Ухвала
від 21.05.2019 по справі 520/3012/19
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, код 34390710

УХВАЛА

21.05.2019 р. № 520/3012/19

Харківський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого - судді - Шляхової О.М.,

за участі секретаря судового засідання - Молчанової О.М., представника позивача - Супрун О.М., представника відповідача - Погорєлова Л.Г.,

розглянувши у підготовчому засіданні у м. Харкові клопотання представника відповідача про закриття провадження у справі за адміністративним позовом Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Агрофірма ім. Т.Г. Шевченка" до Державного реєстратора Департаменту реєстрації Харківської міської ради Харківської області Хаткевич Інги Іванівни про визнання дій протиправними, -

В С Т А Н О В И В:

Позивач звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Державного реєстратора Департаменту реєстрації Харківської міської ради Харківської області Хаткевич Інги Іванівни, в якому просить суд: визнати протиправними дії Державного реєстратора Департаменту реєстрації Харківської міської ради Харківської області Хаткевич Інги Іванівни під час проведення державної реєстрації договору оренди землі б/н від 23.05.2018 року між ОСОБА_2 та Фермерським господарством "Гниличанська Нива".

Ухвалою суду від 09 квітня 2019 року відкрито провадження по справі.

У судове засідання, призначене на 21 травня 2019 року прибули представник позивача та представник відповідача.

Представником відповідача у судовому засіданні заявлено клопотання про закриття провадження у даній справі, у зв`язку з тим, що даний спір підлягає розгляду у порядку цивільного судочинства, а не у порядку адміністративного судочинства, у зв`язку із наявністю спору про право.

В обґрунтування доводів заявленого клопотання зазначила, що визначальною ознакою справи адміністративної юрисдикції є суть (зміст, характер) спору. Публічно-правовий спір, на який поширюється юрисдикція адміністративних судів, є спором між учасниками публічно-правових відносин і стосується саме цих відносин. Разом з тим приватноправові відносини вирізняються наявністю майнового чи немайнового, особистого інтересу учасника. Спір має приватноправовий характер, якщо він обумовлений порушенням або загрозою порушення приватного права чи інтересу, зазвичай майнового, конкретного суб`єкта, що підлягає захисту в спосіб, передбачений законодавством для сфери приватноправових відносин, навіть якщо до порушення приватного права чи інтересу призвели управлінські дії суб`єктів владних повноважень.

Зазначила також, що питання визначення належного користувача земельної ділянки та питання правомірності цивільно-правової угоди, на підставі якої відбулися реєстраційні дії, обов`язково постане перед судом у випадку вирішення спору по суті.

Вважає, що наслідки вирішення адміністративної справи № 520/3012/19 безпосередньо впливають на зміст і стан речових прав на земельну ділянку третіх осіб, що означає приватно- правовий характер зазначеного спору.

Позивач проти заявленого стороною відповідача клопотання - заперечував, вважає його безпідставним, просив суд відмовити в його задоволенні.

Представник відповідача підтримав доводи заявленого клопотання, просив суд його задовольнити з підстав, викладених у ньому.

Дослідивши подане до суду клопотання про закриття провадження у справі, а також наявні в матеріалах справи докази, проаналізувавши доводи позову і заперечень проти нього, заслухавши пояснення представників сторін, суд встановив наступне.

Відповідно до пункту 1 частини 1 статті 19 КАС України, юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема, спорах фізичних чи юридичних осіб із суб`єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи індивідуальних актів), дій чи бездіяльності, крім випадків, коли для розгляду таких спорів законом встановлено інший порядок судового провадження.

Вжитий у цій процесуальній нормі термін суб`єкт владних повноважень означає орган державної влади, орган місцевого самоврядування, їх посадова чи службова особа, інший суб`єкт при здійсненні ними публічно-владних управлінських функцій на підставі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, або наданні адміністративних послуг (пункт 7 частини 1 статті 4 КАС).

Отже, до компетенції адміністративних судів належать спори фізичних чи юридичних осіб з органом державної влади, органом місцевого самоврядування, їх посадової чи службової особи, іншого суб`єкту при здійсненні ними публічно-владних управлінських функцій на підставі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, або наданні адміністративних послуг, предметом яких є перевірка законності рішень, дій чи бездіяльності цих органів (осіб), відповідно, прийнятих або вчинених ними при здійсненні владних управлінських функцій.

Поряд з цим, суд зазначає, що визначальним принципом здійснення правосуддя в адміністративних справах є принцип офіційного з`ясування всіх обставин у справі й обов`язок суб`єкта владних повноважень доказувати правомірність своїх дій чи рішень, на відміну від визначального принципу цивільного судочинства, який полягає у змагальності сторін, суд, який розглянув справу, не віднесену до його юрисдикції, не може вважатися судом, встановленим законом у розумінні частини першої статті 6 Конвенції.

Суд звертає увагу, що згідно з частиною 1 статті 19 ЦПК України суди розглядають у порядку цивільного судочинства справи, що виникають з цивільних, земельних, трудових, сімейних, житлових та інших правовідносин, крім справ, розгляд яких здійснюється в порядку іншого судочинства.

Європейський суд з прав людини у рішенні від 12.10.1978 у справі "Zand v. Austria" вказав, що словосполучення "встановлений законом" поширюється не лише на правову основу самого існування "суду"", але й на дотримання таким судом певних норм, які регулюють його діяльність. Поняття "суд, встановлений законом" у частині першій статті 6 Конвенції передбачає "усю організаційну структуру судів, включно з питаннями, що належать до юрисдикції певних категорій судів ". З огляду на це не вважається "судом, встановленим законом" орган, котрий, не маючи юрисдикції, судить осіб на підставі практики, яка не передбачена законом.

Таким чином, у разі виникнення спору, який стосується прийняття суб`єктом владних повноважень рішення про набуття фізичною особою права користування земельною ділянкою, такий спір має вирішуватися у порядку цивільної юрисдикції, оскільки виникає спір про право цивільне.

Як вбачається зі змісту позовних вимог, позивач звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з позовною заявою до державного реєстратора Департаменту реєстрації Харківської міської ради, в якій просить суд:

- визнати протиправними дії державного реєстратора Департаменту реєстрації Харківської міської ради Хаткевич І.І, під час проведення державної реєстрації договору оренди землі б/н від 23.05.2018 між ОСОБА_2 та Фермерським господарством Гниличанська Нива .

Позивач звертаючись із зазначеною позовною вимогою, мотивуючи своє звернення до суду тим, що між позивачем та ОСОБА_3 існував договір оренди на цю саме земельну ділянку від 15.07.2004 року, а тому під час державної реєстрації речових прав на нерухоме майно відповідач, начебто, допустив порушення прав позивача.

Отже, наслідки вирішення адміністративної справи № 520/3012/19 безпосередньо впливають на зміст і стан речових прав на земельну ділянку третіх осіб, що вказує на приватно-правовий характер зазначеного спору.

За таких обставин суд погоджується із доводами заявленого стороною відповідача клопотання, оскільки питання визначення належного користувача земельної ділянки та питання правомірності цивільно-правової угоди, на підставі якої відбулися реєстраційні дії, обов`язково постане перед судом у випадку вирішення спору по суті.

Скасування рішення державного реєстратора прав на нерухоме майно з проведення реєстраційних дій за договорами оренди землі, обов`язково будуть впливати на майнові права тієї юридичної особи, щодо якої ці реєстраційні дії будуть скасовані.

Згідно з висновками Великої Палати Верховного Суду, викладеними у постанові від 4 вересня 2018 року у справі № 823/2042/16, якщо позивач не був заявником стосовно оскаржуваних ним реєстраційних дій, які були вчинені за заявою іншої особи, такий спір є спором про цивільне-право незалежно від того, чи здійснено державну реєстрацію прав на нерухоме майно з дотриманням державним реєстратором вимог законодавства та чи заявляються, окрім вимог про скасування оспорюваного рішення, запису в Державному реєстрі прав, також вимоги про визнання недійсними правочинів, на підставі яких прийнято оспорене рішення, здійснено оспорений засіб.

З огляду на приписи статті 19 ЦПК, а також на вищевикладені висновки, яких дійшла Велика Палата Верховного Суду, зазначена справа має розглядатися в порядку цивільного судочинства.

Отже, зі змісту позовних вимог вбачається, що предметом даного позову є захист прав та інтересів позивача шляхом скасування рішення відповідача про реєстрацію права за іншою особою користування спірною земельною ділянкою, тобто у даному випадку виник спір про право, який не відноситься до юрисдикції адміністративного суду та підлягає розгляду в порядку цивільного судочинства.

У відповідності до ч. 1 ст. 238 КАС України, суд закриває провадження у справі якщо справу не належить розглядати в порядку адміністративного судочинства.

Згідно ч. 1 ст. 239 КАС України, якщо провадження у справі закривається з підстави, встановленої пунктом 1 частини першої статті 238 цього Кодексу, суд повинен роз`яснити позивачеві, до юрисдикції якого суду віднесено розгляд таких справ.

Роз`яснити позивачу, що розгляд та вирішення даної справи віднесено до юрисдикції відповідного цивільного суду в порядку цивільного судочинства України.

На підставі вищевикладеного та керуючись ст.ст.4-12, 166, 189, 238, 239, 243, 247, 248, 256, 294, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

У Х В А Л И В:

Клопотання представника відповідача про закриття провадження у справі за адміністративним позовом Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Агрофірма ім. Т.Г. Шевченка" до Державного реєстратора Департаменту реєстрації Харківської міської ради Харківської області Хаткевич Інги Іванівни про визнання дій протиправними - задовольнити.

Закрити провадження у справі № 520/3012/19 за адміністративним позовом Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Агрофірма ім. Т.Г. Шевченка" до Державного реєстратора Департаменту реєстрації Харківської міської ради Харківської області Хаткевич Інги Іванівни про визнання дій протиправними.

Роз`яснити позивачу, що він має право звернутись із відповідним позовом до місцевого загального суду в порядку цивільного судочинства.

Ухвала набирає законної сили негайно після її проголошення, якщо інше не передбачено цим Кодексом. Ухвала, постановлена судом поза межами судового засідання або в судовому засіданні у разі неявки всіх учасників справи, під час розгляду справи в письмовому провадженні, набирає законної сили з моменту її підписання суддею (суддями).

Ухвала може бути оскаржена в апеляційному порядку до Другого апеляційного адміністративного суду через Харківський окружний адміністративний суд до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно - телекомунікаційної системи шляхом подачі апеляційної скарги протягом п`ятнадцяти днів з дня її проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини ухвали суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повний текст ухвали виготовлений 23 травня 2019 року.

Суддя Шляхова О.М.

СудХарківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення21.05.2019
Оприлюднено24.05.2019
Номер документу81916461
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —520/3012/19

Ухвала від 15.01.2020

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Кухар М.Д.

Ухвала від 15.01.2020

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Кухар М.Д.

Ухвала від 09.01.2020

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Кухар М.Д.

Ухвала від 09.10.2019

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Кухар М.Д.

Постанова від 01.08.2019

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Мельнікова Л.В.

Постанова від 01.08.2019

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Мельнікова Л.В.

Ухвала від 11.06.2019

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Мельнікова Л.В.

Ухвала від 11.06.2019

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Мельнікова Л.В.

Ухвала від 21.05.2019

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Шляхова О.М.

Ухвала від 21.05.2019

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Шляхова О.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні