СХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
проспект Незалежності, 13, місто Харків, 61058
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"13" травня 2019 р. Справа № 917/142/19
Колегія суддів у складі:
головуючий суддя Тарасова І.В., суддя Білоусова Я.О., суддя Пуль О.А.
при секретарі Литвиновій К.О.
за участю представників:
апеллянта - Тараненко С.О., свідоцтво № 2774 від 23.04.19
кредитор - Новак М.Д., паспорт серія НОМЕР_1
кредитор - ОСОБА_1 ., паспорт серія НОМЕР_2
розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Східного апеляційного господарського суду апеляційну скаргу голови ліквідаційної комісії Зіньківського виробничого управління житлово-комунального господарства (вх. №1104 П/2-5)
на ухвалу господарського суду Полтавської області від 05.03.2019 у справі №917/142/19 (суддя Іванко Л.А.., повний текст ухвали складено та підписано 15.03.2019)
за заявою Зіньківського виробничого управління житлово-комунального господарства, Полтавська область, м.Зіньків
про порушення провадження у справі про банкрутство,-
ВСТАНОВИЛА:
У січні 2019 року Голова ліквідаційної комісії Зіньківського виробничого управління житлово-комунального господарства звернувся до господарського суду Полтавської області із заявою про порушення провадження у справі про банкрутство даного підприємства на підставі ст. 95 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом".
В обґрунтування поданої заяви боржник вказує, що під час ліквідації Зіньківського виробничого управління житлово-комунального господарства не у зв`язку з процедурою банкрутства встановлено неможливість задовольнити вимоги кредиторів на загальну суму 2241780 грн. через відсутність майнових активів, а отже, в силу ст. 95 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" ліквідаційна комісія зобов`язана звернутися до господарського суду із заявою про порушення провадження у справі про банкрутство такої юридичної особи.
Ухвалою господарського суду Полтавської області від 05.03.2019 відмовлено у відкритті провадження у справі про банкрутство Зіньківського виробничого управління житлово-комунального господарства. Заяву арбітражного керуючого Шевченка В.Є. про участь у справі залишено без розгляду.
Мотивуючи судове рішення місцевий господарський суд виходив з того, що заявником не дотримано вимог цивільного та господарського законодавства щодо добровільної ліквідації (самоліквідації) юридичної особи, зокрема, в порушення вимог ст. 111 ЦК України проміжний ліквідаційний баланс Зіньківського виробничого управління житлово-комунального господарства не відображає реального стану пасивів боржника та не містить об`єктивних даних щодо всіх кредиторських вимог підприємства; в порушення приписів п.3 ст.11 Закону України Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом до заяви про порушення справи про банкрутство заявником не надано відомостей про всі рахунки боржника, відкриті в банках та інших фінансово-кредитних установах; не додано доказів на підтвердження наявності активів, достатніх для покриття судових витрат, пов`язаних із здійсненням провадження у справі про банкрутство.
За таких підстав місцевий господарський суд дійшов висновку про відсутність підстав для порушення провадження у справі про банкрутство боржника з урахуванням особливостей, передбачених ст. 95 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", у зв`язку з чим у відкритті провадження у справі про банкрутство Зіньківського виробничого управління житлово-комунального господарства голові ліквідаційної комісії було відмовлено.
Голова ліквідаційної комісії Зіньківського виробничого управління житлово-комунального господарства з ухвалою суду першої інстанції не погодився, звернувся до Східного апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить скасувати ухвалу Господарського суду Полтавської області від 05.03.2019 по справі №917/142/19 та прийняти постанову про передачу справи на новий розгляд до суду першої інстанції для вирішення питання щодо задоволення заяви про порушення провадження у справі про банкрутство Зіньківського виробничого управління житлово-комунального господарства.
В обґрунтування доводів апеляційної скарги апелянт зазначав, що загальна сума заборгованості Зіньківського виробничого управління житлово-комунального господарства (далі Зіньківського ВУЖКГ) становить 2 241 780,00 грн., всі кредиторські вимоги підтверджені судовими рішеннями та відкритими виконавчими провадженнями. Також вважав, що проміжний ліквідаційний баланс, який затверджено рішенням 39 позачергової сесії Зінківської міської ради від 15.01.2019, відображає реальний стан пасивів Зіньківського ВУЖКГ, оскільки громадяни ОСОБА_2 , ОСОБА_3 та ОСОБА_4 до ліквідаційної комісії Зіньківського ВУЖКГ із заявами про визнання кредиторських вимог не звертались. Також, посилаючись на правову позицію , викладену у постанові Верховного Суду України від 14.03.2018 у справі №904/1853/17, наголошує на тому, що в разі відсутності у боржника коштів для оплати послуг арбітражного керуючого, така оплата здійснюється за рахунок коштів кредиторів, виходячи з принципу пропорційності їх грошових вимог. Крім того, судом не взято до уваги, що кошти на сплату судового збору та послуг арбітражного керуючого були виділені рішенням 36 сесії 6 скликання Зінківської міської ради від 23.10.2018. Також скаржник зазначає, що суд, призначивши підготовче засідання по справі, в порушення вимог ст. 12 Закону про банкрутство, не зобов`язав Зіньківське ВУЖКГ надати суду інші додаткові відомості , необхідні для вирішення питання про порушення справи про банкрутство, оскільки, на думку апелянта, вважав, подані головою ліквідаційної комісії документи достатніми для розгляду питання про порушення провадження у справі про банкрутство Зіньківського ВУЖКГ.
Ухвалою Східного апеляційного господарського суду від 08.04.2019 поновлено голові ліквідаційної комісії Зіньківського виробничого управління житлово-комунального господарства пропущений процесуальний строк на апеляційне оскарження ухвали господарського суду Полтавської області від 05.03.2019 у справі № 917/142/19. Встановлено учасникам процесу строк для подання відзиву на апеляційну скаргу. Встановлено учасникам справи строк для надання заяв, клопотань, тощо, до 22.04.2019.
Розгляд справи призначено на 13.05.2019.
11.04.2019 кредитором ОСОБА_5 надано заперечення на апеляційну скаргу, в яких він спростовує доводи апеляційної скарги голови ліквідаційної комісії та вважає, що протиправними діями посадових осіб Зінківської міської ради та Зіньківського ВУЖКГ підприємство було навмисно доведено до стану неплатоспроможності. Вважає безпідставним твердження голови ліквідаційної комісії Тараненко С.О. про об`єктивність ліквідаційного балансу підприємства, посилаючись на те, що останнім приховується дебіторська заборгованість Зінківської міської ради перед Зінківським ВУЖКГ в розмірі 2,8 млн. грн., що підтверджується копіями договорів, розрахунками, актами звірки та листом міського голови Шум М.О. з проханням розстрочити сплату заборгованості, копії яких містяться в матеріалах справи. Натомість, дії щодо стягнення дебіторської заборгованості головою ліквідаційної комісії не вживались. Крім того, вважає, що дані проміжного ліквідаційного балансу є недостовірними, оскільки безпідставність вимог Пенсійного фонду України в розмірі 2521360,72 грн. підтверджено судовими рішеннями, що набрали законної сили та копії яких містяться в матеріалах справи. Посилаючись на вказані доводи, просить суд встановити факт фіктивного банкрутства Зіньківського ВУЖКГ, оскаржувану ухвалу суду першої інстанції залишити без змін, а апеляційну скаргу голови ліквідаційної комісії без задоволення. Також просить винести суд окрему ухвалу про цілеспрямоване умисне доведення Зіньківського ВУЖКГ посадовими особами Зінківської міської ради, Зіньківського ВУЖКГ та МКП Зінківський комунгосп до стійкої неплатоспроможності, яку направити в правоохоронні органи.
17.04.2019 кредитором ОСОБА_6 Д ОСОБА_7 надано відзив на апеляційну скаргу в якому він окрім доводів, викладених у запереченнях на апеляційну скаргу від 11.04.2019 також наголошує на тому, що складений головою ліквідаційної комісії проміжний ліквідаційний баланс не містить даних щодо кредиторської заборгованості по заробітній платі перед працівниками боржника ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , вимоги яких підтверджуються судовими рішеннями, що набрали законної сили, та постановами державного виконавця. Також повідомляє суд про внесення 31.10.2018 до Єдиного державного реєстру досудових розслідувань даних за результатом звернення ОСОБА_5 , ОСОБА_8 та інших працівників Зіньківського ВУЖКГ із заявою про невиплату заробітної плати. У зв`язку з цим, просить суд встановити факт фіктивного банкрутства Зіньківського ВУЖКГ, залишити без змін оскаржувану ухвалу суду першої інстанції від 05.03.2019, а апеляційну скаргу голови ліквідаційної комісії Зіньківського ВУЖКГ без задоволення. Також просить винести суд окрему ухвалу про цілеспрямоване умисне доведення Зіньківського ВУЖКГ посадовими особами Зінківської міської ради, Зіньківського ВУЖКГ та МКП Зіньківський комунгосп до стійкої неплатоспроможності, яку направити в правоохоронні органи.
Також, 24.04.2019 кредитором ОСОБА_8 до суду апеляційної інстанції надано відзив на апеляційну скаргу в якому він наголошує про навмисне доведення Зіньківського ВУЖКГ до банкрутства. Свої доводи обґрунтовує тим, що 20.12.2011 на позачерговій сесії шостого скликання Зінківської міської ради було прийнято рішення про створення міського комунального підприємства Зінківський комунгосп . В подальшому, між Зіньківським ВУЖКГ та новоствореним підприємством було укладено договір від 03.05.2012 про заміну сторони у зобов`язанні та замінено Зіньківське ВУЖКГ на МКП Зінківський комунгосп у договорах про надання комунальних послуг населенню по водопостачанню, водовідведенню та обслуговуванню житла. Враховуючи відсутність у МКП Зіньківський комунгосп матеріально-технічної бази для виконання комунальних послуг, майно, що належало Зіньківському ВУЖКГ, було безоплатно відчужено іншому суб`єкту господарювання - МКП Зіньківський комунгосп , що, на думку кредитора, було направлено та в подальшому призвело до неплатоспроможності Зіньківського ВУЖКГ. Крім того, звертає увагу суду, що в порушення приписів ст. 111 ЦК України головою ліквідаційної комісії не приймались заходи щодо повернення дебіторської заборгованості Зіньківської міської ради в сумі 2,8 млн. грн. перед Зіньківським ВУЖКГ; до проміжного ліквідаційного балансу не внесено відомості щодо заборгованості із заробітної плати працівників Зіньківського ВУЖКГ , вимоги яких підтверджені ліквідаційною комісією та підтверджені судовими рішеннями, що набрали законної сили. Просить залишити ухвалу господарського суду Полтавської області від 05.03.2019 у справі №917/142/19 без змін, а апеляційну скаргу голови ліквідаційної комісії без задоволення.
Також просить суд встановити факт фіктивного банкрутства Зіньківського ВУЖКГ; винести окрему ухвалу про цілеспрямоване умисне доведення Зіньківського ВУЖКГ посадовими особами Зіньківської міської ради, Зіньківського ВУЖКГ та МКП Зінківський комунгосп до стійкої неплатоспроможності, яку направити в правоохоронні органи; заборонити органам, що проводять реєстрацію , внести запис до Державного реєстру про припинення юридичної особи Зіньківського ВУЖКГ Зінківської міської ради до моменту набрання законної сили рішенням господарського суду про визнання Зіньківського ВУЖКГ банкрутом; визнати нікчемними (недійсними) договори, укладені Зіньківським ВУЖКГ та МКП Зінківський комунгосп від 20.04.2012 про спільну діяльність та від 03.05.2012 про заміну сторони в зобов`язанні та застосувати наслідки недійсності нікчемних право чинів; спростувати майнові дії Зіньківського ВУЖКГ, внаслідок яких підприємство стало неплатоспроможним і не може виконувати свої зобов`язання перед кредиторами, щодо відчуження майна, яке належало Зінківському ВУЖКГ на праві власності та продажу майна нижче ринкових цін; зобов`язати ліквідаційну комісію Зіньківського ВУЖКГ виконати всі дії, передбачені частинами 1, 4 ст. 111 ЦК України; визнати неправомірними всі рішення Зінківської міської ради щодо відчуження майна , що належало Зіньківському ВУЖКГ та продажу його нижче ринкових цін.
У запереченні на відзив на заяву про порушення провадження у справі про банкрутство Зіньківського ВУЖКГ, наданих до суду 26.04.2019 (вх. №4306) та 02.05.2019 (вх. №4342) голова ліквідаційної комісії просить не брати до уваги відзив кредитора ОСОБА_5 на апеляційну скаргу, посилаючись на те, що твердження кредитора про доведення посадовими особами Зінківської міської ради та Зіньківського ВУЖКГ підприємства до стану неплатоспроможності не підтверджені жодними доказами, дії вказаних осіб протиправними в судовому порядку не визнавались, рішення ХХ позачергової сесії VI скликання Зіньківської міської ради від 06.06.2012 про припинення діяльності Зіньківського ВУЖКГ та утворення ліквідаційної комісії в судовому порядку не визнано недійсним; станом на день звернення до суду із заявою про порушення справи про банкрутство у Зіньківського ВУЖКГ була відсутня дебіторська заборгованість; кредиторська заборгованість в розмірі 2241780,10 грн. підтверджується судовими рішеннями та постановами про відкриття виконавчого провадження, отже є безспірною та не сплачена боржником з 2012 року.
26.04.2019 ОСОБА_4 до суду апеляційної інстанції надано відзив на апеляційну скаргу в якому він просить суд поновити строк на подання відзиву на апеляційну скаргу, посилаючись на те, що про існування рішення суду першої інстанції, апеляційну скаргу та ухвалу Східного апеляційного господарського суду від 08.04.2019 йому стало відомо випадково. Вважає, що судом першої інстанції в повному обсязі досліджено обставини по справі та їм надано належну правову оцінку, просить оскаржувану ухвалу залишити без змін, а апеляційну скаргу голови ліквідаційної комісії без задоволення.
03.05.2019 ОСОБА_4 до суду апеляційної інстанції надано клопотання, в якому він зазначає, що визнання вимог кредитора ОСОБА_4 до Зіньківського ВУЖКГ в сумі 77361.03 грн. підтверджується добровільною сплатою ліквідаційною комісією Зіньківського ВУЖКГ 25121, 67 грн. заборгованості по заробітній платі, водночас решта заборгованості по заробітній платі в розмірі 52239,36 грн. Зіньківським ВУЖКГ на даний час не сплачена; визнання вимог кредитора ОСОБА_2 по заборгованій заробітній платі в сумі 448298. 66 грн. підтверджується самостійним погашенням ліквідаційною комісією частини суми заборгованості з заробітної плати в розмірі 105300,00 грн. та існуванням заборгованості в розмірі 342998, 66 грн. з заробітної плати. Рішення судів, виконавчі листи виконавчі провадження по Чопенко В.М., ОСОБА_9 .Д.. Мирошниченко ОСОБА_10 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 . передані виконавчою службою для виконання в ліквідаційну комісію Зіньківського ВУЖКГ відповідно до вимог Закону України Про виконавче провадження ( в редакції на момент набрання рішень судів законної сили), водночас, голова ліквідаційної комісії Зіньківського ВУЖКГ Тараненко С.О. умисно надав суду неправдиві відомості та вніс недостовірні дані до проміжного ліквідаційного балансу станом на 1 січня 2019 року щодо сум кредиторської заборгованості Зіньківського ВУЖКГ з заробітної плати. Посилаючись на ч. 1 ст. 95 Закону про банкрутство, вважає, що головою ліквідаційної комісії не дотримано порядку ліквідації юридичної особи відповідно до законодавства України, у зв`язку з чим, просить поновити встановлений судом строк для подання заяв таким, що пропущений з поважних причин, визнати кредиторські вимоги ОСОБА_4 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , зобов`язати голову ліквідаційної комісії внести до проміжного ліквідаційного балансу кредиторські вимоги із заробітної плати ОСОБА_4 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , встановити факт фіктивного банкрутства Зіньківського ВУЖКГ, заборонити органам , що проводять реєстрацію, вносити запис до Єдиног о державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців про ліквідацію Зіньківського ВУЖКГ, спростувати майнові дії власника - Зіньківської міської ради та ліквідаційної комісії Зіньківського ВУЖКГ щодо продажу майна, належного Зіньківському ВУЖКГ на праві власності, нижче ринкових цін.
Колегія суддів розглянувши до початку судового засідання клопотання ОСОБА_4 від 03.05.2019 дійшла висновку про залишення його без задоволення виходячи з того, що ухвалою Східного апеляційного суду від 08.04.2019 учасникам справи був встановлений строк для подання заяв, клопотань, тощо до 22.04.2019. З матеріалів справи вбачається, що 26.04.2019 ОСОБА_4 надав до суду відзив на апеляційну скаргу, в якому просив поновити строк на його подання, ухвалу господарського суду Полтавської області від 05.03.2019 у справі №917/142/19 залишити без змін, а апеляційну скаргу голови ліквідаційної комісії без задоволення. В той же час, будь-яких клопотань під час надання відзиву вказаним учасником справи не заявлялось, хоча він не був позбавлений судом такого права.
На підставі викладеного, колегія суддів дійшла до висновку, що клопотання від 03.05.2019 ОСОБА_4 подано з пропуском строку, встановленого судом апеляційної інстанції, підстави для поновлення встановленого судом строку для подання клопотання відсутні, у зв`язку з чим, суд залишає вказане клопотання без розгляду.
Щодо вимог, викладених кредитором ОСОБА_6 Д ОСОБА_7 у запереченнях на апеляційну скаргу 11.04.2019, які є аналогічними за змістом до вимог, викладених кредитором у відзиві на апеляційну скаргу від 17.04.2019, в яких він просить суд встановити факт фіктивного банкрутства Зіньківського ВУЖКГ, винести окрему ухвалу про цілеспрямоване умисне доведення Зіньківського ВУЖКГ посадовими особами Зінківської міської ради, Зіньківського ВУЖКГ та МКП Зінківський комунгосп до стійкої неплатоспроможності, яку направити в правоохоронні органи, а також вимог кредитора ОСОБА_8 викладених у відзиві на апеляційну скаргу від 24.04.2019, колегія суддів зазначає, що виходячи з приписів ч. 1 ст. 269 ГПК України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Оскільки вимоги, викладені кредитором ОСОБА_5 та кредитором ОСОБА_8 не були предметом розгляду в суді першої інстанції та не є предметом вимог апеляційної скарги, отже в розумінні ч. 1 ст. 269 ГПК України не входять до меж перегляду апеляційного суду, колегія суддів приходить до висновку про відмову в їх задоволенні. Вимоги з приводу залишення без змін оскаржуваного судового рішення першої інстанції приймаються судом апеляційної інстанції до уваги.
Згідно із ст. 269 Господарського процесуального кодексу України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Суд апеляційної інстанції досліджує докази, що стосуються фактів, на які учасники справи посилаються в апеляційній скарзі та (або) відзиві на неї.
Докази, які не були подані до суду першої інстанції, приймаються судом лише у виняткових випадках, якщо учасник справи надав докази неможливості їх подання до суду першої інстанції з причин, що об`єктивно не залежали від нього.
Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права. У суді апеляційної інстанції не приймаються і не розглядаються позовні вимоги та підстави позову, що не були предметом розгляду в суді першої інстанції.
Перевіривши законність та обґрунтованість ухвали суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення присутніх в судовому засіданні учасників провадження, колегія суддів дійшла до висновку про залишення апеляційної скарги без задоволення, виходячи з наступного.
Рішенням 20 (позачергової) сесії шостого скликання Зінківської міської ради Полтавської області від 06.06.2012, за результатом фінансово-економічних показників діяльності Зінківського виробничого управління житлово-комунального господарства на протязі 2005-2012 років, було встановлено понадкритичну неплатоспроможність Зіньківського ВУЖКГ та глибоку фінансову кризу підприємства, у зв`язку з чим, прийнято рішення припинити діяльність Зінківського виробничого управління житлово-комунального господарства Зінківської міської ради шляхом його ліквідації. Утворено ліквідаційну комісію. Встановлено строк для пред`явлення вимог кредиторів протягом двох місяців з дня опублікування повідомлення про ліквідацію комунального підприємства у спеціалізованому друкованому засобі масової інформації, що видає Державна реєстраційна служба України.
Зобов`язано ліквідаційну комісію вжити організаційно - правових заходів щодо ліквідації комунального підприємства, у тому числі: повідомити державного реєстратора про рішення щодо ліквідації комунального підприємства , здійснити інвентаризацію майна, після закінчення строку для пред`явлення вимог кредиторів скласти проміжний ліквідаційний баланс та подати його на затвердження виконавчому комітету міської ради, тощо.
07.06.2012 було опубліковано повідомлення про ліквідацію Зіньківського ВУЖКГ, державним реєстратором реєстраційної служби внесено відомості про припинення юридичної особи, про що свідчить Витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.
Рішенням 27 ( позачергової) сесії 7 скликання Зінківської міської ради від 05.12.2017 головою ліквідаційної комісії Зіньківського ВУЖКГ призначено Тараненко С.О.
Рішенням 36 (позачергової ) сесії 6 скликання від 25.10.2018 прийнято рішення доручити голові ліквідаційної комісії звернутись до господарського суду Полтавської області з заявою про порушення провадження у справі про банкрутство Зіньківського виробничого управління житлово-комунального господарства Зінківської міської ради. Відділу бухгалтерського обліку та звітності передбачити кошти для сплати судового збору у розмірі 17620,0 грн. для сплати судового збору та виплати винагороди арбітражному керуючому в розмірі 89352,00 грн.
11.01.2019 голова ліквідаційної комісії звернувся до міського голови із заявою про затвердження проміжного ліквідаційного балансу Зіньківського ВУЖКГ станом на 01.01.2019.
Рішенням 39 (позачергової) сесії 7 скликання від 15.01.2019 проміжний ліквідаційний баланс було затверджено Зінківською міською радою.
25.01.2019 голова ліквідаційної комісії звернувся до господарського суду Полтавської області із заявою про порушення провадження у справі про банкрутство Зіньківського ВУЖКГ в порядку ст.95 Закону про банкрутство, посилаючись на те, що загальна сума заборгованості підприємства перед кредиторами становить 2241780,10 грн., заявлені кредиторські вимоги у вказаному розмірі визнані боржником, забезпечені судовими рішеннями та постановами про відкриття виконавчого провадження, сума заборгованості не сплачена підприємством з 2012 року, вимоги кредиторів не забезпечені заставою, будь-яке майно або грошові кошти на балансі підприємства відсутні.
Доводи про наявність підстав для порушення провадження у справі про банкрутство Зіньківського ВУЖКГ та його неспроможність здійснити розрахунки із кредиторами, голова ліквідаційної комісії підтверджував наданими до суду копіями постанов Полтавського окружного адміністративного суду про стягнення з ОСОБА_11 на користь Управління пенсійного фонду України у Зінківському районі Полтавської області заборгованості по страхових внесках на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування (а.с. 61-74 т. 1), рішенням Зінківського районного суду по справі №530/1650/16-ц від 19.04.2017 про стягнення з Зіньківського ВУЖКГ на користь ОСОБА_8 середнього заробітку за час затримки виплати заробітної плати при звільненні у розмірі 299347,74 грн. та по справі №530/365/17 від 26.01.2018 про стягнення з Зіньківського ВУЖКГ на користь ОСОБА_5 компенсації боргів із заробітної плати в розмірі 75515,53 грн. Також, до суду надано копії постанов про відкриття виконавчих проваджень за вказаними судовими рішеннями. (а.с. 93-109 т.1).
Окрім вказаних документів, головою ліквідаційної комісії до суду надано довідки від 27.12.2018 про те, що станом на 01.12.2018 на балансі Зіньківського ВУЖКГ відсутнє будь-яке майно та будь-які грошові кошти, вимоги кредиторів не забезпечені заставою, про відсутність у Зіньківського ВУЖКГ цінних паперів, майна, яке б було у заставі або обтяжено у іншій спосіб, про відсутність грошових коштів, про відсутність перед Зінківським ВУЖКГ буд-яких зобов`язань. (а.с. 119-123 т. 1)
Ухвала суду першої інстанції про відмову у порушенні справи про банкрутство Зіньківського ВУЖКГ стала підставою звернення голови ліквідаційної комісії до суду апеляційної інстанції з апеляційною скаргою.
Відповідно до ч. 6 ст. 12 Господарського процесуального кодексу України (Далі - ГПК України) господарські суди розглядають справи про банкрутство у порядку, передбаченому цим Кодексом для позовного провадження, з урахуванням особливостей, встановлених Законом України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом".
Згідно з ч. 1 ст. 2 Закону про банкрутство провадження у справах про банкрутство регулюється цим Законом, ГПК України, іншими законодавчими актами України.
Статтею 9 вказаного Закону визначено, що справи про банкрутство розглядаються господарським судом за правилами, передбаченими ГПК України, з урахуванням особливостей, визначених цим Законом.
Статтею 1 Закону України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом» передбачено, що банкрутство - визнана господарським судом неспроможність боржника відновити свою платоспроможність за допомогою процедур санації та мирової угоди і погасити встановлені у порядку, визначеному цим Законом, грошові вимоги кредиторів не інакше як через застосування ліквідаційної процедури.
Неплатоспроможність - це неспроможність суб`єкта підприємницької діяльності виконати після настання встановленого строку грошові зобов`язання перед кредиторами не інакше, як через відновлення його платоспроможності.
Відповідно до вимог Закону України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом» під ліквідацією розуміється припинення суб`єкта підприємницької діяльності, визнаного господарським судом банкрутом, з метою здійснення заходів щодо задоволення в порядку цього Закону вимог кредиторів шляхом продажу його майна.
Відповідно до ч. 1 ст. 95 Закону України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", якщо вартості майна боржника - юридичної особи, щодо якого прийнято рішення про ліквідацію, недостатньо для задоволення вимог кредиторів, така юридична особа ліквідується в порядку, передбаченому цим Законом. У разі виявлення зазначених обставин ліквідатор (ліквідаційна комісія) зобов`язаний звернутися до господарського суду із заявою про порушення справи про банкрутство такої юридичної особи.
Спрощена процедура банкрутства, яка передбачена ст. 95 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" (банкрутство боржника, що ліквідується власником), випливає з процедури добровільної ліквідації юридичної особи, тобто ліквідації юридичної особи за рішенням її учасників (власників) або органу, уповноваженого на це установчими документами.
Необхідними передумовами для звернення із заявою про порушення провадження у справі про банкрутство боржника в порядку ст. 95 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" є дотримання боржником порядку досудової ліквідації юридичної особи відповідно до законодавства України.
Такий порядок передбачений нормами ч. 3 ст. 110, ст. 111 Цивільного кодексу України, які містять загальні положення про ліквідацію юридичної особи (суб`єкта господарювання).
Відповідно до ч. 1 ст. 110 Цивільного кодексу України, юридична особа ліквідується, зокрема, за рішенням її учасників або органу юридичної особи, уповноваженого на це установчими документами, в тому числі у зв`язку із закінченням строку, на який було створено юридичну особу, досягненням мети, для якої її створено, а також в інших випадках, передбачених установчими документами.
Якщо вартість майна юридичної особи є недостатньою для задоволення вимог кредиторів, юридична особа здійснює усі необхідні дії встановлені законом про відновлення платоспроможності або визнання банкрутом (ч. 3 ст. 110 Цивільного кодексу України).
Частинами 1, 3, 5, 6 статті 105 Цивільного кодексу України передбачено, що учасники юридичної особи, суд або орган, що прийняв рішення про припинення юридичної особи, зобов`язані протягом трьох робочих днів з дати прийняття рішення письмово повідомити орган, що здійснює державну реєстрацію.
Учасники юридичної особи, суд або орган, що прийняв рішення про припинення юридичної особи, відповідно до цього Кодексу призначають комісію з припинення юридичної особи (комісію з реорганізації, ліквідаційну комісію), голову комісії або ліквідатора та встановлюють порядок і строк заявлення кредиторами своїх вимог до юридичної особи, що припиняється. Виконання функцій комісії з припинення юридичної особи (комісії з реорганізації, ліквідаційної комісії) може бути покладено на орган управління юридичної особи.
Строк заявлення кредиторами своїх вимог до юридичної особи, що припиняється, не може становити менше двох і більше шести місяців з дня опублікування повідомлення про рішення щодо припинення юридичної особи.
Кожна окрема вимога кредитора, зокрема щодо сплати податків, зборів, єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, страхових коштів до Пенсійного фонду України, фондів соціального страхування, розглядається, після чого приймається відповідне рішення, яке надсилається кредитору не пізніше тридцяти днів з дня отримання юридичною особою, що припиняється, відповідної вимоги кредитора.
Також, частинами 1, 3, 4 статті 111 Цивільного кодексу України передбачено, що ліквідаційна комісія (ліквідатор) зобов`язана вжити всіх необхідних заходів щодо стягнення дебіторської заборгованості юридичної особи, що ліквідується, та письмово повідомити кожного з боржників про припинення юридичної особи в установлені цим Кодексом строки, закрити рахунки, відкриті у фінансових установах, крім рахунка, який використовується для розрахунків з кредиторами під час ліквідації юридичної особи, а також вжити заходів щодо інвентаризації майна юридичної особи, що припиняється, а також майна її філій та представництв, дочірніх підприємств, господарських товариств, майна, що підтверджує її корпоративні права в інших юридичних особах, виявити та вжити заходів щодо повернення майна, яке перебуває у третіх осіб.
За ч. 7 ст. 111 Цивільного кодексу України, для проведення перевірок та визначення наявності або відсутності заборгованості із сплати податків, зборів, єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, страхових коштів до Пенсійного фонду України, фондів соціального страхування ліквідаційна комісія (ліквідатор) забезпечує своєчасне надання органам доходів і зборів та Пенсійного фонду України, фондів соціального страхування документів юридичної особи (її філій, представництв), у тому числі первинних документів, регістрів бухгалтерського та податкового обліку.
Відповідно до вимог пункту 8 статті 111 Цивільного кодексу України, ліквідаційна комісія після закінчення строку для пред`явлення вимог кредиторами складає проміжний ліквідаційний баланс, який містить відомості про склад майна юридичної особи, що ліквідується, перелік пред`явлених кредиторами вимог, а також про результати їх розгляду. Проміжний ліквідаційний баланс затверджується учасниками юридичної особи або органом, який прийняв рішення про ліквідацію юридичної особи.
Таким чином, враховуючи зазначені правові норми, необхідними передумовами для звернення до господарського суду з заявою про порушення провадження у справі про банкрутство боржника у порядку статті 95 цього Закону є: прийняття рішення про припинення юридичної особи її власником або учасниками юридичної особи, повідомлення органу, що здійснює державну реєстрацію про припинення юридичної особи, проведення повної інвентаризації майнового стану підприємства, оцінка вартості наявного майна боржника ліквідаційною комісією, встановлення повного обсягу кредиторської заборгованості, повідомлення контролюючих органів про ліквідацію підприємства та надання ним документів юридичної особи для проведення перевірок, складення проміжного ліквідаційного балансу за наслідком проведених ліквідаційною комісією дій в ліквідаційній процедурі та затвердження його компетентним органом юридичної особи боржника. При цьому, заява про порушення справи про банкрутство боржника за статтею 95 Закону про банкрутство має бути подана до суду після спливу строку заявлення кредиторами своїх вимог до юридичної особи, що припиняється, визначеного частиною 5 статті 105 ЦК України.
Згідно ч. 3 ст. 11 Закону про банкрутство, до заяви про порушення провадження у справі про банкрутство, зокрема, додаються: бухгалтерський баланс боржника на останню звітну дату; перелік кредиторів боржника, вимоги яких визнаються боржником із зазначенням загальної суми грошових вимог усіх кредиторів, а також щодо кожного кредитора - його імені або найменування, його місцезнаходження або місця проживання, ідентифікаційного коду юридичної особи або реєстраційного номера облікової картки платника податків (за наявності), суми грошових вимог (загальної суми заборгованості, заборгованості за основним зобов`язанням та суми неустойки (штрафу, пені) окремо), підстав виникнення зобов`язань, а також строку їх виконання згідно із законом або договором; перелік майна боржника із зазначенням його балансової вартості та місцезнаходження, а також загальна балансова вартість майна; перелік майна, що перебуває в заставі або є обтяженим у інший спосіб, його місцезнаходження, вартість, а також інформація про кредиторів, на користь яких вчинено обтяження майна боржника, їх ім`я або найменування, місцезнаходження або місце проживання, ідентифікаційні коди юридичних осіб або реєстраційний номер облікової картки платника податків (за наявності), суми їх грошових вимог, підстави виникнення зобов`язань, а також строки їх виконання згідно із законом або договором; перелік осіб, що мають невиконані зобов`язання перед боржником, із зазначенням вартості таких зобов`язань, терміну виконання та підстав виникнення; відомості про всі рахунки боржника, відкриті в банках та інших фінансово-кредитних установах, їх реквізити; відомості про рахунки, на яких обліковуються цінні папери, що належать боржнику, їх реквізити; рішення власника майна (органу, уповноваженого управляти майном) боржника про звернення до господарського суду із заявою про порушення провадження у справі про банкрутство; інші документи, які підтверджують неплатоспроможність боржника.
Частиною 1 ст. 111 ЦК України передбачено, що ліквідаційна комісія після закінчення строку для пред`явлення вимог кредиторами складає проміжний ліквідаційний баланс, який містить відомості про склад майна юридичної особи, що ліквідується, перелік пред`явлених кредиторами вимог, а також про результати їх розгляду.
Так, головою ліквідаційної комісії до матеріалів справи надано проміжний ліквідаційний баланс, з якого вбачається, що поточні зобов`язання підприємства зі страхування становлять 1579746,00 грн., зобов`язання з оплати праці - 662034,00 грн.
Згідно додатку №1 до проміжного ліквідаційного балансу, майно в Зіньківському ВУЖКГ станом на 01.01.2019 відсутнє.
Додатком №2 до проміжного ліквідаційного балансу затверджено перелік кредиторів, вимоги яких визнані головою ліквідаційної комісії боржника, а саме, Державна фіскальна служба -301065,95 грн., Фонд соціального страхування - 81550,37 грн., Центр зайнятості - 7227,93 грн., Пенсійний фонд - 118991,86 грн., ОСОБА_12 .П. - 299347,74 грн., ОСОБА_5 . - 362686,25 грн.
Разом з тим, як вбачається з матеріалів справи, кредитором ОСОБА_5 до суду першої інстанції 18.02.2019 надано заперечення на заяву про порушення провадження у справі про банкрутство до яких додано документальні докази, які свідчать, що 23.06.2014 Гадяцьким районним судом було прийнято рішення по справі № 526/2712/13-ц за позовом ОСОБА_4 до Зіньківського виробничого управління житлово - комунального господарства Зіньківської міської ради Полтавської області про стягнення нарахованої, але невиплаченої заборгованості по заробітній платі, донарахованої заробітної плати та середнього заробітку за період затримки розрахунку при звільненні, за результатами розгляду якої стягнуто з Зіньківського ВУЖКГ на користь ОСОБА_4 нараховану , але невиплачену заборгованість по заробітній платі 5121, 67 грн., донараховану , але не виплачену заробітну плату в сумі 17246, 31 грн. та середній заробіток за період затримки розрахунку з 18.06.2012 по 23.06.2014 в сумі 54 993, 05 грн.
18.08. 2014 Гадяцьким районним судом був виданий виконавчий лист № 526/2712/13-ц , відповідно до якого 10.09.2014 старшим державним виконавцем ВДВС Зіньківського РУЮ Житник О.І. винесено постанова про відкриття виконавчого провадження ВІТ № 44696418 про примусове виконання рішення суду.
Також, матеріали справи свідчать, що 01.04.2014 апеляційним судом Полтавської області розглянуто справу № 1607/339/12 за апеляційними скаргами ОСОБА_2 та виконавчого комітету Зінківської міської ради, за результатом розгляду якої стягнуто з Зінківського ВУЖКГ на користь ОСОБА_2 в рахунок недовиплаченої заробітної плати, відпускних , компенсаційних витрат 448298,66 грн.
29.04.2014 державним виконавцем відділу державної виконавчої служби Зіньківського районного управління юстиції Сухомлин Т.В. винесена постанова про відкриття виконавчого провадження ВП № 43147516 про стягнення з Зіньківського ВУЖКГ на користь ОСОБА_2 в рахунок недовиплаченої заробітної плати, відпускних, компенсаційних витрат 448298, 66 грн.
В постанові державного виконавця відділу ДВС Зіньківського районного управління від 15.05.2014 про закінчення виконавчого провадження зазначено, що в зв`язку з тим, що боржником по даному виконавчому провадженню являється Зіньківське ВЖКГ, яке на даний час ліквідується і продажем майна та погашенням боргів займається ліквідаційна комісія Зінківського ВУЖКГ, згідно п. 7 ч. 1 ст. 49 Закону України Про виконавче провадження ( в редакції діючій на той час), виконавчий документ передається на виконання ліквідаційної комісії Зіньківського ВУЖКГ.
19.03.2014 апеляційним судом Полтавської області прийнято рішення по справі № 530/705/13-ц за апеляційними скаргами представника ОСОБА_3 . ОСОБА_13 та Зіньківського ВУЖКГ, яким стягнуто з Зіньківського ОСОБА_14 на користь ОСОБА_3 . 11850, 60 грн. нарахованої, але невиплаченої заробітної плати; 13894,42 грн. недонарахованої заробітної плати: 4314.45 грн.; недонарахованої компенсації за невикористані відпустки ; 1561,43 грн. недонарахованої вихідної допомоги та 91726.98 грн. середнього заробітку за період затримки розрахунку при звільненні, а всього - 123347.88 грн.
11.04.2014 старшим державним виконавцем ВДВС Зіньківського УЮ Житник О.І. винесено постанову про відкриття виконавчого провадження ВП № 42945012 про стягнення з Зіньківського ВУЖКГ на користь ОСОБА_3 . 123 347, 88 грн. заборгованості по заробітній платі.
Натомість, складений ліквідаційною комісією та поданий до суду проміжний лікквідаційний баланс не відображає дані щодо заборгованості по заробітній платі перед ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , вимоги яких підтверджуються судовими рішеннями та постановами відділу ДВС на їх виконання.
Як зазначав в апеляційній скарзі голова ліквідаційної комісії, громадяни ОСОБА_2 , ОСОБА_3 та ОСОБА_4 до ліквідаційної комісії Зіньківського ВУЖКГ із заявами про визнання кредиторських вимог не звертались, водночас, приймаючи до уваги заперечення на заяву про порушення провадження у справі про банкрутство Зіньківського ВУЖКГ та документальні докази, надані на їх підтвердження, головою ліквідаційної комісії належними доказами не спростовано існування чи відсутність заборгованості з боку боржника перед ОСОБА_2 , ОСОБА_3 та ОСОБА_4 , в той час як виконавчі документи за судовими рішеннями по вказаним особам були передані на виконання саме до ліквідаційної комісії боржника. При цьому, як повідомляв голова ліквідаційної комісії в заяві, поданої до суду, сума заборгованості боржника не сплачувалась останнім з 2012 року.
Вказані обставини спростовують дані проміжного ліквідаційного балансу в частині заборгованості із заробітної плати боржника, а тому не можуть бути визнані судом достовірними.
Виходячи з приписів ч. ч. 3, 4 статті 111 ЦК України під час проведення заходів щодо ліквідації юридичної особи до завершення строку пред`явлення вимог кредиторів ліквідаційна комісія (ліквідатор) закриває рахунки, відкриті у фінансових установах, крім рахунка, який використовується для розрахунків з кредиторами під час ліквідації юридичної особи.
Крім того, ліквідаційна комісія вживає заходів щодо інвентаризації майна юридичної особи, що припиняється.
Так, інвентаризація майна боржника проводиться з метою виявлення фактичної наявності активів та перевірка повноти відображення зобов`язань боржника, коштів цільового фінансування, витрат майбутніх періодів; установлення лишку або нестачі активів шляхом зіставлення фактичної їх наявності з даними бухгалтерського обліку; виявлення активів, які частково втратили свою первісну якість та споживчу властивість, застарілих, а також матеріальних та нематеріальних активів, що не використовуються, невикористаних сум забезпечення; виявлення активів і зобов`язань, які не відповідають критеріям визнання.
Відповідно до пункту 4 Розділу І Положення про інвентаризацію активів та зобов`язань, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України 02.09.2014 року № 879 (надалі - Положення про інвентаризацію) проведення інвентаризації забезпечується власником (власниками) або уповноваженим органом (посадовою особою), який здійснює керівництво підприємством відповідно до законодавства та установчих документів (далі - керівник підприємства), який створює необхідні умови для її проведення, визначає об`єкти, періодичність та строки проведення інвентаризації, крім випадків, коли проведення інвентаризації є обов`язковим. У цих випадках визначені на підприємстві строки проведення інвентаризації не можуть перевищувати строків, визначених цим Положенням.
Інвентаризація проводиться з метою забезпечення достовірності даних бухгалтерського обліку та фінансової звітності підприємства. Під час інвентаризації активів і зобов`язань перевіряються і документально підтверджуються їх наявність, стан, відповідність критеріям визнання і оцінка (пункт 5 Розділу І Положення про інвентаризацію).
Суцільною інвентаризацією охоплюються всі види зобов`язань та всі активи підприємства незалежно від їх місцезнаходження, у тому числі предмети, що передані у прокат, оренду або перебувають на реконструкції, модернізації, консервації, у ремонті, запасі або резерві незалежно від технічного стану. Також інвентаризації підлягають активи і зобов`язання, які обліковуються на позабалансових рахунках, зокрема цінності, що не належать підприємству, але тимчасово перебувають у його користуванні, розпорядженні або на зберіганні (об`єкти оперативної (операційної) оренди основних засобів, матеріальні цінності на відповідальному зберіганні, переробці, комісії, монтажі), умовні активи і зобов`язання (непередбачені активи та зобов`язання) підприємства (застави, гарантії, зобов`язання тощо), бланки документів суворої звітності, інші активи (пункт 6 Розділу І Положення про інвентаризацію). Проведення інвентаризації є обов`язковим у разі припинення підприємства в обсязі, визначеному пунктом 6 цього розділу (пункт 7 Розділу І Положення про інвентаризацію).
Інвентаризаційні описи застосовуються для фіксування наявності, стану та оцінки активів підприємства та тих активів, які належать іншим підприємствам і обліковуються поза балансом. В акті інвентаризації фіксуються наявність готівки, грошових документів, бланки документів суворої звітності, фінансових інвестицій, а також повнота відображення грошових коштів на рахунках у банку (реєстраційних рахунках), дебіторської та кредиторської заборгованостей, зобов`язань, коштів цільового фінансування, витрат і доходів майбутніх періодів, забезпечень (резервів), які створюються відповідно до вимог національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку, національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку у державному секторі, міжнародних стандартів та інших актів законодавства (пункт 15 Розділу ІІ Положення про інвентаризацію).
Як вбачається із Статуту підприємства, наданого головою ліквідаційної комісії до заяви, Зінківське ВУЖКГ є юридичною особою, що здійснює господарську діяльність на засадах повної самостійності, діє на принципах повного господарського розрахунку, веде бухгалтерський облік, статистичну звітність. Майно підприємства становлять основні фонди та обігові кошти, а також інші матеріальні та фінансові ресурси, вартість яких відображається в самостійному балансі. Статутний капітал підприємства становить 2 248 316,93 грн.
Так, головою ліквідаційної комісії до заяви про порушення справи про банкрутство надано довідку від 27.12.2018 (а.с. 123 т. 1) в якій він повідомив суд, що станом на 01.12.2018 на балансі Зіньківського ВУЖКГ будь-яке майно та будь-які грошові кошти відсутні.
Разом з тим, в порушення вимог ч. 4 ст. 111 ЦК України головою ліквідаційної комісії до заяви про порушення справи про банкрутство не надано доказів проведення інвентаризації Зіньківського ВУЖКГ, що унеможливлює встановити реальний фінансовий стан підприємства боржника. При цьому, колегія суддів зазначає, що лише після проведення інвентаризації всього майна підприємства, його належної оцінки та оцінки грошових коштів на рахунках боржника, наявності або відсутності дебіторської заборгованості можливо було б встановити, що активів підприємства недостатньо для задоволення вимог кредиторів та про наявність підстав для звернення до господарського суду з заявою про порушення справи про банкрутство боржника.
При цьому, проведення аналізу активів та пасивів боржника є підставою складення проміжного ліквідаційного балансу, який додається до заяви боржника відповідно до п.3 ст.11 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом".
Крім того, обов`язковість проведення інвентаризації майна комунального підприємства була встановлена рішенням 20 (позачергової) сесії шостого скликання Зінківської міської ради Полтавської області від 06.06.2012 на якій було прийнято рішення про припинення діяльності Зінківського виробничого управління житлово-комунального господарства Зінківської міської ради шляхом його ліквідації.
За наведених обставин, дані щодо кредиторської заборгованості, за відсутністю даних щодо проведення ліквідаційною комісією інвентаризації майна боржника, які зазначені у проміжному ліквідаційному балансі, не можна вважати достовірними та такими, що підтверджують неплатоспроможність боржника та можливість задоволення боржником вимог кредиторів лише через застосування ліквідаційної процедури у справі про банкрутство.
Також, вимогами ч. 3 ст. 111 ЦК України, встановлено, що під час проведення заходів щодо ліквідації юридичної особи до завершення строку пред`явлення вимог кредиторів ліквідаційна комісія (ліквідатор) закриває рахунки, відкриті у фінансових установах, крім рахунка, який використовується для розрахунків з кредиторами під час ліквідації юридичної особи.
Разом з тим, головою ліквідаційної комісії до заяви про порушення справи про банкрутство не надано доказів про наявність у Зіньківського ВУЖКГ відкритих рахунків у фінансових установах, а також доказів щодо закриття боржником перед зверненням з заявою до суду усіх рахунків, відкритих у фінансових установах, крім рахунка, який використовується для розрахунків з кредиторами під час ліквідації юридичної особи.
Також, головою ліквідаційної комісії не надано доказів подання до органів доходів і зборів, Пенсійного фонду України та фондів соціального страхування документів підприємства, у тому числі первинних документів, регістрів бухгалтерського та податкового обліку для проведення відповідних перевірок та визначення наявності або відсутності заборгованості зі сплати податків, зборів, єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та страхових коштів (докази у справі відсутні), як то встановлено ч. 7 ст. 111 ЦК України.
При цьому, частина 7 статті 111 ЦК України має імперативний характер, тому незалежно від здійснення публікації оголошення про ліквідацію боржника та звернення (або не звернення) відповідних контролюючих органів з вимогами до боржника в межах встановленого в публікації строку, перевірка фінансового-господарської діяльності підприємства, що ліквідується, є обов`язковою складовою ліквідаційної процедури, тому обов`язок ліквідатора надати всі необхідні для проведення такої перевірки документи є безумовним (висновок Верховного Суду, викладений в постанові від 16.08.2018 року у справі № 915/1490/16).
Враховуючи викладене, суд приходить до висновку, що проміжний ліквідаційний баланс Зіньківського виробничого управління житлово-комунального господарства, який подано до суду не відображає реального стану як активів так і пасивів боржника, отже не відображає реальний фінансовий стан підприємства.
Окрім цього, згідно частини 4 статті 11 Закону про банкрутство, заява про порушення провадження у справі про банкрутство подається боржником лише за наявності майна, достатнього для покриття судових витрат.
Таким чином, нормами Закону встановлено додаткову вимогу до заяви боржника про порушення справи про банкрутство за статтею 95 Закону - обов`язкову наявність у такого заявника майна, достатнього для покриття судових витрат, пов`язаних із здійсненням провадження у справі про банкрутство. У визначенні таких витрат слід враховувати, зокрема, оплату винагороди арбітражному керуючому у мінімальному розмірі не менше ніж за 12 місяців його роботи, відшкодування витрат на публікацію оголошень у справі, судового збору, сплаченого кредиторами тощо (висновок про застосування норм права викладений в постановах Верховного Суду від 14.03.2018 року у справі № 904/1853/17, від 01.08.2018 року у справі № 911/3540/17).
Як зазначав в апеляційній скарзі голова ліквідаційної комісії, кошти на сплату судового збору та послуг арбітражного керуючого були виділені рішенням 36 сесії 6 скликання Зіньківської міської ради від 23.10.2018.
З цього приводу колегія суддів зазначає, що в матеріалах справи міститься рішення 36 (позачергової ) сесії 6 скликання Зіньківської міської ради від 25.10.2018, яким зобов`язано відділ бухгалтерського обліку та звітності Зіньківської міської ради передбачити кошти для сплати судового збору у розмірі 17620,0 грн. та виплати винагороди арбітражному керуючому в розмірі 89352,00 грн., необхідні для звернення голови ліквідаційної комісії до господарського суду Полтавської області з заявою про порушення провадження у справі про банкрутство Зіньківського виробничого управління житлово-комунального господарства Зінківської міської ради.
Разом з тим, головою ліквідаційної комісії ані до суду першої, ані апеляційної інстанції не надано доказів, якими підтверджується , що вказані кошти дійсно були виділені Зіньківською міською радою, оскільки згідно довідки від 27.12.2018 , наданої самим головою ліквідаційної комісії до заяви про порушення справи про банкрутство, станом на 01.12.2018 кошти на балансі Зінківського ВУЖКГ відсутні. Доказів того, що на рахунку, який в порядку приписів ч. 3 ст. 111 ЦК України використовується ліквідаційною комісією для розрахунків з кредиторами під час ліквідації юридичної особи, наявні кошти, виділені рішенням Зіньківської міської ради для здійснення процедури ліквідації Зіньківського ВУЖКГ, головою ліквідаційної комісії не надано, як не надано і доказів відкриття такого рахунку.
Крім того, в апеляційній скарзі скаржник зазначає, що суд першої інстанції, призначивши підготовче засідання по справі, в порушення вимог ст. 12 Закону про банкрутство, не зобов`язав Зіньківське ВУЖКГ надати суду інші додаткові відомості, необхідні для вирішення питання про порушення справи про банкрутство, оскільки, на думку апелянта, вважав, подані головою ліквідаційної комісії документи достатніми для розгляду питання про порушення провадження у справі про банкрутство Зіньківського ВУЖКГ.
Відповідно до ст.16 Закону України про банкрутство перевірка обґрунтованості вимог заявника, а також з`ясування наявності підстав для порушення провадження у справі про банкрутство здійснюються господарським судом у підготовчому засіданні, яке проводиться в порядку, передбаченому цим Законом.
У разі звернення до господарського суду боржника із заявою про порушення справи про банкрутство, у підготовчому засіданні з`ясовуються ознаки неплатоспроможності боржника або її загрози.
При цьому, документи, що підтверджують дотримання ліквідаційною комісією всіх вимог ЦК України щодо проведення дій, які передують зверненню до суду із заявою про порушення справи про банкрутство на підставі ст. 95 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" не можуть бути надані суду після порушення справи, оскільки на відміну від позовного провадження, порушення справи про банкрутство тягне за собою ряд правових наслідків.
Виходячи з усього вищенаведеного, колегія суддів вважає, що боржником не дотримано передбачених законодавством передумов, необхідних для звернення із заявою про порушення справи про банкрутство в порядку ст. 95 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", а також належними доказами не доведено неможливості задовольнити вимоги кредиторів у повному обсязі в процедурі добровільної ліквідації.
Отже, з урахуванням встановлених по справі обставин, колегія суддів вважає правомірним висновок суду першої інстанції про відсутність підстав для порушення провадження у справі про банкрутство Зіньківського ВУЖКГ з урахуванням особливостей, передбачених ст. 95 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", а тому ухвала господарського суду Полтавської області від 05.03.2019 у справі №917/142/19 прийнята при належному з`ясуванні обставин, що мають значення для справи та у відповідності до норм матеріального і процесуального права, тому підстави для задоволення апеляційної скарги голови ліквідаційної комісії Зіньківського виробничого управління житлово-комунального господарства та скасування ухвали місцевого господарського суду відсутні.
Керуючись статтями 129, статтею 271, пунктами 1, 4 статті 280 Господарського процесуального кодексу України, колегія суддів,-
ПОСТАНОВИЛА:
Апеляційну скаргу голови ліквідаційної комісії Зіньківського виробничого управління житлово-комунального господарства залишити без задоволення.
Ухвалу господарського суду Полтавської області від 05.03.2019 у справі №917/142/19 залишити без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом двадцяти днів.
Повний текст постанови складено 17.05.2019
Головуючий суддя І.В. Тарасова
Суддя Я.О. Білоусова
Суддя О.А. Пуль
Суд | Східний апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 13.05.2019 |
Оприлюднено | 17.05.2019 |
Номер документу | 81783937 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Східний апеляційний господарський суд
Тарасова Ірина Валеріївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні