Постанова
від 16.04.2019 по справі 804/186/23/18
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

16 квітня 2019 року м. Дніпросправа № 804/186/23/18

Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: головуючого - судді Юрко І.В., суддів: Чабаненко С.В., Чумака С.Ю., розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Виконавчого комітету Першотравенської міської ради Дніпропетровської області на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 22 листопада 2018 року в адміністративній справі №804/186/23/18 (головуючий 1-ї інстанції Захарчук-Борисенко Н.В., повний текст рішення складений 29.11.2018 року) за позовом Виконавчого комітету Першотравенської міської ради Дніпропетровської області до Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області про визнання протиправним та скасування наказу, визнання протиправними дій та зобов'язання вчинити певні дії, -

В С Т А Н О В И В:

Позивач 03.01.2018 року звернувся до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області, в якому просив:

- визнати протиправним та скасувати наказ Про проведення планових та позапланових перевірок на листопад 2017 року №13 від 20.11.2017 року, підписаний начальником Першотравенського міського відділу Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області підполковником служби цивільного захисту ОСОБА_1;

- визнати протиправними дії посадових осіб Першотравенського міського відділу ГУ Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області в частині проведення позапланових перевірок Першотравенської загальноосвітньої школи I-III ступенів №1, Першотравенської загальноосвітньої школи I-III ступенів №2, Першотравенської загальноосвітньої школи I-III ступенів №3, Першотравенської загальноосвітньої школи I-III ступенів №4, Першотравенської загальноосвітньої школи I-III ступенів №5 та міського комунального позашкільного навчального закладу Центр дитячої творчості Надія міста Першотравенська , які було проведено на підставі наказу Про проведення планових та позапланових перевірок на листопад 2017 №13 від 20.11.2017 року, підписаний начальником Першотравенського міського відділу Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області підполковника служби цивільного захисту ОСОБА_1 та зобов'язати утриматись від позапланових перевірок вказаних вище навчальних закладів міста до початку нового навчального року та використання результатів таких перевірок як доказ обгрунтованості застосування до них заходів реагування.

Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 22 листопада 2018 року в задоволенні позовних вимог відмовлено.

Позивач, не погодившись з рішенням суду першої інстанції, подав апеляційну скаргу, в якій просив скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове рішення про задоволення позовних вимог в повному обсязі.

Представники сторін в судове засідання апеляційної інстанції не прибули, про час, дату та місце розгляду справи повідомлені належним чином.

Відповідно до пункту 2 частини першої статті 311 Кодексу адміністративного судочинства України суд апеляційної інстанції може розглянути справу в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами, у разі неприбуття жодного з учасників справи у судове засідання, хоча вони були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового засідання.

Відповідно до частин першої та другої статті 308 Кодексу адміністративного судочинства України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов'язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права.

Колегія суддів, перевіривши матеріали справи, доводи апеляційної скарги, встановила наступне.

20.11.2017 року начальником Першотравенського міського відділу ГУ Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області підполковником служби цивільного захисту ОСОБА_1 видано наказ №13 Про проведення планових та позапланових перевірок на листопад 2017 року (а.с.73 т.1).

Пунктом першим вказаного вище наказу затверджено план-графік проведення планових (позапланових) перевірок об'єктів щодо додержання та виконання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та технічної безпеки на листопад 2017 року, яким передбачено проведення позапланових перевірок у діяльності Першотравенських загальноосвітніх школах I-III ступенів №1,2,3,4,5 і міського комунального позашкільного навчального закладу Центр дитячої творчості Надія міста Першотравенська .

У листопаді 2017 року міським головою за поданням ДСНС у місті погоджено Перелік дошкільних та загальноосвітніх навчальних закладів на території міста Першотравенська .

Виконавчий комітет Першотравенської міської ради листом від 20.11.2017 року №2541/04.1-13 поінформовано ДСНС про помилковість підписання вказаного вище документа, оскільки керівники навчальних закладів міста не надавали своєї згоди про проведення позапланових перевірок, а тому таке рішення суперечить вимогам розпорядження Кабінету Міністрів України №643-р від 20.09.2017 року (а.с.71 т.1).

Посадовими особами Першотравенського МВ Головного управління ДСНС України у Дніпропетровській області упродовж жовтня-листопада 2017 року проведено ряд контрольних позапланових заходів з перевірки діяльності загальноосвітніх та дошкільних навчальних закладів міста. За результатами перевірок складено акти, в яких зазначено порушення приписів Кодексу цивільного захисту України №5403-VI, Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України №1417 від 30.12.2014 року, зареєстрованого Міністерством юстиції України 05.03.2015 за №252/26697 та інших чинних нормативно правових актів, стандартів, нормам і правил у сфері пожежної, техногенної безпеки та підписано керівниками навчальних закладів без заперечень (зауважень) (а.с.108-158 т.1).

На підставі актів, складених за результатами проведення позапланових перевірок, Головне управління ДСНС України у Дніпропетровській області звернулось до Дніпропетровського окружного адміністративного суду щодо застосування заходів реагування до: Першотравенської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №1, Першотравенської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №2, Першотравенської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №3, Першотравенської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №4, Першотравенської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 5.

Позивач, не погодившись з наказом №13 Про проведення планових та позапланових перевірок на листопад 2017 року від 20.11.2017 року та діями відповідача, оскаржив їх до суду.

Відмовляючи в задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції зазначив, що спірний наказ Про проведення планових та позапланових перевірок на листопад 2017 року №13 від 20.11.2017 року, прийнятий правомірно та не підлягає скасуванню, відповідно дії посадових осіб Першотравенського міського відділу Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області в частині проведення позапланових перевірок шкільних та позашкільних закладів проведено на підставі наказу Про проведення планових та позапланових перевірок на листопад 2017 №13 від 20.11.2017 року, здійснені правомірно.

Колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції огляду на таке.

Згідно із статтею 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно із статтею 47 Кодексу цивільного захисту України державний нагляд (контроль) з питань цивільного захисту здійснюється за додержанням та виконанням вимог законодавства у сферах техногенної та пожежної безпеки, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій природного і техногенного характеру, за діяльністю аварійно-рятувальних служб, а також у сфері промислової безпеки та гірничого нагляду, поводження з радіоактивними відходами відповідно до Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, цього Кодексу та інших законодавчих актів.

Відповідно до статті 4 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності встановлено, що державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб'єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом. Планові та позапланові заходи здійснюються в робочий час суб'єкта господарювання, встановлений його правилами внутрішнього трудового розпорядку.

Згідно із частинами 1, 2 статті 64 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб. Центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення.

Відповідно до пункту 1 Положення про Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області, затвердженого наказом ДСНС України від 04.02.2013 року №3 (у редакції наказу ДСНС від 21.09.2017 року №507) ГУ Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області є територіальним органом Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області, уповноваженим на забезпечення реалізації державної політики у сферах цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб.

Відповідно до п.п. 27 пункту 4 вищевказаного положення ГУ Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області відповідно до покладених на нього завдань на відповідній території організовує та здійснює безпосередньо та через підпорядковані підрозділи державний нагляд (контроль) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки та цивільного захисту місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування та суб'єктами господарювання.

Згідно із статтею 66 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону.

Згідно до п.п. 1, 11 частини 1 статті 67 Кодексу цивільного захисту України до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить, зокрема, здійснення державного нагляду (контролю) у сфері техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства органами та суб'єктами господарювання, аварійно-рятувальними службами, зазначеними у статті 65 цього Кодексу; складення актів перевірок, приписів про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки у разі виявлення таких порушень.

Дослідивши матеріали справи, а саме, наказ про проведення планових та позапланових перевірок, посвідчення на проведення перевірки, видане на виконання зазначеного наказу, яке підписане та скріплене гербовою печаткою можна зробити висновок, що відповідачем дотримано вимоги закону, а тому підстави для скасування наказу про проведення перевірки відсутні.

Акти про недопущення до проведення перевірок працівників контролюючого органу з боку навчальних закладів та позашкільного навчального закладу міста Першотравенська не складалися та в матеріалах справи такі акти відсутні.

За результатами перевірок навчальних закладів та позашкільного навчального закладу міста Першотравенськ, складені акти щодо додержання (виконання) вимог законодавства, якими встановлено порушення вимог законодавства. Акти перевірки вручено керівникам навчальних закладів та позашкільного навчального закладу міста Першотравенськ. Зауваження або заперечення до проведення позапланових заходів та складених актів перевірки не надходили.

Таким чином, оскаржуваний наказ Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області від 20.11.2017 року №13 Про проведення планових та позапланових перевірок на листопад 2017 року на час подання позову реалізований, тобто вичерпав свою дію фактом проведення відповідних перевірок та складенням за результатом перевірок актів.

На підставі вказаних актів, складених за результатами проведення позапланових перевірок, в ході яких виявлено порушення вимог законодавства, Головне управління ДСНС України у Дніпропетровській області звернулось до Дніпропетровського окружного адміністративного суду щодо застосування заходів реагування до: Першотравенської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №1, Першотравенської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №2, Першотравенської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №3, Першотравенської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №4, Першотравенської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 5.

Крім того, суд апеляційної інстанції звертає увагу, що згідно п.5, абз.6 п.95 Положення про загальноосвітній навчальний заклад, затвердженого постановою КМУ від 27 серпня 2010 року №778 та п.4, абз.8 п.44 Положенням про дошкільний навчальний заклад, затвердженого постановою КМУ від 12 березня 2003 року №305, зазначені в наказі загальноосвітні навчальні заклади та дошкільний навчальний заклад є юридичними особами, а керівники цих закладів забезпечують дотримання, зокрема, пожежних норм.

Згідно п.1.3 Статутів Першотравенських загальноосвітніх шкіл, затверджених рішенням міської ради №176-14/VII від 28 жовтня 2016 року всі навчальні заклади є комунальними організаціями - юридичними особами і можуть бути позивачами у адміністративній справі щодо захисту своїх прав, свобод та інтересів.

За таких обставин суд першої інстанції дійшов обґрунтованого висновку про відмову в задоволені позовних вимог.

Згідно частини першої статті 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Враховуючи викладене, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, тому підстави для задоволення апеляційної скарги та скасування рішення суду відсутні.

Керуючись статтями 77, 243, 250, 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 КАС України, суд, -

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу Виконавчого комітету Першотравенської міської ради Дніпропетровської області на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 22.11.2018 року в адміністративній справі №804/186/23/18 залишити без задоволення.

Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 22.11.2018 року в адміністративній справі №804/186/23/18 залишити без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття і може бути оскаржена в касаційному порядку безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне судове рішення складено 23 квітня 2019 року.

Головуючий - суддя І.В. Юрко

суддя С.В. Чабаненко

суддя С.Ю. Чумак

СудТретій апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення16.04.2019
Оприлюднено25.04.2019
Номер документу81397882
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —804/186/23/18

Постанова від 08.06.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Чиркін С.М.

Ухвала від 06.06.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Чиркін С.М.

Ухвала від 12.06.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Саприкіна І.В.

Постанова від 16.04.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Юрко І.В.

Ухвала від 13.03.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Юрко І.В.

Ухвала від 27.02.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Юрко І.В.

Ухвала від 23.01.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Іванов С.М.

Рішення від 22.11.2018

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Захарчук-Борисенко Наталія Віталіївна

Рішення від 22.11.2018

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Захарчук-Борисенко Наталія Віталіївна

Ухвала від 23.10.2018

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Захарчук-Борисенко Наталія Віталіївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні