Постанова
від 11.05.2019 по справі 352/2316/17
ТИСМЕНИЦЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ІВАНО-ФРАНКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 352/2316/17

Провадження № 2-а/352/5/19

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

11 травня 2019 року м. Івано-Франківськ

Тисменицький районний суд Івано-Франківської області

у складі: головуючої - судді Хоминець М.М.

з участю секретарів Кукули О.С., Гундич Г.В.

представника позивача Устінського А.В .

представників відповідача Гретчук Т.В., Мельника О.І .

третіх осіб ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5

представників третіх осіб ОСОБА_2, ОСОБА_1

розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами загального позовного провадження в залі суду адміністративну справу за позовом Фермерського господарства Фортуна до Хом`яківської сільської ради Тисменицького району Івано-Франківської області, треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмету спору, на стороні відповідача - ОСОБА_3 , ОСОБА_5 , ОСОБА_4 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , про визнання протиправним та нечинним рішення, -

в с т а н о в и в :

Позивач ФГ Фортуна 14.12.2017 р. звернувся в суд з позовом до відповідача - Хом`яківської сільської ради Тисменицького району Івано-Франківської області про визнання протиправним та нечинним рішення Хом`яківської сільської ради № 1 від 15 листопада 2017 р. Про розгляд колективного звернення .

Ухвалою суду від 09.02.2018 р. до участі у розгляді даної справи залучено ОСОБА_3 , ОСОБА_5 , ОСОБА_4 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 в якості третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмету спору, на стороні відповідача.

Ухвалою суду від 27.03.2018 р. до участі у розгляді даної справи залучено ОСОБА_9 в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору, на стороні відповідача, та призначено підготовче засідання у рамках розгляду справи за правилами загального позовного провадження.

Ухвалою суду від 24.09.2018 р. закрито підготовче провадження у даній справі, справу призначено до судового розгляду по суті.

Заявлений позов ФГ Фортуна обґрунтовувало тим, що воно займається виробництвом, переробкою та реалізацією товарної сільськогосподарської продукції, здійснюючи свою діяльність на земельній ділянці для ведення фермерського господарства, яка знаходиться в оренді товариства на підставі договору оренди від 30.12.2011 р., укладеного між Тисменицькою РДА та орендарем ОСОБА_10 . Згідно розпорядження Тисменицької РДА від 19.07.2012 р. ФГ Фортуна надано дозвіл на складання проекту для будівництва та облаштування ставків на території Хом`яківської сільської ради, за межами населеного пункту с. Хом`яківка, в урочищі Уніва . Єдиним влаштованим під`їзним шляхом до земельної ділянки позивача, на якій проводиться будівництво ставка, є дорога, що проходить від автотраси державного значення Н-10 Стрий - Івано-Франківськ - Чернівці - Мамалига, частково через вул. В. Великого в с. Хом`яківка Тисменицького району та виходить за межі населеного пункту до місця проведення господарської діяльності позивача. Дорога від фермерського господарства по вул. В. Великого в с. Хом`яківка суміщається з дорогою державного значення Н-10. Рішенням Хом`яківської сільської ради від 15.11.2017 р. Про розгляд колективного звернення заборонено проїзд транспортних засобів в с. Хом`яківка по вул. В. Великого та вул. Затишній, оскільки дороги, які проходять через дані вулиці, не являються дорогами державного та магістрального значення, і згідно ЗУ Про автомобільні дороги являються вулицями населених пунктів і належать до комунальної власності та є у розпорядженні органу місцевого самоврядування. Внаслідок прийняття даного оскаржуваного рішення позивачу чиняться перешкоди у доступі до орендованої земельної ділянки, внаслідок чого ФГ не може нормально здійснювати свою господарську діяльність. Оскаржуване рішення суперечить вимогам ст. 19, 20, 21 ЗУ Про автомобільні дороги . Оскільки дорога від ФГ по вул. В. Великого в с. Хом`яківка суміщається з дорогою державного значення Н-10, питання щодо заборони або обмеження руху по ній повинні узгоджуватися з органом державного управління автомобільними дорогами загального користування та відповідними державними органами з безпеки дорожнього руху. Однак, сільська рада такого погодження не отримувала. Проект оскаржуваного рішення, яке є нормативно-правовим актом, у порушенням вимог ст.15 ЗУ Про доступ до публічної інформації не був оприлюднений не пізніш як за 20 днів до його розгляду. Крім того, воно є регуляторним актом, оскільки регулює суспільні відносини з приводу дорожнього руху по автомобільній дорозі, має неперсоніфікований характер і розрахований на неодноразове застосування, який прийнято з порушенням вимог ЗУ Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності без відповідного оприлюднення його проекту з метою одержання зауважень і пропозицій від фізичних і юридичних осіб та без проходження визначених вказаним законом регуляторних процедур.

Представники позивача у судовому засіданні позов підтримали і просили його задовольнити.

Представники відповідача у судовому засіданні позов визнали частково і пояснили, що при прийнятті оскаржуваного рішення не було отримано погодження органів Нацполіції та інші погодження. Сільська рада визнає, що внаслідок порушення процедури прийняття оскаржуваного рішення дане рішення є незаконним. Проти часткового задоволення позову не заперечували.

Треті особи без самостійних вимог на стороні відповідача та їх представники у судовому засіданні пояснили, що категорично не погоджуються з доводами і твердженнями позивача, вважаючи заявлений позов безпідставним і необґрунтованим. Позивачем не надано жодних належних і допустимих доказів того, що по вул. В. Великого в с. Хом`яківка є автомобільна дорога, обладнана лінійними комплексами інженерних споруд, призначених для безперервного, безпечного та зручного руху транспортних засобів, та що вона є вулицею. На вул. В. Великого є 6 будинків, це заїзд до цих будинків, влаштований за кошти жителів цих будинків, він не є дорогою загального користування. У позивача є альтернативний проїзд до орендованої земельної ділянки, що проходить по вул. С. Стрільців в с. Хом`яківка. Підставою для винесення оскаржуваного позивачем рішення послужили колективні звернення громадян, які проживають по вул. В. Великого та які зазнають значних матеріальних збитків через руйнування власних житлових будинків внаслідок вібрацій від дороги у зв`язку з тим, що значна кількість важковагових вантажних транспортних засобів регулярно здійснюють перевезення вантажів. Крім того, по вул. В. Великого проходить поліетиленовий газопровід низького тиску Ду 90 мм, який встановлено не у футлярі, оскільки дана дорога не була призначена для проїзду багатотонних вантажівок, тому проїзд великовантажних транспортних засобів по вул. В. Великого не рекомендується через загрозу виникнення аварії, що підтверджується листом ПАТ Тисменицягаз . Просили у позові відмовити.

Заслухавши вступне слово представників сторін, третіх осіб та їх представників, дослідивши наявні у матеріалах справи письмові докази, суд приходить до висновку, що позов підлягає до задоволення, виходячи з наступного.

Встановлено, що у рамках даної адміністративної справи позивач - Фермерське господарство Фортуна оскаржує рішення органу місцевого самоврядування - Хом`яківської сільської ради Тисменицького району Івано-Франківської області № 1 від 15 листопада 2017 р. Про розгляд колективного звернення .

Відповідно до оскаржуваного рішення (а.с.7) сесія Хом`яківської сільської ради вирішила заборонити проїзд транспортних засобів в с. Хом`яківка по вул. В. Великого та вул. Затишній, оскільки дороги, які проходять через дані вулиці, не являються дорогами державного та магістрального значення, і згідно Закону України Про автомобільні дороги являються вулицями населених пунктів і належать до комунальної власності та є у розпорядженні органу місцевого самоврядування.

Судом встановлено, що позивач користується вул . В. Великого в с. Хом`яківка Тисменицького району Івано-Франківської області для проїзду до місця проведення своєї господарської діяльності на земельній ділянці загальною площею 20,0 га з кадастровим номером НОМЕР_5 для ведення фермерського господарства, яка знаходиться на території Хом`яківської сільської ради, за межами населеного пункту с. Хом`яківка. Вказана земельна ділянка перебуває в оренді ФГ Фортуна відповідно до договору оренди землі, складеного за матеріалами проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, від 30.12.2011 р., укладеного між Тисменицькою РДА і орендарем ОСОБА_10 , на підставі чого було зареєстровано ФГ Фортуна (а.с.17-22, 10-12).

Згідно розпорядження Тисменицької РДА від 19.07.2012 р. ФГ Фортуна надано дозвіл на складання проекту для будівництва та облаштування ставків на земельній ділянці площею 5 га, яка знаходиться на території Хом`яківської сільської ради, за межами населеного пункту с. Хом`яківка, в урочищі Уніва та використовується ФГ Фортуна на умовах оренди (а.с.13).

03.07.2013 р. інспекцією Державного архітектурно-будівельного контролю в Івано-Франківській області зареєстровано декларацію про початок виконання будівельних робіт - будівництва ставків для риборозведення для ФГ Фортуна (а.с.14-16).

Вказаних обставин сторона відповідача не заперечувала.

Суд вважає необґрунтованим посилання представників третіх осіб на те, що договір оренди землі укладено з орендарем - фізичною особою ОСОБА_10 , що ставить під сумнів правомірність користування позивачем орендованою земельною ділянкою. При цьому суд враховує, що у відповідності з вимогами ст.8 Закону України Про фермерське господарство державна реєстрація фермерського господарства у порядку, встановленому законом для державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, проводиться за умови набуття громадянином України або кількома громадянами України, які виявили бажання створити фермерське господарство, права власності або користування земельною ділянкою.

Судом встановлено, що вул. В. Великого в с. Хом`яківка Тисменицького району Івано-Франківської області суміщається з дорогою державного значення Н-10 Стрий - Івано-Франківськ - Чернівці - Мамалига. Сторона відповідача і треті особи підтвердили у судовому засіданні, що автотраса державного значення Н-10 проходить по вул. Грушевського в с. Хом`яківка Тисменицького району Івано-Франківської області, до якої примикає вул. В. Великого.

Згідно вимог ч. 1, 2 ст.16 Закону України Про автомобільні дороги вулиці і дороги міст та інших населених пунктів знаходяться у віданні органів місцевого самоврядування і є комунальною власністю. Ділянки вулиць і доріг міст та інших населених пунктів, що суміщаються з автомобільними дорогами державного значення, належать до Єдиної транспортної системи України і не підлягають приватизації. Питання виробничої діяльності комунальних служб на них, пов`язані із закриттям або обмеженням руху, погоджуються з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері дорожнього господарства та управління автомобільними дорогами загального користування державного значення, та відповідним підрозділом Національної поліції.

Відповідно до ст.17 Закону України Про автомобільні дороги управління функціонуванням та розвитком вулиць і доріг міст та інших населених пунктів здійснюється відповідними органами місцевого самоврядування, у віданні яких вони знаходяться.

Статтею 20 Закону України Про автомобільні дороги передбачено, що органи місцевого самоврядування в частині управління функціонуванням і розвитком вулиць і доріг міст та інших населених пунктів мають право: вимагати від учасників дорожнього руху виконання вимог нормативно-правових актів України, що регулюють функціонування вулиць і доріг міст та інших населених пунктів, у тому числі забезпечення їх належного санітарного стану; встановлювати за погодженням з відповідним підрозділом Національної поліції тимчасові обмеження на рух транспортних засобів при проведенні ремонтних та інших робіт на вулицях і дорогах міст та інших населених пунктів; обмежувати або забороняти рух транспортних засобів, навантаження на вісь, загальна маса або габарити яких перевищують норми, визначені для них державними стандартами, у разі відсутності відповідного спеціального погодження.

У відповідності з вимогами ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Оскаржуване рішення, яким заборонено проїзд транспортних засобів по вул. В. Великого та вул. Затишній в с. Хом`яківка, суперечить вказаній нормі закону, що передбачає повноваження органу місцевого самоврядування у частині управління функціонуванням і розвитком вулиць і доріг міст та інших населених пунктів, а саме можливість обмеження або заборони руху великотоннажних чи великогабаритних транспортних засобів.

Таким чином, судом встановлено, що оскаржуване рішення виходить за межі передбачених ст.20 Закону України Про автомобільні дороги повноважень органу місцевого самоврядування у частині управління функціонуванням і розвитком вулиць і доріг міст та інших населених пунктів.

Крім того, з огляду на встановлену в судовому засіданні обставину, що вул. В. Великого в с. Хом`яківка Тисменицького району Івано-Франківської області суміщається з дорогою державного значення Н-10, відповідачем під час прийняття оскаржуваного рішення не дотримано порядку, передбаченого ч.2 ст.16 вказаного Закону, щодо погодження питань, пов`язаних із закриттям або обмеженням руху, з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері дорожнього господарства та управління автомобільними дорогами загального користування державного значення, та відповідним підрозділом Національної поліції.

Суд вважає необґрунтованим твердження третіх осіб про те, що вул. В. Великого, на якій є 6 будинків, являє собою заїзд до цих будинків, який влаштований за кошти жителів цих будинків, та не є вулицею і дорогою загального користування.

Відповідно до ст.1 Закону України Про автомобільні дороги вулиця - автомобільна дорога, призначена для руху транспорту і пішоходів, прокладання наземних і підземних інженерних мереж у межах населених пунктів.

Вказане твердження спростовується наявними у матеріалах справи письмовими доказами, зокрема, фотографіями, долученими самими третіми особами (а.с.93). Згідно відповіді ПАТ Тисменицягаз на звернення ОСОБА_3 (а.с.103) по вулиці В. Великого проходить поліетиленовий газопровід низького тиску Ду 90мм, який встановлено не у футлярі, оскільки дана дорога не була призначена для проїзду багатотонних вантажівок, тому для уникнення загрози виникнення аварії не рекомендується проїзд великовантажних транспортних засобів по вулиці В. Великого в с. Хом`яківка.

Відповідно до оскаржуваного рішення вул. В. Великого являється вулицею населеного пункту, належить до комунальної власності та знаходиться у розпорядженні органу місцевого самоврядування (а.с.7).

Суд зазначає, що оскаржуване рішення суперечить вимогам ч.3 ст.15 Закону України Про доступ до публічної інформації , відповідно до якої проекти нормативно-правових актів, рішень органів місцевого самоврядування, розроблені відповідними розпорядниками, оприлюднюються ними не пізніш як за 20 робочих днів до дати їх розгляду з метою прийняття.

Як вказано у п.4 мотивувальної частини рішення Конституційного Суду України від 16.04.2009 р. № 7-рп/2009, органи місцевого самоврядування, вирішуючи питання місцевого значення, представляючи спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ та міст, приймають нормативні та ненормативні акти. До нормативних належать акти, які встановлюють, змінюють чи припиняють норми права, мають локальний характер, розраховані на широке коло осіб та застосовуються неодноразово, а ненормативні акти передбачають конкретні приписи, звернені до окремого суб`єкта чи юридичної особи, застосовуються одноразово і після реалізації вичерпують свою дію.

З огляду на те, що оскаржуване рішення є нормативним актом органу місцевого самоврядування, оскільки встановлює норму права локального характеру щодо заборони проїзду транспортних засобів двома вулицями населеного пункту, що знаходяться у віданні органу місцевого самоврядування, стосується необмеженого кола осіб та застосовується неодноразово, - суд вважає, що прийняття оскаржуваного рішення відповідачем без попереднього обов`язкового оприлюднення його проекту з метою прийняття є незаконним.

При цьому суд критично оцінює твердження сторони позивача про те, що оскаржуване рішенняє регуляторним актом, який прийнято з порушенням вимог Закону України Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності без відповідного оприлюднення його проекту з метою одержання зауважень і пропозицій від фізичних і юридичних осіб та без проходження визначених вказаним законом регуляторних процедур. Суд погоджується з позицією представників третіх осіб щодо того, що оскаржуване рішення не є регуляторним актом, який спрямований на правове регулювання господарських відносин, тому на нього не поширюються вимоги вказаного Закону.

Щодо посилання третіх осіб на наявність упозивача альтернативного проїзду до орендованої земельної ділянки, що проходить по вул. С. Стрільців в с. Хом`яківка, суд зазначає, що позивач не може бути позбавлений права проїзду до земельної ділянки для ведення фермерського господарства по вул. В . Великого в с. Хом`яківка. При цьому суд враховує, що треті особи, які стверджували про правомірність оскаржуваного рішення, не надали належних, допустимих, достовірних і достатніх у своїй сукупності доказів на підтвердження обставин, на які посилались, що значна кількість важковагових вантажних транспортних засобів ФГ Фортуна регулярно здійснюють перевезення вантажів по вул. В. Великого, внаслідок чого вони як мешканці зазнають значних матеріальних збитків через руйнування власних житлових будинків внаслідок вібрацій від дороги.

З урахуванням викладеного, з огляду на те, що відповідач - суб`єкт владних повноважень погодився з неправомірністю свого рішення, що оскаржуване рішення порушує право позивача на проїзд до орендованої земельної ділянки для ведення фермерського господарства по вул. В. Великого в с. Хом`яківка Тисменицького району Івано-Франківської області, - суд відповідно до вимог п.1 ч.2 ст.245 КАС України приходить до висновку про обґрунтованість позову і визнання протиправним та нечинним оскаржуваного рішення.

Відповідно до ч.1 ст.139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Тому з відповідача слід стягнути у користь позивача 1600 грн. витрат по сплаті судового збору згідно квитанції від 14.12.2017 р. (а.с.1).

На підставі наведеного, відповідно дост.19 Конституції України, ст. 16, 17, 20 Закону України Про автомобільні дороги , ст.15 Закону України Про доступ до публічної інформації , керуючись ст. 139, 242, 244-246 КАС України, суд -

у х в а л и в :

Позов Фермерського господарства Фортуна до Хом`яківської сільської ради Тисменицького району Івано-Франківської області, треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмету спору, на стороні відповідача - ОСОБА_3 , ОСОБА_5 , ОСОБА_4 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , про визнання протиправним та нечинним рішення задовольнити.

Визнати протиправним та нечинним рішення Хом`яківської сільської ради Тисменицького району Івано-Франківської області № 1 від 15 листопада 2017 року Про розгляд колективного звернення .

Стягнути з Хом`яківської сільської ради Тисменицького району Івано-Франківської області у користь Фермерського господарства Фортуна 1600 (одну тисячу шістсот) грн. судових витрат за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення шляхом подачі апеляційної скарги безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду. Якщо у судовому засіданні було проголошено лише вступну та резолютивну частини рішення, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Згідно п.15.5 розділу VП Перехідні положення КАС України (в редакції ЗУ від 03.10.2017 р.) до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди, а матеріали справ витребовуються та надсилаються судами за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу.

Позивач: Фермерське господарство Фортуна , с. Тисмениця, вул. Січинського, 34, Тисменицького району Івано-Франківської області, ідентифікаційний код 38141092.

Відповідач: Хом`яківська сільська рада Тисменицького району Івано-Франківської області, с. Хом`яківка, вул. Шевченка, 26, Тисменицького району Івано-Франківської області, ідентифікаційний код 20562208.

Треті особи: ОСОБА_3 , АДРЕСА_1 ;

ОСОБА_5 , АДРЕСА_2 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_6 ;

ОСОБА_4 , АДРЕСА_3 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_3 ;

ОСОБА_7 , АДРЕСА_4 ;

ОСОБА_8 , АДРЕСА_5 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_4 ;

ОСОБА_9 , АДРЕСА_6 .

Повне судове рішення складено 21.05.2019 р.

Суддя М.М.Хоминець

СудТисменицький районний суд Івано-Франківської області
Дата ухвалення рішення11.05.2019
Оприлюднено22.05.2019
Номер документу81876951
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —352/2316/17

Постанова від 06.10.2021

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Мікула Оксана Іванівна

Ухвала від 05.10.2021

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Мікула Оксана Іванівна

Ухвала від 27.09.2021

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Мікула Оксана Іванівна

Ухвала від 14.09.2021

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Мікула Оксана Іванівна

Ухвала від 10.08.2021

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Мікула Оксана Іванівна

Постанова від 22.06.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мацедонська В.Е.

Постанова від 22.06.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мацедонська В.Е.

Ухвала від 15.06.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мацедонська В.Е.

Ухвала від 15.06.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мацедонська В.Е.

Ухвала від 13.05.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мацедонська В.Е.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні