Постанова
від 29.05.2019 по справі 815/1486/18
П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД


П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

29 травня 2019 р.м.ОдесаСправа № 815/1486/18

Головуючий в 1 інстанції: Стефанов С.О.

Місце та час укладення судового рішення 14:00 , м. Одеса

Повний текст судового рішення складений 18.07.2018 р.

П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого судді Крусяна А.В.,

суддів Градовського Ю.М., Яковлєва О.В.,

за участю секретаря судового засідання Синіговець А.В.,

прокурора відділу прокуратури Одеської області Бондаревського О.М., представника третьої особи Романюка В.І.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційні скарги заступника прокурора Одеської області на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 31 січня 2019 року, додаткове рішення Одеського окружного адміністративного суду від 28 березня 2019 року у справі за адміністративним позовом заступника прокурора Одеської області, діючого в інтересах держави в особі Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області до Управління архітектури та містобудування Одеської міської ради, третя особа ОСОБА_1 про визнання дій протиправними та скасування будівельного паспорту, -

В С Т А Н О В И В:

03.04.2018р. заступник прокурора Одеської області, діючи в інтересах держави в особі Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області звернувся до суду з позовом до Управління архітектури та містобудування Одеської міської ради, третя особа ОСОБА_1 про визнання протиправними дій щодо видачі будівельного паспорту від 05.10.2016р. №01-07/234 щодо будівництва індивідуального дачного будинку та навісу на земельних ділянках площею 0,0079га (кадастровий номер НОМЕР_1 ) та площею 0,0275га (кадастровий номер НОМЕР_2 ) з цільовим призначенням - для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд за адресою: АДРЕСА_1 , замовник - ОСОБА_1 ; скасування будівельного паспорту від 05.10.2016р. №01-07/234.

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 31.01.2019р. у задоволенні позову відмовлено з підстав того, що будівництво відповідачем індивідуального дачного будинку та навісу в зоні установ стаціонарної рекреації не суперечить Генеральному плану м.Одеси, та вимогам містобудівної документації на місцевому рівні. При цьому, не заслуговують на увагу посилання прокурора на невідповідність намірів забудови вимогам ДБН 360-92**, оскільки нормами Земельного кодексу України передбачене дачне будівництво на землях рекреаційного призначення та за нормами ДБН 360-92** дачне поселення слід розміщувати, як правило у місцевості, яка має рекреаційні якості, а пункти ДБН, на які посилається прокурор стосуються дачних та садових товариств та об`єднань громадян (п.3.38*-3.51 НОМЕР_3 ).

Додатковим рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 28.03.2019р. стягнуто з прокуратури Одеської області на користь ОСОБА_1 витрати на правову допомогу у розмірі 5000грн.

Не погоджуючись з ухваленими у справі судовими рішеннями, посилаючись на неповне з`ясування судом першої інстанції обставин справи та порушення норм матеріального, процесуального права, позивач подав апеляційні скарги, в яких просить рішення суду скасувати та ухвалити нове про задоволення позовних вимог.

Заслухавши суддю-доповідача, розглянувши матеріали справи та перевіривши доводи апеляційних скарг, законність та обґрунтованість рішень суду в межах доводів та вимог апеляційних скарг, колегія суддів вважає, що вони підлягають задоволенню.

Судом першої інстанції встановлено, що земельні ділянки площею 0,0079га. (кадастровий номер НОМЕР_1 ) та площею 0,0275га. (кадастровий номер НОМЕР_2 ) з цільовим призначенням - для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд за адресою: АДРЕСА_1 належать ОСОБА_1 , про що свідчать Інформаційні довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна від 06.07.2016р.; від 01.07.2016р. /т.1 а.с.214-219/

05.10.2016р. Управлінням архітектури та містобудування Одеської міської ради видано будівельний паспорт, реєстраційний №01-07/234 щодо будівництва індивідуального дачного будинку та навісу на земельних ділянках площею 0,0079га. (кадастровий номер НОМЕР_1 ) та площею 0,0275га. (кадастровий номер НОМЕР_2 ) з цільовим призначенням - для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд за адресою: АДРЕСА_1 , замовник - ОСОБА_1 /т.1 а.с.194-230/

Наказом Державної архітектурно-будівельної інспекції України від 23.01.2017р. №66 доручено Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції у Одеській області провести позапланову перевірку з питань дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил під час провадження Управлінням архітектури та містобудування Одеської міської ради містобудівної діяльності, зокрема, видачі будівельного паспорту забудови земельної ділянки від 05.10.2016р. №01-07/234. /т.1 а.с.138/

17.02.2017р., головним інспектором будівельного нагляду відділу нагляду за діяльністю уповноважених органів з питань архітектури та містобудування Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції у Одеській області, на підставі наказу від 23.01.2017р. та направлення від 25.01.2017р. №65 проведено позапланову перевірку з питань дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил під час провадження Управлінням архітектури та містобудування Одеської міської ради містобудівної діяльності, за результатами якої встановлено, зокрема, недотримання ДБН 360-92** Містобудування. Планування та забудова міських та сільських поселень . /т.1 а.с.139-144/

Приписом від 17.02.2017р. зобов`язано Управлінням архітектури та містобудування Одеської міської ради усунути порушення, які зазначені у акті від 17.02.2017р. /т.1 а.с.145-149/

Акт проведення позапланової перевірки та припис від 17.02.2017р. отримано відповідачем 27.02.2017р. /т.1 а.с.168/

Рішенням Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області від 17.02.2017р. №416 зупинено дію будівельного паспорту від 05.10.2016р. №01-07/234 за адресою: АДРЕСА_2 111/А, 111/Б. /т.1 а.с.159/

Крім того, 19.06.2018р. головним інспектором будівельного нагляду Державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області, на підставі наказу від 19.06.2018р. №772 та направлення від 19.06.2018р. №527, проведено позапланову перевірку щодо виконання Управлінням архітектури та містобудування Одеської міської ради вимог припису від 17.02.2017р., за результатами якої встановлено його невиконання. /т.2 а.с.167/

Рішенням Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області від 27.09.2018р. скасовано дію будівельного паспорту забудови земельної ділянки від 05.10.2016р. №01-07/234 на будівництво індивідуального дачного будинку за адресою: АДРЕСА_2 , 111/Б. /т.2 а.с.169/

Не погоджуючись з діями Управління архітектури та містобудування Одеської міської ради щодо видачі будівельного паспорту від 05.10.2016р. № 01-07/234, вважаючи їх такими що порушують інтереси держави, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Перевіривши матеріали справи, судова колегія не погоджується з висновками суду першої інстанції щодо безпідставності позовних вимог виходячи з наступного.

Відповідно до ст.27 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності забудова присадибних, дачних і садових земельних ділянок може здійснюватися на підставі будівельного паспорта забудови земельної ділянки.

Будівельний паспорт визначає комплекс містобудівних та архітектурних вимог до розміщення і будівництва індивідуального (садибного) житлового будинку, садового, дачного будинку не вище двох поверхів (без урахування мансардного поверху) з площею до 300 квадратних метрів, господарських будівель і споруд, гаражів, елементів благоустрою та озеленення земельної ділянки.

Надання будівельного паспорта здійснюється уповноваженим органом містобудування та архітектури на безоплатній основі протягом десяти робочих днів з дня надходження відповідної заяви та пакета документів, перелік яких визначається центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування.

Порядок видачі та форма будівельного паспорта визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування.

Згідно з п. 1.4, 2.1, 2.3, 2.4 Порядку видачі будівельних паспортів забудови земельної ділянки , затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України №103 від 05.07.2011 року, розроблення будівельного паспорта здійснюється в межах населених пунктів відповідно до наявної містобудівної документації на місцевому рівні.

Видача будівельного паспорта здійснюється уповноваженим органом містобудування та архітектури безпосередньо, через центри надання адміністративних послуг та/або через Єдиний державний портал адміністративних послуг. Будівельний паспорт надається уповноваженим органом містобудування та архітектури на безоплатній основі протягом десяти робочих днів з дня надходження пакета документів, до якого входять: заява на видачу будівельного паспорта зі згодою замовника на обробку персональних даних за формою, наведеною у додатку 1 до цього Порядку; засвідчена в установленому порядку копія документа, що засвідчує право власності або користування земельною ділянкою, або договір суперфіцію; ескізні наміри забудови (місце розташування будівель та споруд на земельній ділянці, відстані до меж сусідніх земельних ділянок та розташованих на них об`єктів, інженерних мереж і споруд, фасади та плани поверхів об`єктів із зазначенням габаритних розмірів, перелік систем інженерного забезпечення, у тому числі автономного, що плануються до застосування, тощо); проект будівництва (за наявності); засвідчена в установленому порядку згода співвласників земельної ділянки (житлового будинку) на забудову.

Уповноважений орган містобудування та архітектури на підставі отриманих документів визначає відповідність намірів забудови земельної ділянки вимогам чинної містобудівної документації на місцевому рівні, детальним планам територій, планувальним рішенням проектів садівницьких та дачних товариств, державним будівельним нормам, стандартам і правилам.

Пакет документів для видачі будівельного паспорта повертається уповноваженим органом містобудування та архітектури замовнику з підстав неподання повного пакета документів, або невідповідність намірів забудови земельної ділянки вимогам містобудівної документації на місцевому рівні, детальним планам територій, планувальним рішенням проектів садівницьких та дачних товариств, державним будівельним нормам, стандартам і правилам.

Як вбачається з матеріалів справи, земельні ділянки площею 0,0079 га. (кадастровий № НОМЕР_1 ) та площею 0,0275га. (кадастровий № НОМЕР_2 ) за адресою: АДРЕСА_1 , що належать ОСОБА_1 мають цільове призначення - для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка), а тому на підставі ст. 27 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності забудова такої земельної ділянки може здійснюватися на підставі будівельного паспорту.

Відповідно до ст.38 Земельного кодексу України до земель житлової та громадської забудови належать земельні ділянки в межах населених пунктів, які використовуються для розміщення житлової забудови, громадських будівель і споруд, інших об`єктів загального користування.

Приписами ст.1 та ч.1 ст.17 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності визначено, що генеральний план населеного пункту - містобудівна документація, що визначає принципові вирішення розвитку, планування, забудови та іншого використання території населеного пункту. Генеральний план населеного пункту є основним видом містобудівної документації на місцевому рівні, призначеної для обґрунтування довгострокової стратегії планування та забудови території населеного пункту. На підставі затвердженого генерального плану населеного пункту розробляється план земельно-господарського устрою, який після його затвердження стає невід`ємною частиною генерального плану. Містобудівна документація на місцевому рівні розробляється з урахуванням даних державного земельного кадастру на актуалізованій картографічній основі в цифровій формі як просторово орієнтована інформація в державній системі координат на паперових і електронних носіях.

Відповідно до ч.1 ст.16 Закону планування територій на місцевому рівні здійснюється шляхом розроблення та затвердження генеральних планів населених пунктів, планів зонування територій і детальних планів території, їх оновлення та внесення змін до них.

Так, Генеральним планом м.Одеси передбачено, що земельні ділянки за адресою: АДРЕСА_2 , 111/Б знаходяться в межах населеного пункту в зоні установ стаціонарної рекреації. /т.1 а.с.18-19/

Як вбачається з будівельного паспорту від 05.10.2016р. №01-07/234, він передбачає будівництво двоповерхового індивідуального дачного будинку з підпіллям та двоскатною покрівлею (горищем), висотою близько +8,150 м та навісу. /т.1 а.с.97/

Пунктом 2 Порядку проведення технічного обстеження і прийняття в експлуатацію індивідуальних (садибних) житлових будинків, садових, дачних будинків, господарських (присадибних) будівель і споруд, будівель і споруд сільськогосподарського призначення, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з незначними наслідками (СС1), збудовані на земельній ділянці відповідного цільового призначення без дозвільного документа на виконання будівельних робіт, затвердженим наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 03.07.2018р. №158 надано визначення поняттю дачний будинок , а саме будинок, який використовується протягом року з метою позаміського відпочинку, та прибудова до нього.

Згідно п. 3.41. ДБН 360-92** Містобудування. Планування і забудова міських і сільських поселень дачний будинок - це житловий будинок для використання протягом року з метою позаміського відпочинку.

Відповідно до п. 10.1. ДБН 360-92** Містобудування. Планування і забудова міських і сільських поселень при плануванні і забудові населених місць слід керуватись такими принципами: збереження і раціональне використання цінних природних ресурсів; дотримання нормативів гранично допустимих рівнів екологічного навантаження на природне середовище територій з урахуванням потенціальних його можливостей; виділення ландшафтно-рекреаційних територій і заборона на них господарського та іншого будівництва, що перешкоджає використанню даних зон за їх прямим призначенням; дотримання санітарних нормативів, установлення санітарно-захисних зон для охорони водойм, джерел водопостачання, курортних, лікувально-оздоровчих зон, населених місць та інших територій від забруднення та шкідливих впливів.

Отже, колегія суддів погоджується з доводом апелянта, що дачне будівництво в ландшафтно-рекреаційній території порушує вимоги ДБН 360-92** Містобудування. Планування і забудова міських і сільських поселень та Генеральний план м.Одеси.

Крім того, в ході проведення Департаментом Державної-архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області перевірки Управління архітектури та містобудування Одеської міської ради від 17.02.2017р. встановлено порушення п. 3.25 ДБН 360-92** Містобудування. Планування і забудова міських і сільських поселень в будівельному паспорті від 05.10.2016р. №01-07/234. /т.1 а.с.139-144/

Разом з тим, рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 28.03.2018р. у справі 815/4053/17 (набрало законної сили 17.12.2018р.), відмовлено у задоволенні позову Управління архітектури та містобудування Одеської міської ради до Департаменту Державної-архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області про визнання неправомірною перевірки з питань дотримання управлінням вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, за результатами якої 17.02.2017р. складено рішення №416 про зупинення дії спірного будівельного паспорту від 05 жовтня 2016 року №01-07/234.

При цьому, рішення №416 від 17.02.2017р. про зупинення дії спірного будівельного паспорту від 05.10.2016р. №01-07/234 є чинним. /т.1 а.с.101-104, 159/

Відповідно до ч.4 ст.78 КАС України обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.

Враховуючи викладене, колегія суддів вважає, що Управлінням архітектури та містобудування Одеської міської ради вчинено протиправні дії щодо видачі будівельного паспорту від 05.10.2016р. № 01-07/234 з приводу будівництва індивідуального дачного будинку та навісу на земельній ділянці, площею 0,0275га за адресою: АДРЕСА_2 , 111/ ОСОБА_2 , замовник - ОСОБА_1 , оскільки він порушує п. 3.25* ДБН 360-92** Містобудування. Планування і забудова міських і сільських поселень .

Згідно ч.11 ст.139 КАС України судові витрати третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, стягуються на її користь зі сторони, визначеної відповідно до вимог цієї статті, залежно від того, заперечувала чи підтримувала така особа заявлені позовні вимоги.

Таким чином, понесені третьою особою ОСОБА_1 витрати на правову допомогу не підлягають задоволенню у разі задоволення позовних вимог.

Частиною 2 ст.139 КАС України, передбачено, що у разі задоволення позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз, отже не підлягає стягненню з відповідача судовий збір сплачений за подання позову та апеляційної скарги.

На підставі викладеного, оскільки суд першої інстанції при вирішенні справи допустив невідповідність висновків, викладених у рішенні, обставинам справи, в порядку ст.317 КАС України рішення суду першої інстанції підлягає скасуванню.

Керуючись ст.ст. 315, 317, 321, 322, 325, 329 КАС України,

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційні скарги заступника прокурора Одеської області задовольнити, рішення Одеського окружного адміністративного суду від 31 січня 2019 року та додаткове рішення Одеського окружного адміністративного суду від 28 березня 2019 року скасувати.

Ухвалити у справі нове рішення, яким визнати протиправними дії Управління архітектури та містобудування Одеської міської ради щодо видачі будівельного паспорту від 05.10.2016р. № 01-07/234 з приводу будівництва індивідуального дачного будинку та навісу на земельних ділянках площею 0,0079га (кадастровий номер НОМЕР_1 ) та площею 0,0275га (кадастровий номер НОМЕР_2 ) за адресою: АДРЕСА_1 , замовник - ОСОБА_1 ; скасувати будівельний паспорт від 05.10.2016р. №01-07/234 щодо будівництва індивідуального дачного будинку та навісу на земельних ділянках площею 0,0079га (кадастровий номер НОМЕР_1 ) та площею 0,0275га (кадастровий номер НОМЕР_2 ) за адресою: АДРЕСА_1 , замовник - ОСОБА_1 .

Заяву ОСОБА_1 про ухвалення додаткового рішення залишити без задоволення.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повний текст судового рішення складений 30.05.2019р.

Головуючий суддя Крусян А.В. Судді Градовський Ю.М. Яковлєв О.В.

СудП'ятий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення29.05.2019
Оприлюднено31.05.2019
Номер документу82078137
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —815/1486/18

Постанова від 12.08.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Желєзний І.В.

Ухвала від 11.08.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Желєзний І.В.

Ухвала від 22.08.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Желєзний І.В.

Ухвала від 10.07.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Желєзний І.В.

Постанова від 29.05.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Крусян А.В.

Постанова від 29.05.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Крусян А.В.

Ухвала від 20.05.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Крусян А.В.

Ухвала від 20.05.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Крусян А.В.

Ухвала від 23.04.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Крусян А.В.

Ухвала від 09.04.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Крусян А.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні