ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
13 травня 2019 року м. ТернопільСправа № 921/229/19
Господарський суд Тернопільської області у складі судді Охотницької Н.В.
за участі секретаря судового засідання Ранецької Л.А.
розглянув справу
за позовом Тернопільського обласного центру зайнятості, 46002, вул. Текстильна, 1 "б", м. Тернопіль
до відповідача: Чортківського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Тернопільської області, 48600, вул. Шевченка, 34, м. Тернопіль,
про стягнення виплаченого забезпечення (допомоги по безробіттю) безробітному ОСОБА_1 в сумі 11 092,64 грн
за участі представників сторін:
позивача: Франчук М.М., довіреність №29 від 08.01.2019;
відповідача: не прибув.
В порядку ст. ст. 8, 222 Господарського процесуального кодексу України, здійснюється повне фіксування судового засідання за допомогою технічних засобів, а саме: програмно-апаратного комплексу "Акорд".
Встановив:
Тернопільський обласний центр зайнятості звернувся до Господарського суду Тернопільської області з позовом до Чортківського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Тернопільської області про стягнення виплаченого забезпечення (допомоги по безробіттю) безробітному ОСОБА_1 в сумі 11 092,64 грн.
В обґрунтування заявлених вимог позивач посилається на те, що внаслідок неправомірних дій, спричинених протиправним рішенням Чортківського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Тернопільської області, гр. ОСОБА_1 своєчасно не отримав пенсійного забезпечення, яке йому гарантовано чинним законодавством, що у свою чергу надало можливість останньому зареєструватись у Чортківському районному центрі зайнятості, набути статус безробітного та отримати допомогу по безробіттю, чим завдано шкоди Тернопільському обласному центру зайнятості у заявленій до стягнення сумі.
Ухвалою Господарського суду Тернопільської області від 05.04.2019 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження та призначено судове засідання на 22.04.2019.
19 квітня 2019 року через канцелярію Господарського суду Тернопільської області від відповідача надійшов відзив на позов №1925/07 від 16.04.2019 (вх. № 6984), відповідно до якого відповідач позовних вимог не визнає та зазначає, зокрема, що вини Чортківського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Тернопільської області немає, оскільки, не погодившись з рішенням відповідача про відмову у призначенні пенсії на пільгових умовах гр. ОСОБА_1 було оскаржено його в судовому порядку до Чортківського районного суду 23.10.2017 та при зверненні за призначенням останньому допомоги по безробіттю було відомо про слухання справи за його позовом, а також про прийняте судом позитивне рішення на користь ОСОБА_1 .
22.04.2019 Тернопільським обласним центром зайнятості подано відповідь на відзив №09/1325 від 19.04.2019 (вх. №7027 від 22.04.2019), у якій позивач зазначає про необґрунтованість доводів Чортківського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Тернопільської області, викладених у відзиві на позовну заяву тому, що рішення Чортківського районного суду Тернопільської області від 28.12.2017 по справі №608/1680/17 відповідач не оскаржував шляхом подачі апеляційної скарги до Львівського апеляційного адміністративного суду.го суду, чим підтвердив факт неправомірності своїх дій щодо відмови гр. ОСОБА_1 у призначенні пенсії за віком на пільгових умовах.
Окрім того, 22.04.2019 Тернопільським обласним центром зайнятості подано клопотання від 22.04.2019 (вх. №7028 від 22.04.2019) про долучення доказів до справи, а саме: належним чином завірені копії витягів з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань за №1005264808 та №1005264852 від 19.04.2019, докази про отримання клопотання з додатками відповідачем по справі та довіреність №29 від 08.01.2019.
22.04.2019 суд ухвалив відкласти судове засідання відповідно до пункту 7 частини 2 статті 223 ГПК України без постановлення окремого процесуального документа на 13 травня 2019 року, про що присутні в судовому засіданні 22.04.2019 представники позивача та відповідача повідомлені під розписку.
Присутній в судовому засіданні 13.05.2019 представник позивача позовні вимоги підтримав в повному обсязі.
Відповідач не забезпечив участь свого представника в судове засідання 13 травня 2019 року, однак надіслав 13.05.2019 на електронну адресу суду клопотання від № 2248/07 від 13.05.2019 (вх. № 8134) про відкладення розгляду справи, у зв`язку з неможливістю представника прибути в судове засідання.
Розглянувши вищезазначене клопотання відповідача про відкладання розгляду справи, суд зазначає наступне.
У відповідності до ч. 1, ч. 2 ст. 216 Господарського процесуального кодексу України, суд відкладає розгляд справи у випадках, встановлених частиною другою статті 202 цього Кодексу. Якщо спір, розгляд якого по суті розпочато, не може бути вирішено в даному судовому засіданні, судом може бути оголошено перерву в межах встановлених цим Кодексом строків розгляду справи, тривалість якої визначається відповідно до обставин, що її викликали, з наступною вказівкою про це в рішенні або ухвалі.
Згідно із ч. 1 ст. 202 Господарського процесуального кодексу України неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.
Частина 2 статті 202 Господарського процесуального кодексу України визначає, що суд відкладає розгляд справи в судовому засіданні в межах встановленого цим Кодексом строку, зокрема з підстави, неявки в судове засідання учасника справи, щодо якого немає відомостей про направлення йому ухвали з повідомленням про дату, час і місце судового засідання.
Також відповідно до ч. 3 ст. 202 ГПК України, якщо учасник справи або його представник були належним чином повідомлені про судове засідання, суд розглядає справу за відсутності такого учасника справи у разі, зокрема, неявки в судове засідання учасника справи (його представника) без поважних причин.
Разом з тим, неможливість представника відповідача бути присутнім у судовому засіданні не перешкоджає реалізації права учасника судового процесу на участь у судовому засіданні іншого представника та в розумінні норм процесуального законодавства, не вважається поважною причиною неявки в судове засідання учасника справи (його представника).
Таким чином, оскільки відповідачем у клопотанні про відкладення розгляду справи не наведено жодної причини неможливості участі представника в судове засідання, суд прийшов до висновку про відсутність обґрунтованих підстав для відкладення розгляду справи по суті, а відтак відповідно до ч.1 ст. 202 ГПК України розглянув справу по суті.
При розгляді справи судом досліджені письмові докази, що містяться в матеріалах справи.
В судовому засіданні 13.05.2019 проголошено вступну та резолютивну частини рішення в порядку ст. 240 ГПК України.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представника позивача, з`ясувавши обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення відповідача викладені у відзиві на позов, дослідивши норми чинного законодавства, об`єктивно оцінивши в сукупності докази, які мають значення для розгляду справи та вирішення спору по суті, судом встановлено наступне.
У відповідності до ст. 7 ГПК України правосуддя у господарських судах здійснюється на засадах рівності всіх юридичних осіб незалежно від організаційно-правової форми, форми власності, підпорядкування, місцезнаходження, місця створення та реєстрації, законодавства, відповідно до якого створена юридична особа, та інших обставин. Дана норма кореспондується зі ст. 46 ГПК України, в якій закріплено, що сторони користуються рівними процесуальними правами.
Вказані положення передбачають, що закон встановлює рівні можливості сторін і гарантує їм право на захист своїх інтересів. Принцип рівності учасників судового процесу перед законом і судом є важливим засобом захисту їх прав і законних інтересів, що унеможливлює будь-який тиск однієї сторони на іншу. Це дає змогу сторонам вчиняти передбачені законодавством процесуальні дії, реалізовувати надані їм законом права і виконувати покладені на них обов`язки.
Згідно ст. 13 ГПК України, судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом. Кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи не вчиненням нею процесуальних дій.
Предметом даного спору є стягнення з Чортківського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Тернопільської області загальнообов`язкового державного соціального страхування на випадок безробіття у розмірі суми виплаченої допомоги по безробіттю гр. ОСОБА_1 11 092,64 грн за обставин не призначення відповідачем йому пенсії за віком на пільгових умовах.
Відповідно до ч.1 ст.2 Закону України "Про зайнятість населення", відносини у сфері зайнятості населення регулюються Конституцією України, цим Законом, Кодексом законів про працю України, Господарським та Цивільним кодексами України, Законом України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття", іншими актами законодавства.
Згідно з п.2 ст.1 Закону України "Про зайнятість населення", безробітний - особа віком від 15 до 70 років, яка через відсутність роботи не має заробітку або інших передбачених законодавством доходів як джерела існування, готова та здатна приступити до роботи.
Особи працездатного віку - особи віком від 16 років, які не досягли встановленого статтею 26 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" пенсійного віку (п.13 ст.1 Закону України "Про зайнятість населення").
За нормами п.1 ч.1 ст.43 Закону України "Про зайнятість населення", статусу безробітного може набути особа працездатного віку до призначення пенсії (зокрема на пільгових умовах або за вислугу років), яка через відсутність роботи не має заробітку або інших передбачених законодавством доходів, готова та здатна приступити до роботи.
Статус безробітного надається зазначеним у частині першій цієї статті особам за їх особистою заявою у разі відсутності підходящої роботи з першого дня реєстрації у територіальних органах центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, незалежно від зареєстрованого місця проживання чи місця перебування (ч.2 ст.43 Закону України "Про зайнятість населення").
Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 44 Закону України "Про зайнятість населення" визначено, що зареєстровані безробітні мають право на матеріальне забезпечення на випадок безробіття та соціальні послуги відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття" та цього Закону.
За приписами п.1 ч.1 ст.1 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття", загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття - система прав, обов`язків і гарантій, яка передбачає матеріальне забезпечення на випадок безробіття з незалежних від застрахованих осіб обставин та надання соціальних послуг за рахунок коштів Фонду загальнообов`язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття.
Згідно п.2, п.5 ч.1 ст.1 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття", суб`єкти страхування на випадок безробіття - застраховані особи, а у випадках, передбачених цим Законом, також члени їх сімей та інші особи, страхувальники та страховик; страховик - Фонд загальнообов`язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття.
Відповідно до ст. 8 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття" передбачено, що Фонд загальнообов`язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття створюється для управління страхуванням на випадок безробіття, акумуляції страхових внесків, контролю за використанням коштів, виплати забезпечення та надання соціальних послуг, здійснення інших функцій згідно із цим Законом статутом Фонду.
Відповідно до п.1 ст.7 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття" видами забезпечення за цим Законом є, зокрема допомога по безробіттю, у тому числі одноразова її виплата для організації безробітним підприємницької діяльності.
Згідно ч.2 ст. 34 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття" Фонд зобов`язаний виплачувати забезпечення та надавати соціальні послуги, передбачені цим законом.
Функції виконавчої дирекції Фонду виконує центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, та його територіальні органи, що здійснюють свою діяльність відповідно до Закону України "Про зайнятість населення" та цього Закону. Керівник центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, входить до складу правління Фонду, п.6 ст.10 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття".
Наказом Державної служби зайнятості (Центрального апарату) від 18.10.2016 №171 "Про реорганізацію базових центрів зайнятості Тернопільської області" реорганізовано шляхом приєднання до Тернопільського обласного центру зайнятості (ЄДРПОУ 05392691) базові центри в тому числі і Чортківський районний центр зайнятості (ЄДРПОУ 21131396).
Відповідно до наказу Тернопільського обласного центру зайнятості від 30.05.2018 №111 "Д" "Про створення Чортківської районної філії Тернопільського обласного центру зайнятості та затвердження її Положення" створено Чортківську районну філію Тернопільського обласного центру зайнятості, яка розміститься за адресою: 48500, Тернопільська область, Чортківський район, м. Чортків, вул.Хічія,1 та затверджено Положення про Чортківську районну філію Тернопільського обласного центру зайнятості.
У передавальному акті (реорганізація Чортківського районного центру зайнятості Тернопільської області шляхом приєднання до Тернопільського обласного центру зайнятості) (станом на 01.01.2019) зазначено, що правонаступництво щодо всього майна, усіх прав та обов`язків Чортківського районного центру зайнятості після його реорганізації шляхом приєднання переходить до Тернопільського обласного центру зайнятості.
Як встановлено судом, 11 грудня 2017 року Радванський ОСОБА_2 звернувся за сприянням у працевлаштуванні до Чортківського районного центру зайнятості, згідно наказу від 11.12.2017 №НТ171211 статус безробітного йому надано з 11.12.2017 відповідно до ст. 43 Закону України "Про зайнятість населення".
Згідно наказу від 18.12.2017 №НТ171218 ОСОБА_1 призначено допомогу по безробіттю як застрахованій особі залежно від страхового стажу відповідно до ч. 1, 3, 4 ст. 22, ч. 1 ст. 23 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття": понад 10 років - 70% середньої заробітної плати (доходу) залежно від тривалості безробіття у відсотках до визначеного розміру:100% - 90 к.д., 80% - 90 к.д., 70% -180 к.д.; з 18.12.2017 по 30.07.2018.
З 18.12.2017 розпочато виплату допомоги по безробіттю ОСОБА_1
Згідно наказу від 05.04.2018 №НТ180405 ОСОБА_1 припинено виплату допомоги по безробіттю з 04.04.2018: у зв`язку із припиненням реєстрації безробітного відповідно до п. 1 ст. 45 Закону України "Про зайнятість населення", п. 1 ст. 31 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття" та пп. 1, 2 п. 37 Порядку реєстрації, перереєстрації безробітних та ведення обліку осіб, які шукають роботу затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.03.2013 №198; у зв`язку з початком зайнятості особи відповідно до пп. 1 п. 1 ст. 45 Закону України "Про зайнятість населення", пп. 1 п. 1 ст. 31 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття" та пп. 2 п.1 частини V Порядку надання допомоги по безробіттю, у тому числі одноразової її виплати для організації безробітними підприємницької діяльності.
З 04.04.2018 припинено реєстрацію безробітного ОСОБА_1 у зв`язку з працевлаштуванням за наймом на умовах трудового договору (контракту) відповідно до абзацу 3 абзацу 2 пп. 1 п. 37 Порядку реєстрації, перереєстрації безробітних та ведення обліку осіб, які шукають роботу.
Як вбачається із матеріалів справи Чортківським районним центром зайнятості було нараховано та виплачено допомогу по безробіттю ОСОБА_1 за період з 18.12.2017 по 03.04.2018 у сумі 11 092,64 грн., що підтверджується довідкою №29-01/287 від 07.02.2019.
03 липня 2018 року ОСОБА_1 подано до Чортківської районної філії Тернопільського обласного центру зайнятості довідку №697/09 від 02.07.2018, видану Чортківським об`єднаним управління Пенсійного фонду України Тернопільської області про призначення та отримання пенсії з 07.06.2017 довічно.
Відповідно до службової записки Чортківської районної філії Тернопільського обласного центру зайнятості від 05.07.2018, встановлені розбіжності під час співставлення (звіряння) первинних документів особи ОСОБА_3 О ОСОБА_4 П. з інформацією, що надійшла з ПФУ від 03.07.2018 та проведено перевірку.
За результатами перевірки Чортківською районною філією Тернопільського обласного центру зайнятості складено Акт розслідування страхових випадків та обґрунтованості виплат матеріального забезпечення відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття" від 17.07.2018 за №2, належним чином завірена копія якого знаходиться в матеріалах справи встановлено, що ОСОБА_1 у пошуку роботи зареєструвався у Чортківському районному центрі зайнятості 11.12.2017, якому призначено допомогу по безробіттю з 18.12.2017 по 30.04.2018. Припинено реєстрацію та виплату допомоги по безробіттю з 04.04.2018 у зв`язку з працевлаштуванням на посаду тракториста у ПАП "Довіра".
Окрім того, за результатами перевірки встановлено, що відповідно до інформації, отриманої від Чортківського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Тернопільської області Радванський О.П. звернувся із заявою від 04.09.2017 до Пенсійного фонду України про призначення пенсії на пільгових умовах. Комісією для розгляду спірних питань пов`язаних з призначенням пенсій Чортківського відділу з питань призначення, перерахунку та виплати пенсій Чорківського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Тернопільської області гр. ОСОБА_1 відмовлено у призначенні пенсії на підставі поданих документів згідно протоколу №32 від 05.09.2017.
Як вбачається з матеріалів справи, рішенням Чортківського районного суду від 28.12.2017 по справі 608/1680/17, яке набрало в законної сили 06.02.2018 задоволено адміністративний позов ОСОБА_1 , визнано неправомірними дії Чортківського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Тернопільської області щодо відмови в призначенні ОСОБА_1 пенсії за віком на пільгових умовах згідно пункту "в" статті 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення" відповідно до поданої заяви №1605 від 04 вересня 2017 року та зобов`язано Чортківське об`єднане управління Пенсійного фонду України Тернопільської області призначити та виплачувати ОСОБА_1 пенсію за віком на пільгових умовах згідно п. "в" с. 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення".
На виконання даного рішення відповідно до Протоколу №160539 від 02.05.2018 Чортківського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Тернопільської області гр. ОСОБА_1 призначено пенсію за віком на пільгових умовах згідно пункту "в" ст. 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення" з 07.06.2017.
У зв`язку з визнанням неправомірними дій Чортківського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Тернопільської області щодо відмови в призначенні ОСОБА_1 (який був зареєстрований у Чортківському районному центрі зайнятості та отримував допомогу по безробіттю) пенсії за віком на пільгових умовах та зобов`язання Чортківського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Тернопільської області з 07.06.2017 призначити та виплачувати пенсію за віком на пільгових умовах згідно рішення Чортківського районного суду Тернопільської області від 28.12.2017 у справі №608/1680/17 відповідно до ст.1173 ЦК України, Тернопільським обласним центром зайнятості видано наказ №200 "Д" від 19.07.2018 "Про повернення коштів" відповідно до якого Чортківському об`єднаному управлінню Пенсійного фонду України Тернопільської області протягом 15-ти календарних днів повернути кошти у сумі 11092 грн 64 коп., які були виплачені ОСОБА_1 Чортківським районним центром зайнятості, як допомога по безробіттю з 18.12.2017 по 03.04.2018.
Повідомлення на відшкодування коштів за №29-05/204 від 30.07.2018 у сумі 11 092,64 грн разом із копією наказу "Про повернення коштів" від 19.07.2018 № 200 "Д" направлено рекомендованим листом з повідомленням про вручення на адресу Чортківського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Тернопільської області та залишене останнім без відповіді.
Відповідно до ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Пунктом 7 ч.1 ст. 31 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття" визначено, що виплата допомоги по безробіттю припиняється у разі призначення чи отримання права на призначення пенсії за віком, у тому числі на пільгових умовах, пенсії за вислугу років або досягнення особою встановленого законом пенсійного віку.
Відповідно до вимог п. 2 ст. 36 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття" застраховані особи, зареєстровані в установленому порядку як безробітні, зобов`язані своєчасно подавати відомості про обставини, що впливають на умови виплати їм забезпечення та надання соціальних послуг.
Згідно п. 3 ст. 36 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття" сума виплаченого забезпечення та вартості наданих соціальних послуг застрахованій особі внаслідок умисного невиконання нею своїх обов`язків та зловживання ними стягується з цієї особи відповідно до законодавства України з моменту виникнення обставин, що впливають на умови виплати їй забезпечення та надання соціальних послуг.
Відповідно до положень частини першої статті 7, статті 8 та пункту 1 частини другої статті 16 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття", виплата допомоги по безробіттю здійснюється за рахунок коштів Фонду загальнообов`язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття, який є цільовим централізованим страховим фондом, некомерційною самоврядною організацією, кошти якого не включаються до складу Державного бюджету України.
Виходячи з наведених вище положень Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття", здійснені позивачем виплати допомоги по безробіттю за рахунок коштів Фонду особі, якій призначено пенсію, є додатковими витратами позивача, оскільки така виплата допомоги по безробіттю не здійснювалася б позивачем у випадку своєчасного призначення та виплати пенсії відповідачем гр. ОСОБА_1 .
Підставою виникнення цивільних прав і обов`язків згідно з пунктом 3 частини другої статті 11 ЦК України є, зокрема, завдання майнової (матеріальної) шкоди іншій особі.
Способом захисту цивільних прав та інтересів відповідно до пункту 8 частини другої статті 16 ЦК України, є відшкодування збитків та інші способи відшкодування майнової шкоди.
Відповідно до частин першої, другої статті 22 ЦК України, особа, якій завдано збитків у результаті порушення її цивільного права, має право на їх відшкодування. Збитками є: втрати, яких особа зазнала у зв`язку зі знищенням або пошкодженням речі, а також витрати, які особа зробила або мусить зробити для відновлення свого порушеного права (реальні збитки); доходи, які особа могла б реально одержати за звичайних обставин, якби її право не було порушене (упущена вигода).
За загальним правилом статті 1166 ЦК України, майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.
Відповідно до статті 1173 ЦК України, шкода, завдана фізичній або юридичній особі незаконними рішеннями, дією чи бездіяльністю органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування при здійсненні ними своїх повноважень, відшкодовується державою, Автономною Республікою Крим або органом місцевого самоврядування незалежно від вини цих органів.
Таким чином, на відміну від загальної норми статті 1166 ЦК України, яка вимагає встановлення усіх чотирьох елементів цивільного правопорушення (протиправної поведінки, наявності шкоди, причинного зв`язку між протиправною поведінкою та завданою шкодою, вини заподіювача шкоди), спеціальна норма статті 1173 ЦК України передбачає відшкодування шкоди незалежно від вини державного органу та його посадової або службової особи.
Відповідно до частини першої статті 107 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", пенсійний фонд, його органи та посадові особи за шкоду, заподіяну особам внаслідок несвоєчасного або неповного надання соціальних послуг, призначення (перерахунку) та виплати пенсій, передбачених цим Законом, а також за невиконання або неналежне виконання ними обов`язків з адміністративного управління Накопичувальним фондом несуть відповідальність згідно із законом.
Таким чином, необхідною підставою для притягнення органу державної влади до відповідальності у вигляді стягнення шкоди є наявність трьох елементів цивільного правопорушення: неправомірні дії цього органу, наявність шкоди та причинний зв`язок між неправомірними діями і заподіяною шкодою, і довести наявність цих елементів має позивач, який звернувся з позовом про стягнення шкоди на підставі статті 1173 ЦК України. Відсутність хоча б одного з цих елементів виключає відповідальність за заподіяну шкоду.
Суб`єктами відповідальності, відповідно до статті 1173 ЦК України, є органи державної влади або місцевого самоврядування.
Згідно статті 6 Конституції України, державна влада в Україні здійснюється на засадах її поділу на законодавчу, виконавчу та судову.
Відповідно до п. 1 Положення про Пенсійний фонд України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23.07.2014 № 280, Пенсійний фонд України є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра соціальної політики, що реалізує державну політику з питань пенсійного забезпечення та ведення обліку осіб, які підлягають загальнообов`язковому державному соціальному страхуванню.
Згідно пунктом 7 зазначеного Положення Пенсійний фонд України здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи.
З огляду на викладене Пенсійний фонд є органом виконавчої влади, тобто суб`єктом відповідальності в розумінні статті 1173 ЦК України.
Наведеної правової позиції щодо застосування приписів статей 1166, 1173 ЦК України та статті 107 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" дотримується Верховний Суд у постановах від 09.07.2018 у справі № 921/202/14-г/4, від 21.05.2018 у справі № 916/1600/17, від 13.02.2018 у справі № 915/282/17 та від 18.06.2018 у справі № 904/1284/17.
Підставами для стягнення шкоди з відповідача є:
Протиправна поведінка, яка не відповідає вимогам закону - полягає у відмові відповідача у призначенні пенсії ОСОБА_1 , протиправність якої визнана Чортківським районним судом у справі №608/1680/17 рішенням від 28.12.2017, що набрало законної сили.
Наявність шкоди, що оцінюється сумою витрат Фонду соціального страхування на випадок безробіття на виплату допомоги по безробіттю гр. ОСОБА_1 з 18.12.2017 по 03.04.2018, права на яку останній не отримав би за умови своєчасного призначення пенсії за віком на пільгових умовах і перебування у статусі пенсіонера.
Статус пенсіонера і статус безробітного взаємовиключні за статтею 43 Закону України "Про зайнятість населення".
Статусу пенсіонера ОСОБА_1 не набув унаслідок протиправної відмови відповідача у призначенні пенсії.
Унаслідок невизнання відповідачем за ОСОБА_1 права на пенсію за віком на пільгових умовах, призначення пенсії відбувалося у судовому порядку на підставі рішення Чортківського районного суду від 28.12.2017 у справі №608/1680/17 з 07.06.2017.
При цьому, суд вважає безпідставними доводи Чортківського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Тернопільської області щодо наявності вини у заподіянні шкоди позивачу в діях громадянина ОСОБА_1 , який не повідомив центр зайнятості про наявність судового спору з відповідачем, оскільки спір у справі №608/1680/17, за результатами вирішення якої встановлена та набула преюдиційного значення обставина неправомірності відмови відповідача у призначенні пенсії гр. ОСОБА_1 , адже, саме внаслідок протиправної відмови органів Пенсійного Фонду України у призначенні пенсії, зазначений громадянин був вимушений звернутися до позивача за одержанням допомоги по безробіттю, свідчить саме про наявність вини відповідача у заподіянні збитків позивачу у справі.
Таким чином, відповідачем не доведено відсутності його вини у заподіянні шкоди позивачу, а матеріалами справи підтверджується наявність усіх передбачених чинним законодавством складових елементів правопорушення, яке є підставою цивільно-правової відповідальності за заподіяння шкоди, тому суд дійшов висновку про наявність правових підстав для задоволення позовних вимог позивача про стягнення з відповідача на користь позивача 11 092,64 грн виплаченого забезпечення (допомоги по безробіттю) безробітному гр. ОСОБА_1 , у зв`язку із призначенням пенсії за вислугу року.
У відповідності до ч. 1 ст. 73 ГПК України, доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.
Ці дані встановлюються такими засобами, зокрема, письмовими, речовими і електронними доказами (ч. 2 ч. 1 ст. 73 ГПК України).
Частиною 1 ст. 74 ГПК України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
Приписами ст. 79 ГПК України передбачено, що достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.
Обов`язок із доказування слід розуміти як закріплену в процесуальному та матеріальному законодавстві міру належної поведінки особи, що бере участь у судовому процесі, із збирання та надання доказів для підтвердження свого суб`єктивного права, що має за мету усунення невизначеності, яка виникає в правовідносинах у разі неможливості достовірно з`ясувати обставини, які мають значення для справи.
Пунктами 1, 2 ст. 86 ГПК України передбачено, що суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
На підставі викладеного, виходячи з фактичних обставин справи, враховуючи, що спір виник в результаті неправомірних дій Чортківського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Тернопільської області, суд дійшов висновку, що позовні вимоги в частині стягнення з відповідача на користь позивача виплаченого забезпечення (допомоги по безробіттю) в сумі 11 092,64 грн безробітному ОСОБА_1 підлягають задоволенню у повному обсязі.
Відповідно до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України витрати по сплаті судового збору покладаються на відповідача.
Враховуючи викладене та керуючись ст. ст. 73, 74, 79, 86, 129, 233, 236-238, 240, 242 Господарського процесуального кодексу України, суд
В И Р І Ш И В:
1. Позов задоволити.
2. Стягнути з Чортківського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Тернопільської області (48600, вул. Шевченка, 34, м. Чортків, Тернопільська область, код ЄДРПОУ 41248539) на користь Тернопільського обласного центру зайнятості (46002, вул. Текстильна, 1 "б", м. Тернопіль, код ЄДРПОУ 05392691) виплачене забезпечення - допомогу по безробіттю безробітному ОСОБА_1 на суму 11 092 (одинадцять тисяч дев`яносто дві) грн 64 коп. у зв`язку з призначенням пенсії за віком на пільгових умовах згідно пункту "в" ст. 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення" з 07.06.2017 та 1 921 (одну тисячу дев`ятсот двадцять одну) грн 00 коп. судового збору на р/р 37171301901001, банк ГУДКСУ у Тернопільській області, МФО 838012, код ЄДРПОУ 05392691 одержувача - Тернопільського обласного центру зайнятості.
3. Наказ видати після набрання рішенням законної сили.
4. Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано (ч.1 ст. 241 ГПК України).
Учасники справи, особи, які не брали участі у справі, якщо суд вирішив питання про їхні права, інтереси та (або) обов`язки, мають право подати апеляційну скаргу на рішення суду першої інстанції протягом двадцяти днів з дня його проголошення, в порядку визначеному ст. ст. 256-257 ГПК України.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасники справи можуть отримати інформацію по справі на офіційному веб-порталі судової влади України в мережі Інтернет за веб - адресою: https://te.court.gov.ua/sud5022.
Повне рішення складено 16.05.2019.
Суддя Н.В. Охотницька
Суд | Господарський суд Тернопільської області |
Дата ухвалення рішення | 13.05.2019 |
Оприлюднено | 16.05.2019 |
Номер документу | 81755764 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Західний апеляційний господарський суд
Галушко Наталія Анатоліївна
Господарське
Господарський суд Тернопільської області
Охотницька Н.В
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні