язків військової служби (службових обов'язків), захворювання, пов'язаного з перебуванням на фронті, ліквідацією наслідків Чорнобильської катастрофи чи виконанням інтернаціонального обов'язку, мають право на пенсію: чоловіки - після досягнення 55 років і при стажі роботи не менше 25 років; жінки - після досягнення 50 років і при стажі роботи не менше 20 років.

Зазначена норма кореспондується з пунктом 4 частини 1 статті 115 Закону №1058-IV, яким передбачено, що право на призначення дострокової пенсії за віком мають військовослужбовці, особи начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ, поліцейські, які брали участь у бойових діях, в антитерористичній операції в районах її проведення, у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях в районах їх здійснення, а також ті, яким встановлено інвалідність внаслідок поранення, контузії, каліцтва, отриманих під час захисту Батьківщини або під час виконання інших обов'язків військової служби (службових обов'язків), або внаслідок захворювання, пов'язаного з перебуванням на фронті, виконанням інтернаціонального обов'язку чи безпосередньою участю в антитерористичній операції в районах її проведення, у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях в районах їх здійснення, дружини (чоловіки), якщо вони не взяли повторний шлюб, і батьки військовослужбовців, осіб начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ, поліцейських, які померли (загинули) у період проходження військової служби (виконання службових обов'язків) чи після звільнення із служби, але внаслідок поранення, контузії, каліцтва, отриманих під час виконання обов'язків військової служби (службових обов'язків), захворювання, пов'язаного з перебуванням на фронті, ліквідацією наслідків Чорнобильської катастрофи, виконанням інтернаціонального обов'язку чи безпосередньою участю в антитерористичній операції в районах її проведення, у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях в районах їх здійснення, особи, яким надано статус учасника бойових дій відповідно до пункту 20 статті 6, особи з інвалідністю внаслідок війни відповідно до пунктів 12 та 13 статті 7 Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту , особи з числа резервістів і військовозобов'язаних, яким надано статус учасника бойових дій відповідно до пункту 19 статті 6, особи з інвалідністю внаслідок війни відповідно до пункту 11 статті 7 Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту , дружини (чоловіки), якщо вони не взяли повторний шлюб, і батьки, яким надано статус особи, на яку поширюється чинність Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту , відповідно до абзаців шостого і сьомого пункту 1 статті 10 зазначеного Закону, а також абзацу восьмого пункту 1 статті 10 зазначеного Закону з числа членів сімей резервістів і військовозобов'язаних, - після досягнення чоловіками 55 років, жінками - 50 років та за наявності страхового стажу не менше 25 років у чоловіків і не менше 20 років у жінок.

Аналіз зазначених норм свідчить, що військовослужбовці, які брали участь у бойових діях, мають право на призначення дострокової пенсії після досягнення чоловіками 55 років, жінками - 50 років та за наявності страхового стажу не менше 25 років у чоловіків і не менше 20 років у жінок.

Відповідно до статті 15 Угоди між Україною та Португальською Республікою про соціальне забезпечення, ратифікованої Законом України Про ратифікацію Угоди між Україною та Португальською Республікою про соціальне забезпечення від 21.12.2011 №4209-VI (далі - Угода) якщо працівник безперервно чи з перервою підпадав під дію законодавства обох Договірних Держав, страховий стаж, набутий за законодавством кожної з Договірних Держав, ураховується, у разі необхідності, іншою Договірною Державою для набуття, збереження або відновлення права на пенсію, передбачену цією частиною, так, ніби цей стаж набуто за її законодавством за умови, що вони не перекривають один одного.

Статтею 16 Угоди визначено, що компетентна інституція кожної з Договірних Держав визначає, чи відповідає певна особа умовам набуття права на пенсію з урахуванням, у разі необхідності, положень статті 15.

Якщо певна особа відповідає таким умовам, компетентна інституція розраховує пенсії виключно та безпосередньо на основі страхового стажу, набутого за законодавством, яке ця інституція застосовує.

Компетентна інституція Договірної Держави, яка надає пенсію згідно з пунктом 2, ураховує виключно доходи, отримані відповідною особою на території цієї Договірної Держави.

Якщо загальна тривалість страхового стажу, набутого за законодавством однієї з Договірних Держав, менша одного року і якщо за цим законодавством не було набуто права на пенсію виключно на основі цього стажу, компетентна інституція відповідної Договірної Держави не зобов'язана надавати допомогу за згаданий стаж.

Згідно з пунктом 4 зазначений страховий стаж ураховується компетентною інституцією іншої Договірної Держави так, ніби його набуто за її законодавством.

Якщо загальна сума пенсії, яку повинні сплатити компетентні інституції обох Договірних Держав, є меншою, ніж мінімальна сума, передбачена законодавством Договірної Держави, на території якої проживає відповідна особа, компетентна інституція цієї Договірної Держави сплачує цій особі за період проживання на її території додаткову суму в розмірі різниці між двома зазначеними сумами.

Суд зазначає, що відповідно до п.1.6 Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування , затвердженого Постановою правління Пенсійного фонду України від 25.11.2005 № 22-1, звернення за призначенням пенсії може здійснюватися в будь-який час після виникнення права на пенсію, але не раніше, ніж за місяць до досягнення пенсійного віку. Днем звернення за пенсією вважається день приймання органом, що призначає пенсію, заяви про призначення, перерахунок, відновлення або переведення з одного виду пенсії на інший (п.1.7).

При прийманні документів орган, що призначає пенсію:

1) перевіряє правильність оформлення заяви, відповідність викладених у ній відомостей про особу даним паспорта та документам про стаж;

2) перевіряє зміст і належне оформлення наданих документів;

3) перевіряє копії відповідних документів, фіксує й засвідчує виявлені розбіжності (невідповідності).

Орган, що призначає пенсію, має право вимагати від підприємств, установ та організацій, фізичних осіб до оформлення у тримісячний строк з дня подання заяви прийнятих і подання додаткових документів, передбачених законодавством, а також перевіряти обґрунтованість їх видачі;

4) видає пам'ятку пенсіонеру (додаток 4), копія якої зберігається у пенсійній справі (п.4.2 Порядку).

Згідно з частиною 1 статті 45 Закону № 1058-IV пенсія призначається з дня звернення виплачується щомісяця рівними частинами, що не перевищують місячного розміру пенсії.

Статтею 46 Закону № 1058-IV визначено, що нараховані суми пенсії, на виплату яких пенсіонер мав право, але не отримав своєчасно з власної вини, виплачуються за минулий час, але не більше ніж за три роки до дня звернення за отриманням пенсії. У цьому разі частина суми неотриманої пенсії, але не більш як за 12 місяців, виплачується одночасно, а решта суми виплачується щомісяця рівними частинами, що не перевищують місячного розміру пенсії.

Нараховані суми пенсії, не отримані з вини органу, що призначає і виплачує пенсію, виплачуються за минулий час без обмеження будь-яким строком з нарахуванням компенсації втрати частини доходів.

Компенсація втрати частини пенсії у зв'язку з порушенням строків її виплати пенсіонерам здійснюється згідно із законом.

ОСОБА_1, будучи учасником бойових дій, 06.06.2016, звернувся до пенсійного органу з заявою про призначення дострокової пенсії за віком.

На час звернення позивачу виповнилося 57 років.

При зверненні до територіального органу ПФУ ОСОБА_1 разом із заявою надано документи про наявність у нього необхідних 25 років страхового стажу, здобутого в Україні та в Португальській Республіці.

Вказане в сукупності зумовлювало право позивача на отримання дострокової пенсії за віком з дня звернення з відповідною заявою до відповідача, тобто з 06.06.2016.

Однак таку пенсію відповідач призначив лише з 07.09.2018, після надходження у 2018 році від компетентного органу Португальської Республіки підтвердження про трудовий (страховий) стаж ОСОБА_1 станом на 06.06.2016, що було взято до уваги при прийнятті 11.09.2018 рішення про призначення пенсії.

Суд зазначає, що відповідач, отримавши відповідні документи від компетентного органу Португальської Республіки, повинен був без зволікань призначити ОСОБА_1 пенсію з 06.06.2016, однак цього не зробив. Така бездіяльність відповідача є протиправною. Одержання відповіді щодо підтвердження трудового стажу позивача через 2 роки відбулося не з вини ОСОБА_1,який не може зазнавати негативних наслідків через несвоєчасні дії компетентних органів.

Призначення пенсії ОСОБА_1 всупереч вимог частини 1 статті 45 Закону № 1058-IV не з 06.06.2016 (дати первинного звернення), а з 07.09.2018 (дати повторного звернення) свідчить про порушення відповідачем права позивача на своєчасне отримання дострокової пенсії за віком.

Відповідно до вимог частини другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Беручи до уваги встановлені фактичні обставини справи, суд дійшов висновку, що ГУ ПФУ у Львівській області вказані вимоги щодо обов'язку довести правомірність своїх дій не виконало.

Відповідно до частини другої статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Даючи оцінку поведінці відповідача, яка зумовила звернення позивача до суду з даним позовом, суд дійшов висновку, що мала місце бездіяльність відповідача щодо несвоєчасного призначення ОСОБА_1 пенсії за віком зі зниженням пенсійного віку, яка не відповідає визначеним частиною 2 статті 2 КАС України критеріям поведінки відповідача у спірних правовідносинах та порушує право позивача на своєчасне призначення та отримання пенсії за віком зі зниженням пенсійного віку, тому таку бездіяльність слід визнати протиправною, задовольнивши першу з позовних вимог.

Друга позовна вимога є похідною від першої і також підлягає до задоволення як обґрунтована шляхом зобов'язання ГУ ПФУ у Львівській області здійснити з 06.06.2016 до 06.09.2018 включно нарахування та виплату позивачу пенсії за віком у розмірі, встановленому чинним законодавством за період з 06.06.2016 до 06.09.2018 включно.

Ураховуючи викладене в сукупності, суд дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог, тому позов слід задовольнити повністю.

Відповідно до частини 1 статті 139 КАС України підлягають відшкодуванню за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області понесені позивачем судові витрати у вигляді судового збору в сумі 770 грн , сплаченого квитанцією №7 від 04.02.2019.

Керуючись ст.ст.6-10, 14, 72-77, 90, 132, 159, 241-246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

в и р і ш и в :

Позов ОСОБА_1 (вул. Дорошенка, 53/16, смт. Журавно, Жидачівський район, Львівська область, 81780, РНОКПП НОМЕР_1) до Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області (вул. Митрополита Андрея, 10, м.Львів, 79016, код ЄДРПОУ 13814885) про визнання протиправною бездіяльність та зобов'язання до вчинення дій, - задовольнити повністю.

Визнати протиправною бездіяльність Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області (вул. Митрополита Андрея, 10, м. Львів, Львівська обл., 79000, код ЄДРПОУ 13814885) щодо не призначення ОСОБА_1 (вул. Дорошенка, 53/16, смт. Журавно, Жидачівський район, Львівська область, 81780, РНОКПП НОМЕР_1) пенсії за віком з дня подання заяви про призначення пенсії 06.06.2016.

Зобов'язати Головне управління Пенсійного фонду України у Львівській області (вул. Митрополита Андрея, 10, м. Львів, Львівська обл., 79000, код ЄДРПОУ 13814885) здійснити з 06.06.2016 до 06.09.2018 включно нарахування та виплату ОСОБА_1 (вул. Дорошенка, 53/16, смт. Журавно, Жидачівський район, Львівська область, 81780, РНОКПП НОМЕР_1) пенсії за віком у розмірі, встановленому чинним законодавством за період з 06.06.2016 до 06.09.2018 включно.

Стягнути з Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області (вул. Митрополита Андрея, 10, м.Львів, 79016, код ЄДРПОУ 13814885) за рахунок бюджетних асигнувань на користь ОСОБА_1 (вул. Дорошенка, 53/16, смт. Журавно, Жидачівський район, Львівська область, 81780, РНОКПП НОМЕР_1) судовий збір в сумі 770 (сімсот сімдесят) грн 00 коп.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя О.П. Хома

СудМиколаївський районний суд Львівської області
Дата ухвалення рішення19.04.2019
Оприлюднено21.04.2019
Номер документу81276987
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —1.380.2019.000622

Постанова від 07.07.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шинкар Тетяна Ігорівна

Ухвала від 02.07.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шинкар Тетяна Ігорівна

Ухвала від 01.07.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шинкар Тетяна Ігорівна

Ухвала від 01.07.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шинкар Тетяна Ігорівна

Ухвала від 31.05.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шинкар Тетяна Ігорівна

Рішення від 19.04.2019

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Хома Олена Петрівна

Ухвала від 09.04.2019

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Хома Олена Петрівна

Ухвала від 26.02.2019

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Хома Олена Петрівна

Ухвала від 11.02.2019

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Хома Олена Петрівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні