Рішення
від 02.05.2019 по справі 240/1153/19
ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

02 травня 2019 року м. Житомир справа №240/1153/19

категорія 111030600

Житомирський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Попової О. Г.,

секретар судового засідання Бойко Т.О.,

за участю:

представника позивача Мельник О.В.,

представника відповідача Мазур О.О.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Науково-виробниче підприємство "Металоконструкція" до Головного управління ДФС у Житомирській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення №0110295012 від 22 грудня 2018 року,

встановив:

До Житомирського окружного адміністративного суду звернулось Товариство з обмеженою відповідальністю "Науково-виробниче підприємство "Металоконструкція" із позовом, в якому просить визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДФС у Житомирській області №0110295012 від 22.12.2018 про застосування до позивача штрафних санкцій у розмірі 130 612,21 грн.

Спірним податковим повідомленням-рішенням застосовано штраф за порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, зазначених в акті перевірки від 16 листопада 2018 року №7457/06-30-50-12/35215213. Однак, за твердженням позивача, такі податкові накладні не надавались отримувачу (покупцеві), оскільки позивач здійснював поставки продукції військовим частинам, які не є платниками податку на додану вартість, а відтак порушення граничних строків їхньої реєстрації у силу передбаченого пунктом 120-1.1 статті 120-1 Податкового кодексу України виключення, не може бути підставою для накладення штрафу. На думку позивача, положення пункту 120-1.1 та п.120-1.2 ст.120-1 Податкового кодексу України, що встановлюють штрафні санкції, не стосуються податкових накладних, що не надаються отримувачу (покупцю).

Ухвалою судді Житомирського окружного адміністративного суду від 05.03.2019 відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження із проведенням підготовчого судового засідання та викликом (повідомленням) учасників справи. Підготовче судове засідання у справі призначено на 28.03.2019 о 10:00.

22 березня 2019 року до відділу документального забезпечення суду надійшов відзив на позовну заяву від 21.03.2019 №486/06-30-10-04 від представника Головного управління ДФС у Житомирській області, в якому зазначено, що у задоволенні позовних вимог Товариства з обмеженою відповідальністю "Науково-виробниче підприємство "Металоконструкція" необхідно відмовити у повному обсязі (а.с. 130-132). В обґрунтування заперечень вказав, що камеральною перевіркою встановлено, що податкові накладні зареєстровано позивачем з порушенням термінів, передбачених п.201.10 ст.201 Податкового кодексу України, що є підставою для накладення штрафу згідно з пунктом 120-1.1 статті 120-1 Податкового кодексу України. Вказував, що штрафні санкції, передбачені цією статтею, не застосовуються лише у разі порушення граничного строку реєстрації податкових накладних, що не надаються отримувачу (покупцю), складені на постачання товарів/послуг для операцій: які звільнені від оподаткування або які оподатковуються за нульовою ставкою.

У підготовчому засіданні оголошено перерву до 15 квітня 2019 року о 12:30 у зв'язку з наданням часу позивачу отримати відзив, що внесено секретарем до протоколу судового засідання від 28 березня 2019 року (а.с. 139).

11 квітня 2019 року позивачем подано до суду відповідь на відзив від 08.04.2019 за вих. №615, в якому просив позовні вимоги задовольнити повністю (а.с. 143-147).

У підготовчому засіданні суд ухвалою від 15.04.2019, постановленою у порядку статті 243 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) без виходу до нарадчої кімнати, закрив підготовче провадження та призначив справу до судового розгляду по суті на 02 травня 2019 року на 11:30 (а.с. 155).

У судове засідання, призначене на 02.05.2019 об 11:30 прибули представник позивача та представник відповідача.

Представник позивача у судовому засіданні позовні вимоги підтримав у повному обсязі з підстав, викладених у позовній заяві.

Представник відповідача щодо задоволення позовних вимог заперечував з підстав, викладених у відзиві на позовну заяву.

У ході судового засідання, призначеного на 02 травня 2019 року об 11:30 в якості свідка було допитано ОСОБА_3.

Заслухавши пояснення осіб, які беруть участь у справі, дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини справи, об'єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов наступних висновків.

Товариство з обмеженою відповідальністю "Науково-виробниче підприємство "Металоконструкція" (код ЄДРПОУ 35215213, далі - ТОВ "НВП "Металоконструкція") як платник податків перебуває на обліку у Бердичівському управлінні Любарської державної податкової інспекції (Чуднівський район) Головного управління ДФС у Житомирській області.

Як встановлено із матеріалів справи, ГУ ДФС у Житомирській області була проведена камеральна перевірка дотримання вимог, встановлених законодавством України щодо термінів реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних ТОВ НВП Металоконструкція , за результатами якої складено акт перевірки №7457/06-03-50-12 від 16.11.2018 року (а.с. 21).

За висновками акту камеральної перевірки встановлено порушення вимог пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України (далі - ПК України), а саме, виписані податкові накладні та розрахунки коригування до них з порушенням термінів реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних, а саме: за грудень 2017 року, квітень, червень, серпень 2018 року.

Не погоджуючись з висновками акта камеральної перевірки позивач подав 07.12.2018 заперечення на акт камеральної перевірки від 07.12.2018 №401 (а.с. 26-30).

Однак, ГУ ДФС у Житомирській області листом від 19.12.2018 за №11649/6/06-30-50-12 висновки оскаржуваного акта камеральної перевірки залишені без змін (а.с. 36-38).

На підставі акта камеральної перевірки відповідачем прийняте податкове повідомлення-рішення від 22.12.2018 №0110295012 (форма Н ), яким до ТОВ "НВП Металоконструкція за порушення граничних строків реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, визначених ст.201 ПК України, та згідно з ст.120-1.1 ПК України за затримку реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних на не менше 15 календарних днів на суму ПДВ 1 270 642 грн 10 коп. застосовано штрафні (фінансові) санкції у розмірі 130 612 грн 21 коп. (а.с. 23).

Позивачем 05.01.2019 було подано скаргу до ГУ ДФС у Житомирській області на податкове повідомлення-рішення №0110295012 від 22.12.2018 у порядку ст.ст.17, 21 та ст.56 ПК України (а.с. 39-46).

Не погоджуючись із вказаним рішенням та вважаючи його протиправним, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам та перевіряючи оскаржуване рішення ГУ ДФС у Житомирській області на відповідність вимогам ч.2 ст.2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), суд зазначає наступне.

Частиною другою статті 19 Конституції України проголошено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов'язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов'язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулюються Податковим кодексом України від 02.12.2010 №2755-VI (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин, далі - Податковий кодекс України).

Статтею 201 Податкового кодексу України визначено, що реєстрація податкових накладних та/розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків:

для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього (включно) календарного місяця, в якому вони складені;

для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;

для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в Передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику протягом 15 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування податкової накладної отримувачем (покупцем).

Згідно з абзацом першим п.201.1 ст.201 Податкового кодексу України зазначено, що на дату виникнення податкових зобов'язань платник податку зобов'язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавці електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Для операцій, що оподатковуються, і операцій, звільнених від оподаткування, складаються окремі податкові накладні (п.201.5 ст.201 Податкового кодексу України).

Відповідно до п.201.10 ст.201 Податкового кодексу України (у редакції після 01.01.2017) здійснені операції з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов'язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за й вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться податкового кредиту.

Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження (ТОВ "НВП "Металоконструкція" накладні виписані після 01.07.2017).

Податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/а розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного,

Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з врахуванням граничних строків: для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених:

- з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені;

- для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.

У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.

Як передбачено п.3 Порядку заповнення податкової накладної , затвердженого 31.12.2015 наказом Міністерства фінансів України №1307, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 26.01.2016 за №137/28267 (далі Порядок заповнення податкової накладної ), усі податкові накладні, у тому числі накладні, особливості заповнення яких викладені в пунктах 9-15 та 19 цього Порядку, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, та за формою, чинною на день такої реєстрації.

Платник податку має право зареєструвати податкову накладну в Єдиному реєстрі податкових накладних на суму податку, обчислену за формулою, зазначеною у пункті 200-1.3 статті 200-1 ПК України та пункті 9 Порядку електронного адміністрування податку на додану вартість, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16 жовтня 2014 року №569, або обчислену відповідно до пункту 200-1.9 статті 200-1 Податкового кодексу України.

Даним порядком передбачені як податкова накладна, яка не надається покупцю так і податкова накладна на операції з постачання товарів/послуг, які оподатковуються за нульовою ставкою .

Відповідно до п.2 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних , затвердженого 29.12.2010 постановою Кабінету Міністрів України №1246 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 26.04.2017 №341) у цьому Порядку терміни вживаються у такому значенні: податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість відповідно до вимог Податкового кодексу України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.

Інші терміни вживаються у значенні, наведеному в Податковому кодексі України, Законах України "Про електронний цифровий підпис", Про електронні документи та електронний документообіг .

Операційний день триває з 0 до 23-ї години (п.3 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних (у редакції на час виникнення спірних правовідносин).

З 1 лютого 2015 року реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних підлягають усі податкові накладні та розрахунки коригування до податкових накладних (у тому числі які не надаються покупцю, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування) незалежно від розміру податку на додану вартість в одній податковій накладній/розрахунку коригування.

Дослідженням наданих податкових накладних, де отримувачем (покупцем) зазначено Неплатник , з'ясовано, що суми податку на додану вартість, на які вони виписані, відображені в Розділі А рядку V Усього обсяги постачання за основною ставкою (код ставки 20) , а рядки VIII Усього обсяги постачання на митній території України за ставкою 0% (код ставки 901) та IX Усього обсяги операцій, звільнених від оподаткування (код ставки 503) цього розділу не заповнені.

У відповідності до змісту п.п.9 п.16 Порядку заповнення податкової накладної : ...У податкових накладних, особливості заповнення яких викладені у пункті 11 цього Порядку, рядки VІІ-ІХ не заповнюються. У разі складання податкової накладної на операції з постачання товарів/послуг, які звільняються від оподаткування податком на додану вартість, рядки II-VIII не заповнюються.... .

В п.11 Порядку заповнення податкової накладної , серед іншого, зазначено: "У разі нарахування податкових зобов'язань відповідно до пункту 198.5 статті 198 та пункту 199.1 статті 199 Податкового кодексу України платник податку складає окремі зведені податкові накладні за товарами/послугами, необоротними активами, які призначаю для їх використання/починають використовуватися:

1) в операціях, що не є об'єктом оподаткування;

2) в операціях, звільнених від оподаткування;

3) в операціях, що здійснюються платником податку в межах балансу платника податку, у тому числі передача для невиробничого використання, переведення виробничих необоротних активів до складу невиробничих необоротних активів;

4) в операціях, що не є господарською діяльністю платника податку.

Такі зведені податкові накладні складаються не пізніше останнього дня звітного (податкового) періоду.... .

Особливості заповнення ТОВ "НВП "Металоконструкція" податкових накладних не свідчать про те, що вони є податковими накладними, що не надаються отримувачу (покупцю), складених на постачання товарів/послуг для операцій: які звільнені від оподаткування або які оподатковуються нульовою ставкою .

Згідно з п.120-1.1 ст.120-1 Податкового кодексу України порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім податкової накладної, що не надає отримувачу (покупцю), складеної на постачання товарів/послуг для операцій: які звільнені від оподаткування або які оподатковуються за нульовою ставкою тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 та 201 цього Кодексу покладено обов'язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі:

- 10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до календарних днів;

- 20 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до календарних днів;

- 30 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 15 календарних днів;

- 40 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до календарних днів.

Згідно з п.201.1 ст.201 Податкового кодексу України на дату виникнення податкових зобов'язань платник податку зобов'язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Відповідно до п.201.10 ст.200 Податкового кодексу України встановлено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов'язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових, накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Системний аналіз ст.ст. 201, 201-1 Податкового кодексу дає підстави для висновку про те, що порушення платником податку на додану вартість граничного строку реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних є підставою для застосування до такого платника штрафу, за виключенням випадку порушення строку реєстрації податкової накладної, що не надається отримувачу (покупцю) та складена на постачання товарів/послуг для операцій: які звільнені від оподаткування або які оподатковуються за нульовою ставкою.

Тобто, для звільнення від відповідальності, передбаченої пунктом 120-1.1 ст.120-1 ПКУ необхідна наявність двох обов"язкових складових: податкова накладна не повинна надаватись отримувачу (покупцю) та, водночас, повинна бути складена на постачання товарів/послуг для операцій: які звільнені від оподаткування або які оподатковуються за нульовою ставкою.

Така ж правова позиція викладена в постанові Верховного Суду України від 04.09.2018р. №816/1488/17.

У справі що розглядається, податкові накладні, які зареєстровані позивачем з порушенням граничного терміну у відповідності до п.120-10 ст.210 ПКУ (позивачем не оскаржується) містять код ставки податку на додану вартість - 20 (рядок 8 ПН), що свідчить про складання податкових накладних на постачання товарів/послуг для операцій, що оподатковуються податком на додану вартість (а.с. 52-75).

Отже, враховуючи те, що камеральною перевіркою, предметом якої була перевірка термінів реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, то контролюючий орган правомірно виніс оскаржуване повідомлення-рішення від 22 грудня 2018 №0110295012 та діяв у межах та в спосіб, визначений законодавством України, тому позовні вимоги ТОВ "НВП "Металоконструкція" не підлягають задоволенню.

Частиною першою та другою статті 77 КАС України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Положеннями статті 90 КАС України визначено, що суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), що міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

Відповідачем відповідно до ч.2 ст.77 КАС України доведено, а позивачем та наявною у матеріалах справи сукупністю належних, допустимих, достовірних та достатніх доказів не спростовано правомірність рішення ГУ ДФС у Житомирській області, а тому позовні вимоги ТОВ "НВП "Металоконструкція" не підлягають задоволенню.

Зважаючи на відмову у задоволенні позовних вимог в адміністративній справі, питання про їх розподіл судом не вирішується.

Керуючись статтями 2, 77, 90, 139, 242-246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,

вирішив:

У задоволенні адміністративного позову Товариству з обмеженою відповідальністю "Науково-виробниче підприємство "Металоконструкція" (вул. Чуднівська, 77-А, с. Краснопіль, Чуднівський район, Житомирська область, 13264. ЄДРПОУ: 35215213) до Головного управління ДФС у Житомирській області (вул. Юрка Тютюнника, 7, м. Житомир, 10003. ЄДРПОУ: 39459195) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення №0110295012 від 22 грудня 2018 року - відмовити у повному обсязі.

Рішення суду набирає законної сили в порядку, визначеному статтею 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до Сьомого апеляційного адміністративного суду за правилами, встановленими статтями 295-297 Кодексу адміністративного судочинства України, з урахуванням приписів підпункту 15.5 пункту 15 Розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України.

Рішення суду складено у повному обсязі: 07 травня 2019 року.

Головуючий суддя О.Г. Попова

Дата ухвалення рішення02.05.2019
Оприлюднено07.05.2019
Номер документу81558404
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення №0110295012 від 22 грудня 2018 року

Судовий реєстр по справі —240/1153/19

Ухвала від 27.02.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Шипуліна Т.М.

Ухвала від 08.01.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Шипуліна Т.М.

Ухвала від 23.10.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Шипуліна Т.М.

Постанова від 10.09.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Полотнянко Ю.П.

Ухвала від 25.07.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Полотнянко Ю.П.

Ухвала від 21.06.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Полотнянко Ю.П.

Рішення від 02.05.2019

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Попова Оксана Гнатівна

Ухвала від 05.03.2019

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Попова Оксана Гнатівна

Ухвала від 15.02.2019

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Попова Оксана Гнатівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні