Постанова
від 08.05.2019 по справі 2140/1838/18
П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

08 травня 2019 р.м.ОдесаСправа № 2140/1838/18 Головуючий в 1 інстанції: Хом`якова В.В.

Колегія суддів П`ятого апеляційного адміністративного суду

у складі: головуючої судді - Шевчук О.А.,

суддів: Бойка А.В., Осіпова Ю.В.,

при секретарі Жигайлової О.Е.

розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області на рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 05 листопада 2018 року, ухвалене в порядку письмового провадження, по справі за позовною заявою ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 до Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області про визнання протиправною відмови та зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИЛА:

У вересні 2018 року позивачі звернулись до суду з позовною заявою до відповідача, в якій просили визнати протиправною відмову Головного управління Держгескадастру у Херсонській області щодо передачі у власність громадянам ОСОБА_3 , ОСОБА_1 , ОСОБА_2 земельних ділянок кадастрові номери НОМЕР_1 , НОМЕР_1 , НОМЕР_1 , згідно затвердженого погодженого проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність голові та членам фермерського господарства "ОЗІРІС-83" громадянам ОСОБА_3 , ОСОБА_1 , ОСОБА_2 для ведення фермерського господарства у розмірі середньої земельної частки (паю), на території Балашівської сільської ради Іванівського району Херсонської області, загальною площею 25,0866 та ріллі богарної із земель державної власності сільськогосподарського призначення, наданих в оренду ФГ "ОЗІРІС-83" для ведення фермерського господарства, згідно договору оренди, зареєстрованого 20.05.2011 року за № 652290004000210, розташованих за межами населених пунктів на території Балашівської сільської ради Іванівського району Херсонської області;

- зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області прийняти рішення у формі наказу про передачу у власність громадянам ОСОБА_3 , ОСОБА_1 , ОСОБА_2 земельних ділянок кадастрові номери НОМЕР_1 , НОМЕР_1 , НОМЕР_1 , згідно затвердженого погодженого проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність голові та членам фермерського господарства "ОЗІРІС-83" громадянам ОСОБА_3 , ОСОБА_1 , ОСОБА_2 для ведення фермерського господарства у розмірі середньої земельної частки (паю), на території Балашівської сільської ради Іванівського району Херсонської області, загальною площею 25,0866 та ріллі богарної із земель державної власності сільськогосподарського призначення, наданих в оренду ФГ "ОЗІРІС-83" для ведення фермерського господарства, згідно договору оренди, зареєстрованого 20.05.2011 року за № 652290004000210, розташованих за межами населених пунктів на території Балашівської сільської ради Іванівського району Херсонської області;

- зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області у місячний строк з дня набрання постановою законної сили подати до Херсонського окружного адміністративного суду звіт про виконання судового рішення.

Позовні вимоги обгрунтовані тим, що після задоволення 06.11.2017 Херсонським окружним адміністративним судом позовних вимог позивачів щодо зобов`язання Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області затвердити погоджений проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність членам фермерського господарства "Озіріс-83" ОСОБА_3 , ОСОБА_1 , ОСОБА_2 для ведення фермерського господарства у розмірі середньої земельної частки (паю) на території Балашівської сільської ради Іванівського району Херсонської області загальною площею 25,0866 га ріллі богарної із земель державної власності сільськогосподарського призначення, наданих в оренду фермерському господарству "Озіріс-83" для ведення фермерського господарства згідно з договором оренди, зареєстрованим 20.05.2011 року за № 652290004000210, розташованих за межами населених пунктів на території Балашівської сільської ради Іванівського району Херсонської області, відповідачем не виконано обов`язку по передачі позивачам у власність згаданих земель, хоча законодавець, на думку позивачів, прямо пов`язує процедуру затвердження проекту землеустрою з передачею земельної ділянки у власність. Представник позивачів у позові вказує, що 09.07.2018 року ДВС, на виконання постанови Херсонського окружного адміністративного суду від 06.11.2017, винесено постанову про відкриття виконавчого провадження. В порядку примусового виконання, відповідачем видано наказ від 18.07.2018 № 2549-СГ "Про затвердження документації із землеустрою без зміни цільового призначення". Даним наказом затверджено проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність голові та членам фермерського господарства "Озіріс-83" ОСОБА_3 , ОСОБА_1 , ОСОБА_2 для ведення фермерського господарства у розмірі середньої земельної частки (паю) на території Балашівської сільської ради Іванівського району Херсонської області загальною площею 25,0866 га ріллі богарної із земель державної власності сільськогосподарського призначення, наданих в оренду фермерському господарству "Озіріс-83" для ведення фермерського господарства згідно з договором оренди, зареєстрованого 20.05.2011 року за № 652290004000210, розташованих за межами населених пунктів на території Балашівської сільської ради Іванівського району Херсонської області. Однак, за переконанням представника позивачів, відповідачем не виконано обов`язку по передачі земельної ділянки у власність, покладеного на нього статтею 118 ЗК України. 23.07.2018 позивачі звернулися до відповідача з заявою, в якій просили виконати приписи ст. 118 ЗК України та прийняти наказ про передачу у власність громадянам ОСОБА_3 , ОСОБА_1 , ОСОБА_2 земельних ділянок, відповідно до затвердженого проекту землеустрою із зазначенням кадастрових номерів, як передбачено ст. 21 Закону України "Про Державний земельний кадастр". 23.08.2018 на адресу представника позивачів надійшла відповідь, в якій зазначено, що Головним управлінням Держгеокадастру у Херсонській області виконано постанову суду від 06.11.2017 по справі № 821/1382/17, а передача земельної ділянки у власність, на думку відповідача, виходить за межі резолютивної частини рішення суду. Вважаючи дану відмову протиправною, представник позивачів звернувся до суду з адміністративним позовом за захистом їх прав.

Рішенням Херсонського окружного адміністративного суду від 05 листопада 2018 року позов задоволено частково. Визнано протиправною відмову Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області щодо передачі у власність громадянам ОСОБА_3 , ОСОБА_1 , ОСОБА_2 земельних ділянок кадастрові номери НОМЕР_1 , НОМЕР_1 , НОМЕР_1 , згідно затвердженого погодженого проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність голові та членам фермерського господарства "ОЗІРІС-83" громадянам ОСОБА_3 , ОСОБА_1 , ОСОБА_2 для ведення фермерського господарства у розмірі середньої земельної частки (паю), на території Балашівської сільської ради Іванівського району Херсонської області, загальною площею 25,0866 та ріллі богарної із земель державної власності сільськогосподарського призначення, наданих в оренду ФГ "ОЗІРІС-83" для ведення фермерського господарства, згідно договору оренди, зареєстрованого 20.05.2011 року за № 652290004000210, розташованих за межами населених пунктів на території Балашівської сільської ради Іванівського району Херсонської області; Зобов`язано Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області прийняти рішення у формі наказу про передачу у власність громадянам ОСОБА_3 , ОСОБА_1 , ОСОБА_2 земельних ділянок кадастрові номери НОМЕР_1 , НОМЕР_1 , НОМЕР_1 , згідно затвердженого погодженого проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність голові та членам фермерського господарства "ОЗІРІС-83" громадянам ОСОБА_3 , ОСОБА_1 , ОСОБА_2 для ведення фермерського господарства у розмірі середньої земельної частки (паю), на території Балашівської сільської ради Іванівського району Херсонської області, загальною площею 25,0866 та ріллі богарної із земель державної власності сільськогосподарського призначення, наданих в оренду ФГ "ОЗІРІС-83" для ведення фермерського господарства, згідно договору оренди, зареєстрованого 20.05.2011 року за № 652290004000210, розташованих за межами населених пунктів на території Балашівської сільської ради Іванівського району Херсонської області. В задоволенні решти вимог відмовлено. Стягнуто з Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області (73036, м. Херсон, вул. Університетська, 136-а, код ЄДРПОУ 39766281) за рахунок бюджетних асигнувань на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ІПН НОМЕР_2 ) сплачений судовий збір в сумі 704,80 грн. (сімсот чотири гривні вісімдесят копійок). Стягнуто з Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області (73036, м. Херсон, вул. Університетська, 136-а, код ЄДРПОУ 39766281) за рахунок бюджетних асигнувань на користь ОСОБА_2 ( АДРЕСА_1 , ІПН НОМЕР_3 ) сплачений судовий збір в сумі 704,80 грн. (сімсот чотири гривні вісімдесят копійок). Стягнуто з Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області (73036, м. Херсон, вул. Університетська, 136-а, код ЄДРПОУ 39766281) за рахунок бюджетних асигнувань на користь ОСОБА_3 ( АДРЕСА_1 , ІПН НОМЕР_4 ) сплачений судовий збір в сумі 704,80 грн. (сімсот чотири гривні вісімдесят копійок).

Не погоджуючись з таким рішенням, відповідач надав апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права, просить скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нове рішення, в якому відмовити у задоволенні позовних вимог в повному обсязі. Доводами апеляційної скарги зазначено, що наказом Головного управління від 18 липня 2018 року за М 21-2549-СГ Про затвердження документації із землеустрою земельних ділянок у власність без зміни цільового призначення затверджено проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність членам фермерського господарства Озіріс - 83 ОСОБА_3 , ОСОБА_1 , ОСОБА_2 для ведення фермерського господарства у розмірі середньої земельної частки (паю) на території Балашівської сільської ради Іванівського району Херсонської області загальною площею 25,0866 га із земель державної власності сільськогосподарського призначення, наданих в оренду фермерському господарству Озіріс - 83 для ведення фермерського господарства згідно договору оренди, зареєстрованого 20 травня 2011 року за № 652290004000210, розташованих за межами населених пунктів на території Балашівської сільської ради Іванівського району Херсонської області. Апелянт зазначає, що Головним управлінням повністю виконано рішення суду відповідно до вимог чинного законодавства.

Відзивів на апеляційну скаргу позивачами не надано.

Особи, що беруть участь у справі, про дату, час і місце судового розгляду були сповіщені належним чином відповідно до ст. 124-130 КАС України, в судове засідання не з`явились, враховуючи що в матеріалах справи достатньо письмових доказів для правильного вирішення апеляційної скарги, а особиста участь сторін в судовому засіданні не обов`язкова, колегія суддів у відповідності до ч. 2 ст. 313 КАС України визнала можливим проводити апеляційний розгляд справи за відсутності сторін.

Згідно ст. 229 КАС України фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалося.

Перевіривши матеріали справи, правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, правової оцінки обставин у справі, обговоривши доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Судом першої та апеляційної інстанції встановлено, що матеріалами справи № 821/1382/17, в якій позивачі вже позивались до відповідача, було встановлено, що ОСОБА_3 , ОСОБА_1 , ОСОБА_2 є членами фермерського господарства "Озіріс". Відповідно до договору оренди від 01.10.2005 року Іванівська РДА надала в оренду фермерському господарству "Озіріс-83" земельну ділянку площею 30 га ріллі богарної, із земель запасу Балашівської сільської ради. В подальшому договір оренди поновлювався Головним управлінням Держгеокадастру у Херсонській області. 17.02.2010 року розпорядженням № 46 голови Іванівської РДА надано згоду на безоплатну передачу у власність земельних ділянок членам фермерського господарства "Озіріс-83" для ведення фермерського господарства у розмірі середньої земельної частки із земель фермерського господарства та надано дозвіл на розробку проекту землеустрою. В 2015 році позивачами виготовлено проект землеустрою, погоджено, та 18.04.2016 відведені та сформовані земельні ділянки зареєстровано в державному кадастрі відділом Держгеокадастру у Іванівському районі Херсонської області. 30.06.2016 року Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області на заяви позивачів стосовно затвердження проекту землеустрою відмовило у його затвердженні з посиланням на ст. 26, 28 Закону України "Про землеустрій" зазначивши, що відповідно до наказу Дергеокадастру від 10.06.2016 року № 166 анульовано кваліфікаційні сертифікати розробників проектної документації, які працюють у ПП "Лімтера". У відмові зазначено, що після усунення зауваження необхідно повторно звернутись з відповідним клопотанням до Головного управління. 30.12.2016 року після усунення вищезазначених зауважень, Головне управління Дергеокадастру у Херсонській області повторно відмовляє у затверджені проекту землеустрою, оскільки термін дії договору оренди земельної ділянки сплив 20.05.2016 року. 31.03.2017 року Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області та ФГ "Озіріс-83" поновлюють договір оренди земельних ділянок строком на 7 років з 20.05.2016 року. 13.07.2017 року позивачі знову звернулись із заявами про затвердження проекту землеустрою. 26.07.2017 року Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області відмовляє у затверджені проекту землеустрою, зазначивши, що оскільки Головне управління не надавало заявникам дозвіл на розроблення документації із землеустрою, то в управління відсутні правові підстави для його затвердження та передачі земельних ділянок у власність. Відмову від 26.07.2017 позивачі оскаржують до суду і на обґрунтування позовних вимог зазначають, що вона є неправомірною, як і всі попередні, оскільки ст. 118 ЗК України така підстава не передбачена. Дозвіл на виготовлення проекту видано уповноваженим органом, який здійснював розпорядження до 01.01.2013. Строку дії дозволу не встановлено. Позивачі відповідно до ст. 7, 13 Закону України "Про фермерське господарство", ст. 31-32 ЗК України мають право на одержання у власність земельних ділянок у розмірі земельної частки (паю). Оскільки відмова у затвердженні проекту землеустрою не відповідає переліку підстав, зазначених у ст. 118 ЗК України, то вона є неправомірною. Строки подачі заяв про затвердження проекту землеустрою не порушили, оскільки звернулись вперше в 2016 році, але відповідач неодноразово з підстав, не передбачених законом, відмовляв у затвердженні проекту землеустрою, що потягло за собою звернення до суду.

Рішенням Херсонського окружного адміністративного суду від 06.11.2017 по справі № 821/1382/17, яке залишено без змін постановою Одеського апеляційного адміністративного суду від 10.05.2018, позовні вимоги позивачів задоволено повністю, визнано протиправною відмову Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області щодо затвердження погодженого проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність членам фермерського господарства "Озіріс-83" ОСОБА_3 , ОСОБА_1 , ОСОБА_2 для ведення фермерського господарства у розмірі середньої земельної частки (паю) на території Балашівської сільської ради Іванівського району Херсонської області загальною площею 25,0866 га ріллі богарної із земель державної власності сільськогосподарського призначення, наданих в оренду фермерському господарству "Озіріс-83" для ведення фермерського господарства згідно з договором оренди, зареєстрованим 20.05.2011 року за № 652290004000210, розташованих за межами населених пунктів на території Балашівської сільської ради Іванівського району Херсонської області. Також, судом зобов`язано Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області затвердити погоджений проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність членам фермерського господарства "Озіріс-83" ОСОБА_3 , ОСОБА_1 , ОСОБА_2 для ведення фермерського господарства у розмірі середньої земельної частки (паю) на території Балашівської сільської ради Іванівського району Херсонської області загальною площею 25,0866 га ріллі богарної із земель державної власності сільськогосподарського призначення, наданих в оренду фермерському господарству "Озіріс-83" для ведення фермерського господарства згідно з договором оренди, зареєстрованим 20.05.2011 року за № 652290004000210, розташованих за межами населених пунктів на території Балашівської сільської ради Іванівського району Херсонської області.

Надалі, в порядку примусового виконання вищезгаданого рішення місцевого адміністративного суду від 06.11.2017 по справі № 821/1382/17, між сторонами, після їх листувань, знову виник спір щодо передачі згаданої земельної ділянки, загальною площею 25,0866 га ріллі богарної із земель державної власності сільськогосподарського призначення, їм у власність. В ході примусового виконання постанови Херсонського окружного адміністративного суду від 06.11.2017, по справі № 821/1382/17, відповідачем видано наказ від 18.07.2018 № 21-2549-СГ "Про затвердження документації із землеустрою земельних ділянок у власність без зміни цільового призначення", яким затверджено проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність членам фермерського господарства "Озіріс-83" ОСОБА_3 , ОСОБА_1 , ОСОБА_2 для ведення фермерського господарства у розмірі середньої земельної частки (паю) на території Балашівської сільської ради Іванівського району Херсонської області загальною площею 25,0866 га ріллі богарної із земель державної власності сільськогосподарського призначення, наданих в оренду фермерському господарству "Озіріс-83".

Але позивачі вважають такий наказ від 18.07.2018 № 2549-СГ неповним, оскільки в ньому, всупереч положень ч.9 ст. 118 Земельного кодексу України, не зазначено про надання земельної ділянки у власність, а лише вказано про затвердження проекту землеустрою на її відведення, тобто процес надання у власність ділянок не є завершеним з вини відповідача.

На лист-звернення представника позивачів до відповідача з приводу прийняття ним наказу про передачу у власність громадянам ОСОБА_3 , ОСОБА_1 , ОСОБА_2 земельних ділянок, відповідно до затвердженого проекту землеустрою із зазначенням кадастрових номерів, Головне Управління Держгеокадастру повідомило, що громадянам Причинам затверджено документацію із землеустрою, чим виконано судові рішення по справі № 821/1382/17, а прийняття додаткового наказу буде виходити за межі резолютивної частини рішення суду від 06.11.2017.

Позивачі не погодилися з правомірністю відмови їм в частині надання земельної ділянки у власність та звернулися до суду з цим позовом.

Приймаючи рішення про задоволення позовних вимог, суд першої інстанції виходив з того, що, оскільки земельні ділянки сформовані, проект передачі ділянок у власність затверджено, однак провести державну реєстрацію права власності не вбачається можливим через відсутність рішення відповідача.

Колегія суддів погоджується з таким висновком суду першої інстанції з огляду на наступне.

Відповідно до ст. 13, 14 Конституції України, земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.

Земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

Згідно із п. б ч. 1 ст. 81 Земельного кодексу України, громадяни України набувають права власності на земельні ділянки на підставі безоплатної передачі із земель державної і комунальної власності.

Так, повноваження органів місцевого самоврядування щодо передачі земельних ділянок у власність або користування та порядок надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування встановлені статтями 122, 123 Земельного кодексу України.

На підставі ч. 4 ст. 122 Земельного кодексу України, центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.

Згідно з положеннями частин другої та третьої статті 123 Земельного кодексу України особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки. У клопотанні зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки.

Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Колегія суддів зазначає, що Головне управління Держгеокадастру відповідно є територіальним органом, розпоряджається землями державної власності сільськогосподарського призначення в межах, визначених Земельним кодексом України, на території Херсонської області.

Виходячи з положень законодавства, для отримання земельної ділянки безоплатно у власність зацікавлена особа звертається до відповідних органів із клопотанням про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, за результатами розгляду якого компетентним органом приймається рішення про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або про відмову в наданні такого дозволу, яка має бути вмотивованою.

При цьому, перелік підстав для відмови в наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність є вичерпним та розширеному тлумаченню не підлягає.

Постановою Херсонського окружного адміністративного суду від 06.11.2017 по справі № 821/1382/17, яка залишена без змін постановою Одеського апеляційного адміністративного суду від 10.05.2018, та набрала законної сили 10.05.2018, підтверджено той факт, що єдиним способом реалізації прав позивачів на отримання земельних ділянок у власність є затвердження проекту землеустрою ГУ Держгеокадастру в Херсонській області. На підставі даних висновків суду було зобов`язано Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області затвердити погоджений проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок саме у власність членам фермерського господарства "Озіріс-83" ОСОБА_3 , ОСОБА_1 , ОСОБА_2 .

Частиною 4 ст. 78 КАС України передбачено, що обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.

Разом з тим, в ч. 9 ст. 118 ЗК України вказано, що відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, у двотижневий строк з дня отримання погодженого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (а в разі необхідності здійснення обов`язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи) приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.

Судом першої інстанції встановлено, що на етапі примусового виконання рішення суду наказом відповідача погоджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки позивачам, але у двотижневий строк ГУ Держгеокадастру в Херсонській області не було надано земельні ділянки позивачам у власність, шляхом прийняття відповідного рішення.

З огляду на зазначене, колегія суддів погоджується з висновокм суду першої інстанції, що дана відмова щодо передачі земельних ділянок у власність, є протиправною.

Такими діями відповідача була створена правова невизначеність щодо спірних земельних ділянок, ділянки є сформованими, проект передачі ділянок у власність затверджено, але провести державну реєстрацію права власності не вбачається можливим через відсутність відповідного рішення уповноваженого органу, яким в даному випадку є відповідач. А відповідно до п.13 ч.1 ст. 27 Закону України "Про Державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" підставою для реєстрації права власності є рішення власника майна, уповноваженого ним органу про передачу об`єкта нерухомого майна з однієї форми власності в іншу.

Статтею 13 Європейської конвенції з прав людини та основних свобод закріплено право на ефективний засіб правового захисту у відповідному національному органі.

Отже завданням суду є не лише суто захист прав і свобод людини, але такий захист, який би призвів до ефективного поновлення порушеного права.

Це узгоджується з передбаченим пунктом 1 статті 1 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року правом особи на доступ до суду, що, зокрема, включає такий аспект, як право на розгляд справи судом із "повною юрисдикцією", тобто судом, що має достатні та ефективні повноваження щодо: повторної (після адміністративного органу) оцінки доказів; встановлення обставин, які були підставою для прийняття оскарженого адміністративного рішення; належного поновлення прав особи за результатами розгляду справи по суті (п. 70 рішення Європейського суду з прав людини від 28 червня 1990 року у справі "Обермейєр проти Австрії" (CASE OF OBERMEIER v. AUSTRIA); п. 155 рішення Європейського суду з прав людини від 4 березня 2014 року у справі "Гранд Стівенс проти Італії" (CASE OF GRANDE STEVENS v. ITALY)).

З приводу доводів апелянта щодо віднесення даного спору до приватноправових відносин, колегія суддів зазначає, що предметом спору в цій справі є рішення Головного управління Держгеокадастру про відмову у наданні земельних ділянок у власність громадянам, які оформили всі необхідні для цього документи. Питання, пов`язаного з визнанням права власності на земельні ділянки та оспорюванням права власності інших осіб, у позивачів не виникало.

Колегія суддів зазначає, що зокрема в законодавстві дискреція у повноваженнях державного органу зазвичай визначається словами може, має право, тощо, які свідчать про можливість свободи поведінки субєкта прийняття рішення, який може керуватися власними переконаннями, власними уявленнями про доцільність, а також обґрунтованим за певної ситуації адміністративним розсудом.

В конструкції ч.9 ст. 118 Земельного кодексу України чітко передбачені конкретні дії субєкта владних повноважень у конкретній юридичній ситуації, без надання йому права дискреції (власного розсуду).

На підставі вищевикладеного, колегія суддів апеляційної інстанції вважає, що рішення Херсонського окружного адміністративного суду ґрунтується на всебічному, повному та об`єктивному розгляді всіх обставин справи, які мають значення для вирішення спору, відповідає нормам матеріального та процесуального права. Доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, викладених у зазначеному рішенні, у зв`язку з чим підстав для його скасування не вбачається.

Відповідно до ч.1 ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Керуючись ст. ст. 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 КАС України, колегія суддів, -

ПОСТАНОВИЛА:

Апеляційну скаргу Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області - залишити без задоволення.

Рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 05 листопада 2018 року - залишити без змін.

Відповідно до ст. 329 КАС України постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повний текст судового рішення складено 13.05.2019 року.

Головуюча суддя: О.А. Шевчук

Суддя: А.В. Бойко

Суддя: Ю.В. Осіпов

СудП'ятий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення08.05.2019
Оприлюднено15.05.2019
Номер документу81688893
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2140/1838/18

Постанова від 05.08.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Крусян А.В.

Ухвала від 26.07.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Крусян А.В.

Ухвала від 23.07.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Крусян А.В.

Ухвала від 22.07.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Крусян А.В.

Ухвала від 20.06.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Рибачук А.І.

Ухвала від 19.06.2019

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Ковбій О.В.

Постанова від 08.05.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шевчук О.А.

Ухвала від 28.02.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шевчук О.А.

Ухвала від 13.02.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шевчук О.А.

Ухвала від 20.12.2018

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шевчук О.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні