ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

07 травня 2019 року м. Житомир справа № 240/6101/18

категорія 5.1.2

Житомирський окружний адміністративний суд у складі судді Черняхович І.Е., розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Житомирській області до Приватного акціонерного товариства "Житомирський комбінат силікатних виробів" про застосування заходів реагування,

встановив:

Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Житомирській області (далі - позивач) звернулося до суду з позовом до Приватного акціонерного товариства "Житомирський комбінат силікатних виробів" (далі - відповідач), в якому просить застосувати до відповідача заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної безпеки, а саме: заборонити подальшу експлуатацію адміністративно-побутової будівлі Приватного акціонерного товариства "Житомирський комбінат силікатних виробів" за адресою: м. Житомир, вул. Промислова, 10.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що Управлінням Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Житомирській області було проведено планову перевірку території, будівель та споруд Приватного акціонерного товариства "Житомирський комбінат силікатних виробів" за адресою: м. Житомир, вул. Промислова, 10, щодо додержання та виконання вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки. За результатами перевірки було встановлено, що відповідач порушує вимоги законодавства у сфері пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров'ю людей. У зв'язку з цим позивач вважає, що в даному випадку є всі підстави для застосування до відповідача заходів реагування.

Ухвалою від 26 грудня 2018 року відкрито спрощене позовне провадження без повідомлення учасників справи.

Копію вищезазначеної ухвали про відкриття провадження у справі 27 грудня 2018 року було надіслано рекомендованим листом на адресу місцезнаходження Приватного акціонерного товариства "Житомирський комбінат силікатних виробів", що зазначена в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.

З рекомендованого повідомлення про вручення поштового відправлення, що повернулось на адресу суду, вбачається, що ПРИВАТНЕ АКЦІОНЕРНЕ ТОВАРИСТВО "ЖИТОМИРСЬКИЙ КОМБІНАТ СИЛІКАТНИХ ВИРОБІВ" отримало ухвалу про відкриття провадження у справі 08 січня 2019 року.

Разом з тим, станом на дату розгляду справи відповідач свого права на заперечення проти заявлених позовних вимог не реалізував, відзиву на позовну заяву до суду не надавав.

15 січня 2019 року до суду надійшло клопотання Приватного акціонерного товариства "Житомирський комбінат силікатних виробів", в якому відповідач зазначив, що Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Житомирській області звернулось до суду з позовом про застосування заходів реагування передчасно, до спливу термінів для усунення недоліків, вказаних в приписі від 12.12.2018 №342 та плані усунення недоліків від 14.12.2018. З огляду на зазначене відповідач вважає, що дана справи потребує детального розгляду по суті заявлених вимог, а тому в клопотання він просив суд проводити розгляд адміністративної справи № 240/6101/18 в порядку загального позовного провадження.

Розглянувши зазначене клопотання, суд ухвалою від 22 січня 2019 року відмовив відповідачу в його задоволенні та розгляді адміністративної справи № 240/6101/18 в порядку загального позовного провадження.

Відповідно до положень ч. 6 ст. 162, ч. 5 ст. 262, ч. 1 ст. 263 КАС України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у письмовому провадженні) за наявними у справі матеріалами.

Згідно з ч. 5 ст. 250 КАС України датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.

Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини справи, об'єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог з наступних підстав.

Судом встановлено, в період з 06 грудня 2018 року по 12 грудня 2018 року головним інспектором сектору запобігання надзвичайним ситуаціям Житомирського міського відділу Управління ДСНС України в Житомирській області Галетко Сергієм Анастасійовичем на підставі наказу Управління ДСНС у Житомирській області від 24.11.2017 №486 та посвідчення на проведення перевірки № 358 від 03.12.2018 (а.с.17) було проведено планову перевірку Приватного акціонерного товариства "Житомирський комбінат силікатних виробів", розташованого за адресою: м. Житомир, вул. Промислова, 10, щодо додержання суб'єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки.

Перевіркою було встановлено та зафіксовано в складеному за її результатами акті від 12.12.2018 №342 (а.с.18-27), що Приватним акціонерним товариством "Житомирський комбінат силікатних виробів" допущено порушення вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, а саме:

- з 2-го поверху адміністративно-побутового корпусу не влаштовані запасні евакуаційні виходи відповідно до вимог п. 7.2.4 ДБН ВЛЛ-7:2016, чим порушено ст. 20 Кодексу цивільного захисту України та п. 2.23. Глави 2 Розділу ІІІ Наказу МВС №1417 від 30.12.2014 року "Про затвердження Правил пожежної безпеки в Україні";

- адміністративно-побутову будівлю, приміщення їдальні не обладнано системами протипожежного захисту, чим порушено п. 1.2 Глави 1 Розділу V Наказу МВС №1417 від 30.12.2014 року "Про затвердження Правил пожежної безпеки в Україні" та додаток А табл. А.1, додаток Б табл. Б1 ДБН В.2.5-56:2014;

- не виконані роботи з вогнезахисту несучих металевих конструкцій сходових кліток (косоури, балки) будівлі адміністративно-побутового корпусу відповідно до вимог п.5.3 табл. 1 ДБН В.1.1-7:2016 для забезпечення класу вогнестійкості будівельних конструкцій R60МО, чим порушено ст. 20 Кодексу цивільного захисту України та п. 2.23 Глави 2 Розділу ІІІ Наказу МВС №1417 від 30.12.2014 року "Про затвердження Правил пожежної безпеки в Україні";

- на в'їзді (виїзді) з підприємства не встановлено схеми території із вказанням на них будівель, гідрантів, під'їздів пожежних автомобілів до них, чим порушено п. 1.15 Глави 1 Розділу ІІІ Наказу МВС №1417 від 30.12.2014 року "Про затвердження Правил пожежної безпеки в Україні";

- пожежну безпеку на підприємстві не забезпечено шляхом проведення організаційних заходів та технічних засобів, спрямованих на створення умов для успішного гасіння пожеж, а саме не виконано вимоги ДБН В.2.5-64:2012 (п. 8.1, табл. З), щодо обладнання будівлі адміністративно-побутового корпусу внутрішнім протипожежним водопроводом з кількістю струменів - два струменя, та мінімальною витратою води одним струменем на пожежогасіння - 2,5 л/с, чим порушено ст. 20 Кодексу цивільного захисту України та п. 4 Розділу І Наказу МВС №1417 від 30.12.2014 року "Про затвердження Правил пожежної безпеки в Україні";

- пожежну безпеку на підприємстві не забезпечено шляхом проведення організаційних заходів та технічних засобів, спрямованих на забезпечення безпеки людей, а саме не виконано вимоги ДБН ВЛ.1-7:2016 (п.7.3.15), щодо забезпечення розміру висоти східця маршу сходової клітки (ліве крило) на рівні 3-го поверху будівлі адміністративно-побутового корпусу не більше 0,22 метра, чим порушено ст. 20 Кодексу цивільного захисту України та п. 2.23 Глави 2 Розділу ІІІ, п. 4 Розділу І Наказу МВС №1417 від 30.12.2014 року "Про затвердження Правил пожежної безпеки в Україні";

- приміщення адміністративно-побутового корпусу не забезпечені вогнегасниками відповідно до Правил експлуатації вогнегасників та типових корм належності вогнегасників затверджених наказом МВС України від 15.01.2018 року №25, чим порушено п. 3.9 Глави 3 Розділу V Наказу МВС №1417 від 30.12.2014 року "Про затвердження Правил пожежної безпеки в Україні";

- вбудовані приміщення котельної на твердому паливі не обладнані системами протипожежного захисту, п. 1.2 Глави 1 Розділу V Наказу МВС №1417 від 30.12.2014 року "Про затвердження Правил пожежної безпеки в Україні" та додаток А табл. А.2, додаток Б табл. Б1 ДБН В.2.5-56:2014;

- не вжито заходів щодо забезпечення нормованих тиску та витрати води в пожежних гідрантах (2 шт.) встановлених на території підприємства, чим порушено п. 2.1 Глави 2 Розділу V Наказу МВС №1417 від 30.12.2014 року "Про затвердження Правил пожежної безпеки в Україні";

- в адміністративно-побутовому корпусі на 3-му поверсі (сходова клітка праве крило) двері виходу з приміщення коридору до сходової клітки не обладнані пристроєм для самозачинення, а в сходовій клітці (ліве крило) на рівні 3-го поверху (сполучення з галереєю), 1-го та 2-го поверхів (сполучення з приміщеннями коридорів) зняті двері, чим порушено п. 2.37 Глави 2 Розділу ІІІ Наказу МВС №1417 від 30.12.2014 року "Про затвердження Правил пожежної безпеки в Україні";

- в адміністративно-побутовому корпусі в сходовій клітці (ліве крило) на рівні 3-го та 2-го поверхів прокладено електропроводи та кабелі , які не стосуються забезпечення освітлення сходової клітки, чим порушено п. 1.18 Глави 1 Розділу ІV Наказу МВС №1417 від 30.12.2014 року "Про затвердження Правил пожежної безпеки в Україні";

- в адміністративно-побутовому корпусі в сходовій клітці (ліве крило) на рівні 1-го поверху, на 2-му поверсі в приміщенні вентиляційної, в приміщенні їдальні, приміщенні кладової автоклавного відділення будівлі заводу силікатної цегли (ЗСЦ) допускається підвішування світильників безпосередньо на струмопровідному проводі, чим порушується п. 1.18 Глави 1 Розділу ІV Наказу МВС №1417 від 30.12.2014 року "Про затвердження Правил пожежної безпеки в Україні";

- на 2-му поверсі будівлі адміністративно-побутового корпусу в приміщеннях коменданта та вентиляційної, приміщенні кладової автоклавного відділення будівлі ЗСЦ з'єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів не виконані за допомогою опресування , зварювання, паяння або затискачів, чим порушено п. 1.6 Глави 1 Розділу ІV Наказу МВС №1417 від 30.12.2014 року "Про затвердження Правил пожежної безпеки в Україні";

- в адміністративно-побутовому корпусі на 2-му поверсі в приміщенні вентиляційної, приміщенні кладової автоклавного відділення будівлі ЗСЦ допускається експлуатація тимчасової електричної мережі, чим порушується п. 1.8 Глави 1 Розділу ІV Наказу МВС №1417 від 30.12.2014 року "Про затвердження Правил пожежної безпеки в Україні";

- в приміщенні котельної допускається заставлення пожежних кран-комплектів обладнанням, чим порушено п. 2.2 Глави 2 Розділу V Наказу МВС №1417 від 30.12.2014 року "Про затвердження Правил пожежної безпеки в Україні";

- приміщення їдальні не забезпечено знаками безпеки відповідно ДСТУ 180 6309:2007 та ГОСТ 12.4.026-76, чим порушено п. 8 Розділу ІІ Наказу МВС №1417 від 30.12.2014 року "Про затвердження Правил пожежної безпеки в Україні";

- будівлю ГРП не захищено від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів відповідно до вимог ДСТУ Б В.2.5-38:20О8 Інженерне обладнання будинків і споруд. Улаштування блискавкозахисту будівель і споруд , чим порушено п. 1.21 Глави 1 Розділу ІV Наказу МВС №1417 від 30.12.2014 року "Про затвердження Правил пожежної безпеки в Україні";

- не виконане технічне обслуговування пожежних кран-комплектів з реєстрацією результатів перевірки у спеціальному журналі, чим порушено п. 2.2 Глави 2 Розділу V Наказу МВС №1417 від 30.12.2014 року "Про затвердження Правил пожежної безпеки в Україні";

- пожежні щити встановлені на території підприємства не укомплектовані первинними засобами пожежогасіння, чим порушено п. 3.11 Глави 3 Розділу V Наказу МВС №1417 від 30.12.2014 року "Про затвердження Правил пожежної безпеки в Україні";

- для приміщень ГРП, паливно-заправного пункту не визначено категорію щодо вибухопожежної та пожежної небезпеки, а також клас зони за ПУЕ та не позначено на вхідних дверях, чим порушено п. 2.9 Глави 2 Розділу ІІІ Наказу МВС №1417 від 30.12.2014 року "Про затвердження Правил пожежної безпеки в Україні";

- керівником та відповідальними особами підприємства не пройдене навчання з питань пожежної безпеки, чим порушено п. 16 Розділу ІІ Наказу МВС №1417 від 30.12.2014 року "Про затвердження Правил пожежної безпеки в Україні";

- на об'єкті відповідним документом (наказом, інструкцією тощо) не встановлено протипожежний режим, чим порушено п. 3 Розділу ІІ Наказу МВС №1417 від 30.12.2014 року "Про затвердження Правил пожежної безпеки в Україні";

- відповідальними особами підприємства не пройдене навчання з питань цивільного захисту, чим порушено п. 14 Порядку здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях, затвердженого постановою КМУ від 26.06.2013 №444.

Зазначений акт про результати планової перевірки щодо додержання суб'єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки від 12.12.2018 №342 був підписаний посадовими особами Приватного акціонерного товариства "Житомирський комбінат силікатних виробів" без зауважень та заперечень, а копію акту було отримано Головою правління Приватного акціонерного товариства "Житомирський комбінат силікатних виробів" Каребою С.А. 12.12.2018, що підтверджується його особистим підписом на акті (а.с.24).

В подальшому, Управлінням Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Житомирській області було винесено припис від 12.12.2018 №283, яким ПРИВАТНЕ АКЦІОНЕРНЕ ТОВАРИСТВО "ЖИТОМИРСЬКИЙ КОМБІНАТ СИЛІКАТНИХ ВИРОБІВ" було зобов'язано усунити виявлені під час перевірки вимог законодавства у сфері цивільного захисті, техногенної та пожежної безпеки. При цьому, для усунення частини з виявлених порушень був встановлений строк до 01.02.2019, а для усунення іншої частини виявлених порушень - до 01.03.2019 (а.с.48-52).

Вважаючи, що виявлені порушення створюють загрозу життю та/або здоров'ю людей, Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Житомирській області звернулось з даним позовом до суду.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.

Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов'язки та відповідальність суб'єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначено Законом України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 05.04.2007 №877-V (далі - Закон України №877).

Відповідно до абзацу другого та третього статті 1 Закону України №877 державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища. Заходи державного нагляду (контролю) - планові та позапланові заходи, які здійснюються шляхом проведення перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та інших дій.

Відповідно до ч. 1 ст. 5 Закону України №877 планові заходи здійснюються відповідно до річних планів, що затверджуються органом державного нагляду (контролю) не пізніше 1 грудня року, що передує плановому. Внесення змін до річних планів здійснення заходів державного нагляду (контролю) не допускається, крім випадків зміни найменування суб'єкта господарювання та виправлення технічних помилок.

Органи державного нагляду (контролю) щороку визначають перелік суб'єктів господарювання, які підлягають плановим заходам державного нагляду (контролю) у плановому періоді, та не пізніше 15 жовтня року, що передує плановому, забезпечують внесення відомостей про таких суб'єктів господарювання до інтегрованої автоматизованої системи державного нагляду (контролю) для автоматичного виявлення нею суб'єктів господарювання, які підлягають комплексним плановим заходам державного нагляду (контролю).

План здійснення комплексних заходів державного нагляду (контролю) на відповідний плановий період для всіх органів державного нагляду (контролю) затверджує центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну регуляторну політику, політику з питань нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, ліцензування та дозвільної системи у сфері господарської діяльності та дерегуляції господарської діяльності, оприлюднює на своєму офіційному веб-сайті та вносить відомості до інтегрованої автоматизованої системи державного нагляду (контролю) до 15 листопада року, що передує плановому.

Річні плани здійснення планових заходів державного нагляду (контролю) на відповідний плановий період з урахуванням узгоджених дат початку та строків здійснення визначених у плані здійснення комплексних заходів державного нагляду (контролю) затверджують органи державного нагляду (контролю), оприлюднюють на своїх офіційних веб-сайтах та вносять відомості до інтегрованої автоматизованої системи державного нагляду (контролю) до 1 грудня року, що передує плановому.

В свою чергу, органи державного нагляду (контролю) здійснюють планові заходи з державного нагляду (контролю) за умови письмового повідомлення суб'єкта господарювання про проведення планового заходу не пізніш як за десять днів до дня здійснення цього заходу. Повідомлення надсилається рекомендованим листом та/або за допомогою електронного поштового зв'язку або вручається особисто під розписку керівнику чи уповноваженій особі суб'єкта господарювання - юридичної особи, її відокремленого підрозділу, фізичній особі - підприємцю або уповноваженій ним особі (ч.4 ст. 5 Закону України №877).

Разом із тим, частиною 1 статті 7 Закону України №877 встановлено, що для здійснення планового або позапланового заходу орган державного нагляду (контролю) видає наказ, який має містити найменування суб'єкта господарювання, щодо якого буде здійснюватися захід, та предмет перевірки.

Судом встановлено, що на підставі наказу Управління ДСНС у Житомирській області від 24.11.2017 №486 було затверджено графік планових перевірок стану техногенної і пожежної безпеки об'єктів суб'єктів господарювання, в якому серед інших зазначено ПРИВАТНЕ АКЦІОНЕРНЕ ТОВАРИСТВО "ЖИТОМИРСЬКИЙ КОМБІНАТ СИЛІКАТНИХ ВИРОБІВ".

Згідно зі пунктом 1 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.12.2015 року №1052 (зі змінами та доповненнями, далі - Положення), Державна служба України з надзвичайних ситуацій (ДСНС) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра внутрішніх справ і який реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності.

Основними завданнями ДСНС є: реалізація державної політики у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій, запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності; здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб (підпункт 1, 2 пункту 3 Положення).

В силу приписів пункту 4 Положення, ДСНС відповідно до покладених на неї завдань, зокрема, організовує і здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, місцевими держадміністраціями, іншими державними органами та органами місцевого самоврядування, суб'єктами господарювання.

Пунктом 7 Положення визначено, що ДСНС здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи.

За змістом пункту 1 Положення про Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Житомирській області, затвердженого наказом ДСНС України від 04.02.2013 № 3 (у редакції наказу ДСНС від 21.09.2017 №507) (а.с.14-18), управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Житомирській області є територіальним органом Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Житомирській області, уповноваженим на забезпечення реалізації державної політики у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб.

Водночас, відносини, пов'язані із захистом населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій, реагуванням на них, функціонуванням єдиної державної системи цивільного захисту регулює Кодекс цивільного захисту України.

Відповідно до частин 1 та 2 статті 64 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб. Центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення.

Пункт 12 частини 1 статті 67 Кодексу цивільного захисту України передбачає, що до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить зокрема звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об'єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров'ю людей.

Відповідно до частини 2 статті 68 Кодексу цивільного захисту України у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров'ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.

Пунктом "а" частини 1 статті 69 Кодексу цивільного захисту України передбачено, що посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, у межах своїх повноважень видають відповідно приписи, розпорядження чи постанови з питань пожежної безпеки у разі зокрема недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами.

Судом встановлено, що Управлінням Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Житомирській області на підставі виявлених та зазначених в акті від 12.12.2018 №342 порушень, було винесено припис від 12.12.2018 №283, яким ПРИВАТНЕ АКЦІОНЕРНЕ ТОВАРИСТВО "ЖИТОМИРСЬКИЙ КОМБІНАТ СИЛІКАТНИХ ВИРОБІВ" було зобов'язано усунити виявлені під час перевірки вимог законодавства у сфері цивільного захисті, техногенної та пожежної безпеки (а.с.48-52).

Пунктом 1 частини 1 статті 70 Кодексу цивільного захисту України встановлено, що підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є зокрема недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами.

В контексті наведеного суд відмічає, що у даному випадку, саме Управлінню Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Житомирській області чинним законодавством України надані владні управлінські функції щодо реалізації державної політики у сфері цивільного захисту, у тому числі щодо звернення до суду з питань зупинення роботи підприємств. При цьому, підставою для такого звернення є недотримання вимог пожежної безпеки.

Судом встановлено, що за результатами проведеної перевірки Приватного акціонерного товариства "Житомирський комбінат силікатних виробів" на предмет додержання та виконання вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, встановлено ряд порушень вимог законодавства сфері пожежної безпеки, які створюють загрозу життю та/або здоров'ю людей.

Позивач вважає, що наявність таких порушень створює загрозу життю та/або здоров'ю людей, а тому, на його думку, є всі підстави для застосування до відповідача заходів реагування.

Вирішуючи питання про наявність підстав для вжиття заходів реагування до Приватного акціонерного товариства "Житомирський комбінат силікатних виробів" суд виходить з наступного.

З аналізу статей 68, 70 Кодексу цивільного захисту України вбачається, що повне або часткове зупинення роботи підприємства є крайнім заходом, обрання якого є доцільним лише у разі, якщо встановлене порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки створює загрозу життю та здоров'ю людей.

Пожежа як небезпечна подія за своїми наслідками становить загрозу життю або здоров'ю населення чи призводить до завдання матеріальних збитків.

Згідно з п. 1, 2 Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30.12.2014 р. №1417, ці Правила встановлюють загальні вимоги з пожежної безпеки до будівель, споруд різного призначення та прилеглих до них територій, іншого нерухомого майна, обладнання, устаткування, що експлуатуються, будівельних майданчиків, а також під час проведення робіт з будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту, технічного переоснащення будівель та споруд. Правила є обов'язковими для виконання суб'єктами господарювання, органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, які перебувають в Україні на законних підставах.

Статтею 3 Конституції України закріплено, що людина, її життя і здоров'я, честь і гідність, недоторканість і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.

Враховуючи аналіз норм чинного законодавства, суд вважає, що порушення, встановлені позивачем під час перевірки створюють загрозу життю та/або здоров'ю людей та у разі їх не усунення, можуть призвести до незворотних наслідків.

При цьому, в матеріалах справи відсутні докази та документи, які б спростовували виявлені Управлінням Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Житомирській області порушення, зазначені в акті перевірки, або свідчили про усунення вказаних порушень.

Щодо зазначеного у клопотанні від 15.01.2019 твердження відповідача, що Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Житомирській області звернулось до суду з позовом про застосування заходів реагування передчасно, до спливу термінів для усунення недоліків, вказаних в приписі від 12.12.2018 №342, суд зазначає наступне.

З припису Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Житомирській області від 12.12.2018 № 283 вбачається, що для усунення частини з виявлених порушень Приватному акціонерному товариству "Житомирський комбінат силікатних виробів" був встановлений строк до 01.02.2019, а для усунення іншої частини виявлених порушень - строк до 01.03.2019 (а.с.48-52).

Разом з тим, з даним позовом до суду Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Житомирській області звернулось в грудні 2018 року.

Водночас, на момент розгляду даної справи, визначені в приписі від 12.12.2018 №283 строки для усунення порушення сплинули, однак жодних доказів на підтвердження того, що виявленні під час перевірки порушення вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки були усуненні Приватним акціонерним товариством "Житомирський комбінат силікатних виробів", відповідач до суду не надав.

З огляду на зазначене, суд відхиляє зазначені доводи відповідача.

Отже, з наведеного слідує, що під час проведення позапланової перевірки додержання (виконання) вимог законодавства у сферах цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки були встановлені порушення, що свідчать про недотримання відповідачем вимог пожежної та техногенної безпеки.

Оскільки порушення, встановлені позивачем під час перевірки відповідача на день розгляду справи не усунені та існує загроза життю та/або здоров'ю людей, тому з метою недопущення спричинення шкоди життю чи здоров'ю людей, суд вважає позовні вимоги обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

Приписами статті 90 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні.

Статтею 77 статті 90 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.

Враховуючи те, що виявлені порушення під час перевірки створюють загрозу життю та/або здоров'ю людей, та доказів їх усунення відповідачем до суду не надано, суд дійшов висновку, що позовні вимоги Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Житомирській області слід задовольнити у повному обсязі.

Керуючись статтями 77, 90, 242-246, 255, 257, 295 Кодексу адміністративного судочинства України,

вирішив:

Позов Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Житомирській області (вул. Героїв Пожежних, 67-Б, м. Житомир, 10006; код ЄДРПОУ 38624322) до Приватного акціонерного товариства "Житомирський комбінат силікатних виробів" (вул. Промислова, 10 м. Житомир, 10019; код ЄДРПОУ 00290676) про застосування заходів реагування - задовольнити.

Застосувати до Приватного акціонерного товариства "Житомирський комбінат силікатних виробів" (вул. Промислова, 10 м. Житомир, 10019; код ЄДРПОУ 00290676) заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді повного зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної безпеки, а саме: заборонити подальшу експлуатацію адміністративно-побутової будівлі Приватного акціонерного товариства "Житомирський комбінат силікатних виробів" за адресою: м.Житомир, вул. Промислова, 10.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Рішення суду може бути оскаржене до Сьомого апеляційного адміністративного суду через Житомирський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя І.Е.Черняхович

Дата ухвалення рішення 07.05.2019
Зареєстровано 09.05.2019
Оприлюднено 09.05.2019

Судовий реєстр по справі 240/6101/18

Проскрольте таблицю вліво →
Рішення Суд Форма
Постанова від 01.08.2019 Сьомий апеляційний адміністративний суд Адміністративне
Ухвала від 11.07.2019 Сьомий апеляційний адміністративний суд Адміністративне
Ухвала від 20.06.2019 Сьомий апеляційний адміністративний суд Адміністративне
Рішення від 07.05.2019 Житомирський окружний адміністративний суд Адміністративне
Ухвала від 22.01.2019 Житомирський окружний адміністративний суд Адміністративне
Ухвала від 26.12.2018 Житомирський окружний адміністративний суд Адміністративне

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Відстежувати судові рішення та засідання

Додайте Опендатабот до улюбленного месенджеру

Вайбер Телеграм

Опендатабот для телефону