Постанова
від 31.07.2019 по справі 120/614/19-а
СЬОМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 120/614/19-а

Головуючий суддя 1-ої інстанції - Жданкіна Н.В.

Суддя-доповідач - Ватаманюк Р.В.

31 липня 2019 року

м. Вінниця

Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого судді: Ватаманюка Р.В.

суддів: Сапальової Т.В. Моніча Б.С. ,

розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Гайсинського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Вінницької області на рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 18 квітня 2019 року (повний текст рішення виготовлено 24 квітня 2019 року у м. Вінниця) у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 (далі - позивач) до Гайсинського об`єднаного управління Пенсійного фонду України у Вінницькій області (далі - відповідач) про визнання дій неправомірними та зобов`язання вчинити дії,

В С Т А Н О В И В :

позивач 21.02.2019 звернувся із позовом до Вінницького окружного адміністративного суду в якому просив:

- визнати протиправними дії Гайсинського об`єднаного управління пенсійного фонду України у Вінницькій області про відмову в перерахунку ОСОБА_1 пенсії за вислугу років виходячи з розрахунку 90 відсотків від суми заробітної плати, визначеної у довідці прокуратури Вінницької області від 11.10.2012 за №18/147.

- зобов`язати Гайсинське об`єднане управління пенсійного фонду України у Вінницькій області відповідно до статті 50-1 Закону України "Про прокуратуру" від 05.11.1991 №1789-ХІІ провести вказаний перерахунок пенсії 01.07.2012 та здійснити відповідні виплати.

Стягнути з Гайсинського об`єднаного управління пенсійного фонду України у Вінницькій області недоплачену різницю у виплаті пенсії за останні 12 місяців в розмірі 6024 грн.

Стягнути з відповідача на користь ОСОБА_1 сплачений судовий збір. Допустити постанову суду до негайного виконання.

Рішенням Вінницького окружного адміністративного суду від 18.04.2019 адміністративний позов задоволено частково.

Визнано протиправними дії Гайсинського об`єднаного управління пенсійного фонду України у Вінницькій області про відмову в перерахунку ОСОБА_1 пенсії за вислугу років виходячи з розрахунку 90 відсотків від суми заробітної плати, визначеної у довідці прокуратури Вінницької області від 11.10.2012 за №18/147.

Зобов`язано Гайсинське об`єднане управління пенсійного фонду України у Вінницькій області відповідно до статті 50-1 Закону України "Про прокуратуру" від 05.11.1991 №1789-ХІІ провести перерахунок ОСОБА_1 пенсії за вислугу років виходячи з розрахунку 90 відсотків від суми заробітної плати, визначеної у довідці прокуратури Вінницької області від 11.10.2012 за №18/147, починаючи з 29.07.2018.

Стягнуто з Гайсинського об`єднаного управління пенсійного фонду України у Вінницькій області недоплачену різницю у виплаті пенсії за 6 місяців починаючи з 29.07.2018.

Стягнуто на користь ОСОБА_1 за рахунок бюджетних асигнувань Гайсинського об`єднаного управління пенсійного фонду України у Вінницькій області судовий збір у розмірі 704,80 грн. сплаченого згідно квитанції №121 від 18.02.2019.

Не погоджуючись із рішенням суду першої інстанції, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій просить суд скасувати вказане рішення та прийняти нове, яким відмовити в задоволенні позову повністю.

В обґрунтування апеляційної скарги апелянт вказав, що судом першої інстанції безпідставно не враховано те, що управління правомірно здійснило перерахунок пенсії позивачу у розмірі 80 відсотків від суми заробітної плати із застосуванням нових посадових окладів, що встановлені постановою Кабінету Міністрів України від 31.05.2012 №505 "Про упорядкування структури та умови оплати праці працівників органів прокуратури", оскільки відсутні підстави для перерахунку пенсії у розмірі 90 відсотків від заробітної плати на підставі норми права, яка втратила чинність з 01.10.2011.

Позивач подав відзив на апеляційну скаргу вказавши, що при перерахунку пенсії працівникам прокуратури має застосовуватись норма, що визначає розмір пенсії у відсотках, яка діяла на момент призначення пенсії, а тому, внесені Законом України "Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи" зміни до ст. 50-1 Закону України "Про прокуратуру" щодо розміру пенсії у відсотках стосуються порядку призначення пенсії прокурорам і слідчим у разі реалізації ними права на пенсійне забезпечення, а не перерахунку вже призначеної пенсії.

31.07.2019 до суду надійшли клопотання сторін про розгляд справи без їх участі.

Перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, заслухавши суддю-доповідача, колегія суддів вважає, що апеляційну скаргу необхідно залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції без змін з таких підстав.

Відповідно до ч. 1 ст. 308 КАС України, суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Судом першої інстанції встановлені та неоспорені сторонами такі обставини.

ОСОБА_1 з лютого 1999 року отримує пенсію за вислугою років на підставі Закону України "Про прокуратуру" (в редакції чинній на момент призначення пенсії).

27.09.2012 розпорядженням Управління ПФУ у Гайсинському районі №131868 позивачу здійснено перерахунок пенсії з 01.07.2012. Згідно цього ж Розпорядження загальний відсоток розрахунку пенсії від заробітної плати склав 80 %.

29.01.2019 позивач, не погоджуючись із вказаними діями відповідача звернувся до пенсійного фонду зі скаргою.

13.02.2019 листом №3-М-02 відповідач повідомив ОСОБА_1 , що відповідно до п. 2 розділу II Прикінцевих та перехідних положень Закону України від 08.07.2011 №3668 "Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи", перерахунок пенсії позивача з 01.07.2012 проводиться з врахуванням норм вищевказаного закону з розрахунку 80% від суми заробітної плати.

Не погоджуючись з такими діями відповідача, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Приймаючи оскаржуване рішення суд першої інстанції дійшов висновку, що при перерахунку пенсії працівникам прокуратури має застосовуватися норма, що визначає розмір пенсії у відсотках, яка діяла на момент призначення пенсії, а тому внесені зміни до ст. 50-1 Закону України "Про прокуратуру" щодо розміру пенсії у відсотках стосуються порядку призначення пенсії прокурорам і слідчим у разі реалізації ними права на пенсійне забезпечення, а не перерахунку вже призначеної пенсії.

Апеляційний суд погоджується з висновками суду першої інстанції за такими доводами.

Частиною 1 ст. 50-1 Закону України "Про прокуратуру" від 05.11.1991 № 1789-XII в редакції, що діяла на час призначення пенсії позивачу (далі - Закону № 1789-ХІІ), прокурори і слідчі зі стажем роботи не менше 20 років, у тому числі зі стажем роботи на посадах прокурорів і слідчих прокуратури не менше 10 років, мають право на пенсійне забезпечення за вислугу років незалежно від віку. Пенсія призначається в розмірі 80 відсотків від суми їхньої місячної (чинної) заробітної плати, до котрої включаються всі види оплати праці, на які нараховуються страхові внески, одержуваної перед місяцем звернення за призначенням пенсії. За кожен повний рік роботи понад 10 років на цих посадах пенсія збільшується на 2 відсотки, але не більше 90 відсотків від суми місячного (чинного) заробітку.

Законом України "Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи" від 08.07.2011 № 3668-VI (далі - Закон № 3668-VІ), який набрав чинності з 1 жовтня 2011 року, внесено зміни до статті 50-1 Закону № 1789-ХІІ, зокрема змінено у відсотках розмір пенсії за вислугу років, яка призначається прокурорам і слідчим у разі реалізації ними такого права: "Прокурори і слідчі мають право на пенсійне забезпечення за вислугу років незалежно від віку за наявності на день звернення вислуги років. Пенсія призначається в розмірі 80 відсотків від суми їхньої місячної (чинної) заробітної плати, до якої включаються всі види оплати праці, з якої було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, одержуваної перед місяцем звернення за призначенням пенсії".

Таким чином, з 01.10.2011 частина 1 ст. 50-1 Закону №1789-ХІІ щодо призначення прокурорам і слідчим пенсії за вислугу років у розмірі не більше 90 відсотків від суми місячного (чинного) заробітку втратила чинність у зв`язку з внесенням змін до редакції цієї статті Законом № 3668-VІ.

Водночас, підстави та порядок перерахунку пенсій прокурорам регулюють ч.ч. 13 та 18 ст. 50-1 Закону № 1789-ХІІ, положення яких щодо перерахунку пенсії у зв`язку із прийняттям Закону № 3668-VІ змін не зазнали (змінилася лише нумерація частин цієї статті).

Положенням ч. 13 ст. 50-1 Закону № 1789-ХІІ встановлено, що обчислення (перерахунок) пенсій провадиться за документами пенсійної справи та документами, додатково поданими пенсіонерами, виходячи з розміру місячного заробітку за відповідною посадою, з якої особа вийшла на пенсію, станом на час звернення за призначенням або перерахунком.

Частиною 18 ст. 50-1 Закону № 1789-ХІІ вказано, що призначені працівникам прокуратури пенсії перераховуються у зв`язку з підвищенням заробітної плати відповідних категорій прокурорсько-слідчих працівників. Перерахунок призначених пенсій провадиться з першого числа місяця, що йде за місяцем, у якому настали обставини, що тягнуть за собою зміну розміру пенсії. Якщо при цьому пенсіонер набув права на підвищення пенсії, різницю в пенсії за минулий час може бути виплачено йому не більш як за 12 місяців. Перерахунок пенсій провадиться з урахуванням фактично отримуваних працівником виплат і умов оплати праці, що існували на день його звільнення з роботи.

Таким чином, суд першої інстанції вірно вказав, що при перерахунку пенсії працівникам прокуратури має застосовуватися норма, що визначає розмір пенсії у відсотках, яка діяла на момент призначення пенсії, а тому внесені Законом № 3668-VІ зміни до статті 50-1 Закону №1789-ХІІ щодо розміру пенсії у відсотках стосуються порядку призначення пенсії прокурорам і слідчим у разі реалізації ними права на пенсійне забезпечення, а не перерахунку вже призначеної пенсії.

Конституційний Суд України у рішенні від 05.04.2001 зазначив, що Конституція України закріпила принцип незворотності дії в часі законів та інших нормативно-правових актів (частина перша статті 58). Це означає, що дія закону та іншого нормативно-правового акта не може поширюватися на правовідносини, які виникли і закінчилися до набрання чинності цим законом або іншим нормативно-правовим актом.

Як вбачається з матеріалів справи, ОСОБА_1 працював в органах прокуратури та набув права на пенсійне забезпечення на підставі ст. 50-1 Закону України "Про прокуратуру" № 1789-ХІІ (в редакції з 30.10.1997) в розмірі 90 відсотків заробітної плати.

Розпорядженням Управління ПФУ у Гайсинському районі №131868 від 24.10.2012 позивачу здійснено перерахунок пенсії з 01.07.2012, відповідно до якого, позивачу встановлено загальний відсоток розрахунку пенсії від заробітної плати - 80.

Проте, колегія суддів зазначає, що оскільки перерахунок пенсії позивача пов`язаний з переглядом розміру вже призначеної йому пенсії, при визначенні розміру не може поширюватися законодавство, яке прийняте після призначення вказаної пенсії, крім випадків покращення становища позивача.

Отже, застосувавши відсоток - 80 при визначенні розміру пенсії після проведення перерахунку, відповідач порушив право позивача, оскільки при призначенні пенсії первісно встановлено для обрахунку розмір 90 відсотків від заробітку.

Таким чином, колегія суддів дійшла висновку, що при перерахунку пенсії працівникам прокуратури має застосовуватися норма, що визначає розмір пенсії у відсотках, яка діяла на момент призначення пенсії, а тому внесені зміни до статті 50-1 Закону України "Про прокуратуру" від 05.11.1991 № 1789-ХІІ щодо розміру пенсії у відсотках стосувалися порядку призначення пенсії прокурорам і слідчим у разі реалізації ними права на пенсійне забезпечення, а не перерахунку вже призначеної пенсії. Тому, застосувавши при перерахунку пенсії 80 процентів, а не 90 процентів від заробітної плати відповідач діяв протиправно.

Зазначена правова позиція узгоджується з висновком висловленим Верховним Судом у постанові від 03.05.2018 у справі № 308/11498/16-а та у постанові від 10.04.2019 у справі № 310/6638/16-а (2-а/310/652/16).

За таких обставин, суд першої інстанції дійшов правильного висновку про наявність підстав для часткового задоволення позовних вимог ОСОБА_1 .

Відповідно до ч. 1 ст. 242 КАС України, рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим.

Згідно ч. 1 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Частиною 2 ст. 77 КАС України вказано, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Таким чином, апеляційний суд дійшов висновку, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з дотриманням норм матеріального і процесуального права, у зв`язку з чим, відповідно до ст. 316 КАС України, апеляційна скарга має бути залишена без задоволення, а рішення або ухвала суду - без змін.

Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд

П О С Т А Н О В И В :

апеляційну скаргу Гайсинського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Вінницької області залишити без задоволення, а рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 18 квітня 2019 року - без змін.

Постанова суду набирає законної сили відповідно до ст. 325 КАС України та оскарженню не підлягає, крім випадків передбачених п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України.

Головуючий Ватаманюк Р.В. Судді Сапальова Т.В. Моніч Б.С.

СудСьомий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення31.07.2019
Оприлюднено08.08.2019
Номер документу83494798
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —120/614/19-а

Постанова від 31.07.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Ватаманюк Р.В.

Ухвала від 01.07.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Ватаманюк Р.В.

Ухвала від 22.05.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Ватаманюк Р.В.

Рішення від 18.04.2019

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Жданкіна Наталія Володимирівна

Ухвала від 21.03.2019

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Жданкіна Наталія Володимирівна

Ухвала від 22.02.2019

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Жданкіна Наталія Володимирівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні