Рішення
від 12.04.2019 по справі 923/10/19
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХЕРСОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХЕРCОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул.Театральна,18, м. Херсон, 73000,

тел./0552/26-47-84, 49-31-78, факс 49-31-78, веб сторінка: ks.arbitr.gov.ua/sud5024/


Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

12 квітня 2019 року Справа № 923/10/19

Господарський суд Херсонської області у складі судді Литвинової В.В., при секретарі Горголь О.М., розглянувши у відкритому судовому засіданні справу

за позовом : Державної екологічної інспекції у Херсонській області, м.Херсон

до : Комунально-побутового підприємства "Світанок", с. Залізний Порт Херсонської області

про відшкодування збитків в сумі 138 642,05 грн заподіяних державі порушенням законодавства про надра

за участю представників сторін:

від позивача : уповноважений представник Степанець Ю.В.;

від відповідача : уповноважений представник Вічна І.В.;

03.01.2019 року до Господарського суду Херсонської області надійшла позовна заява № 2657-10-11 від 27.12.2018 Державної екологічної інспекції у Херсонській області до Комунально-побутового підприємства "Світанок", в якій просить стягнути заборгованість 138 642,05 грн заподіяних державі порушенням законодавства про надра.

Ухвалою Господарського суду Херсонської області від 21.01.2019 за вказаним позовом відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання на 07.02.2019.

Ухвалою Господарського суду Херсонської області від 12.03.2019 суд закрив підготовче провадження та призначив справу до судового розгляду по суті на 02.04.2019.

В судовому засіданні від 02.04.2019 було оголошено перерву до 12.04.2019.

Відповідач у відзиві на позовну заяву стверджує, що позовні вимоги задоволенню не підлягають.

Так, державною екологічною інспекцією у Херсонській області (далі - Держекоінспекція) у період з 23.06.2016 по 24.06.2016 проведено перевірку дотримання Комунальним підприємством КПП "Світанок" вимог природоохоронного законодавства в галузі охорони атмосферного повітря, водних і земельних ресурсів щодо поводження з відходами та небезпечними хімічними речовинами, зокрема, перевірено водопостачання та водовідведення.

За результатами перевірки складений акт перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства в галузі охорони атмосферного повітря, водних і земельних ресурсів щодо поводження з відходами та небезпечними хімічними речовинами.

В ході перевірки встановлено та в акті зафіксовано, що основним видом діяльності КПП "Світанок" є збирання, очищення та розподілення води. Зазначений факт підтверджується Витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та змістом Статуту підприємства.

Актом перевірки також зафіксовано, що згідно угоди про взаємовідносини Новофедорівської сільської ради та КПП "Світанок" на комунальне обслуговування, укладеної 10.01.2005 року, Новофедоріська сільська рада доручає КПП "Світанок" здійснювати експлуатацію, технічне обслуговування та ремонт водонапірних башт Рожновського, артезіанських свердловин та водопровідних мереж с Залізний Порт та с. Новофедорівка на термін 10 років.

За вказаною угодою КПП "Світанок" в свою чергу зобов'язалося забезпечити безперебійну роботу мереж, здійснювати роботи по профілактиці та поточному ремонту, підтримувати господарство в належному стані, надавати платні послуги на замовлення населення та організацій.

Актом перевірки також встановлено, що на виконання вказаної угоди за актами приймання передачі Комунальному підприємству "Світанок" були передані, зокрема, артезіанські свердловини №№ 8-481, 8- 527 в с Залізний Порт та №№ 8-194, 2-25, 8-316 в с Новофедорівка.

Відомості про місцезнаходження свердловин, їх характеристики тощо зазначено в паспортах свердловин (копії додаються).

Крім того, у відповідності до вимог законодавства (пункту 5 Порядку державного обліку артезіанських свердловин, облаштування їх засобами вимірювання об'єму видобутих підземних вод, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 08.10.2012 № 963, артезіанські свердловини облаштовано засобами вимірювання об'єму видобутих підземних вод, які пройшли в установленому законодавством порядку державну метрологічну атестацію.

Вказане підтверджується паспортами лічильників, встановлених на артезіанських свердловинах.

02.07.2015 року Департаментом екології та природних ресурсів Херсонської ОДА Комунально-побутовому підприємству "Світанок" було видано дозвіл на спеціальне водокористування терміном дії з 02.07.2015 року по 01.07.2018 року, який надавав право КІШ "Світанок" на водозабір підземних вод (п.п. "в" п.2. дозволу) на території Новофедорівської сільської ради Голопристанського району Херсонської області з водозабірних споруд (п.п. "в" п.4 дозволу) - артезіанських свердловин №№ 8-481, 8- 527 в с Залізний Порт та №№ 8-194, 2-25, 8-316 в с Новофедорівка Голопристанського району Херсонської області загальним обсягом не більше 522,866 тис. м3 /рік (п.п. "а" п.5 дозволу).

Передбаченого даним дозволом обсягу забору води КП КПП "Світанок" не перевищувало.

Крім того, у відповідності до вимог діючого законодавства КП КПП "Світанок" у період, який перевірявся, подавало звіти про використання води та здійснювало оплату податку за спеціальне водокористування.

Окрім того, відповідач зауважує, що позивачем не зазначено. в чому полягають збитки та не надав доказів їх існування.

В засіданні суду 12.04.2019 оголошувалась вступна та резолютивна частини рішення.

Розглянувши матеріали справи, дослідивши надані до справи докази, заслухавши представників сторін, які прибули в судове засідання, суд -

в с т а н о в и в:

23 - 24.06.2016 року державними інспекторами з охорони навколишнього природного середовища Херсонської області відповідно до пункту "а" статті 20-2 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища", та Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" проведено планову перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства Комунальним підприємством комунально - побутове підприємство Світанок (далі - Відповідач).

При проведенні перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства Інспекцією встановлено, що Відповідач здійснює свою діяльність на підставі виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців серії АС № 653184, дата реєстрації - 18.03.2002, реєстраційний номер юридичної особи СДР: 10004949302.

Відповідно до довідки АБ № 654159 від 29.03.2013 з єдиного державного реєстру підприємств та організацій України основними видами діяльності за КВЕД є: забір очищення та постачання води, збирання безпечних підходів, каналізація, відведення й очищення стічних вод.

Згідно угоди про взаємовідносини Новофедорівської сільської ради та КП КПП "Світанок" на комунальне обслуговування, укладеної 10.01.2005, Новофедорівська сільська рада доручає КПП "Світанок" здійснювати експлуатацію, технічне обслуговування та ремонт водонапірних башт Рожновського, артезіанських свердловин та водопровідних мереж с Залізний Порт та с Новофедорівка на термін 10 років.

Позивач у позові зазначає, що проведеною перевіркою дотримання вимог природоохоронного законодавства та листа КПП "Світанок" від 10.08.2018 за № 23 Інспекцією встановлено, що підприємство здійснювало самовільний забір підземної води зі свердловин №№ 8-481. 8-524. 8-25. 8-316. 8-194 без спеціального дозволу на користування надрами.

Порушення вимог природоохоронного законодавства підтверджується актом перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства в галузі охорони атмосферного повітря, водних і земельних ресурсів щодо поводження з відходами та небезпечними хімічними речовинами від 23-24.06.2016 року № 02-11/220 Інспекції, протоколом про адміністративне правопорушення від 04.07.2016 № 6990, постановою про накладення адміністративного стягнення від 08.07.2016 № 04-11/166 відносно директора КІШ "Світанок" ОСОБА_3 та ухвалою Одеського апеляційного адміністративного суду від 20.09.2016 по справі № 654/2377/16-а, якою залишено в силі постанову Голопристанського районного суду Херсонської області від 03.08.2016 по справі № 654/2377/16-а.

Згідно із ст. 1 Водного кодексу України, водокористування це використання вод (водних об'єктів) для задоволення потреб населення, промисловості, сільського господарства, транспорту та інших галузей господарства, включаючи право на забір води, скидання стічних вод та інші види користування вод (водних об'єктів); водні ресурси обсяги поверхневих, підземних і морських вод відповідної території.

Водокористування може бути двох видів - загальне та спеціальне.

Спеціальне водокористування - це забір води з водних об'єктів із застосуванням споруд або технічних пристроїв, використання води та скидання забруднюючих речовин у водні об'єкти, включаючи забір води та скидання забруднюючих речовин із зворотними водами із застосуванням каналів (ст.48 ВК України).

Згідно з п. 9 ч. 1 ст. 44, ст. 49 Водного кодексу України спеціальне водокористування здійснюється на підставі дозволу. Відповідно до положень цього Кодексу дозвіл на спеціальне водокористування це документ, який засвідчує право певного суб'єкта господарювання на користування водними ресурсами (у тому числі і тих, що відносяться до корисних).

У дозволі на спеціальне водокористування встановлюються ліміт забору води, ліміт використання води та ліміт скидання забруднюючих речовин, строки спеціального водокористування.

Статтею 19 Кодексу України про надра (далі - Кодекс), передбачено, що надра надаються в користування підприємствам, установам, організаціям і громадянам лише за наявності у них спеціального дозволу на користування ділянкою надр.

Права та обов'язки користувача надр виникають з моменту отримання спеціального дозволу на користування надрами (ст. 24 Кодексу).

Відповідно до ст. 56 Кодексу, однією з основних вимог в галузі охорони Надр є додержання встановленого законодавством порядку надання надр у користування і недопущення самовільного користування надрами.

Статтями 65, 67 Кодексу передбачено, що порушення законодавства про надра тягне за собою дисциплінарну, адміністративну, цивільно-правову і кримінальну відповідальність згідно з законодавством України.

Відповідальність за порушення законодавства про надра несуть особи, винні у тому числі і в самовільному користуванні надрами. Підприємства, установи, організації та громадяни зобов'язані відшкодувати збитки, завдані ними внаслідок порушень законодавства про надра, в розмірах і порядку, встановлених законодавством України.

Порядок розрахунку розмірів відшкодування шкоди фізичними особами, фізичними особами - підприємцями та юридичними особами в процесі їх діяльності внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів регулюється Методикою розрахунку розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів, затвердженою наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища та ядерної безпеки України від 20.07.2009 № 389 та зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 14.08.2009 за № 767/16783, зі змінами, внесеними згідно наказу Міністерства екології та природних ресурсів № 367 від 05.11.2015 (далі - Методика).

Пунктом 1.2 Методики, в редакції, що діяла на момент проведення перевірки, визначено, що порядок визначення розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів, в тому числі у разі самовільного використання водних ресурсів при відсутності дозвільних документів (дозволу на спеціальне водокористування та/або спеціального дозволу на користування надрами (підземні води).

Методика застосовується державними інспекторами України з охорони навколишнього природного середовища та державними інспекторами з охорони навколишнього природного середовища відповідних територій (далі - державні інспектори) при розрахунку розмірів збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів, які за результатами державного контролю за додержанням вимог суб'єктами господарювання природоохоронного законодавства (пункт 1.4).

Державні інспектори з дати встановлення факту порушення вимог законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів проводять збір і аналіз необхідних матеріалів і, на підставі цієї Методики, розраховують розмір відшкодування збитків.

Відповідно до пункту 1 Положення про Державну екологічну інспекцію у Херсонській області, затвердженого наказом Державної екологічної інспекції України від 22.11.2018 № 249 (далі - Положення), Державна екологічна інспекція у Херсонській області є територіальним органом Державної екологічної інспекції України та їй підпорядковується.

Повноваження Інспекції поширюються на територію Херсонської області, за винятком території та об'єктів, віднесених до зони діяльності Державної екологічної інспекції Північно-Західного регіону Чорного моря та Державної Азовської морської екологічної інспекції.

Відповідно до п. 9.1 Методики державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища Херсонської області, внаслідок порушення Відповідачем вимог природоохоронного законодавства, а саме - забір підземної води без дозволу на спеціальне водокористування, було проведено розрахунок збитків.

Згідно розрахунку збитків за самовільне використання водних ресурсів за відсутності дозвільних документів, а саме спеціального дозволу на користування надрами (підземними водами) у період з 15.09.2015 по 24.06.2016 сума збитків склала 138 642,05 грн.

Матеріалами справи підтверджується, що Державною екологічною інспекцією у Херсонській області було направлено на юридичну адресу Комунально-побутового підприємства "Світанок" претензію № 10-10/64 від 27.09.2018 з розрахунками заподіяних державі збитків за самовільне використання водних ресурсів за відсутності дозвільних документів, а саме спеціального дозволу на користування надрами (підземними водами) у 2015, 2016, з пропозицією добровільно відшкодувати збитки, заподіяні державі внаслідок порушення ст.ст. 16, 19, 23, 24 Кодексу України про надра, ст. 38 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища".

Відповідно до статті 38 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" використання природних ресурсів в Україні здійснюється у порядку загального і спеціального використання природних ресурсів. В порядку спеціального використання природних ресурсів громадянам, підприємствам, установам і організаціям надаються у володіння, користування або оренду природні ресурси на підставі спеціальних дозволів, зареєстрованих у встановленому порядку, за плату для здійснення виробничої та іншої діяльності, а у випадках, передбачених законодавством України, - на пільгових умовах.

У відповідності до статті 68 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" підприємства, установи, організації та громадяни зобов'язані відшкодовувати шкоду, заподіяну ними внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, в порядку та розмірах, встановлених законодавством України. Відповідальність за порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища несуть особи, винні у самовільному спеціальному використанні природних ресурсів; підприємства, установи, організації та громадяни зобов'язані відшкодовувати шкоду, заподіяну ними внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, в порядку та розмірах, встановлених законодавством України.

Шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, підлягає компенсації, як правило, в повному обсязі без застосування норм зниження розміру стягнення та незалежно від збору за забруднення навколишнього природного середовища та погіршення якості природних ресурсів (ст.69 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища").

За частиною першою статті 1166 Цивільного кодексу України майнова шкода завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю майну фізичної чи юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала. Частиною другою цієї статті передбачено, що особа, яка завдала шкоди звільняється від її відшкодування, якщо вона доведе, що шкоду завдано не з її вини.

Враховуючи викладене, судом встановлено, що Комунально-побутове підприємство "Світанок" у 2015 і 2016 роках самовільно використовувало водні ресурси за відсутності спеціального дозволу на користування надрами.

Суд погоджується з думкою позивача, що своїми діями відповідач допустив грубе порушення вимог кодексу України про надра, Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища".

Суд вважає за доцільне зазначити, що згідно з пунктом 1.6. роз'яснення Вищого арбітражного суду України № 02-5/744 від 27.06.2001 "Про деякі питання практики вирішення спорів, пов'язаних із застосуванням законодавства про охорону навколишнього природного середовища" вирішуючи спір про відшкодування шкоди, заподіяної навколишньому природному середовищу, господарському суду слід виходити з презумпції вини правопорушника. Отже, Позивач не повинен доводити наявність вини Відповідача у заподіянні шкоди навколишньому природному середовищу, навпаки, Відповідач повинен довести, що у діях його працівників відсутня вина у заподіянні шкоди.

Враховуючи положення ч. 4 ст. 238 ГПК України, зміст п.58 рішення у справі Серявін та ін. проти України щодо тлумачення належного обґрунтування рішення, заперечення відповідача судом відхиляються як такі, що не спростовують доказів позивача.

Відповідно до ст. 73 ГПК України, доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: письмовими, речовими і електронними доказами; висновками експертів; показаннями свідків.

Згідно ч. 1 ст. 74 ГПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. За змістом ст. 76 ГПК України належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення. Водночас обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування (ст. 77 ГПК України).

Відповідно до ст. 86 ГПК України, суд, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності, задовольняє позовні вимоги в повному обсязі.

У зв'язку із задоволенням позову судові витрати, відповідно до ст. 129 ГПК України, покладаються на відповідача.

На підставі вищевикладених норм права, керуючись ст. ст. 129, 232, 233, 237, 238, 240, 241, п.п. 17.5 п. 17 Розділу ХІ "Перехідні положення" Господарського процесуального кодексу України, суд -

у х в а л и в:

1.Позовні вимоги задовольнити в повному обсязі.

2.Стягнути з Комунального підприємства комунально-побутове підприємство "Світанок" (75653, с.Залізний Порт, вул.Шкільна, 45, код ЄДРПОУ 31963769) на користь Державної екологічної інспекції у Херсонській області (73026, м.Херсон, пров.Козацький, 10, код ЄДРПОУ 38044149, р/р № 33110331021149, МФО 899998, ККД 24062100, отримувач УК у Голопристанському районі, с.Новофедорівка, банк отримувача Казначейство України (ЕАП) збитки, заподіяні державі в сумі 138 642,05 грн та 2 079,63 грн судового збору.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи, апеляційна скарга подається до Південно-західного апеляційного господарського суду через Господарський суд Херсонської області (підпункт 17.5 пункту 1 Розділу ХІ "Перехідні положення" Господарського процесуального кодексу України).

Дата складання повного тексту рішення 22.04.2019 року.

Суддя В.В.Литвинова

СудГосподарський суд Херсонської області
Дата ухвалення рішення12.04.2019
Оприлюднено22.04.2019
Номер документу81304415
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —923/10/19

Судовий наказ від 29.07.2019

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Нікітенко С. В.

Ухвала від 29.07.2019

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Нікітенко С. В.

Постанова від 16.07.2019

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Савицький Я.Ф.

Ухвала від 27.05.2019

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Савицький Я.Ф.

Рішення від 12.04.2019

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Литвинова В.В.

Ухвала від 12.03.2019

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Литвинова В.В.

Ухвала від 06.03.2019

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Литвинова В.В.

Ухвала від 22.02.2019

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Литвинова В.В.

Ухвала від 07.02.2019

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Литвинова В.В.

Ухвала від 21.01.2019

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Литвинова В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні