Ухвала
від 06.05.2019 по справі 140/660/19
ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

УХВАЛА

про закриття провадження у справі

06 травня 2019 рокуЛуцькСправа № 140/660/19

Волинський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого-судді Плахтій Н.Б.,

розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Волинської обласної державної адміністрації, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача Релігійна організація Релігійна громада Благовіщення Пресвятої Богородиці Православної церкви України села Раків Ліс Камінь-Каширського району Волинської області про визнання протиправним розпорядження в частині,

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 звернувся з позовом до Волинської обласної державної адміністрації (далі - відповідач, Волинська ОДА) про визнання протиправним підпункту 1 пункту 1 розпорядження від 07.03.2019 №123 Про реєстрацію статутів релігійних громад у новій редакції в частині реєстрації змін до статуту Свято-Благовіщенської релігійної громади Української православної церкви с.Раків Ліс Камінь-Каширського району Волинської області у новій редакції за новою назвою Релігійна організація Релігійна громада Благовіщення Пресвятої Богородиці Правослівної церкви України с.Раків Ліс Камінь-Каширського району Волинської області .

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що позивач вважає оскаржуване рішення відповідача протиправним, оскільки рішення про зміну підлеглості та внесення відповідних змін та доповнень до статуту не ухвалювалось загальними зборами релігійної громади, такі збори не скликались її членами, рішення про зміну підлеглості та внесення відповідних змін або доповнень до статуту ухвалювалось менш як двома третинами від кількості членів релігійної громади, необхідної для визнання повноважними загальних зборів релігійної громади відповідно до її статуту тощо. Крім того, оскаржуване розпорядження прийняте в порушення вимог Закону України Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності .

Ухвалою судді Волинського окружного адміністративного суду від 18.03.2019 прийнято вказану позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі, залучено до участі у справі третю особу, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача Релігійну організацію Релігійна громада Благовіщення Пресвятої Богородиці Православної церкви України села Раків Ліс Камінь-Каширського району Волинської області та вирішено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін (а.с.1-5).

03.04.2019 на адресу суду від відповідача надійшов відзив на позовну заяву, в якому вказано, що облдержадміністрація позовні вимоги не визнає, вважає їх безпідставними та необґрунтованими. Зазначає, що 07.03.2019 за №2202/55/1-19 до Волинської обласної державної адміністрації від уповноваженої особи надійшла заява про реєстрацію змін до Статуту шляхом реєстрації його в новій редакції у зв'язку з рішенням Свято-Благовіщенської релігійної громади Української православної церкви с.Раків Ліс Камінь-Каширського району Волинської області увійти до складу Православної церкви України. Уповноваженою особою до заяви надано примірник статуту Релігійної організації Релігійна громада Благовіщення Пресвятої Богородиці Православної церкви України с.Раків Ліс Камінь-Каширського району Волинської області в новій редакції, ухвалений парафіяльними зборами 17.02.2019 та затверджений керуючим Волинською єпархією ПЦУ, примірник протоколу №01 від 17.02.2019 загальних зборів Релігійної організації Релігійна громада Благовіщення Пресвятої Богородиці Православної Церкви України с.Раків Ліс Камінь-Каширського району Волинської області , список віруючих громадян, присутніх на загальних зборах; примірник статуту Свято-Благовіщенської релігійної громади Української православної церкви с.Раків Ліс Камінь-Каширського району Волинської області , прийнятий загальними (парафіяльними) зборами віруючих громадян 19.11.2017, затверджений керуючим Волинською єпархією УПЦ 07.12.2017, зареєстрований розпорядженням голови облдержадміністрації від 14.02.2018 №110); протокол №10 від 19.11.2017 загальних (парафіяльних) зборів Свято-Благовіщенської релігійної громади Української православної церкви с.Раків Ліс Камінь-Каширського району Волинської області; оригінал свідоцтва серії А01 №495174 про державну реєстрацію юридичної особи Свято-Благовіщенської релігійної громади Української православної церкви (код ЄДРПОУ 21737147, місцезнаходження 44524, Волинська обл., Камінь- Каширський район, село Раків Ліс). У зв?язку з тим, що дані документи відповідають вимогам, передбаченим Законом України Про свободу совісті та релігійні організації , за наслідками розгляду заяви уповноваженого представника релігійної громади через зміну підлеглості та відповідно до статей 8, 14 Закону України Про свободу совісті та релігійні організації головою облдержадміністрації видано розпорядження від 07.03.2019 №123 Про реєстрацію статутів релігійних громад у новій редакції , яким зареєстровано зміни до статуту Свято-Благовіщенської релігійної громади Української православної церкви с.Раків Ліс Камінь-Каширського району Волинської області в новій редакції за новою назвою Релігійна організація Релігійна громада Благовіщення Пресвятої Богородиці Православної церкви України с.Раків Ліс Камінь-Каширського району Волинської області .

Відповідач зазначає, що оскаржуване розпорядження голови обласної державної адміністрації від 07.03.2019 №123 не є нормативно-правовим актом, оскільки не встановлює загальні правила однотипних відносин та вичерпує дію після його реалізації, на нього не поширюється дія Закону України Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності , в задоволенні позовних вимог просить відмовити (а.с.20-25).

Третьою особою, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача Релігійною організацією Релігійна громада Благовіщення Пресвятої Богородиці Православної церкви України с.Раків Ліс Камінь-Каширського району Волинської області надано письмові пояснення, у яких остання позовні вимоги не визнає та просить у задоволенні позову ОСОБА_1 відмовити у зв?язку з їх безпідставністю.Посилається на те, що рішення про зміну підлеглості Релігійної організації Свято-Благовіщенської релігійної громади Української православної церкви с.Раків Ліс Камінь-Каширського району Волинської області та внесення змін до статуту прийняті у відповідності до вимог чинного законодавства, а уповноважена особа, яка звернулась із заявою до Волинської обласної державної адміністрації, ОСОБА_3 є настоятелем з 1992 року (а.с.66-68).

В подальшому, 17.04.2019 позивач подав заяву про збільшення розміру позовних вимог, у якій відповідачем, окрім Волинської ОДА, зазначив Державного реєстратора управління культури з питань релігій і національностей Волинської обласної державної адміністрації Захарченко Ельвіру Русланівну, просив зобов?язати державного реєстратора скасувати реєстраційний запис про внесення змін до установчих документів та скасувати реєстраційний запис про щодо зміни керівника релігійної організації Свято-Благовіщенської релігійної громади Української православної церкви с.Раків Ліс Камінь-Каширського району Волинської області .

Ухвалою суду від 06.05.2019 заяву про збільшення розміру позовних вимог повернуто без розгляду.

Враховуючи вимоги статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) судом розглянуто дану справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

Дослідивши матеріали справи, суд приходить до висновку про закриття провадження у справі з огляду на таке.

Судом встановлено, що 24.12.1991 проведено державну реєстрацію Релігійної організації Свято-Благовіщенської релігійної громади Української православної церкви с.Раків Ліс Камінь-Каширського району Волинської області із місцезнаходженням у селі Раків Ліс Камінь-Каширського району Волинської області, у зв'язку із чим вона набула статусу юридичної особи, що підтверджується свідоцтвом про державну реєстрацію юридичної особи серії А01 №495174, код ЄДРПОУ 21737147 (а.с.60) та витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (а.с.13-14).

На підставі підпункту 1 пункту 1 розпорядження голови Волинської обласної державної адміністрації №123 від 07.03.2019 Про реєстрацію статутів релігійних громад у новій редакції суб'єкт державної реєстрації - Управління культури, з питань релігій та національностей Волинської обласної державної адміністрації (центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері релігії) 07.03.2019 зареєстрував зміни до статуту Свято-Благовіщенської релігійної громади Української православної церкви с.Раків Ліс Камінь-Каширського району Волинської області в новій редакції за новою назвою Релігійна організація Релігійна громада Благовіщення Пресвятої Богородиці Православної церкви України с.Раків Ліс Камінь-Каширського району Волинської області .

Таким чином, юридичну особу Свято-Благовіщенська релігійна громада Української православної церкви с.Раків Ліс Камінь-Каширського району Волинської області перейменовано на Релігійна громада Благовіщення Пресвятої Богородиці Православної церкви України с.Раків Ліс Камінь-Каширського району Волинської області . Також 07.03.2019 тим же суб'єктом державної реєстрації проведено реєстраційну дію №11831070004000328: внесення змін до відомостей про юридичну особу, що не пов'язані зі змінами в установчих документах; зміна додаткової інформації, зміна відомостей про керівника юридичної особи.

Так, відповідно до відомостей у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (витяг №1005137158 від 19.03.2019) із 18.02.2019 керівником вказаної релігійної організації є ОСОБА_3.

З адміністративного позову слідує, що розпорядження відповідача від 07.03.2019 №123 оскаржується з підстав порушення особами, які подали заяву про реєстрацію статуту, положень закону в частині дотримання порядку та способу реєстрації таких змін. Ці обставини належать до внутрішньої діяльності юридичної особи. Як вбачається із встановлених обставин, позивач пов'язує проведену реєстрацію статуту власне із незаконними діями осіб, які подали відповідну заяву та документи відповідачеві.

Отже, предметом спору за даним адміністративним позовом є правомірність рішення органу виконавчої влади - Волинської обласної державної адміністрації щодо реєстрації статуту релігійної громади у новій редакції, зміни керівника і найменування цієї релігійної громади. При цьому фактичною підставою звернення до суду стали не стільки протиправні дії відповідача щодо реєстрації статуту, як дії осіб, які прийняли рішення про зміну підлеглості релігійної громади, подали відповідну заяву та документи відповідачеві.

Суд звертає увагу, що судова юрисдикція - це інститут права, який покликаний розмежувати компетенцію як різних ланок судової системи, так і різні види судочинства, якими є цивільне, кримінальне, господарське та адміністративне між собою.

Критеріями розмежування судової юрисдикції, тобто передбаченими законом умовами, за яких певна справа підлягає розгляду за правилами того чи іншого виду судочинства є суб'єктний склад правовідносин, предмет спору та характер спірних матеріальних правовідносин. Крім того, таким критерієм може бути пряма вказівка в законі на вид судочинства, в якому розглядається визначена категорія справ.

Відповідно до частини першої статті 19 КАС України юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема спорах фізичних чи юридичних осіб із суб'єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи індивідуальних актів), дій чи бездіяльності, крім випадків, коли для розгляду таких спорів законом встановлено інший порядок судового провадження.

За змістом пункту 2 частини першої статті 4 КАС України публічно-правовий спір - спір, у якому: хоча б одна сторона здійснює публічно-владні управлінські функції, в тому числі на виконання делегованих повноважень, і спір виник у зв'язку із виконанням або невиконанням такою стороною зазначених функцій; або хоча б одна сторона надає адміністративні послуги на підставі законодавства, яке уповноважує або зобов'язує надавати такі послуги виключно суб'єкта владних повноважень, і спір виник у зв'язку із наданням або ненаданням такою стороною зазначених послуг; або хоча б одна сторона є суб'єктом виборчого процесу або процесу референдуму і спір виник у зв'язку із порушенням її прав у такому процесі з боку суб'єкта владних повноважень або іншої особи.

При цьому, КАС України регламентує порядок розгляду не усіх публічно-правових спорів, а лише тих, які виникають у результаті здійснення суб'єктом владних повноважень владних управлінських функцій і розгляд яких безпосередньо не віднесено до підсудності інших судів. При визначенні юрисдикції справи необхідно виходити з характеру спірних правовідносин, прав та інтересів, за захистом яких звернувся позивач, суб'єктного складу сторін, предмету спірних правовідносин.

Водночас, неправильним є поширення юрисдикції адміністративних судів на той чи інший спір тільки тому, що відповідачем у справі є суб'єкт владних повноважень, а предметом перегляду - його акт індивідуальної дії. Визначальною ознакою справи адміністративної юрисдикції є суть (зміст, характер) спору. Публічно-правовий спір, на який поширюється юрисдикція адміністративних судів, є спором між учасниками публічно-правових відносин і стосується саме цих відносин.

До юрисдикції адміністративного суду належить спір, який виник між двома (кількома) суб'єктами стосовно їх прав та обов'язків у конкретних правових відносинах, у яких хоча б один суб'єкт законодавчо уповноважений владно керувати поведінкою іншого (інших) суб'єкта (суб'єктів), а останній (останні) відповідно зобов'язаний виконувати вимоги та приписи такого суб'єкта владних повноважень.

Окрім того, згідно зі статтею 6 Конвенції про захист прав людини та основоположних свобод від 04 листопада 1950 року кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом. Європейський суд з прав людини у пункті 24 рішення від 20 липня 2006 року у справі Сокуренко і Стригун проти України зазначив, що фраза встановлений законом2 поширюється не лише на правову основу самого існування суду але й на дотримання таким судом певних норм, які регулюють його діяльність. Термін "судом, встановленим законом у пункті 1 статті 6 Конвенції передбачає усю організаційну структуру судів, включно з питаннями, що належать до юрисдикції певних категорій судів .

У контексті наведеного необхідно зауважити, що даний спір не є спором між учасниками публічно-правових відносин, оскільки відповідач, приймаючи оскаржуване розпорядження, хоч і мав владні-управлінські повноваження щодо позивача (в частині зареєструвати або відмовити у реєстрації статуту релігійної громади), проте факт здійсненої реєстрації обумовлений наданими для такої реєстрації документами. В свою чергу, позивач власне і доводить відсутність повноважень у особи, яка подала заяву та відсутність у неї необхідного пакету документів для реєстрації нової редакції статуту, оспорює повноваження приймати рішення про зміну статуту.

Отже, наданню правової оцінки підпункту 1 пункту 1 розпорядження голови Волинської обласної державної адміністрації №123 від 07.03.2019 Про реєстрацію статутів релігійних громад у новій редакції передує встановлення та доказування у даному спорі обставин, які є внутрішньою діяльністю Релігійної організації Релігійна громада Благовіщення Пресвятої Богородиці Православної церкви України села Раків Ліс Камінь-Каширського району Волинської області .

Разом з тим, оскаржуване розпорядження зачіпає не лише права та інтереси позивача, а й усіх членів Релігійної громади.

Керуючись наведеним, суд дійшов висновку, що у даному випадку спір виник саме між керівником (членом) Релігійної громади Благовіщення Пресвятої Богородиці Православної церкви України та релігійною громадою, яка вирішила змінити канонічне підпорядкування, подавши заяву про реєстрацію змін.

Необхідно звернути увагу і на те, що приватноправові відносини вирізняються наявністю майнового чи немайнового, особистого інтересу учасника. Спір має приватноправовий характер, якщо він обумовлений порушенням або загрозою порушення приватного права чи інтересу, як правило, майнового, конкретного суб'єкта, що підлягає захисту в спосіб, передбачений законодавством для сфери приватноправових відносин.

Отже, як установлено, спірні правовідносини стосуються прав та інтересів учасників релігійної громади на канонічне підпорядкування, а позовні вимоги у зазначеній справі спрямовані на захист цивільного права позивача. З огляду на суб'єктний склад сторін спору він має вирішуватися за правилами господарського судочинства.

Вказана правова позиція викладена у постанові Верховного суду від 19 грудня 2018 року у справі №806/3462/14 та враховується при вирішенні цієї справи в силу приписів частини п'ятої статті 242 КАС України, згідно з якою при виборі і застосуванні норм права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Пунктом 1 частини першої статті 238 КАС України передбачено, що суд закриває провадження у справі: якщо справу не належить розглядати за правилами адміністративного судочинства.

Таким чином, суд дійшов висновку, що провадження у цій справі належить закрити на підставі пункту 1 частини першої статті 238 КАС України.

Згідно із частиною першою статті 143 КАС України суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі.

Відповідно до частини другої статті 238 КАС України про закриття провадження у справі суд постановляє ухвалу, а також вирішує питання про розподіл між сторонами судових витрат, повернення судового збору з бюджету. Ухвала суду про закриття провадження у справі може бути оскаржена.

Як передбачено частинами першою, другою статті 132 КАС України, судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов'язаних з розглядом справи. Розмір судового збору, порядок його сплати, повернення і звільнення від сплати встановлюються законом.

За приписами пункту 5 частини першої статті 7 Закону України Про судовий збір від 08.07.2011 №3674-VI (з наступними змінами та доповненнями) сплачена сума судового збору повертається за клопотанням особи, яка його сплатила за ухвалою суду в разі закриття (припинення) провадження у справі (крім випадків, якщо провадження у справі закрито у зв'язку з відмовою позивача від позову і така відмова визнана судом), у тому числі в апеляційній та касаційній інстанціях.

Таким чином, оскільки провадження у цій справі закрито з інших підстав, ніж у зв'язку з відмовою позивача від позову, тому сплачену позивачем суму судового збору згідно з квитанцією від 13.03.2019 №0.0.1293745195.1 в розмірі 768,40 грн., який 14.03.2019 зарахований до спеціального фонду державного бюджету України, що стверджується відповідною випискою, слід повернути позивачу.

Керуючись статтями 132, 143, 238, 248 КАС України, суд

УХВАЛИВ:

Провадження у справі за позовом ОСОБА_1 до Волинської обласної державної адміністрації, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача Релігійна організація Релігійна громада Благовіщення Пресвятої Богородиці Православної церкви України села Раків Ліс Камінь-Каширського району Волинської області про визнання протиправним розпорядження в частині закрити.

Повторне звернення до суду зі спору між тими самими сторонами, про той самий предмет і з тих самих підстав не допускається.

Повернути ОСОБА_1 (АДРЕСА_1) з бюджету судовий збір в розмірі 768,40 грн. (сімсот шістдесят вісім грн. 40 коп.), сплачений квитанцією від 13.03.2019 №0.0.1293745195.1.

Копію ухвали направити учасникам справи.

Ухвала суду набирає законної сили з моменту її підписання суддею.

Ухвала суду може бути оскаржена шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Волинський окружний адміністративний суд протягом п'ятнадцяти днів з дня її складення.

Головуючий-суддя Н.Б.Плахтій

Дата ухвалення рішення06.05.2019
Оприлюднено07.05.2019
Номер документу81558070
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправним розпорядження в частині

Судовий реєстр по справі —140/660/19

Рішення від 23.09.2019

Цивільне

Немирівський районний суд Вінницької області

Науменко С. М.

Ухвала від 23.09.2019

Цивільне

Немирівський районний суд Вінницької області

Науменко С. М.

Ухвала від 06.05.2019

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Плахтій Наталія Борисівна

Ухвала від 06.05.2019

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Плахтій Наталія Борисівна

Ухвала від 20.03.2019

Цивільне

Немирівський районний суд Вінницької області

Науменко С. М.

Ухвала від 18.03.2019

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Плахтій Наталія Борисівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні