ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
23 травня 2019 року Справа № 160/2844/19 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Царікової О.В., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження у м. Дніпрі адміністративну справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю ОПТ-ТОРГ ДНІПРО до Державної фіскальної служби України, Головного управління ДФС у Дніпропетровській області про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії, -
ВСТАНОВИВ :
28 березня 2019 року до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю ОПТ-ТОРГ-ДНІПРО до Державної фіскальної служби України (далі - відповідач-1), Головного управління ДФС у Дніпропетровській області (далі - відповідач-2) про:
- визнання протиправними та скасування рішень про реєстрацію або відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування у Єдиному реєстрі податкових накладних, прийнятих комісією Головного управління ДФС в Дніпропетровській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації: від 08.01.2019 №1044965/42129249, від 08.01.2019 №1044966/42129249, від 18.02.2019 №1079587/42129249;
- зобов`язання Державної фіскальної служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, подані Товариством з обмеженою відповідальністю ОПТ-ТОРГ ДНІПРО податкові накладні, а саме: від 03.12.2018 р. №1, від 12.12.2018 р. №5, від 22.12.2018р. №8.
В обґрунтування позову позивачем зазначено, що ним засобами електронного зв`язку направлено на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних (далі - ЄРПН) податкові накладні: від 03.12.2018 р. №1, від 12.12.2018 р. №5, від 22.12.2018р. №8, виписані в адресу ТОВ Біотрейд , у зв`язку з постачанням товару на підставі договору від 29.11.2018 №2911/18-ОТБ.
Згідно квитанцій про реєстрацію від 19.12.2018, від 28.12.2018 та 14.01.2019 вказані податкові накладні були отримані податковим органом, але реєстрацію зупинено із посиланням на пп. 2.1. п.2 Критеріїв ризиковості платника податку. Підприємству запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН.
03.01.2019 та 14.02.2019 позивачем направлено до ДПІ у Шевченківському районі письмові пояснення та копії відповідних документів, необхідних для проведення реєстрації зупинених податкових накладних від 03.12.2018 р від №1, від 12.12.2018 р. №5, від 22.12.2018р. №8, однак за результатами розгляду поданих документів комісією Головного управління ДФС у Дніпропетровській області, яка приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних були прийняті рішення:
- від 08.01.2019 №1044965/42129249, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної від 03.12.2018 №1;
- від 08.01.2019 №1044966/42129249, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної від 12.12.2018 №5;
- від 18.02.2019 №1079587/42129249, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної від 22.12.2018 р. №8.
Зазначені рішення позивач вважає необґрунтованими та таким, що порушують норми податкового законодавства, права та охоронювані законом інтереси позивача, оскільки підприємством подані податковому органу усі необхідні документи, що підтверджують фактичне постачання олії соняшникової нерафінованої, не вимороженої, пресованої на адресу ТОВ Біотрейд , а тому оскаржені рішення про відмову у реєстрації податкових накладних є протиправними і підлягають скасуванню судом.
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 12 квітня 2019 року у справі № 160/2844/19 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі. Розгляд справи призначено за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи.
24 квітня 2019 року від відповідача - 1 до суду надійшов відзив на позовну заяву, в якому він заперечив проти позовних вимог та вказав, що ним не вчинялися протиправні дії, які породжують, змінюють або припиняють права та обов`язки позивача, а заявлені підприємством вимоги до відповідача - 1 є похідними від вимог до Головного управління ДФС у Дніпропетровській області та не можуть бути вирішені без надання оцінки рішенням комісії податкового органу регіонального рівня.
24 квітня 2019 року від відповідача - 2 до суду надійшов відзив на позовну заяву, в якому він заперечив проти позовних вимог, в обгрунтування своєї позиції вказав, що під час розгляду наданих підприємством документів встановлено, що ТОВ ОПТ-ТОРГ ДНІПРО (основні фонди- 0,0 тис. грн.; працюючих - 1 особа, складських приміщень не має) подано наступні повідомлення: від 03.01.2019 повідомлення №1 щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по податковій накладній від 03.12.2018 №1 та від 12.12.2018 №5; від 03.01.2019 №2, щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по податковій накладній від 10.12.2018 №3, від 11.12.2018 №4 та від 12.12.2018 №6; від 14.02.2019 повідомлення №2 щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по податковій накладні від 22.12.2018 №8.
Під час розгляду наданих підприємством документів встановлено, що ТОВ ОПТ-ТОРГ ДНІПРО реалізує на адресу:
- ПП Фенікс Агро шрот соняшниковий негранульований. Постачальником насіння соняшника є ТОВ Компанія Украгротрейд . Послуги переробки здійснює ТОВ Оптімус-Агро-Трейд . Транспортування шроту здійснюється від ТОВ Оптімус-Агро-Трейд за рахунок продавця - ТОВ ОПТ-ТОРГ-ДНІПРО . В наданих товарно-транспортних накладних зазначено перевізників: ТОВ СК Булай та ТОВ СВС Транс . Так, із зазначеними перевізниками не надано договори на транспортування (щодо ПН від 10.12.2018 №3, №4 від 11.12.2018, №6 від 12.12.2018);
- ТОВ Біотрейд олію соняшникову нерафіновану, невиморожену, пресовану. Постачальником насіння соняшника є ТОВ Компанія Украгротрейд , транспортування за умовами договору ЕХW (склад Постачальника). Послуги переробки здійснює ТОВ Оптимусагро Трейд , транспортування за умовами договору ЕХW. За умовами договору сировина і вся вироблена продукція є власністю Замовника (по ПН від 22.12.2018 року №8) та перероблена сировина власність Замовника, відходи виробництва власність Виконавця (по ПН від 03.12.2018 року №1, від 12.12.2018 року №5). До податкового органу не надано товарно-транспортні накладні, сертифікати якості та банківські виписки.
Суд, дослідивши матеріали справи, з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується адміністративний позов, оцінивши докази, які мають значення для розгляду і вирішення справи по суті, проаналізувавши на підставі фактичних обставин справи застосування норм матеріального та процесуального права, вважає позовні вимоги такими, що підлягають задоволенню з таких підстав.
Як встановлено судом та підтверджується наявними матеріалами справи, 29 листопада 2018 року між позивачем (як постачальником) та ТОВ Біотрейд (як покупцем) укладено договір №2911/18-ОТБ, за умовами якого позивач взяв на себе зобов`язання поставити товар: олію соняшникову нерафіновану, невиморожену, пресовану 1-го сорту.
На виконання умов договору ТОВ ОПТ-ТОРГ ДНІПРО поставило на адресу ТОВ Біотрейд 198,509 тонн олії соняшникової, що підтверджується видатковими накладними від 03.12.18 №031218 на суму 893094 грн., від 12.12.18 №121218 на суму 1305664,49 грн., від 22.12.18 №221218 на суму 1618762,23 грн..
На підтвердження господарської операції згідно договору від 29 листопада 2018 року №2911/18-ОТБ позивачем виписані податкові накладні від 03.12.2018 №1, від 12.12.2018 №5, від 22.12.2018 №8, які засобами електронного зв`язку направлені для реєстрації у Єдиному реєстрі податкових накладних.
Згідно з квитанціями про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в ЄРПН від 19.12.2018, 28.12.2018 та 14.01.2019 відповідачем вказані податкові накладні були отримані, але реєстрацію зупинено із посиланням на пп.2.1.п.2 Критеріїв ризиковості платника податку. Платнику запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.
03 січня та 14 лютого 2019 року позивачем до ДПІ у Шевченківському районі м. Дніпро Головного управління ДФС у Дніпропетровській області подані пояснення та копії документів, на підтвердження реальності здійснення операцій по відмовленим податковим накладним від 03.12.2018 №1, від 12.12.2018 №5 та від 22.12.2018 №8.
У своїх поясненнях, направлених на адресу податкового органу, підприємство пояснило, що в ході провадження своєї господарської діяльності ним здійснюється придбання насіння соняшника, яке в подальшому передається на переробку ТОВ Оптімус-Агро-Трейд на підставі договору від 23.11.2018 №2311/18, приймання - передача послуг з переробки сировини здійснюється на підставі актів приймання - передачі. В результаті переробки ТОВ ОПТ-ТОРГ ДНІПРО отримує олію соняшникову та шрот соняшниковий, саме які в подальшому реалізує своїм контрагентам.
Позивачем також надано пояснення щодо взаємовідносин з придбання сировини у ТОВ Компанія Украгротрейд та його перевезення ТОВ Зернооптторг .
Розглянувши вищевказані документи комісія, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН або відмову у такій реєстрації Головного управління ДФС у Дніпропетровській області прийняла рішення:
- від 08.01.2019 №1044965/42129249, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної від 03.12.2018 №1;
- від 08.01.2019 №1044966/42129249, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної від 12.12.2018 №5;
- від 18.02.2019 №1079587/42129249, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної від 22.12.2018 р. №8.
Відповідно до п. 201.1 ст. 201 Податкового кодексу України (далі - ПК України), на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Згідно з п. 201.10 ст. 201 ПК України, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.
Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України. Покупець має право звіряти дані отриманої податкової накладної на відповідність із даними Єдиного реєстру податкових накладних.
Відповідно до пункту 2 постанови Кабінету Міністрів України "Про затвердження Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних" №1246 від 29.12.2010 (далі - Порядок №1246), податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі - платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України (далі - Кодекс) в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Відповідно до пункту 12 Порядку №1246, після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200 -1 .3 і 200 -1 .9 статті 200 -1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України "Про електронний цифровий підпис", "Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Згідно з п. 13 Порядку №1246 за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).
Пунктами 14 - 15 Порядку №1246 передбачено, що квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДФС.
У квитанції зазначаються дата та час її формування, реквізити податкової накладної та/або розрахунку коригування та результат перевірки. Якщо у податковій накладній та/або розрахунку коригування за результатами проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), виявлено порушення, платнику податку надсилається квитанція про неприйняття податкової накладної та/або розрахунку коригування із зазначенням причини такого неприйняття.
Відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Як вказав Верховний Суд в постанові від 02.04.2019 у справі №822/1878/18, пунктом 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (у редакції, чинній з 31 грудня 2017 року) встановлено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Редакція пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України змінена на підставі Закону України Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2018 році від 07 грудня 2017 року № 2245-VIII (далі - Закон № 2245-VIII).
Пунктом 7 Прикінцевих та перехідних положень Закону №2245-VIII Кабінету Міністрів України доручено до 1 березня 2018 року визначити порядок зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування, прийняти нормативно-правові акти, необхідні для реалізації цього Закону, привести свої нормативно-правові акти у відповідність із цим Законом та забезпечити перегляд та приведення центральними органами виконавчої влади їх нормативно-правових актів у відповідність із цим Законом.
21 лютого 2018 року на виконання вимог Закону №2245-VIII Кабінетом Міністрів України прийнято постанову №117 Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних , якою, зокрема, затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №117).
Окремими положеннями Порядку №117 не визначено конкретних критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, натомість на підставі пункту 10 цього Порядку зобов`язано Державну фіскальну службу України визначити такі критерії та погодити їх з Міністерством фінансів України.
На час виникнення та розвитку спірних у цій справі правовідносин критерії ризиковості здійснення операцій були визначені листом Державної фіскальної служби України від 29.10.2018 № 3104/4/99-99-07-05-04-13 за погодженням із Міністерством фінансів України від 31.10.2018 №26010-06-5/28170. Критерії погоджено за умови, що вони будуть переглянуті протягом місяця.
Згідно з положеннями статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Лист Державної фіскальної служби України від 29.10.2018 № 3104/4/99-99-07-05-04-13 та лист Міністерства фінансів України від 31.10.2018 №26010-06-5/28170, якими визначаються оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, не є нормативно-правовими актами, оскільки не зареєстровані у Міністерстві юстиції України у відповідності до вимог ст. 117 Конституції України та Положення про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств та інших органів виконавчої влади, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28 грудня 1992 року №731.
Згідно з Положенням про Міністерство фінансів України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 209.08.2014 №375 міністерство у межах повноважень видає накази, організовує і контролює їх виконання. Саме накази Мінфіну, а не листи, є регуляторними актами, розробляються, розглядаються, приймаються та оприлюднюються з урахуванням вимог Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності". Нормативно-правові акти Мінфіну підлягають державній реєстрації в установленому законодавством порядку. Накази Мінфіну, видані у межах повноважень, передбачених законом, обов`язкові для виконання центральними органами виконавчої влади, їх територіальними органами, місцевими держадміністраціями, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями незалежно від форми власності та громадянами.
Загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття. Крім того, акти, що затверджують критерії ризиковості здійснення операцій мають на меті встановити норми права, які зачіпають права, свободи й законні інтереси громадян, а відтак підлягають обов`язковій реєстрації у порядку, визначеному діючим законодавством.
Однак, на час виникнення спірних правовідносин та прийняття спірних у цій справі актів індивідуальної дії, хоча й набула чинності змінена редакція пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України у відповідності до вимог якої прийнято Порядок №117, проте реалізація механізму зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних поставлена у залежність від наявності критеріїв ризиковості господарських операцій. Відповідні критерії у період, що аналізується визначалися листами Державної фіскальної служби України від 29.10.2018 № 3104/4/99-99-07-05-04-13 "Критерії ризиковості платника податку і здійснення операцій" та Міністерства фінансів України від 31.10.2018 №26010-06-5/28170 "Щодо погодження критеріїв", які не є нормативно-правовими актами, розумінні статті 117 Конституції України, а відтак не є джерелами права відповідно до статті 7 КАС України, хоча зачіпають права, свободи й законні інтереси невизначеного кола громадян.
З урахуванням означеного, законні підстави для зупинення реєстрації податкових накладних Товариства з обмеженою відповідальністю ОПТ-ТОРГ ДНІПРО від 03.12.2018 р. №1, від 12.12.2018 р. №5, від 22.12.2018р. №8 були відсутні.
Відповідно до п. п. 1, 3 ч. 2 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії).
Із оскаржених рішень комісії Головного управління ДФС у Дніпропетровській області, яка приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 08.01.2019 №1044965/42129249, від 08.01.2019 №1044966/42129249, від 18.02.2019 №1079587/42129249 видно, що підставою для такої відмови стало надання платником податку копій документів, а саме: документів щодо постачання /придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки - фактури/інвойси, акти приймання - передачі товарів (робіт/послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні та документів щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством.
Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджено постановою Кабінету Міністрів від 21.02.2018 № 117.
Згідно п. 14. Порядку №117 перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, включає в себе: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством.
Відповідно до п.п. 18, 19 та 21 Порядку 117 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 15 цього Порядку, розглядаються комісіями контролюючих органів.
Комісії контролюючих органів складаються з комісій регіонального рівня (комісії головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників ДФС) та комісії центрального рівня (ДФС).
Підставами для прийняття комісіями контролюючих органів рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування є: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено; ненадання платником податку копій документів відповідно до підпункту 4 пункту 13 цього Порядку; надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства.
Як видно з матеріалів справи, позивачем до податкового органу були направлені документи, на підставі яких було складено податкові накладні від 03.12.2018 №1, від 12.12.2018 №5 та від 22.12.2018 №8 та пояснення, що підтверджується повідомленнями від 03.01.2019 №1 та від 14.02.2019 №2, отримання таких документів підтверджується квитанціями від 03.01.2019 №2 (J13126) та від 14.02.2019 №2 (J13126).
Суд зазначає, що в оскаржених рішеннях від 08.01.2019 №1044965/42129249, від 08.01.2019 №1044966/42129249, від 18.02.2019 №1079587/42129249 комісією не наведено обґрунтування відмови в реєстрації в ЄРПН податкових накладних, складених позивачем в адресу ТОВ Біотрейд , лише зазначено про ненадання платником податків документів, проте які саме документи не були надані та яких документів не вистачало для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної не вказано.
Як вказав Верховний Суд у постанові від 23.10.2018 у справі №822/1817/18 загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.
Також у зазначеній постанові Верховний Суд вказав, що можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення фіскальним органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків. Вживання податковим органом загального посилання на пункт шостий Критеріїв оцінки, без наведення відповідного підпункту, є неконкретизованим та призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не будь-яких на власний розсуд.
Відтак, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.
Щодо доводів відповідача -2 про те, що позивачем до податкового органу не надано товарно-транспортні накладні, сертифікати якості та банківські виписки, то такі доводи не приймаються судом до уваги, оскільки оскаржувані рішення комісії посилання на відсутність таких документів не містять.
За положеннями ч. 2 ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.
На підставі викладеного, суд дійшов висновку про те, що рішення комісії Головного управління ДФС у Дніпропетровській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 08.01.2019 №1044965/42129249, від 08.01.2019 №1044966/42129249, від 18.02.2019 №1079587/42129249 не відповідають вимогам п.п. 1, 3 ч.2 ст.2 Кодексу адміністративного судочинства України, оскільки винесені необґрунтовано, без урахування усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення.
З урахуванням наведеного, позовна вимога про визнання протиправними та скасування рішень комісії Головного управління ДФС у Дніпропетровській області від 08.01.2019 №1044965/42129249, від 08.01.2019 №1044966/42129249, від 18.02.2019 №1079587/42129249 про реєстрацію або про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних є обґрунтованою, тому підлягає задоволенню.
Суд зазначає, що у відповідності до п. 201.10 ст. 201 ПК України реєстрація податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних є обов`язком постачальника товарів чи послуг.
Цьому обов`язку кореспондує обов`язок центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, прийняти та зареєструвати надану платником податку-продавцем податкову накладну в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Згідно з п.28 Постанови №117 податкова накладна/розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийнято та набрало чинності рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.
Згідно з положеннями п. 19 та п. 20 Порядку №1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
У разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.
З урахуванням означеного, суд дійшов висновку про необхідність зобов`язання Державної фіскальної служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, подані Товариством з обмеженою відповідальністю ОПТ-ТОРГ ДНІПРО податкові накладні: від 03.12.2018 р. №1, від 12.12.2018 р. №5, від 22.12.2018р. №8.
З урахуванням наведеного, заявлені позовні вимоги є обґрунтованими і підлягають задоволенню в повному обсязі.
У відповідності до ч.1, ч. 3 ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Керуючись ст.ст. 139, 194, 205, 242 - 246, 250, 255, 262, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю ОПТ-ТОРГ ДНІПРО (і.к. 42129249, місцезнаходження: вул. Михайла Грушевського, буд. 3Б, приміщення 6, м. Дніпро, 49000) до Державної фіскальної служби України (і.к. 39292197, місцезнаходження: Львівська пл., 8, м.Київ, 04655), Головного управління ДФС у Дніпропетровській області (і.к. 39394856, місцезнаходження: вул. Сімферопольська,17-а, м. Дніпро, 49600) про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії - задовольнити повністю.
Визнати протиправними та скасувати рішення комісії Головного управління ДФС у Дніпропетровській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації:
- від 08.01.2019 №1044965/42129249, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної від 03.12.2018 №1;
- від 08.01.2019 №1044966/42129249, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної від 12.12.2018 №5;
- від 18.02.2019 №1079587/42129249, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної від 22.12.2018 р. №8.
Зобов`язати Державну фіскальну службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, подані Товариством з обмеженою відповідальністю ОПТ-ТОРГ ДНІПРО податкові накладні: №1 від 03.12.2018 р., №5 від 12.12.2018 р., №8 від 22.12.2018р.
Стягнути з Головного управління ДФС у Дніпропетровській області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю ОПТ-ТОРГ ДНІПРО (і.к. 42129249, місцезнаходження: вул. Михайла Грушевського, буд. 3Б, приміщення 6, м. Дніпро, 49000) судові витрати з оплати судового збору у розмірі 5763 ( п`ять тисяч сімсот шістдесят три) грн. 00 коп.
Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.
До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи рішення суду оскаржується до Третього апеляційного адміністративного суду через Дніпропетровський окружний адміністративний суд відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 Розділу VII Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України.
Повний текст рішення складений 23 травня 2019 року.
Суддя О.В. Царікова
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 23.05.2019 |
Оприлюднено | 27.05.2019 |
Номер документу | 81915211 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Царікова Олена Василівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Царікова Олена Василівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Царікова Олена Василівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Царікова Олена Василівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні