Рішення
від 23.04.2019 по справі 360/830/19
ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

Іменем України

23 квітня 2019 рокуСєвєродонецькСправа № 360/830/19

Суддя Луганського окружного адміністративного суду Смішлива Т.В., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Новопсковської районної державної адміністрації Луганської області про визнання дій протиправними, зобов'язання вчинити певні дії та стягнення моральної шкоди,-

ВСТАНОВИВ:

25 лютого 2019 року до Луганського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява ОСОБА_1 (далі позивач) до управління соціального захисту населення Новопсковської районної державної адміністрації Луганської області (далі відповідач), в якій позивач просить:

- визнати протиправним і скасувати рішення управління соціального захисту населення Новопсковської районної державної адміністрації Луганської області про відмову в призначенні житлової субсидії ОСОБА_1, прийняте за результатами розгляду її заяви про призначення житлової субсидії на відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг від 01 жовтня 2018 року;

- зобов'язати управління соціального захисту населення Новопсковської районної державної адміністрації Луганської області направити заяву ОСОБА_1 про призначення з 01 жовтня 2018 року житлової субсидії на відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг на розгляд комісії з розгляду звернень громадян щодо надання субсидій, державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім'ям та включення до державного реєстру пільговиків;

- стягнути з управління соціального захисту населення Новопсковської районної державної адміністрації Луганської області на користь ОСОБА_1 моральну шкоду у розмірі 10000,00 гривень.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначила, що 02.10.2018 вона звернулась із заявою про призначення з 01.10.2018 житлової субсидії на відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, надавши декларацією про доходи і витрати осіб, які звернулися за призначенням житлової субсидії. В заяві про призначення житлової субсидії позивач просила відповідача направити документи на розгляд Комісії з розгляду звернень громадян щодо надання субсидій, державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім'ям та включення до державного реєстру пільговиків (надалі за текстом Комісія), так як разом з заявою була надана довідка про фактично проживаючих зареєстрованих в будинку осіб. Але відповідач самостійно, без розгляду комісії, виніс рішення про відмову (викладену у формі листа повідомлення від 21.12.2018) у призначенні субсидії мотивуючи пунктом 7 та пунктом 13 Положення про порядок призначення житлових субсидій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.10.1995 № 848 (далі Положення).

Розмір заподіяної позивачу моральної шкоди, як зазначає позивач, має хоча б компенсувати ті емоційні страждання, які довелося перенести їй у зв'язку з тим, що відповідачем було незаконно винесено рішення про відмову в направленні заяви про призначення житлової субсидії на розгляд комісії для вирішення питання про призначення субсидії на осіб, що фактично проживають в будинку, а тому розмір душевних страждань позивач оцінює в 10000,00 грн.

Представником відповідача надано відзив від 29.03.2019 (арк. спр. 59-65), у якому зазначено, що позивач 02.10.2018 звернулась до Центру надання адміністративних послуг Новопсковської селищної ради Луганської області з метою подання заяви про призначення житлової субсидії, надавши відповідну заяву та декларацію про доходи і витрати осіб, які звернулись за субсидією, де їй було надано роз'яснення, що заповнені не в повному обсязі документи не можуть бути прийняті від заявника. Однак, вказані документи в подальшому прийняті відповідачем, заяву про призначення житлової субсидії зареєстровано 02.10.2018 за № 944 та надано письмове роз'яснення про необхідність заповнення документів належним чином. В декларації про доходи і витрати осіб, які звернулись за субсидією, в п.3 розділу I, позивач вказала себе - ОСОБА_1 та сина - ОСОБА_2, не вказавши жодних даних про сина, крім прізвища, імені та по батькові, хоча Положенням та декларацією, форма якої затверджена наказом Міністерства соціальної політики України від 02.05.2018 № 604 передбачено внесення таких даних, як прізвище, ім'я та по батькові, сімейний стан, дата народження, серія та/або номер паспорта, реєстраційний номер облікової картки платника податків, інформація про фактичне проживання особи за адресою, а також про перебування особи за кордоном сукупно понад 60 днів протягом періоду, за який враховується доходи для призначення житлової субсидії. Згідно довідки про склад сім'ї або зареєстрованих у житловому приміщенні, виданої Новопсковською селищною радою Луганської області від 01.10.2018 № 4692 та поданої позивачем разом із заявою про призначення житлової субсидії, до складу сім'ї (зареєстрованих) за адресою власника домогосподарства ОСОБА_1 входять: ОСОБА_1 - заявник, ОСОБА_2 - син, ОСОБА_3 - донька, ОСОБА_4 - онук, ОСОБА_5 - онук. Інформація про даних осіб в декларації про доходи і витрати осіб, які звернулися за призначенням житлової субсидії, поданий позивачем, відсутня. Крім того, відповідач посилається на пункт 13 Положення, відповідно до якого, заява та декларація вважаються не поданими у разі, коли не внесені у повному обсязі відомості про членів домогосподарства.

Управлінням соціального захисту населення Новопсковської районної державної адміністрації Луганської області на адресу позивача надіслано повідомлення про необхідність усунення недоліків в поданих документах, яке отримано ОСОБА_1 14.11.2018. Оскільки позивач не усунув недоліки після закінчення 30 денного терміну, Управлінням соціального захисту населення Новопсковської райдержадміністрації прийнято рішення від 17.12.2018 за № 197 про відмову ОСОБА_1 в призначенні житлової субсидії на період з 01.10.2018, про що їй повідомлено листом від 21.12.2018 за № 16-7/8-4799 про відмову в призначенні житлової субсидії через те, що заява та декларація вважаються не поданими.

З приводу доводів про незаконність вимоги про надання персональних даних сина, доньки, онуків, зятя та невістки позивача, вказав, що персональні дані є невід'ємною складовою заяви та декларації, і тому працівники органів соціального захисту населення зобов'язані вимагати такі дані для призначення житлової субсидії. Щодо тверджень позивача про те, що управління соціального захисту населення фактично вирішило питання, яке не відноситься до його повноважень, а повинно вирішуватись лише Комісією, послався на те, що згідно з абзацами 23-26 пункту 14 Положення, відповідач може приймати рішення про відмову в призначенні житлової субсидії.

У наданій суду відповіді на відзив позивач зазначає, що відповідач не спростував її твердження та аргументи по суті позовних вимог (арк. спр. 92-94).

Відповідач скористався правом на подання заперечення на відповідь позивача, яке надійшло до суду 19.04.2019 за вх. № 22523/2019 (арк. спр. 99-102).

Ухвалою від 14 березня 2019 року про відкриття провадження в адміністративній справі справу призначено до розгляду в порядку спрощеного позовного провадження в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін (арк. спр. 1-2).

Ухвалою від 02 квітня 2019 року у задоволенні клопотання управління соціального захисту населення Новопсковської районної державної адміністрації Луганської області від 29 березня 2019 року про залучення третьої особи - центру надання адміністративних послуг Новопсковської селищної ради відмовлено (арк. спр. 87).

У судове засідання позивач не прибув, про дату, час і місце судового розгляду повідомлений належним чином (арк. спр. 90). 25 березня 2018 року за вхідним реєстраційним № 15926/2019 від позивача надійшла заява про розгляд справи за її відсутності (арк. спр. 56).

Представник відповідача у судове засідання 23 квітня 2019 року не прибув, про дату, час і місце судового розгляду повідомлений належним чином (арк. спр. 91).

01 квітня 2019 року на адресу суду надіслав заяву від 29 березня 2019 року про розгляд справи за його відсутністю (арк. спр. 84).

Дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог і наданих доказів, оцінивши докази відповідно до вимог статті 90 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), судом встановлено таке.

ОСОБА_1 02.10.2018 звернулась до управління соціального захисту населення Новопсковської селищної ради Луганської області із заявою про призначення житлової субсидії для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг за зареєстрованим місцем проживання: ІНФОРМАЦІЯ_1 (арк. спр. 66).

До заяви про призначення житлової субсидії позивачем серед іншого додано декларацію про доходи і витрати осіб, які звернулися за призначенням житлової субсидії (далі - Декларація) від 02 жовтня 2018 року (арк. спр. 67-68). Відповідно до Розділу І «Загальні відомості» рядок 3 Дані про осіб, які входять до складу домогосподарства, і їх зареєстроване (для орендарів та внутрішньо - переміщених осіб - фактичне) місце проживання, у житловому приміщенні/будинку зазначено: ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_2, ОСОБА_2 - син. У Розділі ІІ Декларації «Дані про членів сім'ї осіб зі складу домогосподарства незалежно від реєстрації їхнього місця проживання (фактичного місця проживання)» вказано відсутні . Відповідно у Розділах III-V Декларації теж будь-яких даних немає.

До заяви про призначення субсидії також додано довідку про склад сім'ї, видану Новопсковською селищною радою Луганської області 01.10.2018 № 4692, відповідно до якої до складу сім'ї (зареєстрованих) за адресою власника домогосподарства ОСОБА_1 входять: ОСОБА_1 - заявник, ОСОБА_2 - син, ОСОБА_3 - донька, ОСОБА_4 - онук, ОСОБА_5 - онук. (арк. спр. 69).

14.11.2018 управління соціального захисту населення Новопсковської районної державної адміністрації Луганської області повідомило позивача про те, що її заява та декларація для призначення житлової субсидії від 02.10.2018 вважається неподаними, у зв'язку з тим, що позивачем не заповнено в повному обсязі відомості про сина ОСОБА_2, доньку ОСОБА_3, зятя, невістку та онуків (розділи 1, 2 декларації) та надано можливість протягом 30 календарних днів усунути зазначені недоліки. Зазначений лист ОСОБА_1 отримала 14.11.2018 (арк. спр. 71).

В подальшому ОСОБА_1 неодноразово зверталась на Урядову гарячу лінію з питань правомірності дій працівників управління соціального захисту населення Новопсковської районної державної адміністрації Луганської області (арк. спр. 72-79).

Рішенням управління соціального захисту населення Новопсковської районної державної адміністрації Луганської області № 197 від 17.12.2018 відмовлено ОСОБА_1 в призначенні житлової субсидії з 01.10.2018 за заявою від 02.10.2018 у зв'язку з тим, що вона протягом 30 календарних днів не виправила вищезазначені помилки у Декларації (арк. спр. 80).

Листом від 21.12.2018 за № 16-7/8-4799 управління соціального захисту населення Новопсковської районної державної адміністрації Луганської області повідомило позивача про те, що їй відмовлено в призначенні житлової субсидії, оскільки її заява від 02.10.2018 та Декларація вважаються неподаними через неусунення недоліків у встановлений строк (арк. спр. 82).

Вирішуючи адміністративну справу по суті заявлених вимог, надаючи оцінку обставинам (фактам), якими обґрунтовано вимоги і заперечення учасників справи, суд виходить з такого.

Умови призначення та порядок надання громадянам житлової субсидії визначає Положення про порядок надання житлових субсидій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 1995 року № 848 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2018 року № 1176) (далі - Положення № 848).

Тут та надалі застосовується Положення № 848 в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин.

Пунктом 9 Положення № 848 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 27.04.2018 № 329, яка діяла на час звернення позивача із заявою про призначення субсидії) закріплено, що до складу домогосподарства включаються всі особи, що зареєстровані в житловому приміщенні (будинку) (для орендарів, внутрішньо переміщених осіб - особи, які фактично проживають). На таких осіб розраховуються соціальні норми житла та соціальні нормативи житлово-комунального обслуговування і їх доходи враховуються під час призначення житлової субсидії.

Під час призначення житлової субсидії враховуються також доходи членів сім'ї особи із складу домогосподарства у разі, коли їх зареєстроване (фактичне) місце проживання відмінне від адреси домогосподарства.

Пунктом 13 Положення № 848 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 27.04.2018 № 329, яка діяла на час звернення позивача із заявою про призначення субсидії) передбачено, що для призначення житлової субсидії громадянин, особа якого посвідчується паспортом або іншим документом, подає структурному підрозділу з питань соціального захисту населення за зареєстрованим місцем проживання (орендарі, внутрішньо переміщені особи - за фактичним місцем проживання), серед іншого, декларацію про доходи і витрати осіб, які звернулися за призначенням житлової субсидії, за формою, встановленою Мінсоцполітики.

Згідно з пунктом 13 Положення № 848 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 17.10.2018 №841, яка діяла на час прийняття рішення відповідачем) заява і декларація вважаються не поданими у разі, коли:

- не внесені у повному обсязі відомості про членів домогосподарства (прізвище, ім'я та по батькові, сімейний стан, число, місяць і рік народження, серія та/або номер паспорта, реєстраційний номер облікової картки платника податків або серія та номер паспорта (для осіб, які мають відмітку в паспорті про право здійснювати платежі за його серією та номером);

- не внесені у повному обсязі відомості про членів сім'ї осіб із складу домогосподарства, доходи яких враховуються під час призначення субсидії (прізвище, ім'я та по батькові, сімейний зв'язок з особою із складу домогосподарства, число, місяць і рік народження, серія та/або номер паспорта, реєстраційний номер облікової картки платника податків або серія та номер паспорта (для осіб, які мають відмітку в паспорті про право здійснювати платежі за його серією та номером).

У разі виявлення помилки у зазначених даних структурний підрозділ з питань соціального захисту населення повідомляє громадянину про необхідність протягом 30 календарних днів виправлення помилки. Якщо протягом визначеного строку громадянин не виправив помилки у заяві та/або декларації, структурний підрозділ з питань соціального захисту населення відмовляє у призначенні житлової субсидії. Зазначений строк може бути продовжено на час хвороби заявника, що підтверджується документально.

З матеріалів справи вбачається, що у домогосподарстві позивача крім неї зареєстровані її син, донька, онуки. На таких осіб розраховуються соціальні норми житла та соціальні нормативи житлово-комунального обслуговування і їх доходи враховуються під час призначення житлової субсидії.

Посилання позивача на пункт 9 Положення № 848 про те, що до складу домогосподарства включаються особи, що зареєстровані і фактично проживають у житловому приміщенні (будинку), не можу бути застосовано судом, оскільки вказана норма стосується питання розрахунку житлової субсидії та не звільняє позивача від обов'язку зазначати у Декларації всіх осіб, зареєстрованих у будинку, а також вказувати їх персональні дані, визначені у п. 13 Положення № 848,

Як встановлено судом, у декларації про доходи і витрати осіб, які звернулись за житлової субсидії, форма якої затверджена наказом Міністерства соціальної політики України № 604 від 02.05.2018, позивачем не внесені відомості про членів домогосподарства та відомості про членів сім'ї осіб із складу домогосподарства.

Вказані недоліки не усунуто у встановлений строк, що стало підставою для висновку, відповідно до пункту 13 Положення № 848, вважати заяву та декларацію не поданою.

Посилання позивача на незаконне витребування у неї заяви про призначення субсидії на 2018 рік за наявності такої заяви у 2017 році суд вважає безпідставним.

Так, пунктом 16 Положення № 848 передбачено, що після закінчення строку отримання житлової субсидії структурні підрозділи з питань соціального захисту населення самостійно здійснюють розрахунок житлової субсидії на наступний сезон для домогосподарств, які отримували житлову субсидію у попередньому сезоні (крім орендарів, внутрішньо переміщених осіб та осіб, які звертаються за призначенням житлової субсидії на придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива, а також домогосподарств, у яких кількість фактично проживаючих зареєстрованих осіб менша, ніж кількість зареєстрованих осіб).

У позивача, за наданими нею документами для призначення субсидії на 2017 рік (арк. спр. 105-106), кількість фактично проживаючих зареєстрованих осіб менша, ніж кількість зареєстрованих осіб, а тому автоматичне призначення субсидії на наступний сезон у даному випадку не здійснюється.

Отже, вимога до позивача про надання заяви про призначення субсидії на новий сезон та оновленої декларації є цілком правомірною.

Посилання позивача на пункт 7 Положення № 848 про те, що рішення про призначення (відмову в призначенні) житлової субсидії з підстав, передбачених пунктом 6 цього Положення приймається комісією на підставі акта обстеження матеріально-побутових умов домогосподарства, а не відповідачем, не може бути прийнято до уваги судом, оскільки на час прийняття рішення відповідачем (17 грудня 2018 року) про відмову в призначенні житлової субсидії, останній, відповідно до пункту 13 Положення № 848, як орган соціального захисту населення мав право на прийняття оспорюваного рішення, якщо протягом визначеного строку громадянин не виправив помилки у заяві та/або декларації.

З приводу доводів позивача щодо незаконності вимог працівників управлінням соціального захисту населення Новопсковської районної державної адміністрації Луганської про надання персональних даних сина, доньки, онуків, зятя та невістки, суд виходить з наступного.

Статтею 6 Закону України «Про захист персональних даних» від 01.06.2010 № 2297-VI (далі Закону) передбачено, що мета обробки персональних даних має бути сформульована в законах, інших нормативно-правових актах, положеннях, установчих чи інших документах, які регулюють діяльність володільця персональних даних, та відповідати законодавству про захист персональних даних.

Стаття 10 Закону встановлює, що використання персональних даних передбачає будь-які дії володільця щодо обробки цих даних, дії щодо їх захисту, а також дії щодо надання часткового або повного права обробки персональних даних іншим суб'єктам відносин, пов'язаних із персональними даними, що здійснюються за згодою суб'єкта персональних даних чи відповідно до закону. Використання персональних даних працівниками суб'єктів відносин, пов'язаних з персональними даними, повинно здійснюватися лише відповідно до їхніх професійних чи службових або трудових обов'язків.

Пункт 13 Положення № 848 вимагає від осіб, які звертаються з заявою про призначення житлової субсидії, надання органу соціального захисту населення Декларації, що складається з відповідних відомостей про членів домогосподарства та про членів сім'ї осіб із складу домогосподарства, що є персональними даними осіб. Тобто, мета обробки персональних даних сформульована у нормативно-правовому акті (у Положенні № 848) і використання цих даних здійснюється лише відповідно до службових обов'язків працівників управлінням соціального захисту населення Новопсковської райдержадміністрації.

Отже, вимога органу соціального захисту населення про надання персональних даних відповідає чинному законодавству України про захист персональних даних.

Таким чином, держава гарантує кожному громадянину право на отримання субсидії для відшкодування витрат на оплату користування житлом або його утримання та комунальних послуг на умовах та в порядку визначеному Положенням та в свою чергу покладає на громадян, які звертаються за призначенням субсидій, обов'язки надання відомостей, що враховується органом соціального захисту населення під час прийняття рішення про призначення або відмову у призначенні субсидій.

Відповідно до статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України) завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб'єктів владних повноважень.

Враховуючи викладене, суд приходить до висновку, що порушення прав, свобод та інтересів позивача з боку відповідача - суб'єкта владних повноважень не було, останній діяв на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

З приводу вимоги позивача про стягнення моральної шкоди з управління соціального захисту населення Новопсковської районної державної адміністрації Луганської області, суд виходить з того, що згідно до вимог статті 23 Цивільного кодексу України (далі ЦК України) особа має право на відшкодування моральної шкоди, завданої внаслідок порушення її прав.

Статтею 1167 ЦК України передбачено, що моральна шкода, завдана фізичній або юридичній особі неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю, відшкодовується особою, яка її завдала, за наявності її вини, крім випадків, встановлених частиною другою цієї статті.

Згідно пункту 6 частини 1 статті 5 КАС України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб'єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист шляхом прийняття судом одного з рішень, зазначених у пунктах 1-4 цієї частини та стягнення з відповідача - суб'єкта владних повноважень коштів на відшкодування шкоди, заподіяної його протиправними рішеннями, дією або бездіяльністю.

Тобто, виходячи з положень зазначених нормативно-правових актів, умови відшкодування шкоди, у тому числі моральної, є встановлення судом порушення прав особи з боку суб'єкта владних повноважень, а тому враховуючи, що судом не встановлено будь-яких порушень прав позивача з боку відповідача - управління соціального захисту населення Новопсковської районної державної адміністрації Луганської області, підстави для відшкодування моральної шкоди відсутні.

За таких обставин, суд вважає, що в позові необхідно відмовити повністю.

Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд виходить з такого.

Сума судового збору за вказаними позовними вимогами складає 768,40 гривень і відповідно сплачено позивачем під час подання адміністративного позову.

Оскільки позивачу відмовлено у задоволенні позовних вимог, судові витрати понесені нею у вигляді сплати судового збору відшкодуванню не підлягають.

Керуючись статтями 2, 7, 8, 9, 19, 20, 72-77, 90, 132, 241-246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

У задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 (92303, Луганська область, Новопсковський район, смт Новопсков, вул. Газопроводська, 2А, реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1) до Управління соціального захисту населення Новопсковської районної державної адміністрації Луганської області (92303, Луганська область, Новопсковський район, смт Новопсков, вул. Українська, 65, код ЄДРПОУ 03196995) про визнання протиправним і скасування рішення, зобов'язання вчинити певні дії та стягнення моральної шкоди - відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Апеляційна скарга подається до Першого апеляційного адміністративного суду через Луганський окружний адміністративний суд.

Суддя ОСОБА_6

СудЛуганський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення23.04.2019
Оприлюднено25.04.2019
Номер документу81395523
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —360/830/19

Постанова від 15.05.2019

Адмінправопорушення

Бородянський районний суд Київської області

Стасенко Г. В.

Рішення від 23.04.2019

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

Т.В. Смішлива

Ухвала від 02.04.2019

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

Т.В. Смішлива

Ухвала від 14.03.2019

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

Т.В. Смішлива

Ухвала від 01.03.2019

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

Т.В. Смішлива

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні