Україна
Донецький окружний адміністративний суд
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
07 травня 2019 р. Справа№200/10685/18-а
приміщення суду за адресою: 84122, м.Слов`янськ, вул. Добровольського, 1
Суддя Донецького окружного адміністративного суду Череповський Є.В., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області в особі Бахмутського міського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області до ліквідаційної комісії Дебальцевського професійно - технічного училища про визнання незаконним ухилення від розгляду кредиторських вимог у розмірі 21 739,50 грн., зобов`язання внести до реєстру вимог кредиторів кредиторські вимоги у розмірі 21 739,50 грн.,
В С Т А Н О В И В:
17.10.2018 року до Донецького окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області (далі - Позивач) до ліквідаційної комісії Дебальцевського професійно - технічного училища (далі - Відповідач) про визнання незаконним ухилення від розгляду кредиторських вимог у розмірі 21 739,50 грн., зобов`язання внести до реєстру вимог кредиторів кредиторські вимоги у розмірі 21 739,50 грн.
В обґрунтування заявлених вимог Позивач зазначив наступне.
Відповідач не розглянув та не вніс до реєстру вимог кредиторів Дебальцевського ПТУ вимоги Бахмутського міського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області щодо повернення фонду коштів, які були виплачені страхувальнику та які не підтверджені первинними документами, у розмірі 21 739,50 грн. Вважає ухилення від розгляду кредиторських вимог незаконними.
Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 08 листопада 2018 року провадження по справі відкрито за правилами спрощеного позовного провадження.
20 грудня 2018 року суд залишив позовну заяву без руху після відкриття провадження у справі.
02 січня 2019 року ухвалою суду позовну заяву залишено без розгляду.
Постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 12 березня 2019 року ухвалу Донецького окружного адміністративного суду від 02 січня 2019 року скасовано, справу направлено для продовження розгляду.
Станом на час розгляду справи Відповідачем не надано відзив на адміністративний позов.
Сторони в судове засідання не з`явилися, про дату, час та місце розгляду справи повідомлені належним чином.
Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.
Дебальцевське професійно-технічне училище зареєстровано у якості юридичної особи за номером ЄДРПОУ 03566185, згідно даних Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань. З 25.06.2018 року перебуває у стані припинення, голова ліквідаційної комісії - Баранов О.М., строк, визначений засновниками (учасниками) юридичної особи, судом або органом, що прийняв рішення про припинення юридичної особи, для заявлення кредиторами своїх вимог - 25.08.2018 року.
З 16.08.2018 року по 17.08.2018 року головним спеціалістом сектору обліку страхувальників відділу роботи з потерпілими Бахмутського міського відділення проведена позапланова перевірка Дебальцевського професійно-технічного училища за період з 01.10.2013 року по 17.08.2018 року.
Зазначеною перевіркою встановлено суми матеріального забезпечення, які отримані страхувальником з бюджету Фонду для надання матеріального забезпечення застрахованим особам та не підтверджені листками непрацездатності (первинними документами) за період з 01.10.2013 року по 01.12.2015 року в сумі 21 739,50 грн.
Підписуючи складений акт позапланової перевірки та надаючи письмові пояснення з приводу відсутності листків непрацездатності, страхувальник не заперечував факту їх отримання для надання матеріального забезпечення застрахованим особам у період з 01.10.2013 року по 01.12.2015 року. З пояснень страхувальника вбачається, що зазначені документи (листки непрацездатності) залишились на тимчасово непідконтрольній території, тобто є втраченими.
Правові, фінансові та організаційні засади загальнообов`язкового державного соціального страхування, гарантії працюючих громадян щодо їх соціального захисту у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, вагітністю та пологами до 01.01.2015 року визначались Законом України Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням від 18.01.2001 № 2240-ІІІ (у редакції, що була чинною на момент виникнення правовідносин, до 2015 року; далі - Закон № 2240).
Згідно ст. 34 Закону № 2240, надаються такі види матеріального забезпечення та соціальних послуг, зокрема, допомога по тимчасовій непрацездатності (включаючи догляд за хворою дитиною); допомога по вагітності та пологах.
Частиною 3 ст. 50 Закону № 2240 встановлено, що рішення про призначення матеріального забезпечення та надання соціальних послуг приймається комісією (уповноваженим) із соціального страхування, що створюється (обирається) на підприємстві, в установі, організації, до складу якої входять представники адміністрації підприємства, установи, організації та застрахованих осіб (виборних органів первинної профспілкової організації (профспілкового представника) або інших органів, які представляють інтереси застрахованих осіб). (ст. 30 в редакції Закону № 1105, чинній з 01.01.2015 року).
Комісія (уповноважений) із соціального страхування здійснює контроль за правильним нарахуванням і своєчасною виплатою матеріального забезпечення, приймає рішення про відмову в його призначенні, про припинення виплати матеріального забезпечення (повністю або частково), розглядає підставу і правильність видачі листків непрацездатності та інших документів, які є підставою для надання матеріального забезпечення та соціальних послуг.
Комісія (уповноважений) із соціального страхування виконує свої функції відповідно до положення про комісію (уповноваженого) із загальнообов`язкового державного соціального страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням, яке затверджується правлінням Фонду.
Відповідно до ст. 51 Закону №2240, підставою для призначення допомоги по тимчасовій непрацездатності є виданий у встановленому порядку листок непрацездатності. (ст. 31 в редакції Закону № 1105, чинній з 01.01.2015 року).
Тобто, для призначення допомоги по тимчасовій непрацездатності єдиною і необхідною умовою, що підтверджує юридичний факт наявності права на її отримання, є належним чином виданий та оформлений листок непрацездатності.
Первинні документи, які є підставою для призначення допомоги з тимчасової непрацездатності, по вагітності та пологах, та для отримання матеріального забезпечення за рахунок коштів Фонду за вказаний період на період проведення перевірки у страхувальника були відсутні.
Відповідно до частини першої статті 17 Закону № 1105 спори, що виникають із правовідносин за цим Законом, вирішуються в судовому порядку.
В силу вимог пункту 1 частини першої статті 11 Закону №1105 роботодавець як страхувальник зобов`язаний своєчасно та повністю нараховувати і сплачувати в установленому порядку страхові внески до Фонду.
Відповідно до розділу XI Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності" № 1105 від 23 вересня 1999 року підприємства, установи, організації передають до Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України документи, які підтверджують право працівників на страхові виплати, інші соціальні послуги від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання для продовження цих виплат.
Згідно пояснень страхувальника вбачається, що зазначені документи (листки непрацездатності) залишились на тимчасово непідконтрольній території, тобто є втраченими.
Згідно п. 6.10 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 24.05.1995 року за № 88, у разі пропажі або знищення первинних документів, облікових регістрів і звітності керівник підприємства, установи письмово повідомляє про це правоохоронні органи та наказом призначає комісію для встановлення переліку відсутніх документів та розслідування причин їх пропажі або знищення.
Для участі в роботі комісії запрошуються представники слідчих органів, охорони державного пожежного нагляду.
Результати роботи комісії оформляються актом, який затверджується керівником підприємства, установи. Копія акта надсилається органу, в сфері управління якого перебуває підприємство, установа, а також територіальному органу центрального органу виконавчої влади, який реалізує державну податкову політику, державну політику у сфері державно митної справи, державну політику з адміністрування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, державну політику у сфері боротьби з правопорушеннями під час застосування податкового, митного законодавства, а також законодавства з питань сплати єдиного внеску, - підприємствами та місцевому фінансовому органу - установами, в 10-денний строк.
З акту про результати перевірки наявності та фізичного стану документів, справ, видань, електронних носіїв інформації від 17.09.2015 року № 1, затвердженого в.о. директора Дебальцевського ПТУ Єрмаковою Р.Є., вбачається, що всупереч вказаній нормі, для участі в роботі комісії для встановлення переліку відсутніх документів і розслідування причини їх утрати чи знищенні страхувальником не було запрошено представників слідчих органів, охорони державного пожежного нагляду. Інформація щодо надсилання копії акта органам, які визначені абз. 3 п. 6.10. вищезазначеного Положення, відсутня (а.с. 15). Протилежне Відповідачем не доведено.
Одночасно, для забезпечення підтримки суб`єктів господарювання, що здійснюють діяльність на території проведення антитерористичної операції, та осіб, які проживають у зоні проведень антитерористичної операції або переселилися з неї під час її проведення було прийнято Закон України Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції від 02.09.2014 № 1669-VII (далі - Закон № № 1669- VII).
Відповідно до ст. 10 Закону № 1669- VII, протягом терміну дії цього Закону єдиним належним та достатнім документом, що підтверджує настання обставин непереборної сили (форс-мажору), що мали місце на території проведення антитерористичної операції, як підстави для звільнення від відповідальності за невиконання (неналежного виконання) зобов`язань, є сертифікат Торгово-промислової палати України.
Згідно з п. 6.2 Регламенту засвідчення Торгово-промисловою палатою України та регіональними торгово-промисловими палатами форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили), затвердженого рішенням Президії ТПП України від 18.12.2014 р. N 44(5), форс-мажорні обставини (обставини непереборної силі засвідчуються за зверненням суб`єктів господарської діяльності та фізичних осіб по кожному окремому договору, податковим та/або іншим зобов`язанням/обов`язкам, виконання яких настало згідно з умовами договору, контракту, угоди, законодавчих і інших нормативних актів і виконання яких стало неможливим через наявність зазначених обставин.
Таким чином, встановлення форс-мажорних обставин проводиться в кожному окремому випадку індивідуально щодо окремого зобов`язання.
Згідно сертифікатів про форс-мажорні обставини (обставини непереборн сили) № 7536 та № 7537 встановлена неможливість виконання обов`язку (зобов`язання надати звіти про суми нарахованої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення, допомоги, компенсації) застрахованих осіб та суми нарахованого єдиного внеску і загальнообов`язкове державне соціальне страхування за серпень 2014-червень 2015 року; а також неможливість виконання обов`язку (зобов`язання) сплатити єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за серпень 2014-серпень 2015 року (а.с. 16, 17).
Сертифікату про неможливість через форс-мажорні обставини підтвердити правомірність використання коштів Фонду соціального страхування України за період з 01.10.2013 року по 01.12.2015 року первинними документами, Відповідачем не надано.
Як вбачається з матеріалів справи, позаплановою перевіркою Дебальцевського професійно-технічного училища за період з 01.10.2013 року по 17.08.2018 року встановлено суми матеріального забезпечення, які отримані страхувальником з бюджету Фонду для надання матеріального забезпечення застрахованим особам та не підтверджені листками непрацездатності (первинними документами) за період з 01.10.2013 року по 01.12.2015 року в сумі 21 739,50 грн., що підтверджується актом № 26 від 17.08.2018 року.
Вказаний акт страхувальником не оскаржувався.
Виплата грошових сум кредиторам юридичної особи, що ліквідується провадиться в порядку черговості, визначеної статтею 112 ЦК України.
Відповідно до статті 112 ЦК України, у разі ліквідації платоспроможної юридичної особи вимоги її кредиторів задовольняються у такій черговості: у першу чергу задовольняються вимоги щодо відшкодування шкоди, завданої каліцтвом, іншим ушкодженням здоров`я або смертю та вимоги кредиторів, забезпечені заставою чи іншим способом, у другу чергу задовольняються вимоги працівників, пов`язані з трудовими відносинами, вимоги автора про плату за використання результату його інтелектуальної, творчої діяльності, у третю чергу задовольняються вимоги щодо податків, зборів (обов`язкових платежів), у четверту чергу задовольняються всі інші вимоги.
Положеннями частини 3 статті 112 Цивільного кодексу України передбачено, що у разі відмови ліквідаційної комісії у задоволенні вимог кредитора або ухилення від їх розгляду кредитор має право протягом місяця з дати, коли він дізнався або мав дізнатися про таку відмову звернутися до суду із позовом до ліквідаційної комісії.
У вказаний строк управління виконавчої дирекції ФСС звернулось до Відповідача з заявою з кредиторськими вимогами.
Перерахування заявлених Позивачем коштів, які були виплачені страхувальнику та правомірність яких не підтверджена первинними документами, підтверджується витягами з електронно - аналітичної системи Фонду соціального страхування України (програмне забезпечення ЄІАС). На момент розгляду справи в суді, вказані кошти у розмірі 21 739 грн. 50 коп. Відповідачем не визнані та не сплачені.
Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно зі статтею 9 КАС України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Відповідно до частини 1 статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
З урахуванням вищевикладеного, суд дійшов до висновку щодо задоволення позовних вимог.
Щодо розподілу судових витрат суд зазначає наступне.
Судові витрати розподілу не підлягають, оскільки за приписами частини 2 статті 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно витрати, пов`язані із залученням свідків та проведення експертизи.
Керуючись ст.ст. 2, 6, 8-9, 19-20, 22, 25-26, 72-78, 90, 139, 241-246, 255, 295-297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області (84122, Донецька обл., м. Слов`янськ, вул. Свободи, б. 5, ідентифікаційний код юридичної особи в ЄДРПОУ 41325231) в особі Бахмутського міського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області (84511, Донецька обл., м. Бахмут, вул. Незалежності, б. 41, ідентифікаційний код відокремленого підрозділу в ЄДРПОУ 41419167) до ліквідаційної комісії Дебальцевського професійно - технічного училища (84791, Донецька обл., Бахмутський р-н, смт. Миронівський, вул. Будівельників, б. 2) про визнання незаконним ухилення від розгляду кредиторських вимог у розмірі 21 739,50 грн., зобов`язання внести до реєстру вимог кредиторів кредиторські вимоги у розмірі 21 739,50 грн. - задовольнити повністю.
Визнати незаконним ухилення ліквідаційної комісії Дебальцевського професійно - технічного училища від розгляду кредиторських вимог управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області в особі Бахмутського міського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області у розмірі 21 739,50 грн.
Зобов`язати ліквідаційну комісію Дебальцевського професійно - технічного училища внести до реєстру вимог кредиторів Дебальцевського професійно - технічного училища кредиторські вимоги управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області в особі Бахмутського міського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області щодо повернення коштів, які були виплачені страхувальнику та правомірність використання яких не підтверджена первинними документами, у розмірі 21 739,50 грн., як вимоги третьої черги.
Рішення Донецького окружного адміністративного суду може бути оскаржене в апеляційному порядку.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення (ухвали) суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Відповідно до п. 15.5 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України, до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди, а матеріали справ витребовуються та надсилаються судами за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Вступна та резолютивна частини рішення виготовлені та підписані 07 травня 2019 року.
Повний текст рішення виготовлено 13 травня 2019 року.
Суддя Череповський Є.В.
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 07.05.2019 |
Оприлюднено | 15.05.2019 |
Номер документу | 81686477 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Гайдар Андрій Володимирович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Гайдар Андрій Володимирович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Ястребова Любов Вікторівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Ястребова Любов Вікторівна
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Череповський Є.В.
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Ястребова Любов Вікторівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Ястребова Любов Вікторівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Ястребова Любов Вікторівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Ястребова Любов Вікторівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Ястребова Любов Вікторівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні