Рішення
від 23.04.2019 по справі 388/189/19
ДОЛИНСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД КІРОВОГРАДСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 388/189/19

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А І Н И

23.04.2019 року Долинський районний суд Кіровоградської області у складі :

головуючого судді Степанов С.В.

при секретарі Лінській Л.М.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку спрощеного провадження в м. Долинська адміністративний позов ОСОБА_1 до Олександрівської сільської ради Долинського району Кіровоградської області про визнання протиправними та скасування рішення , -

ВСТАНОВИВ:

Позивач звернулась до суду з позовом до відповідача посилаючись на наступне.

05.09.2014 року позивач звернувся до відповідача - Олександрівської сільської ради з-заявою про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення фермерського господарства в оренду загальною площею 12,8473 гектарів - ріллі (в тому числі по земельних ділянках: кадастровий номер: 3521980400:02:000:0138 площа земельної ділянки 6,8611 га на схемі поділу ім. Іскра; кадастровий номер 3521980400:02:000:0516 площа земельної ділянки 5,9862 га на схемі поділу КСП ім. Шевченка) із земель сільськогосподарського призначення комунальної власності на території Олександрівської сільської ради Долинського району Кіровоградської області.

15.10.2014 року рішенням двадцять восьмої сесії Олександрівської сільської ради шостого скликання № 279 позивачу надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення фермерського господарства в оренду терміном на 10 (десять) років без можливості внесення до статутного фонду фермерського господарства і без права розпаювання загальною площею 12,8473 гектарів - ріллі із земель сільськогосподарського призначення комунальної власності за межами населених пунктів на території Олександрівської сільської ради Долинського району Кіровоградської області.

Пунктом З вказаного рішення зазначено те, що після виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду для ведення фермерського господарства громадянину ОСОБА_1 подати його на погодження в сільську раду. Виконавчому комітету підготувати та видати висновок про погодження проекту землеустрою.

На виконання рішення сесії, 07.08.2015 року ОСОБА_1 уклав з Державним підприємством Кропивницький науково-дослідний та проектний інститут землеустрою договір № 4042 щодо виконання робіт по розробці проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок.

Листом № 01/18-1519 від 05.12.2018р. ДП Кропивницький науково-дослідний та проектний інститут землеустрою інформував позивача про те, що 26.11.2018 на адресу інституту надійшов лист відповідача, яким було повідомлено, що вищезгадане рішення № 279 від 15.10.2014р. втратило чинність на підставі рішення № 234 від 16.03.2018. Також, до даного листа були додані копія листа відповідача № 340 від 26.11.2018р., копія рішення Відповідача № 234 від 16.03.2018 та копію клопотання Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області Управління з контролю за використанням та охоронною земель від 22.12.2017.

Рішенням вісімнадцятої сесії Олександрівської сільської ради сьомого скликання № 234 від 16.03.2018 визнано таким, що втратило чинність рішення сесії сільської ради № 279 від 15.10.2014 року та розірвано договір оренди земельних ділянок.

04.03.2019 року позивач звернувся до відповідача з запитом на отримання публічної формації, а саме про всі прийнятті рішення сесії Олександрівської сільської ради починаючи з 16.10.2014 по 04.03.2019 стосовно надання дозволу на розробку проекту відведення в оренду, у власність чи інше користування, погодження та затвердження проекту відведення, організації та проведення земельних торгів по земельній ділянці площею 12,8473 га сільськогосподарського призначення комунальної власності на територі Олександрівської сільської ради Долинського району Кіровоградської області (в тому числ земельних ділянках: кадастровий номер: 3521980400:02:000:0138 площа земельної ділянки 6,8611 га на схемі поділу ім. Іскра; кадастровий номер 3521980400:02:000:0516 площа земельної ділянки 5,9862 га на схемі поділу КСП ім. Шевченка).

06.03.2019 року ОСОБА_1 отримав відповідь № 02-15/111 від 05.03.2019. До відповіді відповідача було додано копію рішення двадцять четвертої сесії сільської ради сьомого скликання від 28.02.2019 № 335 Про поділ земельної ділянки пальної власності .

Згідно змісту рішення № 335 від 28.02.2019 здійснено поділ земельної ділянки комунальної власності (кадастровий номер 3521980400:02:000:0138), площею - 6,8611 га, що перебуває в комунальній власності (відумерла спадщина) Олександрівської сільської для ведення товарного сільськогосподарського виробництва з виділенням в чотири земельні ділянки орієнтованими площами: дві ділянки по 1,9 га, та дві ділянки по - 1,53 га.

Позивач вважає дані рішення Олександрівської сільської ради протиправними та такими, що підлягають скасуванню, в зв'язку з чим й звернувся до суду.

Позивач в судове засідання не з'явився, про розгляд справи повідомлявся.

Відповідач в судове засідання не з'явився, до суду надав відзив проти заявленого позову, просив відмовити в його задоволенні та справу розглядати за відсутності їх представника.

Згідно з ч. 5 ст. 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження в судовому засідання з повідомленням (викликом) сторін.

Відповідно до ч. 8 ст. 262 Кодексу адміністративного судочинства України при розгляді справи за правилами спрощеного позовного провадження суд досліджує докази і письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, а у випадку розгляду справи з повідомленням (викликом) учасників справи - також заслуховує їхні усні пояснення. Судові дебати не проводяться.

Вивчивши матеріали справи, дослідивши докази в їх сукупності, суд встановив наступні висновки та відповідні їм правовідносини.

Копією рішення Олександрівської сільської ради № 279 від 15.10.2014 року ОСОБА_1 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду 12,8473 га сільськогосподарського призначення комунальної власності на територі Олександрівської сільської ради Долинського району Кіровоградської області (в тому числ земельних ділянках: кадастровий номер: 3521980400:02:000:0138 площа земельної ділянки 6,8611 га на схемі поділу ім. Іскра; кадастровий номер 3521980400:02:000:0516 площа земельної ділянки 5,9862 га на схемі поділу КСП ім. Шевченка) (а.с. 10).

Із копії клопотання ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області від 22.12.2017р. слідує, що відповідачу було запропоновано визнати таким, що втратило чинність рішення сільської ради № 279 від 15.10.2014р. (а.с.11-13).

Копією рішення Олександрівської сільської ради № 234 від 16.03.2018 року визнано таким, що тратило чинність рішення сесії сільської ради № 279 від 15.10.2014 року, розірвано договір оренди земельних ділянок площею 12,8473га (а.с.17).

Копією рішення двадцять четвертої сесії Олександрівської сільської ради сьомого скликання № 335 від 28.02.2019 року здійснено поділ земельної ділянки комунальної власності , кадастровий номер 3521980400:02:000:0138, площею - 6,8611га, з виділенням в чотири окремі ділянки орієнтовними площами : дві ділянки по 1,9 га, та дві ділянки по 1,53га (а.с.55).

Відповідно до ч. 1. ст. 5 КАС України, кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає що рішенням, дією чи бездіяльністю суб'єкта владних повноважень порушено її права, свободи або законні інтереси . Відповідно до ч.1, 2 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Згідно із приписами ст. ст. З, 4 Земельного кодексу України, земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, Законами України Про землеустрій і Про оренду землі , а також прийнятими відповідно до них іншими нормативно-правовими актами.

У відповідності до п. 34 ч. 1 ст. 26 Закону України Про місцеве самоврядування в країні та ст. 12 Земельного кодексу України, питання регулювання земельних відносин нрішуються виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної або міської ради.

Як слідує зі змісту вимог ч. ч. 1, 2 ст.116 Земельного кодексу України, громадяни та ридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із емель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

За правилом статті 124 Земельного Кодексу України передача в оренду земельних ділянок державної або комунальної власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки. Передача в оренду земельних ділянок державної або комунальної власності здійснюється за результатами проведення земельних торгів.

Частинами другою та третьою статті 134 Земельного кодексу України визначені випадки, коли земельні торги не проводяться, а передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється в порядку, встановленому статтею 123 цього Кодексу. Зокрема, земельні торги не проводяться при розташуванні на земельних ділянок об'єктів нерухомого майна, що перебувають у власності фізичних або юридичних осіб.

Відповідно до частини другої статті 123 Земельного Кодексу України особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, в якому зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки). Органам, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.

Частиною третьою статті 123 Земельного Кодексу України передбачено, що відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно- правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обгрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

За правилом статті 124 Земельного Кодексу України передача в оренду земельних ділянок державної або комунальної власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки. Передача в оренду земельних ділянок державної або комунальної власності здійснюється за результатами проведення земельних торгів.

Відповідно до приписів ст. 12 Земельного кодексу України, до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить ередача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб.

Згідно із пунктом тридцять четвертим статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", питання регулювання земельних відносин вирішуються виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради. Тобто, способом волевиявлення ради, яка здійснює право власності від імені відповідної територіальної громади з регулювання земельних відносин, є прийняття рішення сесією.

Конституційний Суд України у Рішенні від 16.04.2009 №7-рн/2009 У справі за конституційним поданням Харківської міської ради щодо офіційного тлумачення положень частини другої статті 19, статті 144 Конституції України, статті 25, частини чотирнадцятої статті 46, частин першої, десятої статті 59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні (справа про скасування актів органів місцевого самоврядування) зазначив, що органи місцевого самоврядування, вирішуючи питання місцевого значення, представляючи спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ та міст, приймають нормативні та ненормативні акти. До нормативних належать акти, які встановлюють, змінюють чи припиняють норми права, мають локальний характер, розраховані на широке коло осіб та застосовуються неодноразово, а ненормативні акти передбачають конкретні приписи, звернені до окремого суб'єкта чи юридичної особи, застосовуються одноразово і після реалізації вичерпують свою дію (пункт 4 Рішення КСУ від 16.04.2009 №7-рп/2009).

В Конституції України закріплено принцип, за яким права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави, яка відповідає перед людиною за свою діяльність (стаття 3). Органи місцевого самоврядування є відповідальними за свою діяльність перед юридичними і фізичними особами (стаття 74 Закону). Таким чином, органи місцевого самоврядування не можуть скасовувати свої попередні рішення, вносити до них зміни, якщо відповідно до приписів цих рішень виникли правовідносини, пов'язані з реалізацією певних суб'єктивних прав та охоронюваних законом інтересів, і суб'єкти цих правовідносин заперечують проти їх зміни чи припинення. Це є гарантією стабільності суспільних відносин між органами місцевого самоврядування і громадянами, породжуючи у громадян впевненість у тому, що їхнє існуюче становище не буде погіршене прийняттям більш пізнього рішення, що узгоджується з правовою позицією, викладеною в абзаці другому пункту 5 мотивувальної частини Рішення Конституційного Суду України від 13 травня 1997 року №1-зп у справі щодо несумісності депутатського мандата. Ненормативні правові акти органу місцевого самоврядування с актами одноразового застосування, вичерпують свою дію фактом їхнього виконання, тому вона не можуть бути скасовані чи змінені органом місцевого самоврядування після їх виконання (пункт 5 Рішення КСУ від 16.04.2009 №7-рп/2009).

Наведені законодавчі норми дають підстави дійти висновку про те, що орган місцевого самоврядування вправі скасувати раніше прийняте ним рішення чи змінити його лише в тому разі, якщо таке рішення носить нормативний характер, підлягає неодноразовому застосуванню щодо широкого кола осіб. Водночас у випадку виникнення на підставі прийнятого рішення у фізичних і юридичних осіб охоронюваних законом прав та інтересів орган місцевого самоврядування не вправі скасувати чи змінити вказане рішення в подальшому. Так, відповідач самостійно скасувавши рішення № 279 від 15.10.2014 року діяв не в межах повноважень, наданих йому законодавством.

Таким чином, укладення позивачем ОСОБА_1 07.08.2015р. з Державним підприємством Кропивницький науково-дослідний та проектний інститут землеустрою договір № 4042 щодо виконання робіт по розробці проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок, свідчить про виконання рішення відповідача № 279 від 15.10.2014 року, а тому воно не може бути скасоване, так як вичерпало свою дію.

Суд приходить до висновку про задоволення позовних вимог позивача визнавши протиправними та скасувавши рішення вісімнадцятої сесії Олександрівської сільської ради сьомого скликання № 234 від 16.03.2018 року Про розірвання договору оренди земельних ділянок комунальної власності , рішення двадцять четвертої сесії Олександрівської сільської ради сьомого скликання № 335 від 28.02.2019 року Про поділ земельної ділянки комунальної власності .

Згідно з ч.1 ст. 132 КАС України, судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов'язаних з розглядом справи.

Відповідно до ч.1 ст.134 КАС України витрати, пов'язані з правничою допомогою адвоката, несуть сторони, крім випадків надання правничої допомоги за рахунок держави.

Отже, суд вважає за необхідне стягнути з відповідача на користь позивача понесений ним судовий збір та витрати на професійну правничу допомогу підтверджені квитанцією № 0.0.1292606212.1 від 12.03.2019 року та квитанцією № 0.0.1292603500.1 від 12.03.2019 року в сумі 10 000 (десять) тисяч гривень.

На підставі вищевикладеного, керуючись ст. 2 , 5 , 6 , 8-11 , 72-77 , 241-246 , 257, 293 , 295 КАС України , Законом України Про місцеве самоврядування , Земельним Кодексом України , Законом України Про землеустрій , суд,-

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_1, РНОКПП-2636810730 (50063, Дніпропетровська область, м. Кривий Ріг, вул.. Курчатова, 21/49) до Олександрівської сільської ради Долинського району Кіровоградської області (код 04365738, місцезнаходження: 28531, Кіровоградська область, Долинський район, с. Олександрівка, вул.. Центральна, 24) про визнання протиправними та скасування рішення - задовільнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення вісімнадцятої сесії Олександрівської сільської ради Долинського району Кіровоградської області сьомого скликання № 234 від 16.03.2018 року Про розірвання договору оренди земельних ділянок комунальної власності .

Визнати протиправним та скасувати рішення двадцять четвертої сесії Олександрівської сільської ради Долинського району Кіровоградської області сьомого скликання № 335 від 28.02.2019 року Про поділ земельної ділянки комунальної власності .

Стягнути з Олександрівської сільської ради Долинського району Кіровоградської області на користь ОСОБА_1 понесений ним судовий збір в сумі 1536 гривень 80 копійок.

Рішення може бути оскаржено протягом 30 днів з дня його проголошення, відповідно до ст.295 КАС України.

Суддя Долинського районного суду ОСОБА_2

СудДолинський районний суд Кіровоградської області
Дата ухвалення рішення23.04.2019
Оприлюднено24.04.2019
Номер документу81347926
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —388/189/19

Рішення від 26.06.2019

Адміністративне

Долинський районний суд Кіровоградської області

Степанов С. В.

Ухвала від 23.04.2019

Адміністративне

Долинський районний суд Кіровоградської області

Степанов С. В.

Рішення від 23.04.2019

Адміністративне

Долинський районний суд Кіровоградської області

Степанов С. В.

Ухвала від 13.03.2019

Адміністративне

Долинський районний суд Кіровоградської області

Степанов С. В.

Ухвала від 05.03.2019

Адміністративне

Долинський районний суд Кіровоградської області

Степанов С. В.

Ухвала від 27.02.2019

Адміністративне

Долинський районний суд Кіровоградської області

Степанов С. В.

Ухвала від 26.02.2019

Адміністративне

Долинський районний суд Кіровоградської області

Степанов С. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні