ЦЕНТРАЛЬНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м.Дніпро, пр.Д.Яворницького, 65
16.04.2019 року Справа № 904/9617/17
Центральний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючого судді (доповідача) - Кузнецової І.Л.,
суддів - Кощеєва І.М., Подобєда І.М.
при секретарі судового засідання: Мацекос І.М.,
розглянувши апеляційну скаргу Кам'янської міської ради Дніпропетровської області на рішення господарського суду Дніпропетровської області від 18.12.2018 у справі №904/9617/17(суддя Манько Г.В., повне рішення складено 21.12.2018)
за позовом Кам'янської міської ради Дніпропетровської області, м.Кам"янське
до публічного акціонерного товариства "Дніпровський металургійний комбінат", м.Кам"янське
про внесення змін до договору оренди землі від 21.12.2004 №01905
ВСТАНОВИВ:
- рішенням господарського суду Дніпропетровської області від 18.12.2018 у справі №904/9617/17 Кам'янській міській раді Дніпропетровської області відмовлено в задоволенні позову про внесення змін до договору оренди землі від 21.12.2004 №01905, укладеного між позивачем та публічним акціонерним товариством " Дніпровський металургійний комбінат" шляхом визнання укладеною додаткової угоди до вказаного договору в редакції, наведеній у позовній заяві;
- приймаючи рішення, господарський суд виходив з обставин щодо відсутності витягу з технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки, розмір якої запропоновано позивачем у спірній додатковій угоді до договору оренди земельної ділянки як підстави для обчислення орендної плати;
- не погодившись з прийнятим рішенням, Кам'янська міська рада подала апеляційну скаргу, в якій з посиланням на неправильне застосування господарським судом норм матеріального та процесуального права, невідповідність висновків, викладених в рішенні, обставинам справи, просить це рішення скасувати, прийняти нове рішення та задовольнити позовні вимоги;
- у поданій скарзі йдеться про помилкові висновки господарського суду щодо неможливості укладення спірної додаткової угоди з підстав, зазначених у ст.ст. 638, 640, 641, 642, 643, 644 Цивільного кодексу України, про те, що у зв'язку з приведенням у відповідність до чинного законодавства порядку обчислення орендної плати виникли обставини, передбачені п.3.3 договору (зі змінами), як підстави для обов'язкового перегляду (зміни) розміру орендної плати, про те, що 29.09.2017 Кам'янською міською радою було прийнято рішення №816-19/VII «Про затвердження Положення про порядок обчислення та сплати орендної плати за земельні ділянки у межах міста», яким визначено ставку орендної плати у розмірі 4 проценти від нормативної грошової оцінки та з прийняттям якого втратив чинність п.1 рішення міської ради від 23.06.2017 № 725-17/VII «Про затвердження Положення про порядок обчислення та сплати орендної плати за земельні ділянки у межах міста» з 01.10.2017, про те, що у даній справі орендна плата за земельну ділянку розрахована позивачем з урахуванням нормативної грошової оцінки, визначеної на підставі рішення Кам'янської міської ради №842-38/ VI від 12.07.2013 та рішення №816-19/ VII від 29.09.2017, які є чинними та обов'язковими до виконання, про те, що судом не надано належної оцінки тому факту, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок не залежить від волевиявлення сторін договору, а є способом регулювання державою плати за користування землею, зміна нормативної грошової оцінки земельних ділянок є передумовою зміни розміру орендної плати, а тому невнесення сторонами договору оренди змін до його умов в частині, що встановлюється у законодавчому порядку, не звільняє сторін від обов'язку їх виконання;
- відповідач у відзиві на апеляційну скаргу зазначив, що підстави для задоволення позовних вимог Кам'янської міської ради відсутні, рішення суду першої інстанції є законним та обґрунтованим і має бути залишено без змін;
- при цьому відповідач посилається на те, що обрання позивачем такого способу захисту порушеного права як визнання додаткової угоди до договору оренди земельної ділянки укладеною не відповідає як приписам ч.2 ст.16 Цивільного кодексу України, так і не грунтується на нормах спеціального захисту, що регулюють земельні відносини, у випадку, що розглядається, сторони не досягли згоди з усіх умов, викладених в проекті додаткової угоди до договору, а відтак, на підставі ч.1ст.638 Цивільного кодексу України додаткова угода в редакції позивача не може вважатися укладеною, на те, що починаючи з 01.11.2016 і станом на час виникнення спору позивачем не приймалося будь-якого рішення про проведення нормативної грошової оцінки спірної земельної ділянки, відповідна технічна документація за результатами проведення нормативної грошової оцінки землі позивачем протягом вказаного періоду часу не затверджувалася та офіційно 15.07.2017 не оприлюднювалася, а тому законні підстави для внесення змін до договору оренди в частині визначення розміру нормативної грошової оцінки у запропонованій міськрадою редакції були відсутні, на те, що відповідно до п.8.1 рішення Кам'янської міської ради №816-19/ VII від 29.09.2017 для визначення розміру орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок, у зв'язку з чим, за відсутності витягу з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель, якою б визначався інший розмір нормативної грошової оцінки спірної земельної ділянки (відмінний від того, який зазначено в додатковій угоді між сторонами №7684 від 01.11.2016р.), п.3.1 договору оренди не міг бути викладений в редакції позивача та на те, що податки і збори не можуть змінюватись протягом бюджетного періоду, відтак нові ставки орендної плати, що затверджені вищезазначеним рішенням міськради №816-19/ VII, підлягають застосуванню не раніше ніж 01.01.2019;
- представник відповідача в судове засідання не з'явився, про час та місце розгляду справи відповідач повідомлений належним чином.
Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представника позивача, колегія суддів приходить до висновку про те, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню в силу наступного.
Як вбачається з матеріалів справи, між Дніпродзержинською міською радою (орендодавцем) та відкритим акціонерним товариством «Дніпровський металургійний комбінат» (орендарем) 15.12.2004р. укладено договір оренди земельної ділянки, відповідно до п.1.1 якого орендодавець зобов'язався надати, а орендар прийняти у строкове платне користування земельну ділянку площею 1,2526 га, що розташована за адресою: м. Дніпродзержинськ, вул. Димитрова, 117 згідно з планом земельної ділянки, що додається.
Відповідно до п. 1.4 договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки на момент укладення цього договору становить 2025658грн.25коп.
Умовами п. 2.1 договору передбачено, що договір укладається на строк до 16.11.2026р. Після закінчення строку дії договору орендар має переважне право поновлення його на новий строк.
Згідно з п.3.1 договору орендна плата вноситься орендарем виключно у грошовій формі в розмірі 24307грн.90коп./рік, що становить 2025грн.66коп./міс., і вноситься на рахунок місцевого бюджету.
В п. 3.2 договору сторонами узгоджено, що орендна плата сплачується за базовий податковий (звітний) період, який дорівнює календарному місяцю, щомісячно протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця.
П.3.3 договору передбачено, що розмір орендної плати щорічно переглядається у випадках і з моменту: зміни умов господарювання, передбачених договором; у тому числі внаслідок інфляційних процесів; збільшення розміру ставки земельного податку; інших випадках, передбачених законодавчими актами України і визначається в окремій угоді.
Згідно з п. 8.1. договору зміна умов договору оренди можлива за взаємною згодою сторін.
У разі недосягнення згоди щодо умов договору оренди, його дострокового розірвання на вимогу зацікавленої сторони та інші спори вирішуються у судовому порядку.
17.12.2004р. між сторонами підписано акт прийому-передачі земельної ділянки, згідно з яким передано земельну ділянку площею 1,2526 га в оренду до 16.11.2026р. для розміщення об'єкту по виробництву кулінарних виробів.
01.11.2016р. сторонами укладено додаткову угоду №7684 до договору, в якій сторони прийшли до взаємної згоди внести зміни у договір, викласти пункти договору у наступній редакції:
«П.1.4.Нормативна грошова оцінка земельної ділянки на 10.10.2016 становить 4434756грн.40 коп..
П. 3.1. Орендна плата вноситься орендарем виключно у грошовій формі на рахунок місцевого бюджету розмірі 155216,47 грн./рік без податку на додану вартість, яка визначається відповідно до рішень міської ради міста ради від 12.07.2013 №842-38/VІ “Про затвердження нормативної грошової оцінки земель Дніпродзержинськ”, від 30.09.2016 №349-10/VII “Про внесення змін до рішення міської д 12.07.2013 №842-38/VI зі змінами”.
П.3.3. Розмір орендної плати переглядається у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів орендної плати, визначених Податковим кодексом України; підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції; зміни коефіцієнтів індексації, зазначених законодавством. Орендар щорічно самостійно індексує розмір орендної плати, визначеної в договорі та декларує її до податкових органів відповідно до прийнятого коефіцієнту індексації нормативної грошової оцінки земель; прийняття орендодавцем рішення про збільшення або зменшення орендної плати у відповідності до чинного законодавства; затвердження нової нормативної грошової оцінки землі.».
Матеріали справи містять Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 10.10.2016 №1147/86-16, на підставі якого сторонами укладена вказана вище додаткова угода.
Звертаючись з позовом про внесення змін до договору оренди земельної ділянки, позивач послався на те, що 29.09.2017 Кам'янською міською радою було прийняте рішення №816-19/VI «Про затвердження Положення про порядок обчислення та сплати орендної плати за земельні ділянки у межах міста, з прийняттям якого втратив чинність п.1 рішення міської ради від 23.06.2017 № 725-17/ VІI та відповідно до п. 5 цього Положення з 01.10.2017 визначений розмір орендної плати за земельні ділянки у відсотках від нормативної грошової оцінки, зокрема, п.5.2 визначено ставки орендної плати за земельні ділянки, які не зазначені в пунктах 5.1, 5.3. – 4 проценти від нормативної грошової оцінки.
Підставою для розрахунку та внесення змін до договору оренди, позивач зазначив лист відділу у м. Кам'янське міськрайонного управління у Петриківському районні Головного управління Держгеокадастру України у Дніпропетровській області від 21.08.2017р. № 4-0.192-186/122-17, згідно з яким нормативна грошова оцінка 1 кв.м земельної ділянки із застосуванням К(і) – 1,897 за адресою м.Кам'янське, вул. М. Грушевського, 117 для земель, які не внесені до Державного земельного кадастру складає 625грн.34коп.
За наслідками розгляду вказаного позову господарським судом прийнято оскаржуване рішення.
Ч.1 ст.632 Цивільного кодексу України передбачено, що ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки, тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.
Згідно з ч.1 ст.21 Закону України «Про оренду землі» орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди, крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України.
Відповідно до п. 3 ч. 1 ст. 15 Закону України "Про оренду землі" істотною умовою договору оренди землі є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення, перегляду та відповідальності за її несплату.
Ч.2 ст.651 Цивільного кодексу України передбачено, що договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.
Приписами ч. 2 ст. 632 Кодексу унормовано, що зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.
Ст. 30 Закону України "Про оренду землі" визначено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
Згідно з п.288.5 ст.288 Податкового кодексу України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: не може бути меншою розміру земельного податку, встановленого для відповідної категорії земельних ділянок на відповідній території; не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.
Відповідно до вимог ст. 5 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні (крім випадків спадкування спадкоємцями першої та другої черги за законом (як випадків спадкування ними за законом, так і випадків спадкування ними за заповітом) і за правом представлення, а також випадків спадкування власності, вартість якої оподатковується за нульовою ставкою) та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, вартості земельних ділянок площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.
Ст.13 Закону передбачено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі: визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.
У відповідності до вимог ст.15 Закону України "Про оцінку земель" підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок може проводитися також на підставі договору, який укладається заінтересованими особами в порядку, встановленому законом.
Згідно ст. 18 Закону нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться: розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років.
В ст. 20 Закону вказано, що за результатами нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.
У даному випадку, дані про нормативну грошову оцінку спірної земельної ділянки за ставкою 625грн.34коп. за 1 кв.м визначені позивачем на підставі листа відділу у м. Кам'янське міськрайонного управління у Петриківському районні Головного управління Держгеокадастру України у Дніпропетровській області від 21.08.2017р. № 4-0.192-186/122-17.
При цьому витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки з зазначенням вказаної вище ставки відсутній, у зв'язку з чим, відсутні і підстави для укладення сторонами додаткової угоди до договору щодо зміни розміру орендної плати на рівні 4 процентів від нормативної грошової оцінки, передбаченого рішенням Кам'янської міської ради від 29.09.2017 №816-19/VII «Про затвердження Положення про порядок обчислення та сплати орендної плати за земельні ділянки у межах міста».
З огляду на викладене позовні вимоги задоволенню не підлягають.
Тому рішення господарського суду слід залишити без змін.
Посилання скаржника на неможливість надання витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку спірної земельної ділянки, оскільки інформація про неї не внесена до відомостей Державного земельного кадастру, а тому підлягає застосуванню нормативна грошова оцінка 1 кв.м земельної ділянки на рівні 625грн.34коп., як для земель, які не внесені до Державного земельного кадастру колегія суддів вважає безпідставними з огляду на наступне.
Відповідно до ст.1 Закону України «Про Державний земельний кадастр», державний земельний кадастр – єдина державна геоінформаційна система відомостей про землі, розташовані в межах державного кордону України, їх цільове призначення, обмеження у їх використанні, а також дані про кількісну та якісну характеристику земель, їх оцінку, про розподіл земель між власниками і користувачами;
Державна реєстрація земельної ділянки – внесення до Державного земельного кадастру передбачених цим Законом відомостей про формування земельної ділянки та присвоєння їй кадастрового номера.
Кадастровий номер земельної ділянки - індивідуальна, що не повторюється на всій території України, послідовність цифр та знаків, яка присвоюється земельній ділянці під час її державної реєстрації і зберігається за нею протягом усього часу існування.
Відповідно до ст.16 Закону земельній ділянці, відомості про яку внесені до Державного земельного кадастру, присвоюється кадастровий номер.
Кадастровий номер земельної ділянки є її ідентифікатором у Державному земельному кадастрі.
Система кадастрової нумерації земельних ділянок є єдиною на всій території України.
Структура кадастрових номерів земельної ділянки визначається Кабінетом Міністрів України.
Кадастрові номери земельних ділянок зазначаються у рішеннях органів державної влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування про передачу цих ділянок у власність чи користування, зміну їх цільового призначення, визначення їх грошової оцінки, про затвердження документації із землеустрою та оцінки земель щодо конкретних земельних ділянок.
Кадастровий номер скасовується лише у разі скасування державної реєстрації земельної ділянки. Зміна власника чи користувача земельної ділянки, зміна відомостей про неї не є підставою для скасування кадастрового номера.
Скасований кадастровий номер земельної ділянки не може бути присвоєний іншій земельній ділянці.
Інформація про скасовані кадастрові номери земельних ділянок зберігається у Державному земельному кадастрі постійно.
З матеріалів справи вбачається, що предметом договору оренди є земельна ділянка, яка розташована по вулиці Димитрова, 117 у м. Кам'янське загальною площею 1,2526га, кадастровий номер 1210400000:02:020:0004 ( а.с. 13).
Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки по вулиці Димитрова, 117 у м. Дніпродзержинськ також містить посилання на кадастровий номер земельної ділянки - 1210400000:02:020:0004 площею 1,2526га, нормативна грошова оцінка земельної ділянки складає 4434756грн.40коп. ( а.с. 112)
Таким чином, позивач безпідставно визначив розмір орендної плати як за земельну ділянку, яка не внесена до Державного земельного кадастру, згідно з листом Головного управління Держгеокадастру.
Не приймаються до уваги доводи апеляційної скарги про те, що у зв'язку з приведенням у відповідність до чинного законодавства порядку обчислення орендної плати виникли обставини, передбачені п.3.3 договору (зі змінами), як підстави для обов'язкового перегляду (зміни) розміру орендної плати та про те, що 29.09.2017 Кам'янською міською радою було прийнято рішення №816-19/VII «Про затвердження Положення про порядок обчислення та сплати орендної плати за земельні ділянки у межах міста», яким затверджено Положення про порядок обчислення та сплати орендної плати за земельні ділянки у межах міста та визначено ставку у розмірі 4 процентів від нормативної грошової оцінки та з прийняттям якого втратив чинність п.1 рішення міської ради від 23.06.2017 № 725-17/VII «Про затвердження Положення про порядок обчислення та сплати орендної плати за земельні ділянки у межах міста» з 01.10.2017, виходячи з наступного.
Відповідно до ст. 144 Конституції України та ст.73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" рішення, прийняті органом місцевого самоврядування, є обов'язковими до виконання на відповідній території.
Згідно з п.п. 34, 35 ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання: вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин; затвердження відповідно до закону ставок земельного податку, розмірів плати за користування природними ресурсами, що є у власності відповідних територіальних громад.
П. 3.3 договору оренди від 21.12.2004 (в редакції додаткової угоди від 01.11.2016) сторони узгодили, що підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами цього договору, має бути рішення, яке прийняте орендодавцем у відповідності до чинного законодавства, тобто, законодавча зміна граничного (мінімального чи максимального) розміру цієї плати або зміна розміру земельного податку, а не затвердження рішенням міської ради Положення, яким визначені нові ставки в залежності від видів економічної діяльності землекористувача.
При цьому, рішення міської ради може бути самостійною підставою для внесення змін до договору оренди, якщо сторони цього договору визначили безпосередньо в самому договорі таку підставу для внесення змін до нього, що відповідає принципу свободи договору, встановленому статтями 3, 6, 627 Цивільного кодексу України.
Вказана позиція узгоджується з позицією Верховного Суду у складі судової палати для розгляду справ щодо земельних відносин та права власності Касаційного господарського суду, висловленій в постанові №910/7905/17 від 16.04.2018.
Безпідставні доводи апеляційної скарги про ненадання судом першої інстанції належної оцінки тому факту, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок не залежить від волевиявлення сторін договору, а є способом регулювання державою плати за користування землею, зміна нормативної грошової оцінки земельних ділянок є передумовою зміни розміру орендної плати, а тому невнесення сторонами договору оренди змін до його умов в частині, що встановлюється у законодавчому порядку, не звільняє сторін від обов'язку їх виконання, оскільки для визначення нормативної грошової оцінки земельної ділянки обов'язкова наявність витягу з технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки, як це передбачено вимогами ст. 20 Закону України "Про оцінку земель".
Інші доводи апеляційної скарги не впливають на юридичну оцінку обставин справи, здійснену господарським судом у відповідності до норм чинного законодавства.
Керуючись ст.ст. 269, 275, 276, 282 - 284 Господарського процесуального кодексу України, суд
ПОСТАНОВИВ:
- рішення господарського суду Дніпропетровської області від 18.12.2018 у справі №904/9617/17 залишити без змін, апеляційну скаргу без задоволення;
- постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду протягом двадцяти днів з дня складення повної постанови;
- повна постанова складена 23.04.2019
Головуючий суддя І.Л. Кузнецова
Суддя І.М. Кощеєв
Суддя І.М. Подобєд
Суд | Центральний апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 16.04.2019 |
Оприлюднено | 24.04.2019 |
Номер документу | 81334954 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Кузнецова Ірина Леонідівна
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Кузнецова Ірина Леонідівна
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Кузнецова Ірина Леонідівна
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Кузнецова Ірина Леонідівна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Манько Геннадій Валерійович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Манько Геннадій Валерійович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Манько Геннадій Валерійович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Манько Геннадій Валерійович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Манько Геннадій Валерійович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Манько Геннадій Валерійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні