ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Справа № 826/17879/17 Суддя першої інстанції: Вєкуа Н.Г. ПОСТАНОВА ІМЕНЕМ УКРАЇНИ 08 травня 2019 року м. Київ Колегія суддів Шостого апеляційного адміністративного суду у складі: головуючого судді - Степанюка А.Г., суддів - Губської Л.В., Епель О.В., при секретарі - Ліневській В.В., розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Державної податкової інспекції у Печерському районі Головного управління ДФС у м. Києві на прийняте у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 26 квітня 2018 року у справі за адміністративним позовом Громадської організації «МІСТО ПАРКІ» до Державної податкової інспекції у Печерському районі Головного управління ДФС у м. Києві про визнання протиправним та скасування рішення, - ВСТАНОВИЛА: У грудні 2017 року Громадська організація «МІСТО ПАРКІ» (далі – Позивач, ГО «МІСТО ПАРКІ») звернулася до Окружного адміністративного суду міста Києва з позовом до Державної податкової інспекції у Печерському районі Головного управління ДФС у м. Києві (далі – Відповідач, ДПІ у Печерському районі), в якому, з урахуванням уточнених позовних вимог, просила визнати протиправним і скасувати рішення ДПІ у Печерському районі №1726554601958 від 25.07.2017 року про виключення ГО «МІСТО ПАРКІ» з Реєстру неприбуткових установ та організацій. Рішенням Окружного адміністративного суду від 26.04.2018 року позов задоволено повністю. При цьому суд першої інстанції виходив з того, що у разі невідповідності установчих документів організації встановленим Податковим кодексом України вимогам, останнім надсилається органами ДФС відповідне повідомлення. Разом з тим Відповідачем не надано належних та допустимих доказів на підтвердження факту направлення Позивачу відповідного запиту та повідомлення, що має своїм наслідком скасування оскаржуваного рішення. Не погоджуючись із прийнятим судовим рішенням, Відповідач подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати його та прийняти нове, яким відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі. При цьому посилається на неврахування судом, що ДПІ у Печерському районі було направлено на адресу ГО «МІСТО ПАРКІ» письмовий запит від 26.08.2016 року №310207/10/26-55-12-10 про надання інформації щодо відповідності неприбуткових організацій вимогам ПК України. При цьому, зазначає, що копії установчих документів не надходили, а на порталі електронних сервісів статут не опубліковано. Крім іншого, наголошує, що без внесення змін до установчих документів Позивача включення останнього до Реєстру неприбуткових установ та організацій неможливе. Ухвалами Шостого апеляційного адміністративного суду від 01.04.2019 року прийнято справу до свого провадження, відкрито апеляційне провадження за даною апеляційною скаргою, встановлено строк для подачі відзиву на апеляційну скаргу та призначено справу до розгляду у відкритому судовому засіданні на 08.05.2019 року. У відзиві на апеляційну скаргу ГО «МІСТО ПАРКІ» просить залишити її без задоволення, а рішення – без змін. В обґрунтування своїх доводів зазначає, що запиту та повідомлення від Відповідача на свою адресу не отримувала, а тому рішення ДПІ є протиправним. Крім того, наголошує, що 27.08.2018 року було зареєстровано зміни до установчих документів відповідно до вимог Податкового кодексу України та оприлюднено їх на порталі електронних сервісів. У судовому засіданні представник Відповідача доводи апеляційної скарги підтримав з підстав, викладених в останній, та просив її вимоги задовольнити повністю. Позивач, будучи належним чином повідомленим про дату, час та місце судового розгляду справи, у судове засідання не прибув. Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, заслухавши пояснення представника відповідача, колегія суддів вважає, що апеляційну скаргу необхідно залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції без змін, виходячи з такого. Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судом першої інстанції, 21.04.2015 року рішенням зборів засновників ГО «МІСТО ПАРКІ» затверджено статут організації, яку було включено до Реєстру неприбуткових установ та організацій (а.с. 9-17). 25.07.2017 року ДПІ у Печерському районі було прийнято рішення №1726554601958 про виключення ГО «МІСТО ПАРКІ» з Реєстру неприбуткових установ та організацій (а.с. 18) на підставі невідповідності неприбуткової організації та/або установчих документів такої організації вимогам, встановленим п. 133.4 ст. 134 Податкового кодексу України. На підставі встановлених вище обставин, виходячи з системного аналізу ст. 133, п.п. 34, 35 підрозділу 4 розділу ХХ "Перехідні положення" Податкового кодексу України та постанови Кабінету Міністрів України від 13.07.2016 року №440 "Про затвердження Порядку ведення Реєстру неприбуткових установ та організацій, включення неприбуткових підприємств, установ та організацій до Реєстру та виключення з Реєстру", суд першої інстанції прийшов до висновку, що Відповідачем не було виконано передбачених законодавством вимог, що мають передувати прийняттю рішення про виключення з Реєстру неприбуткових установ та організацій, а тому оскаржуваний індивідуальний акт підлягає скасуванню. З таким висновком суду першої інстанції не можна не погодитися з огляду на таке. Відповідно до Закону України "Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо оподаткування неприбуткових організацій" від 17.07.2015 року статтю 133 Податкового кодексу України доповнено пунктом 133.4., яким визначено, що не є платниками податку неприбуткові підприємства, установи та організації у порядку та на умовах, встановлених цим пунктом. Приписи пп. 133.4.1 п. 133.4 ст. 133 Податкового кодексу України встановлюють, що неприбутковим підприємством, установою та організацією є підприємство, установа та організація (далі - неприбуткова організація), що одночасно відповідає таким вимогам: - утворена та зареєстрована в порядку, визначеному законом, що регулює діяльність відповідної неприбуткової організації; - установчі документи якої містять заборону розподілу отриманих доходів (прибутків) або їх частини серед засновників (учасників), членів такої організації, працівників (крім оплати їхньої праці, нарахування єдиного соціального внеску), членів органів управління та інших пов'язаних з ними осіб; - установчі документи якої передбачають передачу активів одній або кільком неприбутковим організаціям відповідного виду або зарахування до доходу бюджету у разі припинення юридичної особи (у результаті її ліквідації, злиття, поділу, приєднання або перетворення). Положення цього абзацу не поширюється на об'єднання та асоціації об'єднань співвласників багатоквартирних будинків; - внесена контролюючим органом до Реєстру неприбуткових установ та організацій. Згідно п.п. 34, 35 підрозділу 4 розділу ХХ "Перехідні положення" Податкового кодексу України до затвердження Кабінетом Міністрів України Порядку ведення Реєстру неприбуткових установ та організацій, включення неприбуткових підприємств, установ та організацій до Реєстру та виключення з Реєстру (далі - новий Реєстр неприбуткових установ та організацій) діє Положення про Реєстр неприбуткових установ та організацій, затверджене наказом Міністерства фінансів України №37 від 24.01.2013 року. Неприбуткові підприємства, установи та організації, внесені до Реєстру неприбуткових установ та організацій на день набрання чинності Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо оподаткування неприбуткових організацій", що не відповідають вимогам п. 133.4 ст. 133 цього Кодексу, з метою включення до нового Реєстру неприбуткових установ та організацій зобов'язані до 01.07.2017 року привести свої установчі документи у відповідність із нормами цього Кодексу та у цей самий строк подати копії таких документів до контролюючого органу. Неприбуткові підприємства, установи та організації, які не привели свої установчі документи у відповідність із нормами п. 133.4 ст. 133 цього Кодексу, після 01.07.2017 року виключаються контролюючим органом з Реєстру неприбуткових установ та організацій. Постановою Кабінету Міністрів України від 13.07.2016 року №440 затверджено Порядок ведення Реєстру неприбуткових установ та організацій, включення неприбуткових підприємств, установ та організацій до Реєстру та виключення з Реєстру. Даною постановою доручено Державній фіскальній службі протягом двох місяців з дня набрання чинності цією постановою забезпечити надіслання до неприбуткових підприємств, установ, організацій (далі - неприбуткова організація), включених до Реєстру неприбуткових установ та організацій на день набрання чинності Законом України від 17.07.2015 року "Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо оподаткування неприбуткових організацій" (крім неприбуткових організацій, установчі документи яких оприлюднені на порталі електронних сервісів відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" та відповідають вимогам, встановленим п. 133.4 ст. 133 Податкового кодексу України), письмових запитів про надання у місячний строк з дня їх отримання відповіді щодо відповідності неприбуткової організації вимогам, встановленим п. 133.4 ст. 133 Податкового кодексу України, та завірених нею копій установчих документів організації. У місячний строк з дня отримання відповіді на запит та завірених копій документів, зазначених в абзаці першому цього пункту, за результатами розгляду таких документів контролюючим органом: - у разі відповідності установчих документів вимогам, встановленим п. 133.4 ст. 133 Податкового кодексу України, а для житлово-будівельних кооперативів також наявності завірених ними копій документів, що підтверджують дату прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом житлового будинку та факт спорудження або придбання такого будинку житлово-будівельним (житловим) кооперативом, така організація включається до нового Реєстру неприбуткових установ та організацій; - у разі невідповідності установчих документів вимогам, встановленим п. 133.4 ст. 133 Податкового кодексу України, а для житлово-будівельних кооперативів також відсутності завірених ними копій документів, що підтверджують дату прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом житлового будинку та факт спорудження або придбання такого будинку житлово-будівельним (житловим) кооперативом, таким організаціям надсилається відповідне повідомлення. Така організація не може бути виключена до 01.01.2017 року з Реєстру неприбуткових установ та організацій. Неприбуткові організації, включені до Реєстру неприбуткових установ та організацій, повідомлені про встановлення невідповідності установчих документів вимогам, встановленим п. 133.4 ст. 133 Податкового кодексу України, з метою включення до нового Реєстру неприбуткових установ та організацій зобов'язані привести до 01.01.2017 року свої установчі документи у відповідність з вимогами, встановленими п. 133.4 ст. 133 Податкового кодексу України, та у цей самий строк подати копії таких документів контролюючому органу. Аналіз зазначених положень законодавства свідчить, що виключенню з Реєстру неприбуткових організацій та установ передує надіслання запиту щодо відповідності неприбуткової організації вимогам Податкового кодексу України. При цьому, доводи Апелянта про те, що письмовий запит від 26.08.2016 року було направлено Відповідачу колегією суддів оцінюється критично, оскільки наявний на копії реєстру поштового відправлення (а.с. 33) відбиток штампу ПАТ «Укрпошта» датується 16.08.2017 року. Крім того, зазначена копія реєстру не містить відомостей щодо змісту поштового відправлення. Крім іншого, відповідно до вимог постанови Кабінету Міністрів України від 13.07.2016 року №440, яка набрала чинності 16.07.2016 року, контролюючий орган мав надіслати запит протягом двох місяців з дня набрання чинності цією постановою. Наведене, на думку судової колегії, свідчить про правильність висновку суду першої інстанції про те що, надана Відповідачем копія реєстру поштових відправлень не вбачається належним та допустимим доказом на підтвердження факту направлення та одержання Позивачем запиту. Інших доказів направлення запиту Апелянтом не надано. Згідно постанови Кабінету Міністрів України від 13.07.2016 року №440 з Реєстру неприбуткових організацій та установ виключаються повідомлені про встановлення невідповідності установчих документів установи і організації, які не привели їх у відповідність з вимогами законодавства до 01.07.2017 року. При цьому, суд першої інстанції вірно звернув увагу на те, що Позивачу не було надіслано і повідомлення про невідповідність установчих документів вимогам, встановленим п. 133.4 ст. 133 Податкового кодексу України. Зі змісту наведеного вбачається, що він не був обізнаний про необхідність внесення змін до статуту, що свідчить про передчасність прийнятого рішення про виключення Позивача з Реєстру неприбуткових установ та організацій. Аналогічна позиція викладена, зокрема, у постанові Верховного Суду від 28.11.2018 року у справі № 813/1098/17. Отже, встановлена законодавцем процедура, яка передує виключенню з Реєстру неприбуткових установ та організацій, передбачає направлення запиту та повідомлення про невідповідність установчих документів вимогам ПК України. Таким чином, рішення контролюючого органу про виключення з Реєстру неприбуткових установ та організацій прийняте без дотримання зазначеної процедури є протиправним та підлягає скасуванню. Крім іншого, судовою колегією враховується, що у рішенні Європейського Суду з прав людини від 20.10.2011 року у справі «Рисовський проти України» надано визначення принципу «належного урядування», який, зокрема, передбачає, що державні органи повинні діяти в належний і якомога послідовніший спосіб. При цьому, на них покладено обов'язок запровадити внутрішні процедури, які посилять прозорість і ясність їхніх дій, мінімізують ризик помилок і сприятимуть юридичній визначеності у правовідносинах. Державні органи, які не впроваджують або не дотримуються своїх власних процедур, не повинні мати можливість уникати виконання своїх обов'язків. Колегія суддів вважає за необхідне зауважити, що судом відповідно до ст. 308 Кодексу адміністративного судочинства України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Таким чином, судом не надається оцінка відповідності законодавству установчих документів Позивача з моменту ухвалення рішення судом першої інстанції. З урахуванням наведеного, судова колегія приходить до висновку, що, приймаючи рішення про задоволення позовних вимог, суд першої інстанції дотримався норм матеріального та процесуального права, що не спростовано доводами апеляційної скарги. Згідно п. 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов'язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов'язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд. Таким чином, суд апеляційної інстанції приходить до висновку, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права, а викладені в апеляційній скарзі доводи позицію суду першої інстанції не спростовують. Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін. Приписи ст. 316 КАС України визначають, що суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права. Керуючись ст. ст. 242-244, 250, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325 КАС України, колегія суддів, - ПОСТАНОВИЛА: Апеляційну скаргу Державної податкової інспекції у Печерському районі Головного управління ДФС у м. Києві – залишити без задоволення, а рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 26 квітня 2018 року – без змін. Постанова набирає законної сили з дати її прийняття. Касаційна скарга на рішення суду апеляційної інстанції подається безпосередньо до Верховного Суду у порядку та строки, визначені ст.ст. 328-331 КАС України. Головуючий суддя А.Г. Степанюк Судді Л.В. Губська О.В. Епель Повний текст постанови складено « 08» травня 2019 року.
Суд | Шостий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 08.05.2019 |
Оприлюднено | 11.05.2019 |
Номер документу | 81640024 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Степанюк Анатолій Германович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Степанюк Анатолій Германович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Степанюк Анатолій Германович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Степанюк Анатолій Германович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні