Герб України

Ухвала від 24.05.2019 по справі 2а-1670/5096/12

Касаційний адміністративний суд верховного суду

Новинка

ШІ-аналіз судового документа

Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.

Реєстрація

УХВАЛА

24 травня 2019 року

Київ

справа №2а-1670/5096/12

касаційне провадження №К/9901/12522/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Шипуліної Т.М.,

суддів: Бившевої Л.І., Хохуляка В.В.

розглянув матеріали касаційної скарги Кременчуцької об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Полтавській області на рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 23.10.2018 та постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 01.04.2019 у справі №2а-1670/5096/12 за позовом Виробничо-будівельного колективного підприємства Рассвет до Кременчуцької об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Полтавській області про визнання рішення нечинним,

В С Т А Н О В И В:

Виробничо-будівельне колективне підприємство Рассвет у серпні 2012 року звернулося до адміністративного суду з позовом до Кременчуцької об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Полтавській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень від 17.07.2012 №0010392301/1009, яким позивачу збільшено суму грошового зобов`язання з податку на прибуток приватних підприємств за основним платежем на суму 515325грн., від 17.07.2012 №0010422301/1010, яким збільшено суму грошового зобов`язання з податку на додану вартість за основним платежем на суму 56060грн. та штрафними (фінансовими) санкціями на 28030грн., та від 17.07.2012 №0010432301/97, яким зменшено розмір від`ємного значення суми ПДВ на загальну суму 423202грн.

Полтавський окружний адміністративний суд рішенням від 23.10.2018 позовні вимоги задовольнив частково. Визнав протиправним та скасував податкове повідомлення - рішення № 0010422301/1010 від 17.07.2012 в частині визначення суми грошового зобов`язання з податку на додану вартість із вироблених в Україні товарів (робіт, послуг) за основним платежем у сумі 37440грн. та штрафними (фінансовими) санкціями (штрафами) у сумі 18720грн. Визнав протиправним та скасував податкове повідомлення - рішення № 0010392301/1009 від 17.07.2012. Визнав протиправним та скасував податкове повідомлення - рішення № 0010432301/97 від 17.07.2012 в частині зменшення від`ємного значення суми податку на додану вартість у сумі 19757грн. В задоволенні іншої частини позовних вимог відмовив.

Другий апеляційний адміністративний суд постановою від 01.04.2019 рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 23.10.2018 залишив без змін.

Кременчуцька об`єднана державна податкова інспекція Головного управління ДФС у Полтавській області 26.04.2019 звернулася до суду касаційної інстанції з касаційною скаргою, в якій просить скасувати рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 23.10.2018 та постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 01.04.2019, ухвалити нове судове рішення про відмову у задоволенні позовних вимог повністю.

В обґрунтування своїх вимог відповідач посилається на порушення судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права.

При вирішенні питання про відкриття касаційного провадження за зазначеною касаційною скаргою суд виходить з такого.

Згідно з частиною першою статті 13 Кодексу адміністративного судочинства України учасники справи, а також особи, які не брали участі у справі, якщо суд вирішив питання про їхні права, свободи, інтереси та (або) обов`язки, мають право на апеляційний перегляд справи та у визначених законом випадках - на касаційне оскарження судового рішення.

Відповідно до частини першої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України учасники справи, а також особи, які не брали участі у справі, якщо суд вирішив питання про їхні права, свободи, інтереси та (або) обов`язки, мають право оскаржити в касаційному порядку рішення суду першої інстанції після апеляційного перегляду справи, а також постанову суду апеляційної інстанції повністю або частково у випадках, визначених цим Кодексом.

Аналіз наведеного законодавства дозволяє дійти висновку про те, що особи, які беруть участь у справі, у разі, якщо не погоджуються із ухваленими судовими рішеннями після їх перегляду в апеляційному порядку, можуть скористатися правом їх оскарження у касаційному порядку лише у визначених законом випадках.

Європейський суд з прав людини у своєму рішенні від 05 квітня 2018 року (справа Зубац проти Хорватії (Zubac v.Croatia), №40160/12) вказав на обмеженість доступу ratione valoris до судів вищої інстанції. Так, право на доступ до суду не є абсолютним і може підлягати обмеженням, які дозволяються опосередковано, оскільки право на доступ до суду за своєю природою потребує регулювання державою, і таке регулювання може змінюватися у часі та місці відповідно до потреб та ресурсів суспільства та окремих осіб (див. Станєв проти Болгарії (Stanev v. Bulgaria) [ВП], № 36760/06, п. 230, ЄСПЛ 2012). Спосіб застосування пункту 1 статті 6 Конвенції до апеляційних та касаційних судів залежить від особливостей судового провадження, про яке йдеться, і необхідно враховувати всю сукупність процесуальних дій, проведених в рамках національного правопорядку, а також роль судів касаційної інстанції в них; умови прийнятності касаційної скарги щодо питань права можуть бути суворіші, ніж для звичайної скарги (див. згадане вище рішення у справі Леваж Престасьон Сервіс проти Франції , п. 45; згадане вище рішення у справі Бруалья Гомес де ла Торре проти Іспанії , п. 37; та Козліца проти Хорватії (Kozlica v. Croatia), № 29182/03, п. 32, від 2 листопада 2006 року; див. також Шамоян проти Вірменії (Shamoyan v. Armenia), № 18499/08, п. 29, від 7 липня 2015 року). 83.

Застосування передбаченого законодавством порогу ratione valoris для подання скарг до верховного суду є правомірною та обґрунтованою процесуальною вимогою, враховуючи саму суть повноважень верховного суду щодо розгляду лише справ відповідного рівня значущості (див. згадане вище рішення у справі Бруалья Гомес де ла Торре проти Іспанії , п. 36; згадане вище рішення у справі Козліца проти Хорватії , п. 33; згадане вище рішення у справі Булфрахт Лтд проти Хорватії , п. 34, Добріч проти Сербії (Dobriж ЗУБАЦ ПРОТИ ХОРВАТІЇ (ZUBAC v. CROATIA) - РІШЕННЯ 35 v. Serbia), №№ 2611/07 та 15276/07, п. 54, від 21 червня 2011 року; та Йовановіч проти Сербії (Jovanoviж v. Serbia), 32299/08, п. 48, від 2 жовтня 2012 року). 84.

При цьому, саме національний верховний суд, якщо цього вимагає національне законодавство, повинен оцінювати те, чи досягнуто передбачений законодавством поріг ratione valoris для подання скарги саме до цього суду. Відповідно, в ситуації, коли відповідне національне законодавство дозволяло йому відфільтровувати справи, що надходять до нього, верховний суд не може бути зв`язаний або обмежений помилками в оцінюванні зазначеного порогу, яких припустилися суди нижчої інстанції при визначенні того, чи надавати доступ до нього (згадане вище рішення у справі Добріч проти Сербії , п. 54).

Також Європейський суд з прав людини постановив ухвалу щодо неприйнятності заяви №26293/18 від 09.10.2018 у справі "Азюковська проти України" (Azyukovska v. Ukraine), у якій зазначив, що застосування критерію малозначності справи у справі було передбачуваним, справа була розглянута судами двох інстанцій, які мали повну юрисдикцію, заявниця не продемонструвала наявності інших виключних обставин, які за положеннями кодексу могли вимагати касаційного розгляду справи.

Європейський суд у вказаному рішенні зазначив, що в контексті аналізу застосування критерію ratione valoris щодо доступу до вищих судових інстанцій він також брав до уваги наявність або відсутність питання щодо справедливості провадження, яке здійснювалось судами нижчих інстанцій.

Отже, за прецедентною практикою Європейського суду з прав людини обмеження доступу до Верховного Суду охоплюється загальновизнаною легітимною метою встановленого законодавством порогу ratione valoris для скарг, що подаються на розгляд Верховного Суду, яка полягає в тому, щоб забезпечувати розгляд у Верховному Суді, з огляду на саму суть його функцій, лише справ необхідного рівня значущості.

Відповідно до частини третьої статті 3 Кодексу адміністративного судочинства України провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.

Відповідно до пункту 2 частини п`ятої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України не підлягають касаційному оскарженню судові рішення у справах незначної складності, крім випадків, якщо:

а) касаційна скарга стосується питання права, яке має фундаментальне значення для формування єдиної правозастосовчої практики;

б) особа, яка подає касаційну скаргу, відповідно до цього Кодексу позбавлена можливості спростувати обставини, встановлені оскарженим судовим рішенням, при розгляді іншої справи;

в) справа становить значний суспільний інтерес або має виняткове значення для учасника справи, який подає касаційну скаргу;

г) суд першої інстанції відніс справу до категорії справ незначної складності помилково.

Частиною шостою статті 12 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено перелік категорій справ, які відносяться до справ незначної складності.

Такий перелік не є вичерпним.

Зі змісту пункту 10 частини шостої статті 12 Кодексу адміністративного судочинства України можна зробити висновок про те, що суд має право віднести до категорії справ незначної складності справу, яка не передбачена у вищезазначеному переліку, за винятком справ, які не можуть бути розглянуті за правилами спрощеного позовного провадження.

За правилами спрощеного позовного провадження не можуть бути розглянуті справи, які підлягають розгляду за правилами загального позовного провадження у виключному порядку (частина четверта статті 12 Кодексу адміністративного судочинства України, а також через складність та інші обставини.

Відповідно до пункту 20 частини першої статті 4 Кодексу адміністративного судочинства України адміністративна справа незначної складності (малозначна справа) - адміністративна справа, у якій характер спірних правовідносин, предмет доказування та склад учасників тощо не вимагають проведення підготовчого провадження та (або) судового засідання для повного та всебічного встановлення її обставин.

Системний аналіз вищезазначених положень процесуального закону дає підстави для висновку про те, що суд має право віднести справу до категорії малозначних за результатами оцінки характеру спірних правовідносин, предмету доказування, складу учасників та інших обставин, крім випадків, передбачених пунктом 2 частини п`ятої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України, а також крім справ, які підлягають розгляду в порядку загального позовного провадження.

З матеріалів касаційної скарги та оскаржуваних судових рішень вбачається, що предметом позову у справі №2а-1670/5096/12 є вимоги про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень від 17.07.2012 №0010392301/1009, яким позивачу збільшено суму грошового зобов`язання з податку на прибуток приватних підприємств за основним платежем на суму 515325грн., від 17.07.2012 №0010422301/1010, яким збільшено суму грошового зобов`язання з податку на додану вартість за основним платежем на суму 56060грн. та штрафними (фінансовими) санкціями на 28030грн., та від 17.07.2012 №0010432301/97, яким зменшено розмір від`ємного значення суми ПДВ на загальну суму 423202грн.

Суди попередніх інстанцій задовольняючи позовні вимоги частково виходили з того, що контролюючим органом з посиланням на належні та допустимі докази не доведено обставин протиправного формування позивачем показників податкової звітності на підставі господарських операцій з ТОВ "Монолітбудкомплект".

Судами встановлено, що 16.05.2011 між ТОВ "Монолітбудкомплект" (Постачальник) та ВБКП "Рассвет" (Одержувач) укладено договір поставки № 25, згідно умов якого Постачальник зобов`язується передати у власність Покупця товар у відповідному асортименті, кількості, по цінам, які узгоджуються сторонами в накладних, згідно вимог "одержувача" у повному обсязі.

Виконання умов вказаного договору та подальше використання придбаного товару у межах господарської діяльності позивачем підтверджено рахунками - фактури від 18.05.2011 №53, від 30.06.2011 №346, від 28.07.2011 №383, №384, від 02.08.2011 №392, від 09.08.2011 №519, від 11.08.2011 №524, від 17.08.2011 №534, від 05.09.2011 №570, від 19.09.2011 №605, від 18.10.2011 №684; видаткові накладні: від 19.05.2011 №53, від 30.06.2011 №346, від 29.07.2011 №383, №384, від 02.08.2011 №392, від 11.08.2011 №519, від 12.08.2011 №524, від 18.08.2011 №534, від 05.09.2011 №570, від 28.09.2011 №605, від 07.11.2011 №684; податковими накладними від 28.07.2011 №93, №94, від 29.07.2011 №102, 02.08.2011 №14, від 09.08.2011 №42, від 11.08.2011 №63, від 17.08.2011 №85, від 05.09.2011 №19, від 19.09.2011 №119, від 18.10.2011 №83; банківськими виписками; товарно-транспортними накладними, подорожніми листами; свідоцтвами про реєстрацію транспортного засобу; заявами про прийняття на роботу на посаду водія; наказами про прийняття на посаду водія; витягами із трудових книжок, видатковими накладними на отримання бензину, посвідченнями про відрядження та наказами на відрядження; витягом із журналу-ордеру щодо оприбуткування поставлених товарів, оборотною відомістю по руху товару; актами списання пил та алмазних дисків; документами щодо реалізації готової продукції підприємству ТОВ "ВИС".

Заперечуючи реальність здійснення господарських операцій позивача із ТОВ "Монолітбудкомплект" та правомірність формування позивачем податкового кредиту з ПДВ за вересень та грудень 2011 року та валових витрат за ІІ-ІV квартали 2011 року, контролюючий орган посилався лише на акт про неможливість проведення зустрічної звірки ТОВ "Монолітбудкомплект", що складений ДПІ у Печерському районі м. Києва від 28.03.2012 за № 506/22-2/34979064, та відомості з бази даних інформаційних систем.

Фактів, які б свідчили про наявність у формі чи змісті вище перелічених документів бухгалтерського та податкового обліку дефектів, котрі б в силу статті 9 Закону України Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні та статті 44 Податкового кодексу України спричиняли втрату юридичної сили і доказовості, а також фактів проведення ВБКП "Рассвет" збиткових операцій та невикористання придбаного товару у власній господарській діяльності; акт перевірки № 1900/22-209/24831310 від 22.06.2012 не містить.

Верховним Судом досліджено та взято до уваги: предмет позову, складність справи та застосування законодавства на час спірних правовідносин, а також значення справи для сторін та суспільства, які дали можливість дійти висновку про малозначність справи.

Випадків, які б виключали можливість застосування положень пункту 2 частини п`ятої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України, не вбачається. У касаційній скарзі таких застережень не міститься.

Отже, постанова Другого апеляційного адміністративного суду від 01.04.2019, ухвалена за результатами апеляційного перегляду рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 23.10.2018 у справі щодо визнання рішення нечинним, не підлягає касаційному оскарженню.

Згідно з пунктом 1 частини першої статті 333 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції відмовляє у відкритті касаційного оскарження у справі, якщо касаційну скаргу подано на судове рішення, що не підлягає касаційному оскарженню.

Враховуючи викладене, суд дійшов висновку про необхідність відмови у відкритті касаційного провадження.

Керуючись пунктом 2 частини п`ятої статті 328, пунктом 1 частини першої статті 333 Кодексу адміністративного судочинства України, -

У Х В А Л И В :

1.Відмовити Кременчуцькій об`єднаній державній податковій інспекції Головного управління ДФС у Полтавській області у відкритті касаційного провадження за касаційною скаргою на рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 23.10.2018 та постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 01.04.2019 у справі №2а-1670/5096/12 за позовом Виробничо-будівельного колективного підприємства Рассвет до Кременчуцької об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Полтавській області про визнання рішення нечинним.

2. Направити копію ухвали про відмову у відкритті касаційного провадження разом з касаційною скаргою та доданими до неї матеріалами особі, яка подала касаційну скаргу.

Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання та оскарженню не підлягає.

Судді Верховного Суду Т.М.Шипуліна Л.І.Бившева В.В.Хохуляк

СудКасаційний адміністративний суд Верховного Суду
Дата ухвалення рішення24.05.2019
Оприлюднено30.05.2019
Номер документу82047737
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а-1670/5096/12

Ухвала від 24.05.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Шипуліна Т.М.

Постанова від 01.04.2019

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Калиновський В.А.

Постанова від 01.04.2019

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Калиновський В.А.

Ухвала від 18.02.2019

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Калиновський В.А.

Ухвала від 18.02.2019

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Калиновський В.А.

Ухвала від 18.02.2019

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Калиновський В.А.

Ухвала від 18.02.2019

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Калиновський В.А.

Ухвала від 03.12.2018

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Чалий І.С.

Ухвала від 03.12.2018

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Чалий І.С.

Рішення від 23.10.2018

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Н.І. Слободянюк

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні