Рішення
від 06.05.2019 по справі 200/3615/19-а
ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

06 травня 2019 р. Справа№200/3615/19

приміщення суду за адресою: 84122, м.Слов`янськ, вул. Добровольського, 1

Донецький окружний адміністративний суд в складі головуючого судді Кониченка Олега Миколайовича при секретарі судового засідання Рудь Т.В. розглянувши у судовому засіданні адміністративну справу за позовом Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг

до Приватного акціонерного товариства Страхова компанія ФОРТЕ

про стягнення штрафу у сумі 8500 грн.

ВСТАНОВИВ:

Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг звернулась до Донецького окружного адміністративного суду з позовом до Приватного акціонерного товариства Страхова компанія ФОРТЕ відповідно до якої просила суд стягнути штраф у сумі 8500 грн.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що до Приватного акціонерного товариства Страхова компанія ФОРТЕ було застосовано заходи впливу у вигляді розпоряджень від 30.08.2016 року №2035, від 24.11.2016 №2931, від 20.04.2017 №1193, від 05.09.2017 №3678, від 30.11.2017 №4373, якими постановлено усунути порушення законодавства у сфері ринків фінансових послуг в частині дотримання нормативу диверсифікованості активів та нормативу достатності активів, встановлених відповідно до вимог Положення про обов`язкові критерії та нормативи достатності, диверсифікованості та якості активів страховика, затвердженого розпорядженням Нацкомфінпослуг від 23.02.2016 № 396, вимог статті 30 Закону України Про страхування .

Розпорядженням від 03.10.018 №1775 припинено дію розпоряджень 2035, 2931, 1193, 3678, 4373 у частині зобов`язання усунути порушення вимог Положення №396, зокрема дотримання нормативів достатності активів та диверсифікованості активів (у тому числі порушення вимог обов`язковості представлення коштів страхових резервів активами визначених категорій).

08.11.2018 року позивачем було складено акт №1348/13-2/14, яким встановлено, що відповідачем було усунено встановлені порушення, проте не виконано вимог розпоряджень в частині повідомлення позивача про усунення таких порушень із наданням підтверджуючих документів у терміни, встановлені відповідно до вимог розпоряджень.

Таким чином, відповідач порушив вимоги законодавства про фінансові послуги, а саме п. 5.9 розділу V №2319, внаслідок чого позивачем прийнято постанову про застосування штрафної санкції від 23.11.2018 №925/1348/13-2/14/П у сумі 8500 грн.

З підстав викладеного просив суд стягнути з відповідача штраф у сумі 8500 грн.

Ухвалою суду від 12 березня 2019 року суд відкрив провадження по справі, призначивши до розгляду на 08 квітня 2019 року за правилами загального позовного провадження.

08 квітня 2019 року розгляд справи відкладено на 22 квітня 2019 рік.

Ухвалою від 22 квітня 2019 року суд закрив підготовче провадження та призначив до судового розгляду по суті на 06 травня 2019 рік.

Суд дослідивши подані матеріали справи встановив наступне.

Відповідно до пункту 1 Положення про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, затвердженого Указом Президента України від 23.11.2011 № 1070, органом, що уповноважений здійснювати державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, є Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг (далі - Нацкомфінпослуг).

Відповідно до статті 39 Закону України Про фінансові послуга та державне регулювання ринків фінансових послуг у разі порушення законів та інших нормативно-правових актів, що регулюють діяльність з надання фінансових послуг, національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, застосовує заходи впливу відповідно до закону.

Керуючись Положенням про застосування Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, заходів впливу за порушення законодавства про фінансові послуги, затвердженого розпорядженням Нацкомфінпослуг від 20.11.2012 № 2319, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 18.12.2012 за № 2112/22424, у межах своїх повноважень. Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, складено Акт відносно Відповідача, про правопорушення від 08.11.2018 №1348/13-2/14.

Нацкомфінпослуг до Товариства застосовано захід впливу у вигляді розпорядження від 30.08.2016 №2035, яким постановлено усунути порушення законодавства про фінансові послуги та повідомити Нацкомфінпослуг про усунення порушень з наданням підтверджуючих документів у термін включно до 30.09.2016.

Нацкомфінпослуг до Товариства застосовано захід впливу у вигляді розпорядження від 24.11.2016 №2931, яким постановлено усунути порушення законодавства про фінансові послуги та повідомити Нацкомфінпослуг про усунення порушень з наданням підтверджуючих документів у термін включно до 15.12.2016.

Нацкомфінпослуг до Товариства застосовано захід впливу у вигляді розпорядження від 20.04.2017 №1193, яким постановлено усунути порушення законодавства про фінансові послуги та повідомити Нацкомфінпослуг про усунення порушень з наданням підтверджуючих документів у термін включно до 16.05.2017.

Нацкомфінпослуг до Товариства застосовано захід впливу у вигляді розпорядження від 05.09.2017 №3678, яким постановлено усунути порушення законодавства про фінансові послуги та повідомити Нацкомфінпослуг про усунення порушень з наданням підтверджуючих документів у термін включно до 30.09.2017 та повідомити Нацкомфінпослуг про усунення порушення з наданням підтверджуючих документів включно до 25.10.2017.

Нацкомфінпослуг до Товариства застосовано захід впливу у вигляді розпорядження від 30.11.2017 №4373, яким постановлено усунути порушення законодавства про фінансові послуги та повідомити Нацкомфінпослуг про усунення порушень з наданням підтверджуючих документів у термін включно до 01.02.2018.

Таким чином, розпорядженнями 2035, 2931, 1193, 3678, 4373 Нацкомфінпослуг зобов`язано Товариство усунути порушення законодавства у сфері ринків фінансових послуг в частині дотримання відповідачем нормативу диверсифікованості активів та нормативу достатності активів, встановлених відповідно до вимог Положення про обов`язкові критерії та нормативи достатності, диверсифікованості та якості активів страховика, затвердженого розпорядженням Нацкомфінпослуг від 23.02.2016 №396, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 21.03.2016 за №417/28547 (далі Положення № 396), вимог статті 30 Закону України Про страхування , відповідно до якої на будь-яку дату фактичний запас платоспроможності страховика повинен перевищувати розрахунковий нормативний запас платоспроможності, та пункту 1.14 розділу 1 Ліцензійних умов № 40, відповідно до якого вимоги, установлені законодавством України у сфері регулювання страхової діяльності, повинні виконуватись страховиками протягом дії ліцензії.

У зв`язку з набранням чинності з 10.12.2016 Ліцензійними умовами провадження господарської діяльності з надання фінансових послуг (крім професійної діяльності на ринку цінних паперів), затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 07.12.2016 №913, Ліцензійні умови № 40 втратили чинність.

Розпорядженням Нацкомфінпослуг від 03.10.2018 №1775 припинено дію

Розпорядження 2035, Розпорядження 2931, Розпорядження 1193, Розпорядження 3678, Розпорядження 4373 у частині зобов`язання усунути порушення вимог Положення №396, зокрема дотримання нормативів достатності активів та диверсифікованості активів (у тому числі порушення вимог обов`язковості представлення коштів страхових резервів активами визначених категорій).

За результатами аналізу звітності Товариства за 2017 рік, що надійшла до Нацкомфінпослуг у паперовій формі, встановлено, що відповідно до таблиці 6.2 Перевищення фактичного запасу платоспроможності страховика над розрахунковим нормативним запасом платоспроможності розділу 6 Умови забезпечення платоспроможності страховика Додатку 4 звітних даних Товариства за 2017 рік величина фактичного запасу платоспроможності страховика складає 32181,3 тис. грн, величина нормативного запасу платоспроможності складає 31232,0 тис. грн.

Таким чином станом на 31.12.2017 величина фактичного запасу платоспроможності відповідача більша розрахункового нормативного запасу платоспроможності на 949,3 тис. грн., що свідчить про усунення ним порушень вимог Розпорядження 2035, Розпорядження 2931, Розпорядження 1193, Розпорядження 3678, Розпорядження 4373 станом на 31.12.2018 рік в частині виконання вимог статті 30 Закону України Про страхування , відповідно до якої на будь-яку дату фактичний запас платоспроможності страховика повинен перевищувати розрахунковий нормативний запас платоспроможності, проте станом на дату складання Акту відповідачем не виконано: вимог розпоряджень 2035, 2931, 1193, 3678, 4373 в частині повідомлення Нацкомфінпослуг про усунення зазначеного порушення із наданням підтверджуючих документів у терміни, встановлені відповідно до вимог вказаних розпоряджень.

Вказаний Акт про правопорушення було в установленому порядку направлено на адресу відповідача листом від 09.11.2018 №7700/13-8, що підтверджується копією поштового конверта та поштовим штемпелем Укрпошти (копія додається), однак лист було повернуто у зв`язку з закінченням терміну зберігання.

Отже, відповідачем порушено вимоги законодавства про фінансові послуги, а саме пункту 5.9 розділу V №2319, яким визначено, що рішення Нацкомфінпослуг про застосування заходів впливу після набрання ними чинності є обов`язковими для виконання учасниками ринку фінансових послуг.

Згідно пункту 2.4 розділу II Положення №2319 рішення про накладення штрафної санкції (штрафу) на особу за правопорушення, вчинені на ринку фінансових послуг, приймається у вигляді постанови уповноваженої особи Нацкомфінпослуг.

Постанова, крім іншого, повинна містити строк, протягом якого учасник ринку фінансових послуг (крім споживачів фінансових послуг) зобов`язаний повідомити Нацкомфінпослуг про добровільне виконання або про відмову від добровільного виконання постанови.

Відповідно до Постанови про застосування штрафної санкції за правопорушення, вчинені на ринках фінансових послуг від 23.11.2018 №2925/1348/13-2/14/П до відповідача застосовано штрафну санкцію за правопорушення, вчинені на ринках фінансових послуг та вимогу письмово повідомити Нацкомфінпослуг про виконання або про відмову від добровільного виконання постанови Нацкомфінпослуг у термін включно до 26.12.2018 з одночасним наданням у разі сплати штрафу документів, що підтверджують його сплату (оригінал квитанції або іншого платіжного документа).

26.11.2018 (вих. Х2 8126/13-8) Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, на адресу Відповідача було направлено постанову про застосування штрафної санкції за правопорушення, вчинені на ринках фінансових послуг, що підтверджується копією поштового конверта та поштовим штемпелем Укрпошти (копія додається), однак лист було повернуто Позивачеві у зв`язку з закінченням терміну зберігання.

На час розгляду справи доказів оскарження постанови до суду сторонами не надано.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що виникли між сторонами, суд виходить з наступного.

Відповідно до ч. 2 ст. 6 та ч. 2 ст. 19 Конституції України, органи законодавчої, виконавчої та судової влади здійснюють свої повноваження у встановлених цією Конституцією межах і відповідно до законів України. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Загальні правові засади у сфері надання фінансових послуг, здійснення регулятивних та наглядових функцій за діяльністю з надання фінансових послуг визначені Законом України Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг .

Частиною 1 ст. 39 Закону України Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг передбачено, що у разі порушення законів та інших нормативно-правових актів, що регулюють діяльність з надання фінансових послуг, національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, застосовує заходи впливу відповідно до закону.

Стаття 40 Закону України Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг встановлює перелік заходів впливу, які може застосовувати Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг. Одним із встановлених статтею 40 зазначеного Закону заходом впливу є накладення штрафу в розмірах, передбачених статтями 41 і 43 цього Закону.

Приписам наведеної норми кореспондують положення п. 2.1 розділу ІІ Положення про застосування Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, заходів впливу за порушення законодавства про фінансові послуги, затвердженого розпорядженням Нацкомфінпослуг від 20.11.2012 №2319, яким визначено, що Нацкомфінпослуг може застосовувати такі заходи впливу, як накладення штрафу в розмірах, передбачених статтею 41 Закону України Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг .

Згідно з п. 3 ч. 1 ст. 41 Закону України Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг , Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, застосовує до учасників ринків фінансових послуг (крім споживачів фінансових послуг) штрафні санкції за ухилення від виконання або несвоєчасне виконання розпорядження, рішення національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, про усунення порушення щодо надання фінансових послуг - у розмірі від 100 до 1000 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Згідно пункту 2.4 розділу II Положення № 2319 рішення про накладення штрафної санкції (штрафу) на особу за правопорушення, вчинені на ринку фінансових послуг, приймається у вигляді постанови уповноваженої особи Нацкомфінпослуг.

Постанова, крім іншого, повинна містити строк, протягом якого учасник ринку фінансових послуг (крім споживачів фінансових послуг зобов`язаний повідомити Нацкомфінпослуг про добровільне виконання або про відмову від добровільного виконання постанови.

Відповідно до Постанови про застосування штрафної санкції за правопорушення, вчинені на ринках фінансових послуг від 23.11.2018 №925/1348/13-2/14-П позивача застосовано штрафну санкцію за правопорушення, вчинені на ринках фінансових послуг та постановлено вимогу письмово повідомити Нацкомфінпослуг про виконання або про відмову від добровільного виконання постанови Нацкомфінпослуг у термін включно до 26.12.2018 з одночасним наданням у разі сплати штрафу документів, що підтверджують його сплату (оригінал квитанції або іншого платіжного документа).

Згідно пункту 1.7 розділу І Положення № 2319 у разі несплати штрафу особою в добровільному порядку у строк, передбачений постановою, він стягується Нацкомфінпослуг у судовому порядку.

На момент пред`явлення цього позову, документів, які б підтверджували виконання зазначеної постанови, до Нацкомфінпослуг не надходило, отже, сума штрафу у розмірі 8500 грн. не була перерахована до Державного бюджету України.

Згідно з частиною першою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Відповідачем, у строк, встановлений судом, відзив на позовну заяву наданий не був.

Статтею 90 КАС України передбачено, що суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), що міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

На підставі наявних у справі доказів та їх оцінки під час розгляду справи, суд приходить до висновку про доведеність Нацкомфінпослуг підстав виникнення заборгованості зі сплати штрафу у розмірі 8500,00 грн., визначеної постановою від від 23.11.2018 №925/1348/13-2/14-П, що дає підстави для задоволення позову у повному обсязі.

Відповідно до ч. 2 ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України підстави для розподілу судових витрат відсутні.

Керуючись Конституцією України та Кодексом адміністративного судочинства України, суд -

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг до Приватного акціонерного товариства Страхова компанія ФОРТЕ про стягнення штрафу у сумі 8500 грн. - задовольнити у повному обсязі.

Стягнути з Приватного акціонерного товариства Страхова компанія ФОРТЕ (87548, Донецька область, м. Маріуполь, вул. Зелінського, буд. 41/41А, код ЄДРПОУ 34615026) до Державного бюджету України (на рахунок територіального управлення Державної казначейської служби України за місцем знахолження платника на балансовий рахунок 3111 надходження до загального фонду державного бюджету , код бюджетної класифікації за доходами 21081100 адміністративні штрафи та інші санкції , символ звітності 106) штраф у сумі 8500 (вісім тисяч п`ятсот) грн.

Повний текст рішення складено та підписано 11 травня 2019 року.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди. У разі порушення порядку подання апеляційної чи касаційної скарги відповідний суд повертає таку скаргу без розгляду.

Суддя Кониченко О.М.

СудДонецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення06.05.2019
Оприлюднено12.05.2019
Номер документу81644360
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —200/3615/19-а

Ухвала від 06.06.2024

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Кониченко О.М.

Ухвала від 15.10.2020

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Кониченко О.М.

Рішення від 06.05.2019

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Кониченко О.М.

Ухвала від 22.04.2019

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Кониченко О.М.

Ухвала від 20.03.2019

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Кониченко О.М.

Ухвала від 12.03.2019

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Кониченко О.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні