Постанова
від 26.09.2019 по справі 1.380.2019.001435
ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

26 вересня 2019 рокуЛьвів№ 857/6635/19

Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі:

головуючого судді Старунського Д.М.,

суддів Багрія В.М., Курильця А.Р.,

за участю секретаря судового засідання Ваврик Х.Б.,

представника позивача Шепель Т.В.,

голови Рудненської селищної виборчої комісії м.Львова Саманар А.Д.,

розглянувши у судовому засіданні в місті Львові апеляційну скаргу Рудненської селищної ради Залізничного району м.Львова на рішення Львівського окружного адміністративного суду від 16 травня 2019 року у справі №1.380.2019.001435 (рішення ухвалено в м.Львові, головуючий суддя Клименко О.М., повне рішення складено 27.05.2019) за адміністративним позовом Рудненської селищної виборчої комісії м.Львова Львівської області до Рудненської селищної ради Залізничного району м.Львова про зобов`язання вчинити дії,

в с т а н о в и в:

Рудненська селищна виборча комісія м.Львова Львівської області 28.03.2019 звернулася в суд із адміністративним позовом до Рудненської селищної ради Залізничного району м.Львова, в якому з урахуванням заяви про уточнення позовних вимог від 18.04.2019 просила:

-визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо ненадання доступу Рудненській селищній виборчій комісії м.Львова Львівської області до архівних документів з виборів депутатів Рудненської селищної ради Залізничного району м.Львова, які відбулися 25 жовтня 2015 року, а саме протоколів Рудненської селищної виборчої комісії м.Львова Львівської області про підсумки голосування - 1 том 62 арк., протоколів дільничих виборчих комісій про підрахунок голосів виборців - 1 том 84 арк, списки виборців;

-зобов`язати Рудненську селищну раду Залізничного району м. Львова забезпечити доступ Рудненській селищній виборчій комісії м. Львова Львівської області до архівних документів з виборів депутатів Рудненської селищної ради Залізничного району Львова, які відбулися 25 жовтня 2015 року, а саме: протоколів Рудненської селищної виборчої комісії м. Львова Львівської області про підсумки голосування - 1 том, 62 арк., протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців - 1 том, 84 арк., списки виборців;

В обґрунтування позову зазначає, що відмова відповідача у доступі до виборчої документації та наведені причини у відповіді Рудненської селищної ради Залізничного району м. Львова від 22.03.2019 р. №294, є незаконні, оскільки з огляду на зміст положень Порядку доступу до виборчої документа тимчасового строку зберігання не вбачається обмеження щодо надання доступу виборчої комісії до виборчої документації у зв`язку з повідомленням офіційного представника ініціативної групи про проведення зборів, на яких було прийнято рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата виборчого округу за народною ініціативою. Вважає, що Рудненська селищна рада Залізничного району м. Львова фактично допускає бездіяльність, чим самим перешкоджає виконанню позивачем вимог ст. 41 Закону України Про статус депутатів місцевих рад та п. 4 Прикінцевих та перехідних положень Закону України Про місцеві вибори , а тому порушує законодавство про вибори.

Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 16 травня 2019 року позов задоволено частково. Визнано протиправною бездіяльність Рудненської селищної ради Залізничного району м. Львова щодо ненадання доступу Рудненській селищній виборчій комісії м. Львова Львівської області до архівних документів з виборів депутатів Рудненської селищної ради Залізничного району м. Львова, які відбулися 25 жовтня 2015 року, а саме: протоколів Рудненської селищної виборчої комісії м. Львова Львівської області про підсумки голосування - 1 том, 62 арк., протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців - 1 том, 84 арк., списки виборців. Зобов`язано Рудненську селищну раду Залізничного району м. Львова забезпечити доступ Рудненській селищній виборчій комісії м. Львова Львівської області до архівних документів з виборів депутатів Рудненської селищної ради Залізничного району м. Львова, які відбулися 25 жовтня 2015 року, а саме: протоколів Рудненської селищної виборчої комісії м. Львова Львівської області про підсумки голосування - 1 том, 62 арк., протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців - 1 том, 84 арк., списки виборців. В решті позовних вимог відмовлено.

В задоволенні клопотання Рудненської селищної виборчої комісії м. Львова Львівської області про встановлення судового контролю за виконанням рішення - відмовлено.

Не погодившись з таким рішенням суду першої інстанції Рудненська селищна рада Залізничного району м.Львова оскаржила його в апеляційному порядку. В апеляційній скарзі просить рішення суду першої інстанції скасувати та прийняти нове, яким в задоволенні позову відмовити повністю.

Апеляційну скаргу обґрунтовує тим, що 19.03.2019 голова Рудненської селищної виборчої комісії Саманар А.Д. звернулась до Рудненської селищної ради із заявою щодо надання доступу до архівних документів з виборів депутатів Рудненської селищної ради, які відбулись 25.10.2015, у зв`язку із повідомленням офіційного представника ініціативної групи про проведення зборів виборців 17.03.2019 у приміщенні Народного дому, на якому було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата виборчого округу №16 Рудненської селищної ради ОСОБА_2 за народною ініціативою.

Апелянт вказує, що відповідно до ч. 5 ст.101 Закону України Про місцеві вибори місцеві державні архівні установи забезпечують доступ до виборчої документації місцевих виборів у порядку, встановленому законодавством Україні Порядком доступу до виборчої документації тимчасового строку зберігання затвердженого Наказом міністерства юстиції України 13.05.2015 № 674/5, яким не передбачено доступ виборчої комісії до виборчої документації, у зв`язку із повідомленням офіційного представника ініціативної групи про проведення зборів, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата виборчого округу за народною ініціативою.

Позивач подав відзив на апеляційну скаргу, в якому просив залишити її без задоволення.

У судовому засіданні представник позивача та голова Рудненської селищної виборчої комісії м. Львова Львівської області просили залишити рішення суду першої інстанції без змін.

Відповідач в судове засідання не прибув, про дату, час і місце апеляційного розгляду був повідомлений належним чином, тому колегія суддів, у відповідності до ч. 2 ст. 313 КАС України, вважає за можливе розглядати справу за його відсутності.

Заслухавши суддю - доповідача, учасників судового розгляду, перевіривши підстави для апеляційного перегляду відповідно до доводів апеляційної скарги та відзиву на неї, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, з огляду на наступне.

Як встановлено судом першої інстанції та матеріалами справи підтверджується, що 17 березня 2019 року на Загальних зборах виборців смт. Рудне Залізничного району м.Львова, що відбулися в приміщенні Народного дому, були проведені збори виборців виборчого округу №16 Рудненської селищної ради Залізничного району м. Львова, на яких було прийнято рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата виборчого округу №16 Рудненської селищної ради Залізничного району м. Львова ОСОБА_2 за народною ініціативою, про що у відповідності до вимог ст. 38 Закону України Про статус депутатів місцевих рад та п. 4 Прикінцевих та перехідних положень Закону України Про місцеві вибори було складено Протокол зборів від 17.03.2019.

На виконання вимог ст. 41 Закону України Про статус депутатів місцевих рад позивач, 19 березня 2019 року звернувся до Секретаря Рудненської селищної ради Залізничного району м. Львова ОСОБА_3 про надання доступу до архівних документів з виборів депутатів Рудненської селищної ради Залізничного району м. Львова, які відбулися 25 жовтня 2015 року.

22 березня 2019 року Рудненська селищна рада Залізничного району м. Львова надала відповідь №294, в якій повідомила, що відповідно до ч. 5 ст. 101 Закону України Про місцеві вибори місцеві державні архівні установи забезпечують доступ до виборчої документації з місцевих виборів у порядку, встановленому законодавством України.

Даний Порядок затверджений Наказом Міністерства юстиції України Про затвердження Порядку доступу до виборчої документації тимчасового строку зберігання від 13.05.2015 №647/5, відповідно до положень якого не передбачено доступ виборчої комісії до виборчої документації у зв`язку з повідомленням офіційного представника ініціативи групи про проведення зборів, на яких було прийнято рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата виборчого округу за народною ініціативою.

Крім цього, під час судового розгляду справи встановлено, що 05.04.2019 Рудненською селищною радою на звернення позивача від 22.03.2019 було повідомлено голову Рудненської селищної виборчої комісії Саманар А.Д. про те, що Рудненська селищна рада надасть доступ до виборчої документації з виборів депутатів Рудненської селищної ради, які відбулися 25.10.2015 в порядку встановленому Порядком доступу до виборчої документації тимчасового строку зберігання затвердженого Наказом міністерства юстиції України 13.05.2015 № 674/5, Рудненській селищній виборчій комісії на засідання, на якому будуть залучені органи ведення Державного реєстру виборців та правоохоронні органи, що передбачено ч. 3 ст.41 Закону України Про статус депутатів місцевих рад .

Не погоджуючись із відмовою у доступі Рудненській селищній виборчій комісії м. Львова Львівської області до архівних документів з виборів депутатів Рудненської селищної ради Залізничного району м. Львова, які відбулися 25 жовтня 2015 року та обґрунтування причин такої відмови позивач звернувся до суду з даним позовом.

Задовольняючи адміністративний позов суд першої інстанції виходив з того, що відмовляючи позивачу у забезпеченні доступу до виборчої документації, відповідач допустив протиправну бездіяльність в порушення норм Порядку доступу до виборчої документації тимчасового строку зберігання, затверджений наказом Міністерства юстиції України від 13.05.2015 № 674/5 та вийшов за межі своєї компетенції, пов`язаної з архівною діяльністю.

Колегія суддів погоджується з такими висновками суду першої інстанції з огляду на наступне.

Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Закон України Про місцеві вибори № 595-УІІІ від 14 липня 2015 року (далі - Закон № 595-УІІІ) визначає основні засади, організацію і порядок проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів та старост.

Статтею 101 вказаного Закону передбачено порядок зберігання виборчої та іншої документації і матеріальних цінностей.

Так, відповідно до частини першої статті 101 Закону № 595-VIII, територіальна виборча комісія після офіційного оприлюднення результатів місцевих виборів передає виборчу та іншу документацію до відповідної місцевої державної архівної установи.

Як видно з матеріалів справи, згідно з актом приймання-передачі виборчої документації Рудненської селищної виборчої комісії м. Львова Львівської області від 25 січня 2016 року Рудненська селищна виборча комісія м. Львова Львівської області в особі Саманар А.Д. здала на зберігання, а Рудненська селищна рада, в особі керуючої справами виконкому Рудненської селищної ради ОСОБА_4 , прийняла на зберігання виборчу документацію Рудненської селищної виборчої комісії м. Львова Львівської області згідно з описом.

Згідно ч. 5 цієї ж статті місцеві державні архівні установи забезпечують доступ до виборчої документації з місцевих виборів у порядку, передбаченому законодавством України.

Перелік виборчої та іншої документації, що підлягає зберіганню в місцевих державних архівних установах, та порядок її передачі до цих установ визначаються Центральною виборчою комісією за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері архівної справи (частина друга стаття 101 Закону України № 595-VIII).

На виконання вимог Закону № 595-VIII прийнято Порядок доступу до виборчої документації тимчасового строку зберігання, затверджений наказом Міністерства юстиції України від 13.05.2015 № 674/5 (далі - Порядок № 674/5), який встановлює організацію доступу до виборчої документації тимчасового строку зберігання з виборів Президента України, виборів народних депутатів України, виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів, документації всеукраїнського референдуму тимчасового строку зберігання, переданої на архівне зберігання (далі - виборча документація).

Дія цього Порядку поширюється на державні архівні установи, архівні відділи міських рад, архівні установи сільських, селищних, міських рад для централізованого тимчасового зберігання архівних документів, нагромаджених у процесі документування службових, трудових та інших правовідносин юридичних і фізичних осіб, що не належать до Національного архівного фонду (далі - архів).

Відповідно до пункту 3 Порядку № 674/5, доступ до виборчої документації надається на підставі заяви, що подається до архіву особисто або поштою, зокрема електронною.

Якщо запитувана виборча документація містить інформацію з обмеженим доступом, для ознайомлення надається інформація, доступ до якої необмежений (пункт 5 вказаного Порядку).

Пунктами 6 та 7 Порядку № 674/5 передбачено, що доступ народних депутатів України до виборчої документації здійснюється відповідно до положень Закону України Про статус народного депутата України , а доступ до виборчої документації під час кримінального провадження - відповідно до положень Кримінального процесуального кодексу України.

Відповідно до пункту 8 Порядку № 674/5, пакети, коробки, архівні бокси, мішки тощо, в яких зберігається виборча документація, що надходить від виборчих комісій (комісій з всеукраїнського референдуму) в опломбованому або опечатаному вигляді (виборчі бюлетені, контрольні талони виборчих бюлетенів, попередні та уточнені списки виборців, списки учасників референдуму), розпечатуються спеціально створеною комісією у складі не менше трьох осіб, про що складається акт (додаток).

У разі необхідності до складу комісії можуть залучатися представники місцевих органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування.

Пунктом 9 Порядку № 674/5 визначено, що після завершення опрацювання виборча документація запаковується в ті самі пакети, коробки, архівні бокси, мішки тощо, які заклеюються, засвідчуються підписами членів комісії із зазначенням дати і часу та опечатуються печаткою архіву, про що також зазначається в акті.

Відомості про розпечатування та подальше опечатування пакетів, коробок, архівних боксів, мішків тощо, в яких зберігається виборча документація, фіксуються у журналі реєстрації актів розпечатування-опечатування пакетів, коробок, архівних боксів, мішків тощо з виборчою документацією тимчасового строку зберігання (пункт 10 Порядку № 674/5).

Аналізуючи вищенаведене, колегія суддів зазначає, що право доступу до виборчої документації тимчасового строку зберігання належить суб`єктам виборчого процесу та іншим визначеним чинним законодавством особам за наявності поданої до архіву заяви.

При цьому, зазначеним Порядком не передбачено обов`язок суб`єктів звернення наводити в заяві мотиви і мету ознайомлення з документами.

Колегія суддів також звертає увагу на те, що архівна установа, у тому числі архівні підрозділи державних органів, органів місцевого самоврядування, державних і комунальних підприємств, установ та організацій, в силу приписів статті 1 Закону України Про Національний архівний фонд та архівні установи від 24.12.1993 № 3814-XII здійснюють діяльність, пов`язану з обліком і зберіганням архівних документів, використанням відомостей, що в них містяться, та формуванням Національного архівного фонду і/або здійсненням управління, науково-дослідної та інформаційної діяльності у сфері архівної справи і діловодства.

Таким чином, аналізуючи положення вказаного Порядку колегія суддів зазначає, що архівна установа розглядає заяву про доступ до архіву без проведення аналізу обставин здійснення виборчого процесу, оскільки такими повноваженнями не наділена ані загальним, ані спеціальним виборчим законодавством.

Також, і не передбачено можливості і підстав відмови у доступі до виборчої документації тимчасового строку зберігання суб`єктам звернення.

Надання суб`єкту виборчого процесу архівної документації з виборів само по собі не утворює юридичного факту, який впливає на хід та результати виборів, оскільки обставини протиправної/правомірної поведінки такого суб`єкта з приводу прийняття юридично значимих рішень в межах виборчого процесу перевіряється виборчими комісіями вищого рівня в рамках їх дискреційних повноважень, наданих Законом України № 595-VIII, а також судом.

З огляду на це, колегія суддів дійшла висновку, що відмовляючи Рудненській селищній раді Залізничного району м.Львова у забезпеченні доступу до виборчої документації, Рудненська селищна рада діяла протиправно, поза порядком, передбаченим чинним законодавством, та вийшла за межі своєї компетенції, пов`язаної з архівною діяльністю.

На переконання колегії суддів, чинним законодавством не передбачено обмеження щодо надання доступу виборчої комісії до виборчої документації у зв`язку із повідомленням офіційного представника ініціативної групи про проведення зборів, на яких було прийнято рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата виборчого округу за народною ініціативою, як про це зазначає відповідач у листі Рудненської селищної ради Залізничного району м. Львова від 22.03.2019 р. №294.

Щодо відповіді відповідача, наданої 05.04.2019, що доступ до архівної документації буде надано Рудненській селищній виборчій комісії на засіданні, на якому будуть залучені органи ведення Державного реєстру виборців та правоохоронні органи, що передбачено ч. 3 ст.41 Закону України Про статус депутатів місцевих рад та доводів відповідача, що голова територіальної виборчої не скликає засідання, то суд першої інстанції вірно вказав, що така відповідь лише свідчить про бездіяльність щодо ненадання доступу позивачеві до архівних документів з виборів депутатів Рудненської селищної ради Залізничного району м. Львова, які відбулися 25 жовтня 2015 року станом на дату розгляду справи.

Зокрема, як зазначалось вище, вказаним Порядком №674/5 не передбачено обов`язок суб`єктів звернення наводити в заяві мотиви і мету ознайомлення з документами, а архівна установа розглядає заяву про доступ до архіву без проведення аналізу обставин здійснення такого звернення та без встановлення умов надання архівної документації, оскільки такими повноваженнями не наділена ані загальним, ані спеціальним виборчим законодавством.

При цьому, бездіяльність суб`єкта владних повноважень - це пасивна поведінка суб`єкта владних повноважень, яка може мати вплив на реалізацію прав, свобод та законних інтересів фізичної чи юридичної особи.

Відтак, колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції про наявність підстав для визнання протиправною бездіяльності відповідача щодо ненадання доступу Рудненській селищній виборчій комісії м. Львова Львівської області до архівних документів з виборів депутатів Рудненської селищної ради Залізничного району м. Львова, які відбулися 25 жовтня 2015 року та необхідності зобов`язання відповідача відповідно до Порядку №674/5 забезпечити такий доступ Рудненській селищній виборчій комісії м. Львова Львівської області до архівних документів з виборів депутатів Рудненської селищної ради Залізничного району м. Львова, які відбулися 25 жовтня 2015 року, а саме: протоколів Рудненської селищної виборчої комісії м. Львова Львівської області про підсумки голосування - 1 том, 62 арк., протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців - 1 том, 84 арк., списки виборців.

Відповідно до ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

З огляду на викладене, суд першої інстанції правильно і повно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків рішення суду, а тому підстав для скасування рішення колегія суддів не знаходить і вважає, що апеляційну скаргу на нього слід залишити без задоволення.

Керуючись статтями 243, 308, 310, 313, 315, 316, 321, 322, 325 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-

п о с т а н о в и в:

Апеляційну скаргу Рудненської селищної ради Залізничного району м.Львова залишити без задоволення, а рішення Львівського окружного адміністративного суду від 16 травня 2019 року у справі №1.380.2019.001435 - без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена у касаційному порядку шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Головуючий суддя Д. М. Старунський судді В. М. Багрій А. Р. Курилець Повне судове рішення складено 02.10.2019

СудВосьмий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення26.09.2019
Оприлюднено03.10.2019
Номер документу84675911
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —1.380.2019.001435

Постанова від 26.09.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Старунський Дмитро Миколайович

Ухвала від 06.08.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Старунський Дмитро Миколайович

Ухвала від 29.07.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Старунський Дмитро Миколайович

Ухвала від 04.07.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Старунський Дмитро Миколайович

Рішення від 16.05.2019

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Клименко Оксана Миколаївна

Ухвала від 05.04.2019

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Клименко Оксана Миколаївна

Ухвала від 29.03.2019

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Клименко Оксана Миколаївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні