ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
справа №1.380.2019.001435
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
16 травня 2019 року м.Львів
Львівський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Клименко О.М., за участю секретаря судового засідання Надич М.О., та сторін і інших осіб, які беруть участь у справі:
позивача: представники - Шепель Т.В., Саманар А.Д.
відповідача: представник - Устименко Н.П.
розглянувши у відкритому судовому засіданні у загальному позовному провадженні адміністративну справу за позовом Рудненської селищної виборчої комісії м. Львова Львівської області до Рудненської селищної ради Залізничного району м. Львова про визнання протиправною бездіяльність, зобов`язання вчинити дії, -
ВСТАНОВИВ:
Позивач - Рудненська селищна виборча комісія м. Львова Львівської області звернулася до Львівського окружного адміністративного суду із позовом до Рудненської селищної ради Залізничного району м. Львова (Відповідач), в якому із урахуванням заяви про збільшення позовних вимог від 18.04.2019 року, просить:
- прийняти дану позовну заяву до розгляду в порядку та в строки, встановлені ст. 275 КАС України, та без сплати судового збору, про що постановити ухвалу;
- визнати бездіяльність Рудненської селищної ради Залізничного району м. Львова щодо ненадания доступу Рудненській селищній виборчій комісії м. Львова Львівської області до архівних документів з виборів депутатів Рудненської селищної ради Залізничного району м. Львова, які відбулися 25 жовтня 2015 р., а саме: протоколів Рудненської селищної виборчої комісії м. Львова Львівської області про підсумки голосування - 1 том, 62 арк., протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців - 1 том, 84 арк., списки виборців - протиправною;
- постановити рішення, яким задовольнити дану позовну заяву та зобов`язати Рудненську селищну раду Залізничного району м. Львова забезпечити доступ Рудненській селищній виборчій комісії м. Львова Львівської області до архівних документів з виборів депутатів Рудненської селищної ради Залізничного району Львова, які відбулися 25 жовтня 2015 року, а саме: протоколів Рудненської селищної виборчої комісії м. Львова Львівської області про підсумки голосування - 1 том, 62 арк., протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців - 1 том, 84 арк., списки виборців;
- допустити негайне виконання судового рішення.
Крім цього, представником позивача в судовому засідання 16.05.2019 року подано клопотання, в якому просить встановити строк, спосіб і порядок виконання судового рішення при винесенні судового рішення та встановити строк подання звіту про виконання судового рішення для відповідача - Рудненської селищної ради Залізничного району м. Львова.
Свої вимоги позивач обґрунтовує тим, що на виконання вимог ст. 39 Закону України Про статус депутатів місцевих рад позивач, на наступний день після отримання повідомлення від офіційного представника ініціативної групи, а саме 19 березня 2019 року, направив письмове повідомлення депутату Рудненської селищної ради Залізничного району м. Львова Турчин Х.С. про отримання повідомлення від офіційного представника ініціативної групи щодо проведення зборів виборців, на яких було прийнято рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата.
В свою чергу, 19 березня 2019 року позивач звернувся до Секретаря Рудненської селищної ради Залізничного району м. Львова Бутрака А. про надання доступу до архівних документів з виборів депутатів Рудненської селищної ради Залізничного району м. Львова, які відбулися 25 жовтня 2015 р.
22 березня 2019 року Рудненська селищна рада Залізничного району м. Львова надала відповідь, в якій повідомила, що відповідно до ч. 5 ст. 101 Закону України Про місцеві вибори місцеві державні архівні установи забезпечують доступ до виборчої документації з місцевих виборів у порядку, встановленому законодавством України. Даний Порядок затверджений Наказом Міністерства юстиції України Про затвердження Порядку доступу до виборчої документації тимчасового строку зберігання від 13.05.2015 р. №647/5, відповідно до положень якого не передбачено доступ виборчої комісії до виборчої документації у зв`язку з повідомленням офіційного представника ініціативи групи про проведення зборів, на яких було прийнято рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата виборчого округу за народною ініціативою.
Позивач вважає таку відмову у доступі до виборчої документації та наведені причини у відповіді Рудненської селищної ради Залізничного району м. Львова від 22.03.2019 р. №294, як незаконні та необґрунтовані діючим законодавством, оскільки з огляду на зміст положень Порядку доступу до виборчої документа тимчасового строку зберігання не вбачається обмеження щодо надання доступу виборчої комісії до виборчої документації у зв`язку з повідомленням офіційного представника ініціативної групи про проведення зборів, на яких було прийнято рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата виборчого округу за народною ініціативою.
Також зазначив, що своїм Листом від 22 березня 2019 року №294 Рудненська селищна рада Залізничного району м. Львова фактично допускає бездіяльність, чим самим перешкоджає виконанню позивачем вимог ст. 41 Закону України Про статус депутатів місцевих рад та п. 4 Прикінцевих та перехідних положень Закону України Про місцеві вибори , а тому порушує законодавство про вибори.
Саме тому просить визнати протиправною таку бездіяльність Рудненської селищної ради Залізничного району м. Львова та зобов`язати забезпечити доступ Рудненській селищній виборчій комісії м. Львова Львівської області до архівних документів з виборів депутатів Рудненської селищної ради Залізничного району м. Львова, які відбулися 25 жовтня 2015 року.
На думку позивача, позовна заява підлягає розгляду в порядку, передбаченому ст. 273 та ст. 275 Кодексу адміністративного судочинства України, а рішення прийняте за наслідками розгляду справи слід звернути до негайного виконання.
22.04.2019 року позивач подав відповідь на відзив, у якому вказав, що позивачем 30 березня 2019 року було проведено засідання Рудненської селищної виборчої комісії м. Львова Львівської області, на якому було присутні всього 18 членів комісії, про що складено протокол №1. Згідно з Протоколом №1 від 30.03.2019 р. Голова виборчої комісії ствердила, що листи до Залізничного ВП ГУНП у Львівській області за №11 від 29.03.2019 р. та відділу Державного реєстру виборців за №12 від 29.03.2019 р. були вручені, про що є відмітка на цих листах.
Щодо доводів відповідача про надання відповіді № 354 від 05 квітня 2019 року, позивач вказав, що позовна заява була подана до суду 28 березня 2019 року, провадження по справі відкрито 05.04.2019 року, а отже позивач на дату звернення до суду не мав можливості ознайомитися з листом відповідача.
Щодо суті відповіді відповідача у листі № 354 від 05 квітня 2019 року позивач зазначив, що у своїй останній відповіді № 354 від 05 квітня 2019 року відповідач вже не відмовляє в доступі до архівної документації, як про то йшла мова у листі Рудненської селищної ради Залізничного району м. Львова від 22.03.2019 р. №294, а зазначає, що надасть доступ до виборчої документації з виборів депутатів Рудненської селищної ради, які відбулися 25.10.2015 р., в порядку встановленому Порядком доступу до виборчої документації тимчасового строку зберігання , затвердженого Наказом Міністерства юстиції України від 13.05.2015 р. №647/5, Рудненській селищній виборчій комісії на засіданні, на якому будуть залучені органи ведення державного реєстру виборців та правоохоронні органи, що передбачено ч. 3 ст. 41 Закону України Про статус депутатів місцевих рад .
І вкотре позивач наголосив, що Порядком доступу до виборчої документації тимчасового строку зберігання не передбачено обмеження для доступу до такої документації. Окремо звернув увагу суду на Постанову Центральної виборчої комісії від 26 січня 2017 року № 13.
Представники позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримали повністю, просили позов та клопотання про встановлення судового контролю задоволити.
Відповідач у поданому на позовну заяву відзиві проти позову заперечив з підстав, що 19.03.2019 р. голова Рудненської селищної виборчої комісії ОСОБА_1 звернулась до Рудненської селищної ради із заявою щодо надання доступу до архівних документів з виборів депутатів Рудненської селищної ради, які відбулись 25.10.2015 р., у зв`язку із повідомленням офіційного представника ініціативної групи про проведення зборів виборців 17.03.2019 р. у приміщенні Народного дому, на якому було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата виборчого округу №16 Рудненської селищної ради ОСОБА_2 за народною ініціативою.
22.03.2019 р. Рудненською селищною радою було надано відповідь, у якій було зазначено, що відповідно до ч.5 ст.101 Закону України Про місцеві вибори місцеві державні архівні установи забезпечують доступ до виборчої документації місцевих виборів у порядку, встановленому законодавством Україні Порядком доступу до виборчої документації тимчасового строку зберігання затвердженого Наказом міністерства юстиції України 13.05.2015 № 674/5, не передбачено доступ виборчої комісії до виборчої документації, у зв`язку із повідомленням офіційного представника ініціативної групи про проведення зборів, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата виборчого округу за народною ініціативою.
Зазначає, що 22.03.2019 р. голова Рудненської селищної виборчої комісії ОСОБА_1 звернулась до Рудненської селищної ради із заявою щодо забезпечення доступу до виборчої документації з місцевих виборів на підставі п.3 Порядку доступу до виборчої документації тимчасового строку зберігання затвердженого Наказом міністерства юстиції України 13.05.2015 № 674/5, та відповідно до п.1 ч.40 Закону України Про статус депутатів місцевих рад .
05.04.2019 р. Рудненською селищною радою було повідомлено голову Рудненської селищної виборчої комісії ОСОБА_1 про те, що Рудненська селищна рада надасть доступ до виборчої документації з виборів депутатів Рудненської селищної ради, які відбулися 25.10.2015 р. в порядку встановленому Порядком доступу до виборчої документації тимчасового строку зберігання затвердженого Наказом міністерства юстиції України 13.05.2015 № 674/5, Рудненській селищній виборчій комісії на засідання, на якому будуть залучені органи ведення Державного реєстру виборців та правоохоронні органи, що передбачено ч. 3 ст.41 Закону України Про статус депутатів місцевих рад .
Проте, голова Рудненської селищної виборчої комісії ОСОБА_1 не скликає засідання комісії із залученням органів ведення Державного реєстру виборців для здійснення перевірки достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах, та із залученням правоохоронних органів - для вибіркової перевірки підписів.
Також 07.05.2019 року подано заперечення, в якому відповідач зазначає, що голова Рудненської селищної виборчої комісії ОСОБА_1 лише направила листи, та не скликала засідання комісії на якому були присутні представники Залізничного ВП ГУНП у Львівській області та відділу Державного реєстру виборців.
Саме тому відповідач вважає вимоги позивача, викладені в позовній заяві необґрунтованими та такими, що задоволенню не підлягають.
Представник відповідача в судовому засіданні проти позову заперечив, просив в задоволенні позовних вимог відмовити повністю.
Згідно п. 3 ч. 3 ст. 246 КАС України, суд зазначає, що ухвалою судді від 05 квітня 2019 року відкрито провадження в адміністративній справі за правилами загального позовного провадження і призначено підготовче судове засідання. В судовому засіданні 07.05.2019 року 2019 року ухвалою суду, яка занесена в протокол судового засідання було закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті.
Суд заслухав пояснення представників позивача та відповідача, дослідив долучені до матеріалів справи письмові докази, оцінив їх в сукупності і встановив наступні фактичні обставини справи та відповідні їм правовідносини.
17 березня 2019 року на Загальних зборах виборців смт. Рудне Залізничного району м. Львова, що відбулися в приміщенні Народного дому, були проведені збори виборців виборчого округу №16 Рудненської селищної ради Залізничного району м. Львова, на яких було прийнято рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата виборчого округу №16 Рудненської селищної ради Залізничного району м. Львова ОСОБА_2 за народною ініціативою, про що у відповідності до вимог ст. 38 Закону України Про статус депутатів місцевих рад та п.4 Прикінцевих та перехідних положень Закону України Про місцеві вибори було складено Протокол зборів від 17.03.2019 р.
На виконання вимог ст. 41 Закону України Про статус депутатів місцевих рад позивач, 19 березня 2019 року звернувся до Секретаря Рудненської селищної ради Залізничного району м. Львова Бутрака А. про надання доступу до архівних документів з виборів депутатів Рудненської селищної ради Залізничного району м. Львова, які відбулися 25 жовтня 2015 р.
22 березня 2019 року Рудненська селищна рада Залізничного району м. Львова надала відповідь №294, в якій повідомила, що відповідно до ч. 5 ст. 101 Закону України Про місцеві вибори місцеві державні архівні установи забезпечують доступ до виборчої документації з місцевих виборів у порядку, встановленому законодавством України. Даний Порядок затверджений Наказом Міністерства юстиції України Про затвердження Порядку доступу до виборчої документації тимчасового строку зберігання від 13.05.2015 р. №647/5, відповідно до положень якого не передбачено доступ виборчої комісії до виборчої документації у зв`язку з повідомленням офіційного представника ініціативи групи про проведення зборів, на яких було прийнято рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата виборчого округу за народною ініціативою.
Крім цього, під час судового розгляду справи встановлено, що 05.04.2019 р. Рудненською селищною радою на звернення позивача від 22.03.2019 року було повідомлено голову Рудненської селищної виборчої комісії ОСОБА_1 про те, що Рудненська селищна рада надасть доступ до виборчої документації з виборів депутатів Рудненської селищної ради, які відбулися 25.10.2015 р. в порядку встановленому Порядком доступу до виборчої документації тимчасового строку зберігання затвердженого Наказом міністерства юстиції України 13.05.2015 № 674/5, Рудненській селищній виборчій комісії на засідання, на якому будуть залучені органи ведення Державного реєстру виборців та правоохоронні органи, що передбачено ч. 3 ст.41 Закону України Про статус депутатів місцевих рад .
Предметом спору у даній справі є відмова у доступі Рудненській селищній виборчій комісії м. Львова Львівської області до архівних документів з виборів депутатів Рудненської селищної ради Залізничного району м. Львова, які відбулися 25 жовтня 2015 року та обґрунтування причин такої відмови.
Надаючи правову оцінку відносинам, що виникли між сторонами, суд виходить з наступного.
Щодо розгляду справи за правилами, передбаченими ст. 273 та ст. 275 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), суд зазначає наступне.
§ 2 Глави 11 КАС України передбачено особливості розгляду окремих категорій термінових адміністративних справ.
Так, відповідно до ч. 1 ст. 273 КАС України, право оскаржувати рішення, дії чи бездіяльність органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, засобів масової інформації, інформаційних агентств, підприємств, установ, організацій, їхніх посадових та службових осіб, творчих працівників засобів масової інформації та інформаційних агентств, що порушують законодавство про вибори та референдум, мають виборча комісія, кандидат, партія (блок), місцева організація партії, які є суб`єктами відповідного виборчого процесу, комісія з референдуму, ініціативна група референдуму, інші суб`єкти ініціювання референдуму.
Відповідно до ч. 4 та ч. 5 цієї статті, позовну заяву може бути подано до адміністративного суду у строк, встановлений частинами шостою - сьомою статті 273 цього Кодексу. Суд вирішує адміністративні справи, визначені цією статтею, у строк, встановлений частиною одинадцятою статті 273 цього Кодексу.
Відповідно до ч. 3 ст. 94 Закону України Про місцеві вибори виборча комісія може оскаржити до суду рішення, дії чи бездіяльність, що стосується виборчого процесу, таких суб`єктів оскарження: 1) органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим, органу місцевого самоврядування, закладу, підприємства, установи, організації, їхніх посадових чи службових осіб;
Відповідно до частини першої, другої та третьої статті 11 Закону України Про місцеві вибори виборчий процес місцевих виборів (далі - виборчий процес) - це здійснення суб`єктами виборчого процесу відповідних місцевих виборів, визначеними у статті 12 цього Закону, виборчих процедур, передбачених цим Законом. Початок виборчого процесу оголошується відповідною виборчою комісією у строки та в порядку, визначені цим Законом. Виборчий процес включає такі етапи: утворення одномандатних, територіальних виборчих округів; утворення (у разі необхідності), формування складу територіальних виборчих комісій, утворення дільничних виборчих комісій; складання списків виборців, їх перевірка та уточнення; висування та реєстрація кандидатів; проведення передвиборної агітації; голосування у день виборів; підрахунок голосів виборців, установлення підсумків голосування і результатів місцевих виборів.
Аналіз наведених норм вказує, що розгляд категорії термінових справ за правилами, передбаченими ст. 273 КАС України здійснюється виключно під час виборчого процесу, який визначений часовими межами. Виборчий процес складається з відповідних стадій, які послідовно переростають одна в одну, створюючи тим самим загальний безперервний процес формування представницьких органів та обрання посадових осіб. В той час, жодні рішення щодо початку виборчого процесу з виборів депутатів Рудненської селищної ради Залізничного району м. Львова відсутні, отже спірні правовідносини виникли поза межами виборчого процесу, тому підлягають розгляду за правилами загального позовного провадження.
Оцінюючи доводи позивача та зміст відзиву відповідача щодо законних підстав для відмови у доступі до архівної документації позивачу, суд враховує наступне.
Основні засади, організацію і порядок проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів та старост визначено Законом України Про місцеві вибори від 14.07.2015 № 595-VIII (далі - Закон України № 595-VIII).
Статтею 101 вказаного Закону передбачено порядок зберігання виборчої та іншої документації і матеріальних цінностей.
Так, відповідно до частини першої статті 101 Закону України № 595-VIII, територіальна виборча комісія після офіційного оприлюднення результатів місцевих виборів передає виборчу та іншу документацію до відповідної місцевої державної архівної установи.
Згідно з Актом приймання-передачі виборчої документації Рудненської селищної виборчої комісії м. Львова Львівської області від 25 січня 2016 року Рудненська селищна виборча комісія м. Львова Львівської області в особі ОСОБА_1 здала на зберігання, а Рудненська селищна рада, в особі керуючої справами виконкому Рудненської селищної ради ОСОБА_3 , прийняла на зберігання виборчу документацію Рудненської селищної виборчої комісії м. Львова Львівської області згідно з описом.
Частиною третьою статті 101 Закону України № 595-VIII, місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування після припинення повноважень виборчих комісій зобов`язані забезпечити збереження виборчих скриньок, кабін для голосування, печаток, штампів цих комісій, методичної літератури, що їм надавалися на період виборчого процесу.
Частиною п`ятою цієї ж статті встановлено, що місцеві державні архівні установи забезпечують доступ до виборчої документації з місцевих виборів у порядку, встановленому законодавством України.
Перелік виборчої та іншої документації, що підлягає зберіганню в місцевих державних архівних установах, та порядок її передачі до цих установ визначаються Центральною виборчою комісією за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері архівної справи (частина друга стаття 101 Закону України № 595-VIII).
На виконання вимог Закону України № 595-VIII прийнято Порядок доступу до виборчої документації тимчасового строку зберігання, затверджений наказом Міністерства юстиції України від 13.05.2015 № 674/5 (далі - Порядок № 674/5), який встановлює організацію доступу до виборчої документації тимчасового строку зберігання з виборів Президента України, виборів народних депутатів України, виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів, документації всеукраїнського референдуму тимчасового строку зберігання, переданої на архівне зберігання (далі - виборча документація).
Дія цього Порядку поширюється на державні архівні установи, архівні відділи міських рад, архівні установи сільських, селищних, міських рад для централізованого тимчасового зберігання архівних документів, нагромаджених у процесі документування службових, трудових та інших правовідносин юридичних і фізичних осіб, що не належать до Національного архівного фонду (далі - архів).
Відповідно до пункту 3 Порядку № 674/5, доступ до виборчої документації надається на підставі заяви, що подається до архіву особисто або поштою, зокрема електронною.
Опрацювання виборчої документації здійснюється в присутності працівника архіву (пункт 4 Порядку № 674/5).
Згідно з пунктом 5 вказаного Порядку, якщо запитувана виборча документація містить інформацію з обмеженим доступом, для ознайомлення надається інформація, доступ до якої необмежений.
Пунктами 6 та 7 Порядку № 674/5 передбачено, що доступ народних депутатів України до виборчої документації здійснюється відповідно до положень Закону України Про статус народного депутата України , а доступ до виборчої документації під час кримінального провадження - відповідно до положень Кримінального процесуального кодексу України.
Відповідно до пункту 8 Порядку № 674/5, пакети, коробки, архівні бокси, мішки тощо, в яких зберігається виборча документація, що надходить від виборчих комісій (комісій з всеукраїнського референдуму) в опломбованому або опечатаному вигляді (виборчі бюлетені, контрольні талони виборчих бюлетенів, попередні та уточнені списки виборців, списки учасників референдуму), розпечатуються спеціально створеною комісією у складі не менше трьох осіб, про що складається акт (додаток).
У разі необхідності до складу комісії можуть залучатися представники місцевих органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування.
Після завершення опрацювання виборча документація запаковується в ті самі пакети, коробки, архівні бокси, мішки тощо, які заклеюються, засвідчуються підписами членів комісії із зазначенням дати і часу та опечатуються печаткою архіву, про що також зазначається в акті (пункт 9 Порядку № 674/5).
Відомості про розпечатування та подальше опечатування пакетів, коробок, архівних боксів, мішків тощо, в яких зберігається виборча документація, фіксуються у журналі реєстрації актів розпечатування-опечатування пакетів, коробок, архівних боксів, мішків тощо з виборчою документацією тимчасового строку зберігання (пункт 10 Порядку № 674/5).
Отже, суд констатує, що відповідно до наведених вище норм Порядку № 674/5, право доступу до виборчої документації тимчасового строку зберігання належить суб`єктам відповідного виборчого процесу та іншим визначеним чинним законодавством особам за наявності поданої до архіву заяви.
При цьому, зазначеним Порядком не передбачено обов`язок суб`єктів звернення наводити в заяві мотиви і мету ознайомлення з документами. Так само і не передбачено можливості і підстав відмови у доступі до виборчої документації тимчасового строку зберігання суб`єктам звернення.
Суд звертає увагу на те, що архівна установа, у тому числі архівні підрозділи державних органів, органів місцевого самоврядування, державних і комунальних підприємств, установ та організацій, в силу приписів статті 1 Закону України Про Національний архівний фонд та архівні установи від 24.12.1993 № 3814-XII здійснюють діяльність, пов`язану з обліком і зберіганням архівних документів, використанням відомостей, що в них містяться, та формуванням Національного архівного фонду і/або здійсненням управління, науково-дослідної та інформаційної діяльності у сфері архівної справи і діловодства. Користувач архівними документами - фізична або юридична особа, яка відповідно до законодавства ознайомлюється з архівними документами.
Таким чином, з урахуванням положень Порядку № 674/5, який визначає механізм надання доступу до спеціалізованих архівних документів - виборчої документації, архівна установа розглядає заяву про доступ до архіву без проведення аналізу обставин здійснення такого звернення, оскільки такими повноваженнями не наділена ані загальним, ані спеціальним виборчим законодавством.
Отже, з огляду на зміст положень Порядку доступу до виборчої документації тимчасового строку зберігання не вбачається обмеження щодо надання доступу виборчої комісії до виборчої документації у зв`язку із повідомленням офіційного представника ініціативної групи про проведення зборів, на яких було прийнято рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата виборчого округу за народною ініціативою, як про це зазначає відповідач у листі Рудненської селищної ради Залізничного району м. Львова від 22.03.2019 р. №294.
Щодо змісту відповіді відповідача, наданої 05.04.2019 року, що доступ до архівної документації буде надано Рудненській селищній виборчій комісії на засідання, на якому будуть залучені органи ведення Державного реєстру виборців та правоохоронні органи, що передбачено ч. 3 ст.41 Закону України Про статус депутатів місцевих рад та доводів відповідача, що голова територіальної виборчої не скликає засідання, суд зазначає наступне.
Статтею 41 Закону України Про статус депутатів місцевих рад передбачено процедуру прийняття рішення про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою.
Відповідно до частини другої цієї статті, голова, а у разі його відсутності - заступник голови, а у разі відсутності голови та його заступника - секретар територіальної виборчої комісії, не пізніше наступного дня з дня отримання підписних листів та протоколу зборів виборців, скликає засідання комісії для організації перевірки отриманих матеріалів.
На цьому засіданні територіальна виборча комісія перевіряє дотримання вимог статей 38-40 цього Закону при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, правильність оформлення підписних листів, кількість підписів, що встановлена частиною першою статті 40 цього Закону, а також із залученням органів ведення Державного реєстру виборців здійснює перевірку достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах, та із залученням правоохоронних органів - вибіркову перевірку їхніх підписів (не менше 10 відсотків від загальної кількості) у такі строки:
1) у разі відкликання депутата сільської, селищної, міської (міста районного значення) ради - протягом десяти днів з дня отримання матеріалів;
2) у разі відкликання депутата районної, міської (міста обласного значення), районної в місті ради - протягом двадцяти днів з дня отримання матеріалів;
3) у разі відкликання депутата обласної, Київської, Севастопольської міської ради - протягом тридцяти днів з дня отримання матеріалів.
Судом встановлено, що позивачем 30 березня 2019 року було проведено засідання Рудненської селищної виборчої комісії м. Львова Львівської області, на якому було присутні 18 членів комісії, про що складено протокол №1. Також до матеріалів справи долучено копії листів на адресу Залізничного ВП ГУНП у Львівській області за №11 від 29.03.19 та відділу Державного реєстру виборців за №12 від 29.03.19 із відмітками про їх отримання.
Проте, суд повторно наголошує, що Порядком 674/5 не передбачено обов`язок суб`єктів звернення наводити в заяві мотиви і мету ознайомлення з документами, а архівна установа розглядає заяву про доступ до архіву без проведення аналізу обставин здійснення такого звернення та без встановлення умов надання архівної документації, оскільки такими повноваженнями не наділена ані загальним, ані спеціальним виборчим законодавством.
Зміст відповіді відповідача, наданої 05.04.2019 року лише свідчить про бездіяльність щодо ненадання доступу позивачеві до архівних документів з виборів депутатів Рудненської селищної ради Залізничного району м. Львова, які відбулися 25 жовтня 2015 року станом на дату розгляду справи. При цьому, суд зазначає, що бездіяльність суб`єкта владних повноважень - це пасивна поведінка суб`єкта владних повноважень, яка може мати вплив на реалізацію прав, свобод та законних інтересів фізичної чи юридичної особи.
Таким чином, відмовляючи позивачу у забезпеченні доступу до виборчої документації, відповідач допустив протиправну бездіяльність в порушення норм Порядок доступу до виборчої документації тимчасового строку зберігання, затверджений наказом Міністерства юстиції України від 13.05.2015 № 674/5 та вийшов за межі своєї компетенції, пов`язаної з архівною діяльністю.
В той же час, у контексті положень частини першої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Відповідно до ч. 2 ст. 5 Кодексу адміністративного судочинства України, захист порушених прав, свобод чи інтересів особи, яка звернулася до суду, може здійснюватися судом також в інший спосіб, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
При вирішенні даної справи, суд керується принципами адміністративного судочинства, в тому числі і принципом верховенства права відповідно до якого, зокрема, людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави.
Відповідно до вимог ч. 1, п.4 ч.2 ст. 245 КАС України при вирішенні справи по суті суд може задовольнити адміністративний позов повністю або частково чи відмовити в його задоволенні повністю або частково. У разі задоволення адміністративного позову суд може прийняти рішення про визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії.
З урахуванням встановлених обставин та наведених правових положень, суд приходить до висновку про наявність підстав для визнання протиправною бездіяльність відповідача щодо ненадання доступу Рудненській селищній виборчій комісії м. Львова Львівської області до архівних документів з виборів депутатів Рудненської селищної ради Залізничного району м. Львова, які відбулися 25 жовтня 2015 року та необхідності зобов`язання відповідача відповідно до Порядку № 674/5 забезпечити такий доступ Рудненській селищній виборчій комісії м. Львова Львівської області до архівних документів з виборів депутатів Рудненської селищної ради Залізничного району м. Львова, які відбулися 25 жовтня 2015 року, а саме: протоколів Рудненської селищної виборчої комісії м. Львова Львівської області про підсумки голосування - 1 том, 62 арк., протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців - 1 том, 84 арк., списки виборців.
Стосовно позовної вимоги щодо звернення судового рішення до негайного виконання, суд зазначає, що ст. 371 КАС України наведено перелік судових рішень, які виконуються негайно, до яких рішення у даній справи не відноситься, отже і підстави для його звернення до негайного виконання у суду відсутні.
Щодо клопотання про встановлення судового контролю, суд враховує наступне.
Відповідно до ст. 372 КАС України у разі необхідності спосіб, строки і порядок виконання можуть бути визначені у самому судовому рішенні. Так само на відповідних суб`єктів владних повноважень можуть бути покладені обов`язки щодо забезпечення виконання рішення.
За змістом ч. 1 ст. 382 КАС України, суд, який ухвалив судове рішення в адміністративній справі, може зобов`язати суб`єкта владних повноважень, не на користь якого ухвалене судове рішення, подати у встановлений судом строк звіт про виконання судового рішення.
Отже, з огляду на зміст наведених процесуальних норм, КАС України встановлено право, а не обов`язок суду, який ухвалив судове рішення в адміністративній справі, зобов`язати суб`єкта владних повноважень, проти якого ухвалено судове рішення, подати у встановлений судом строк звіт про виконання судового рішення. Оскільки у судовому рішенні чітко визначено порядок і спосіб його виконання, а судове рішення, яке набрало законної сили обов`язкове для виконання, у задоволенні клопотання позивача про встановлення судового контролю за виконанням рішення слід відмовити.
Оцінивши докази, які є у справі за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, та враховуючи всі наведені обставини, суд дійшов до висновку про часткове задоволення позову.
Відповідно до правил ст. 139 КАС України, при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. Відповідно до квитанції від 03.04.2019 року позивачем сплачено судовий збір у розмірі 1950,00 грн., відтак за рахунок бюджетних асигнувань Рудненської селищної ради Залізничного району м. Львова на користь Рудненської селищної виборчої комісії м. Львова Львівської області слід стягнути 1921,00 грн. сплаченого судового збору.
Керуючись ст.ст. 19-21, 72-77, 242-246, 255, 293, 295, підп.15.5 п.15 Перехідних положень КАС України, суд, -
ВИРІШИВ:
Позов Рудненської селищної виборчої комісії м. Львова Львівської області (79493, вул. Короленка, б.1, смт. Рудне, м. Львів, Львівська область, код ЄДРПОУ 34029499) до Рудненської селищної ради Залізничного району м. Львова (79493, вул. Короленка, б.1, смт. Рудне, м. Львів, Львівська область, код ЄДРПОУ 04372419) про визнання протиправною бездіяльність, зобов`язання вчинити дії - задоволити частково.
Визнати протиправною бездіяльність Рудненської селищної ради Залізничного району м. Львова щодо ненадання доступу Рудненській селищній виборчій комісії м. Львова Львівської області до архівних документів з виборів депутатів Рудненської селищної ради Залізничного району м. Львова, які відбулися 25 жовтня 2015 року, а саме: протоколів Рудненської селищної виборчої комісії м. Львова Львівської області про підсумки голосування - 1 том, 62 арк., протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців - 1 том, 84 арк., списки виборців.
Зобов`язати Рудненську селищну раду Залізничного району м. Львова забезпечити доступ Рудненській селищній виборчій комісії м. Львова Львівської області до архівних документів з виборів депутатів Рудненської селищної ради Залізничного району м. Львова, які відбулися 25 жовтня 2015 року, а саме: протоколів Рудненської селищної виборчої комісії м. Львова Львівської області про підсумки голосування - 1 том, 62 арк., протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців - 1 том, 84 арк., списки виборців.
В решті позовних вимог відмовити.
В задоволенні клопотання Рудненської селищної виборчої комісії м. Львова Львівської області про встановлення судового контролю за виконанням рішення - відмовити.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Рудненської селищної ради Залізничного району м. Львова на користь Рудненської селищної виборчої комісії м. Львова Львівської області (79493, вул. Короленка, б.1, смт. Рудне, м. Львів, Львівська область, код ЄДРПОУ 34029499) 1921,00 грн. сплаченого судового збору.
Рішення суду набирає законної сили відповідно до ст. 255 Кодексу адміністративного судочинства України.
Рішення може бути оскаржене за правилами, встановленими ст. 295-297 Кодексу адміністративного судочинства України відповідно, з урахуванням положень підп.15.5 п.15 розд. VII Перехідні положення цього Кодексу.
Повне рішення складено 27.05.2019 року.
Суддя Клименко О.М.
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 16.05.2019 |
Оприлюднено | 28.05.2019 |
Номер документу | 81977258 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Старунський Дмитро Миколайович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Старунський Дмитро Миколайович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Старунський Дмитро Миколайович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Старунський Дмитро Миколайович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Клименко Оксана Миколаївна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Клименко Оксана Миколаївна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Клименко Оксана Миколаївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні