Рішення
від 19.04.2019 по справі 200/2650/19-а
ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

19 квітня 2019 р. Справа№200/2650/19-а

приміщення суду за адресою: 84122, м.Слов'янськ, вул. Добровольського, 1

Донецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Михайлик А.С., при секретарі судового засідання Столяренко Я.С. розглянув у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження в приміщенні Донецького окружного адміністративного суду адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю УКРСПЕЦШАХТОБУД до Головного управління Державної фіскальної служби у Донецькій області, Державної фіскальної служби України про скасування рішення про відмову в реєстрації податкової накладної та зобов'язання зареєструвати податкову накладну,

за участю:

від позивача: ОСОБА_1,

від відповідача 1, відповідача 2: ОСОБА_2

ЗМІСТ ПОЗОВНИХ ВИМОГ ОСОБА_3

Товариство з обмеженою відповідальністю УКРСПЕЦШАХТОБУД (надалі за текстом позивач) звернулося до суду із позовом до Державної фіскальної служби України із позовом про визнання протиправною бездіяльності щодо нереєстрації податкової накладної та зобов'язання зареєструвати податкову накладну.

В наданому позові позивач зауважив на протиправності зупинення податкової накладної № 122 від 28.12.2018, оскільки з квитанції про зупинення податкової накладної незрозуміло за якою ознакою товариство віднесено до ризикових платників податку та не визначено критерію ризиковості з наведених в пункті 1.6. Критеріїв ризиковості платника якому податків відповідає зазначена податкова накладна. Крім цього, позивач зауважив на тому, що наведене фіскальним органом в квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної посилання на пункту 1.6. Критеріїв ризиковості платника податку не є законною підставою зупинення реєстрації податкової накладної, тому що квитанція не містить обов'язкових реквізитів, що передбачені пунктом 13 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної.

Заявою від 26.03.2019 позивач уточнив заявлені позовні вимоги та просив суд визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДФС у Донецькій області від 16.01.2019 та зобов'язати Державну фіскальну службу України зареєструвати податкову накладну № 122 від 28.12.2018

В обґрунтування протиправності прийнятого відповідачем 1 рішення про відмову в реєстрації податкової накладної від 16.01.2019 позивач зазначив не визначення в квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної переліку документів, які слід надати позивачу для реєстрації податкової надкнаої.

В судовому засіданні представник позивача надав пояснення аналогічні викладеним в позові, просив суд задовольнити позов.

Відповідач 1 - Головне управління Державної фіскальної служби у Донецькій області та відповідач 2 - Державна фіскальна служба України у наданих до суду відзивах проти задоволення заявлених позивачем вимог заперечували. В обґрунтування правомірності прийнятого рішення про відмову в реєстрації податкової накладної зазначили, що позивачем після зупинення реєстрації не надано зовнішньоекономічних договорів та банківських виписок (розрахункових) документів, що стало підставою для прийняття рішення про відмову в реєстрації податкової накладної.

В судовому засіданні представник відповідачів надав пояснення аналогічні викладеним у відзивах, просив суд відмовити позивачу в задоволенні позовних вимог повністю.

ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ

Ухвалою від 26.02.2019 відкрито провадження у справі, справу призначено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження з викликом сторін, судове засідання у справі призначено на 12.03.2019. Протокольною ухвалою від 12.03.2019 клопотання ДФС України про розгляд справи в порядку загального позовного провадження залишено без розгляду. В розгляді справи оголошувалася перерва до 14.03.2019. Ухвалою від 14.03.2019 за наслідком розгляду клопотання Державної фіскальної служби України перейдено до розгляду справи в порядку загального позовного провадження та призначено підготовче засідання у справі на 29.03.2019. Судове засідання відкладалося на 02.04.2019 та 12.04.2019. Ухвалою від 02.04.2019 до участі розгляді справи у якості співвідповідача залучено Головне управління ДФС у Донецькій області. Протокольною ухвалою від 12.04.2019 закрито підготовче провадження у справі та призначено справу до розгляду у відкритому засіданні на 19.04.2019.

ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ ОБСТАВИНИ

Товариство з обмеженою відповідальністю УКРСПЕЦШАХТОБУД (позивач) є юридичною особою, зареєстровано в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань за кодом 40946733. За даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань місцезнаходженням товариства є: 84122, Донецька обл., м. Слов'янськ, вул. Університетська, буд. 36, оф. 6. За даними Єдиного державного реєстру позивач перебуває на обліку Головному управлінні ДФС у Донецькій області (Слов'янська ОДПІ ГУ ДФС у Донецькій області). Позивач є платником податку на додану вартість, що підтверджується витягом реєстру платників податку на додану вартість № 1605224500282 (арк. справи 12).

09.01.2019 позивачем направлено для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 122 від 28.12.2018, в якій продавцем (постачальником визначений позивач, покупцем - ТОВ ОСОБА_4 № 3 , ПДВ в сумі 19806,14 грн. (арк. справи 13). Згідно квитанції від 10.01.2019 податкову накладну прийнято (реєстраційний номер документу НОМЕР_1), реєстрацію зупинено відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, у зв'язку із тим, що податкові накладні відповідають вимогам підпункту 1.6 пункту 1 Критеріїв ризиковості платника податку . За змістом квитанції позивачу запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних.

З метою реєстрації вказаної податкової накладної позивач направив до податкового органу пояснення та копії актів виконаних робіт за грудень 2018 року, копію договору підряду № 741 ШСП від 16.03.2017, на підставі якого позивачем виконувалися роботи для ТОВ ШАХТА СВЯТО-ПОКРОВСЬКА № 3 , ліцензію на здійснення господарської діяльності з будівництва об'єктів IV та V категорій складності, що підтверджується наявним в матеріалах справи повідомленням № 1 від 15.01.2019 та іншими наявними в матеріалах справи документами (арк. справи 167, 168-180).

Як вбачається з наданих позивачем документів після зупинення реєстрації податкової накладної, 16.03.2017 між ТОВ ШАХТА СВЯТО-ПОКРОВСЬКА № 3 (генпідрядник) та позивачем (підрядник) укладений договір підряду № 741 ШСП згідно умов якого позивач зобов'язався виконати власними та залученими засобами будівельно-монтажні роботи, передбачені проектною документацією за об'єктами будівництва ПрАТ ШУ Покровське , гарантувати їх належну якість та усувати допущені недоліки та дефекти в гарантійні строки, а генпідрядник зобов'язався прийняти та сплатити зазначені роботи. Згідно актів приймання виконаних будівельних робіт за грудень 2018 року № 75, № 77, 76, 78, 80, 81, № 64 КФ, 65 КФ,65-1 КФ, 66 КФ, 70 КФ у грудні 2018 року позивачем на виконання прийнятих зобов'язань за договором № 741 ШСП від 16.03.2017 виконано роботи на вартістю 99 030,70 грн., сума ПДВ - 19 806,14. Копії цих актів наявні в матеріалах справи (арк. справи 34-37, 38-41, 42-46, 47-51, 52-59, 60-63, 64- 67, 68-73, 74-78, 79-82, 83-85)

Рішенням від 16.01.2019 № 11052616/40946733 комісією Головного управління ДФС у Донецькій області відмовлено в реєстрації наданої позивачем на реєстрацію податкової накладної № 122 від 28.12.2018 (арк. справи 15-16).

Рішенням комісії з питань розгляду скарг від 28.01.2019 № 5284/40946733/2 надана позивачем скарга на рішення про відмову в реєстрації податкової накладної залишена без задоволення, а рішення комісії контролюючого органу про відмову в реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних залишено без змін (арк. справи 33).

ДЖЕРЕЛА ПРАВА Й АКТИ, ЇХ ЗАСТОСУВАННЯ

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначення переліку податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, права та обов'язки платників податків, компетенція контролюючих органів, повноваження і обов'язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, визначаються положеннями Податкового кодексу України.

Пунктом 201.1. статті 201 Податкового кодексу України встановлений обов'язок платника скласти на дату виникнення податкових зобов'язань податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Згідно пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов'язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Пунктом 14.1.60 статті 14 Податкового кодексу України встановлено, що єдиним реєстром податкових накладних є реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.

Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних затверджений постановою Кабінетом Міністрів України № 1246 від 29 грудня 2010 року .

Пункт 201.16 статті 201 Податкового кодексу України в редакції Закону від 07.12.2017 р. N 2245-VIII передбачає, що реєстрація податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Згідно пунктів 12, 13 Порядку № 1246 від 29 грудня 2010 року після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться їх перевірки, після чого формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

Пунктом 17 цього порядку передбачено, що у разі зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування формується квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Така квитанція одночасно надсилається постачальнику (продавцю) та отримувачу (покупцю) - платнику податку.

Пунктом 3 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України № 117 від 21 лютого 2018 року визначений перелік ознак за якими перевіряються податкові накладні /розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених у разі зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику), що подаються на реєстрацію в Реєстрі до проведення моніторингу, за результатами якого можливе зупинення їх реєстрації.

Пунктом 5 зазначеного Порядку передбачено, що податкова накладна/розрахунок коригування, які підлягають моніторингу, перевіряються на відповідність критеріям ризиковості платника податку, критеріям ризиковості здійснення операцій та показникам позитивної податкової історії платника податку.

У разі, коли за результатами моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну / розрахунок коригування, або податкова накладна / розрахунок коригування відповідають критеріям ризиковості платника податку, крім податкової накладної / розрахунку коригування, складених платником податку, який має позитивну податкову історію платника податку, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється (пункти 6, 7 Порядку).

Згідно пункту 12 Порядку у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування. Така квитанція є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складання податкової накладної / розрахунку коригування; 2) порядковий номер, номенклатура товарів/послуг продавця, код товару згідно з УКТЗЕД / послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, зазначені у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрація яких зупинена; 3) критерій(ї) ризиковості платника податку та/або критерій(ї) ризиковості здійснення операцій, на підставі якого(их) зупинено реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 4) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (Пункт13 Порядку)

Згідно пункту 21 Порядку № 117 від 21 лютого 2018 року підставами для прийняття комісіями контролюючих органів рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування визначено: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено; ненадання платником податку копій документів відповідно до підпункту 4 пункту 13 цього Порядку; надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства.

Пунктом 20 наведеного порядку передбачено, що податкова накладна / розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у тому числі, в день настання однієї набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.

ОЦІНКА ДОВОДІВ СТОРІН ТА ВИСНОВКИ СУДУ

За змістом оскаржуваного позивачем рішення № 11052616/40946733 від 16.01.2019 про відмову в реєстрації податкової накладної підставою відмови в реєстрації розрахунків зазначено ненадання позивачем копій: договорів, зокрема, зовнішньоекономічних контрактів, з додатками до них та розрахункових документів, банківських виписок з особових рахунків.

При вирішенні питання щодо обґрунтованості наведеного рішення суд виходить із наступного.

Положеннями пункту 201.16 Податкового кодексу України, положеннями Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1246 від 29.12.2010 та Порядку з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету міністрів України № 117 від 21.02.2018 передбачено право контролюючого органу прийняти рішення про відмову в реєстрації податкових накладної після зупинення їх реєстрації. Водночас, положення наведених нормативно-правових актів передбачають, що у разі зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригувань контролюючий орган має повідомити платника податків про необхідність надання документів чи пояснень задля подальшої реєстрації податкових накладних чи розрахунків коригувань, реєстрацію яких зупинено.

Відповідачі є суб'єктами владних повноважень у розумінні положень Кодексу адміністративного судочинства України, мають спеціальну правосуб'єктність. Згідно частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Право контролюючого органу на витребування в платника податків певних документів кореспондує обов'язок надання таких документів платником податків. Втім, контролюючий орган під час витребування документів в платника податків має визначити їх перелік. Платник податку має чітко розуміти що від нього вимагає орган владних повноважень та мати можливість передбачати наслідки своєї поведінки в залежності від виконання чи невиконання вимоги контролюючого органу.

Оскільки квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної № 122 від 28.12.2018 не містить адресованої позивачу вимоги надати документи, необхідні для реєстрації податкової накладної, суд дійшов висновку, що прийняте комісією відповідача 1 рішення від 16.01.2019 №№ 1052616/40946733 про відмову в реєстрації податкової накладної через ненадання копій документів є неправомірним та прийнятим за відсутності на те правових підстав.

Суд не приймає посилання відповідача на порушення позивачем реєстраційного ліміту податкових накладних, який встановлюється у відповідності до пункту 200-1.3 статті 200 Податкового кодексу України, оскільки оскаржуване позивачем рішення, що є предметом спору в цій справі, не містить такої підстави відмови для реєстрації податкової накладної № 122 від 28.12.2018.

Пунктом 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 № 1246 встановлено, що у разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.

Враховуючи те, що рішення про відмову комісії відповідача 1 в реєстрації податкової накладної в ЄРПН є протиправними, суд дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог про зобов'язання відповідача 2 зареєструвати в Єдиному реєстрі податкову накладну № 122 від 28.12.2018.

Відповідно до частин першої, третьої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа. При частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.

Частиною 8 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що у випадку якщо спір виник внаслідок неправильних дій сторони суд має право покласти на таку сторону судові витрати повністю або частково незалежно від результатів вирішення спору.

З огляду на таке, суд вважає за можливе покласти витрати, пов'язані із розглядом цієї справи у вигляді сплаченого позивачем судового збору на відповідача 2 - Головне управління Державної фіскальної служби у Донецькій області.

З огляду на викладене вище, на підставі положень Податкового кодексу України, Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1246 від 29.12.2010, Порядку з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 117 від 21.02.2018 та керуючись ст.ст. 2, 3, 5, 9, 12, 15, 19, 22, 25, 32, 72, 76, 77, 79, 139, 194, 205, 241-243, 245, 246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги товариства з обмеженою відповідальністю УКРСПЕЦШАХТОБУД (ідентифікаційний код юридичної особи 40946733, адреса: 84122, Донецька обл., м. Слов'янськ, вул. Університетська, буд. 36, оф. 6) до Головного управління Державної фіскальної служби у Донецькій області (ідентифікаційний код юридичної особи 39406028, адреса: 87526, м. Маріуполь, вул. 130-ї Таганрозької дивізії, буд. 114), Державної фіскальної служби України (ідентифікаційний код юридичної особи 39292197, адреса: 04053, м. Київ, Львівська площа, буд. 8) про скасування рішення № 1052616/40946733 від 16.01.2019 про відмову в реєстрації податкової накладної № 122 від 28.12.2018 та зобов'язання зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 122 від 28.12.2018, - задовольнити повністю.

Скасувати рішення Головного управління Державної фіскальної служби у Донецькій області № 1052616/40946733 від 16.01.2019 про відмову в реєстрації податкової накладної № 122 від 16.01.2019.

Зобов'язати Державну фіскальну службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 122 від 28.12.2018.

Стягнути на користь товариства з обмеженою відповідальністю УКРСПЕЦШАХТОБУД за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Державної фіскальної служби у Донецькій області судові витрати в розмірі 3842 (три тисячі вісімсот сорок дві) гривні 00 копійок.

У судовому засіданні проголошено вступну та резолютивну частину рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

У відповідності до пп. 15.5 п. 15 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди, а матеріали справ витребовуються та надсилаються судами за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу. У разі порушення порядку подання апеляційної чи касаційної скарги відповідний суд повертає таку скаргу без розгляду.

Повне судове рішення складено 22 квітня 2019 року.

Суддя Михайлик А.С.

СудДонецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення19.04.2019
Оприлюднено23.04.2019
Номер документу81330534
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —200/2650/19-а

Ухвала від 11.03.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гончарова І.А.

Ухвала від 13.12.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Білоус О.В.

Ухвала від 26.11.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Білоус О.В.

Ухвала від 21.10.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гончарова І.А.

Ухвала від 02.09.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гончарова І.А.

Постанова від 24.07.2019

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гаврищук Тетяна Григорівна

Постанова від 24.07.2019

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гаврищук Тетяна Григорівна

Ухвала від 10.06.2019

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гаврищук Тетяна Григорівна

Ухвала від 10.06.2019

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гаврищук Тетяна Григорівна

Рішення від 19.04.2019

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Михайлик А.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні