ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
08 травня 2019 рокуЛьвів№ 857/3369/19
Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі:
головуючого-судді Курильця А.Р.,
суддів Заверухи О.Б., Мікули О.І.,
з участю секретаря Федчук М.Р.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Міністерства юстиції України на рішення Тернопільського окружного адміністративного суду від 19 лютого 2019 року у справі за адміністративним позовом Комунального підприємства Агентство державної реєстрації та інвентаризації Заводської селищної ради до Міністерства юстиції України про визнання незаконним та скасування наказу, зобов`язання вчинити певні дії, -
суддя в 1-й інстанції - Жук А.В.,
час ухвалення рішення - 19.02.2019 року, 13:41 год.,
місце ухвалення рішення - м.Тернопіль,
дата складання повного тексту рішення - 01.03.2019 року,
в с т а н о в и в :
Комунальне підприємство Агентство державної реєстрації та інвентаризації Заводської селищної ради звернулося в суд з позовом до Міністерства юстиції України про визнання незаконним та скасування наказу, зобов`язання вчинити певні дії.
Рішенням Тернопільського окружного адміністративного суду від 19 лютого 2019 року позов задоволено частково. Визнано протиправним та скасовано наказ Міністерства юстиції України "Про скасування акредитації суб`єкта державної реєстрації - комунального підприємства "Агентство державної реєстрації та інвентаризації" Заводської селищної ради 3649/5 від 21 листопада 2018 року.
Не погоджуючись з таким рішенням, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, неповне з`ясування обставин справи та невідповідність висновків суду фактичним обставинам справи, просить скасувати оскаржуване рішення та прийняти нове про відмову в задоволенні позову.
Вимоги апеляційної скарги обґрунтовує тим, що під час камеральної перевірки реєстраційних дій ОСОБА_1 та ОСОБА_2 виявлені порушення вимог законодавства у сфері державної реєстрації прав на нерухоме майно, які відображені у довідці за результатами камеральної перевірки КП "Агентство державної реєстрації та інвентаризації" від 20.09.2018. Камеральна перевірка проводилась на підставі наказу №3321/7 від 13.09.2018, надісланим цього ж дня на адресу КП "Агентство державної реєстрації та інвентаризації" та розміщеним на офіційному веб-сайті Міністерства юстиції 18.09.2018. В свою чергу, комісією з проведення камеральної перевірки запропоновано тимчасово заблокувати доступ державних реєстраторів, що реалізовано наказом Міністерства юстиції 3331/5 від 25.10.2018. Також, запропоновано направити матеріали такої перевірки до постійно діючої комісії з питань акредитації суб`єктів державної реєстрації та моніторингу стосовно відповідності позивача вимогам акредитації, якою у висновку від 16.11.2018 вирішено скасувати акредитацію позивача, та про що Міністерством юстиції видано наказ №3649/5 від 21.11.2018.
Згідно ч.4 ст.229 КАС України, фіксування процесу не здійснювалося оскільки всі учасники справи в судове засідання не з`явилися.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та апеляційну скаргу в межах наведених у ній доводів, колегія суддів приходить до висновку, що апеляційна скарга підлягає до задоволення виходячи з наступного.
Постановляючи оскаржуване рішення, суд першої інстанції виходив з того, що спірний наказ Мін`юсту №3649/5 від 21.11.2018 не відповідає положенням ч.2 ст.37-1 Закону №1952-IV і нормам п.15 Порядку №1130, адже не містить мотивування (мотивувальної частини) прийняття рішення про скасування акредитації суб`єкта державної реєстрації. Проте колегія суддів вважає такі висновки суду першої інстанції помилковими, з огляду на наступне.
Відносини, що виникають у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, регулюються Законом України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно і їх обтяжень (далі Закон №1952-IV).
В силу ч.1 ст.37-1 Закону №1952-IV контроль у сфері державної реєстрації прав здійснюється Міністерством юстиції України, у тому числі шляхом моніторингу реєстраційних дій у Державному реєстрі прав з метою виявлення порушень порядку державної реєстрації прав державними реєстраторами, уповноваженими особами суб`єктів державної реєстрації прав.
За результатами моніторингу реєстраційних дій у Державному реєстрі прав у разі виявлення порушень порядку державної реєстрації прав державними реєстраторами, уповноваженими особами суб`єктів державної реєстрації прав Міністерство юстиції України проводить перевірки державних реєстраторів чи суб`єктів державної реєстрації прав.
У разі якщо в результаті проведеної перевірки державних реєстраторів чи суб`єктів державної реєстрації прав виявлено прийняття такими державними реєстраторами чи суб`єктами державної реєстрації прав рішень з порушенням законодавства, що має наслідком порушення прав та законних інтересів фізичних та/або юридичних осіб, Міністерство юстиції України вживає заходів до негайного повідомлення про це відповідних правоохоронних органів для вжиття необхідних заходів, а також заінтересованих осіб.
У відповідності до ч.2 ст.37-1 Закону №1952-IV за результатами проведення перевірок державних реєстраторів чи суб`єктів державної реєстрації прав Міністерство юстиції України у разі виявлення порушень порядку державної реєстрації прав державними реєстраторами, уповноваженими особами суб`єктів державної реєстрації прав приймає вмотивоване рішення про:
1) тимчасове блокування доступу державного реєстратора, уповноваженої особи суб`єкта державної реєстрації прав до Державного реєстру прав;
2) анулювання доступу державного реєстратора, уповноваженої особи суб`єкта державної реєстрації прав до Державного реєстру прав;
3) притягнення до адміністративної відповідальності державного реєстратора, уповноваженої особи суб`єкта державної реєстрації прав;
4) направлення до Вищої кваліфікаційної комісії нотаріату при Міністерстві юстиції України подання щодо анулювання свідоцтва про право на зайняття нотаріальною діяльністю;\
5) скасування акредитації суб`єкта державної реєстрації прав.
Згідно ч.3 ст.37-1 Закону №1952-IV технічний адміністратор Державного реєстру прав у день надходження рішень, передбачених пунктами 1 і 2 частини другої цієї статті, забезпечує їх негайне виконання.
Рішення, передбачені пунктами 3 - 5 частини другої цієї статті, виконуються Міністерством юстиції України протягом п`яти робочих днів з дня їх прийняття.
У разі прийняття рішення про тимчасове блокування або анулювання доступу державного реєстратора до Державного реєстру прав, скасування акредитації суб`єкта державної реєстрації прав Міністерство юстиції України вирішує питання про передачу на розгляд суб`єкту державної реєстрації прав, що забезпечує зберігання реєстраційних справ у паперовій формі, документів, що подані для проведення реєстраційних дій та перебувають на розгляді у відповідного державного реєстратора, акредитованого суб`єкта державної реєстрації прав.
Порядок здійснення контролю, проведення камеральних перевірок та критерії, за якими здійснюється моніторинг, визначаються Кабінетом Міністрів України (ч.4 ст.37-1 Закону №1952-IV).
На виконання вказаних положень постановою Кабінету Міністрів України від 21.12.2016 №990 затверджено Порядок здійснення контролю у сфері державної реєстрації (далі - Порядок №990, у редакції, чинній станом на момент виникнення спірних правовідносин), згідно з п.5 якого за результатами моніторингу реєстраційних дій складається відповідний акт в письмовій формі, який засвідчується підписом посадової особи Мін`юсту, що проводила такий моніторинг. У разі виявлення на підставі акта моніторингу реєстраційних дій порушень порядку державної реєстрації проводиться камеральна перевірка державних реєстраторів та/або суб`єктів державної реєстрації.
Камеральна перевірка проводиться на підставі наказу Мін`юсту, яким утворюється комісія у складі не менше ніж трьох посадових осіб Мін`юсту (п.6 Порядку №990).
Відповідно до п.9 Порядку №990, результати камеральної перевірки оформляються довідкою, яка підписується усіма членами комісії.
У довідці про проведення камеральної перевірки зазначаються: дата проведення камеральної перевірки (число, місяць, рік); прізвище, ім`я та по батькові посадових осіб Мін`юсту, що проводили камеральну перевірку; підстава проведення камеральної перевірки; опис виявлених порушень порядку державної реєстрації (з посиланням на відповідні акти законодавства) із зазначенням підтвердних документів чи відомостей з реєстрів; пропозиції стосовно змісту рішення за результатами проведеної камеральної перевірки.
Пунктом 10 Порядку №990 передбачено, що за результатами проведеної камеральної перевірки Міністерство юстиції на підставі довідки комісії приймає мотивоване рішення відповідно до Законів у формі наказу.
Згідно п.11 Порядку №990, зокрема, матеріали проведеної камеральної перевірки щодо акредитованого суб`єкта державної реєстрації та/або державного реєстратора, що перебуває у трудових відносинах з таким суб`єктом, у разі виявлення порушень порядку державної реєстрації надсилаються до постійно діючої комісії з питань акредитації суб`єктів державної реєстрації та моніторингу відповідності таких суб`єктів вимогам акредитації Мін`юсту для розгляду та прийняття рішення відповідно до законодавства.
Умови, підстави та процедуру проведення акредитації суб`єктів державної реєстрації, визначених Законами України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" і "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань", моніторингу відповідності таких суб`єктів вимогам акредитації і перелік документів, необхідних для її проведення, визначено Порядком акредитації суб`єктів державної реєстрації та моніторингу відповідності таких суб`єктів вимогам акредитації, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 №1130 (далі - Порядок №1130, у редакції, чинній станом на момент виникнення спірних правовідносин).
У відповідності до п.13 Порядку №1130 у разі встановлення за результатами моніторингу порушення акредитованим суб`єктом державної реєстрації вимог, передбачених пунктом 8 та абзацом п`ятим пункту 12 цього Порядку, декларування у заяві чи повідомленні недостовірних відомостей, виявлених під час розгляду скарг на рішення, дії або бездіяльність відповідного акредитованого суб`єкта державної реєстрації, а також у разі отримання комісією матеріалів проведеної камеральної перевірки щодо акредитованого суб`єкта державної реєстрації та/або державного реєстратора, що перебуває у трудових відносинах з таким суб`єктом, комісія у строк, що не перевищує п`яти робочих днів з дня такого встановлення (отримання), ініціює розгляд справи щодо скасування акредитації суб`єкта державної реєстрації.
У разі прийняття комісією висновку про скасування акредитації суб`єкта державної реєстрації Мін`юст у строк, що не перевищує п`яти робочих днів з моменту прийняття комісією висновку, приймає на його підставі мотивоване рішення про скасування акредитації такого суб`єкта у формі наказу (п.15 Порядку №1130).
Судом встановлено, що позивача КП "Агентство державної реєстрації та інвентаризації" акредитовано як суб`єкта державної реєстрації у сферах державної реєстрації у повному обсязі у відповідності до наказу Мін`юсту №4344/5 від 28.12.2017 (а.с.79).
Наказом Мін`юсту №2893/7 від 15.08.2018 затверджено перелік суб`єктів державної реєстрації, щодо яких проводиться моніторинг реєстраційних дій у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, та передбачено провести моніторинг реєстраційних дій у термін до 03.09.2018, в тому числі КП "Агентство державної реєстрації та інвентаризації" (а.с.80-81).
За результатами проведення моніторингу реєстраційних дій у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державних реєстраторів позивача 31.08.2018 складено акт, в якому наведені порушення державним реєстратором КП "Агентство державної реєстрації та інвентаризації" ОСОБА_1 . вимог ч.3 ст.10, ч.1 ст.18, ст.26 Закону №1952-IV, п.12, 22 Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 №1127 (далі - Порядок №1127), п.12, 13 Порядку ведення Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 №1141 (далі - Порядок №1141), оскільки за заявою №27908315 не встановлено черговості розгляду заяв, зареєстрованих у базі даних заяв (відсутній пошук у базі даних заяв), за заявою №27816462 не сформовано витяг за результатами проведення державної реєстрації внесення змін до запису Державного реєстру прав (а.с.82-85).
На підставі акта за результатами проведення моніторингу реєстраційних дій у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно КП "Агентство державної реєстрації та інвентаризації" від 31.08.2018, Мін`юстом винесено наказ №3321/7 від 13.09.2018 "Про проведення камеральної перевірки у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно КП "Агентство державної реєстрації та інвентаризації" (а.с.86), який 18.09.2018 опубліковано на офіційному веб-сайті Мін`юсту (а.с.87) та направлено на адресу позивача листом №9881/19.3.2/33-18 від 13.09.2018 (а.с.88).
Водночас, у довідці за результатами проведення камеральної перевірки у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно позивача від 20.09.2018 зазначено, що камеральна перевірка проводилась на підставі наказу №2474/7 від 17.07.2018.
З даного приводу в ході судового розгляду в суді першої інстанції та в запереченні на відповіді на відзив, відповідачем повідомлено про помилкове зазначення такого, однак така помилка усунута не була ні станом на момент винесення оскаржуваного наказу, ні станом на час прийняття рішення у даній справі.
В ході камеральної перевірки встановлено порушення ОСОБА_1 вимог ч.3 ст.10, ч.1 ст.18, ст.26 Закону №1952-IV, п.12, 22 Порядку №1127, п.12, 13 Порядку №1141, оскільки за заявою №27908315 (а.с.111) не встановлено черговості розгляду заяв, зареєстрованих у базі даних заяв (відсутній пошук у базі даних заяв), (а.с.111).
За заявою №27816462 не сформовано витяг за результатами проведення державної реєстрації внесення змін до запису Державного реєстру прав (а.с.112).
За заявою №27806525 здійснено державну реєстрацію іншого речового права - права оренди на об`єкт нерухомого майна за наявності суперечностей між заявленими та зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями (подвійна реєстрація права оренди). Крім того, допущено порушення вимог ст.10, 16, 18 Закону №1952-IV, п.10, 57-1 Порядку №1127 та п.56 Порядку №1141, оскільки за вищезазначеною заявою не подано документи, що визначають обсяг цивільної правоздатності, дієздатності фізичних та юридичних осіб, а також не виготовлено та не розміщено у Державному реєстрі прав електронної копії довіреності (а.с.113-118).
Аналогічні порушення були допущені ОСОБА_1 за результатами розгляду заяв №27835780 (а.с.119-124), №27835530 (а.с.125-130).
Також, камеральною перевіркою з`ясовано, що аналогічні порушення були допущені державним реєстратором КП "Агентство державної реєстрації та інвентаризації" ОСОБА_2 за заявою №27815884 (а.с.143-148).
Зі змісту довідки за результатами проведення камеральної перевірки у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно позивача від 20.09.2018 слідує, що під час камеральної перевірки виявлені порушення вимог законодавства у сфері державної реєстрації прав на нерухоме майно державних реєстраторів КП "Агентство державної реєстрації та інвентаризації" ОСОБА_1 та ОСОБА_2 . при розгляді заяв №27908315, №27816462, №27806525, №27835780, №27835530 та заяви №27815884 відповідно, за наслідками чого запропоновано тимчасово заблокувати доступ державних реєстраторів, що реалізовано наказом Мін`юсту 3331/5 від 25.10.2018.
Також, запропоновано направити матеріали такої перевірки до постійно діючої комісії з питань акредитації суб`єктів державної реєстрації та моніторингу стосовно відповідності КП "Агентство державної реєстрації та інвентаризації" вимогам акредитації для розгляду та прийняття рішення відповідно до законодавства.
Наказом Мін`юсту №3331/5 від 25.10.2018 тимчасово заблоковано доступ державних реєстраторів КП "Агентство державної реєстрації та інвентаризації" ОСОБА_1 та ОСОБА_2 до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно строком на 9 та 4 місяців відповідно (а.с.96).
Мін`юст листом №11590/19.3.1/33-18 від 05.11.218 повідомило позивача про розгляд справи щодо скасування акредитації 16.11.2018 (а.с.101). З приводу порушеного питання 16.11.2018 КП "Агентство державної реєстрації та інвентаризації" та 19.11.2018 Заводська селищна рада Чортківського району Тернопільської області надали письмові пояснення з проханням не скасовувати акредитацію позивача, як суб`єкта державної реєстрації (а.с.103-104, 105).
Комісією з питань акредитації суб`єктів державної реєстрації та моніторингу відповідності таких суб`єктів вимогам акредитації 16.11.2018 зроблено висновок - скасувати акредитацію КП "Агентство державної реєстрації та інвентаризації" як суб`єкта державної реєстрації (а.с.106-107),
Міністерством юстиції винесено наказ №3649/5 від 21.11.2018 "Про скасування акредитації суб`єкта державної реєстрації - КП "Агентство державної реєстрації та інвентаризації" у зв`язку з тим, що за результатами проведення камеральної перевірки встановлені численні грубі порушення вимог законодавства у сфері державної реєстрації державними реєстраторами, які на перебували у трудових відносинах з акредитованим суб`єктом державної реєстрації (а.с.108).
Колегія суддів зазначає, що оскаржуваний наказ прийнято відповідно до Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень , підставою для якого є численні грубі порушення вимог законодавства у сфері державної реєстрації державними реєстраторами, які на перебували у трудових відносинах з акредитованим суб`єктом державної реєстрації.
Під час розгляду справи судом першої інстанції наявність порушення вимог законодавства у сфері державної реєстрації прав на нерухоме майно державних реєстраторів КП "Агентство державної реєстрації та інвентаризації" ОСОБА_1 . та ОСОБА_2 . при розгляді заяв №27908315, №27816462, №27806525, №27835780, №27835530 та заяви №27815884, які зазначені у довідці від 17.11.2017, не спростовано.
Наказ відповідача № 3649/5 від 21.11.2018 складено на підставі висновку комісії з питань акредитації суб`єкта державної реєстрації від 16.11.2018, який містить виклад встановлених порушень з боку позивача, норми, що регулюють відповідальність за ці порушення та узагальнюючий висновок: скасувати акредитацію КП "Агентство державної реєстрації та інвентаризації" як суб`єкта державної реєстрації
Отже, колегія суддів вважає необґрунтованими висновки суду першої інстанції про те, що спірний наказ є невмотивованим, не підтверджений належними доказами та без законодавчого обґрунтування.
Згідно Рекомендацій Комітету Міністрів Ради Європи №R(80)2 стосовно здійснення адміністративними органами влади дискреційних повноважень, прийнятої Комітетом Міністрів 11 березня 1980 року на 316-й нараді, під дискреційними повноваженнями слід розуміти повноваження, які адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду, тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.
Дискреційні повноваження - це сукупність прав та обов`язків органів державної влади та місцевого самоврядування, осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, що надають можливість на власний розсуд визначити повністю або частково вид і зміст управлінського рішення, яке приймається, або можливість вибору на власний розсуд одного з декількох варіантів управлінських рішень, передбачених нормативно-правовим актом, проектом нормативно-правового акта.
Колегія суддів вважає, що в даному випадку відповідач скасував акредитацію КП "Агентство державної реєстрації та інвентаризації" як суб`єкта державної реєстрації виходячи з типу порушення, його систематичності, сукупності з іншими порушеннями, співрозмірності порушення з можливими негативними наслідками та на власний розсуд визначив за доцільне застосувати до позивача санкцію - скасувати акредитацію КП "Агентство державної реєстрації та інвентаризації" як суб`єкта державної реєстрації, що відповідає вимогам чинного законодавства.
Таким чином, колегія суддів приходить до висновку, що спірний наказ Мін`юсту №3649/5 від 21.11.2018 відповідає положенням ч.2 ст.37-1 Закону №1952-IV і нормам п.15 Порядку №1130.
З огляду на вищевикладене, доводи апеляційної скарги є суттєвими і складають підстави для висновку про порушення судом першої інстанції норм матеріального права, що призвело до неправильного вирішення справи, невідповідність висновків суду обставинам справи, через що рішення суду підлягає скасуванню з прийняттям нового рішення про відмову в задоволенні позовних вимог.
Керуючись ст.ст.308,315,317,321,322,325,328,329 КАС України, суд, -
п о с т а н о в и в :
Апеляційну скаргу Міністерства юстиції України задовольнити.
Рішення Тернопільського окружного адміністративного суду від 19 лютого 2019 року у справі № 500/2625/18 скасувати та постановити нове рішення, яким в задоволенні адміністративного позову Комунального підприємства Агентство державної реєстрації та інвентаризації Заводської селищної ради відмовити повністю.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Головуючий суддя А. Р. Курилець судді О. Б. Заверуха О. І. Мікула
Повний текст постанови виготовлений 10 травня 2019 року.
Суд | Восьмий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 08.05.2019 |
Оприлюднено | 11.05.2019 |
Номер документу | 81640791 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Курилець Андрій Романович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Курилець Андрій Романович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Курилець Андрій Романович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Курилець Андрій Романович
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Жук Андрій Володимирович
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Жук Андрій Володимирович
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Жук Андрій Володимирович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні