ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
справа № 1.380.2019.000100
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
20 травня 2019 року зал судових засідань № 11
Львівський окружний адміністративний суд в складі:
головуючого судді Гулика А.Г,
за участю:
секретаря судового засідання Тронки О.В.,
представника позивача Михальчишин Н.Л.,
представника відповідача Гавриляка Р.А.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні у м. Львові в порядку загального позовного провадження адміністративну справу за позовом приватного підприємства «НАША КОМПАНІЯ» до Державної фіскальної служби України, Головного управління ДФС у Львівській області про визнання протиправним і скасування рішень, зобов`язання вчинити дії, -
в с т а н о в и в :
09.01.2019 до Львівського окружного адміністративного суду надійшов позов приватного підприємства «НАША КОМПАНІЯ» (далі - позивач, ПП «НАША КОМПАНІЯ» ) до Державної фіскальної служби України, в якому позивач просить суд:
- визнати протиправним та скасувати рішення комісії, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, від 30.11.2018 № 1007557/34434899 про відмову ПП «НАША КОМПАНІЯ» в реєстрації податкової накладної від 27.11.2017 № 13 в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- визнати протиправним та скасувати рішення комісії, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 03.12.2018 № 1010386/34434899 про відмову ПП «НАША КОМПАНІЯ» в реєстрації податкової накладної від 30.11.2017 № 15 в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- зобов`язати відповідача зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну від 27.11.2017 № 13 ПП «НАША КОМПАНІЯ» , вказавши строк її реєстрації 27.11.2017;
- зобов`язати відповідача зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну від 30.11.2017 № 15 ПП «НАША КОМПАНІЯ» , вказавши строк її реєстрації 30.11.2017.
Ухвалою від 14.01.2019 суддя залишив позовну заяву без руху та надав позивачу строк для усунення недоліків позовної заяви.
Ухвалою від 04.02.2018 суддя прийняв позовну заяву до розгляду, відкрив загальне позовне провадження у справі та призначив підготовче засідання.
Ухвалою від 20.02.2019 суд залучив співвідповідачем Головне управління ДФС у Львівській області.
Ухвалою від 06.05.2019 суд закрив підготовче провадження у справі та призначив справу до судового розгляду по суті.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що приватне підприємство «НАША КОМПАНІЯ» направило на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних 15.12.2017 податкові накладні від 27.11.2017 № 13 на суму 643844,64 грн, в т.ч. ПДВ 107307,44 грн та від 30.11.2017 № 15 на суму 131657,26 грн, в т.ч. ПДВ 21942,88 грн. Згідно з отриманими 15.12.2017 квитанціями №1 про прийняття податкових накладних від 27.11.2017 № 13 та від 30.11.2017 № 15, повідомлено, що податкові накладні прийнято, але реєстрація зупинена, та зазначено підстави зупинення, зокрема вказано, що відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України податкова накладна відповідає критеріям оцінки ступеня ризиків, визначеним пунктом 6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення її реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджених наказом Міністерства фінансів України від 13.06.2017 №567. За результатами опрацювання СМКОР виявлено невідповідність обсягів постачання обсягам придбання товарів згідно з УКТ ЗЕД: 01.61. Запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних відповідно до пункту «в» п.п. 201.16.1 п. 201.16 ст.201 Податкового кодексу України, вичерпний перелік яких встановлено наказом Міністерства фінансів України від 13.06.2017 №567 та/або таблицю даних платника податків, яка передбачена пунктом 4 вказаного наказу.
ПП «НАША КОМПАНІЯ» надало пояснення в повідомленні 26.11.2018 № 6 № 8. Проте, Комісія, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної прийняла рішення від 30.11.2018 № 1007557/34434899 та від 03.12.2018 № 1010386/34434899 про відмову у реєстрації податкових накладних.
Позивач вважає зазначене рішення протиправним, оскільки надав всі первинні документи, що стосуються господарських операцій, проте такі безпідставно не взято до уваги контролюючим органом.
Відповідач проти задоволення позову заперечив, подав відзив, в якому зазначив, що оскаржені рішення прийняті правомірно, оскільки надані платником податку копії документів не є достатніми для прийняття відповідного рішення про реєстрацію.
Представник позивача у судовому засіданні позовні вимоги підтримала, просила суд позов задовольнити.
Представник відповідачів у судовому засіданні проти задоволення позовних вимог заперечив, просив суд у задоволенні позову відмовити повністю.
Заслухавши пояснення представників сторін, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення сторін, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов висновку, що адміністративний позов необхідно задовольнити повністю, з наступних підстав.
ПП «НАША КОМПАНІЯ» згідно з КВЕД 01.61 здійснює допоміжну діяльність у рослинництві; 46.11 діяльність посередників у торгівлі сільськогосподарською сировиною, живими тваринами, текстильною сировиною та напівфабрикатами; 46.61 оптова торгівля сільськогосподарськими машинами й устаткуванням; 77.31 надання в оренду сільськогосподарських машин і устаткування; 46.75 оптова торгівля хімічними продуктами.
Відповідно до приписів п.201.10. ст.201 Податкового кодексу України (далі- ПК України) ПП «НАША КОМПАНІЯ» склало податкові накладні від 27.11.2017 № 13 та від 30.11.2017 № 15 та направило їх для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних 15.12.2017.
Згідно з отриманими квитанціями від 15.12.2017 № 1 податкові накладні прийнято, реєстрацію зупинено.
На виконання п.п.201.16.2 п. 201.16 ст.201 ПК України ПП «НАША КОМПАНІЯ» направлені повідомлення від 26.11.18 № 6,8 щодо подачі документів та надано пояснення, в яких повідомлено, що 12.09.2017 між ПП «НАША КОМПАНІЯ» та ТзОВ «СБЕ Україна Рівне» укладено договір № 12/2 про надання послуг. Послуги виконувались орендованими бурякозбиральними комбайнами відповідно до договору від 01.09.2017№ 01/1 оренди транспортних засобів з екіпажем ПП Холдер Агро , підтвердженням яких є акт надання послуг з оренди. У відповідності до договору від 12.09.2017№ 12/2 роботи виконані у листопаді 2017 року, підтвердженням яких є акт виконаних робіт від 30.11.2017 № 30/1. Розрахунок за надані послуги ТзОВ СБЕ Україна Рівне проведено в повному обсязі. Надходження коштів на рахунок підтверджується копіями виписок за рахунком ПП «НАША КОМПАНІЯ» за 31.08.2018, 03.09.2018 і 05.09.2018. Взаємні розрахунки між ПП НАША КОМПАНІЯ та ТОВ СБЕ Україна Рівне підтверджуються актами звіряння від 31.12.2017 та 30.09.2018.
До пояснень до податкових накладних долучено пояснення б/н від 26.11.2018, договір про надання послуг від 12.09.2017 № 12/2, акт приймання-здачі виконаних робіт (надання послуг) від 27.11.2017 № 27/2, платіжні доручення від 07.11.2017 № 8789, від 08.11.2017 №8850, від 21.11.2017 № 8889, від 31.08.2018 № V502, від 03.09.2018 № V510, від 05.09.2018 №9551, договір оренди транспортних засобів від 01.09.2017 №01/1, акт виконаних робіт (наданих послуг) від 31.12.2017 № 81, акт приймання-передачі техніки від 31.12.2017, договір оренди майна від 02.06.2017 № 02/06/15-01, акт прийому-передачі майна від 02.06.2015, штатний розпис від 31.08.2017, банківські виписки за рахунками.
На підтвердження подання документів ПП «НАША КОМПАНІЯ» отримало квитанції від 26.11.2018 № 2 та від 28.11.2018 № 2.
Проте, Комісія, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації прийняла рішення від 30.11.2018 № 1007557/34434899 та від 03.12.2018 №1010386/34434899, яким відмовила у реєстрації податкової накладної з підстав «ненадання платником податку копій документів, а саме: розрахункових документів, банківських виписок з особових рахунків.
ПП «НАША КОМПАНІЯ» не погодившись з такими рішеннями, звернулося із скаргами від 30.11.2018 та від 03.12.2018 до ДФС України. За результатами розгляду скарги ДФС України прийняла рішення від 18.12.2018 № 52675/34434899/2 та від 03.12.2018 №1010386/34434899, якими залишено скарги без задоволення та рішення комісії без змін.
Не погоджуючись з прийнятими рішеннями відповідача, позивач звернувся із відповідним позовом до суду.
При вирішенні спору по суті суд керувався наступним.
Згідно із пунктом 201.10 статті 201 ПК України (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту. Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 вказаної статті та/або пунктом 192.1 статті 192 ПК України, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 вказаної статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Відповідно до пункту 201.16 ст.201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, у разі відповідності такої податкової накладної/розрахунку коригування сукупності критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлених відповідно до пункту 74.2 статті 74 вказаного Кодексу.
Як передбачено пунктом 74.2 статті 74 ПК України в Єдиному реєстрі податкових накладних забезпечується проведення постійного автоматизованого моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації таких податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Критерії оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Відповідно до пункту 2 постанови Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246 «Про затвердження Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних» (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 26.04.2017 №341, далі - Порядок №1246) податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість відповідно до вимог ПК України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Як передбачено пунктом 12 Порядку №1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки, зокрема, відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України.
Згідно з пунктом 13 Порядку №1246 за результатами перевірок, визначених пунктом 12 вказаного Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).
Відповідно до підпункту 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 ПК України у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних платнику податку протягом операційного дня контролюючий орган в автоматичному режимі надсилає (в електронному вигляді у текстовому форматі) квитанцію про зупинення реєстрації такої податкової накладної/розрахунку коригування. Така квитанція є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: а) порядковий номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; б) визначення критерію (їв) оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, на підставі яких здійснено зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування; в) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та/або копії документів (за вичерпним переліком), достатніх для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію такої податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Вичерпний перелік таких документів у розрізі критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Відповідно до пункту 6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджених наказом Міністерства фінансів України від 13.06.2017 №567 (зареєстрований в Міністерстві юстиції України 16.06.2017 №753/30621, далі -Критерії оцінки, чинний станом на момент зупинення вказаних податкових накладних), моніторинг податкової накладної/розрахунку коригування здійснюється ДФС за такими критеріями:
1) обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування, яка подана на реєстрацію в Реєстрі, у 1,5 рази більший за величину, що дорівнює залишку різниці обсягу придбання на митній території України такого товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 01 січня 2017 року в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих в Реєстрі, і митних деклараціях, та обсягу постачання відповідного товару/послуги, зазначеного у податкових накладних /розрахунках коригування, зареєстрованих з 01 січня 2017 року в Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 75% загального такого залишку) товарів з кодами згідно з УКТ ЗЕД, які визначаються ДФС, та відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, яка подана на реєстрацію в Реєстрі, в інформації, поданій платником податку за встановленою формою, як товару/послуги, що на постійній основі постачається (виготовляється);
2) відсутність (анулювання, призупинення) ліцензій, виданих органами ліцензування, які засвідчують право суб`єкта господарювання на виробництво, експорт, імпорт, оптову і роздрібну торгівлю підакцизними товарами (продукцією), визначеними підпунктами 215.3.1та 215.3.2 пункту 215.3 статті 215 розділу VI ПК України, стосовно товарів, які зазначені платником податку у податковій накладній, поданій на реєстрацію в Реєстрі.
Суд зауважує, що визначення фіскальним органом у квитанціях конкретного критерію ризику прямо впливає на можливість надання в подальшому платником податків відповідних документів, перелік яких міститься у наказі Міністерства фінансів України від 13.06.2017 №567, яким затверджено Вичерпний перелік документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Вичерпний перелік документів).
Відповідно до пункту 1 Вичерпного переліку документів у розрізі Критеріїв оцінки ступеня ризиків, для критерію, зазначеного у підпункті 1 пункту 6 Критеріїв, такими документами є:
1) договори, у тому числі зовнішньоекономічні контракти, з додатками, листування з контрагентами; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для провадження господарської операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання й транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передавання товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством;
2) для критерію, зазначеного в підпункті 2 пункту 6 Критеріїв: договори, у тому числі зовнішньоекономічні контракти, з додатками, листування з контрагентами; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для провадження господарської операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання й транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передавання товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством.
Як встановлено з квитанцій про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних від 27.11.2017 № 13 та від 30.11.2017 № 15, реєстрація вказаних накладних зупинена на підставі п.201.16 ст.201 ПК України, оскільки останні відповідають критеріям оцінки ступеня ризиків, визначених пунктом 6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН, затверджених наказом Міністерством фінансів України від 13.06.2017 №567; за результатами опрацювання СМКОР виявлено невідповідність обсягів постачання обсягам придбання за товарами згідно з УКТ ЗЕД: 01.61. Запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН, відповідно до пункту «в» п. 201.16.1 п. 201.16 ст.201 ПК України, вичерпний перелік яких встановлено наказом Міністерства фінансів України від 13.06.2017 №567 та/або Таблицю даних платника податків, яка передбачена пунктом 4 вказаного наказу.
Аналізуючи зміст вказаних квитанцій, суд дійшов висновку про те, що фіскальним органом в порушення підпункту 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 ПК України не вказано конкретного переліку документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних у такому вигляді, який би унеможливив неоднозначне розуміння такої пропозиції платником податків.
У свою чергу, абзацом 1 постанови Кабінету Міністрів України від 29.03.2017 №190 «Про встановлення підстав для прийняття рішення комісією Державної фіскальної служби про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або про відмову в такій реєстрації» ( чинної станом на момент зупинення вказаної податкової накладної, далі - Постанова №190) передбачено, що комісія Державної фіскальної служби (далі - комісія ДФС) приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або про відмову в такій реєстрації на підставі отриманих від платника податку на додану вартість відповідно до підпункту «в» підпункту 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 ПК України письмових пояснень щодо підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, та/або копій документів, які платник податку має право подати до органу Державної фіскальної служби протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного у податковій накладній/розрахунку коригування.
Згідно з абзацом 2 Постанови №190 підставами для прийняття комісією ДФС рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, до якої/якого застосована процедура зупинення реєстрації згідно з пунктом 201.16 статті 201 ПК України; ненадання платником податку копій документів відповідно до підпункту «в» підпункту 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 ПК України; надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства та/або не є достатніми для прийняття комісією ДФС рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування.
Проте, суд встановив, що в рішеннях не зазначено, які саме документи складені з порушенням законодавства чи яких саме документів не вистачає для прийняття рішень про реєстрацію податкових накладних.
Суд встановив, що позивач надіслав в електронному вигляді повідомлення щодо подачі документів за податковими накладними, реєстрація яких зупинена. У повідомленні надано роз`яснення стосовно господарських операцій. Разом із поясненнями надано документи, що розкривають зміст господарських операцій.
На момент подання позивачем письмових пояснень та документів до них за спірними податковими накладними діяв Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 №117 (набрав чинності 22.03.2018 року, далі - Порядок зупинення реєстрації податкових накладних).
Пунктом 2 зазначеної постанови Кабінету Міністрів України обумовлено, що платники податку на додану вартість, у яких до 1 грудня 2017 року зупинено реєстрацію податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України, що діяв до набрання чинності Законом України від 07.12.2017 №2245-VIII «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2018 році» , та які станом на 01.12.2017 не подали пояснень і копій документів до таких податкових накладних/розрахунків коригування, мають право протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного у такій податковій накладній/ розрахунку коригування, подати пояснення і копії документів до таких податкових накладних/розрахунків коригування на розгляд комісій, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, порядок роботи яких затверджується цією постановою.
Відповідно до пункту 14 Порядку зупинення реєстрації податкових накладних, Перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, включає в себе: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством.
Як визначено пунктом 18 Порядку зупинення реєстрації податкових накладних, письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 15 вказаного Порядку, розглядаються комісіями контролюючих органів.
Пунктом 19 Порядку зупинення реєстрації податкових накладних визначено, що комісії контролюючих органів складаються з комісій регіонального рівня (комісії головних управлінь ДФС в областях, м.Києві та Офісу великих платників ДФС) та комісії центрального рівня (ДФС).
Відповідно до пункту 23 Порядку зупинення реєстрації податкових накладних, комісією регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 15 вказаного Порядку:
щодо платників податку, у яких обсяг постачання, зазначений в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих в поточному місяці у Реєстрі, з урахуванням поданої податкової накладної/ розрахунку коригування на реєстрацію в Реєстрі, менше 30 млн. гривень, приймається рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яке реєструється в окремому Реєстрі податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, та надсилається платнику податку у порядку, встановленому статтею 42 Кодексу;
щодо платників податку, у яких обсяг постачання, зазначений в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих в поточному місяці у Реєстрі, з урахуванням поданої податкової накладної/розрахунку коригування на реєстрацію в Реєстрі, більше 30 млн. гривень включно, приймається рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яке попередньо реєструється в окремому Реєстрі податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, та надсилається до комісії центрального рівня.
Пунктом 24 Порядку визначено, що Комісія центрального рівня протягом семи робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів відповідно до пункту 15 вказаного Порядку, але не раніше отриманого рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі комісії регіонального рівня, може прийняти інше рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі. Прийняте комісією центрального рівня рішення реєструється в окремому Реєстрі податкових накладних / розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, та надсилається платнику податку у порядку, встановленому статтею 42 Кодексу, а рішення Комісії регіонального рівня скасовується.
Відповідно до пунктів 20, 21 Порядку зупинення реєстрації податкових накладних зазначені комісії приймають рішення про: реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі; відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.
Підставами для прийняття комісіями контролюючих органів рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено; ненадання платником податку копій документів відповідно до підпункту 4 пункту 13 вказаного Порядку; надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства.
Рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку (пункт 27 вказаного Порядку).
Відповідно до пунктів 1, 13, 18 Порядку розгляду скарг на рішення комісій, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 №117, розгляд скарг на рішення комісій, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації (далі - комісії контролюючих органів), про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - скарга) здійснюється комісією ДФС з питань розгляду скарг, яка є постійно діючим колегіальним органом ДФС, за участю уповноваженої особи Мінфіну.
За результатами розгляду скарги комісія ДФС з питань розгляду скарг приймає одне з таких рішень: задовольняє скаргу та скасовує рішення комісії контролюючого органу про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних; залишає скаргу без задоволення та рішення комісії контролюючого органу про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін; залишає скаргу без розгляду.
Рішення комісії ДФС з питань розгляду скарг не підлягає подальшому адміністративному оскарженню та може бути оскаржене в судовому порядку.
У спірному випадку рішення комісії, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, залишене без змін.
Разом з тим, на думку суду, подані відповідачу та Комісії з питань розгляду скарг позивачем письмові пояснення та копії документів підтверджують реальність здійснення господарських операцій, за якими складено спірні податкові накладні, ознак порушення вимог законодавства щодо їх складення вони не містять та є достатніми для прийняття Комісією контролюючого органу рішення про реєстрацію вказаних податкових накладних в ЄРПН.
Суд встановив, що ПП «НАША КОМПАНІЯ» зареєстровано в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців 06.05.2014. Профільним видом діяльності позивача є: допоміжна діяльність у рослинництві (код КВЕД 01.61).
ПП «НАША КОМПАНІЯ» та ТзОВ СБЕ Україна Рівне 12.09.2017 укладено договір №12/2AT-НК про надання послуг, відповідно до п. 1.1 якого виконавець зобов`язується на виробничих площах Замовника протягом 2017 року виконати сільськогосподарські роботи по збиранню цукрового буряка на пальному Замовника - за кількістю в строки та на умовах вказаного договору, а Замовник зобов`язується прийняти та оплатити надані послуги.
Відповідно до умов договору (п.3.1-3.5 договору) ціна робіт за 1 гектар складає 2606,00грн погодили встановити еквівалент ціни робіт у доларах США. Еквівалент ціни робіт у доларах становить 100 доларів США за один гектар. За домовленістю сторін Замовник зобов`язується здійснити попередню оплату Виконавцю в розмірі 10% від орієнтовно очікуваної суми договору до 18.09.2017. Загальна ціна договору визначається як сума вартості виконаних робіт відповідно до всіх актів передачі-приймання виконаних робіт, що підписані Сторонами. Вартість виконаних робіт (сума до сплати) обчислюється виходячи із акту передачі-приймання виконаних робіт, що підписаний Сторонами. Оплата здійснюється в українських гривнях шляхом перерахування грошових коштів на поточний банківський рахунок. Виконавця на підставі акту передачі-приймання робіт в термін 7 (сім) банківських днів з дати його підписання. За взаємною домовленістю сторін, можуть застосовуватись інші способи, умови і форми розрахунків за даним Договором, що не заборонені чинним законодавством, про що Сторони укладають відповідну письмову угоду.
Сторони погодили, що ціна робіт, що виконуються згідно з Договором в обов`язковому порядку підлягає зміні та перерахунку у випадку зміни курсу продажу долара США на момент закриття валютних торгів на Міжбанківській валютній біржі, станом на дату, яка передує даті укладення кожного акту передачі-приймання робіт, що укладається згідно з вказаним Договором, в порівнянні з курсом продажу долара США на момент закриття валютних торгів та міжбанківській валютній біржі на дату, яка передує даті укладення цього Договору (1 долар США - 26,06 гривень), В цьому випадку ціна робіт змінюється пропорційно зміні курсу продажу долару США, вказаних в попередньому реченні.
У відповідності до умов договору та на виконання досягнутої між сторонами домовленості ПП НАША КОМПАНІЯ надало ТзОВ СБЕ Україна Рівне послуги по збиранню врожаю буряка з площі 173,05 га (ціна 1 га становить 3720,57 грн) вартістю 643844,64 грн, в т.ч. ПДВ 107307,44 грн, що підтверджується актом приймання-здачі виконаних робіт (надання послуг) від 27.11.2017 №27/2.
Вказаним актом сторони засвідчили надання послуг вчасно і у належному обсязі відповідно до договору від 12.09.2017 № 12/2, а також те, що акт служить для розрахунків за надані послуги.
У зв`язку з виникненням першої події - надання послуг відповідно до акту № 27/2 від 27.11.2017 ПП Наша компанія складено податкову накладну № 13 від 27.11.2017.
За надані послуги по збиранню врожаю буряка за актом приймання-передачі наданих послуг № 27/2 від 27.11.2017, що згідно з умовами договору є підставою для проведення розрахунків, Замовник провів оплату, шо підтверджується платіжними дорученнями № 8799 від 07.11.2017, № 8850 від 08.11.2017, № 8889 від 21.11.2017, №9502 від 31.08.2018, № 9510 від 03.09.2018, № 9551 від 05.09.2018. Надходження коштів від ТзОВ СБЕ Україна Рівне на рахунок ПП НАША КОМПАНІЯ (Виконавця) №26001361683, відкритому у АТ Райффайзен банк Аваль , підтверджується банківськими виписками за рахунком за 07.11.2017, 08.11.2017, 21.11.2017, 31.08.2018, 03.09.2018, 05.09.2018.
Також, ПП НАША КОМПАНІЯ надало ТзОВ СБЕ Україна Рівне послуги по збиранню врожаю буряка з площі 43,79 га (ціна 1 га становить 3006,56 грн) вартістю 131657,26 грн, в т.ч. ПДВ 21942,88грн, що підтверджується актом приймання-здачі виконаних робіт (надання послуг) № 30/1 від 30.11.2017. Вказаним актом сторони засвідчили надання послуг вчасно і у належному обсязі відповідно до договору №12/2 від 12.09.2017 , а також те, що акт служить підставою для розрахунків за надані послуги.
У зв`язку з виникненням першої події - надання послуг відповідно до акту №30/1 від
30.11.2017 ПП Наша компанія складено податкову накладну № 15 від 30.11.2017.
За надані послуги по збиранню врожаю буряка за актом приймання-передачі наданих послуг № 30/1 від 30.11.2017, що згідно з умовами договору є підставою для проведення розрахунків, Замовник провів оплату, що підтверджується платіжними дорученнями №9502 від 31.08.2018, № 9510 від 03.09.2018, №9551 від 05.09.2018. Надходження коштів від ТзОВ СБЕ Україна Рівне на рахунок ПП НАША КОМПАНІЯ (Виконавця) №26001361683, відкритому у АТ Райффайзен банк Аваль , підтверджується банківськими виписками за рахунком за 31.08.2018, 03.09.2018, 05.09.2018.
Взаємні розрахунки між ПП НАША КОМПАНІЯ та ТзОВ СБЕ Україна Рівне за період листопад-грудень 2017 року та за 9 місяців 2018 року за договором №12/2 від 12.09.2017 підтверджується актами звіряння, відповідно до яких станом на 30.09.2018 заборгованість відсутня.
Щодо технічної спроможності ПП НАША КОМПАНІЯ надати послуги за договором №12/2 від 12.09.2017 суд зазначає наступне.
У відповідності до договору оренди транспортних засобів з екіпажем № 01/1 від 01.09.2017, укладеного ПП НАША КОМПАНІЯ з ПП Холдер Агро , ПП НАША КОМПАНІЯ орендує бурякозбиральні комбайни HOLMER TERRA DOS, 2010 р.в. в кількості 2 одиниці (державні реєстраційні номери 16478ВО, 19975 ВО).
Прийняття та повернення майна згідно з Договором оренди транспортних засобів з екіпажем №01/1 від 01.09.2017 підтверджується актами від 01.09.2017 та 31.12.2017.
Актом виконаних робіт (наданих послуг) №81 від 31.12.2017 підтверджується надання згідно з договором №01/1 від 01.09.2017 послуг з оренди бурякозбиральних комбайнів HOLMER TERRA DOS, 2010 р.в. в кількості 2 одиниці.
ПП НАША КОМПАНІЯ на підставі договору оренди майна № 02/06/15-01 від 02.06.2015, укладеного з ТзОВ Рівненський насіннєвий завод , орендує частину складу (Б-1) з КІШ (В-1) площею 64 кв.м, розташований за адресою: Рівненська обл., Рівненський р-н, с. Колоденка, вул. Свободи 2а. Строк оренди по 30.11.2017. Прийняття-передача майна згідно з Договором оренди майна № 02/06/15-01 від 02.06.2015 підтверджується актом від 02.06.2015.
Відповідно до штатного розпису ПП НАША КОМПАНІЯ , що введений в дію з 01.09.2017, в штаті працівників працювало 2 механіки та 16 трактористів-машиністів сільськогосподарського виробництва.
Підставою для відмови у реєстрації податкових накладних від 27.11.2017 № 13 та від 30.11.2017 №15 стало:
1) ненадання платником податку копій документів:
- розрахункових документів, банківських виписок з особових рахунків.
Суд дослідив подані представником відповідачів докази та встановив, що позивач подавав документи (виписку за рахунком) на обґрунтування обставин щодо здійснення оплати за договором.
Суд також дослідив первинні та розрахункові документи, що надавалися контролюючому органу та встановив, що такі оформлені у відповідності до вимог складення, не мають дефекту щодо форми, змісту або походження, які у відповідності до ст.ст.198, 201 ПК України, ч.2 ст.9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність» , п.2.4 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 24.05.1995 №88 спричиняють втрату первинними документами юридичної сили і доказовості.
Отже, позивач на підтвердження здійснення господарських операцій подав письмові пояснення (повідомлення щодо подачі документів) та скарги на рішення контролюючого органу, в яких зазначено про умови господарських операцій, та необхідні документи для реєстрації податкових накладних.
Суд вважає, що господарські операції, за наслідками яких складені спірні податкові накладні, здійснені позивачем в межах його господарської діяльності, є фактичними та підтверджуються первинними документами. При цьому, контролюючим органом не взято до уваги письмові пояснення платника податків.
На думку суду, відповідач не надав належної оцінки документам і письмовим поясненням позивача щодо господарських операцій та виписаних ним податкових накладнихвід 27.11.2017 № 13 та від 30.11.2017 № 15. В той же час, відповідач виявив надмірний формалізм, відступивши від оцінки суті господарської операції.
У зв`язку із вказаним, суд вважає, що оскаржені рішення Комісії, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригувань в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 30.11.2018 № 1007557/34434899 та від 03.12.2018 № 1010386/34434899 прийняті не у спосіб, визначений законом, а тому, є протиправними та підлягають скасуванню.
Щодо вимоги позивача зобов`язати ДФС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну від 27.11.2017 № 13 та від 30.11.2017 № 15, суд зазначає наступне.
Відповідно до п.4 ч.1 ст.245 Кодексу адміністративного судочинства України (надалі - КАС України) у разі задоволення позову суд може прийняти постанову про зобов`язання відповідача вчинити певні дії.
Аналізуючи положення КАС України, можна дійти висновку, що законодавством передбачено право суду у випадку встановлення порушення прав позивача зобов`язувати суб`єкта владних повноважень приймати рішення або вчиняти певні дії.
Таке ж формулювання резолютивної частини судового рішення узгоджується з приписами п.п.201.16.4 ст.201 ПК України, згідно з яким визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування, реєстрацію якої в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинено, реєструється у день настання однієї із таких подій:
а) прийнято рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних;
б) набрало законної сили рішення суду про реєстрацію відповідної податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
З огляду на висновок суду щодо протиправності та скасування рішень відповідача, суд вважає за необхідне зобов`язати Державну фіскальну службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні від 27.11.2017 № 13, вказавши строк її реєстрації 27.11.2017 та від 30.11.2017 № 15, вказавши строк її реєстрації 30.11.2017.
Суд також зауважує, що рішення суду має бути не тільки законним та обґрунтованим, а й повинно ефективно захищати порушені права позивача. Тому, суд вважає, що покладення на ДФС України обов`язку зареєструвати податкові накладні не вважатиметься втручанням у її дискреційні повноваження.
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України та ч.3 ст.2 КАС України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з вимогами ст.78 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Відповідно до ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Виходячи із заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та доказів, зібраних у справі, суд дійшов висновку, що позов необхідно задовольнити повністю.
Відповідно до ст.139 КАС України з відповідачів за рахунок бюджетних асигнувань на користь позивача необхідно стягнути судовий збір в розмірі 7048,00 грн.
Керуючись ст.ст. 6, 9, 72-73, 242, 244, 245 КАС України, суд, -
в и р і ш и в :
позов задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 30.11.2018 № 1007557/34434899 про відмову ПП «НАША КОМПАНІЯ» в реєстрації податкової накладної від 27.11.2017 № 13 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 03.12.2018 № 1010386/34434899 про відмову ПП «НАША КОМПАНІЯ» в реєстрації податкової накладної від 30.11.2017 № 15 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Зобов`язати ДФС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну від 27.11.2017 № 13, вказавши строк її реєстрації 27.11.2017.
Зобов`язати ДФС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну від 30.11.2017 № 15, вказавши строк її реєстрації 30.11.2017.
Стягнути з Державної фіскальної служби України код ЄДРПОУ 39292197, місцезнаходження 04053, м. Київ, Львівська площа, 8, Головного управління ДФС України у Львівській області код ЄДРПОУ 39462700, місцезнаходження 79003, м.Львів, вул.Стрийська,35 за рахунок бюджетних асигнувань на користь приватного підприємства «НАША КОМПАНІЯ» код ЄДРПОУ 34434899, місцезнаходження: 80381, Львівська область, Жовківський район, м. Дубляни, вул.Львівська, 10/1 судовий збір в розмірі 7048 (сім тисяч сорок вісім) грн 00 коп.
Рішення суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого Кодексом адміністративного судочинства України, якщо таку скаргу не було подано.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Львівський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення суду.
Повне рішення суду складене та підписане 30.05.2019.
Суддя А.Г. Гулик
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 20.05.2019 |
Оприлюднено | 03.06.2019 |
Номер документу | 82075063 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Багрій Василь Миколайович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Багрій Василь Миколайович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Гулик Андрій Григорович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні