П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
----------------------
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
29 травня 2019 р.м.ОдесаСправа № 815/5751/17
П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючого судді - доповідача - Потапчука В.О.
суддів - Семенюк Г.В.
- Шляхтицький О.І.
розглянувши у порядку письмового провадження заяву Комунального закладу "Южненська авторська М.П. Гузика експериментальна спеціалізована загальноосвітня школа-комплекс І-ІІІ ступенів Южненської міської ради Одеської області" про перегляд за нововиявленими обставинами або виключними обставинами постанови П`ятого апеляційного адміністративного суду від 26 березня 2019 року, прийнятого у порядку письмового провадження в місті Одесі у справі за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області до Комунального закладу "Южненська авторська М.П. Гузика експериментальна спеціалізована загальноосвітня школа-комплекс І-ІІІ ступенів Южненської міської ради Одеської області" про вжиття застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді часткового зупинення роботи,
ВСТАНОВИВ:
Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області звернулося до суду з позовом до Комунального закладу "Южненська авторська М.П. Гузика експериментальна спеціалізована загальноосвітня школа-комплекс І-ІІІ ступенів Южненської міської ради Одеської області" про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді часткового зупинення роботи Комунального закладу "Южненська авторська М. П . Гузика експериментальна спеціалізована загальноосвітня школа-комплекс І-ІІІ ступенів Южненської міської ради Одеської області", а саме: їдальні, спортивного залу, актового залу, 1-го, 2-го, 3-го, 4-го (в яких є спальні місця) навчальних класів, за адресою: 65481, Одеська область, м. Южне, вул. Хіміків, 10-а - шляхом опечатування (опломбування) всіх дверей (воріт) будівель, приміщень, відключення джерел електропостачання (або інших електромереж, електроприладів, пристроїв, обладнання і установок) до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної, техногенної безпеки та у сфері цивільного захисту, вказаних в акті перевірки №48 від 20.10.2017 року.
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 17 грудня 2018 року у задоволенні позову відмовлено.
Постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 26 березня 2019 року рішення Одеського окружного адміністративного суду від 17 грудня 2018 року - скасовано.
Прийнято нове, яким позовні вимоги Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області - задоволені.
Застосовано заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) до Комунального закладу "Южненська авторська М.П . Гузика експериментальна спеціалізована загальноосвітня школа-комплекс І-ІІІ ступенів Южненської міської ради Одеської області" у вигляді часткового зупинення роботи Комунального закладу "Южненська авторська М.П. Гузика експериментальна спеціалізована загальноосвітня школа-комплекс І-ІІІ ступенів Южненської міської ради Одеської області", а саме: їдальні, спортивного залу, актового залу, 1-го, 2-го, 3-го, 4-го (в яких є спальні місця) навчальних класів, за адресою: 65481, Одеська область, м. Южне, вул. Хіміків, 10-а - шляхом опечатування (опломбування) всіх дверей (воріт) будівель, приміщень, відключення джерел електропостачання (або інших електромереж, електроприладів, пристроїв, обладнання і установок) до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної, техногенної безпеки та у сфері цивільного захисту, вказаних в акті перевірки №48 від 20.10.2017 року
16.04.2019 року до П`ятого апеляційного адміністративного суду надійшла заява Комунального закладу "Южненська авторська М.П. Гузика експериментальна спеціалізована загальноосвітня школа-комплекс І-ІІІ ступенів Южненської міської ради Одеської області" про перегляд постанови П`ятого апеляційного адміністративного суду від 26.03.2019 року за нововиявленими обставинами або виключними обставинами, в якій заявник зазначає наступне. До того, як апеляційний суд розглянув справу, 05.03.2019р. Южненським міським сектором Головного управління державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області було проведено чергову позапланову перевірку школи.
Цією останньою перевіркою підтверджено, що станом на 05.03.2019р. Комунальним закладом "Южненська авторська М.П. Гузика експериментальна спеціалізована загальноосвітня школа-комплекс І-ІІІ ступенів Южненської міської ради Одеської області" не виконані пункти акту перевірки № 48 від 20.10.2017р., які були цим комунальним закладом оскаржені та скасовані в судовому порядку (постанова Одеського окружного адміністративного суду від 13.12.2017р., постанова Одеського апеляційного адміністративного суду від 19.04.2018р. у справі № 815/5941/17, рішення Одеського окружного адміністративного суду від 17.10.2018р., постанова П`ятого апеляційного адміністративного суду від 11.02.2019р. у справі № 815/2714/18).
Інші порушення пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту, які б дійсно потребували зупинення роботи їдальні, спортивного залу, актового залу. 1-го, 2-го. 3-го, 4- го (в яких є спальні місця) навчальних класів в цьому комунальному закладі, станом на 05.03.2019р. відсутні.
Відповідач просить постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 26 березня 2019 року-скасувати, прийняти нове рішення, яким у задоволенні апеляційної скарги Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області- відмовити, рішення Одеського окружного адміністративного суду від 17 грудня 2018 року-залишити без змін.
Ухвалою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 18 квітня 2019 року відкрито апеляційне провадження у справі.
Заслухавши суддю-доповідача, розглянувши матеріали справи та доводи заяви, перевіривши законність і обґрунтованість судового рішення в межах позовних вимог і доводів апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що заява про перегляд постанови П`ятого апеляційного адміністративного суду від 26.03.2019 року за нововиявленими обставинами або виключними обставинами підлягає задоволенню з наступних підстав.
Згідно приписів ст. 311 КАС України встановлено, що суд апеляційної інстанції, може розглянути справу без повідомлення учасників справи (в порядку письмового провадження) за наявними у справі матеріалами, якщо справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів, у разі відсутності клопотань від усіх учасників справи про розгляд справи за їх участю.
Судом апеляційної інстанції було встановлено, що 13.10.2017 року начальником Южненського МС ГУ ДСНС України в Одеській області видано посвідчення №52 на проведення позапланової перевірки Комунального закладу "Южненська авторська М .П . Гузика експериментальна спеціалізована загальноосвітня школа-комплекс І-ІІІ ступенів Южненської міської ради Одеської області", розташованого за адресою: Одеська область, м. Южне, вул. Хіміків, 10а (а.с. 13).
За результатами проведення позапланової перевірки щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної і пожежної безпеки відповідачем складено акт від 20 жовтня 2017 року №48 (а.с. 14-21).
За результатами перевірки відповідача встановлено наступні порушення:
1) стаття 20 КЦЗУ, пункт 3 розділу II ППБУ, пункт 2 розділу II ППБ для НЗ та УСОУ - не встановлений наказом (інструкцією) відповідний протипожежний режим, який включає: порядок утримання шляхів евакуації; порядок використання побутових нагрівальних приладів; порядок проведення тимчасових пожежонебезпечних робіт; правила проїзду та стоянки транспортних засобів; порядок відключення від мережі електроживлення обладнання та вентиляційних систем у разі пожежі; порядок огляду й зачинення приміщень після закінчення роботи; порядок організації експлуатації і обслуговування наявних засобів протипожежного захисту; порядок дій у разі виникнення пожежі: порядок і способи оповіщення людей, виклику пожежно-рятувальних підрозділів, зупинки технологічного устаткування, застосування засобів пожежогасіння; послідовність евакуації людей та матеріальних цінностей з урахуванням дотримання техніки безпеки;
2) стаття 20 КЦЗУ, пункт 4 розділу II ППБУ, пункт 3 розділу II ППБ для НЗ та УСОУ - не розроблені, не затверджені керівником для кожного приміщення та не вивішені на видимих місцях інструкції про заходи пожежної безпеки із вказанням: категорії приміщення з вибухопожежної та пожежної небезпеки (для виробничих, складських приміщень та лабораторій); вимог щодо утримання евакуаційних шляхів та виходів; порядку утримання приміщень, робочих місць; порядку огляду, вимкнення електроустановок, приведення в пожежобезпечний стан приміщень та робочих місць, закриття приміщень після закінчення роботи; обов`язків та дій працівників у разі виникнення пожежі;
3) стаття 20 КЦЗУ, пункт 5 розділу II ППБУ, підпункт 10 пункту 6 розділу VIII ППБ для НЗ та УСОУ - не відповідають встановленим вимогам плани евакуації на кожному поверсі та інструкції про порядок дій під час пожежі, а в приміщеннях бібліотеки, спортивної зали, їдальні та актового залу взагалі відсутні;
4) статті 20, 55, 69 КЦЗУ, пункт 8 розділу II ППБУ, пункт 7.1.9 ДБН В. 1.1-7-2016 - територія, а також будинки, споруди, приміщення не забезпечені відповідними знаками безпеки згідно ДСТУ ISO 6309:2007 "Протипожежний захист. Знаки безпеки. Форма та колір" (ISO 6309: 1987 , IDT) та ГОСТ 12.4.026-76 "ССБТ. Цвета сигнальные и знаки безопасности";
5) статті 20, 55 КЦЗУ, пункт 15 розділу II ППБУ - працівники при прийнятті на роботу та робочому місці не в повному обсязі проходять інструктажі з питань пожежної безпеки у порядку, встановленому постановою Кабінету Міністрів України від 26 червня 2013 року №444 "Про затвердження Порядку здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях";
6) статті 20, 55 КЦЗУ, пункт 16 ППБУ - посадові особи не в повному обсязі проходять навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки у порядку, встановленому постановою Кабінету Міністрів України від 26 червня 2013 року №444 "Про затвердження Порядку здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях";
7) стаття 20, 55 КЦЗУ, пункт 2.9 глави 2 розділу III ППБУ - не визначена категорія приміщень виробничого, складського призначення щодо вибухопожежної та пожежної небезпеки згідно з вимогами ДСТУ Б В. 1.1-36:2016 "Визначення категорій приміщень, будинків та зовнішніх установок за вибухопожежною та пожежною небезпекою", а також клас зони за "Правилами будови електроустановок. Електрообладнання спеціальних установок" (далі - НПАОП 40.1-1.32-01), у тому числі для зовнішніх виробничих і складських дільниць, із позначенням на вхідних дверях до приміщення, а також у межах зон усередині приміщень та ззовні;
8) стаття 20, 55 КЦЗУ, пункт 2.37 глави 2 розділу III ППБУ, пункт 14 розділу III ППБ для НЗ та УСОУ - допускається захаращування шляхів евакуації на всіх поверхах меблями, горючими матеріалами;
9) стаття 20, 55 КЦЗУ, пункт 14 розділу III ППБ для НЗ та УСОУ - допускається встановлення в тамбурі головного евакуаційного виходу на шляхах евакуації дзеркала;
10) стаття 20, 55, 69 КЦЗУ, пункт 2.37 глави 2 розділу ІІІ, пункт 14 розділу III ППБ для НЗ та УСОУ, пункти 6.1, 7.1.1 ДБН В . 1.1-7-2016, пункт 9.2.1 ДБН В. 2.2-9-2009 - відсутні на наявних дверях в сходових клітках пристрої для самозачинення від холу (фойє);
11) стаття 20, 55, 69 КЦЗУ, пункти 2.27, 2.37 глави 2 розділу III ППБУ, п.7.2.10 ДБН В. 1.1-7-2016 - двері евакуаційних виходів з коридорів поверхів, сходових кліток, вестибюлів (фойє), корпусів мають врізані замки, що перешкоджають їх вільному відкриванню зсередини без ключа;
12) стаття 20, 55, 69 КЦЗУ, пункт 2.23 глави 2 розділу III ППБУ, пункт 8.6 ДБН В.1.1-7-2016 - не передбачений вихід на покрівлю будинку через протипожежні двері (люк) 2-го типу;
13) стаття 20, 55, 69 КЦЗУ, пункти 2.11, 2.14 глави 2 розділу IIІ ППБУ - допускається розташування столярної майстерні в підвальному приміщені;
14) стаття 20, 55 КЦЗУ, пункти 2.17, 2.23 глави 2 розділу III ППБУ - допускається оздоблення стін в коридорі на першому поверсі, спортивній залі, підвалі, актовій залі, їдальні та на шляхах евакуації горючими матеріалами з вищими показниками пожежної небезпеки, ніж: Г2, В2, Д2, Т2;
15) статті 20, 55 КЦЗУ, пункт 2.28 глави 2 розділу III ППБУ - відсутні відомості показників щодо токсичності продуктів горіння, помірної димоутворювальної здатності та відповідності групам поширення полум`я РП1, РП2 на лінолеум в приміщені актової зали;
16) стаття 20, 55 КЦЗУ, пункт 1.17 глави 1 розділу IV ППБУ - допускається в приміщені їдальні, актовій залі, навчальних класах та коридорі на першому поверсі встановлення електричних розеток та вимикачів на горючі основи (конструкції);
17) стаття 20, 55 КЦЗУ, пункт 2.23 глави 2 розділу III ППБУ, пункт 14 розділу III ППБ для НЗ та УСОУ - допускається влаштування порогів на шляхах евакуації більше 0,05 м в 1-х, 2-х, 3-х, 4-х класів;
18) стаття 20, 55, 69 КЦЗУ, пункти 2.23, 2.37 глави 2 розділу III ППБУ, пункт 14 розділу IIІ ППБ для НЗ та УСОУ, пункти 7.1.1, 7.3.1 ДБН В. 1.1-7-2016 - допускається улаштування на шляхах евакуації першого поверху в коридорі (холі, фойє) кабінету завідуючого господарством, вахтера на третьому поверсі кабінету;
19) стаття 20, 55, 69 КЦЗУ, пункти 2.23, 2.37 глави 2 розділу III ППБУ, пункт 14 розділу III ППБ для НЗ та УСОУ - влаштовано приміщення роздягальні на першому поверсі безпосередньо в тамбурі головного евакуаційного виходу з будівлі;
20) стаття 20, 55, 69 КЦЗУ, пункти 2.23, 2.37 глави 2 розділу ІІІ ППБУ, пункт 14 розділу III ППБ для НЗ та УСОУ, пункти 7.1.1 ДБН В. 1.1-7-2016 - у зв`язку із переплануванням тамбурів головних евакуаційних виходів виключається можливість евакуації по розосередженим напрямкам (відсутні 3-й евакуаційні виходи згідно проекту забудови);
21) стаття 20, 55,69 КЦЗУ, пункти 2.23, 2.26 глави 2 розділу III ППБУ, пункт 1.4 глави 1 розділу VI, підпункт 2 пункту 4 розділу VIII ППБ для НЗ та УСОУ, пункти 7.1.1, 7.3.1 ДБН В. 1.1 -7-2016, пункти 3.33, 3.28 ДБН В. 2.2-3-97 - приміщення їдальні на 200-ті посадкових місць не забезпечено 2-ма розосередженими евакуаційними виходами;
22) пункти 1.2 глави 1 розділу V ППБУ, пункт 6 глави 1 розділу VI ППБ для НЗ та УСОУ, пункт 8.1.5 ДБНВ.2.5-56:2014 - не захищені для гасіння пожеж зони з кухонним обладнанням (плити, сковороди тощо) модульною системою локального пожежогасіння;
23) стаття 20, 55, 69 КЦЗУ, пункти 2.31, 2.32 глави 2 розділу III ППБУ, пункти 7.1.9, 7.1.10 ДБН В. 1.1-7-2016 - не обладнана в повному обсязі будівля евакуаційним освітленням та світловими покажчиками "ВИХІД" у відповідності до вимог ДБН В. 2.5-23, ДБН В. 2.5-28, ДБН В .2.5-56, ПУЕ, ДСТУ 7313, ДСТУ ISO 6309, ГОСТ 12.4.026 та ДНАОП 0.00-1.32-01;
24) статті 20, 55, 69 КЦЗУ, пункт 2.3 глави 2 розділу III пункт, 1.24 глави 1 розділу IV ППБУ - не відокремлено у відповідності з вимогами пункт 6.17 ДБН В. 1.1-7-2016, пункт 9.3.6. ДБН В.2.2-9-2009 пожежонебезпечні та технічні приміщення (електрощитові, вентиляційні камери, архіви, склади тощо) протипожежними перегородками 1-го типу із заповненням прорізів дверима з нормованою межею вогнестійкості;
25) стаття 20, 55, 69 КЦЗУ, пункти 1.6 глави 1 розділу IV ППБУ - допускається експлуатація в учбових класах, підвальних приміщеннях, бібліотеці, їдальні та в складських приміщеннях електромереж із з`єднанням проводів за допомогою скрутки;
26) стаття 20, 55 КЦЗУ, пункт 1.16 глави 1 розділу IV ППБУ - не оснащені електрощити, групові електрощитки схемою підключення споживачів з пояснювальними написами і вказаним значенням номінального струму апарата захисту (плавкої вставки);
27) стаття 20, 55 КЦЗУ, пункти 1.18 глави 1 розділу IV ППБУ - допускається застосування в службових приміщеннях, в учбових класах, підвальних приміщеннях та коридорі саморобних продовжувачів, які не відповідають вимогам ПУЕ, що пред`являються до переносних (пересувних) електропроводок;
28) стаття 20, 55 КЦЗУ, пункт 1.18 глави 1 розділу IV ППБУ - допускається експлуатація в підвальних приміщеннях кабелів і проводів з пошкодженою або такою, що в процесі експлуатації втратила захисні властивості, ізоляцією;
29) стаття 20, 55 КЦЗУ, пункт 1.18 глави 1 розділу IV ППБУ - допускається користування в бібліотеці, приміщенні складу на першому поверсі службових приміщеннях пошкодженими розетками, відгалужувальними та з`єднувальними коробками, вимикачами та іншими електровиробами;
30) статті 20, 55 КЦЗУ, пункт 2.22 глави 2 розділу IV ППБУ - допускається складування під повітроводом і устаткуванням горючих матеріалів та негорючих в горючій упаковці;
31) стаття 20, 55 КЦЗУ, пункт 2.3 глави 2 розділу ІІІ, пункт 1.24 глави 1 розділу IV ППБУ - не відокремлено у відповідності з вимогами пункт 6.17 ДБН В.1.1-7-2016, пункт 9.3.6. ДБН В.2.2-9-2009 пожежонебезпечні та технічні приміщення (електрощитові, архіви, склади тощо) протипожежними перегородками 1-го типу із заповненням прорізів дверима з нормованою межею вогнестійкості;
32) стаття 20, 55 КЦЗУ, пункти 1.12, 1.18 глави 1 розділу IV ППБУ - допускається в підвальних приміщеннях, бібліотеці, складах та навчальних класах складування горючих матеріалів під світильниками без плафонів та від електромереж на відстані менше 1 м;
33) стаття 20, 55, 69 КЦЗУ, пункти 1.1 1.4 розділу V ППБУ, пункти 10.1, 10.2.4 ДБНВ.2.5-56:2014 - не передбачена система димовидалення з підвальних приміщень та в складських приміщеннях на першому поверсі, які не мають природного освітлення;
34) стаття 20, 55, 69 КЦЗУ, пункт 4 розділу III ППБ для НЗ та УСОУ, пункт 3.44 УСОУ ДБН В.2.2-3-97 - допускається влаштування спальних місць безпосередньо в 1-их, 2-их, 3-их та 4-х учбових класах в супереч вимогам додатку 3 ДБН В.2.2-3-97 без врахування вільних шляхів евакуації та нормованою шириною між столами та учнівським обладнанням;
35) пункти 1.1, 1.4 глави 1 розділу V ППБУ, пункт 6 глави 1 розділу VI ППБ для НЗ та УСОУ - не проходить технічне обслуговування наявна система пожежної сигналізації;
36) пункти 1.2 глави 1 розділу V ППБУ, пункт 6 глави 1 розділу VI ППБ для НЗ та УСОУ - не обладнана будівля системою оповіщування про пожежу та управління евакуюванням людей;
37) статті 20, 55 КЦЗУ, пункти 1.2 глави 1 розділу V ППБУ, пункт 6 глави 1 розділу VI ППБ для НЗ та УСОУ - відсутня система протипожежного захисту в спортивній залі;
38) стаття 20, 55 КЦЗУ, пункт 3.6 глави 3 розділу V ППБУ, пункт 8 глави 1 розділу VI ППБ для НЗ та УСОУ - відсутні пожежні щити (стенди) із розрахунку 1 щит (стенд) на 5000 кв. м;
39) статті 20, 55 КЦЗУ, пункти 1.4 глави 1 розділу VI ППБУ - допускається використання електрочайників в службових приміщеннях;
40) статті 20, 40 КЦЗУ, ПКМУ №443, ПКМУ №444 - не організовано проходження функціонального навчання відповідними категоріями осіб у встановленому законодавством порядку;
41) пункти 9, 10, 11 ПКМУ №1200, пункт 4.3 ПТБ - працюючий персонал не забезпечений засобами радіаційного та хімічного захисту згідно вимог;
42) стаття 40 КЦЗУ - відсутні інформаційно-довідкові куточки щодо дій персоналу об`єкта у разі виникнення надзвичайних ситуацій або інших нестандартних подій у побуті;
43) пункт 4 частини 1 статті 20, частина 9 статті 33 КЦЗУ - не проведена організація евакуації населення у разі виникнення загрози аварій з викидом радіоактивних та небезпечних хімічних речовин.
Під час судового розгляду справи позивач повідомив суду, що на час розгляду справи відповідачем фактично не усунуто 9 порушень, вказаних в акті перевірки від 20 жовтня 2017 року №48, а саме: №8 (не повністю), №18 (не повністю), №22, №23, №33, №34, №35, №36, №37. Решта порушень з 43 виявлених відповідачем усунуті.
25.10.2017 року посадовою особою Южненського МС ГУ ДСНС України в Одеській області складено протокол ОД №002047 про адміністративне правопорушення за ст.175 КУпАП відносно заступника директора Южненської авторської школи з адміністративно-господарської діяльності ОСОБА_8 ..
Постановою ОД №002047 заступника директора Южненської авторської школи з адміністративно-господарської діяльності ОСОБА_8 притягнуто до адміністративної відповідальності, передбаченої ст.175 КУпАП .
25.10.2017 року посадовою особою Южненського МС ГУ ДСНС України в Одеській області складено протокол ОД №002048 про адміністративне правопорушення за ст.175 КУпАП відносно електромонтера з ремонту й обслуговування електроустаткування Южненської авторської школи ОСОБА_10 .
Постановою ОД №002048 електромонтера з ремонту й обслуговування електроустаткування Южненської авторської школи ОСОБА_10 притягнуто до адміністративної відповідальності, передбаченої ст.175 КУпАП .
25.10.2017 року посадовою особою Южненського МС ГУ ДСНС України в Одеській області складено протокол ОД №002049 про адміністративне правопорушення за ст.188-8 КУпАП відносно директора Южненської авторської школи ОСОБА_9 .
Постановою ОД №002049 директора Южненської авторської школи ОСОБА_9 притягнуто до адміністративної відповідальності, передбаченої ст.188-8 КУпАП .
26.10.2017 року посадовою особою Южненського МС ГУ ДСНС України в Одеській області винесено припис №45 про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, яким директору Южненської авторської школи ОСОБА_9 приписано, відповідно до статей 20, 51, 55, 69 Кодексу цивільного захисту України, пунктів 3, 4, 6 Положення про державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого постановою КМУ від 16.12.2015 року №1052, вжити такі заходи, зокрема :
8) звільнити шляхи евакуації на всіх поверхах від меблів, горючих матеріалів та дзеркал на стінах (статті 20, 55, КЦЗУ, пункт 2.37 глави 2 розділу ІІІ ППБ для НЗ та УСОУ) - у строк до 01.11.2017 року;
18) демонтувати улаштовані на шляхах евакуації першого поверху в коридорі (холі, фойє) кабінету завідуючого господарством, вахтера та на третьому поверсі кабінету (стаття 20, 55, 69 КЦЗУ, пункти 2.23, 2.37 глави 2 розділу III ППБУ, пункт 14 розділу IIІ ППБ для НЗ та УСОУ, пункти 7.1.1, 7.3.1 ДБН В. 1.1-7-2016) - у строк до 01.02.2018 року;
22) забезпечити модульну систему пожежогасіння для кухонного обладнання (плит, сковороди тощо) (пункти 1.2 глави 1 розділу V ППБУ, пункт 6 глави 1 розділу VI ППБ для НЗ та УСОУ, пункт 8.1.5 ДБНВ.2.5-56:2014) - у строк до 01.02.2018 року;
23) дообладнати будівлю евакуаційним освітлення із світловими покажчиками "ВИХІД" вимогам ДБН В.2.5-23, ДБН В. 2.5-28, ДБН В. 2.5-56, ПУЕ, ДСТУ 7313, ДСТУ 180 180 6309, ГОСТ 12.4.026 та ДНАОП 0.00-1.32-01 (стаття 20, 55, 69 КЦЗУ, пункти 2.31, 2.32 глави 2 розділу III ППБУ, пункти 7.1.9, 7.1.10 ДБН В. 1.1-7-2016) - у строк до 01.01.2018 року;
33) передбачити систему димовидалення з підвальних приміщень та складських приміщень на першому поверсі, які не мають природного освітлення (стаття 20, 55, 69 КЦЗУ, пункти 1.1 1.4 розділу V ППБУ, пункти 10.1, 10.2.4 ДБНВ.2.5-56:2014) - у строк до 01.12.2017 року;
34) заборонити влаштування спальних місць безпосередньо в 1-их, 2-их, 3-их та 4-х учбових класах в супереч вимогам додатку 3 БДБН В.2.2-3-97 без врахування вільних шляхів евакуації та нормальною шириною між столами та учнівським обладнанням (стаття 20, 55, 69 КЦЗУ, пункт 4 розділу III ППБ для НЗ та УСОУ, пункт 3.44 УСОУ ДБН В.2.2-3-97) - у строк до 10.11.2017 року;
35) провести технічне обслуговування наявної автоматичної система протипожежного захисту (пункти 1.1, 1.4 глави 1 розділу V ППБУ, пункт 6 глави 1 розділу VI ППБ для НЗ та УСОУ) - у строк до 01.12.2017 року;
36) обладнати будівлю системою оповіщення про пожежу та управління евакуюванням людей (пункти 1.2 глави 1 розділу V ППБУ, пункт 6 глави 1 розділу VI ППБ для НЗ та УСОУ) - у строк до 01.02.2018 року;
37) встановити автоматичну систему протипожежного захисту в спортивній залі (статті 20, 55 КЦЗУ, пункти 1.2 глави 1 розділу V ППБУ, пункт 6 глави 1 розділу VI ППБ для НЗ та УСОУ) - у строк до 01.02.2018 року.
Саме вищенаведені пункти Припису №45, як вказував позивач, відповідачем не усунуті.
Після прийняття постанови П`ятого апеляційного адміністративного суду від 26 березня 2019 року до суду надійшов відзив Комунального закладу "Южненська авторська М.П. Гузика експериментальна спеціалізована загальноосвітня школа-комплекс І-ІІІ ступенів Южненської міської ради Одеської області" на апеляційну скаргу від 05.04.2019 року, в якому відповідач посилається на ті обставини, що наявність двох порушень ( захаращування шляхів евакуації на всіх поверхах меблями, горючими матеріалами та влаштування спальних місць в 1-их, 2-их, 3-іх та 4-их учбових класах без врахування вільних шляхів евакуації та нормованою шириною між столами та учнівським обладнанням ) зазначених у п. 8 та 34 акту № 48 від 20 жовтня 2017 була оскаржена відповідачем до адміністративного суду в порядку встановленому законом ( справа № 815/5941/17 ).
За результатом розгляду вказаної адміністративної справи, постановою від 13.12.2017р. Одеський окружний адміністративний суд задовольнив позов комунального закладу "Южненська авторська М. ГІ. Гузика експериментальна спеціалізована загальноосвітня школа-комплекс 1-111 ступенів Южненської міської ради Одеської області", встановив відсутність оспорених порушень, п. 8 та 34 скасував.
Постановою Одеського апеляційного адміністрагивного суду від 19.04.2018р.. апеляційна скарга Южненського міського сектору ГУ ДСНС України в Одеській області була залишена без задоволення, а зазначена постанова без змін.
Щодо п. 33 ( не передбачена система димовидалення з підвальних та складських приміщень які не мають природного освітлення ), то на усунення цього порушення школа чекає виділення бюджетних коштів від Южненської міської ради Одеської області.
Разом з тим у позові ГУ ДСНС України в Одеській області відсутнє чітке обгрунтування того, яким чином відсутність системи димовидалення в підвальних та складських приміщеннях школи тягне за собою необхідність опечатування непов`язаних з ними приміщень їдальні, спортивного залу, актового залу, 1-го, 2-го,3-го,4-го ( в яких є спальні місця ) навчальних класів та відключення від джерел електропостачання.
Щодо п. 18, то цей пункт в більшій частині відповідчаем виконаний.
Що стосується кабінету завідуючого молодшої школи, то це приміщення улаштовано на 3-му поверсі школи у закутку не на шляху евакуації , його улаштування не було пов`язано з втручанням в огороджуванні чи несучі конструкції школи, отже підпадає під дію Переліку будівельних робіт, які не потребують документів, що дають право на їх виконання та після закінчення яких об`єкт не підлягає прийняттю в експлуатацію, затвердженого постановою КМУ № 406 від 07.06.2017р.
Крім того, обгрунтувати суду яким чином наявність кабінету завідуючого молодшої школи тягне за собою необхідність опечатування непов`язаних з ним приміщень їдальні, спортивного залу, актового залу, 1-го, 2-го,3-го,4-го ( в яких є спальні місця ) навчальних класів та відключення в них джерел електропостачання, ГУ ДСНС України в Одеській області також не спромоглося.
Іншу частину вищезазначених порушень п. 22-23, 36-37 відповідача невідкладно розпочали усувати після виділення Южненською міською радою Одеської області необхідних коштів з міського бюджету.
На доказ цього, в т.ч. на доказ оголошення тендеру на встановлення у школі систем авгоматичної протипожежної сигналізації, мовного оповіщення, централізованого протипожежного спостереження, локального пожежогасіння кухонного обладнання, відповідачи надали суду копії відповідних документів, яким суд першої інстанції надав належну правову оцінку.
Наразі і ці роботи завершені організацією яка виграла тендер, протипожежні системи введені в експлуатацію про що свідчить відповідний акт № 000024 від 02.01.2019р. ( копія додається ).
Як вбачається з матеріалів справи, а саме, з заяви про перегляд постанови за нововиявленими обставинами та з акту перевірки від 05.03.2019 року, припису від 13.03.2019 року після розгляду апеляційним судом справи, 05.03.2019р. Южненським міським сектором Головного управління державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області було проведено чергову позапланову перевірку школи.
Цією останньою перевіркою підтверджено, що станом на 05.03.2019р. Комунальним закладом "Южненська авторська М. П . Гузика експериментальна спеціалізована загальноосвітня школа-комплекс І-ІІІ ступенів Южненської міської ради Одеської області" не виконані ті пункти акту перевірки № 48 від 20.10.2017р., які були цим комунальним закладом оскаржені та скасовані в судовому порядку (постанова Одеського окружного адміністративного суду від 13.12.2017р., постанова Одеського апеляційного адміністративного суду від 19.04.2018р. у справі № 815/5941/17, рішення Одеського окружного адміністративного суду від 17.10.2018р., постанова П`ятого апеляційного адміністративного суду від 11.02.2019р. у справі № 815/2714/18).
Інші порушення пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту, які б дійсно потребували зупинення роботи їдальні, спортивного залу, актового залу. 1-го, 2-го. 3-го, 4- го (в яких є спальні місця) навчальних класів в цьому комунальному закладі, станом на 05.03.2019р. відсутні.
Доказом зазначеної обставини є акт № 31 від 05.03.2019р. та припис № 18 від 13.03.2019р.
З урахуванням наведеного, відсутність в школі порушень пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту, які б дійсно потребували застосування заходів реагування у виді часткового зупинення роботи в цьому комунальному закладі, зафіксована останньою перевіркою Южненського міського сектору Головного управління державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області від 05.03.2019р., є істотною обставиною для даної справи, про те ця обставина не була встановлена апеляційним судом та не була і не могла бути відома на час розгляду справи в письмовому провадженні 26.03.2019р.
Згідно вимог ст. 8 Конституції України в Україні визнається і діє принцип верховенства права. Конституція України має найвищу юридичну силу. Закони та інші нормативно-правові акти приймаються на основі Конституції України і повинні відповідати їй. Норми Конституції України є нормами прямої дії. Звернення до суду для захисту конституційних прав і свобод людини і громадянина безпосередньо на підставі Конституції України гарантується.
Згідно вимог ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ст.8 Конституції України, ст.6 КАС України та ч.1 ст.17 Закону України Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини від 23.02.2006 року, суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого зокрема людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави. застосовує цей принцип з урахуванням судової практики Європейського Суду з прав людини.
Згідно із п. 1 ч. 2 ст. 361 КАС України передбачено, що підставами для перегляду судового рішення за нововиявленими обставинами можуть бути істотні для справи обставини , що не були встановлені судом та не були і не могли бути відомі особі, яка звертається заявою, на час розгляду справи.
До нововиявлених обставин відносяться матеріально-правові факти, на яких ґрунтуються вимоги і заперечення сторін, а також інші факти, які мають значення для правильного вирішення спору. Необхідними ознаками існування нововиявлених обставин є одночасна наявність таких трьох умов: по-перше, їх існування на час розгляду справи, по-друге, те, що обставини не могли бути відомі заявникові на час розгляду справи, по-третє, істотність даних обставин для розгляду справи (тобто коли врахування їх судом мало б наслідки прийняття іншого судового рішення, ніж те, яке було прийняте).
Нововиявлені обставини за своєю юридичною суттю є фактичними даними, що установленому порядку спростовують факти, які було покладено в основу судового рішення.
Згідно ст.3 КАС України порядок здійснення адміністративного судочинства встановлюється Конституцією України, цим Кодексом та міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України. Якщо міжнародним договором, згода на обов`язковість якого надана Верховною Радою України, передбачено інші правила, ніж встановлені цим Кодексом, застосовуються правила міжнародного договору. Провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи. Закон, який встановлює нові обов`язки, скасовує чи звужує права, належні учасникам судового процесу, чи обмежує їх використання, не має зворотної дії в часі.
Колегія суддів звертає увагу, що поняття загрози життю та здоров`ю є оціночним. Однак це не спростовує необхідність дослідження судом доказів, якими обґрунтовується їх наявність та зважаючи, що такі позови розглядаються за позовними заявами суб`єктів владних повноважень, суд не повинен обмежуватися тільки даними актів перевірок. Достовірність інформації про зафіксовані в них порушення має бути перевірена судом шляхом зібрання відповідних доказів, а застосування судом обраного заходу реагування обґрунтовуватися з дотриманням всіх принципів адміністративного судочинства.
Згідно ч. 1 ст. 5 КАС України - кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист.
Європейська Конвенція про захист прав людини та основоположних свобод від 04.11.1950 року (надалі - Конвенція) , була ратифікована Законом України N 475/97-ВР від 17.07.97, та відповідно до ст.9 Конституції України є частиною національного законодавства.
Згідно ч.1 ст.6 Конвенції, кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом, який вирішить спір щодо його прав та обов`язків цивільного характеру або встановить обґрунтованість будь-якого висунутого проти нього кримінального обвинувачення.
Апеляційний суд доходить до висновку про наявність підстав для перегляду судового рішення за нововиявленими обставинами, які можуть бути істотними для справи обставини , що не були встановлені судом та не були і не могли бути відомі особі, яка звертається заявою, на час розгляду справи.
Відповідно до п. 2 ч. 4 ст. 368 КАС України, за результатами перегляду рішення, ухвали за нововиявленими або виключними обставинами суд може задовольнити заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами, скасувати відповідне судове рішення та ухвалити нове рішення чи змінити рішення.
Згідно ч.4 ст.243 КАС України, судове рішення, постановлене у письмовому провадженні, повинно бути складено у повному обсязі не пізніше закінчення встановлених цим Кодексом строків розгляду відповідної справи, заяви або клопотання.
Згідно ч. 5 ст.250 КАС України датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.
Керуючись ст.8, 22 Конституції України, ст.3, 6, 7, 242, 243, 250, 308, 311, 321, 322, 325, 328, 329, 361, 368, 369 КАС України, суд апеляційної інстанції,
ПОСТАНОВИВ:
Заяву Комунального закладу "Южненська авторська М.П. Гузика експериментальна спеціалізована загальноосвітня школа-комплекс І-ІІІ ступенів Южненської міської ради Одеської області" про перегляд за нововиявленими обставинами або виключними обставинами постанови П`ятого апеляційного адміністративного суду від 26 березня 2019 року-задовольнити .
Постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 26 березня 2019 року -скасувати .
Прийняти нову постанову, якою апеляційну скаргу Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області - залишити без задоволення.
Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 17 грудня 2018 року - залишити без змін.
Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складання повного судового рішення.
Повний текс судового рішення складений та підписаний 29 травня 2019 року.
Головуючий суддя Потапчук В.О. Судді Шляхтицький О.І. Семенюк Г.В.
Суд | П'ятий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 29.05.2019 |
Оприлюднено | 30.05.2019 |
Номер документу | 82046815 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
П'ятий апеляційний адміністративний суд
Потапчук В.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні