Справа № 560/1155/19
РІШЕННЯ
іменем України
27 травня 2019 рокум. Хмельницький
Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Лабань Г.В.
за участю:секретаря судового засідання Вересняк А.А. представників позивача Мельника О.Д., Булелик О.Р. представника відповідача Зозулі В.П. розглянувши адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "Проскурів Агро" до Державної фіскальної служби України про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
ТОВ "Проскурів Агро" звернулось до суду з позовом до ДФС України, в якому просить визнати протиправними дії відповідача щодо внесення до Системи електронного адміністрування податку на додану вартість (далі - СЕА ПДВ) інформації про ТОВ "Проскурів Агро" такого змісту: "загальна сума перевищення податкових зобов`язань зазначених платником податку у поданих контролюючому органу податкових деклараціях з податку, суми податку, зазначеної у складених таким платником податкових накладних, зареєстрованих у Реєстрі: сума - 1003991,00 грн; реєстраційний номер документу, відповідно до якого відбулася остання зміна - Перевищення/11.2018; дата реєстрації - 20.12.2018" та зобов`язати відповідача вилучити із СЕА ПДВ інформацію про ТОВ "Проскурів Агро" такого змісту: "загальна сума перевищення податкових зобов`язань зазначених платником податку у поданих контролюючому органу податкових деклараціях з податку, суми податку, зазначеної у складених таким платником податкових накладних, зареєстрованих у Реєстрі: сума - 1003991,00 грн; реєстраційний номер документу, відповідно до якого відбулася остання зміна - Перевищення/11.2018; дата реєстрації - 20.12.2018".
Обґрунтовуючи вимоги, позивач зазначив, що на виконання податкового повідомлення-рішення від 26.11.2018 №00119911401 в листопаді 2018 року зареєстрував в ЄРПН податкові накладні, що мали складатись за щоденним підсумком операцій при здійсненні постачання товарів кінцевим споживачам, та розрахунки коригування до податкових накладних, складених та зареєстрованих в ЄРПН з порушенням Порядку заповнення податкової накладної, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 21.12.2015 №1307 (далі - Порядок №1307), за січень 2017 року - червень 2018 року. Вказане призвело до невідповідності задекларованих податкових зобов`язань за період січень 2017 року - листопад 2018 року. Вважає, що в СЕА ПДВ внесена некоректна інформація про величину еПеревищ в сумі 1003991,00 грн, що стала наслідком зменшення на вказану суму еНакл та унеможливило реєстрацію товариством податкових накладних без поповнення його електронного рахунку обіговими коштами, які знаходяться на поточному банківському рахунку позивача. Система СЕА ПДВ включила до еПеревищ одні і ті ж суми податкових зобов`язань. Зазначив, що відповідач повинен забезпечувати автоматичне збільшення у СЕА ПДВ сум, на які платник податку має право зареєструвати у ЄРПН податкові накладні, оскільки ДФС України є технічним адміністратором СЕА ПДВ. Тому просить задовольнити позов в повному обсязі.
У відзиві на позов відповідач зазначив, що відповідно до вимог пункту 200-1.3 статті 201-1 Податкового кодексу України у ТОВ "Проскурів Агро" виникла сума перевищення податкових зобов`язань, зазначених позивачем у поданій податковій декларації за листопад 2018 року, над сумою податку, що міститься в складених позивачем податкових накладних та розрахунках коригуваннях до таких податкових накладних, зареєстрованих в ЄРПН, в розмірі 1003950,77 грн. Оскільки за даними СЕА ПДВ у ТОВ "Проскурів Агро" рахується сума перевищення за листопад 2018 року в розмірі 1003950,77 грн, то у задоволенні позову необхідно відмовити.
Ухвалою від 15.04.2019 Хмельницький окружний адміністративний суд відкрив провадження в адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження з викликом сторін.
Заслухавши учасників справи, дослідивши наявні в матеріалах справи докази, суд встановив таке.
Головне управління ДФС в Хмельницькій області здійснило документальну планову виїзну перевірку ТОВ "Проскурів Агро" з питань дотримання вимог податкового та валютного законодавства, контроль за додержанням якого покладено на контролюючі органи, за період з 01.07.2016 по 30.06.2018, з метою правильності нарахування та сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за період з 01.07.2016 по 30.06.2018.
За наслідками перевірки складений акт від 09.11.2018 №1626/22-01-14-04/30413220, яким зафіксовані порушення, зокрема, пункту 201.4 статті 201 Податкового кодексу України, пунктів 8, 14 Порядку №1307, ТОВ "Проскурів Агро" не складені та не зареєстровані в ЄРПН податкові накладні за щоденним підсумком операцій при здійсненні постачання товарів кінцевому споживачу, розрахунки за які проведені через РРО ІКС-Е810Т, у період з 01.01.2017 по 30.06.2018.
На підставі зазначеного акту Головне управління ДФС у Хмельницькій області прийняло податкове повідомлення-рішення від 26.11.2018 №0011991401, яким, зокрема, попередило про необхідність скласти та/або зареєструвати податкові накладні / розрахунки коригування у строк, визначений пунктом 120-1.2 статті 120-1 Податкового кодексу України.
На виконання податкового повідомлення-рішення від 26.11.2018 №0011991401 ТОВ "Проскурів Агро" у листопаді 2018 року зареєструвало в ЄРНП податкові накладні, які мали складатись та реєструватись за щоденним підсумком операцій при здійсненні постачання товарів кінцевому споживачу, та розрахунки коригування до податкових накладних, складених та зареєстрованих в ЄРПН з порушенням Порядку №1307, за період січень 2017 року - червень 2018 року.
В подальшому, Головне управління ДФС в Хмельницькій області здійснило документальну позапланову невиїзну перевірку ТОВ "Проскурів Агро" з питань своєчасності, достовірності, повноти нарахування податкових зобов`язань з ПДВ при здійсненні фінансово-господарських операцій за листопад 2018 року та своєчасності реєстрації податкових накладних згідно даних ЄРПН.
За результатами перевірки складений акт від 18.03.2018 №0157/22-01-14-07/30413220, яким, зокрема, встановлено відсутність відхилень між даними первинних документів та задекларованими податковими зобов`язаннями з ПДВ за листопад 2018 року. Крім того, підтверджено розрахунок суми перевищення податкових зобов`язань, зазначених платником у поданій податковій декларації за листопад 2018 року, над сумою податку, що міститься в складених таким платником податкових накладних та розрахунках коригуваннях до таких податкових накладних, зареєстрованих в ЄРПН, в сумі 1003950,77 грн, розрахованій у відповідності до вимог пункту 200-1.3 статті 200-1 Податкового кодексу України.
Відповідно до витягу щодо суми податку, на яку платник ПДВ має право зареєструвати податкові накладні та / або розрахунки коригування в ЄРПН від 01.04.2019 №1408183 в СЕА ПДВ міститься запис про те, що загальна сума перевищення податкових зобов`язань, зазначених ТОВ "Проскурів Агро" у поданих контролюючому органу податкових деклараціях з ПДВ, суми податку, зазначеної у складених платником податкових накладних, зареєстрованих в ЄРПН, становить 1003991,00 грн.
Не погоджуючись з діями відповідача щодо безпідставного зменшення суми, на яку позивач має право реєструвати податкові накладні, останній звернувся до суду з цим позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд враховує наступне.
Основні принципи функціонування системи електронного адміністрування ПДВ визначені статтею 200-1 розділу V Податкового кодексу України і пунктами 33, 34, 341 підрозділу 2 розділу XX Податкового кодексу України.
Підпунктом 14.1.242 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України визначено, що у цьому Кодексі поняття вживаються в такому значенні: 14.1.242 технічний адміністратор електронного кабінету - центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, що здійснює заходи із розробки, створення, впровадження та супроводження програмного забезпечення електронного кабінету, відповідає за виконання всіх етапів життєвого циклу такого програмного забезпечення, за його технічне і технологічне забезпечення, впровадження, функціонування, оновлення, модифікацію, усунення помилок, забезпечення цілісності та автентичності вихідного програмного коду; здійснює технічні та технологічні заходи з надання, блокування та анулювання доступу до електронного кабінету, відповідає за збереження та захист даних цих електронних сервісів.
Згідно з пунктом 200-1.1 статті 200-1 Податкового кодексу України система електронного адміністрування ПДВ забезпечує автоматичний облік в розрізі платників податку: суми податку, що містяться у виданих та отриманих податкових накладних та розрахунках коригування, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних; суми податку, сплачені платниками при ввезенні товару на митну територію України; суми поповнення та залишку коштів на рахунках в системі електронного адміністрування ПДВ; суми податку, на яку платники мають право зареєструвати податкові накладні та розрахунки коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Відповідно до пункту 200-1.2 статті 200-1 Податкового кодексу України платникам податку автоматично відкриваються рахунки в системі електронного адміністрування ПДВ. Для відкриття рахунків у системі електронного адміністрування ПДВ центральний орган виконавчої влади, що забезпечує реалізацію податкової та митної політики, надсилає органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, в якому відкриваються рахунки платників у системі електронного адміністрування ПДВ, реєстр платників, в якому зазначаються назва платника, податковий номер та індивідуальний податковий номер платника.
Порядок електронного адміністрування ПДВ затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 16.10.2014 №569 "Деякі питання електронного адміністрування ПДВ" (далі - Порядок №569). Цей порядок визначає механізм відкриття та закриття рахунків у системі електронного адміністрування ПДВ, особливості складення податкових накладних та розрахунків коригування кількісних і вартісних показників до податкових накладних у такій системі, а також механізм проведення розрахунків з бюджетом з використанням зазначених рахунків.
Згідно з пунктом 2 Порядку №569 електронний рахунок у системі електронного адміністрування ПДВ - це рахунок, відкритий платнику податку в Казначействі, на який платником перераховуються кошти з власного поточного рахунка в сумах, необхідних для збільшення розміру суми, на яку платник податку має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в ЄРПН, а також у сумах, недостатніх для сплати до бюджету узгоджених податкових зобов`язань з цього податку. Кошти з такого рахунка підлягають перерахуванню до бюджету та/або на спеціальний рахунок. Для кожного платника податку Казначейством відкривається один електронний рахунок.
За змістом пункту 3 Порядку №569 періодичність, структура та формат обміну інформацією і реєстрами платників податку, необхідними для функціонування системи електронного адміністрування податку, визначаються ДФС та Казначейством.
Відповідно до пункту 5 Порядку №569 електронні рахунки відкриваються виключно на підставі реєстру платників податку, який ДФС після присвоєння особі індивідуального податкового номера платника податку надсилає Казначейству. Датою початку здійснення платником податку операцій з використанням електронного рахунка є дата реєстрації його платником податку (для платників податку, зареєстрованих до 01.02.2015 - 01.02.2015).
Реєстрація в ЄРПН податкових накладних та розрахунків коригування до податкових накладних здійснюється виключно у межах реєстраційної суми, яка обчислюється за формулою, встановленою пунктом 200-1.3 статті 200-1 Податквого кодексу України та пунктом 9 Порядку №569.
Пунктом 200-1.3 статті 200-1 Податкового кодексу України визначено, що платник податку має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в ЄРПН на суму податку (еНакл), обчислену за такою формулою: еНакл = еНаклОтр + еМитн + еПопРах + еОвердрафт - еНаклВид - еВідшкод - еПеревищ; де: еНаклОтр - загальна сума податку за отриманими платником податковими накладними, зареєстрованими в ЄРПН, податковими накладними, складеними платником податку відповідно до пункту 208.2 статті 208 цього Кодексу та зареєстрованими в ЄРПН, та розрахунками коригування до таких податкових накладних, зареєстрованими в ЄОПН; еМитн - загальна сума податку, сплаченого платником при ввезенні товарів на митну територію України, крім сум податку, сплаченого (нарахованого) відповідно до підпункту 191.1.2 пункту 191.1 статті 191 цього Кодексу оператором поштового зв`язку, експрес-перевізником; еПопРах - загальна сума поповнення з поточного рахунку платника податку рахунка в системі електронного адміністрування податку, в тому числі рахунків у системі електронного адміністрування податку платника - сільськогосподарського підприємства, що обрало спеціальний режим оподаткування відповідно до статті 209 цього Кодексу, зазначених у підпунктах "а" - "в" пункту 200-1.2 цієї статті. еНаклВид - загальна сума податку за складеними платником податковими накладними, зареєстрованими в ЄРПН та розрахунками коригування до таких податкових накладних, зареєстрованими в ЄРПН; еВідшкод - загальна сума податку, заявлена платником до бюджетного відшкодування з урахуванням сум коригувань та результатів перевірок, що проводяться відповідно до цього Кодексу; еПеревищ - загальна сума перевищення податкових зобов`язань, зазначених платником у поданих податкових деклараціях з урахуванням поданих уточнюючих розрахунків до них, над сумою податку, що міститься в складених таким платником податкових накладних без поповнення його електронного рахунку обіговими коштами, які знаходяться на поточному банківському рахунку позивача.
За змістом пунктів 9, 11 Порядку №569 показник еПеревищ з 01.07.2015 обліковується в розрізі платників податку наростаючим підсумком, де еПеревищ визначається як загальна сума перевищення податкових зобов`язань, зазначених платником податку у поданих контролюючому органу податкових деклараціях з податку, суми податку, зазначеної у складених таким платником накладних зареєстрованих у Реєстрі, яка визначається як різниця між: сумами податкових зобов`язань за операціями з постачання/надання товарів/послуг та отримання послуг від нерезидента, місцем постачання яких визначено митну територію України, здійсненими після 01.07.2015, та їх подальшого коригування згідно з статтею 192 Податкового кодексу України задекларованим платником у податкових деклараціях з податку (починаючи з податкової звітності за липень 2015 року/ІІІ квартал 2015 року) з урахуванням поданих уточнюючих розрахунків до них; сумами податку, зазначеними платником податку в податкових накладних, що складені та такими операціями (в тому числі податкових накладних, які не видаються отримувачу, а також складених під час отримання послуг від нерезидента, місцем постачання яких визнано митну територію України), здійсненими після 01.07.2015 та зареєстрованими в Реєстрі, до податкових накладних, складених до 01.07.2015.
Відповідно до роз`яснень ДПІ у листі від 03.10.2017 №2095/6/99-99-15-03-02-15/ІПК якщо платником податку була зареєстрована помилково складена податкова накладна, то така податкова накладне не належить до відображення у звітності з ПДВ (декларації ПДВ). Розрахунок коригування, який може бути вписаний до такої податкової накладної, належить до реєстрації, але до звітності з ПДВ також не включається.
Таким чином, СЕА ПДВ організована на централізованому рівні ДФС України, яка є її адміністратором, а відтак на цьому ж рівні відбувається і автоматичне обчислення реєстраційної суми при зміні значення будь-якого з показників формули, тобто на ДФС України покладається обов`язок щодо забезпечення автоматичного збільшення у системі електронного адміністрування ПДВ суми, на яку платник податків має право реєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в ЄРПН на суму непогашеного від`ємного значення ПДВ.
СЕА ПДВ не працює виключно в автоматичному режимі та на підставі алгоритмів, розроблених відповідно до статті 200-1 Податкового кодексу України та Порядку №569, і допускає ручне втручання в її роботу, тому враховуючи відсутність обґрунтованих пояснень та належних доказів з боку відповідача, можна зробити висновок, що протиправне списання позивачу реєстраційного ліміту у розмірі 1003991,01 грн, пов`язано перш за все з недосконалістю нормативної бази, яка регулює відносини в сфері електронного адміністрування ПДВ.
Позивач виконав всі умови, додержання яких необхідно для реалізації права на збільшення в СЕА реєстраційної суми відповідно до Податкового кодексу України. Відповідач, як адміністратор СЕА ПДВ, допустив відображення в зазначеній системі некоректної інформації, що призвело до безпідставного зменшення у позивача показника сума ліміту еНакл на суму 1003991,00 грн.
У ДФС відсутні будь-які підстави для внесення до СЕА ПДВ інформації про перевищення податкових зобов`язань в сумі 1003991,00 грн, оскільки такі дії порушують норми діючого податкового законодавства та призводять до позбавлення власності, тому є протиправними.
Відповідно до частини 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
В процесі судового розгляду контролюючий орган не довів правомірність своїх дій. Тому позов необхідно задовольнити.
У зв`язку із задоволенням позовних вимог відповідно до статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України сплачений позивачем судовий збір слід стягнути з відповідача за рахунок його бюджетних асигнувань.
Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
позов задовольнити.
Визнати протиправними дії Державної фіскальної служби України щодо внесення до Системи електронного адміністрування податку на додану вартість інформації про товариство з обмеженою відповідальністю "Проскурів Агро" такого змісту: "загальна сума перевищення податкових зобов`язань зазначених платником податку у поданих контролюючому органу податкових деклараціях з податку, суми податку, зазначеної у складених таким платником податкових накладних, зареєстрованих у Реєстрі: сума - 1003991,00 грн; реєстраційний номер документу, відповідно до якого відбулася остання зміна - Перевищення/11.2018; дата реєстрації - 20.12.2018".
Зобов`язати Державну фіскальну службу України вилучити із Системи електронного адміністрування податку на додану вартість інформацію про товариство з обмеженою відповідальністю "Проскурів Агро" такого змісту: "загальна сума перевищення податкових зобов`язань зазначених платником податку у поданих контролюючому органу податкових деклараціях з податку, суми податку, зазначеної у складених таким платником податкових накладних, зареєстрованих у Реєстрі: сума - 1003991,00 грн; реєстраційний номер документу, відповідно до якого відбулася остання зміна - Перевищення/11.2018; дата реєстрації - 20.12.2018".
Стягнути на користь товариства з обмеженою відповідальністю "Проскурів Агро" судовий збір в розмірі 3842,00 грн за рахунок бюджетних асигнувань Державної фіскальної служби України.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення складене 31 травня 2019 року
Позивач:Товариство з обмеженою відповідальністю "Проскурів Агро" (вул. Красовського, 6, Хмельницький, Хмельницька область, 29000 , код ЄДРПОУ - 30413220) Відповідач:Державна фіскальна служба України (Львівська площа, 8, Київ 53, 04655 , код ЄДРПОУ - 39292197)
Головуючий суддя Г.В. Лабань
Суд | Хмельницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 27.05.2019 |
Оприлюднено | 03.06.2019 |
Номер документу | 82105944 |
Судочинство | Адміністративне |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні