Рішення
від 14.05.2019 по справі 200/3297/19-а
ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

14 травня 2019 р.                                                             Справа№200/3297/19-а

приміщення суду за адресою: 84122, м.Слов'янськ, вул. Добровольського, 1

          

Донецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Циганенка А.І., розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу за позовною заявою Товариства з обмеженою відповідальністю «Рапід-А» до Центру надання адміністративних послуг м. Покровськ про визнання рішення незаконним та зобов'язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

25 лютого 2019 року шляхом здавання на пошту позивач, Товариство з обмеженою відповідальністю «Рапід-А», звернувся до суду із адміністративним позовом до відповідача, Центру надання адміністративних послуг м. Покровськ, у якому позивач просив:

- визнати рішення державного реєстратора прав на нерухоме майно Центру надання адміністративних послуг м. Покровськ від 08 січня 2019 року №44974235 про відмову в державній реєстрації договору оренди землі від 12 грудня 2017 року б/н незаконним;

- зобов'язати повторно розглянути заяву позивача та провести державну реєстрації договору оренди землі від 12 грудня 2017 року б/н.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що приймаючи рішення про відмову у державній реєстрації договору оренди земельної ділянки державним реєстратором зазначено, що немає змоги зареєструвати право оренди, у зв'язку з тим, що оренда земельної ділянки вже зареєстрована за Товариством з обмеженою відповідальністю «Автовокзали Донбасу». Проте, відповідачем не взято до уваги, що договір оренди земельної ділянки між Покровською міською радою та ТОВ «Автовокзали Донбасу» від 01 квітня 2009 року №041015900238 (зареєстрований 01 грудня 2010 року) укладено на 5 років, термін дії якого закінчився 01 грудня 2015 року.

Крім того, позивач посилається на те, що рішенням сесії Покровської міської ради наданий дозвіл на розробку технічної документації, затверджено технічну документацію та передано в оренду земельну ділянку для розміщення та експлуатації будівель і споруд автомобільного транспорту та дорожнього господарства, складений договір оренди землі, а тому ним дотриманий весь порядок, встановлений чинним законодавством, для оформлення права користування земельною ділянкою. Вважає рішення відповідача протиправним.

11 квітня 2019 року відповідач подав відзив проти адміністративного позову, в якому покликається на те, що при відмові у державній реєстрації договору оренди земельної ділянки державним реєстратором виявлені суперечності між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на земельну ділянку, а саме: право оренди/суборенди за ТОВ «Автовокзали Донбасу»/33222297 вже зареєстровано в Державному земельному кадастрі на підставі договору оренди землі від 01 грудня 2010 року №041015900238. У задоволенні позовних вимог відповідач просив відмовити.

11 березня 2019 року відкрито провадження у справі та її розгляд призначений за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні)

12 березня 2019 року від відповідача витребувані докази.

03 квітня 2019 року від позивача витребувані письмові пояснення про згоду або не згоду на заміну первісного відповідача належним відповідачем.

17 квітня 2019 року замінено первісного відповідача - Покровську міську раду в особі Центру надання адміністративних послуг м. Покровськ, належним відповідачем - Центром надання адміністративних послуг м. Покровськ.

Дослідивши докази та письмові пояснення, викладені в заявах по суті справи, з'ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов та заперечення проти нього, суд встановив наступне.

Товариство з обмеженою відповідальністю «Рапід-А» зареєстровано в якості юридичної особи за кодом ЄДРПОУ 40053753 та знаходиться за адресою: 03069, м. Київ, вул. Монтажників, б. 72.

12 грудня 2017 року між Покровською міською радою та позивачем укладено договір оренди землі, відповідно до якого Покровська міська рада на підставі рішення Покровської міської ради від 02 жовтня 2017 року №7/41-16 надала в строкове платне користування 1 (одну) земельну ділянку за кадастровим номером НОМЕР_1 для розміщення та експлуатації будівель і споруд автомобільного транспорту та дорожнього господарства, яка знаходить за адресою: м. Покровськ, вул. Захисників України (а.с.12-13).

12 грудня 2017 року відповідно до акту приймання-передачі земельної ділянки Покровська міська рада передала, а ТОВ «Рапід-А» прийняло в оренду строком на 5 років земельну ділянку площею 0,7547 га за кадастровим номером НОМЕР_1 (а.с.14).

06 березня 2018 року Покровська міська рада листом за №вх.01-25-0560 повідомила ТОВ «Рапід-А», що договір оренди землі з ТОВ «Автовокзали Донбасу» від 10 квітня 2009 року реєстраційний №041015900238 від 01 грудня 2010 року укладено терміном на 5 (п'ять) років та закінчився, відповідно, 01 грудня 2015 року (а.с.24).

02 січня 2019 року ТОВ «Рапід-А» подана «Заява про державну реєстрацію прав та їх обтяжень», реєстраційний номер 32065217, відповідно до якої заявник просив зареєструвати право оренди земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_1 (а.с. 66-67).

08 січня 2019 року рішенням Центру надання адміністративних послуг м. Покровськ №44974235 відмовлено у державній реєстрації іншого речового права, право оренди земельної ділянки на земельну ділянку, кадастровий номер земельної ділянки НОМЕР_1 за ТОВ «Рапід-А» (а.с. 77).

Підставою для відмови зазначено, що згідно інформації Державного земельного кадастру (а.с. 74-75) орендарем земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_1 є ТОВ «Автовокзали Донбасу», код ЄДРПОУ 33222297, дата державної реєстрації речового права 01 грудня 2010 року, строк речового права не вказано, а з поданого договору оренди землі від 12 грудня 2017 року б/н орендарем вбачається ТОВ «Рапід-А», в особі керівника ОСОБА_1, код ЄДРПОУ 40053753. Таким чином, зареєструвати інше речове право, право оренди на вищезазначену земельну ділянку за ТОВ «Рапід-А» не вбачається можливим, у зв'язку із наявними суперечностями між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно.

Згідно листа Міськрайонного управління у Покровському районі та м. Мирнограді Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області від 25 березня 2019 року №314/115-19 за даними Державного земельного кадастру земельна ділянка (кадастровий номер НОМЕР_1) площею 0,7547 га є комунальною власністю Покровської міської ради Донецької області, та передана в оренду ТОВ «Автовокзали Донбасу», код ЄДРПОУ 33222297, дата державної реєстрації речового права 01 грудня 2010 року, згідно договору оренди від 01 грудня 2010 року зареєстрованого в «Книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі» за №041015900238 (а.с.57).

Відомості щодо строку дії речового права ТОВ «Автовокзали Донбасу» відсутні (а.с. 75).

При ухваленні рішення суд виходив з наступних мотивів та керувався такими положеннями законодавства.

Закон України від 01 липня 2004 року №1952-IV «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень» регулює відносини, що виникають у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, і спрямований на забезпечення визнання та захисту державою таких прав.

Згідно пункту 1 частини 1 статті 2 Закону України від 01 липня 2004 року №1952-IV «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» (далі – Закон №1952-IV) державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Відповідно до частини 3 статті 3 Закону №1952-IV речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що виникли до 1 січня 2013 року, визнаються дійсними за наявності однієї з таких умов:

1) реєстрація таких прав була проведена відповідно до законодавства, що діяло на момент їх виникнення;

2) на момент виникнення таких прав діяло законодавство, що не передбачало їх обов'язкової реєстрації.

Частиною 3 статті 10 Закону №1952-IV встановлено, що державний реєстратор:

1) встановлює відповідність заявлених прав і поданих/отриманих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями […],

2) перевіряє документи на наявність підстав для проведення реєстраційних дій, зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, зупинення державної реєстрації прав, відмови в державній реєстрації прав та приймає відповідні рішення;

3) під час проведення державної реєстрації прав, що виникли в установленому законодавством порядку до 1 січня 2013 року, обов'язково запитує від органів влади, підприємств, установ та організацій, які відповідно до законодавства проводили оформлення та/або реєстрацію прав, інформацію (довідки, засвідчені в установленому законодавством порядку копії документів тощо), необхідну для такої реєстрації, у разі відсутності доступу до відповідних носіїв інформації, що містять відомості, необхідні для проведення державної реєстрації прав, чи у разі відсутності необхідних відомостей в єдиних та державних реєстрах, доступ до яких визначено цим Законом, та/або у разі, якщо відповідні документи не були подані заявником.

Органи державної влади, підприємства, установи та організації зобов'язані безоплатно протягом трьох робочих днів з моменту отримання запиту надати державному реєстратору запитувану інформацію в паперовій та (за можливості) в електронній формі;

4) під час проведення реєстраційних дій обов'язково використовує відомості Державного земельного кадастру та Єдиного реєстру дозвільних документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів, відомостей про повернення на доопрацювання, відмову у видачі, скасування та анулювання зазначених документів, а також використовує відомості, отримані у порядку інформаційної взаємодії Державного реєстру прав з Єдиним державним реєстром судових рішень.

Згідно із частиною 1 статті 18 Закону №1952-IV державна реєстрація прав проводиться в такому порядку:

1) формування та реєстрація заяви в базі даних заяв;

2) прийняття документів, що подаються разом із заявою про державну реєстрацію прав, виготовлення їх електронних копій шляхом сканування (у разі подання документів у паперовій формі) та розміщення їх у Державному реєстрі прав;

3) встановлення черговості розгляду заяв про державну реєстрацію прав, що надійшли на розгляд;

4) перевірка документів на наявність підстав для зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав, зупинення державної реєстрації прав та прийняття відповідних рішень;

5) прийняття рішення про державну реєстрацію прав або про відмову в такій реєстрації;

6) відкриття (закриття) розділу в Державному реєстрі прав та/або внесення до Державного реєстру прав відомостей про речові права на нерухоме майно та їх обтяження, про об'єкти та суб'єктів цих прав;

7) формування інформації з Державного реєстру прав для подальшого використання заявником;

8) видача документів за результатом розгляду заяв у сфері державної реєстрації прав.

Згідно із частиною 4 статті 18 Закону №1952-IV державній реєстрації підлягають виключно заявлені речові права на нерухоме майно та їх обтяження, за умови їх відповідності законодавству і поданим/отриманим документам.

06 серпня 2013 року Державна реєстраційна служба України листом від № 2951/05-15-13 «Щодо запобігання випадків подвійної реєстрації прав оренди на земельну ділянку за різними набувачами» надала роз'яснення, що з метою недопущення одночасного існування державної реєстрації декількох прав оренди на одну земельну ділянку державному реєстратору слід запитувати інформацію про наявність або відсутність зареєстрованих договорів у органів, що здійснювали таку реєстрацію до 01 січня 2013 року.

Аналіз наведених норм дає підстави вважати, що державний реєстратор під час проведення державної реєстрації речових прав на нерухоме майно зобов'язаний перевірити інформацію про наявність або відсутність вже зареєстрованих речових прав з метою недопущення одночасного існування їх подвійної державної реєстрації.

Судом встановлено, що станом на 02 січня 2019 року (дату подання позивачем заяви про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки) Державний земельний кадастр містив відомості про державну реєстрацію права оренди ТОВ «Автовокзали Донбасу» земельною ділянкою (кадастровий номер НОМЕР_1, площею 0,7547 га), дата державної реєстрації речового права 01 грудня 2010 року, згідно договору оренди від 01 грудня 2010 року зареєстрованого в «Книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі» за №041015900238.

Оскільки вказані речові права на нерухоме майно виникли до 1 січня 2013 року, останні є дійсними відповідно до пункту 1 частини 3 статті 3 Закону №1952-IV.

Згідно договору оренди землі, укладеного 12 грудня 2017 року між Покровською міською радою та позивачем, в оренду останньому була передана земельна ділянка за кадастровим номером НОМЕР_1, площею 0,7547 га.

Отже, позивач подав заяву про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки, на яку вже зареєстровано подібне право.

Підставою відмови у державній реєстрації іншого речового права у спірному рішенні відповідачем зазначена наявність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно.

Відповідно до пункту 5 частини 1 статті 24 Закону №1952-IV у державній реєстрації прав та їх обтяжень може бути відмовлено у разі, якщо наявні суперечності між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями.

На підставі наведеного та встановлених у справі обставин, суд дійшов висновку, що відповідач прийняв спірне рішення на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України.

За таких обставин позовні вимоги позивача є необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню в повному обсязі.

Аналогічна правова позиція викладена в постановах Верховного Суду України від 29 вересня 2015 року у справі №21-760а15 та від 15 листопада 2016 року у справі № 21-3030а16.

Враховуючи, що предметом дослідження у цій справі є виключно відповідність дій реєстратора вимогам закону щодо процедури реєстрації, аргументи позивача про те, що сплинув строк дії договору оренди землі, укладений між Покровською міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю «Автовокзали Донбасу», і що у зв'язку із переходом права власності на нежитлову будівлю до позивача, до останнього перейшло право користування земельною ділянкою на якій розташоване це майно, а право користування Товариства з обмеженою відповідальністю «Автовокзали Донбасу» земельною ділянкою припинилося, судом не приймаються до уваги.

Оскільки в задоволенні позову відмовлено, судові витрати, понесені позивачем, відшкодуванню не підлягають (стаття 139 Кодексу адміністративного судочинства України).

Керуючись статтями 2, 5-10, 20, 22, 25, 72-76, 90, 132, 139, 143, 159, 241-246, 250, 251, 255, 291, 295, 297, підпунктом 15.5 пункту 15 розділу VII «Перехідні положення» Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

у задоволенні адміністративного позову Товариства з обмеженою відповідальністю «Рапід-А» (місцезнаходження: 03069, м. Київ, вул. Монтажників, б. 72, код ЄДРПОУ 40053753) до Центру надання адміністративних послуг м. Покровськ (місцезнаходження: 85300, Донецька область, м. Покровськ, вул. Європейська, 53А, код ЄДРПОУ 42818800) про визнання рішення незаконним та зобов'язання вчинити певні дії відмовити повністю.

Повне рішення складено 14 травня 2019 року.

Рішення набирає законної сили в порядку і строки, встановлені статтею 255 Кодексу адміністративного судочинства України.

Апеляційна скарга на рішення може бути подана безпосередньо до Донецького окружного адміністративного суду у строки, встановлені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя                                                                                 Циганенко А.І.

СудДонецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення14.05.2019
Оприлюднено15.05.2019
Номер документу81725617
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —200/3297/19-а

Рішення від 14.05.2019

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Циганенко А.І.

Ухвала від 17.04.2019

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Циганенко А.І.

Ухвала від 03.04.2019

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Циганенко А.І.

Ухвала від 12.03.2019

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Циганенко А.І.

Ухвала від 12.03.2019

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Циганенко А.І.

Ухвала від 11.03.2019

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Циганенко А.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні