Рішення
від 18.04.2019 по справі 921/479/18
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ТЕРНОПІЛЬСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

18 квітня 2019 року м. ТернопільСправа № 921/479/18

Господарський суд Тернопільської області

у складі судді Бурди Н.М.

при секретарі судового засідання Крутіній Ю.С.

розглянув матеріали справи

за позовом: Скалатської міської ради, вул. Грушевського, 2, м. Скалат, Підволочиський район, Тернопільська область, 47851

до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю «Капітал-ПАРС» , вул. Грушевського, 92, м. Скалат, Підволочиський район, Тернопільська область, 47851

про: розірвання договору найму (оренди) комплексу №1312 від 14.11.2011 .

За участі представників сторін:

позивача: юрисконсульт ОСОБА_1, довіреність №169 від 23.01.2019р.; міський голова ОСОБА_2, рішення №1 від 10.12.2015р.;

відповідача: адвокат ОСОБА_3, ордер ТР №052027 від 23.01.2019р.; ОСОБА_4, керівник, витяг з ЄДР серія АА №074988 від 16.10.2012.

Учасникам судового процесу оголошено склад суду.

Запис розгляду судової справи здійснюється за допомогою технічних засобів, а саме: програмно-апаратного комплексу "Акорд", відповідно до вимог статей 8, 222 Господарського процесуального кодексу України.

Суть справи:

20.11.2018 Скалатська міська рада звернулась до Господарського суду Тернопільської області з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю «Капітал-ПАРС» про розірвання договору найму (оренди) комплексу №1312 від 14.11.2011.

Позовні вимоги мотивовані тим, що внаслідок істотного порушення відповідачем умов спірного договору його слід розірвати в односторонньому порядку за рішенням суду. При цьому позивач покликається на приписи ст.ст. 526, 629, 651, 773 ЦК України.

Ухвалою суду від 23.11.2018 відкрито провадження у справі, вирішено розгляд справи здійснювати за правилами загального позовного провадження зі стадії підготовчого провадження. Зазначеною ухвалою підготовче засідання у даній справі призначено на 13.12.2018 о 11:00 год., з подальшим неодноразовим його відкладенням, востаннє на 21.02.2019.

24.01.2019 відповідачем подано відзив на позовну заяву (вх.номер 1430 від 24.01.2019), у якому позовні вимоги не визнає, вважає їх безпідставними та необґрунтованими, покликаючись на те, що:

- рішенням Скалатської міської ради № 713 від 24 жовня 2013 року вирішено призупинити нарахування орендної плати за використання майнового комплексу сміттєзвалища по вул. Грушевського ,92 в м.Скалаті. Дане рішення з 2013 року по даний час не скасоване, а відтак нарахування орендної плати за період з листопада 2014 року по 31.08.2018 року Скалатською міською радою суперечить рішеню № 713 від 24 жовтня 2013 року;

- не погоджується відповідач з твердженням позивача , що з жовтня місяця 2014 року ТзОВ Капітал- Парс мало правову можливість здійснювати дії, передбачені чинним законодавством щодо оформлення права оренди земельної ділянки чи будь- яких інших своїх зобовязань. Вказує, що саме Позивачем чиняться дії щодо вільного та цільового використання орендованого майна, а саме комплексу сміттєзвалища, а також дії щодо оформлення договору оренди земельної ділянки. Дані обставини підтверджуються рішеннями виконавчого комітету та сесії Скалатської міської ради, а саме рішенням № 150 від 26 листопада 2012 року, рішення № 133 від 20 листопада 2012 року., п. 2,3 рішення №150 від 03 квітня 2013 року, рішення № 68 від 14 травня 2018 року;

-зазначає, що у відповідності до вимог ч.6 ст. 762 ЦК України Наймач звільняється від сплати за весь час протягом якого майно не могло бути використане ним через обставини, за які він не відповідає;

-вважає, що у відповідача відсутні правові підстави визначені в ст. 783 ЦК України для звернення з позовом, викладені в позовні заяві обставини є суперечливими та такими що не можуть бути підставою для задоволення позовних вимог Скалатської міської ради.

07.02.2019 позивачем подано відповідь на відзив №315 від 05.02.2019 (вх.номер 2232), у якому зазначає , що:

-відповідно до п.2.1. Договору розмір орендної плати становить 15 143,00 грн. в рік.; розмір плати встановлено у відповідності до затвердженої методики розрахунку орендної плати за майно що є комунальною власністю територіальної громади м.Скалат та с. Поплави в розмірі 10 % від вартості майна, що становить 15 143,00 грн. на рік або 1261,91 грн. на місяць з обов'язковими переглядом суми орендної плати кожні 2 роки;

-відповідно до розрахунку заборгованості по орендній платі за комплекс сміттєзвалища ТзОВ Капітал -Парс від 04.02.2019 року № 276, зробленого головним бухгалтером Скалатської міської ради в період з грудня 2011 року по грудень 2018 року, включно ТзОВ Капітал-Парс було нараховано 107262,50 грн., з них сплачено було 15 143,00 грн. тобто заборгованість по орендній платі за користування комплексом сміттєзвалища станом на 01.01.2019 року становить 92 119,50 грн. Перша і єдина оплата поступила у 2012 році в сумі 15 143, 00 грн., тобто за один рік;

-позивач підтверджує, що рішенням сесії Скалатської міської ради № 713 від 24 жовтня 2013 року вирішено призупинити нарахування орендної плати за використання майнового комплексу сміттєзвалища по вул. Грушевського,92, однак в дане рішення були внесені зміни рішенням № 1102 від 12 серпня 2015 року, яким було виключено п.2 з рішення сесії Скалатської міської ради від 24 жовтня 2013 року № 713 та провести нарахування орендної плати ТзОВ Капітал -ПАРС , відповідно до Договору оренди, згідно діючого законодавства в повному обсязі: з листопада 2013 до липня 2015 року включно, про що ТзОВ Капітал Парс було повідомлено та надіслано рахунки для сплати орендної плати;

-зазначає, що Капітал-ПАРС від початку своєї роботи недобросовісно відносилося до виконання своїх обов'язків та порушило ряд договірних зобов'язань, а саме: баки для сміття та ящики для пластику не були розставлені по всій території міста, навіть на прилеглій до сміттєзвалища вул. Грушевського в районі с. Криве; після припинення товариством вивезення сміття в листопаді 2012 року, незважаючи на те, що окремими жителями міста послуги були оплачені до кінця року, баки з міста не були забрані, що призвело до нездорової обстановки та складної санітарно- епідеміологічної ситуації в місті; території баків утримувались в незадовільному стані, навіть після демонтажу баків сміття не було зібране про що свідчать неодноразові звернення жителів громади (заява від 02.04.2013 року № Н-38-090) для їх зачистки міська рада була змушена залучати МКП Комунальник і у зв'язку з цим зазнавати додаткових видатків; за час здійснення своєї діяльності ТзОВ Капітал-ПАРС не здійснило комплексу робіт по відведенню земельної ділянки для обслуговування сміттєзвалища та не звернулося до міської ради за дозволом на виготовленя проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок для розміщення сміттєвих баків; ТзОВ Капітал-ПАРС не забезпечило роздільного збирання сміття, ящики з пластиком не вивозились місяцями; товариство не взяло участі в конкурсі на вивіз твердих побутових відходів з міста на 2013 рік, що підтверджується довідкою від 11.08.2015 року № 384, сконцентрувавшись тільки на сміттєзвалищі, при тому, що оренда сміттєзвалища була лише додатковою умовою для забезпечення вивезення сміття з міста в цілому. У зв'язку із цими обставинами, Скалатською міською радою було прийнято рішення № 542 від 03 квітня 2013 року Про виділення коштів на ліквідацію несанкціонованих сміттєзвалищ на території м.Скалат , де пунктом 3 зобов'язано МКП Комунальник виконати роботи по вивезенню сміття разом з ящиками на місцеве сміттєзвалище, зачистивши територію та залучивши для цього необхідну техніку;

-з огляду на наведене позивач вважає, що несплата орендної плати за майно є не єдиною причиною для розірвання Договору найму (оренди) комплексу Скалатською ОТГ , як зазначає у своєму відзиві Відповідач.

21.02.2019 відповідачем подано доповнення до відзиву на позовну заяву від 19.02.2019 (вх.№ 3059), у якому позовні вимоги не визнає, вважає їх безпідставними та необґрунтованими, покликаючись на те, що :

-рішенням Скалатської міської ради № 713 від 24 жовтня 2013 року вирішено призупинити нарахування орендної плати за використання майнового комплексу сміттєзвалища по вул. Грушевського ,92 в м. Скалаті. Також згідно п.1 даного рішення Скалатською міською радою вирішено повторно з'ясувати юридичний аспект питання щодо припинення договору оренди із спеціалістами . Дане рішення з 2013 року по даний час не скасоване та є чинним, що дає підстави вважати те, що саме Скалатською радою чиняться перешкоди в вільному в використанні майнового комплексу сміттєзвалища по вул. Грушевського,92 в м. Скалаті, а відтак і оформленні будь-яких документів на оренду земельної ділянки площею 4,600 га., саме для обслуговування комплексу сміттєзвалища;

-звертає увагу суду на те що, згідно рішення № 540 від 03 квітня 2013 року Скалатської міська рада вирішила відмовитись від послуг ТОВ Капітал -ПАРС у питанні вивезення сміття та встановленні сміттєсортувальної лінії на території сміттєзвалища. Крім того, згідно п.2 даного рішення міська рада доручила тимчасово виконувати обов'язки по вивезенню сміття з міста Скалатському МКП Комунальник . Також, згідно п.3 даного рішення міська рада доручила міському голові вирішити питання в судовому порядку про дострокове розірвання з ТОВ Капітал -ПАРС договору найму (оренди) комплексу № 1312 від 14.11.2011 року;

-зазначає, що з моменту прийняття рішення № 540 від 03.04.2013 року саме Скалатською міською радою фактично передано в користування Скалатському МКП Комунальник земельну ділянку площею 4,600 га. для вивезення та захоронення відходів, що підтверджується ОСОБА_5 перевірки Державної екологічної інспекції у Тернопільській області від 22.08.2017 року, 06.12.2018 року, протоколом про адміністративне правопорушення від 06.12.2018 року, а відтак вважає, що в Скалатської міської ради відсутні підстави для розірвання договору оренди комплексу сміттєзвалища саме з посиланням на вимоги ст.ст. 526,629,651 та 773 з тих підстав, що ТОВ Капітал-ПАРС істотно порушує умови договору оренди комплексу сміттєзвалища, не використовує його за призначенням, та завдає істотної шкоди позивачу;

- окрім того зазначає, що лише в грудні 2018 року Скалатською міською радою було виготовлено технічну документацію із землеустрою щодо інвентаризації земель загального користування (для видалення відходів) в межах населенного пункту в м .Скалаті по вул. Грушевського ,92. Дані обставини підтверджуються рішенням № 1562 від 10 грудня 2018 року. Відповідач вказує, що по даний час вказаній земельній ділянці площею 4,600 га не присвоєно кадастровий номер та дана земельна ділянка відсутня в реєстрі ДЗК. Зазначає, що в матеріалах справи відсутні докази, що сама земельна ділянка, яка розташована по вул. Грушевського,92 в м.Скалат, площею 4,600 га. належить Скалатській міській раді, а відтак не має жодних правових підстав зазначити про нанесені відповідачем збитки за користування майном, чи належними використанням майна і саме з тих підстав розривати договір оренди комплексу сміттєзвалища, оскільки дана земельна ділянка не перебуває у власності позивача.

Ухвалою від 21.02.2019 закрито підготовче провадження та призначено справу № 921/479/18 до судового розгляду по суті на 14.03.2019. Приймаючи до уваги, що судове засідання у визначений час (14.03.2019р.) не відбулося, у зв'язку з тимчасовою непрацездатністю судді Бурди Н.М., а тому призначено справу № 921/479/19 до судового розгляду по суті на 21.03.2019р. на 15:30 год., про що винесено відповідну ухвалу від 18.03.2019.

21.03.2018 суд почав розгляд справи по суті та в судовому засіданні 21.03.2018 оголошена протокольна ухвала про відкладення розгляду справи на 18.04.2018 на 12:00 год.

Представники позивача у судових засіданнях по розгляду спору по суті підтримали позовні вимоги в повному обсязі з підстав, викладених в позовній заяві, а також усних поясненнях, наданих у судових засіданнях.

Представники відповідача щодо позовних вимог заперечили з огляду на обставини, зазначені ними у відзиві на позовну заяву та поясненнях, наданих у судових засіданнях, а тому просять відмовити у задоволенні позову.

Оглянувши та дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення та доводи представників позивача, а також заперечення представників відповідача, повно та об'єктивно оцінивши подані докази в їх сукупності, судом встановлено:

06.05.2011 Скалатською міською радою прийнято рішення № 135 Про затвердження протоколу №1 від 04.05.2011 року засідання тендерної комісії по наданню послуг по вивезенню побутового сміття з громадського сектора та території міста Скалата та села Поплави, а також впорядкування сміттєзвалища, сортування та утилізацію сміття за умовами оренди міського сміттєзвалища , яким у відповідності до рішення тендерної комісії у місячний термін вирішено передати в оренду ТзОВ Капітал-ПАРС споруди на міському сміттєзвалищі на термін 10 років у відповідності до Методики розрахунку і порядок використання плати за оренду майна територіальної громади міста Скалата Підволичиського району, затвердженої рішенням міської ради № 373 від 29.08.2007 року та рекомендувати звернутись до сесії міської ради за дозволом на оренду земельної ділянки під сміттєзвалище за умови сортування та утилізації сміття з міста і села Криве.

07.10.2011 Скалатська міська рада прийняла рішення №202, яким визнала ТОВ "Капітал-ПАРС" єдиним збирачем та утилізатором відходів у місті та передала йому в оренду строком на 49 років комплекс міського сміттєзвалища для здійснення сортування та переробки сміття з можливістю розміщення необхідних засобів, споруд і механізмів.

Відповідно до п.2-5 вказаного рішення ТОВ "Капітал-ПАРС" було зобов'язано протягом двох років (до 07.10.2013) виготовити проектно-кошторисну документацію та ввести в експлуатацію комплекс сміттєзвалища, з почерговою рекультивацією тієї його частини, що використовується на даний час, скласти графік виконання робіт та погодити його у міській раді; в місячний термін укласти договір оренди комплексу міського сміттєзвалища та зареєструвати його.

14.11.2011 року між Скалатською міською радою (Наймодавець) та ТОВ "Капітал-ПАРС" (Наймач) було укладено Договір найму (оренди), за умовами якого Наймодавець зобов'язався передати Наймачеві майно у користування за плату на певний строк, а Наймач - прийняти у тимчасове оплатне володіння і користування майно, обумовлене цим Договором, і повернути його Наймодавцю в тому ж вигляді з урахуванням нормального зносу (п.1.1).

Згідно п.1.2. Договору предметом найму є нерухоме майно, а саме комплекс сміттєзвалища, що знаходиться в м. Скалаті по вул. Грушевського (Радянська), під №92 Підволочиського району Тернопільської області, загальною площею - 46421.2 кв.м, зокрема, одне приміщення загальною площею - 8,2 кв.м, площадка "1" площею 225,0 кв.м, ворота "2" площею 15,8 кв.м, ворота "3" площею 12,2 кв.м., огорожа "4" площею 160,0 кв.м, площадка "5" площею 46000,0 кв.м. Вартість орендованого об'єкта згідно зі Звітом про оцінку майна станом на 31.09.2011 становить 151430,00 грн.(п.1.2.1). Відповідно до п.п.1.2.2. цієї угоди, комплекс належить Наймодавцю на підставі Свідоцтва про право власності серії САЕ №061094.

Відповідно до п.1.3. укладеного правочину комплекс переданий для здійснення сортування та переробки сміття з можливістю розміщення необхідних засобів, споруд і механізмів у відповідності до кращих світових стандартів.

Згідно п.п.2.1,2.2 Договору загальний розмір плати за користування комплексом встановлено у відповідності до затвердженої методики розрахунку орендної плати за майно що є комунальною власністю територіальної громади м.Скалат та с. Поплави в розмірі 10 % від вартості майна, що становить 15 143,00 грн. на рік або 1261,91 грн. на місяць з обов'язковими переглядом суми орендної плати кожні 2 роки; розрахунки проводяться щомісячно шляхом переведення Наймачем десятого числа наступного за звітнім місяця повної суми плати за користування будівлею на рахунок Наймодавця в банку за реквізитами, що вказані наприкінці цього договору. Про зміну банківського рахунку Наймодавець має завчасно повідомити Наймача в письмовій формі.

Відповідно до п.3.1. Договору він укладений строком на 49 років.

Пунктом 5.3. правочину сторони визначили обов'язки Наймача, до яких, зокрема, належать: використовувати комплекс за цільовим призначенням відповідно до цього Договору та закону; не допускати випадків вивезення твердих побутових відходів із міста Тернополя на міське сміттєзвалище; здійснювати поточний ремонт комплексу; нести поточні витрати щодо експлуатації комплексу; утримувати орендований об'єкт у належному стані; підтримувати прилеглі до комплексу території в належному санітарному стані; застрахувати комплекс на строк найму.

Згідно п. 5.4. Наймач має право обладнати комплекс на свій розсуд та здавати комплекс в піднайом за згодою Наймодавця.

Відповідно до п.п.6.2,6.3 Договору у випадку не передбачених даним Договором, сторони керуються чинним законодавством; відповідальність сторін встановлюється згідно з чинним законодавством.

Даний Договір посвідчено приватним нотаріусом Підволочиського районного нотаріального округу ОСОБА_5 та зареєстровано в реєстрі за № 1312.

03.10.2012, Виконавчим комітетом Скалатської міської ради було прийнято рішення №120, відповідно до якого даний орган не заперечує щодо початку будівельних робіт та проведення капітального ремонту і виготовлення проектної документації на комплекс сміттєзвалища по вул. Грушевського, 92 у м. Скалат та введення в експлуатацію даного комплексу почергово по завершенні етапів будівельних робіт у встановленому законом порядку. Згідно п.2 рішення № 120, міська рада зобов'язала ТОВ "Капітал-ПАРС" не допускати випадків вивезення твердих побутових відходів із м. Тернополя на міське сміттєзвалище, відповідно до п.5.3. договору найму (оренди) від 14.11.2011.

Рішенням №133 від 20.11.2012 Скалатська міська рада призупинила дію рішення Виконавчого комітету №120 від 03.10.2012, а 26.11.2012 рішенням №150 Виконавчий комітет це рішення "... відмінив як передчасне та таке, що не відповідає інтересам громади".

Крім цього, рішенням Скалатської міської ради № 465 від 19.12.2012 рішення Виконавчого комітету №120 від 03.10.2012 було скасовано.

У подальшому, 03.04.2013 органом місцевого самоврядування були прийняті рішення №540 та №541, згідно яких вирішено відмовитись від послуг ТОВ "Капітал-ПАРС" у питанні вивезення побутових відходів та заборонено господарському товариству встановлювати сміттєсортувальну лінію на території міського сміттєзвалища. Окрім цього, внесено зміни до рішення №202 від 07.10.2011, виключивши п.2 з нього.

ТОВ "Капітал-ПАРС" оскаржило рішення Скалатської міської ради №465 від 19.12.2012, №540 та №541 від 03.04.2013 у судовому порядку.

Постановою Підволочиського районного суду у справі №2-а/604/26/13 від 08.08.2013 позовні вимоги товариства задоволено частково. Постановою Львівського апеляційного адміністративного суду від 27.10.2014, яка набрала законної сили, постанову першої інстанції скасовано, а позов задоволено частково наступним чином:

- скасовано п.2 рішення №465 від 19.12.2012 в частині скасування рішення виконавчого комітету №120 від 03.10.2012 "Про надання дозволу на початок будівельних робіт та проведення капітального ремонту комплексу сміттєзвалища по вул. Грушевського, 92, в м. Скалат";

- скасовано п.1 рішення №540 від 03.04.2013 в частині відмови від послуг ТОВ "Капітал-ПАРС" у питанні вивезення сміття та заборони встановлювати сміттєсортувальну лінію на території міського сміттєзвалища";

- скасовано рішення №541 від 03.04.2013.

Із постанови суду апеляційної інстанції слідує, що оспорювані рішення прийняті із порушенням норм Конституції України, Цивільного кодексу України, Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" та всупереч положенням Договору найму (оренди) комплексу від 14.11.2011.

02.04.2013 жителька вул. І.Богуна, 12 м.Скалат ОСОБА_6 звернулась до Скалатського міського голови з заявою про допомогу в організації вивезення силами МКП Комунальник сміття, яке залишилось після демонтажу сміттєвих баків, та знаходиться на початку вулиці ОСОБА_7. Зазначила, що сміття з кожним днем накопичується і загрожує стати стихійним сміттєзвалищем.

03.04.2013 року Скалатською міською радою прийнято рішення № 542 Про виділення коштів на ліквідацію несанкціонованих сміттєзвалищ на території міста Скалата .

У зв'язку з тим, що ТОВ Капітал-Парс від листопада 2012 року не вивозить сміття з міста, попри всі обіцянки не забрало більшої частини ящиків для сміття, а там, де забрало- залишились неприбрані території, що призвело до виникнення несанкціонованих сміттєзвалищ на всій території міста, враховуючи, що земля під розміщення ящиків і облаштування майданчиків з твердим покриттям для їх встановлення із-за відсутності клопотання ТОВ Капітал-ПАРС не відводилася, з метою попередження спалахів епідемій, міська рада вирішила: визнати вищезгаданні сміттєзвалища незаконними та такими, що загрожують життю та здоров'ю населення; виділити кошти для ліквідації даних сміттєзвалищ у відповідності до кошторисів з екологічного фонду міської ради; зобов'язати МКП Комунальник виконати роботи по вивезенню сміття разом з ящиками на місцеве сміттєзвалище, зачистивши територію та залучивши для цього необхідну техніку.

15.10.2013 року Скалатською міською радою прийнято рішення № 703 Про звернення ТОВ Капітал-ПАРС щодо оренди комплексу сміттєзвалища по вулиці Грушевського,92, п.1 якого міська рада зважаючи на супротив громади м.Скалат по встановленні Сміттєсортувальної лінії СЛ-1 через надто великі її потужності та керуючись ст.. 3,4 та 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні вирішила настояти на розірванні договору оренди (найму) по проведенню робіт на сміттєзвалищі по вул. Грушевського,92 та врегулювати всі зустрічні позови.

24.10.2013 Скалатською міською радою прийнято рішення № 713 Про відповідь на претензію ТОВ Капітал-ПАРС щодо оренди комплексу сміттєзвалища по вулиці Грушевського ,92 , яким призупинено нарахування орендної плати за використання майнового комплексу сміттєзвалища по вулиці Грушевського ,92 у зв'язку з тим, що воно не використовується ТОВ Капітал- ПАРС в повній мірі.

12.08.2015 Скалатською міською радою прийнято рішення № 1102 Про внесення змін до рішення сесії Скалатської міської ради від 24 жовтня 2013 року №713 , яким виключено пункт 2 з рішення сесії Скалатської міської ради від 24 жовтня 2013 року № 713; провести нарахування орендної плати ТОВ Капітал ПАРС відповідно до Договору оренди, згідно діючого законодавства в повному обсязі: з листопада 2013 року до липня 2015 року включно.

01.03.2018 Скалатською міською радою прийнято рішення № 1110 про затвердження Порядку визначення та відшкодування Скалатській міській раді збитків, заподіяних внаслідок невикористання земельних ділянок, самовільного зайняття земельних ділянок та використання земельних ділянок з порушенням земельного законодавства.

ОСОБА_8 ОДПІ (Підволочиське відділення) №69/8/19-12-08-09 від 11.05.2018 року проінформовано, що ТзОВ «КАПІТАЛ ПАРС» на обліку, як платник земельного податку або орендної плати за землю не перебуває.

Рішенням виконавчого комітету Скалатської міської ради № 67 від 14.05.2018 року затверджений акт про визначення збитків власнику землі Скалатській міській раді за порушення земельного законодавства ТОВ «Капітал-ПАРС» від 11 травня 2018 року.

10.12.2018 Скалатською міською радою прийнято рішення № 1562, яким: затверджено технічну документацію із землеустрою щодо інвентаризації земель загального користування (для видалення відходів) в межах населеного пункту в м. Скалат по вул. Грушевського,92; Скалатській міській раді зареєструвати речове право на земельну ділянку за кадастровим номером 6124610500:02:003:0506 загальною площею 6,0000 га - землі загального користування (18.00) (землі будь-якої категорії, які використовуються як майдани, вулиці, проїзди, шляхи, громадські пасовища, сіножаті, набережні, пляжі, парки, зелені зони, сквери, бульвари, водні об'єкти загального користування, а також інші землі якщо рішенням відповідного органу державної влади чи місцевого самоврядування їх віднесено до земель загального користування) за рахунок земель житлової та громадської забудови в м. Скалат по вул.. Грушевського,92 Підволичиського району Тернопільської області у встановленому законом порядку.

09.01.2019 відбулося засідання комісії щодо визначення збитків власнику землі, що діяла на підставі рішення виконавчого комітету Скалатської міської ради №35 від 15 березня 2018 року, за результатами якого складено акт про визначення збитків власнику землі, відповідно до якого сума неодержаного Скалатською міською радою доходу визначається збитками, які нанесені міській раді ТзОВ «Капітал ПАРС» за період з 01.05.2018 року по 31.12.2018 у сумі 41 969,49 грн.

Рішенням виконавчого комітету Скалатської міської ради № 7 від 15.01.2019 року затверджений акт про визначення збитків власнику землі Скалатській міській раді за порушення земельного законодавства ТОВ «Капітал-ПАРС» від 09 січня 2019. Однак відповідач жодним чином не відреагував, виявлені порушення не усунув.

Згідно розрахунку № 276 від 04.02.2019 року заборгованість по орендній платі за комплекс ТзОВ Капітал -ПАРС, яке знаходиться в місті Скалат по вул. Грушевського ,92 становить 92 119,50 грн., зокрема: грудень 2011 - 1261,91грн.;січень 2013 - 1261,91грн.; лютий 2013 - 1261,91грн.; березень 2013 - 1261,91грн.; квітень 2013 - 1261,91грн.; травень 2013 - 1261,91грн.; червень 2013 - 1261,91грн.; липень 2013 - 1261,91грн.; серпень 2013 - 1261,91грн.; вересень 2013 - 1261,91грн.; жовтень 2013 - 1261,91грн.; листопад2013 - 1261,91грн.; грудень 2013 - 1261,91грн.; січень 2014 - 1261,91грн.; лютий 2014 - 1261,91грн.;

березень 2014 - 1261,91грн.; квітень 2014 - 1261,91грн.; травень 2014 - 1261,91грн.; червень 2014 - 1261,91грн.; липень 2014 - 1261,91грн.; серпень 2014 - 1261,91грн.;вересень 2014 - 1261,91грн.; жовтень 2014 - 1261,91грн.; листопад2014 - 1261,91грн.;грудень 2014 - 1261,91грн.; січень 2015 - 1261,91грн.; лютий 2015- 1261,91грн.; березень 2015 - 1261,91грн.; квітень 2015 - 1261,91грн.; травень 2015 - 1261,91грн.; червень 2015 - 1261,91грн.; липень 2015 - 1261,91грн.; серпень 2015 - 1261,91грн.; вересень 2015 - 1261,91грн.; жовтень 2015 - 1261,91грн.; листопад2015 - 1261,91грн.; грудень 2015 - 1261,91грн.; січень 2016 - 1261,91грн.; лютий 2016 - 1261,91грн.; березень 2016 - 1261,91грн.; квітень 2016 - 1261,91грн.; травень 2016 - 1261,91грн.; червень 2016 - 1261,91грн.; липень 2016- 1261,91грн.; серпень 2016 - 1261,91грн.; вересень 2016 - 1261,91грн.; жовтень 2016 - 1261,91грн.; листопад2016 - 1261,91грн.; грудень 2016 - 1261,91грн.; січень 2017 - 1261,91грн.; лютий 2017 - 1261,91грн.; березень 2017 - 1261,91грн.; квітень 2017 - 1261,91грн.; травень 2017 - 1261,91грн.; червень 2017 - 1261,91грн.; липень 2017 - 1261,91грн.; серпень 2017 - 1261,91грн.; вересень 2017 - 1261,91грн.; жовтень 2017 - 1261,91грн.; листопад2017 - 1261,91грн.; грудень 2017- 1261,91грн.; січень 2018 - 1261,91грн.; лютий 2018 - 1261,91грн.; березень 2018 - 1261,91грн.; квітень 2018 - 1261,91грн.; травень 2018 - 1261,91грн.; червень 2018 - 1261,91грн.; липень 2018 - 1261,91грн.; серпень 2018 - 1261,91грн.; вересень 2018 - 1261,91грн.; жовтень 2018 - 1261,91грн.; листопад2018 - 1261,91грн.; грудень 2018- 1261,91грн.

Підставою звернення позивача до господарського суду з даним позовом слугував факт порушення вимог Договору , зокрема п.п.5.2 (несплата орендної плати), п.5.4 (нездійснення страхування комплексу на строк найму) , п.п.5,4 (укладення договору про спільну діяльність з КП ТОР Архбудсервіс без попереднього повідомлення орендодавця) та відсутності належним чином оформленого права користування земельною ділянкою, на якій розміщений переданий відповідачу в оренду на підставі Договору найму (оренди) комплексу №1312 від 14.11.2011 комплекс сміттєзвалища, що знаходиться в м. Скалаті по вул. Грушевського, 92 .

Оцінивши зібрані у справу докази та дослідивши норми чинного законодавства, що регулюють розглядувані правовідносини, суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню, виходячи з такого .

Статтею 11 Цивільного кодексу України (надалі - ЦК України) встановлено, що підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема є договори та інші правочини.

Статтею 174 Господарського кодексу України (надалі - ГК України), передбачено, що господарські зобов'язання можуть виникати з господарського договору та інших угод, передбачених законом, а також з угод, не передбачених законом, але таких, які йому не суперечать.

Згідно ч. 1 ст. 173 ГК України господарським визнається зобов'язання, що виникає між суб'єктом господарювання та іншим учасником (учасниками) відносин у сфері господарювання з підстав, передбачених цим Кодексом, в силу якого один суб'єкт (зобов'язана сторона, у тому числі боржник) зобов'язаний вчинити певну дію господарського чи управлінсько-господарського характеру на користь іншого суб'єкта (виконати роботу, передати майно, сплатити гроші, надати інформацію тощо), або утриматися від певних дій, а інший суб'єкт (управнена сторона, у тому числі кредитор) має право вимагати від зобов'язаної сторони виконання її обов'язку.

Абзацом 2 ч. 1 ст. 175 ГК України передбачено, що майнові зобов'язання, які виникають між учасниками господарських відносин, регулюються Цивільним кодексом України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом.

Відповідно до ст. 509 ЦК України зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматись від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку.

Частинами 1, 2 статті 193 ГК України передбачено, що суб'єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов'язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов'язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться. До виконання господарських договорів застосовуються відповідні положення Цивільного кодексу України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна вжити усіх заходів, необхідних для належного виконання нею зобов'язання, враховуючи інтереси другої сторони та забезпечення загальногосподарського інтересу. Порушення зобов'язань є підставою для застосування господарських санкцій, передбачених цим Кодексом, іншими законами або договором.

Згідно норм статті 526 ЦК України зобов'язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.

Договір є обов'язковим для виконання сторонами (ст. 629 ЦК України).

Згідно із ст. 626 ЦК України, договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов'язків.

Судом встановлено, що спірні правовідносини сторін виникли із договору, який за своєю правовою природою є договором оренди, а тому підпадають під правове регулювання , Цивільного кодексу України, Закону України " Про оренду державного та комунального майна" (надалі - Закон), законів України, інших нормативно-правових актів, прийнятих відповідно до них.

Відповідно до ч. 3 ст. 26 Закону України " Про оренду державного та комунального майна" договір оренди може бути розірвано за погодженням сторін. На вимогу однієї зі сторін договір оренди може бути достроково розірвано за рішенням суду у разі невиконання сторонами своїх зобов'язань та з інших підстав, передбачених законодавчими актами України.

Відповідно до частини другої статті 651 ЦК України договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених законом або договором. Істотним є таке порушення стороною договору, коли внаслідок завданої цим шкоди друга сторона значною мірою позбавляється того, на що вона розраховувала при укладенні договору.

Оцінка порушення договору як істотного здійснюється судом відповідно до критеріїв, що встановлені вказаною нормою. Оціночне поняття істотності порушення договору законодавець розкриває за допомогою іншого оціночного поняття - "значної міри" позбавлення сторони того, на що вона розраховувала при укладенні договору. Істотність порушення визначається виключно за об'єктивними обставинами, що склалися у сторони, яка вимагає розірвання договору. В такому випадку вина (як суб'єктивний чинник) сторони, що припустилася порушення договору, не має будь-якого значення і для оцінки порушення як істотного, і для виникнення права вимагати розірвання договору на підставі частини 2 статті 651 Цивільного кодексу України. Іншим критерієм істотного порушення договору закон визнає розмір завданої порушенням шкоди, який не дозволяє потерпілій стороні отримати очікуване при укладенні договору. При цьому йдеться не лише про грошовий вираз завданої шкоди, прямі збитки, а й випадки, коли потерпіла сторона не зможе використати результати договору (позиція Верховного суду у постанові від 03.07.2018 р. у справі N 908/109/17).

Відповідно, істотне порушення орендарем (наймачем) такої умови договору оренди майна як невнесення орендної плати є достатньою правовою підставою для дострокового розірвання вказаного договору оренди в судовому порядку. Разом із тим, у разі звернення до суду з вимогою про розірвання договору оренди у зв'язку з несплатою орендарем орендної плати протягом трьох місяців позивачу необхідно довести, власне, факт такої несплати та її триваючий характер (протягом трьох місяців).

Так, статтею 782 ЦК України передбачено спеціальний спосіб розірвання договору шляхом вчинення наймодавцем односторонньої відмови від нього, якщо наймач не вносить плату за користування річчю протягом трьох місяців підряд. Визначена наведеною статтею можливість розірвати договір найму шляхом відмови від договору в позасудовому порядку є правом, а не обов'язком наймодавця. Право наймодавця на відмову від договору найму, передбачене частиною першою статті 782 ЦК України, не є перешкодою для звернення наймодавця (орендодавця) до суду з вимогою розірвати договір у разі несплати наймачем (орендарем) платежів, якщо вбачається істотне порушення умов договору (позиція Верховного суду у постанові від 29.08.2018 року у справі № 908/1399/17).

У Постанові Пленуму Вищого господарського суду України від 29.05.2013 р. № 12 „Про деякі питання практики застосування законодавства про оренду (найм) майна" зазначено, що при вирішенні спорів щодо розірвання договору оренди у зв'язку з несплатою орендарем платежів, господарським судам слід встановити, протягом яких конкретно місяців і якого року орендар не вносив орендну плату, в якому розмірі, в тому числі протягом яких місяців орендар взагалі не вносив орендну плату або вносив частково. При цьому погашення орендарем заборгованості до або після подання позову орендодавцем не має правового значення для вирішення такого спору, оскільки законодавець пов'язує виникнення права орендодавця відмовитися від договору оренди, а саме з фактом не внесення орендної плати протягом трьох місяців підряд.

Як встановлено судом, відповідачем здійснено єдиний платіж 15 143,00грн.(2012 рік) Інших належних і допустимих доказів на підтвердження здійснення наступних платежів за за період грудня 2011 р. - грудень 2018 р. сторонами не подано . Наведене свідчить, що відповідач систематично не виконував умови договору по сплаті орендної плати, у зв'язку з чим допустив прострочення по орендній платі на загальну суму 92 119,50 грн. грн. за період понад три місяці підряд, що згідно з наведеними вище положеннями є підставою для дострокового розірвання договору оренди. Довготривале та систематичне невиконання умов договору оренди порушує права позивача як орендодавця на своєчасне отримання очікуваного за договором, що у свою чергу розцінюється як істотне порушення умов договору.

Щодо посилання позивача на порушення порушення ТзОВ Капітал - Парс п.5.4 Договору (нездійснення страхування комплексу на строк найму) та п.п.5,4 (укладення договору про спільну діяльність з КП ТОР Архбудсервіс без попереднього повідомлення орендодавця) то судом встановлено, що зазначені порушення не призвели до таких негативних наслідків, які б свідчили про те, що орендодавець значною мірою позбавився того, на що розраховував при укладенні договору. Окрім того, посилання відповідача на відсутність належним чином оформленого права користування земельною ділянкою, на якій розміщений переданий відповідачу в оренду на підставі Договору найму (оренди) комплексу №1312 від 14.11.2011 комплекс сміттєзвалища, що знаходиться в м. Скалаті по вул. Грушевського, 92 не може бути підставою для розірвання договір найму (оренди) комплексу №1312 від 14.11.2011 і є предметом розгляду іншої справи.

Враховуючи наведені вище встановлені обставини щодо прострочення внесення орендної плати протягом трьох місяців підряд у контексті з наведеними нормативними та рекомендаційними положеннями, вимога про розірвання договору найму (оренди) комплексу від 14.11.2011 року є обґрунтованою та підлягає задоволенню.

Керуючись статями 73, 74 76-79, 91, 123, 129, 232, 233, 236-238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, Господарський суд,-

ВИРІШИВ:

1. Позов задовольнити.

2. Розірвати договір найму (оренди) комплексу №1312 від 14.11.2011 укладений між Скалатською міською радою (вул. Грушевського, 2, м. Скалат, Підволочиський район, Тернопільська область, ідентифікаційний код 04058445) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Капітал-ПАРС» , (вул. Грушевського, 92, м. Скалат, Підволочиський район, Тернопільська область, ідентифікаційний код 35492396).

3.Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Капітал-ПАРС» , (вул. Грушевського, 92, м. Скалат, Підволочиський район, Тернопільська область, ідентифікаційний код 35492396) на користь Скалатської міської ради (вул. Грушевського, 2, м. Скалат, Підволочиський район, Тернопільська область, ідентифікаційний код 04058445) - 1762 (одна тисяча сімсот шістдесят дві) грн. 00 коп. в повернення сплаченого судового збору.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів, в порядку та строки встановлені ст.ст. 256-257 ГПК України. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасники справи можуть отримати інформацію по справі на офіційному веб-порталі судової влади України в мережі Інтернет за веб-адресою: https://te.court.gov.ua/sud5022.

Повний текст рішення складено 23.04.2019

Суддя Н.М. Бурда

СудГосподарський суд Тернопільської області
Дата ухвалення рішення18.04.2019
Оприлюднено23.04.2019
Номер документу81336763
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —921/479/18

Судовий наказ від 14.05.2019

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Бурда Н.М.

Рішення від 18.04.2019

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Бурда Н.М.

Ухвала від 21.03.2019

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Бурда Н.М.

Ухвала від 18.03.2019

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Бурда Н.М.

Ухвала від 21.02.2019

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Бурда Н.М.

Ухвала від 10.01.2019

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Бурда Н.М.

Ухвала від 13.12.2018

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Бурда Н.М.

Ухвала від 23.11.2018

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Бурда Н.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні