Постанова
від 24.04.2019 по справі 200/10535/18-а
ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

24 квітня 2019 року справа №200/10535/18

приміщення суду за адресою: 84301, м. Краматорськ вул. Марата, 15

Перший апеляційний адміністративний суд у складі суддів: Арабей Т.Г., Геращенка І.В., Міронової Г.М., за участю секретаря судового засідання - Святодух О.Б., позивача - ОСОБА_1, розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 21 лютого 2019 року у справі № 200/10535/18-а (головуючий суддя І інстанції - Кочанова П.В.), складене у повному обсязі 01 березня 2019 року у м. Слов'янську Донецької області, за позовом Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 до Державного кадастрового реєстратора Дружиніної Марини Олександрівни про визнання бездіяльності протиправною та зобов'язання вчинити певні дії,-

ВСТАНОВИВ:

16 жовтня 2018 року фізична особа-підприємець ОСОБА_1 звернувся до суду із позовом до Державного кадастрового реєстратора Дружиніної Марини Олександрівни про визнання протиправною бездіяльності відповідача щодо скасування державної реєстрації земельних ділянок та зобов'язання скасувати державну реєстрацію земельних ділянок за кадастровими номерами: НОМЕР_2 (землі Піщанської сільської ради), НОМЕР_3 (землі Новотроїцької сільської ради), НОМЕР_4 (а.с. 5-6).

Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 21 лютого 2019 року відмовлено у задоволені позовних вимог (а.с. 71-74).

Не погодившись із судовим рішенням, фізична особа-підприємець ОСОБА_1 подав апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права, просив суд скасувати рішення суду першої інстанції, прийняти нове, яким задовольнити позовні вимоги у повному обсязі.

В обґрунтування апеляційної скарги зазначено, що державний реєстратор, маючи доступ до всіх відомостей Державного земельного кадастру, самостійно здійснює свої повноваження, в тому числі і щодо скасування кадастрових номерів.

Зазначає, що державна реєстрація речових прав на земельні ділянки може бути здійснена лише за заявою позивача, з якою він не звертався з 2013 року, відтак, кадастрові номери є такими, що підлягають скасуванню (а.с. 78-79).

Позивач в судовому засіданні надав пояснення аналогічні викладеним в апеляційній скарзі, просив суд її задовольнити, скасувати рішення суду першої інстанції та задовольнити позовні вимоги.

Відповідач в судове засідання не з'явилась, про дату, час та місце розгляду справи повідомлялась судом належним чином.

Суд апеляційної інстанції, заслухавши доповідь судді-доповідача, пояснення позивача, перевіривши матеріали справи і обговоривши доводи апеляційної скарги, перевіривши юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, дослідивши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, вважає за необхідне апеляційну скаргу залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін.

Судом першої та апеляційної інстанції встановлено, що ОСОБА_1, ідентифікаційний код НОМЕР_1, зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_1, є фізичною особою-підприємцем, зареєстрований 30 березня 1995 року за № 2 271 017 0000 003597, дані про основний вид економічної діяльності 03.22 Прісноводне рибництво (аквакультура) (а.с. 7).

15 березня 2005 року між ОСОБА_1 та Красноармійською райдержадміністрацією в особі голови Костюка М.С., керуючись розпорядженням голови обласної державної адміністрації від 28 грудня 2004 року № 535 "Про методичні рекомендації по підготовці правових актів з надання водних об'єктів загальнодержавного значення у тимчасове користування на умовах оренди" уклали Договір оренди водних об'єктів загальнодержавного значення року № 6. Предметом вказаного договору є те, що Орендодавець передає, а "Орендар" (ОСОБА_1.) приймає в оренду водний об'єкт загальнодержавного значення об'ємом 915 тис м3, площею водного дзеркала 29,16 га по нормальному підпірному рівні (НПР), розташованого Донецька область, Красноармійський район, с. Піщане, Піщанська сільська рада для риборозведення. Згідно п. 5.1 Договору, вказаний Договір дійсний до 15 березня 2015 року (а.с. 8-10).

Відповідно до п. 1.1 додаткової угоди № 112 від 22 травня 2017 року до Договору оренди об'єктів загальнодержавного значення від 15.03.2005 року № 6, продовжено до 31 грудня 2018 року термін дії оренди водних об'єктів загальнодержавного значення від 15 березня 2005 року № 6 (тристороння угода про внесення змін від 12.02.2014 року) ставку площею водного дзеркала 21,0860 га, ємністю 729,93 тис.м.3, розташованого на балці Сазонова басейну річки Солона, на території Піщанської та Новотроїцької сільських рад Покровського району, для рибогосподарських потреб (а.с. 11-12).

Розпорядженням голови Донецької обласної державної адміністрації керівника обласної військово - цивільної адміністрації від 03 вересня 2018 року № 1091/5-18 "Про внесення змін до розпорядження голови облдержадміністрації від 02 червня 2011 року № 311" позивачу надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок державної власності із земель водного фонду, що перебувають у запасі на території Покровського району Донецької області за межами населених пунктів для господарських потреб в оренду до 31 грудня 2018 року площею 31,7452 га в тому числі:

- земельної ділянки на території Піщанської сільської ради площею 20,9502 га, з них зайнятий водним об'єктом - 12,9419 га під ставками, прибережною захисною смугою - 7,4747 га, з них: 7,0594 га пасовищ, 0,4153 га під господарськими шляхами і прогонами, гідротехнічною спорудою - 0,5336 га;

- земельної ділянки на території Новотроїцької сільської ради площею 10,7950 га, з них: зайнятих водним об'єктом - 8,1441 га під ставками, прибережною захисною смугою - 1,9759 га, з них: 1,6232 га пасовищ, 0,3527 га під господарськими шляхами і прогонами, гідротехнічною спорудою - 0,6750 га. (а.с. 13).

Згідно витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку № НВ-1400866332013 від 03.12.2013 року та № НВ-1400871932013 від 03.2013 року державним кадастровим реєстратором було здійснено державну реєстрацію земельних ділянок за кадастровими номерами НОМЕР_3 та НОМЕР_2 (а.с. 36-41).

27 серпня 2018 року ОСОБА_1 звернувся до Міськрайонного управління у Покровському районі та м.Мирнограді ГУ Держгеокадастру Донецькій області, Державному кадастровому реєстратору з заявою, в якій зазначив про те, що згідно його заяв здійснювалася реєстрація земельних ділянок НОМЕР_3, НОМЕР_2 та НОМЕР_4 в Державному земельному кадастрі на підставі проекту землеустрою, що розроблявся ТОВ "Геоцентр-плюс". Приймаючи до уваги те, що рішення про передачу позивачу у користування цих ділянок не приймалося, відповідно до зауважень державної експертизи виготовляється новий проект землеустрою.Також, зазначає, що ніякі речові права на земельні ділянки за вказаними кадастровими номерами за заявами позивача в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно не реєструвалися. На підставі чого, просив скасувати державну реєстрацію земельних ділянок в державному земельному кадастрі за кадастровими номерами НОМЕР_3, НОМЕР_2 та НОМЕР_4 згідно п. 10 ст. 24 Закону України "Про Державний земельний кадастр", п. 114 постанови КМУ від 17 жовтня 2012 року № 1051 "Про затвердження Порядку ведення Державного земельного кадастру" (а.с. 11).

Листом від 11 вересня 2018 року № 32/145/18 Міськрайонне управління у Покровському районі та м. Мирнограді Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області повідомило ОСОБА_1 про те, що за даними Національної кадастрової системи (програмного забезпечення Державного земельного кадастру) державна реєстрація вказаних земельних ділянок була здійснена на підставі заяв ОСОБА_1 від 17 серпня 2013 року № ЗВ-1400567362013, 02 грудня 2013 року № ЗВ-1400902782013, від 02 грудня 2013 року № ЗВ-1400902312013.

Відповідно до ч. 10 ст. 24 Закону України "Про Державний земельний кадастр" державна реєстрація земельної ділянки скасовується Державним кадастровим реєстратором, який здійснює таку реєстрацію, у разу поділу чи об'єднання земельних ділянок, а також якщо протягом одного року з дня здійснення державної реєстрації земельної ділянки речове право на неї не зареєстровано з вини заявника.

З 01 січня 2013 року державна реєстрація речових прав на земельні ділянки здійснюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майна їх обтяжень". Також, зазначає, що у порядку взаємодії з органами реєстрації прав інформація про реєстрацію речових прав на земельні ділянки за вказаними кадастровими номерами до Державного земельного кадастру не надходила, проте встановити в цьому наявність вини заявника не представляється можливим. Беручи до уваги те, що Порядком ведення Державного земельного кадастру не визначено критеріїв, відповідно до яких встановлюється вина заявника при вирішення питання щодо скасування державної реєстрації земельної ділянки, на яку протягом року з дня здійснення державної реєстрації речове право не зареєстровано, а тому у державних кадастрових реєстраторів Управління відсутні підстави для скасування державної реєстрації земельних ділянок з кадастровими номерами НОМЕР_3, НОМЕР_2 та НОМЕР_4 та перенесення їх до архівного шару Державного земельного кадастру (а.с. 18-19).

Також, згідно листа Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 10 серпня 2018 року № К-2437/0-0.21-4364/6-18 "Про розгляд звернення" зазначено, що листом Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області від 20 липня 2018 року № К-479/0-533/6-18 позивача проінформовано по суті порушених питань. Крім цього, зазначено, що діючим Порядком ведення Державного земельного кадастру не визначено критеріїв, відповідно до яких встановлюється вина заявника при вирішенні питання щодо скасування державної реєстрації земельної ділянки, на яку протягом одного року з дня здійснення державної реєстрації речове право не зареєстровано.

Спірним питанням даної справи є правомірність заявлених позовних вимог.

Відмовляючи у задоволені позову, суд першої інстанції дійшов висновку щодо недоведеності наявності у державного реєстратора документів в підтвердження вини ОСОБА_1 в не здійсненні реєстрації речового права протягом одного року з дня здійснення державної реєстрації земельних ділянок, відтак, у державного реєстратора відсутні законодавчо встановлені підстави для скасування державної реєстрації.

Суд апеляційної інстанції погоджується з рішенням суду першої інстанції з наступних підстав.

Згідно статті 125 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" (статті 126 Земельного кодексу України).

Відповідно до статті 202 Земельного кодексу України державна реєстрація земельних ділянок здійснюється у Державному земельному кадастрі в порядку, встановленому Законом.

Правові, економічні та організаційні основи діяльності у сфері Державного земельного кадастру регулює Закон України "Про Державний земельний кадастр" від 07.07.2011 року № 3613-VI (далі - Закон № 3613-VI, в редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин).

Відповідно до ст. 1 цього Закону Державний земельний кадастр - єдина державна геоінформаційна система відомостей про землі, розташовані в межах державного кордону України, їх цільове призначення, обмеження у їх використанні, а також дані про кількісну і якісну характеристику земель, їх оцінку, про розподіл земель між власниками і користувачами.

В силу вимог ч. 1 ст. 9 Закону № 3613-VI внесення відомостей до Державного земельного кадастру і надання таких відомостей здійснюються державними кадастровими реєстраторами центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Державний кадастровий реєстратор: здійснює реєстрацію заяв про внесення відомостей до Державного земельного кадастру, надання таких відомостей; перевіряє відповідність поданих документів вимогам законодавства; формує поземельні книги на земельні ділянки, вносить записи до них, забезпечує зберігання таких книг; здійснює внесення відомостей до Державного земельного кадастру або надає відмову у їх внесенні; присвоює кадастрові номери земельним ділянкам; надає відомості з Державного земельного кадастру та відмову у їх наданні; здійснює виправлення помилок у Державному земельному кадастрі; передає органам державної реєстрації речових прав на нерухоме майно відомості про земельні ділянки (частина 4 статті 9 Закону України "Про Державний земельний кадастр").

Приписами частини 5 статті 24 Закону України "Про Державний земельний кадастр" передбачено, що державний кадастровий реєстратор, який здійснює державну реєстрацію земельних ділянок, протягом чотирнадцяти днів з дня реєстрації заяви: перевіряє відповідність документів вимогам законодавства; за результатами перевірки здійснює державну реєстрацію земельної ділянки або надає заявнику мотивовану відмову у державній реєстрації.

Згідно частини 6 статті 24 Закону України "Про Державний земельний кадастр" підставою для відмови у здійсненні державної реєстрації земельної ділянки є: розташування земельної ділянки на території дії повноважень іншого Державного кадастрового реєстратора; подання заявником документів, передбачених частиною четвертою цієї статті, не в повному обсязі; невідповідність поданих документів вимогам законодавства; знаходження в межах земельної ділянки, яку передбачається зареєструвати, іншої земельної ділянки або її частини.

При здійсненні державної реєстрації земельної ділянки їй присвоюється кадастровий номер (частина 9 статті 24 Закону України "Про Державний земельний кадастр").

Згідно з ч. 10 ст. 24 Закону України "Про Державний земельний кадастр" державна реєстрація земельної ділянки скасовується Державним кадастровим реєстратором, який здійснює таку реєстрацію, у разі:

- поділу чи об'єднання земельних ділянок;

- якщо протягом одного року з дня здійснення державної реєстрації земельної ділянки речове право на неї не зареєстровано з вини заявника.

На виконання положень Закону України "Про Державний земельний кадастр" Постановою Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2012 року № 1051 затверджено Порядок ведення Державного земельного кадастру, який визначає процедуру та вимоги щодо ведення Державного земельного кадастру.

Згідно з пунктом 114 вищевказаного Порядку Державна реєстрація земельної ділянки скасовується Державним кадастровим реєстратором, який здійснює таку реєстрацію, у разі: 1) поділу чи об'єднання земельних ділянок - на підставі заяви про державну реєстрацію земельних ділянок, які утворилися в результаті такого поділу чи об'єднання; 2) коли протягом одного року з дня здійснення державної реєстрації земельної ділянки речове право на неї не зареєстроване з вини заявника, - на підставі інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, отриманої шляхом безпосереднього доступу до зазначеного Реєстру.

Відтак, законодавцем чітко визначенні підстави для скасування державної реєстрації земельної ділянки, а саме: поділ чи об'єднання земельних ділянок, а також, у разі якщо протягом одного року з дня здійснення державної реєстрації земельної ділянки речове право на неї не зареєстровано з вини заявника.

В апеляційній скарзі, позивач зазначає, що з часу державної реєстрації земельних ділянок у 2013 році він не звертався до державного реєстратора з заявою про проведення реєстраційних дій щодо земельних ділянок, що є підставою для скасування державної реєстрації земельних ділянок.

В матеріалах справи наявні звернення позивача щодо скасування державної реєстрації земельних ділянок за кадастровими номерами НОМЕР_2, НОМЕР_3 та НОМЕР_4.

У відповідях на ці звернення Міськрайонне управління у Покровському районі та м. Мирнограді ГУ Держгеокадастру в Донецькій області, ГУ Держгеокадастру в Донецькій області та Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру зазначили, що у порядку інформаційної взаємодії з органами реєстрації прав інформації про реєстрацію речових прав на земельні ділянки до Державного земельного кадастру не надходила, а тому встановити в цьому наявність вини заявника не представляється можливим. Крім того, зазначено, що діючим Порядком ведення державного земельного кадастру не визначено критерії відповідно до яких встановлюється вина заявника при вирішенні питання щодо скасування державної реєстрації земельної ділянки, на яку протягом року з дня здійснення державної реєстрації речове право не зареєстроване. Окрім того, позивач в суді підтвердив, що він із заявою до державного реєстратора( відповідача по справі) щодо скасування реєстрації земельних ділянок з зазначенням причин не оформлення речового права не звертався, що позбавило можливість відповідача перевірити інформацію з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, шляхом безпосереднього доступу до зазначеного Реєстру.

У зв'язку з чим у державних кадастрових реєстраторів Управління відсутні підстави для скасування державної реєстрації земельних ділянок за вказаними кадастровими номерами та перенесення їх до архівного шару Державного земельного кадастру.

Суд апеляційної інстанції критично ставиться на посилання апелянта, що вищевказані відповіді є відмовою у скасуванні кадастрових номерів, з їх змісту слідує, що вони є інформативними та не підпадають поняття рішення суб'єкта владних повноважень .

Позивач, звертаючись до суду з вказаним позовом, просить суд визнати протиправною бездіяльність щодо не скасування державної реєстрації земельних ділянок за кадастровими номерами.

Суд вважає такі вимоги необґрунтованими, з огляду на наступне.

Протиправна бездіяльність суб'єкта владних повноважень - це зовнішня форма поведінки (діяння) цього органу, яка полягає (проявляється) у неприйнятті рішення чи у нездійсненні юридично значимих й обов'язкових дій на користь заінтересованих осіб, які на підставі закону та/або іншого нормативно-правового регулювання віднесені до компетенції суб'єкта владних повноважень, були об'єктивно необхідними і реально можливими для реалізації, але фактично не були здійснені.

У постанові від 13 червня 2017 року у справі № 21-1393а17 ВСУ роз'яснив, що для визнання бездіяльності протиправною недостатньо одного лише факту неналежного та/або несвоєчасного виконання обов'язкових дій. Важливими є також конкретні причини, умови та обставини, через які дії, що підлягали обов'язковому виконанню відповідно до закону, фактично не були виконані чи були виконані з порушенням строків. Значення мають юридичний зміст, значимість, тривалість та межі бездіяльності, фактичні підстави її припинення, а також шкідливість бездіяльності для прав та інтересів заінтересованої особи.

Згідно наданих позивачем пояснень в судовому засіданні та наявних в матеріалах справи доказів, судом першої та апеляційної інстанції встановлено, що ОСОБА_1 не звертався до відповідача - державного кадастрового реєстратора Дружиніної Марини Олександрівни з відповідною заявою (листом) про скасування державної реєстрації земельних ділянок за вказаними вище кадастровим номерами та не отримував жодної відмови, а тому у державного кадастрового реєстратора відповідно, були відсутні правові підстави для встановлення вини останнього щодо не оформлення земельної ділянки.

Відтак, протиправної бездіяльності в не скасуванні кадастрових номерів за відповідачем не вбачається.

Під способами захисту суб'єктивних земельних прав розуміють закріплені законом матеріально-правові заходи примусового характеру, за допомогою яких проводиться поновлення (визнання) порушених (оспорюваних) прав та вплив на правопорушника. Загальний перелік таких способів захисту земельних прав наведено у частині третій статті 152 ЗК України.

Як правило, власник порушеного права може скористатися не будь-яким, а цілком конкретним способом захисту свого права, зокрема визначеним частиною третьою статті 152 ЗК України або ж іншим способом, який передбачено законом.

При цьому, суд апеляційної інстанції погоджується з висновком суду першої інстанції, що позивачем не наведено обґрунтованих обставин щодо порушення його прав саме відповідачем.

Враховуючи вищевикладене, суд апеляційної інстанції погоджується з висновком суду першої інстанції щодо необхідності відмови у задоволені позовних вимог.

Відповідно до положень ч.1 ст. 316 Кодексу адміністративного судочинства України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Враховуючи вищевикладене, суд апеляційної інстанції вважає за необхідне залишити апеляційну скаргу без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін, оскільки суд правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, а доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції.

Керуючись статтями 250, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 - залишити без задоволення.

Рішення Донецького окружного адміністративного суду від 21 лютого 2019 року у справі № 200/10535/18-а - залишити без змін.

Вступна та резолютивна частини постанови проголошені в судовому засіданні 24 квітня 2019 року.

Постанова суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена у касаційному порядку встановленому ст.328 Кодексу адміністративного судочинства України до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складання повного судового рішення.

Повне судове рішення складено 26 квітня 2019 року.

Судді Т.Г.Арабей

І.В. Геращенко

Г.М. Міронова

СудПерший апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення24.04.2019
Оприлюднено02.05.2019
Номер документу81478023
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —200/10535/18-а

Постанова від 24.04.2019

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Арабей Тетяна Георгіївна

Постанова від 24.04.2019

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Арабей Тетяна Георгіївна

Ухвала від 10.04.2019

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Арабей Тетяна Георгіївна

Ухвала від 10.04.2019

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Арабей Тетяна Георгіївна

Рішення від 21.02.2019

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Кочанова П.В.

Ухвала від 05.02.2019

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Кочанова П.В.

Ухвала від 05.12.2018

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Кочанова П.В.

Ухвала від 22.10.2018

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Кочанова П.В.

Ухвала від 22.10.2018

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Кочанова П.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні