Рішення
від 07.05.2019 по справі 440/122/19
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

07 травня 2019 року м. ПолтаваСправа № 440/122/19

Полтавський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Костенко Г.В.,

за участю:

секретаря судового засідання - Безеги А.

представників відповідача - Синявської Т.Г., Козія В.В.

представника третьої особи - Гойдик Т.Л.

розглянув у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом Громадської організації "Кременчуцький антикорупційний центр" до Полтавської обласної ради, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору: Товариство з обмеженою відповідальністю "ІСТ ЮРОУП ПЕТРОЛІУМ", Державна служба геології та надр України про визнання протиправним та скасування рішення,

В С Т А Н О В И В:

14.01.2019 Громадська організація "Кременчуцький антикорупційний центр" звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Громадської організації "Кременчуцький антикорупційний центр" до Полтавської обласної ради, треті особи: Товариство з обмеженою відповідальністю "ІСТ ЮРОУП ПЕТРОЛІУМ", Державна служба геології та надр України, в якій просить визнати протиправним та скасувати рішення Полтавської обласної ради №782 "Про звернення Державної служби геології та надр України щодо погодження надання без проведення аукціону товариству з обмеженою відповідальністю "ІСТ ЮРОУП ПЕТРОЛЕУМ" спеціального дозволу на геологічне вивчення, у тому числі дослідно-промислову розробку, з подальшим видобуванням (промисловою розробкою) газу природного, нафти Дружинінської площі на території Шишацького та Великобагачанського районів Полтавської області у зв`язку з розширенням меж раніше наданої у користування ділянки надр".

В обґрунтування позовних вимог позивач посилався на те, що спірне рішення прийнято з порушенням постанови Кабінету Міністрів України "Про затвердження Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами" №615 від 30.05.2011 та Закону України "Про доступ до публічної інформації".

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 21.01.2019 позовну заяву залишено без руху, надано строк для усунення недоліків.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 25.02.2019 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі та призначено розгляд справи за правилами загального позовного провадження.

11.03.2019 до суду надійшли пояснення третьої особи - Товариства з обмеженою відповідальністю "ІСТ ЮРОУП ПЕТРОЛЕУМ" (а.с.73-81, в яких третя особа просила в задоволенні повних вимог відмовити посилаючись на те, що спірне рішення прийнято з дотриманням вимог Порядку отримання спеціального дозволу на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №615 від 30.05.2011. Стверджувала про відсутність у позивача - громадської організації - права, яке порушене оскаржуваним рішенням.

18.03.2019 відповідач надав до суду відзив (а.с.109-118), в якому просив відмовити в задоволенні позову посилаючись на те, що рішення Полтавської обласної ради від 12.07.2018 №782 не є регуляторним актом, а тому проект спірного рішення не підлягав обов`язковому оприлюдненню за 20 робочих днів до дня його прийняття. Стверджував, що включення до порядку денного чергової сесії питання щодо розгляду звернення Державної служби геології та нард України здійснено з дотриманням та на виконання вимог приписів п. 9 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами.

25.03.2019 до суду надійшли пояснення третьої особи - Державної служби геології та надр України, де вказано про необхідність відмовити в задоволенні позовних вимог із посиланням на правомірність та законність спірного рішення та відсутність порушених прав позивача, які б потребували судового захисту.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 11.04.2019 закрито підготовче провадження у справі, призначено справу до судового розгляду по суті.

Представник позивача надав до суду клопотання про розгляд справи без його участі. Позовні вимоги підтримує в повному обсязі.

Представники відповідача в судовому засіданні проти задоволення позовних вимог заперечували та просили в задоволенні позову відмовити.

Представник третьої особи Товариства з обмеженою відповідальністю "ІСТ ЮРОУП ПЕТРОЛЕУМ" у судовому засіданні просив відмовити у задоволенні позовних вимог.

Державна служба геології та надр України явку свого уповноваженого представника в судове засідання не забезпечила хоча про дату, час та місце розгляду справи третя особа повідомлялась належним чином.

Заслухавши пояснення представників учасників справи, дослідивши матеріали справи, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення, оцінивши докази, що мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив такі факти та відповідні до них правовідносини.

Судом встановлено, що 12.07.2018 Полтавською обласною радою прийняте рішення №782 "Про звернення Державної служби геології та надр України щодо погодження надання без проведення аукціону товариству з обмеженою відповідальністю "ІСТ ЮРОУП ПЕТРОЛЕУМ" спеціального дозволу на геологічне вивчення, у тому числі дослідно-промислову розробку, з подальшим видобуванням (промисловою розробкою) газу природного, нафти Дружинінської площі на території Шишацького та Великобагачанського районів Полтавської області у зв`язку з розширенням меж раніше наданої у користування ділянки надр" (а.с.166-167).

Позивач, не погоджуючись з вказаним рішенням, звернувся до суду з позовом.

Відповідно до частини другої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України, з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано, обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії), безсторонньо (неупереджено), добросовісно, розсудливо, з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації, пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія), з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення, своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Отже, під час розгляду спорів щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень, суд зобов`язаний незалежно від підстав, наведених у позові, перевіряти оскаржувані рішення, дії та бездіяльність на їх відповідність усім зазначеним вимогам.

З матеріалів справи встановлено, що позовні вимоги щодо скасування рішення від 12.07.2018 №782 ґрунтуються на тому, що Полтавською обласною радою вказане рішення прийняте з порушенням положень постанови Кабінету Міністрів України "Про затвердження Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами" №615 від 30.05.2011 в частині не надання ТОВ "ІСТ ЮРОУП ПЕТРОЛЕУМ" результатів оцінки впливу на довкілля (звіту з оцінки впливу на довкілля, звіту про громадське обговорення та висновку з оцінки впливу на довкілля) та ч. 3 ст. 15 Закону України "Про доступ до публічної інформації", а саме не оприлюднення проекту вказаного рішення не пізніше як за 20 робочих днів до дати його розгляду з метою прийняття.

Перевіряючи оскаржуване рішення на відповідність критеріям статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, з урахуванням доводів позивача, суд зазначає наступне.

З матеріалів справи встановлено, що Полтавською обласною радою отримано від Державної служби геології та надр України пакет документів з проханням розглянути на найближчій сесії питання про надання погодження отримання ТОВ "ІСТ ЮРОУП ПЕТРОЛЕУМ" спеціального дозволу на користування надрами з метою геологічного вивчення нафтогазоносних надр, у тому числі дослідно-промислової розробки родовищ, з подальшим видобуванням нафти, газу (промислова розробка родовищ) газу природного, конденсату, нафти Дружинінської площі на території Шишацького та Великобагачанського районів Полтавської області.

У відповідності до положень п. 9 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №615 від 30.05.2011 у разі ненадання органами, зазначеними в абзацах другому і третьому цього пункту, позитивної або негативної відповіді щодо погодження за результатами розгляду на найближчій сесії (але у будь-якому разі не пізніше ніж через 45 календарних днів з дати отримання документів від органу з питань надання дозволу) вважається, що надання дозволу ними погоджено.

Згідно статті 21 Регламенту Полтавської обласної ради сьомого скликання пропозиції до порядку денного сесії обласної ради вносяться головою обласної ради, постійними комісіями, депутатами, головою Полтавської облдержадміністрації, загальними зборами громадян, громадянами через механізм електронної петиції.

Пропозиції щодо формування порядку денного сесії узагальнюються виконавчим апаратом обласної ради і розглядаються на засіданнях постійних комісій, президії обласної ради з прийняттям відповідних висновків і рекомендацій.

Згідно протоколу постійної комісії обласної ради з питань паливно енергетичного комплексу та використання надр від 06.07.2018 року вирішено внести до порядку денного засідання постійної комісії питання "Про звернення Державної служби геології та надр України щодо погодження надання без проведення аукціону Товариству з обмеженою відповідальністю "ІСТ ЮРОУП ПЕТРОЛЕУМ" спеціального дозволу на геологічне вивчення, у тому числі дослідно-промислову розробку, з подальшим видобуванням (промисловою розробкою) газу природного, нафти Дружинінської площі на території Шишацького та Великобагачанського районів Полтавської області у зв`язку з розширенням меж раніше наданої у користування ділянки надр" (а.с.119-122).

Відповідно до рекомендацій постійної комісії обласної ради з питань паливно енергетичного комплексу та використання надр від 06.07.2018 року вирішено:

1) погодити Державній службі геології та надр України надання без проведення аукціону Товариству з обмеженою відповідальністю "ІСТ ЮРОУП ПЕТРОЛЕУМ" спеціального дозволу на геологічне вивчення, у тому числі дослідно-промислову розробку, з подальшим видобуванням (промисловою розробкою) газу природного, нафти Дружинінської площі на території Шишацького та Великобагачанського районів Полтавської області у зв`язку з розширенням меж раніше наданої у користування ділянки надр;

2) виконавчому апарату обласної ради підготувати відповідний проект рішення обласної ради;

3) внести проект рішення на розгляд сесії обласної ради;

4) рекомендувати обласній раді підтримати проект рішення.

Згідно отриманих пояснень представників відповідача, враховуючи дату отримання звернення Державної служби геології та надр України, у відповідності до п. 9 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №615 від 30.05.2011, останнім днем для розгляду постановленого питання було 19.08.2018. Найближчою сесією була чергова сесія, проведення якої призначено на 12.07.2018. Наступна сесія проводилася 29.08.2018, тобто після закінчення встановленого 45-денного строку. Призначення питання про надання дозволу ТОВ "ІСТ ЮРОУП ПЕТРОЛЕУМ" на користування надрами до розгляду на сесію, що проводилася пізніше, ніж 19.08.2018, тобто поза межами встановленого законодавчо 45-денного строку, призвело б до беззаперечного погодження, в силу вимог Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №615 від 30.05.2011.

Відповідно до частини 1 статті 26 Регламенту Полтавської обласної ради, на початку пленарного засідання головуючий оголошує проект порядку денного, який приймається за основу більшістю голосів депутатів від загального складу обласної ради. Зміни та доповнення до проекту порядку денного ставляться на голосування у порядку надходження, після чого порядок денний приймається в цілому більшістю голосів від загального складу обласної ради.

Як вбачається з протоколу пленарного засідання двадцятої сесії Полтавської обласної ради сьомого скликання від 12.07.2018 року, відповідно до норм Регламенту, постійною комісією обласної ради з питань паливно-енергетичного комплексу та використання надр запропоновано включити до проекту порядку денного питання щодо погодження надання без проведення аукціону ТОВ "ІСТ ЮРОУП ПЕТРОЛЕУМ" спеціального дозволу на геологічне вивчення, у тому числі дослідно-промислову розробку, з подальшим видобуванням (промисловою розробкою) газу природного, нафти Дружинінської площі на території Шишацького та Великобагачанського районів Полтавської області у зв`язку з розширенням меж раніше наданої у користування ділянки надр, за зверненням Державної служби геології та надр України.

Вирішено прийняти порядок денний пленарного засідання двадцятої сесії Полтавської обласної ради сьомого скликання із змінами та доповненнями в цілому та за наслідками розгляду звернення Держгеонадра, вирішено прийняти проект рішення в цілому як рішення пленарного засідання двадцятої сесії Полтавської обласної ради сьомого скликання №783.

Таким чином, Полтавською обласною радою було дотримано процедуру внесення та розгляду вищезазначеного проекту рішення обласної ради відповідно до приписів Регламенту та в строки, встановлені постановою Кабінету Міністрів України "Про затвердження Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами" №615 від 30.05.2011.

Відповідно до статті 45 Регламенту проекти рішень оприлюднюються в порядку, передбаченому Законом України "Про доступ до публічної інформації", крім випадків виникнення надзвичайних ситуацій та інших невідкладних випадків, передбачених законом, коли такі проекти рішень оприлюднюються негайно після їх підготовки.

Згідно частини одинадцятої статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування підлягають обов`язковому оприлюдненню та наданню за запитом відповідно до Закону України "Про доступ до публічної інформації". Проекти актів органів місцевого самоврядування оприлюднюються в порядку, передбаченому Законом України "Про доступ до публічної інформації", крім випадків виникнення надзвичайних ситуацій та інших невідкладних випадків, передбачених законом, коли такі проекти актів оприлюднюються негайно після їх підготовки.

Пункт другий частини першої статті 15 Закону України "Про доступ до публічної інформації" передбачає, що розпорядники інформації зобов`язані оприлюднювати нормативно-правові акти, акти індивідуальної дії (крім внутрішньоорганізаційних), прийняті розпорядником, проекти рішень, що підлягають обговоренню, інформацію про нормативно-правові засади діяльності. Рішення Полтавської обласної ради від 12.07.2018 №782 зазначеним критеріям не відповідає.

Частиною першою статті 15 Закону України "Про доступ до публічної інформації" встановлений вичерпний перелік рішень та проектів, які органи місцевого самоврядування зобов`язані оприлюднювати, зокрема, проекти рішень, що підлягають обговоренню. Частинами 2, 3, 4 статті 15 зазначеного Закону встановлені граничні строки для оприлюднення рішень органів місцевого самоврядування та їх проектів, передбачених частиною 1 цієї статті. Нормами спеціальних законів можуть бути встановлені інші процедури та строки оприлюднення рішень органів місцевого самоврядування та їх проектів. Тобто, під обов`язковим оприлюдненням не пізніше як за 20 робочих днів до дати їх розгляду з метою прийняття підпадають лише проекти рішень, що підлягають обговоренню. Оскільки проект рішення є актом індивідуальної дії та не потребує обговорення, відповідно до норм законодавства, то проект рішення не підлягав оприлюднення за 20 робочих днів до дати його розгляду з метою прийняття.

Тому доводи позивача з приводу порушення відповідачем вимог Закону України "Про доступ до публічної інформації" суд визнає безпідставними.

Посилання позивача на надання ТОВ "ІСТ ЮРОУП ПЕТРОЛЕУМ" пакету документів для отримання спеціального дозволу на користування надрами без результатів оцінки впливу на довкілля (звіту з оцінки впливу на довкілля, звіту про громадське обговорення та висновку з оцінки впливу на довкілля), що є порушенням постанови Кабінету Міністрів України "Про затвердження Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами" №615 від 30.05.2011, є безпідставним та не обґрунтованими, з огляду на наступне.

Відповідно до частини першої статті 13 Кодексу України про надра користувачами надр можуть бути підприємства, установи, організації, громадяни України, а також іноземці та особи без громадянства, іноземні юридичні особи.

Згідно статті 14 Кодексу України про надра встановлено, що надра можуть надаватися у користування для геологічного вивчення, в тому числі дослідно-промислової розробки родовищ корисних копалин загальнодержавного значення.

Державна служба геології та надр України є центральним органом виконавчої впади, який наділений функціями для забезпечення реалізації державної політики у сфері надрокористування та діє відповідно до Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.12.2015 №1174 (далі - Положення № 1174).

Держгеонадра у своїй діяльності керується Конституцією та законами України. указами Президента України та постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України, актами Кабінету Міністрів України, іншми актами законодавства (п.2 Положення №1174).

Відповідно до п. 4 Положення, Держгеонадра відповідно о покладених на неї завдань:

- видає в установленому порядку спеціальні дозволи на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами ;

- зупиняє та анулює в установленому порядку дію спеціальних дозволів на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами), поновлює їх дію у разі зупинення;

- здійснює переоформлення спеціальних дозволів на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами), внесення до них змін та видачу дублікатів, продовжує строк дії спеціальних дозволів на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами);

- здійснює державний контроль за геологічним вивченням надр (державний геологічний контроль) та раціональним і ефективним використанням надр України;

- проводить планові та позапланові перевірки надрокористувачів, за результатами яких (у разі виявлення порушень вимог законодавства) складає акти, видає обов`язкові для виконання вказівки (приписи) про усунення виявлених недоліків і порушень вимог законодавства;

- організовує проведення державної експертизи та оцінки запасів і ресурсів корисних копалин, а також інших геологічних матеріалів;

- здійснює інші повноваження, визначені законом.

Судом встановлено, що ТОВ "ІСТ ЮРОУП ПЕТРОЛЕУМ" звернулося до Державної служби геології та надр України із заявою та пакетом документів щодо надання спеціального дозволу на користування надрами Дружинінської площі на території Шишацького та Великобагачанського районів Полтавської області у зв`язку з розширенням меж раніше наданої у користування ділянки надр.

Питання надання спеціальних дозволів на користування надрами у межах території України, її континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони, а також процедури продовження строку дії, переоформлення, видачі дубліката, зупинення дії чи анулювання дозволу та внесення до нього змін, регулюється Порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами, який затверджено постановою Кабінетом Міністрів України від 30.05.2011 року № 615 (далі постанова №615).

У відповідності до пункту 2 постанови №615 дозволи надаються Держгеонадрами переможцям аукціонів з їх продажу та без проведення аукціонів у випадках, передбачених пунктом 8 цього Порядку, Держгеонадрами, крім корисних копалин місцевого значення на території Автономної Республіки Крим, дозволи на видобування яких надаються Радою міністрів Автономної Республіки Крим згідно із цим Порядком.

Згідно п. 8 постанови без проведення аукціону дозвіл надається у разі:

1) видобування корисних копалин, якщо заявник на підставі спеціального дозволу на користування надрами за власні кошти здійснив геологічне вивчення ділянки надр та підрахунок запасів корисних копалин, який затверджено в установленому порядку, та подав документи на отримання спеціального дозволу на видобування корисних копалин відповідного родовища не пізніше ніж протягом трьох років після затвердження запасів; видобування корисних копалин (крім нафти і газу), якщо заявник за власні кошти здійснив апробацію за умови затвердження підрахунку запасів корисних копалин в установленому порядку; геологічного вивчення, у тому числі дослідно-промислової розробка родовищ, з подальшим видобуванням нафти, газу (промислова розробка родовищ), якщо заявник за власні кошти виключно в результаті геологічного вивчення ділянки надр на підставі відповідного спеціального дозволу на користування надрами здійснив апробацію за умови затвердження в установленому порядку підрахунку запасів корисних копалин після отримання спеціального дозволу;

2) розширення меж не більш як на 50 відсотків раніше наданої у користування площі ділянки надр з метою її геологічного вивчення або розміщення підземних сховищ, а також збільшення обсягу видобування корисних копалин за рахунок розширення меж ділянки, але не більш як на 50 відсотків запасів, визначених раніше наданим дозволом, за умови, що суміжну ділянку не надано у користування;

3) геологічного вивчення та видобування корисних копалин місцевого значення.

4) геологічного вивчення надр за рахунок коштів державного бюджету;

6) геологічного вивчення, в тому числі дослідно-промислової розробки, видобування підземних вод (крім мінеральних) для всіх потреб, крім виробництва фасованої питної води, за умови, що обсяг видобування питних підземних вод з водозаборів перевищує 300 куб. метрів на добу;

7) геологічного вивчення та видобування природних лікувальних ресурсів лікувально-профілактичними та санаторно-курортними закладами, які спеціалізуються на їх використанні виключно для лікувальних цілей і мають лікувальну інфраструктуру;

9) будівництва та експлуатації підземних споруд, не пов`язаних з видобуванням корисних копалин, у тому числі споруд для підземного зберігання нафти, газу та інших речовин і матеріалів, захоронення шкідливих речовин і відходів виробництва, скидання стічних вод;

10) створення геологічних територій та об`єктів, що мають важливе наукове, культурне, санітарно-оздоровче значення (наукові полігони, геологічні заповідники, заказники, пам`ятки природи, лікувальні, оздоровчі заклади тощо), в частині їх геологічного вивчення та збереження;

11) експлуатації підземних споруд, пов`язаної із запобіганням підтопленню навколишнього середовища внаслідок закриття шахт;

15) виконання угод про розподіл продукції;

16) геологічного вивчення, в тому числі дослідно-промислової розробки бурштину, на землях лісогосподарського призначення, порушених внаслідок незаконного видобування бурштину, механізм рекультивації яких встановлено Порядком реалізації пілотного проекту щодо рекультивації земель лісогосподарського призначення, порушених внаслідок незаконного видобування бурштину, затвердженим Кабінетом Міністрів України;

17) геологічного вивчення, в тому числі дослідно-промислової розробки родовищ корисних копалин загальнодержавного значення та видобування корисних копалин (з включенням до відповідного розділу спеціального дозволу на користування надрами умови про неможливість вивезення таких корисних копалин за межі зон відчуження та безумовного (обов`язкового) відселення) у зонах відчуження та безумовного (обов`язкового) відселення державними підприємствами для здійснення обов`язкових заходів у цих зонах відповідно до Закону України "Про правовий режим території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи".

Для отримання дозволу без проведення аукціону заявник подає органові з питань надання дозволу заяву разом з документами, зазначеними у додатку 1. Разом із заявою подаються дві копії заяви та доданих до неї документів. У заяві зазначаються назва і місцезнаходження ділянки надр, вид корисних копалин, відомості про заявника (найменування, місцезнаходження, код згідно з ЄДРПОУ юридичної особи або прізвище, ім`я, по батькові, місце проживання, реєстраційний номер облікової картки платника податків фізичної особи - підприємця чи серія та номер паспорта такої особи (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний орган ДФС і мають відмітку у паспорті), інформація для здійснення зв`язку із заявником (номер телефону, адреса електронної пошти), а також підстава для надання дозволу згідно з пунктом 8 цього Порядку.

Заява та додані до неї документи подаються органові з питань надання дозволу з прошитими і пронумерованими сторінками та з описом доданих документів, засвідченим підписом уповноваженої особи претендента. Заява засвідчується підписом уповноваженої особи претендента із зазначенням дати та вихідного номера.

Документи, що не відповідають вимогам цього Порядку, повертаються заявникові. Інформація про повернення документів протягом трьох робочих днів з моменту прийняття рішення про повернення розміщується на офіційному веб-сайті органу з питань надання дозволу.

Додаток 1 до Постанови №615 встановлює вичерпний перелік документів, які особа зацікавлена в отриманні спеціального дозволу на користування надрами, повинна подати до Державної служби геології та надр України, зокрема, результати оцінки впливу на довкілля (звіт з оцінки впливу на довкілля, звіт про громадське обговорення та висновок з оцінки впливу на довкілля) відповідно до Закону України "Про оцінку впливу на довкілля" для отримання спеціального дозволу на геологічне вивчення нафтогазоносних надр, у тому числі дослідно-промислову розробку родовищ вуглеводнів, з подальшим видобуванням нафти і газу (промислова розробка родовищ).

Одночасно, п. 4 примітки до додатку 1 постанови №615 визначено, що у разі відсутності у заявника, який подав до 31 грудня 2018 р. відповідно до пункту 8 цього Порядку заяву разом з документами, зазначеними у цьому додатку, з метою отримання дозволу на геологічне вивчення нафтогазоносних надр, у тому числі дослідно-промислову розробку родовищ, з подальшим видобуванням нафти, газу (промислова розробка родовищ), видобування нафти і газу (промислова розробка родовищ), видобування корисних копалин, результатів оцінки впливу на довкілля на плановану діяльність (звіт з оцінки впливу на довкілля, звіт про громадське обговорення та висновок з оцінки впливу на довкілля) такий заявник подає разом із зазначеною заявою засвідчену своїм підписом копію поданого відповідно до Закону України "Про оцінку впливу на довкілля" повідомлення про плановану діяльність, яка підлягає оцінці впливу на довкілля, та інформацію про його внесення до Єдиного реєстру з оцінки впливу на довкілля.

У такому випадку до особливих умов дозволу включається обов`язок надрокористувача провести процедуру оцінки впливу на довкілля відповідно до Закону України "Про оцінку впливу на довкілля" у строк, що не перевищує шести місяців з дня внесення повідомлення про плановану діяльність до Єдиного реєстру з оцінки впливу на довкілля.

Матеріалами справи підтверджено та не заперечується позивачем, що відповідно до переліку документів, які подано ТОВ "ІСТ ЮРОУП ПЕТРОЛЕУМ" для отримання спеціального дозволу на користування надрами без проведення аукціону, додано повідомлення про плановану діяльність, яка підлягає оцінці впливу на довкілля ТОВ "ІСТ ЮРОУП ПЕТРОЛЕУМ", яке було оприлюднене 26.06.2018 на офіційному сайті Міністерства екології та природних ресурсів і опубліковано в засобах масової інформації, а саме: газеті "Зоря Полтавщини" №92-94 від 28.06.2018 та газеті "Панорама Полтавщини" №26 від 28.06.2018 (а.с.82-87).

Оголошення про початок громадського обговорення звіту з оцінки впливу на довкілля опубліковано у газеті "Зоря Полтавщини" №172-173 від 23.11.2018 та газеті "ОВД" №6 від 22.11.2018.

Звіт про громадське обговорення планової діяльності №7-03/12-20186261119/2 від 28.12.2018, який містить відомості про оприлюднення документів про планову діяльність, яка підлягає оцінці впливу на довкілля ТОВ "ІСТ ЮРОУП ПЕТРОЛЕУМ", оприлюднено 21.11.2018 на офіційному сайті Міністерства екології та природних ресурсів і в Єдиному реєстрі оцінки впливу на довкілля 28.12.2018.

Таким чином, Полтавською обласною радою рішення від 12.07.2018 №782 "Про звернення Державної служби геології та надр України щодо погодження надання без проведення аукціону товариству з обмеженою відповідальністю "ІСТ ЮРОУП ПЕТРОЛЕУМ" спеціального дозволу на геологічне вивчення, у тому числі дослідно-промислову розробку, з подальшим видобуванням (промисловою розробкою) газу природного, нафти Дружинінської площі на території Шишацького та Великобагачанського районів Полтавської області у зв`язку з розширенням меж раніше наданої у користування ділянки надр" прийнято на підставі повного пакету документів, перелік яких передбачено додатком 1 постанови №615.

З пояснень, наданих представником позивача в ході судового засідання встановлено, що позивач фактично не погоджується з прийнятим Полтавською обласною радою рішенням від 12.07.2018 №782, оскільки під час прийняття вказаного оскаржуваного рішення на пленарному засіданні двадцятої сесії Полтавської обласної ради сьомого скликання 12.07.20018 був відсутній представник Громадської організації "Кременчуцький антикорупційний центр".

Однак, вказана обставина не може бути самостійною підставою для скасування оскаржуваного рішення та жодним чином не порушує права та охоронювані інтереси позивача.

Відповідно до статті 55 Конституції України кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб. Кожен має право будь-якими не забороненими законом засобами захищати свої права і свободи від порушень і протиправних посягань.

Завданням адміністративного судочинства згідно з частиною першою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб`єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, у тому числі на виконання делегованих повноважень шляхом справедливого, неупередженого та своєчасного розгляду адміністративних справ.

Статтею 5 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено право на судовий захист і передбачено, що кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або інтереси.

Конституційний Суд України, вирішуючи питання, порушені в конституційному зверненні і конституційному поданні щодо тлумачення частини другої статті 55 Конституції України, в Рішенні від 14 грудня 2011 року №19-рп/2011 зазначив, що права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави (частина друга статті 3 Конституції України). Для здійснення такої діяльності органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові і службові особи наділені публічною владою, тобто мають реальну можливість на підставі повноважень, встановлених Конституцією і законами України, приймати рішення чи вчиняти певні дії. Особа, стосовно якої суб`єкт владних повноважень прийняв рішення, вчинив дію чи допустив бездіяльність, має право на захист. Утвердження правової держави відповідно до приписів статті 1, другого речення частини третьої статті 8, статті 55 Основного Закону України полягає, зокрема, у гарантуванні кожному судового захисту прав і свобод, а також у запровадженні механізму такого захисту.

Відносини, що виникають між фізичною чи юридичною особою і суб`єктами владних повноважень під час здійснення ними владних управлінських функцій, є публічно-правовими і поділяються, зокрема, на правовідносини у сфері управлінської діяльності та правовідносини у сфері охорони прав і свобод людини і громадянина, а також суспільства від злочинних посягань. Діяльність органів влади, у тому числі судів, щодо вирішення спорів, які виникають у публічно-правових відносинах, регламентується відповідними правовими актами.

Рішення, прийняті суб`єктами владних повноважень, дії, вчинені ними під час здійснення управлінських функцій, а також невиконання повноважень, встановлених законодавством (бездіяльність), можуть бути оскаржені до суду відповідно до частин першої, другої статті 55 Конституції України, статей 2, 6 Кодексу адміністративного судочинства України.

Разом з тим, обов`язковою умовою надання правового захисту судом є наявність відповідного порушення суб`єктом владних повноважень прав, свобод або інтересів особи на момент її звернення до суду. Порушення має бути реальним, стосуватися (зачіпати) зазвичай індивідуально виражені права чи інтереси особи, яка стверджує про їх порушення.

Неодмінним елементом правовідносин є їх зміст, тобто суб`єктивне право особи та її юридичний обов`язок. Відтак, судовому захисту підлягає суб`єктивне право особи, яке порушується у конкретних правовідносинах.

У Рішенні від 1 грудня 2004 року №18-рп/2004 Конституційний Суд України розтлумачив, що поняття "охоронюваний законом інтерес" треба розуміти як прагнення до користування конкретним матеріальним та/або нематеріальним благом, як зумовлений загальним змістом об`єктивного і прямо не опосередкований у суб`єктивному праві простий легітимний дозвіл, що є самостійним об`єктом судового захисту та інших засобів правової охорони з метою задоволення індивідуальних і колективних потреб, які не суперечать Конституції і законам України, суспільним інтересам, справедливості, добросовісності, розумності та іншим загально правовим засадам.

Охоронюваний законом інтерес полягає у прагненні особи набути певних матеріальних або нематеріальних благ з метою задоволення певних потреб, якщо такі прагнення є абстрактними, тобто випливають із певного суб`єктивного права у конкретних правовідносинах. Тому порушення охоронюваного законом інтересу, яке дає підстави для звернення особи за судовим захистом, є створення об`єктивних перешкод на шляху до здобуття відповідного матеріального та/або нематеріального блага.

Позивач на власний розсуд визначає чи порушені його права, свободи чи інтереси рішеннями, дією або бездіяльністю суб`єкта владних повноважень. Водночас, задоволення відповідних вимог особи можливе лише в разі об`єктивної наявності порушення, тобто встановлення, що рішення, дія або бездіяльність протиправно породжують, змінюють або припиняють права та обов`язки у сфері публічно-правових відносин.

Викладені висновки кореспондуються із нормами п. п. 1, 8 частини першої статті 4, статті 5, частини першої статті 19 Кодексу адміністративного судочинства України.

Під час розгляду кожної справи суд повинен встановити чи має місце порушення прав та інтересів позивача, адже без цього не можна виконати завдання судочинства. Якщо позивач не довів факту порушення особисто своїх прав чи інтересів, то навіть у разі, якщо дії суб`єкта владних повноважень є протиправними, підстав для задоволення позову немає.

Звернення до суду є способом захисту порушених суб`єктивних прав, а не способом відновлення законності та правопорядку у публічних правовідносинах.

Правова позиція щодо обов`язкової умови надання правового захисту судом, як от наявність відповідного порушення суб`єктом владних повноважень прав, свобод або інтересів особи на момент її звернення до суду, висловлена Верховним Судом України у постановах від 15 грудня 2015 року у справі №21-5361а15, від 1 грудня 2015 року у справі №21-3222а15, від 08 грудня 2015 року у справі №21-5435а15.

Згідно з частиною другою статті 264 Кодексу адміністративного судочинства України право оскаржити нормативно-правовий акт мають особи, щодо яких його застосовано, а також особи, які є суб`єктом правовідносин, у яких буде застосовано цей акт. Тобто оскаржити такий акт інші особи не можуть.

Таке ж правило має застосовуватись і до правових актів індивідуальної дії.

Право на захист це самостійне суб`єктивне право, яке з`являється у володільця регулятивного права лише в момент порушення чи оспорювання останнього.

Таким чином, відсутність у будь-кого (крім визначеного цим актом певного кола осіб), в тому числі і позивача, прав чи обов`язків у зв`язку із оскарженим рішенням не породжує для останнього і права на захист, тобто права на звернення із цим адміністративним позовом.

Згідно з частиною першою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Разом з тим, ані в позові, ані під час розгляду справи судом, позивачем не наведено обґрунтованих мотивів щодо того, яким чином оскаржуване рішення відповідача порушують права позивача, тобто породжують, змінюють або припиняють його права та обов`язки у сфері публічно-правових відносин. Також, позивачем суду не надано доказів порушення вказаним рішенням прав третіх осіб за захистом яких позивач міг звернутися до суду.

Враховуючи викладене, суд приходить до висновку про відмову у задоволенні позовних вимог.

Підстави для розподілу судових витрат відсутні.

На підставі викладеного, керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України,

В И Р І Ш И В:

В задоволенні позову Громадської організації "Кременчуцький антикорупційний центр" (вул. І. Сердюка, 20, а/с 61, м. Кременчук, Полтавська область, 39600, код ЄДРПОУ 41278847) до Полтавської обласної ради (вул. Соборності, буд.45, м. Полтава, Полтавська область, 36014, код ЄДРПОУ 22530614), треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору: Товариство з обмеженою відповідальністю "ІСТ ЮРОУП ПЕТРОЛІУМ" (вул. Западинська, 13А, м. Київ, 04123, код ЄДРПОУ 35251246), Державна служба геології та надр України (вул. Антона Цедіка, 16, м. Київ, 03057, код ЄДРПОУ 37536031) про визнання протиправним та скасування рішення - відмовити.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду з урахуванням особливостей подання апеляційних скарг, встановлених пунктом 15.5 частини 1 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України в редакції від 03.10.2017 року.

Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення .

Повне рішення складено 13 травня 2019 року.

Головуючий суддя Г.В. Костенко

СудПолтавський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення07.05.2019
Оприлюднено15.05.2019
Номер документу81687500
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —440/122/19

Рішення від 07.05.2019

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Г.В. Костенко

Рішення від 07.05.2019

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Г.В. Костенко

Рішення від 23.04.2019

Цивільне

Буський районний суд Львівської області

Кос І. Б.

Ухвала від 11.04.2019

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Г.В. Костенко

Ухвала від 01.04.2019

Цивільне

Буський районний суд Львівської області

Кос І. Б.

Ухвала від 05.03.2019

Цивільне

Буський районний суд Львівської області

Кос І. Б.

Ухвала від 25.02.2019

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Г.В. Костенко

Ухвала від 11.02.2019

Цивільне

Буський районний суд Львівської області

Кос І. Б.

Ухвала від 21.01.2019

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Г.В. Костенко

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні