Рішення
від 15.05.2019 по справі 580/1055/19
ЧЕРКАСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

15 травня 2019 року справа № 580/1055/19

м. Черкаси

Черкаський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого-судді Паламаря П.Г.,

за участю секретаря Трегулова Б.Л.,

представника позивача Шамова О.А.(за довіреністю),

представника відповідача- Самохвал М.С. (за довіреністю),

розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами спрошеногоо позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області про визнання протиправною бездіяльності і зобов'язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

27.03.2019 до Черкаського окружного адміністративного суду звернувся ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ) з адміністративним позовом до Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області (18000, м. Черкаси, вул. Смілянська, 131), в якому просить:

-визнати протиправною бездіяльність суб'єкта владних повноважень щодо розгляду клопотання ОСОБА_1 від 23.01.2019 вх.С-446/0/94-19 "Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки";

-зобов'язати Головне управління Держгеокадастру у Черкаській області повторно розглянути клопотання ОСОБА_1 від 23.01.2019 вх.С-446/0/94-19 "Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки" та прийняти рішення у формі наказу про надання ОСОБА_1 дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у відповідності до поданого клопотання;

-зобов'язати відповідача не пізніше 10 днів з дня набрання законної сили рішенням суду у даній справі подати до суду звіт про виконання судового рішення.

10.05.2019 перейдено до розгляду справи в письмовому провадження.

В обґрунтування позовних вимог представником позивача зазначено, що позивач, будучи членом фермерського господарства "Гора 2006", скористався своїм правом, звернувшись до відповідача із клопотанням про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення фермерського господарства в розмірі частки (паю). Однак, Головним управлінням Держгеокадастру у Черкаській області листом від 21.02.2019 № 601/0/95-19 протиправно відмовлено в наданні такого дозволу на розробку проекту землеустрою, посилаючись на те, що клопотання та подані документи не відповідають вимогам ст. 32 та ст. 121 Земельного кодексу України. Представник позивача стверджує, що подане клопотання та документи, відповідають статтям 118, 121 Земельного кодексу України, а тому просив задовольнити даний позов.

У поданому відзиві на позов відповідач позовні вимоги не визнав, та просив в задоволенні адміністративного позову відмовити повністю, аргументуючи свою позицію тим, що 23.01.2019 до Головного управління надійшло клопотання ОСОБА_1 про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 2,36 га за рахунок земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_1 у власність в адміністративних межах Коритнянської сільської ради Монастирищенського району Черкаської області. До вказаного клопотання позивач, недодав належним чином зареєстрований статут фермерського господарства, документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність відповідної освіти. Окрім того, земельна ділянка площею 2,36 га входить до уже сформованої земельної ділянки площею 10 га з кадастровим номером НОМЕР_1 та визначеним цільовим призначенням, а тому дозволу на розроблення документації із землеустрою із іншим цільовим призначенням є неможливим. Також відповідач зазначає, що задоволення позовних вимог у повному обсязі порушує дискреційні повноваження відповідача на прийняття рішення.

У судовому засіданні представник відповідача просила у задоволенні позову відмовити з підстав викладених у відзиві.

Заслухавши пояснення учасників справи, повно, всебічно, об'єктивно дослідивши надані у справі докази, надавши їм юридичну оцінку, суд встановив.

Фермерське господарство "Гора 2006", код ЄДРПОУ 34323911, зареєстроване 17.04.2006, місцезнаходження: 19130, Черкаська область, Монастирищенський район, с. с. Коритня, вул.Чалаплюка,11.

Відповідно до п. 1.3 статуту ФГ "Гора 2006", ОСОБА_1 є членом фермерського господарства.

Згідно витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно ФГ "Гора 2006" зареєстроване право оренди земельної ділянки площею 10 га 06.01.2017 на підставі договору оренди.

23.01.2019 ОСОБА_1 звернувся до Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області із клопотанням про надання дозволу на розробку проекту землеустрою про відведення земельної ділянки у власність в розмірі земельної частки (паю) для ведення фермерського господарства члена сільськогосподарського підприємства, розташованого на території Коритнянської сільської ради Монастирищенського району Черкаської області, орієнтовним розміром 2,36 га за рахунок земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_1 .

У відповідності до зазначених додатків, до клопотання було подано:

- витяг з ДРРПНМ від 06.01.2017 індексний номер 77819398;

- витяг з статуту ФГ "Гора 2006";

- нотаріально посвідчене погодження землекористувача ФГ "Гора 2006" на вилучення частини земельної ділянки;

- довідка ГУ Держгеокадастру у Черкаській області від 19.12.2018 № ПІ-226/0-208/0/63-18;

- графічний матеріал із зазначенням бажаного місця розташування земельної ділянки;

- копія паспорта та ідентифікаційного номеру;

- довіреність на представника заявника.

Також судом встановлено, що у відповідності до довідки ГУ Держгеокадастру у Черкаській області від 19.12.2018 № ПІ-226/0-208/0/63-18, середній розмір частки (паю) по Коритнянській сільській раді Монастирищенського району Черкаської області, становить 2,36 га.

Також, ФГ "Гора 2006" надано згоду на поділ земельної ділянки кадастровий номер НОМЕР_1 та на вилучення необхідної частини земельної ділянки, що перебуває у користуванні ФГ "Гора 2006" з метою передачі у власність громадян, у тому числі і ОСОБА_1

Листом від 21.02.2019 за № 601/0/95-19 Головне управління Держгеокадастру у Черкаській області повідомило позивача про неможливість вирішення порушеного питання.

Не погоджуючись з останнім позивач подав позов до суду.

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи, суд зазначає наступне.

Спірні відносини регулюються Земельним кодексом України та Законом України "Про фермерське господарство" від 19.06.2003 №973-1V (у подальшому - Закон №973).

Пунктом "а" частини 3 статті 22 Земельного кодексу України передбачено, що громадянам для ведення фермерського господарства передаються у власність та надаються у користування землі, віднесені до категорії земель сільськогосподарського призначення

Відповідно до статті 31 Земельного кодексу України землі фермерського господарства можуть складатися із: земельної ділянки, що належить на праві власності фермерському господарству як юридичній особі; земельних ділянок, що належать громадянам - членам фермерського господарства на праві приватної власності; земельної ділянки, що використовується фермерським господарством на умовах оренди. Громадяни - члени фермерського господарства мають право на одержання безоплатно у власність із земель державної і комунальної власності земельних ділянок у розмірі земельної частки (паю).

Умови приватизації земельних ділянок членами фермерських господарств також визначені статтею 13 Закону №973.

Так, згідно з частиною першою статті 13 Закону №973 члени фермерського господарства мають право на одержання безоплатно у власність із земель державної і комунальної власності земельних ділянок у розмірі земельної частки (паю).

Згідно з ч. 2 ст. 13 Закону №973 членам фермерських господарств передаються безоплатно у приватну власність із раніше наданих їм у користування земельні ділянки у розмірі земельної частки (паю) члена сільськогосподарського підприємства, розташованого на території відповідної ради.

Отже, член фермерського господарства має право на безоплатне отримання у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності, наданих в оренду фермерському господарству, членом якого він є, для ведення фермерського господарства у розмірі земельної частки (паю), визначеної для членів сільськогосподарських підприємств, розташованих на території сільської, селищної, міської ради, де знаходиться орендована земельна ділянка.

Як встановлено судом, позивач є членом фермерського господарства "Гора 2006", яке орендує земельну ділянку кадастровий НОМЕР_1 площею 10 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, яка знаходиться на території Коритнянської сільської ради Монастирищенського району Черкаської області.

Відповідно до ст. 31 Земельного кодексу України та ст. 13 Закону № 973 позивач має право на безоплатне отримання у власність земельної ділянки для ведення фермерського господарства за рахунок земельної ділянки кадастровий НОМЕР_1 , яка знаходиться в адміністративних межах Коритнянської сільської ради Монастирищенського району Черкаської області.

Частинами 6, 7 статті 118 ЗК України передбачено, що громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим. Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.

Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об'єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Отже, законодавцем встановлено виключні підстави, за наявності яких заявникові може бути відмовлено у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки. Відмова може бути визнана обґрунтованою лише тоді, коли компетентним суб'єктом владних повноважень встановлюється невідповідність місця розташування об'єкта вимогам, зазначеним у Земельного кодексу України, які повинні бути затверджені у встановленому законом порядку або вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно - правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко - економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно - територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Головне управління Держгеокадастру у Черкаській області, відмовляючи у задоволенні клопотання позивача про надання дозволу на розробку проекту із землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки в розмірі земельної частки (паю) для ведення фермерського господарства в адміністративних межах Коритнянської сільської ради Монастирищенського району Черкаської області посилається на ненадання заявником належним чином зареєстрованого статуту фермерського господарства із внесенням відповідних членів господарства та документів, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність відповідної освіти.

Суд не погоджується з вказаними доводами відповідача оскільки вони не є підставою для відмови у наданні дозволу.

Крім того, відповідно до п.1.3 Статуту фермерського господарства "Гора 2006" (нова редакція) затвердженого рішенням засновника від 19.12.2018 членами господарства є ОСОБА_1 … .

Також, із наданої копії трудової книжки вбачається, що позивач працював у сільському господарстві, у тому числі і у ФГ "Гора 2006".

Відповідно до абз. 2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Таким чином, суд встановив протиправність відмови відповідача викладеної у листі від 21.02.2019 за № 601/0/95-19 оскільки вона не узгоджується з вимогами законодавства.

Обираючи спосіб захисту порушеного права, позивачами не враховано, що засіб юридичного захисту має бути ефективним, як на практиці, так і за законом та сприяти реальному відновленню порушеного права.

Статтею 19 Конституції України встановлено, що правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язанні діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

За своєю правовою природою, відповідно до норм чинного законодавства, діяльність Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області є дискреційними повноваженнями та виключною компетенцією уповноваженого органу.

Дискреційні повноваження сукупність прав та обов'язків органів державної влади та місцевого самоврядування, осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, що надають можливість на власний розсуд визначити повністю або частково вид і зміст управлінського рішення, яке приймається, або можливість вибору на власний розсуд одного з декількох варіантів управлінських рішень, передбачених проектом нормативно-правового акта.

Під дискреційними повноваженнями суд розуміє сукупність прав та обов'язків, закріплених у встановленому законодавством порядку за Головним управлінням, які він застосовує на власний розсуд. Наділивши державний орган дискреційними повноваженнями, законодавець надав відповідному органу держави певну свободу розсуду при прийнятті управлінського рішення.

Право надавати дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або мотивованої відмови у його наданні є дискреційним повноваженням, а тому задоволення позовної вимоги про зобов'язання відповідача надати дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, є формою втручання в дискреційні повноваження державного органу.

Абзацом 2 ч. 4 ст. 245 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що у випадку, якщо прийняття рішення на користь позивача передбачає право суб'єкта владних повноважень діяти на власний розсуд, суд зобов'язує суб'єкта владних повноважень вирішити питання, щодо якого звернувся позивач, з урахуванням його правової оцінки, наданої судом у рішенні.

За таких обставин у суду відсутні підстави для задоволення позовних вимог в зазначеній частині.

В зв'язку з чим, для належного захисту прав позивача суд вважає за необхідне зобов'язати відповідача повторно розглянути клопотання ОСОБА_1 від 23.01.2019 зареєстроване за №С-446/0/94-19 "Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки" та прийняти рішення відповідно до вимог ч.7 ст.118 Земельного кодексу України з урахуванням правової оцінки, наданої судом у рішенні.

Щодо встановлення судового контролю за виконанням вказаного рішення в порядку ст. 382 КАС України, то відповідно до зазначеної правової норми такі дії є правом, а не обов'язком суду та позивач не навів аргументованих доводів та не надав доказів того, що дане рішення суду буде відповідачем тривалий час не виконане, в зв'язку з чим своєчасно у межах розумних строків не будуть поновлені його права, тому, дана вимога позивача не підлягає задоволенню.

Відповідно до частини 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

З урахуванням зазначеного, суд, на підставі наданих доказів в їх сукупності, системного аналізу положень законодавства України приходить до висновку, що адміністративний позов підлягає задоволенню частково.

Відповідно до ч. 3 ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб'єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.

Керуючись ст. 2, 5, 6, 14, 77, 139, 241-246, 255, 263, 295, 370 КАС України суд,

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов задовольнити частково.

Визнати протиправною відмову Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області у наданні ОСОБА_1 дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, викладену у листі від 21.02.2019 за № 601/0/95-19.

Зобов'язати Головне управління Держгеокадастру у Черкаській області (18000, м. Черкаси, вул. Смілянська, 131, код ЄДРОПУ 39765890) повторно розглянути клопотання ОСОБА_1 ( АДРЕСА_2 РНОКПП НОМЕР_2 ) від 23.01.2019 зареєстроване за №С-446/0/94-19 "Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки" та прийняти рішення відповідно до вимог ч. 7 ст. 118 Земельного кодексу України з урахуванням правової оцінки, наданої судом у рішенні.

В задоволенні решти позовних вимог відмовити.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області (18000, м. Черкаси, вул. Смілянська, 131, код ЄДРОПУ 39765890) на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_2 РНОКПП НОМЕР_2 ) сплачений судовий збір в розмірі 768 (сімсот шістдесят вісім) грн. 40 коп.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, яка може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду через Черкаський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення суду. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Суддя П.Г. Паламар

СудЧеркаський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення15.05.2019
Оприлюднено15.05.2019
Номер документу81726782
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —580/1055/19

Постанова від 10.09.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Земляна Галина Володимирівна

Постанова від 10.09.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Земляна Галина Володимирівна

Ухвала від 16.07.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Земляна Галина Володимирівна

Ухвала від 16.07.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Земляна Галина Володимирівна

Постанова від 22.05.2019

Адмінправопорушення

Лебединський районний суд Сумської області

Чхайло О. В.

Рішення від 15.05.2019

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

П.Г. Паламар

Ухвала від 01.04.2019

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

П.Г. Паламар

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні