ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
24 травня 2019 року м. Житомир справа № 240/166/19
категорія 112010201
Житомирський окружний адміністративний суд у складі:
судді Панкеєвої В.А.,
розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області, третя особа - ІНФОРМАЦІЯ_1 про визнання дій протиправними, зобов`язання здійснити перерахунок та виплату пенсії,
встановив:
ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом, в якому просить:
- визнати протиправними дії відповідача щодо відмови у перерахунку і виплаті пенсії з урахуванням у складі грошового забезпечення, з якого призначається пенсія, фактично отриманих мною сум щомісячної додаткової грошової винагороди згідно постанови Кабінету Міністрів України від 22.09.2010 № 889, грошової допомоги для оздоровлення, одноразових премій, матеріальної допомоги для вирішення соціально-побутових питань, індексації грошового забезпечення, винагороди за участь в АТО, з яких було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за період з жовтня 2015 року по серпень 2017 року включно, згідно довідки військової частини НОМЕР_1 від 05.11.2018 № 860 та довідки військової частини НОМЕР_2 від 22.10.2018 № 491/фес;
- зобов`язати відповідача здійснити перерахунок та виплату призначеної йому пенсії за період з 20.11.2017, з урахуванням у складі його грошового забезпечення, з якого призначається пенсія, фактично отриманих мною сум щомісячної додаткової грошової винагороди згідно постанови Кабінету Міністрів України від 22.09.2010 № 889, грошової допомоги для оздоровлення, одноразових премій, матеріальної допомоги для вирішення соціально-побутових питань, індексації грошового забезпечення, винагороди за участь в АТО, з яких було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за період з жовтня 2015 року по серпень 2017 року включно, згідно довідки військової частини НОМЕР_1 від 05.11.2018 № 860 та довідки військової частини НОМЕР_2 від 22.10.2018 № 491/фес.
В обґрунтування позову зазначено, що позивач проходив військову службу в Збройних Силах України у військовій частині НОМЕР_2 (далі - в/ч НОМЕР_2 ) на посаді начальника першого польового вузла зв`язку. Наказом Командувача Сухопутних військ Збройних Сил України від 20.06.2017 № 181 був звільнений з військової служби у запас. З 14.09.2017 Головним управлінням Пенсійного фонду України в Житомирській області була призначена пенсія по інвалідності відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб". При призначенні пенсії не були враховані додаткові види грошового забезпечення та премії з яких оплачено єдиний соціальний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування. У подальшому позивач звернувся до Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області із заявою про перерахунок та виплату призначеної пенсії. Вважає, відмову відповідача у перерахунку пенсії протиправною, необґрунтованою та такою, що суперечить нормам законодавства, що регулюють спірні правовідносини.
Ухвалою судді Житомирського окружного адміністративного суду від 16 січня 2019 року відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без проведення судового засідання та виклику (повідомлення) учасників справи.
31 січня 2019 року до відділу документального забезпечення суду у строк та в порядку, визначеному частиною першою статті 261 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) надійшов відзив на позовну заяву. В обґрунтування якого відповідач зазначив, що підстав для перерахунку пенсії по довідці військової частини НОМЕР_2 від 22.10.2018 №491/фес та довідці військової частини НОМЕР_1 від 05.11.2018 №860 не має, а тому у задоволенні позовних вимог просять відмовити за безпідставністю.
Ухвалою Житомирського окружного адміністративного суду від 13.02.2019 по вказаній справі зупинено провадження до набрання чинності рішенням Верховного Суду у зразковій справі № Пз/9901/1368/17.
Ухвалою суду від 16.05.2019 поновлено провадження у справі у зв`язку з набранням чинності рішенням Верховного Суду.
Зважаючи на незначну складність справи, суд вважає за необхідне розглянути її в порядку п.2 ч.1 ст.263 Кодексу адміністративного судочинства України.
У відповідності до частини четвертої статті 243 КАС України судове рішення, постановлене у письмовому провадженні, повинно бути складено у повному обсязі не пізніше закінчення встановлених цим Кодексом строків розгляду відповідної справи, заяви або клопотання.
Згідно з частиною 5 статті 250 КАС України датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.
Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов наступних висновків.
Як встановлено судом, наказом Командувача Сухопутних військ Збройних Сил України від 20.06.2017 № 181 позивач був звільнений з військової служби у запас. Наказом командира в/ч НОМЕР_2 від 13.09.2017 № 194 виключений зі списків особового складу з 13.09.2017 (а.с.18).
ОСОБА_1 з 14.09.2017 призначено пенсію на підставі Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" від 09.04.1992№ 2262-XII (далі - Закон № 2262-XII).
Довідкою військової частини НОМЕР_1 від 05.11.2018 № 860 визначено які щомісячні додаткові види грошового забезпечення нараховувались позивачу з жовтня 2015 року по лютий 2017 року, і з яких сплачено страхові внески на загальнообов`язкове пенсійне страхування (а.с.14).
Довідкою військової частини НОМЕР_2 від 22.10.2018 №491/фес встановлено додаткові види грошового забезпечення, що нараховувались позивачу з березня 2017 року по вересень 2017 року (а.с.15).
Головне управління Пенсійного фонду України в Житомирській області листом від 23.11.2018 №Ч-4833 повідомило позивачу, що його звернення розглянуто відповідно до Закону України "Про звернення громадян". Вказано, що пенсія призначена з додержанням нормативних актів. Законних підстав для врахування до складу грошового забезпечення додаткових видів грошового забезпечення не встановлено (а.с.16-17).
Не погоджуючись з відмовою відповідача, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.
Відповідно до ч.3 ст.46 Конституції України визначено, що пенсії, інші види соціальних виплат та допомоги, що є основним джерелом існування, мають забезпечувати рівень життя, не нижчий від прожиткового мінімуму, встановленого законом.
Абзац перший преамбули Закону № 2262-XII визначає умови, норми і порядок пенсійного забезпечення громадян України із числа осіб, які перебували на військовій службі, службі в органах внутрішніх справ, Національній поліції, державній пожежній охороні, Державній службі спеціального зв`язку та захисту інформації України, органах і підрозділах цивільного захисту, податковій міліції чи Державній кримінально-виконавчій службі України, та деяких інших осіб, які мають право на пенсію за цим Законом.
Відповідно до ч.2 ст.51 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" перерахунок пенсій, призначених особам офіцерського складу провадиться з першого числа місяця, що йде за місяцем, в якому настали обставини, що тягнуть за собою зміну розміру пенсії.
Приписами ч.3 ст.43 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" пенсії особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей обчислюються з розміру грошового забезпечення, враховуючи відповідні оклади за посадою, військовим (спеціальним) званням, процентну надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до статті 9 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" від 20.12.1991 № 2011-XII (далі - Закон № 2011-XII), до складу грошового забезпечення входять: посадовий оклад, оклад за військовим званням; щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премія); одноразові додаткові види грошового забезпечення.
Приписами ч.1 ст.10-1 Закону № 2011-XII гарантовано право військовослужбовців, крім військовослужбовців строкової служби, на щорічну основну відпустку із збереженням грошового, матеріального забезпечення та наданням допомоги на оздоровлення у розмірі місячного грошового забезпечення.
Згідно з ч.2 ст.9 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" до складу грошового забезпечення входять: посадовий оклад, оклад за військовим званням; щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премія); одноразові додаткові види грошового забезпечення.
Отже, до складу грошового забезпечення військовослужбовця входять основні види грошового забезпечення, щомісячні додаткові види грошового забезпечення та одноразові додаткові види грошового забезпечення.
Згідно з ч.3 ст.63 Закону №2262-ХІІ перерахунок пенсій особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ України (міліції), які мають право на пенсійне забезпечення або одержують пенсію на умовах цього Закону, здійснюється з урахуванням видів грошового забезпечення, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством для поліцейських.
Аналіз норм чинного законодавства дозволяє зробити висновок, що визначення видів грошового забезпечення військовослужбовців, які враховуються як при призначенні пенсій, так і при перерахунку раніше призначених пенсій має бути однаковим.
Серед переліку складових грошового забезпечення, з розміру якого обчислюється пенсія, наведених у ч.3 ст.43 Закону №2262-ХІІ, відсутні одноразові додаткові види грошового забезпечення.
Отже, твердження позивача, щодо необхідності включення до складу грошового забезпечення з якого призначається пенсія грошової допомоги на оздоровлення є хибними, оскільки до такого переліку такий вид не входить.
З постанови Кабінету Міністрів України від 22.09.2010 № 889, якою вирішено питання грошового забезпечення військовослужбовців, Наказів Міноборони від 15.11.2010 № 595, від 24.10.2016 № 550 вбачається, що передбачена ними винагорода є додатковим видом грошового забезпечення та носить щомісячний характер, а тому, згідно ч.3 ст.43 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", 7 Постанови Кабінету Міністрів України "Про порядок обчислення вислуги років, призначення та виплати пенсій і грошової допомоги особам офіцерського складу, прапорщикам, мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ, поліцейським та членам їхніх сімей" №393 від 17.07.1992, повинна ураховуватись при обчисленні пенсії.
Матеріальна допомога для вирішення соціально-побутових питань та одноразові премії є одноразовими додатковими видами грошового забезпечення, а тому не повинні враховуватись при призначенні пенсії.
Аналогічна правова позиція викладена в постанові Великої Палати Верховного Суду від 06.02.2019 у справі № 522/2738/17, а згідно ч.5 ст.242 КАС України, при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
Таким чином, при обчисленні пенсії звільненим військовослужбовцям враховуються оклади за посадою, військовим званням, відсоткова надбавка за вислугу років у розмірах, установлених за останньою штатною посадою, займаною перед звільненням, щомісячні додаткові види грошового забезпечення, премії і не передбачене врахування інших видів грошового забезпечення, які є одноразовими.
Факт сплати єдиного внеску не є безумовною підставою для включення виплати, з якої цей внесок утримано, до грошового забезпечення, з розміру якого обчислюється пенсія, та має значення лише для включення до цього грошового забезпечення його видів з переліку, визначеного ст.43 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб".
Як вбачається з довідок військової частини НОМЕР_1 від 05.11.2018 № 860 та військової частини НОМЕР_2 від 22.10.2018 № 491/фес, позивачу в період з жовтня 2015 року по серпень 2017 року були нараховані та сплачені, крім іншого, щомісячна додаткова грошова винагорода в загальній сумі 98825,86 грн, в період за грудень 2015 року, лютий-березень 2016 року винагорода за участь в АТО в загальній сумі 12352,37 грн, в період з жовтня по грудень 2015 року індексацію в загальній сумі 2392,73 грн. Із зазначених сум сплачений єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування.
Щомісячну грошову винагороду позивач щомісяця отримував протягом 24 календарних місяців перед звільненням.
Пунктом 1 постанови Кабінету Міністрів України від 22.09.2010 № 889 "Питання грошового забезпечення окремих категорій військовослужбовців Збройних Сил, Державної прикордонної служби, Національної гвардії, Служби зовнішньої розвідки та осіб начальницького складу органів і підрозділів цивільного захисту Державної служби з надзвичайних ситуацій" установлена щомісячна додаткова грошова винагорода. Відповідно до п.2 вказаної постанови граничні розміри, порядок та умови виплати щомісячної додаткової грошової винагороди, передбаченої пунктом 1 цієї постанови, визначаються Міністерством оборони, Міністерством внутрішніх справ, Адміністрацією Державної прикордонної служби, Службою зовнішньої розвідки за погодженням з Міністерством соціальної політики і Міністерством фінансів у межах затвердженого фонду грошового забезпечення.
На виконання цієї постанови були видані Накази Міноборони від 15.11.2010 № 595, від 24.10.2016 № 550 "Про затвердження Інструкції про розміри і порядок виплати щомісячної додаткової грошової винагороди військовослужбовцям Збройних Сил України".
Пунктом 8 Інструкцій, затверджених Наказами Міноборони від 15.11.2010 № 595, від 24.10.2016 № 550 встановлено, що винагорода не включається до складу грошового забезпечення, з якого здійснюється обчислення одноразових додаткових видів грошового забезпечення.
Аналіз даної норми свідчить про те, що щомісячна додаткова грошова винагорода включається до складу грошового забезпечення за винятком, коли обчислюються одноразові додаткові види грошового забезпечення.
Щодо винагороди за безпосередню участь в АТО, яка виплачувалась позивачу відповідно до постанови Кабінету Міністрів України "Про особливості виплати винагород військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу в особливий період та під час проведення антитерористичних операцій" №24 від 31.01.2015, Порядку та умов виплати винагород військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу та резервістам, механізм підтвердження виконання окремих завдань під час безпосередньої участі у воєнних конфліктах чи антитерористичній операції, інших заходах в умовах особливого періоду, затверджених наказом Міністерства оборони України від 02.02.2015 № 49, Постанови Кабінету Міністрів України "Деякі питання грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та поліцейських" № 18 від 20.01.2016, Інструкції про розміри і порядок виплати винагороди військовослужбовцям Збройних Сил України та Державної спеціальної служби транспорту за безпосередню участь у воєнних конфліктах, в заходах із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації чи в антитерористичній операції, інших заходах в умовах особливого періоду, затвердженої наказом Міністерства оборони України від 10.02.2016 № 67, то згідно цих нормативних актів, вказана винагорода виплачується за безпосередню участь у воєнних конфліктах чи антитерористичній операції, інших заходах в умовах особливого періоду, розмір її залежить від часу такої участі, вона виплачується також під час безперервного перебування на стаціонарному лікуванні в закладах охорони здоров`я (у тому числі закордонних та за час переміщення з одного лікарняного закладу охорони здоров`я до іншого) після отриманих під час безпосередньої участі у воєнних конфліктах, заходах ЗНБО чи в АТО, інших заходах в умовах особливого періоду поранень (контузії, травми, каліцтва), психічних та поведінкових розладів.
Таким чином названа грошова винагорода відноситься до складу грошового забезпечення осіб, які приймають участь в АТО постійно з часу її запровадження, і має щомісячний характер.
Аналогічного правового висновку дійшов Верховний Суд у постановах від 26.06.2018 (справа № 420/1232/16-а), від 30.11.2018 (справа № 415/6132/16-а).
З приводу включення індексації грошового забезпечення до пенсії позивача суд зазначає наступне.
Правові, економічні та організаційні основи підтримання купівельної спроможності населення України в умовах зростання цін з метою дотримання встановлених Конституцією України гарантій щодо забезпечення достатнього життєвого рівня населення України регульовано Законом України "Про індексацію грошових доходів населення".
Згідно статті 1 вказаного Закону індексація грошових доходів населення - встановлений законами та іншими нормативно-правовими актами України механізм підвищення грошових доходів населення, що дає можливість частково або повністю відшкодовувати подорожчання споживчих товарів і послуг.
Статтею 2 цього Закону передбачено, що індексації підлягають грошові доходи громадян, одержані ними в гривнях на території України і які не мають разового характеру, зокрема оплата праці (грошове забезпечення).
Отже, індексація грошового забезпечення є однією із основних державних гарантій, спрямованою на підтримання купівельної спроможності населення України шляхом підвищення грошових доходів населення, що дає можливість частково або повністю відшкодовувати подорожчання споживчих товарів і послуг. При цьому проведення індексації у зв`язку зі зростанням споживчих цін (інфляцією) є обов`язковим для всіх юридичних осіб - роботодавців, незалежно від форми власності та виду юридичної особи.
Суд виходить з того, що індексація має спеціальний статус виплати з боку держави у формі відшкодування знецінення грошових доходів громадян, зокрема, пенсії, стипендії; оплати праці (грошового забезпечення), які мають систематичний характер, а тому, індексація є невід`ємною складовою частиною сум, для розрахунку пенсії військовослужбовцям.
Враховуючи, що індексація грошового забезпечення має систематичний (щомісячний) характер, а її правова природа полягає у підтриманні купівельної спроможності рівня заробітної плати (грошового забезпечення) внаслідок її знецінення через подорожчання споживчих товарів і послуг, а тому вона має бути врахована у складі грошового забезпечення військовослужбовців для розрахунку пенсії за вислугу років, що забезпечує дотримання пенсійних прав осіб, звільнених з військової служби, як складової конституційного права на соціальний захист.
Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду у справі №522/9659/16-а від 15 квітня 2019 року.
Враховуючи вищевикладене, на час призначення пенсії позивач мав право на включення до складу його грошового забезпечення, з якого обчислюється пенсія, отримуваної ним щомісячної додаткової грошової винагороди, індексації грошового забезпечення та винагороди за участь в АТО, у зв`язку з чим управління ПФУ протиправно відмовило у проведенні перерахунку розміру пенсії.
З урахуванням наведених обставин суд вважає за необхідне зобов`язати відповідача провести з 14.09.2017 перерахунок та виплату призначеної ОСОБА_1 пенсії з урахуванням у складі його грошового забезпечення, з якого призначається пенсія, фактично отриманих ним сум щомісячної додаткової грошової винагороди, індексації грошового забезпечення та винагороди за участь в АТО.
Частиною 1 та 2 статті 77 КАС України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Приписами статті 90 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
З огляду на наведене, з урахуванням встановлених обставин справи, позов ОСОБА_1 підлягає задоволенню в частині.
На підставі викладеного, керуючись статтями 242-246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
вирішив:
Позов задовольнити частково.
Визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області (вул.Ольжича,7, м.Житомир, 10003, код 13559341) щодо відмови у перерахунку та виплаті ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , інд. код НОМЕР_3 ) пенсії з урахуванням у складі його грошового забезпечення, з якого призначається пенсія, фактично отриманих ним сум щомісячної додаткової грошової винагороди, індексації грошового забезпечення, винагороди за участь в АТО за період з жовтня 2015 року по серпень 2017 року включно, згідно довідки військової частини НОМЕР_1 від 05.11.2018 № 860 та довідки військової частини НОМЕР_2 від 22.10.2018 № 491/фес.
Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Житомирській області провести з 14.09.2017 перерахунок та виплату призначеної ОСОБА_1 пенсії з урахуванням у складі його грошового забезпечення, з якого призначається пенсія, фактично отриманих ним сум щомісячної додаткової грошової винагороди, індексації грошового забезпечення, винагороди за участь в АТО за період з жовтня 2015 року по серпень 2017 року включно, згідно довідки військової частини НОМЕР_1 від 05.11.2018 № 860 та довідки військової частини НОМЕР_2 від 22.10.2018 № 491/фес.
В решті позовних вимог відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Рішення суду може бути оскаржене до Сьомого апеляційного адміністративного суду через Житомирський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя В.А. Панкеєва
Суд | Житомирський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 23.05.2019 |
Оприлюднено | 15.09.2022 |
Номер документу | 81975565 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них осіб, звільнених з публічної служби |
Кримінальне
Амур-Нижньодніпровський районний суд м.Дніпропетровська
МАШКІНА Н. В.
Кримінальне
Амур-Нижньодніпровський районний суд м.Дніпропетровська
МАШКІНА Н. В.
Кримінальне
Амур-Нижньодніпровський районний суд м.Дніпропетровська
МАШКІНА Н. В.
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Панкеєва Вікторія Анатоліївна
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Панкеєва Вікторія Анатоліївна
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Панкеєва Вікторія Анатоліївна
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Панкеєва Вікторія Анатоліївна
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Панкеєва Вікторія Анатоліївна
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Панкеєва Вікторія Анатоліївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні