УХВАЛА
28 травня 2019 р. м. ХарківСправа № 2040/7701/18 Другий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
Головуючого судді Подобайло З.Г.,
Суддів Григорова А.М. , Бартош Н.С. ,
розглянувши можливість відкриття апеляційного провадження за апеляційною скаргою Головного управління ДФС у Харківській області на рішення Харківського окружного адміністративного суду від 23.01.2019 року по справі № 2040/7701/18
за позовом ТОВ "Промсервіс-торг"
до Головного управління ДФС у Харківській області
про скасування податкових повідомлень-рішень,
ВСТАНОВИВ:
Рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 23.01.2019 року задоволено адміністративний позов ТОВ "Промсервіс-торг" до Головного управління ДФС у Харківській області про скасування податкових повідомлень-рішень.
На зазначене рішення суду Головним управлінням ДФС у Харківській області подано апеляційну скаргу.
Ухвалою Другого апеляційного адміністративного суду від 22.03.2019 року апеляційну скаргу Головного управління ДФС у Харківській області на рішення Харківського окружного адміністративного суду від 23.01.2019 року по справі № 2040/7701/18 залишено без руху. Надано Головному управлінню ДФС у Харківській області строк для усунення недоліків поданої апеляційної скарги шляхом сплати судового збору в розмірі 10082,43грн. протягом 10 днів з моменту отримання ухвали суду .
28.03.2019р. Головним управлінням ДФС у Харківській області отримано копію ухвали Другого апеляційного адміністративного суду від 22.03.2019 року.
08.04.2019 року Головним управлінням ДФС у Харківській області подано до суду клопотання, в якому відповідач просить продовжити строк для усунення недоліків поданої апеляційної скарги.
В обґрунтування клопотання про продовження строку для усунення недоліків поданої апеляційної скарги посилається на вимоги ст. 7 КАС України, ст. 129 Конституції України та на те, що на теперішній час продовжує залишатися несплаченим судовий збір по 383 справам (зокрема, по яким судами були надані відстрочення на сплату, продовжено строк на усунення недоліків) де стороною виступають органи ДФС регіону на суму судового збору 32 529,92 тис. гривень, кількість таких справ, по яких виникає нагальна необхідність сплати судового збору, стрімко зростає щодня. Головне управління ДФС у Харківській області з початку 2018 року неодноразово зверталось до ДФС України з проханням розподілити кошторисні призначення за КЕКВ 2800 Інші поточні видатки на І-ІІІ квартали 2018 року на загальну суму судового збору щонайменше у розмірі 16.00 млн. грн. (листи ГУ ДФС у Харківській області від 03.01.18 № 33 8/20- 40-10-10-05, від 29.01.18 №641/8/20-40-10-10-05, від 15.02.2018 №1142/8/20- 40-10- 10-05, від 12.03.18 №1630/8/20-40-10-10-05, від 02.04.2018 №2286/8/20- 40-10-10-05). Починаючи з квітня 2018 ГУ ДФС у Харківській області звертається до ДФС України з проханням Надати додаткове фінансування для сплати сплату судового збору, тобто збільшити на 16,0 млн. грн. (лист ГУ ДФС області 18.04.2018 № 2754/8/20-40-10-10-05, від 05.05.2018 № 3168/8/20-40-10-10-05 та від 31.05.2018№ 3758/8/20-40-10-10-05). Натомість, фінансування січня - вересня поточного року за КЕКВ 2800 Інші поточні видатки не охопили нагальні потреби (безспірне списання коштів по арештам та сплату судового збору). Також повідомленнями ДФС України від 22.10.2018 № 413, № 413/1 внесені зміни до кошторису та помісячного плану асигнувань на 2018 рік та зменшено ГУ ДФС у Харківській області кошторисні призначення за КЕКВ 2800 Інші поточні видатки у сумі 2,0 млн. гри., а саме в жовтні п.р. -1,5 млн. грн. та в листопаді п.р. - 0,5 млн. грн. Звертає увагу, що у ГУ ДФС у Харківській області відсутні кошти для сплати судового збору. Також , зазначає, що на даний час у ГУ ДФС у Харківській області здійснюється безспірне списання коштів з ГУ ДФС у Харківській області. На цей період припиняється виконання платіжних доручень, крім захищених видатків, визначених Бюджетним кодексом України. ГУ ДФС у Харківській області звернулось до ДФС України з проханням надати додаткове фінансування для сплати сплату судового збору, а саме листом від 05.11.2018 № 8039/8/20-40-10- 10-05. Враховуючи наведені обставини просить захистити інтереси держави та не позбавляти права на оскарження судового рішення і продовжити строк на усунення недоліків не менше, ніж на 30 днів.
Ухвалою Другого апеляційного адміністративного суду від 10.04.2019 року клопотання Головного управління ДФС у Харківській області задоволено частково. Продовжено Головному управлінню ДФС у Харківській області строк для усунення недоліків поданої апеляційної скарги протягом 10 днів з моменту отримання ухвали суду.
22.04.2019р. Головним управлінням ДФС у Харківській області отримано копію ухвали Другого апеляційного адміністративного суду від 10.04.2019 року.
02.05.2019 року Головним управлінням ДФС у Харківській області повторно подано до суду клопотання, в якому відповідач просить продовжити строк для усунення недоліків поданої апеляційної скарги.
В обґрунтування клопотання про продовження строку для усунення недоліків поданої апеляційної скарги посилається на вимоги ст. 7 КАС України, ст. 129 Конституції України та на те, що на теперішній час продовжує залишатися несплаченим судовий збір по 383 справам (зокрема, по яким судами були надані відстрочення на сплату, продовжено строк на усунення недоліків) де стороною виступають органи ДФС регіону на суму судового збору 32 529,92 тис. гривень, кількість таких справ, по яких виникає нагальна необхідність сплати судового збору, стрімко зростає щодня. Головне управління ДФС у Харківській області з початку 2018 року неодноразово зверталось до ДФС України з проханням розподілити кошторисні призначення за КЕКВ 2800 Інші поточні видатки на І-ІІІ квартали 2018 року на загальну суму судового збору щонайменше у розмірі 16.00 млн. грн. (листи ГУ ДФС у Харківській області від 03.01.18 № 33 8/20- 40-10-10-05, від 29.01.18 №641/8/20-40-10-10-05, від 15.02.2018 №1142/8/20- 40-10- 10-05, від 12.03.18 №1630/8/20-40-10-10-05, від 02.04.2018 №2286/8/20- 40-10-10-05). Починаючи з квітня 2018 ГУ ДФС у Харківській області звертається до ДФС України з проханням Надати додаткове фінансування для сплати сплату судового збору, тобто збільшити на 16,0 млн. грн. (лист ГУ ДФС області 18.04.2018 № 2754/8/20-40-10-10-05, від 05.05.2018 № 3168/8/20-40-10-10-05 та від 31.05.2018№ 3758/8/20-40-10-10-05). Натомість, фінансування січня - вересня поточного року за КЕКВ 2800 Інші поточні видатки не охопили нагальні потреби (безспірне списання коштів по арештам та сплату судового збору). Також повідомленнями ДФС України від 22.10.2018 № 413, № 413/1 внесені зміни до кошторису та помісячного плану асигнувань на 2018 рік та зменшено ГУ ДФС у Харківській області кошторисні призначення за КЕКВ 2800 Інші поточні видатки у сумі 2,0 млн. гри., а саме в жовтні п.р. -1,5 млн. грн. та в листопаді п.р. - 0,5 млн. грн. Звертає увагу, що у ГУ ДФС у Харківській області відсутні кошти для сплати судового збору. Також , зазначає, що на даний час у ГУ ДФС у Харківській області здійснюється безспірне списання коштів з ГУ ДФС у Харківській області. На цей період припиняється виконання платіжних доручень, крім захищених видатків, визначених Бюджетним кодексом України. ГУ ДФС у Харківській області звернулось до ДФС України з проханням надати додаткове фінансування для сплати сплату судового збору, а саме листом від 05.11.2018 № 8039/8/20-40-10- 10-05. Враховуючи наведені обставини просить захистити інтереси держави та не позбавляти права на оскарження судового рішення і продовжити строк на усунення недоліків не менше, ніж на 30 днів.
Ухвалою Другого апеляційного адміністративного суду від 06.05.2019 року клопотання Головного управління ДФС у Харківській області задоволено частково. Продовжено Головному управлінню ДФС у Харківській області строк для усунення недоліків поданої апеляційної скарги протягом 10 днів з моменту отримання ухвали суду.
14.05.2019р. Головним управлінням ДФС у Харківській області отримано копію ухвали Другого апеляційного адміністративного суду від 06.05.2019 року.
24.05.2019 року Головним управлінням ДФС у Харківській області втретє подано до суду клопотання, в якому відповідач просить продовжити строк для усунення недоліків поданої апеляційної скарги.
В обґрунтування клопотання про продовження строку для усунення недоліків поданої апеляційної скарги посилається на вимоги ст. 7 КАС України, ст. 129 Конституції України та на те, що на теперішній час продовжує залишатися несплаченим судовий збір по 383 справам (зокрема, по яким судами були надані відстрочення на сплату, продовжено строк на усунення недоліків), де стороною виступають органи ДФС регіону на суму судового збору 32 529,92 тис. гривень. Кількість таких справ, по яких виникає нагальна необхідність сплати судового збору, стрімко зростає щодня. Головне управління ДФС у Харківській області з початку 2019 року неодноразово зверталось до ДФС України з проханням вирішити, в межах компетенції, питання щодо збільшення кошторисних призначень за КЕКВ 2800 Інші поточні видатки , направлених на сплату судового збору (листи ГУДФС області від 03.01.2019№66/8/20-40-10-10-05, від 06.02.2019 № 1093/8/20-40-10-10-05, від 04.03.2019№ 1956/8/20-40-10-10-05). Натомість, фінансування січня - березня 2019 року за КЕКВ 2800 Інші поточні видатки не охопило нагальні потреби (безспірне списання коштів по арештам та сплату судового збору). Зазначає, що кошторисом на 2019 рік ГУ ДФС у Харківській області за КЕКВ 2800 Інші поточні видатки виділено лише 20,45 млн. грн. на сплату судового збору протягом 2019 року. Станом на 02.04.2019 на рахунку ГУ ДФС у Харківській області КЕКВ 2800 Інші поточні видатки відсутні кошти на сплату судового збору та майже кожен день надходять повідомлення ГУ Державної казначейської служби України у Харківській області щодо необхідності здійснення безспірного списання коштів по арештам. Крім того, на звітну дату рахунок ГУ ДФС у Харківській області КЕКВ 2800 Інші поточні видатки знаходиться під арештом в порядку безспірного списання судового збору на загальну суму майже 10,78 тис. гривень. На теперішній час продовжує залишатися несплаченим судовий збір по 324 справам (зокрема, по яким судами продовжені строки на сплату, продовжено строк на усунення недоліків), де стороною виступають органи ДФС регіону на загальну суму судового збору 19 073,81 тис. гривень (з них: по 156 справам доповідні щодо сплати судового збору були направлені до управління фінансування, бухгалтерського обліку та звітності в 2019 році на загальну суму 3 597,29 тис.грн та по 168 справам на суму 15 476,52 тис.грн - доповідні були направлені ще в 2018 році, але залишились незабезпеченими судовим збором). І кількість таких справ, по яких виникає нагальна необхідність сплати судового збору, стрімко зростає щодня. Окрім того, повідомленнями ДФС України від 22.10.2018 № 413, № 413/1 внесені зміни до кошторису та помісячного плану асигнувань на 2018 рік та зменшено ГУ ДФС у Харківській області кошторисні призначення за КЕКВ 2800 Інші поточні видатки у сумі 2,0 млн. грн., а саме в жовтні п.р. -1,5 млн. грн. та в листопаді п.р. - 0,5 млн. грн. Звертає увагу, що у ГУ ДФС у Харківській області відсутні кошти для сплати судового збору. Також , зазначає, що на даний час у ГУ ДФС у Харківській області здійснюється безспірне списання коштів з ГУ ДФС у Харківській області. На цей період припиняється виконання платіжних доручень, крім захищених видатків, визначених Бюджетним кодексом України. ГУ ДФС у Харківській області звернулось до ДФС України з проханням надати додаткове фінансування для сплати сплату судового збору, а саме листом від 05.11.2018 № 8039/8/20-40-10- 10-05. Враховуючи наведені обставини, просить захистити інтереси держави та не позбавляти права на оскарження судового рішення і продовжити строк на усунення недоліків не менше, ніж на 30 днів.
Колегія суддів, розглянувши дане клопотання, вважає його таким, що не підлягає задоволенню, виходячи з наступного.
Відповідно до ч. ч. 2, 3 ст. 121 КАС України (в редакції Закону № 2147-VIII), встановлений судом процесуальний строк може бути продовжений судом за заявою учасника справи, поданою до закінчення цього строку, чи з ініціативи суду.
Якщо інше не встановлено законом, заява про поновлення процесуального строку розглядається судом, у якому належить вчинити процесуальну дію, стосовно якої пропущено строк, а заява про продовження процесуального строку, встановленого судом, який встановив строк, у письмовому провадженні.
Апелянтом вже подавались двічі клопотання про продовження строку на усунення недоліків апеляційної скарги, які ухвалами Другого апеляційного адміністративного суду були задоволені частково, продовжено процесуальні строки, однак, у встановлені судом строки апелянтом вимоги ухвали суду виконані не були.
Доказів, які підтверджують відсутність можливості сплатити судовий збір у встановленому законодавством розмірі, апелянтом не надано.
Надані до клопотання листи щодо виконання рішення суду , повідомлення про безспірне списання коштів не підтверджують відсутність на рахунках апелянта коштів на сплату судового збору у встановленому законодавством розмірі.
Аналогічним доводам відповідача надана оцінка в ухвалах Другого апеляційного адміністративного суду від 10.04.2019р. та 06.05.2019р., а інших підстав поважності несплати судового збору заявником не зазначено.
Апелянтом не враховано положення ст. 45 КАС України про неприпустимість зловживання процесуальними правами та подано повторно клопотання про продовження строку на усунення недоліків апеляційної скарги, в якому , повністю дублюючи зміст, доводи та підстави попереднього клопотання, яке розглянуто судом, просить продовжити процесуальний строк, встановлений судом для усунення недоліків апеляційної скарги.
Відповідно до ст. 129 Конституції України та ст. 8 КАС України однією із засад судочинства є рівність усіх учасників судового процесу перед законом і судом.
Як зазначив Європейський суд з прав людини у рішенні від 15 травня 2008 року "Надточій проти України" принцип рівності сторін - один із складників ширшої концепції справедливого судового розгляду - передбачає, що кожна сторона повинна мати розумну можливість представляти свою сторону в умовах, які не ставлять її в суттєво менш сприятливе становище у порівнянні з опонентом.
Безпідставне продовження строків на усунення недоліків апеляційної скарги на доволі великий строк може призвести до затягнення строку набрання законної сили рішенням суду першої інстанції у даній справі, та відповідно призведе до надання незаконної переваги одній зі сторін судового процесу - заявника апеляційної скарги.
Особа, яка має намір подати апеляційну скаргу, повинна вчиняти усі можливі та залежні від неї дії для виконання процесуального обов`язку дотримання вимог процесуального закону стосовно форми і змісту апеляційної скарги, в тому числі щодо оплати судового збору.
Крім того, у пункті 74 рішення Європейського Суду з прав людини Лелас проти Хорватії суд звернув увагу на те, що держава, чиї органи влади не дотримувалися своїх власних внутрішніх правил та процедур, не повинна отримувати вигоду від своїх правопорушень та уникати виконання своїх обов`язків. Ризик будь-якої помилки, зробленої органами державної влади, повинна нести держава, а помилки не повинні виправлятися за рахунок зацікавленої особи, особливо якщо при цьому немає жодного іншого приватного інтересу .
У справі Рисовський проти України Європейський Суд з прав людини підкреслює особливу важливість принципу належного урядування . Він передбачає, що …у разі, коли йдеться про питання загального інтересу, зокрема, якщо справа впливає на такі основоположні права людини, як майнові права, державні органи повинні діяти вчасно та в належний і якомога послідовніший спосіб… .
Тобто, виходячи з принципу належного урядування , державні органи загалом, і орган доходів і зборів зокрема, зобов`язані діяти в належний спосіб, а держава не повинна отримувати вигоду у вигляді поновлення судами строку на оскарження судових рішень та виправляти допущені органами державної влади помилки за рахунок приватної особи, яка діяла добросовісно.
А отже, довготривала процедура погодження та сплати судового збору не може бути визнана поважною причиною пропуску строку апеляційного оскарження та, як наслідок, не є підставою для порушення принципу правової визначеності щодо остаточного рішення.
Також, колегія суддів зазначає, що Головне управління ДФС у Харківській області, діючи як суб`єкт владних повноважень, має однаковий обсяг процесуальних прав та обов`язків поряд з іншими учасниками справи й, до того ж, є бюджетною установою, що фінансується з Державного бюджету України, а тому зупинення на рахунку контролюючого органу фінансових операцій, зокрема, в частині видатків передбачених на сплату судового збору, не повинно впливати на можливість неухильного виконання останнім покладених на нього нормами КАС України процесуальних обов`язків щодо оформлення апеляційної скарги, та не повинно ставитись у залежність від правовідносин, у які податковий орган вступає в інших сферах його діяльності, зокрема, з приводу безспірного списання коштів з його рахунків на підставі виконавчих документів, оскільки ці фактори не є взаємопов`язаними.
Обґрунтовуючи висновки про обов`язок сторони належним чином використовувати процесуальні права, у рішенні від 07.07.1989 року у справі Union Alimentaria Sanders S.A. v. Spain Європейський Суд з прав людини зазначив, що заявник зобов`язаний демонструвати готовність брати участь на всіх етапах розгляду, що стосуються безпосередньо його, утримуватися від використання прийомів, пов`язаних зі зволіканням у розгляді справи, а також максимально використовувати всі засоби внутрішнього законодавства для прискорення процедури слухання.
Наведене вище узгоджується із правовими висновками, викладеними, зокрема, Верховним Судом у постановах від 02.11.2018 року по справі № 810/3539/17, та від 13.11.2018 року по справі № 804/958/17 та від 19.02.2019 року по справі № 820/2921/17.
Враховуючи не надання відповідачем доказів в підтвердження відсутності на рахунках апелянта коштів на сплату судового збору у встановленому розмірі та те, що судом апеляційної інстанції забезпечено право відповідача на апеляційне оскарження рішення шляхом продовження строку на усунення недоліків апеляційної скарги, у апелянта було достатньо часу для виконання вимог ухвали Другого апеляційного адміністративного суду від 22.03.2019 року, тому суд приходить до висновку про відмову в задоволенні клопотання про продовження строку на усунення недоліків апеляційної скарги.
Згідно з ч.5 ст.298 Кодексу адміністративного судочинства України питання про повернення апеляційної скарги суд апеляційної інстанції вирішує протягом п`яти днів з дня надходження апеляційної скарги або з дня закінчення строку на усунення недоліків.
Враховуючи те, що вимоги ухвали Другого апеляційного адміністративного суду від 22.03.2019р. у встановлений судом строк не виконані, наявні підстави для повернення апеляційної скарги апелянту в порядку, передбаченому ч.5 ст.298 Кодексу адміністративного судочинства України.
Керуючись ст. 298 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
У Х В А Л И В:
У задоволенні клопотання Головного управління ДФС у Харківській області про продовження строку на усунення недоліків апеляційної скарги - відмовити.
Апеляційну скаргу Головного управління ДФС у Харківській області на рішення Харківського окружного адміністративного суду від 23.01.2019 року по справі № 2040/7701/18 за позовом ТОВ "Промсервіс-торг" до Головного управління ДФС у Харківській області про скасування податкових повідомлень-рішень повернути скаржнику.
Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом тридцяти днів, шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду.
Головуючий суддя (підпис)З.Г. Подобайло Судді (підпис) (підпис)А.М. Григоров Н.С. Бартош
Суд | Другий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 28.05.2019 |
Оприлюднено | 30.05.2019 |
Номер документу | 82016342 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Другий апеляційний адміністративний суд
Подобайло З.Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні