РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Вінниця
18 квітня 2019 р. Справа № 120/614/19-а
Вінницький окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді: Жданкіної Наталії Володимирівни,
за участю:
секретаря судового засідання: Литвина Дениса Сергійовича,
позивача: ОСОБА_1,
представника відповідача: ОСОБА_2,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Гайсинського об'єднаного управління Пенсійного фонду України у Вінницькій області про визнання дій протиправними та зобов'язання вчинити дії,
в с т а н о в и в :
До Вінницького окружного адміністративного суду звернувся ОСОБА_1 (далі - позивач) з адміністративним позовом до Гайсинського об'єднаного управління Пенсійного фонду України у Вінницькій області (далі - відповідач) про визнання дій протиправними та зобов'язання вчинити дії.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що позивач перебуває на обліку в органах Пенсійного фонду України з лютого 1999 року та отримував пенсію за вислугою років на підставі ст. 50-1 Закону України Про прокуратуру (в редакції чинній на момент призначення пенсії), в розмірі 90 % суми місячної заробітної плати.
Постановою Кабінету Міністрів України від 31.05.2012 року №505 Про упорядкування структури та умов оплати праці працівників органів прокуратури , підвищено як розміри посадових окладів працівникам прокуратури, так і надбавки за класні чини.
Отримавши в прокуратурі області довідку про розмір заробітної плати, позивач звернувся із заявою до пенсійного фонду для проведення перерахунку, відповідно до змін в законодавстві. Пізніше, ознайомившись з матеріалами пенсійної справи, позивач вияв невідповідність розміру пенсії у відсотковому розмірі. Відповідно до розпорядження Пенсійного фонду позивачу здійснено перерахунок пенсії у розмірі 80% від суми заробітної плати з 01.07.2012.
З урахуванням цих обставин, та з метою проведення перерахунку призначеної пенсії за вислугою років, позивач звернувся із заявою до Гайсинського об'єднаного управління Пенсійного фонду України Вінницької області. Однак відповідач відмовив у проведенні перерахунку пенсії з 80% на 90 % від заробітної плати.
Позивач вважає відмову відповідача здійснити перерахунок пенсії протиправною, оскільки при перерахунку пенсії має застосовуватись норма закону, що визначає її розмір у відсотках, що діяла на момент призначення пенсії, в зв'язку з чим, звернувся до суду.
Ухвалою суду від 22.02.2019 року відкрито провадження у справі та вирішено здійснювати її розгляд в порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін у судове засідання. Даною ухвалою надано відповідачу строк на подання відзиву на позовну заяву.
05.03.2019 року на адресу суду надійшов відзив на позовну заяву (вх. №12473), у якому представник відповідача просить відмовити у задоволенні адміністративного позову. Свою позицію відповідач мотивує тим, що у зв'язку з прийняттям постанови КМУ від 31.05.2012 року №505 Про упорядкування структури та умови оплати праці працівників органів прокуратури та на підставі заяви позивача, було здійснено перерахунок пенсії, призначеної згідно ст. 50-1 Закону України Про прокуратуру в редакції чинній на час здійснення перерахунку. При цьому розмір пенсії обчислюється з урахуванням п. 2 Розділу ІІ Прикінцевих та перехідних положень Закону України № 3668 від 09.07.2011 року Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи .
21.03.19 суд своєю ухвалою, з метою повного та об'єктивного дослідження всіх обставин справи, та заслухання особистих пояснень сторін в судовому засіданні призначив розгляд справи на 18.04.19 із викликом сторін у судове засідання у порядку спрощеного позовного провадження.
Позивач у судовому засіданні підтримав позовні вимоги та просив суд їх задовольнити з підстав викладених у позовній заяві.
Представник відповідача у судовому засіданні заперечувала щодо задоволення позовних вимог, посилаючись на обставини, що викладенні у відзиві на позовну заяву за вх. №12473 від 05.03.2019.
Заслухавши пояснення представників сторін, вивчивши матеріали справи та оцінивши наявні в ній докази в їх сукупності, суд встановив наступне.
ОСОБА_1 з лютого 1999 року отримує пенсію за вислугою років на підставі Закону України Про прокуратуру (в редакції чинній на момент призначення пенсії).
Розпорядженням Управління ПФУ у Гайсинському районі №131868 від 27.09.2012 року позивачу здійснено перерахунок пенсії з 01.07.2012 року. Згідно цього ж Розпорядження загальний відсоток розрахунку пенсії від заробітної плати склав 80 %.
29.01.2019 року позивач, не погоджуючись із вказаними діями відповідача звернувся до пенсійного фонду зі скаргою.
ОСОБА_2 від 13.02.2019 року №3-М-02 відповідач повідомив ОСОБА_1, що відповідно до п. 2 розділу II Прикінцевих та перехідних положень Закону України від 08.07.2011 №3668 "Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи", перерахунок пенсії позивача з 01.07.2012 проводиться з врахуванням норм вищевказаного закону з розрахунку 80% від суми заробітної плати.
Визначаючись щодо заявлених позовних вимог суду виходить з наступного.
Згідно ст. 46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом. Пенсії, інші види соціальних виплат для догляду, що є основним джерелом існування, мають забезпечувати рівень життя, не нижчий від прожиткового мінімуму, встановленого законом.
Відповідно до частини першої статті 50-1 Закону № 1789-ХІІ в редакції, що діяла на час призначення пенсії позивачу, прокурори і слідчі зі стажем роботи не менше 20 років, у тому числі зі стажем роботи на посадах прокурорів і слідчих прокуратури не менше 10 років, мають право на пенсійне забезпечення за вислугу років незалежно від віку. Пенсія призначається в розмірі 80 відсотків від суми їхньої місячної (чинної) заробітної плати, до котрої включаються всі види оплати праці, на які нараховуються страхові внески, одержуваної перед місяцем звернення за призначенням пенсії. За кожен повний рік роботи понад 10 років на цих посадах пенсія збільшується на 2 відсотки, але не більше 90 відсотків від суми місячного (чинного) заробітку.
Законом № 3668-VІ, який набрав чинності з 1 жовтня 2011 року, внесено зміни до статті 50-1 Закону № 1789-ХІІ, зокрема змінено у відсотках розмір пенсії за вислугу років, яка призначається прокурорам і слідчим у разі реалізації ними такого права: Прокурори і слідчі мають право на пенсійне забезпечення за вислугу років незалежно від віку за наявності на день звернення вислуги років. Пенсія призначається в розмірі 80 відсотків від суми їхньої місячної (чинної) заробітної плати, до якої включаються всі види оплати праці, з якої було сплачено єдиний внесок на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування, одержуваної перед місяцем звернення за призначенням пенсії .
Таким чином, з 1 жовтня 2011 року положення частини першої статті 50-1 Закону №1789-ХІІ щодо призначення прокурорам і слідчим пенсії за вислугу років у розмірі не більше 90 відсотків від суми місячного (чинного) заробітку втратили чинність у зв'язку з внесенням змін до редакції цієї статті Законом № 3668-VІ.
Разом з тим підстави та порядок перерахунку пенсій прокурорам регулюють частини тринадцята, вісімнадцята статті 50-1 Закону № 1789-ХІІ, положення яких щодо перерахунку пенсії у зв'язку із прийняттям Закону № 3668-VІ змін не зазнали (змінилася лише нумерація частин цієї статті).
Так, відповідно до частини тринадцятої статті 50-1 Закону № 1789-ХІІ обчислення (перерахунок) пенсій провадиться за документами пенсійної справи та документами, додатково поданими пенсіонерами, виходячи з розміру місячного заробітку за відповідною посадою, з якої особа вийшла на пенсію, станом на час звернення за призначенням або перерахунком.
Згідно з частиною вісімнадцятою статті 50-1 Закону № 1789-ХІІ призначені працівникам прокуратури пенсії перераховуються у зв'язку з підвищенням заробітної плати відповідних категорій прокурорсько-слідчих працівників. Перерахунок призначених пенсій провадиться з першого числа місяця, що йде за місяцем, у якому настали обставини, що тягнуть за собою зміну розміру пенсії. Якщо при цьому пенсіонер набув права на підвищення пенсії, різницю в пенсії за минулий час може бути виплачено йому не більш як за 12 місяців. Перерахунок пенсій провадиться з урахуванням фактично отримуваних працівником виплат і умов оплати праці, що існували на день його звільнення з роботи.
Ураховуючи наведене, суд вважає, що при перерахунку пенсії працівникам прокуратури має застосовуватися норма, що визначає розмір пенсії у відсотках, яка діяла на момент призначення пенсії, а тому внесені Законом № 3668-VІ зміни до статті 50-1 Закону №1789-ХІІ щодо розміру пенсії у відсотках стосуються порядку призначення пенсії прокурорам і слідчим у разі реалізації ними права на пенсійне забезпечення, а не перерахунку вже призначеної пенсії. Процедури призначення та перерахунку пенсії різні за змістом і механізмом їх проведення. Нормами, які визначають механізм проведення перерахунку пенсії за вислугу років прокурорам, є частини тринадцята, вісімнадцята статті 50-1 Закону № 1789-ХІІ, які змін у зв'язку із прийняттям Закону № 3668-VІ не зазнали.
Крім того, вирішуючи питання про застосування цього Закону в часі, слід зазначити, що згідно зі статтею 22 Конституції України закріплені нею права і свободи не є вичерпними, гарантуються і не можуть бути скасовані. При прийнятті нових законів або внесенні змін до чинних законодавчих актів не допускається звуження змісту та обсягу існуючих прав і свобод.
ОСОБА_1 працював в органах прокуратури та набув права на пенсійне забезпечення на підставі ст. 50-1 Закону України "Про прокуратуру" № 1789-ХІІ (в редакції з 30.10.1997 року).
Розпорядженням Управління ПФУ у Гайсинському районі №131868 від 24.10.2012 позивачу здійснено перерахунок пенсії з 01.07.2012. Однак, згідно цього ж Розпорядження, судом встановлено, що загальний відсоток розрахунку пенсії від заробітної плати склав 80 %, тобто неправомірно зменшено загальний відсоток розрахунку пенсії від заробітної плати на 10 %.
Отже, при перерахунку пенсії працівникам прокуратури має застосовуватися норма, що визначає розмір пенсії у відсотках, яка діяла на момент призначення пенсії, а тому внесені зміни до ст. 50-1 Закону України Про прокуратуру щодо розміру пенсії у відсотках стосуються порядку призначення пенсії прокурорам і слідчим у разі реалізації ними права на пенсійне забезпечення, а не перерахунку вже призначеної пенсії. Дії Гайсинського об'єднаного управління пенсійного фонду України у Вінницькій області про відмову в перерахунку ОСОБА_1 пенсії за вислугу років виходячи з розрахунку 90 відсотків від суми заробітної плати, визначеної у довідці прокуратури Вінницької області від 11.10.2012 за №18/147, суд вважає неправомірними.
Вирішуючи питання щодо позовних вимог в частині зобов'язання стягнути з відповідача недоплачену різницю у виплаті пенсії за останні 12 місяців в розмірі 6024 грн. (5023*90%=4520; 5023*80%=4018; 4520-4018=502; 502*12=6024) суд виходить із наступного.
Згідно ст. 122 КАС України адміністративний позов може бути подано в межах строку звернення до адміністративного суду, встановленого цим Кодексом або іншими законами.
Відповідно до ч. 2 ст. 122 КАС України для звернення до адміністративного суду за захистом прав, свобод та інтересів особи встановлюється шестимісячний строк, який, якщо не встановлено інше, обчислюється з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів.
Частиною 3 цієї статті передбачено, що для захисту прав, свобод та інтересів особи цим Кодексом та іншими законами можуть встановлюватися інші строки для звернення до адміністративного суду, які, якщо не встановлено інше, обчислюються з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів.
Оскільки законами з питань пенсійного забезпечення не встановлено інших строків звернення до суду за захистом порушених прав, до спірних правовідносин слід застосовувати положення ч. 2 ст. 122 КАС України, якими передбачено шестимісячний строк звернення до суду.
Саме тому перерахунок пенсії ОСОБА_1 необхідно здійснити з 29.07.2018 (шість місяців від звернення до суду) та стягнути суму недоплаченої пенсії.
Відповідно до частини першої статті 2 КАС України, завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб'єктів владних повноважень.
Гарантоване статтею 55 Конституції України й конкретизоване у звичайних законах України право на судовий захист передбачає можливість звернення до суду за захистом порушеного права, але вимагає, щоб стверджувальне порушення було обґрунтованим.
За наведеного та враховуючи встановлені обставини у справі, оцінивши належність, допустимість, достовірність доказів, суд приходить до висновку, що адміністративний позов підлягає задоволенню.
Відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Керуючись ст.ст. 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, суд -
в и р і ш и в :
Адміністративний позов ОСОБА_1 задовольнити частково.
Визнати протиправними дії Гайсинського об'єднаного управління пенсійного фонду України у Вінницькій області про відмову в перерахунку ОСОБА_1 пенсії за вислугу років виходячи з розрахунку 90 відсотків від суми заробітної плати, визначеної у довідці прокуратури Вінницької області від 11.10.2012 за №18/147.
Зобов'язати Гайсинське об'єднане управління пенсійного фонду України у Вінницькій області відповідно до статті 50-1 Закону України "Про прокуратуру" від 5 листопада 1991 року №1789-ХІІ провести перерахунок ОСОБА_1 пенсії за вислугу років виходячи з розрахунку 90 відсотків від суми заробітної плати, визначеної у довідці прокуратури Вінницької області від 11.10.2012 за №18/147, починаючи з 29.07.2018.
Стягнути з Гайсинського об'єднаного управління пенсійного фонду України у Вінницькій області (вул. Волонтерів, 17, м. Гайсин, 23700, код ЄДРПОУ 41247177) недоплачену різницю у виплаті пенсії за 6 місяців починаючи з 29.07.2018.
Стягнути на користь ОСОБА_1 (вул. Б.Хмельницького, буд. 9, м. Гайсин, Вінницька область, 23700, РНОКПП НОМЕР_1) за рахунок бюджетних асигнувань Гайсинського об'єднаного управління пенсійного фонду України у Вінницькій області (вул. Волонтерів, 17, м. Гайсин, 23700, код ЄДРПОУ 41247177) судовий збір у розмірі 704,80 грн. (сімсот чотири гривні 80 копійок) сплаченого згідно квитанції №121 від 18.02.2019.
Рішення суду першої інстанції набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.
Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
ОСОБА_1 (вул. Б.Хмельницького, буд. 9, м. Гайсин, Вінницька область, 23700, РНОКПП НОМЕР_1)
Гайсинське об'єднане управління пенсійного фонду України у Вінницькій області (вул. Волонтерів, 17, м. Гайсин, 23700, код ЄДРПОУ 41247177)
Повний текст рішення виготовлено та підписано: 24.04.2019
Суддя Жданкіна Наталія Володимирівна
Суд | Вінницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 18.04.2019 |
Оприлюднено | 24.04.2019 |
Номер документу | 81360845 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Жданкіна Наталія Володимирівна
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Жданкіна Наталія Володимирівна
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Жданкіна Наталія Володимирівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні